Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Posti ja sen toimivuus  (Luettu 177511 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kakete

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #60 : 25.05.13 - klo 10:29 »
Nyt sapettaa. Tänään tuli Englannista tilattu kuori avattuna perille. 4 sereenistä enkeliä jäi matkan varrelle. Ihan selvästi avattu eikä vahingossa auennut. Normaali postilla tilattu eli ei taida muuta mahtaa kuin niellä tappio. >:(

Nyt tuli uusi lähetys kortteineen perille. Ilmoitin tosiaan MMH:lle asiasta ja kuukauteen ei asiasta kuulunut mitään. Kunnes tuli viesti pahoitteluineen, että asia oli mennyt ohi heiltä ja lähettevät uudet. Vastasin että mahtavaa, kun en moista odottanut. Taas meni kuukausi eikä mitään kuulunut ja kyselin eivätkö sitten laitakaan uusia tulemaan. Ja taas pahoittelivat, pistävänsä ne heti postiin. Nyt on lähetys vihdoin perillä.  :D

Poissa anttimtg

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #61 : 24.06.13 - klo 21:12 »
Oon vaihdellut netin kautta vuosien varrella aika monasti kortteja ja keräilyeuroja ja matkan varrelle mahtuu 2 tapausta;
Ekalla kerralla pääsin visiitille kaupungin tullilaitokselle koska vastapuoli oli kirjoittanut paketin päälle value kohtaan $500, siinä sitten tullisedän kanssa yhdessä availtiin pakettia ja ihmeteltiin candelabroja :)
Toisella kerralla tää meidän oman kylän postimies hukkasi kirjatun kirjeen. Himaan tuli ilmoitus että lähetus on käynyt kaupungin pääpostin kautta ja forwattu meidän kaupunginosaan, mutta tänne asti sitä ei sitten tullutkaan. Päivien kuluessa tutkivat moneen kertaan kummankin pään kaikki varastot ja soittelivat läpi muutkin haarakonttorit ilman tulosta. Sitten ehkä päivänä 7 kirjatun postin postisetä huomasi että hänen postisalkussa on valepohja tai mikä lie muovitasku johon väliin mun kirje oli pudonnut näkymättömiin.
Loppu hyvin kaikki hyvin!

Poissa deFreak

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #62 : 08.08.13 - klo 21:50 »
Muistutuksena kaikille innokkaille vaihtajille: pakatkaa lähetyksenne hyvin ja käyttäkää tilanteeseen sopivaa kuorta. Tänään tuli Itellalta saatekirjeen kera pelkkä kirjekuoren takaosa muutamalla teipinpalalla kokoon kursittuna. Saatekirjeen sisältö olikin sitten surullisen hupaisa: "ottakaa yhteyttä, mikäli lähetyksestä puuttuu jotain tai sen sisältö on vahingoittunut".

Poissa Wintersmith

  • Tampere
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • The Guilds of Ravnica Will Destroy Each Other
Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #63 : 08.08.13 - klo 22:49 »
Ostin MCM:stä suomalaiselta myyjältä kortin. Postituspäivä 1.8.13. Vielä ei ole kuulunut korttia. Espanjasta tulivat kortit nopeammin perille...

Poissa Wrakis

  • Kuopio
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Karplusan Forest, punaista, Birds of p... Eiku vit
Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #64 : 09.08.13 - klo 16:53 »
Mitenkäs sitten pitää toimia kun/jos posti on hävittänyt kirjeen, jossa on myytyjä kortteja? Postihan ei niitä kuulemma korvaa, joten onko ostajalla oikeus vaatia myyjältä rahat takas tai muita korvauksia tappiollisesta kaupankäynnistä?

Poissa Thalian

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #65 : 09.08.13 - klo 17:05 »
Mitenkäs sitten pitää toimia kun/jos posti on hävittänyt kirjeen, jossa on myytyjä kortteja? Postihan ei niitä kuulemma korvaa, joten onko ostajalla oikeus vaatia myyjältä rahat takas tai muita korvauksia tappiollisesta kaupankäynnistä?

