Muuta > Hearthstone
Hämmentävää statistiikkaa Areenasta
kivi:
Törmäsin internjetin valtatiellä tähän hämmentävään statistiikkaan joka on otettu HearthArenan datasta. Kyseessä on eri classien win ratet sekä kolikolla että ilman ja koska otos on melkoisen iso niin näistä voidaan tehdä jos jonkinlaisia johtopäätöksiä.
(click to show/hide)
Ensinnäkin on helppoa huomata mitkä ovat vahvimmat arenaclassit. Varsinaisesta järjestyksestä voi olla hieman eri mieltä mutta Rogue, Mage ja Paladin erottuvat omaksi kolmikokseen minkä jälkeen tulevat Warlock, Shaman ja Warrior sekä Druid. Pahnan pohjimmaisina tulevat Hunter ja Priest enkä kyllä voi olla juurikaan eri mieltä tästä listasta. Toki hyvällä pelaajalla nuo winratet saattavat olla lähempänä toisiaan koska osaavat pelaajat haluavat enimmäkseen välttää heikkoja classeja joten on hyvin mahdollista että osa Huntereiden ja Priestien huonoista tuloksista johtuu siitä että niitä ovat pelanneet heikommat pelaajat. Omat statistiikat vahvistavat listan paikkansa pitävyyden joskin omalta osalta Shaman ja Warrior ovat kyllä pärjänneet paremmin kuin Paladin.
Toinen vielä mielenkiintoisempi aihe on tuo ero kolikon ja aloituksen välillä. Suuri ero aloituksen ja kolikon välillä tulee siitä että käytännössä areenapelit ovat lähes aina sama Midrange Tempo vs Midrange Tempo ja siinä on suuri merkitys pääsetkö aloittamaan. Lisäksi mitä enemmän kortteja on areenaan lisätty, sen harvemmassa on spellit joilla saadaan menetettyä tempoa takaisin. Classicin aikoihin ero aloituksen ja kolikon välillä oli noin kolme prosenttiyksikköä, nyt se on melkein yhdeksän. Lisäksi classien sisällä on melkoisia eroja, pahiten kolikosta kärsivät ns. minion riippuvaiset classit kuten Warlock ja Paladin joiden menestys vaatii 1-2-3-4 curven ja parhaiten selviää warrior joka usein palauttaa temmon pelaamalla kolikolla aseen ja raivaamalla uhat näin pois.
Millä sitten tätä saataisiin tasoitettua? Varmistamalla että jokaisessa arenarunissa tulisi valittavaksi joku minimimäärä spellejä tai rajoittamalla korttipoolia Wildista esimerkiksi johonkin pienempään joukkoon kuten Standardiin? Vaikka HS onkin RNG peli niin ei ole järkevää että isoin RNG tapahtuu jo matsia käynnistäessä. Sivuhuomiona constructedissa samat prosentit ovat 51,5-48,5%.
Morian:
Mielenkiintoista dataa, kiitos kun linkitit. Omat kokemukset on hyvin lähellä tätä. Valitsen aina poikkeuksetta mage, paladin tai rogue kun tarjolla. Tuossa järjestyksessä.
Pidin itse exceliä omista areenoista, mutta lopetin kirjan pitämisen joskus naxxramasin jälkeen, kun into peliin alkoi hieman hiipua. Suurin osa 12-x voitoista tulivat jo silloin mage tai roguella. Muutama warlock ja paladin.
jupu_:
Kripparian julkas aiheesta hyvän videon.
hallava:
Pallulla yllättävän hyvä voittoprosentti. En ole vähän aikaan sillä pelannut ollessani siinä käsityksessä ettei se ole kovin hyvä enää tässä vaiheessa ja Warru saanut paljon parempia työkaluja hommaan. Pitääpäs ottaa paladiini uudestaan käsittelyyn.
kivi:
--- Lainaus käyttäjältä: hallava - 20.07.16 - klo 23:34 ---Pallulla yllättävän hyvä voittoprosentti. En ole vähän aikaan sillä pelannut ollessani siinä käsityksessä ettei se ole kovin hyvä enää tässä vaiheessa ja Warru saanut paljon parempia työkaluja hommaan. Pitääpäs ottaa paladiini uudestaan käsittelyyn.
--- Lainaus päättyy ---
Ainakin itselläni Paladin on puhdas on-off classi. Jos avaan riittävän (lue kaksi tai enemmän) määrän laadukkaita aseita ja riittävän alkupelin niin Palalla saa hyvin usein seitsemän tai enemmän voittoja kasaan. Ilman näitä Pala on yleensä kuin kala kuivalla maalla ja lopputuloksena on 2-3. Tästä syystä nykyään vältänkin Paladinin pickkaamista, Warriorilla on itsellänikin paljon tasaisempi recordi.
Otin statistiikat itse käyttöön vasta jonkin aikaa sitten joten en pysty kaivelemaan vanhoja tai edes riittävän isoa otantaa nykyisestä menestyksestä, mutta viimeisen 50 runin classijakauma on:
Rogue 22%
Shaman 22%
Mage 18%
Paladin 13%
Warrior 11%
Druid 4%
Priest 4%
Warlock 2%
Hunter 2%
Average wins 5.0 (hieman alhainen koska keskeneräiset runit sekoittavat tätä, yleensä lähempänä 5.3:a), win rate 68%. Tuossa kyllä näkyy että halusin ottaa selvää kuinka hyvä shamaani on tällä hetkellä areenassa ja olen vasta viime aikoina tajunnut kuinka herkkua warru välillä on. Vastustajien pakkajakauma kertoo sekin paljon metasta:
Mage 24%
Rogue 17%
Paladin 16%
Shaman 10%
Warlock 10%
Warrior 7%
Druid 6%
Hunter 5%
Priest 4%
Varsinkin seitsemän voiton jälkeen ei tahdo tulla muuta vastaan kuin magea ja roguea, tai jos tulee niin dekki on yleensä täysin levoton.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta