Poromagia

Kirjoittaja Aihe: [EDH] Zur the Enchanter  (Luettu 2994 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hall0n

[EDH] Zur the Enchanter
« : 11.09.11 - klo 21:08 »
En ole pitkään aikaan postaillut yhtään mitään, joten laitetaanpa ajan kuluksi EDH-dekkiä näytille;

Kenraali:
1 Zur the Enchanter

1cc:
1 Flood
1 Swords to Plowshares
1 Curiosity
1 Ponder
1 Vanishing
1 Path to Exile
1 Condemn
1 Flusterstorm
1 Sol Ring
1 Brainstorm
1 Sensei's Divining Top

2cc:
1 Journey to Nowhere
1 Daybreak Coronet
1 Diplomatic Immunity
1 Stoneforge Mystic
1 Demonic Tutor
1 Temporal Isolation
1 Counterspell
1 Lightning Greaves
1 Remand
1 Greater Auramancy
1 Azorius Signet
1 Orzhov Signet
1 Luminarch Ascension
1 Swiftfoot Boots
1 Dimir Signet
1 Redirect

3cc:
1 Coalition Relic
1 Hinder
1 Wall of Denial
1 Spell Crumple
1 Propaganda
1 Ghostly Prison
1 Darksteel Ingot
1 Copy Enchantmen
1 Court Hussar
1 Phyrexian Arena
1 Mana Vortex
1 Crucible of Worlds
1 Champion's Helm
1 Oblivion Ring

4cc:
1 Reins of Power
1 Wrath of God
1 Last Word
1 Damnation
1 Armageddon
1 Foresee
1 Ravages of War
1 Venser, Shaper Savant
1 Day of Judgment
1 Nevinyrral's Disk
1 Fact or Fiction
1 Phyrexian Metamorph
1 False Prophet

5cc:
1 Misdirection
1 Force of Will
1 Evacuation
1 Chromeshell Crab

6cc:
1 Austere Command
1 Catastrophe
1 Final Judgment
1 Volition Reins

Maat:
1 Scalding Tarn
1 Evolving Wilds
1 Seachrome Coast
1 Drowned Catacomb
1 Arcane Sanctum
1 Underground Sea
1 Glacial Fortress
1 Sunken Ruins
1 Tundra
1 Bloodstained Mire
1 Boseiju, Who Shelters All
1 Academy Ruins
1 Misty Rainforest
1 Flooded Strand
1 Polluted Delta
1 Mystic Gate
1 Watery Grave
1 River of Tears
1 Terramorphic Expanse
1 Adarkar Wastes
1 Command Tower
1 Flagstones of Trokair
4 Swamp
5 Plains
5 Island



Sitten reilusti ylimäärästä lätinää päälle, että vältetään suurin osa "lol n00b mix pelaat/et pelaa tätä"-kommentit :D (pakasta puuttuu yksi kortti. Se on hävinnyt johonkin, enkä nyt heti muista että mikä se oli).

Gameplan:
Pakka pyörii käytännössä kokonaan kenraalin ympärillä. Tarkoitus olisi päästä ajamaan Zurrilla ja tilanteesta riippuen haetaan tilanteeseen sopiva lumous. Koska tämä harvoin riittää maailman dominoimiseen heitetään sekaan vähän Armageddonia ja permissionia. Yleensä sitä parempi mitä aikaisemmin pääsee ajolle.

Meta:
Metasta löytyy tällä hetkellä Mono-U Venser (osaavan pelaajan käsissä vittumaisempi kuin Teferi & co.), UB Dralnu (reanimointi teemalla, sideplanina sitten erilaiset Time Warpit), UW Grand Arbiter Augustin IV (Stax), UBGWR Child of Alara (lands), UBW Sharuum the Hegemon (non-combo), W Rebel, URW Ruhan of the Fomori (Giant-tribaali).

Budjetti:
Opiskelijabudjetilla mennään, että siihen malliin ehdottelette niitä Mana Draineja sun muita.


Korttivalinnat:

Poisto-osasto:
Kaikki hyvät yhden manan poistot ovat mukana, koska vastuksetkaan eivät ole reiluja vaan pelaavat eipäreiluja olentoja, joihin nyt vaan kannattaa vastata 1-1 -tradella. Massapoistoja on aikamoinen läjä formaatin luonteesta johtuen. Mennään vielä tarkemmin yksittäisiin korttivalintoihin:

Flood - Mukavan janky-kortti, mutta saattaa korvautua jollain paremmalla. Aika usein vastuksen pahimmat lihat lentävät, jolloin ei toimi toivotusti.

Temporal Isolation & Journey to Nowhere - Zurrilla haettavaa täsmäpoistoa, joka toimii myös kädestä pelattuna, tietysti. Periaatteessa toisen voisi tiputtaa, mutta vaarana on että joku kerta harmittaa kun dekistä ei löydykään poistoa.

Final Judgment - Removaa ukot pelistä, joten pysyy sisässä. Academy Ruins ja Volrath's Stronghold eivät ole mitään harvinaisuuksia, eikä myöskään reanimointi-laitteet.

Faith's Fetters - Sammuttaa mitä hyvänsä ja antaa lifeä. Toiminut hyvin.

Counterit:
Yhden manan countereista kelpuutin vain Flusterstormin, se kun on isoissa stack warsseissa poikaisin. Hoitanut ihan hyvin hommaanssa Zurin suojaamisessa. FoW ja Mis-vitun-direction ovat aika selviöitä. Olen miettinyt Disrupting Shoalia, mutta siitä tuskin on mihinkään. Muitakin halpoja countereita on, koska niillä on tarkoitus suojata juuri pelattua Zurria. Usein kun pääsee untappaamaan Zur tiskissä niin peli on sitä myöten taputeltu. Hinder ja Spell Crumple sitten muiden kenraaleita vastaan.

Maat:
Dualeja puuttuu jos jonkinmoisia, joten niistä on turha huomauttaa. Boseiju on golden.

Ukot:
Dekki pelaa todella vähän ukkoja, joten massapoistot eivät juurikaan omaa peliä haittaa. Venser on obvious, on se vaan mauton mies. Jotain muista:

Court Hussar - filleri, pitäisi korvata jollain

Wall of Denial - Joskus hyvä, joskus huono. Varmaankin korvaantuu.

Phyrexian Metamorph - Jos joku ei tätä sinistä pelaavassa commanderissa pelaa, niin jokin on vialla.

Stoneforge Mystic - Saappaat on vaan niin crusiaalit Zurrin jalassa, tällä niitä on lystiä hakea. Periaatteessa voisi laittaa jonkun miekankin tutor-kohteeksi.

Chromeshell Crab - filleri, korvaantuu jollain.

Janky gay ninja hell:
Eli kaikki muu randomnessi, jota satun pelaamaan allamainituista syistä;

Mana Vortex - Löysin kortin vahingossa, ihastuin, voitin usean pelin. Epäreilu Zurrilla haettuna. Jos on saappaat jalassa, niin usein haen tämän ensimmäisenä ja voitan pelin. Varsinkin alussa ihan hullu.

Luminarch Ascension - Pakan toinen voittokeino. Toimii.

Volition Reins - Korvaan luultavasti jollain muulla kortilla. Aika random.

Evacution - Käytännössä insta-wrathi. Tekee poikaa vastuksen endissä. Instanttiuden takia sisällä.

Reins of Power - Ihan imba moninpelissä. Melkonen "höhhöhhöö-temppu".

Ghostly Prison & Propaganda - Zurrilla ei voi hakea massapoistoa, mutta nämä ja Mana Vortexin voi.



Kortteja, jotka pitäisi olla sisällä, mutta eivät ole:

Future Sight - Ihan hullua korttietua. Mauton kortti, jonka varmaan laitan Foreseen tilalle, kunhan saan jostain hommattua.

Homeward Path - Ajattelin poistaa (melkein kaikki) pöllimiset ja pelata tätä.

Domineer - Zurrilla haettava silver bullet. Voisi olla aika gamebreaking joskus. Saattaa tosin olla liian situational.

Cataclysm - Menee heti sisään, kunhan vaan saan jostain. Varmaan DoJ:in päälle. Kuin tehty tähän dekkiin.

Hallowed Burial - Jostain syystä puuttuu. Hommaan kunhan kerkeän.

Enlightened Tutor - Taas puuttuu syystä x. Pitää hommata jostain.

Sword of Sitä and Tätä - Jonkin miekan voisi laittaa one-offiksi Mysticillä haettavaksi. Mikä olisi paras? Olen miettinyt SoFIa.