Yleinen tapa on ollut, että myyjä on vastuussa lähetyksestä niin pitkään kuin se saapuu vastaanottajalle. Jos siis kortit eivät ikinä saavu perille, niin myyjän pitää joko hankkia korvaavat kappaleet korteista tai sitten purkaa kauppa eli palauttaa rahat.

Poissa RydeR

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #66 : 09.08.13 - klo 19:37 »
Foorumin säännöissä lukee "lähettäjä on vastuussa lähettämistään korteista"

Poissa finngamer

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #67 : 10.08.13 - klo 00:37 »
Itse en ole koskaan ymmärtänyt mihin tuo perustuu, että lähettäjä vastaa kaikesta. Jos posti hukkaa, ei se ole kummankaan vika, ei lähettäjän eikä vastaanottajan, joten vahingon pitäisi mennä puoliksi.

Ja ennen kuin joku sanoo, että myyjähän voi vain vilpillisesti sanoa lähettäneensä kortit, niin aivan samalla tavalla vastaanottaja voi valehdella ne vastaanottaneensa. Ihmettelee vain että missä luuraavat, ja siten saa (nykysääntöjen mukaan) pitää kortit ja rahansa takaisin. Aivan yhtä vaikea todistettava kuin huijaava lähettäjäkin.


Eli luottamuksella tässä mennään ettei kukaan huijaa. Mikäli taas kyse on postin virheestä, olisi 50/50 vastuunkanto ainoa perusteltava toimenpide.

Poissa Thalian

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #68 : 10.08.13 - klo 01:15 »
Kaupankäynti toimii niin, että ostaja maksaa tuotteen, kun on saanut sen. Jos posti hukkaa lähetyksen, niin ostaja ei ole saanut sitä ei siis myöskään maksa sitä.

Poissa Tervonaattori

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #69 : 10.08.13 - klo 01:16 »
Ehdottomasti samaa mieltä finngamerin kanssa tuossa edellä. Molemmin puolin huijaaminen on aivan yhtä helppoa, joten kaiken korvauksen iskeminen lähettäjälle on kohtuutonta.

Ainut asia, missä lähettäjä saa kantaa vastuun itse on lähetyksen paketoiminen. Sen ei itsessään vaan pitäisi riittää sysäämään kaikkea korvausvastuuta lähettäjälle, kun useimmiten uskon syyn olevan postin hassi (joka olisi sattunut täydellisesti paketoidulle kirjeellekin), eikä paketoimisella ole asialla tuolloin mitään tekemistä.

Poissa Tervonaattori

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #70 : 10.08.13 - klo 01:19 »
Toisaalta lähettäjän täysi korvausvelvollisuus parantaa paketoinnin tasoa, ettei ainakaan siitä jää kiinni... Siltikin.

Poissa finngamer

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #71 : 10.08.13 - klo 08:58 »
Kaupankäynti toimii niin, että ostaja maksaa tuotteen, kun on saanut sen. Jos posti hukkaa lähetyksen, niin ostaja ei ole saanut sitä ei siis myöskään maksa sitä.

Itse kyllä kaupassa ja nettikaupassa maksan tuotteen ensin ja sitten vasta saan sen. Täällä foorumilla taas lähes aina vaihdot hoidetaan samanaikaisesti, ja ostot hoidetaan niin että rahat maksetaan ensin ja sitten vasta postitetaan (kuten normaaleissakin kaupoissa, kts. edellä). Mutta mitä väliä sillä on, missä järjestyksessä asiat tapahtuvat?

Poissa Flyygeli

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #72 : 10.08.13 - klo 09:32 »
Kyllä se vastuu on sillä lähettäjällä, joka kirjepostina lähettää lappuja. Tämä on tietoinen riski, joka ollaan valmiita ottamaan kun kauppasumma ei ole hirvittävän suuri. Jos kauppasumma alkaa tuntua liian suurelta niin kyllä se kirjattu kirje alkaa olemaan lähettäjän kannalta oikeampi ratkaisu. Tällä foorumilla olen ainakin itse huomannut että ostajan kanssa voi jakaa näitä aiheutuvia toimituskuluja vaikka kauppasumma jäisi alle 30 euron, joka on minusta järkevää.

