Poromagia

Kirjoittaja Aihe: BGr Kostopeikko syö sun pään.  (Luettu 4848 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Triack

BGr Kostopeikko syö sun pään.
« : 07.10.12 - klo 17:17 »
Tänään porolekassa pelaamani dekki sai aikaan vähän kiinnostusta, joten laitanpa dekin tännekin herättämään keskustelua.

Heti alkuun tiukan goldfishailun ja Hukkaan menneen keskustelun tuotos. Dekillä oli pelattu 0 oikeaa peliä ennen turnauksen alkua.

GBr (vapaavalintainen peikkoihin, kasveihin ja/tai zombeihin viittaava nimihirviö, aiheesta voi ottaa vinkkiä)

4 Lotleth Troll
4 Vengevine
4 Gravecrawler
3 Deathrite Shaman
2 Bloodghast
2 Basking Rootwalla
3 Carrion Feeder

4 Thoughtseize
4 Cabal Therapy
4 Faithless Looting
2 Abrupt Decay
2 Goblin Bombardment
2 Buried Alive

4 Bayou
3 Badlands
3 Swamp
4 Verdant Catacombs
4 Marsh Flats
1 Bloodstained Mire
1 Undiscovered Paradise

Side:

1 Big Game Hunter
2 Hymn to Tourach
1 Diabolic Edict
2 Krosan Grip
1 Attrition
2 Abrupt Decay
1 Darkblast
2 Surgical Extraction
1 Nature's Ruin
2 Dark Confidant

Dekillä on selkeästi kolme eri inspiraation lähdettä: Rakkauteni Vengevineen (<3 Survival), Sam Blackin Zombi dekki sekä Niemen Porolekassa pari kertaa pyöräyttämä Jund-Zombidekki. Idea ei siis milläänlailla ole täysin originaali ja jo nyt The Sourcen new decks osiossa oli ainakin kolme eri aihetta joiden teemana oli Loltrollin ja Vengevinen välinen synergia ja eikä siinä vielä kaikki, niiden lisäksi on tietysti Sam Blackin alkuperänen BWR zombidekki. Valitettavasti Sourcesta löytyvät listat vaikuttivat aika jörssiltä, mutta joitakin ihan hyviä ideoita sieltäkin (kai) sai.

Ylläolevassa listassa on varmasti joitakin vääriä kortteja ja/tai määriä, mutta pohja vaikuttaa todella hyvältä. Lotleth Troll + Vengevine pohjaa voi toki viedä pariinkin teoriassa ihan hyvään suuntaan, mulle tulee mieleen ainakin wanhaa madnessia muistuttava UGb dekki Wondereilla ja Careful Studyilla tai sitten hitaampi BGx Fauna Shamaneilla, Necrotic Oozella ja Griselbrandilla. Nää kaikki vaan vaatii paljon enemmän testaamista ja tuunaamista kuin tällanen aika raa'asti Sam Black Zombidekin kuoreen hitsattu versio.

Muutama kommenti ehkä suurimmista kysymysmerkeistä dekissä:

Deathrite Shaman Sam Black ja Hukan Jori tykkäävät tästä, itse olin en ollut heti vakuuttunut. Tänään totesin että kortti tekee aina relevantteja asioita ja tätä voisi ehkä pelata neljääkin.

Buried Alive Hyvin hyvin teoreettinen kortti. Sinänsä joko 3 Vengevinen tai sitten Vengevinen ja 1 Gravecrawlerin haku on todella voimakasta, mutta kortti voi olla vaan liian hidas. Sidetin aina pois koska kortti on myös liian "all-in" gravevihaa vastaan. Myös x Bloodghastin hakeminen voi olla hyvä peliliike. Antaa kyllä mukavasti raakaa voimaa g1 ja vaatii ehdottomasti lisää testiä. Muita vähän samaa tekeviä potentiaalisia kortteja on Entomb ja Grisly Salvage.

Bloodghast ja Basking Rootwalla: Olen 99% varma että on väärin pelata 2 kumpaakin, mutta halusin testata. Itsellä Bloodghast tuntui usein aneemiselta, mutta olen nähnyt kuinka tällä nöyryytetään lähes yksin erilaisia grindauskontrolleja. Basking Rootwalla on myös varsin mitätön lisko itsessään, mutta mahdollistaa nutsikkaimmat t2 hastevengevine aloitukset ja discard kikat, ja ei ole melkein koskaan täysin kuollut kortti. Voi olla että jompaa kumpaa haluaa pelata 4 ja toista 0, tai sitten jokin variaatio tästä. Paljon riippuu myös muun dekin kokoonpanosta ja metasta.

Abrupt Decay Tässä ei pitäisi olla mitään seliteltävää, toteanpahan vaan että kortti on aivan sairas ja olen hyvin varma että tulee melkein yksinään muuttamaan lekametaa (älkää uskoko Drew Leviniä, mies on totaalipaisti).

Side on aika huono ja täynnä teoreettisia ja testaamattomia "no tää vois olla kiva" kortteja. Esim. sidelle kuuluisi varmaankin Dread of Nightteja mutta en löytänyt niitä tähän turnaukseen. Attrition on pikkusöpö lisäys jolla pitäisi voittaa lähes suoraan kaikki (nonblack) lihadekit jos peli menee tosi pitkäksi. Nature's Ruin on sidellä Perishin yli ihan vaan koska Portalin versio antaa regeneroida, joka on relevanttia Lotleth Trollin kanssa. Dekkiä ei yleensä pitäisi juurikaan kiinnostaa jos Deathrite Shamanit, Basking Rootwallat tai Vengevinet kuolee samalla niissä tilanteissa joissa ylipäätään haluaa pelata Nature's Ruinin.

Itse turnaus oli pieni, menin swissin 3-0-1 voittaen Reanimaattorin, Poxin (vihun t1 Liliana drawilta, molemmat diskaa kortin oli ihan kiva kun kädessä oli Vengevine ja lihaa aktivoida se) ja Death & Taxesin uusilla cursekalalinnuilla. Tasuroin dekin alkuperäisen ideoijan, Niemen Jonin Sneak & Show:n kanssa itseni top kasiinneloseen, jossa nöyrryin Mono ruskealle faksikasalle kun nostot eivät olleet ihan suotuisimmat g2 ja g3 ja pidin vähän riskikkään käden g3. Harmillista, matchup vaikutti ihan hyvältä.

Dekin matchupeista en osaa suorilta sanoa kamalasti muuta kuin että Belcher ja nopeat kombot on varmaan pahoja, kaikkia hitaampia komboja vastaan pitäisi runsaan discardin riittää antamaan tarpeeks aikaa että kavut ajaa sen 20. UW mystic on varmaan lähes bye, muita matchuppeja pitäisi testata. Tietysti tätä dekkiä pystyy helposti vihaamaan pakkaamalla sidelle riittävästi hautavihaa, pelkkä Surgical Extraction tuskin on riittämässä ja moni dekki ei tällä hetkellä juuri tuon enempää hautavihaa edes pelaa. Toki Rest in Peace ja etenkin sen ympärille rakennetut UW kombo kontrollit on varmaan toinen RtR:n luoma uusi ja hyvä dekki joka voi olla vähän paha, mutta sitäkin vastaan on Abrupt Decay mauton.

Jos nyt olisi tulossa jokin merkittävä lekaturnaus, niin tämä olisi todella vahva ehdokas dekkivalinnakseni. Jos vaikka lekachampsit olisi tässä joskus...







Poissa absurdimuukalainen

Vs: BGr Kostopeikko syö sun pään.
« Vastaus #1 : 07.10.12 - klo 20:17 »
Tekeekö goblin bombardmentit tarpeeksi ilman lingering soulsia? Mitä varten confidantit sidellä?

Poissa Triack

Vs: BGr Kostopeikko syö sun pään.
« Vastaus #2 : 07.10.12 - klo 20:50 »
Tekeekö goblin bombardmentit tarpeeksi ilman lingering soulsia? Mitä varten confidantit sidellä?

Sanoisin että tekee, toki se ei ole ihan niin vahva ilman Soulsia, mutta Gravecrawler/Vengevine/Bloodghast pyörityksen pitäisi riitää yleensä. Tässä on yksi syy miksi en pelaa kolmea Bombardmenttia.

Dark Confidantit ovat sitä "tää vois ehkä olla hyvä" linjaa. Ideana on olla varteenotettava uhka joka ei ole riippuvainen haudasta. Vastustajan on melkein pakko tappaa tää nopeasti tai hän hautautuu korttietuun vaikka olisi sulkenut mun graven, ja tällä dekillä on jo valmiiksi niin paljon targetteja joita haluaa tappaa että vastustajan poistot tuskin riittää kaikkeen, etenkin jos on Elffi tiskissä sulkemassa Snapcaster temput.

Poissa Stormie

Vs: BGr Kostopeikko syö sun pään.
« Vastaus #3 : 10.10.12 - klo 15:20 »
Moikka,

Kiva, kun kirjoittelit deckistä jotain. Jori itseasiassa soitteli mulle lauantaina ja kyseli jos voisin lainata Bombardmentteja sulle :)

Mä olen goldfishaillut ja pelannut kymmenisen peliä vieläkin enemmän Sam Blackin alkuperäistä listaa muistuttavalla pinolla:

3 Swamp
3 Badlands
3 Bayou
1 Undiscovered Paradise
11 Fetch

4 Gravecrawler
4 Carrion Feeder
2 Basking Rootwalla
4 Lotleth Troll
4 Bloodghast
3 Blood Artist
3 Vengevine

4 Faithless Looting
4 Thoughtseize
4 Cabal Therapy
3 Goblin Bombardment

Dekki on toiminut tosi kivasti, ja tykkään siitä, että dekistä löytyy edelleen lähes kaikki alkup. Zombiepinon synergiat (ml. Blood Artist grindimoodi) siinä tapauksessa, että nopeita pieksuja Vengevinen johdolla ei nousisikaan aloituskäteen. Tämä näin nyt alustuksena optimaalisen buildin löytymiseen tähtäävään keskusteluun :)

Tuntuuko Deathrite Shaman niin hyvältä, että niitä haluaa pelata? Voisin kuvitella päätyväni 19-20 ländiin jos Shamaneja pelaa 3-4 kpl. Blood Artist on varmaan se luonnollisin cuttaus Shamanien tieltä. Mikä on mielipiteesi neljästä Vengevinestä? Kaippa niitä Shamanien kanssa on mahdollista joskus hardcastatakin, mutta nykyisestä buildistani cuttasin neljännen pois, kun ei niiden triggeröintikään aina ole mikään itsestäänselvyys. 2 Basking Rootwallaa tuntuu juuri sopivalta määrältä enkä missään nimessä pelaisi niitä enempää ellei dekki päädy enemmän all-in-Vengevine pläänille 3-4 Buried Alivella jne. Toisaalta pari Rootwallaa on hyvä olla pakassa, jotta vuoron 2 Troll+Vengevine+Rootwalla on ylipäänsä mahdollinen pelaus.

Koetko maindeck removalin pelaamisen tarpeelliseksi (Abrupt Decay)? Kaippa MD:ssä olisi hyvä jotain "vastauksia" olla jos Blood Artist ei ole enää pakassa helpottamassa reissausta.

Bombardment tuntuu myös Jund buildissa oikein mainiolta, ja mielestäni on hyvä, että deckillä on joku keino voittaa myös combatin ulkopuolella. Kolme on tuntunut hyvältä määrältä, mutta ehkä se huononee hieman jos esim. Bloodghasteja cuttaa kahteen tai kolmeen.

Grisly Salvagea olen testannut, tosin vain goldfishaillessa. Kolme tuntui määränä sopivalta, mutta pienehkön testailun jälkeen totesin, ettei lappu lopulta vakuuta kovinkaan paljon. Liian monta kertaa gravelle päätyy non-flashback, non-creature spellejä ja käteen päätyy Carrion Feeder. Usein tuntui vain siltä, että tuon kaksi manaa olisi voinut käyttää paljon paremminkin.

Buried Alive vaikuttaa kivalta, mutta pelaisin niitä ainoastaan versiossa, joka pelaa myös Deathrite Shamaneja, sillä kolme manaa tuntuu tosi paljolta ilman akseleraatiota.

Täytyy varmaan hommata puuttuvat laput ja kokeilla myös sinun buildiasi :)

Terv. Roope

Poissa Masti-core

Vs: BGr Kostopeikko syö sun pään.
« Vastaus #4 : 10.10.12 - klo 16:40 »
Tähän väliin voisin laittaa vielä oman versioni pakasta. Olen kahdessa turnauksessa sillä pelaillut, toisessa semeihin ja toisessa finaaliin asti.

2 Bayou
2 Badlands
6 Fetch
2 Undiscovered Paradise
1 Dakmor Salvage
4 Swamp

4 Putrid Imp
4 Carrion Feeder
4 Basking Rootwalla
4 Bloodghast
4 Gravecrawler
3 Grave Scrabbler
4 Vengevine

4 Faithless Looting
4 Entomb
4 Cabal Therapy
2 Lion's Eye Diamond
2 Liliana of the Veil

Toi on todella nopea versio pakasta ja heikkoutena huomasin bombardmenttien puutteen. Aina ei ajot tuntuneet riittävän, joten seuraavaan turnaukseen täytyy pakkaa muokata jonkin verran. Entombeista en kumminkaan luovu, niillä kun löytää pakasta aina tilanteeseen sopivan ratkaisun.

Poissa deviant

Vs: BGr Kostopeikko syö sun pään.
« Vastaus #5 : 14.10.12 - klo 03:40 »
Noh, laitetaanpas tänne omakin versioni pakasta, josta aion testaamisen aloittaa kunhan on aikaa ja rtr saapuu vihdoin modoon.

4 deathrite shaman
2 birds of paradise
1 basking rootwalla
4 carrion feeder
4 gravecrawler
4 lotleth troll
4 bloodghast
3 vengevine

3 bombardment
4 thoughtseize
4 cabal therapy
4 faithless looting

1 paradise
9 fetch
3 swamp
3 bayou
3 badlands

19 landia on todella vähän, joten pelaan kuutta shamaania, joiden toivon helpottavan niitä draweja joissa vengevinet ja ghastit pitää pelata manuaalisesti, sekä mahdollistavan vengevinejen takaisinsaamisen gravelta. Deckihän ei tee mitään kovin epäreilua, joka historiallisesti legacyssä on todella huono lähtöasetelma, joten kellon nopeuttaminen manakiihyllä voi, tai voi olla olematta, hyvinkin relevanttia. Tämä on yksi tärkeä aspekti johon aion keskittyä deckin testaamisen alkuvaiheessa: kuinka hyödyllistä on saada vuoron yksi manamies.

Toinen suuri kysymys on rootwalla. Kortti voi olla nutsit tai kauheaa paskaa, minulla ei ainakaan ole aavistustakaan kumpaan suuntaan se kallistuu.
Tarkoitin siis tällä tuumauksella ... idioottimaiseksi laskettavaa

Poissa Masti-core

Vs: BGr Kostopeikko syö sun pään.
« Vastaus #6 : 21.10.12 - klo 17:58 »
Pelailin tällä tänään porolegassa 3-1 swissin ja pääsin finaaliin, jonka hävisin.

Tässä listaa:

8 fetch
2 Bayou
2 Badlands
2 Undiscovered Paradise
4 Swamp

4 Vengevine
2 Putrid Imp
3 Lotleth Troll
4 Bloodghast
4 Gravecrawler
3 Carrion Feeder
4 Basking Rootwalla
3 Deathrite Shaman

4 Faithless Looting
4 Cabal Therapy
2 Thoughtseize
2 Entomb
3 Goblin Bombardment

Side:

4 Surgical Extraction
3 Urborg Justice
3 Ancient Grudge
1 Ray of Revelation
2 Abrupt Decay
2 Perish

MU:t oli järjestyksessä Bird Stax (2-1), Dream Halls (2-0), MUD (0-2) ja High Tide (2-0).
T4:ssä vastaan tuli BUG control (2-0) ja MUD (1-2).

Maindeck vaikutti nyt aika hyvältä, ehkä Bayoun voisi vielä laittaa Swampin tilalle. Side onkin sitten vaikeampi tehdä hyväksi, ainakin Champseja silmällä pitäen.

Poissa deviant

Vs: BGr Kostopeikko syö sun pään.
« Vastaus #7 : 24.10.12 - klo 02:21 »
Mites rootwallat toimi?

Mitä oon ite ehtinyt pelaileen, shamaanit on ollut nutsei, ehdoton 4 - offi.
Samoin on mun mielestä feeder ja thoughtseizekin, todennäköisesti myös trolli.
Tarkoitin siis tällä tuumauksella ... idioottimaiseksi laskettavaa

Poissa Masti-core

Vs: BGr Kostopeikko syö sun pään.
« Vastaus #8 : 24.10.12 - klo 04:14 »
Mites rootwallat toimi?

Mitä oon ite ehtinyt pelaileen, shamaanit on ollut nutsei, ehdoton 4 - offi.
Samoin on mun mielestä feeder ja thoughtseizekin, todennäköisesti myös trolli.

Mun mielestä rootwalloja pitää pelata 3 tai 4 kpl, koska vain sillä saa nopeat vengevinet ja jää manaa vielä muuhunkin.
Shamaani on kyllä paljon parempi lappu kuin odotin, niitäkin täytyy olla se 3 tai 4.

Pitäis päästä pelaamaan enemmän oikeita pakkoja vastaan niin sais paremman kuvan korttien määristä. Toi viime turnee oli aika chalice/trinisphere painotteinen.

Poissa deviant

Vs: BGr Kostopeikko syö sun pään.
« Vastaus #9 : 30.11.12 - klo 00:11 »
Jos sillä on jollekin jotain merkitystä, niin tätä deckiä testailtuani olen tullut siihen tulokseen että se on liian inconsistentti, ja tarvitsisi joko toisen enginen (bombardmentin lisäksi) ja/tai lootingit 5-7.
Trolli on huono kortti (liian pieni ja koska terminus), kuten on myös rootwallat yms. Legacy ei formaattina ole kovin ystävällinen deckille joka pelaa läjää itsekseen heikkoja kortteja.

Deathrite Shaman oli deckin paras kortti, joten siirryin perinteisemmän jundin pariin a la bbe ja kumppanit.
Tarkoitin siis tällä tuumauksella ... idioottimaiseksi laskettavaa