Posti kuitenkin toimittaa lähes kaikki lähetykset(tilastollisesti) perille, joten riskinotto lienee pienemmissä kaupoissa jopa suositeltavaa, mutta jos tuntuu että rahallinen arvo alkaa nousta liian suureksi niin kannattaa kirjattu lähetys maksaa vaikka itse. Näin vastuu perillemenosta siirtyy postille eikä itselle tule yllättäviä kustannuksia siitä että laput eivät koskaan mene perille.

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #73 : 10.08.13 - klo 09:59 »
Myyjä on vastuussa toimituksesta koska hän on toimittaja. Hän valitsee lähettää kortit postilla ja näin ollen kantaa vastuun myös postin mokista. Vasta kun tavara on luovutettu (/saapunut perille) ja ostaja hyväksyy sen olevan mitä on ostanut on kauppa lopullisesti tapahtunut ja myyjä vapautuu vastuusta. Myyjällä on täysi oikeus valita vaikka lähettävänsä vaan vakuutettuja kirjeitä (ja vaatia ostajaa maksamaan kustannukset) jolloin posti vastaa omista mokistaan. Asia on mielestäni täysin yksiselitteinen ja minkäänlaisten 50/50 jakojen vaatiminen on paitsi järjen myös kaikkien olemassa olevien käytäntöjen vastaista.

Poissa syfilisx

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #74 : 10.08.13 - klo 10:14 »
Itse olen tällä viikolla ostanut kaksi n. 100-200e korttipakettia, toisessa myyjä ilmoitti, että menee kirjattuna ja tuli puolet kuluista vastaan kuten myynti-ilmoituksessa luki. Toisessa tapauksessa myyjä jätti minulle päätöksen kirjataanko ja näin ollen myös kulut jäivät minulle.
Pidän parempana sitä, että toimitusehdot ja kuka viulut kirjauksesta maksaa ovat selkeästi näkyvissä ilmoituksessa.
Kumpikin kuitenkin ihan ok, koska pakkohan ei ole ostaa jos ei miellytä.

Poissa Anrix

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #75 : 10.08.13 - klo 10:45 »
Mites semmoisessa tapauksessa, jossa lähetys on yli 20e ja ilmoituksessa lukee, että yli 20e lähetykset vain kirjattuna (ja ostaja maksaa kulut). Ostaja kuitenkin vaatii sen ykkösluokassa. Mikäli posti sen hukkaa, niin onko myyjä silti vastuussa, vaikka ostaja ottaa sen riskin? Vai pitäisikö vain olla "mulkku" ja olla lähettämättä mitään?

Poissa hall0n

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #76 : 10.08.13 - klo 11:04 »
Mites semmoisessa tapauksessa, jossa lähetys on yli 20e ja ilmoituksessa lukee, että yli 20e lähetykset vain kirjattuna (ja ostaja maksaa kulut). Ostaja kuitenkin vaatii sen ykkösluokassa. Mikäli posti sen hukkaa, niin onko myyjä silti vastuussa, vaikka ostaja ottaa sen riskin? Vai pitäisikö vain olla "mulkku" ja olla lähettämättä mitään?

Tottakai myyjä voi jättää myymättä tuommoisesssa tapauksessa, jos myynti-ilmoituksessa selkeästi lukee tuo kirjatun kirjeen pakollisuus ja siitä aiheutuvat kulut ostajalle. Ei siinä mitään mulkkua ole. Ostaja joko suostuu ehtoihin tai sitten ostaa paanunsa jostain muualta. Voi tietenkin kysyä, että kirjettä ei kirjattaisi, mutta ei myyjän siihen ole pakko suostua. Edelleen, foorumin säännöissä lukee yksiselitteisesti, että lähettäjä on vastuussa lähetetyistä korteista, joten oletuksella myyjä on vastuussa.

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #77 : 10.08.13 - klo 11:07 »
Mites semmoisessa tapauksessa, jossa lähetys on yli 20e ja ilmoituksessa lukee, että yli 20e lähetykset vain kirjattuna (ja ostaja maksaa kulut). Ostaja kuitenkin vaatii sen ykkösluokassa. Mikäli posti sen hukkaa, niin onko myyjä silti vastuussa, vaikka ostaja ottaa sen riskin? Vai pitäisikö vain olla "mulkku" ja olla lähettämättä mitään?
Tapauskohtaisesti voidaan toki sopia että ostaja on vastuussa postin toimituksesta, varsinkin tälläisessä tapauksessa jossa ei toimita myyjän normaalien toimintaperiaatteiden mukaisesti. Ostajan pitää silloin olla tietoinen että on vastuussa toimituksesta, jos näin ei ole myyjä vastaa siitä edelleen.

Jos nyt puhutaan molemminpuolisen huijaamisen mahdollisuuksista niin jos vastuu jaettaisiin 50/50 olisi myyjän huijaamismahdollisuus paljon parempi kuin ostajan. Myyjä voi myydä olematonta tavaraa ja väittää lähettäneensä sen jolloin ei ole mitään todisteita olemassa missään että näin ei olisi tapahtunut. Jos ostaja sen sijaan väittää että ei ole tavaraa saanut, vaikka onkin sen saanut on kuitenkin olemassa fyysisiä todisdisteita että ostaja on tosiaan tavaransa saanut. Jos nyt puhutaan jostain isommasta jutusta niin poliisi voi tällöin perusteilluilla epäilyillä tarkistaa asian jolloin ostaja jää kiinni huijauksestaan. Jos ostaja vaikka yrittää myydä tavaran eteenpäin on sekin selvitettävissä ja silloin on kyse jo varastetun tavaran eteenpäin myymisestä eli hän syyllistyy toiseen rikokseen.

Oikeassa maailmassa on monenmonta kertaa menty käräjille myyjän selityksen ollessa "olen kyllä tavaran lähettänyt" ja joka kerta on tuomio ollut myyjän vastuulla.

Poissa finngamer

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #78 : 10.08.13 - klo 12:01 »
"Myyjällä on vaihtoehto kirjata/vakuuttaa" on kyllä niin teoreettisella tasolla oleva selitys, että sitä hädin tuskin kannattaa edes mainita. Katsokaa oman vaihtopalautteenne määrää ja kertokaa se 5 eurolla, niin kaikki tajuavat ettei se ole edes mahdollisuus. Kalliissa kirjeissä kannattaa toki se kirjaus ottaa, ja pistää kulut puoliksi.

99% tämän foorumin diileistä tapahtuu normipostilla, ja kaikki tapahtuu hyvän luottamuksen hengessä. Ja sitten yhtäkkiä kolmannen osapuolen virheen sattuessa vain toinen kantaakin vastuun tässä yhteisessä sopimuksessa. Tämä ei vaan sovi rehellisen ihmisen päähän.

Oikeassa maailmassa on monenmonta kertaa menty käräjille myyjän selityksen ollessa "olen kyllä tavaran lähettänyt" ja joka kerta on tuomio ollut myyjän vastuulla.

Jep, nyt olet asian ytimessä. Tämä on JUURI se pointtini. Eli sanoitpa mitä vaan noista vastaanottajalle jäävistä fyysisistä todisteista, ei niillä ole mitään merkitystä koska niistä on helppo hankkiutua eroon ja myyjä on aina vastuussa.

Toisin sanoen tässä nyt vain odotellaan sitä että vastaanottajien huijaukset yleistyvät, nykyisillä säännöillä siinä ei ole mitään riskiä. Ja varmasti tätä on tapahtunutkin jo, se on täysin selvää.


50/50 on rehellisille reilua, ja tasoittaa vilpillisten haluja huijata. Ennen kaikkea tämä olisi tärkeää saada voimaan, koska valtaosa ON rehellisiä ja valtaosa tapauksista oikeasti tapahtuvat ilman kummankaan osapuolen virhettä.

Poissa barros

  • Hidas vaihtaja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Totuus iski kuin salami.
Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #79 : 10.08.13 - klo 12:13 »
Internet kaupassa kuluttaja eli ostaja ei voi nähdä hankkimaansa tuotetta tai palvelua fyysisesti. Tästä johtuu, että myyjä taitaa olla aina rangaistava osapuoli kuluttajasuojalain mukaan.
https://mtgsuomi.fi/listat/barros/ Scratching wall with claws.

What I learned there, during those weeks of rehearsal, would serve me for the rest of my life. - J. Huston

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #80 : 10.08.13 - klo 12:26 »
Toisin sanoen tässä nyt vain odotellaan sitä että vastaanottajien huijaukset yleistyvät, nykyisillä säännöillä siinä ei ole mitään riskiä. Ja varmasti tätä on tapahtunutkin jo, se on täysin selvää.
Olen tehnyt elämäni aikana n. 10 000 postin välityksellä tapahtunutta kauppaa ja koskaan en ole törmännyt tälläiseen ostajan huijausyritykseen. Ostajahan lähes poikkeuksetta maksaa ostoksensa ennakkoon eli tälläisen huijauksen onnistumiseen (ostajan eduksi) tarvitaan vähintään käräjäoikeus väliin ja tosiaan siinä vaiheessa olet jo aika ison rikoksen äärellä kun rupeat valheilla käräjöimään.

50/50 on rehellisille reilua, ja tasoittaa vilpillisten haluja huijata. Ennen kaikkea tämä olisi tärkeää saada voimaan, koska valtaosa ON rehellisiä ja valtaosa tapauksista oikeasti tapahtuvat ilman kummankaan osapuolen virhettä.
50/50 ei todellakaan tasoita vilpillisten haluja huijata. 99 % nettihuijauksista tekee myyjä joka saa ennakkomaksun myymästään tavarasta jota ei koskaan toimita ja useassa tapauksessa tavaraa ei ole koskaan ollut olemassakaan. Tällä järjestelyllä ei siis ole tuon taivaallista merkitystä nettihuijauksien estämisessä vaan se itseasiassa parantaa huijarimyyjän asemaa. Olet totaalisen pihalla, olen pahoillani.

Poissa luma

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #81 : 10.08.13 - klo 12:40 »
Internet kaupassa kuluttaja eli ostaja ei voi nähdä hankkimaansa tuotetta tai palvelua fyysisesti. Tästä johtuu, että myyjä taitaa olla aina rangaistava osapuoli kuluttajasuojalain mukaan.

Kuluttajansuojalaki koskee vain yrityksen ja yksityisen välistä kauppaa, ei kahden yksityishenkilön välistä.

Poissa Thalian

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #82 : 10.08.13 - klo 12:48 »
Olen tehnyt elämäni aikana n. 10 000 postin välityksellä tapahtunutta kauppaa

Eli noin kolme kauppaa joka päivä viimeisen 10 vuoden ajan? Vai oisiko oikea määrä noin 1000...

Kaupankäynnissä tosiaan pätee se, että ostaja ostaa tuotteen ja myyjä tosiaan lupaa toimittaa sen tuotteen, mikäli erikseen ei ole sovittu, että ostaa hoitaa itse toimituksen (esim. nouto). Jos sitten toimitus epäonnistuu, niin ostaja ei ole siitä vastuussa, vaan se on myyjän vastuulla. Myyjän vastuu loppuu vasta siinä vaiheessa, kun ostettu tuote siirtyy ostajan hallintaan. Jos sitten myyjästä tuntuu siltä, että Posti ei ole tarpeeksi varma korttien kuljettaja, niin aina voi valita myös jonkun muun tavan toimittaa kortit ostajalle.

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #83 : 10.08.13 - klo 12:56 »
Eli noin kolme kauppaa joka päivä viimeisen 10 vuoden ajan? Vai oisiko oikea määrä noin 1000...
Olen tehnyt pelkästään huuto.netissä yksityishenkilönä n. 3000 kauppaa + n. 1000 muuta kautta, voit mennä katsomaan käyttäjänimi on sama. Kaikista kaupoista ei luonnollisesti tule palautetta. Sattumalta omistan myös vähittäiskaupan joka tekee bisnestä myös postin välityksellä jonka kautta loput kaupat on tehty.

Poissa finngamer

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #84 : 10.08.13 - klo 14:21 »
Olen tehnyt elämäni aikana n. 10 000 postin välityksellä tapahtunutta kauppaa ja koskaan en ole törmännyt tälläiseen ostajan huijausyritykseen. Ostajahan lähes poikkeuksetta maksaa ostoksensa ennakkoon eli tälläisen huijauksen onnistumiseen (ostajan eduksi) tarvitaan vähintään käräjäoikeus väliin ja tosiaan siinä vaiheessa olet jo aika ison rikoksen äärellä kun rupeat valheilla käräjöimään.

Ebayssa myyjän huijaaminen on tuttua puuhaa, PayPalhan päättää ostajan hyväksi AINA jos ostaja vain sanoo että paketti ei ole saapunut, antakaa rahat takaisin. Mikään lähetystunnus, eikä edes kirjatun lähetyksen kuitti ei kelpaa todisteeksi myyjältä. Ainoastaan vakuutettu lähetys riittää PayPalille, että se ei ota myyjältä rahoja pois ja palauta ostajalle. Ei se eBayssakaan mikään epidemia ole (koska PayPal tutkii toistuvat tapaukset), mutta on sitä muutamia kertoja tullut maksettua pakkovakuutus, kun kerran huijattu myyjä on sitä kaupoissaan vaatinut.

50/50 ei todellakaan tasoita vilpillisten haluja huijata. 99 % nettihuijauksista tekee myyjä joka saa ennakkomaksun myymästään tavarasta jota ei koskaan toimita ja useassa tapauksessa tavaraa ei ole koskaan ollut olemassakaan. Tällä järjestelyllä ei siis ole tuon taivaallista merkitystä nettihuijauksien estämisessä vaan se itseasiassa parantaa huijarimyyjän asemaa. Olet totaalisen pihalla, olen pahoillani.

Kyllä, parantaa huijarimyyjän ja huonontaa huijariostajan asemaa. Mikään systeemi ei ole täydellinen. Mutta (oikeasti täälläkin harvinaiset) huijaukset tässä ovat vain sivuosassa, onhan tämä keskusteluketju "Posti ja sen toimivuus". Suurimmassa osassa perillemenemättömyyksistä ei vastaanottaja eikä saaja kumpikaan tee mitään väärin, ja näihin peräänkuulutan solidaarisuutta.

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #85 : 10.08.13 - klo 15:06 »
Ebay ja ulkomaankauppa toki ovat riskikkäämpiä koska paketit menevät niin monen välikäden kautta että niitä oikeasti katoaa huomattavasti enemmän kuin kotimaan postissa. Henkilökohtaisesti en tilaisi mitään ulkomailta jos olisin toimituksesta 50/50 vastuussa (tällä hetkellä tilaan n. 1000 pakettia vuodessa). Myyjän on helppo ottaa postin hävikki huomioon tavaran hinnassa ja oikeasti kalliimmissa tavaroissa ulkomailta tai ulkomaille lähetettäessä kannattaa vaan ottaa se vakuutus. Paketit menevät niin monen välikäden kautta että niitä oikeasti katoaa huomattavasti enemmän kuin kotimaan postissa.

Mistä tiedät että on tapahtunut ostohuijausta näille myyjille jotka vaativat vakuutusta? Pitäisin paljon todennäköisempänä ihan normaalia paketin hukkumista. Ulkomailta tilatessa omasta kokemuksesta euroopasta menee n. 1 % paketeista ja jenkeistä tilattaessa n. 3 % paketeista hukkaan/ei saavu perille. Uskon että huijariostajien määrä on paljon tätä pienempi. Leijonanosa huijareista on edelleenkin myyjiä, miksi haluat siis parantaa suuren osan huijareista asemaa?

Eli sun mielestä se ois hyvä systeemi että huijarimyyjät saavat 50 % rahaa lähettämättömästä tavarasta + asia on sillä sovittu koska niin on kerran sovittu että näin menetellään? Ehdottomasi systeemi on siis jo alkujaan lävitsemätä.

Poissa finngamer

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #86 : 10.08.13 - klo 18:11 »
Mistä tiedät että on tapahtunut ostohuijausta näille myyjille jotka vaativat vakuutusta?

Koska olen kysynyt halvempaa postitusta ja myyjät kieltäytyivät sanomalla noin.

Leijonanosa huijareista on edelleenkin myyjiä, miksi haluat siis parantaa suuren osan huijareista asemaa?

Eli sun mielestä se ois hyvä systeemi että huijarimyyjät saavat 50 % rahaa lähettämättömästä tavarasta + asia on sillä sovittu koska niin on kerran sovittu että näin menetellään? Ehdottomasi systeemi on siis jo alkujaan lävitsemätä.

Jos 10 000 myyntiä tehnyt henkilökään ei usko tämän huijaamismuodon olevan edes olemassa, kertoo se enemmänkin kyseisen muodon vaarallisuudesta kuin vaarattomuudesta. Kuitenkin puhutaan nyt ihmisluonnosta: molemmissa tavoissa on sama premissi ja sama payout, kuitenkin toisessa olet oletusarvoisesti vastuussa ja toisessa et. Hmmm... mahtaakohan kukaan hyödyntää tätä, vaikea sanoa?

Mutta palaan siihen mistä keskustelu alkoi ja mihin yritin sen edellisessä viestissäni lopettaa: tällä foorumilla tapahtuu lähetysten määrään suhteutettuna todella vähän huijaamista. Paljon enemmän viattomilta ihmisiltä "huijataan" omaisuutta postin käsissä, ja mahdollinen politiikan muutos koskisi lähes aina vain näitä tapauksia.

Poissa Yms

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #87 : 10.08.13 - klo 18:52 »

Mutta palaan siihen mistä keskustelu alkoi ja mihin yritin sen edellisessä viestissäni lopettaa: tällä foorumilla tapahtuu lähetysten määrään suhteutettuna todella vähän huijaamista. Paljon enemmän viattomilta ihmisiltä "huijataan" omaisuutta postin käsissä, ja mahdollinen politiikan muutos koskisi lähes aina vain näitä tapauksia.

Anteeksi, mutta tämä kuulostaa pelkästään ulinalta. Se ei ole millään lailla vastaanottajan vika jos et saa vietyä myymiäsi tuotteita (eli kortteja) perille. Ostaja ostaa jotain sinulta ja odottaa saavansa sen. Jos et pysty viemään tavaraa luotettavasti perille, et myöskään mielestäni ole oikeutettu saamaan puolta hinnasta itsellesi. Voihan korttikaupat hoitaa myös vaikka viemällä kortit itse kaverin postilaatikkoon.
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa monkoosi

Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #88 : 10.08.13 - klo 20:09 »
+2 vs +183... Jotenki ajattelis, että noilla palautteilla ois jotain merkitystä tän asian suhteen.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Posti ja sen toimivuus
« Vastaus #89 : 10.08.13 - klo 20:20 »
+2 vs +183... Jotenki ajattelis, että noilla palautteilla ois jotain merkitystä tän asian suhteen.

Muuallakin voi tehdä kauppaa kuin täällä.

Ylläpito ei ainakaan tämän keskustelun perusteella tule muuttamaan ohjeistusta, kauppa on täällä aina kahden käyttäjän välinen ja periaatteessa saatte sopia mitä ikinä haluatte toimitusehdoiksi. Oma muisti kantaa aika lyhyelle, mutta ei tule mieleen täältä kuin yksi tapaus missä on epäilty ns. reverse-rippausta jonka mahdollisuudesta täällä keskustellaan. Suomen piirit ovat niin pienet että jos samalle kaverille alkaa tulla useampi epäilyttävä tapaus niin maine menee hyvin nopeasti. Itella kaikesta parjauksesta huolimatta toimii aika hyvin verrattuna monen muun maan postilaitoksiin.

Itse en lähettäisi yli 50 euron arvoisia lähetyksiä kirjaamattomana.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.