Necropotence - Meidänkin peliporukassa on sen verran oikeutta, etten pelaa tätä reiluuteen vedoten.

Solitary Confinement - Menee sisään kun saan hommattua.


Mennään tällä sepustuksella, toivottavasti joku jaksaa lukea. Päivittelen listaa sitä mukaa kun saan kortteja/ideoita. Olenko missannut jotain musthavea? Vituttaako LD? Onko makaroonilaatikko hyvää? Kerro mielipiteesi jo tänään!
« Viimeksi muokattu: 11.09.11 - klo 22:23 kirjoittanut hall0n »

Poissa jotudin

Vs: [EDH] Zur the Enchanter
« Vastaus #1 : 11.09.11 - klo 21:57 »
Zurilla pelaamisesta en niin tiedä, mutta saahan sitä Zurillekin tutoroitavaa "massapoistoa" Planar Collapsen muodossa :)

Poissa hall0n

Vs: [EDH] Zur the Enchanter
« Vastaus #2 : 12.09.11 - klo 10:36 »
Zurilla pelaamisesta en niin tiedä, mutta saahan sitä Zurillekin tutoroitavaa "massapoistoa" Planar Collapsen muodossa :)

Mietin vähän asioita ja tulin siihen tulokseen, että harvoin Zurrilla haluaa edes massapoistoa tutoroida, se kun kuolee siihen itsekin (paitsi jos on Vanishing).

Tolaria Westin sisällytän varmaan jossain vaiheessa, sillä kun saa usein elintärkeän Boseijun ja joskus tulevaisuudessa myös sen Homeward Pathin.

Poissa Laukkanen

Vs: [EDH] Zur the Enchanter
« Vastaus #3 : 12.09.11 - klo 15:21 »
Necropotence + solitary confinement taitaa olla se Zurin peruslukko. En usko että confinementilla tekee kauheasti mitään ilman necroa.

winds of rath - massapoisto joka synkkaa Zurin kanssa
steel of the godhead - kasvattaa zuria, antaa lifelinkin ja tekee zurista unblockablen. Mielestäni ihan jees.
darksteel plate auttaa massapoistojen kanssa ja on toinen targetti mysticille.


Poissa hall0n

Vs: [EDH] Zur the Enchanter
« Vastaus #4 : 12.09.11 - klo 15:39 »
Necropotence + solitary confinement taitaa olla se Zurin peruslukko. En usko että confinementilla tekee kauheasti mitään ilman necroa.

winds of rath - massapoisto joka synkkaa Zurin kanssa
steel of the godhead - kasvattaa zuria, antaa lifelinkin ja tekee zurista unblockablen. Mielestäni ihan jees.
darksteel plate auttaa massapoistojen kanssa ja on toinen targetti mysticille.

Kyllä se Confinement tekee poikaa myös Phyrexian Arenan, Curiosityn ja Future Sightin kanssa. Ei se tietenkään niin hyvä ole kuin Necrolla, mutta kyllä sitä muutamissa peleissä olen silti kaivannut. Testiin menee.

Winds of Rath unohtui aloituspostauksesta, heti sisälle jos vaan jostain löydän.

Steel of the Godheadin olin kokonaan unohtanut, se menee dekkiin jonkun tilalle, vaikkapa Temporal Isolationin, katotaan kuinka käy.

Darksteel Plateakin voisi testata, siinä on vaan se huono puoli että ei anna shroudia. Peliporukassa on semmoinen mulvaani joka tykkää pelata toisten permanenteilla.

Poissa Laukkanen

Vs: [EDH] Zur the Enchanter
« Vastaus #5 : 13.09.11 - klo 13:39 »

Darksteel Plateakin voisi testata, siinä on vaan se huono puoli että ei anna shroudia. Peliporukassa on semmoinen mulvaani joka tykkää pelata toisten permanenteilla.

Kokemus on osoittanut että kaikkien wrath-efektien dodgaus (ja vaikka esim haavoittumattomuus abyssille) on ollut erittäin hyvä juttu. Omissa peleissä harvemmin heitellään stoppeja tai patheja. Tarvii huolehtia lähinnä hallowed burialista, spell crumplesta ja hinderistä.

edit: wait wut o_O sulla ei oo vielä empyrial armoria
editx2: lisää täsmäpoistoa: cage of hands
editx3: jos on joku joka tykkää pelata toisten permanenteilla, homeward path ja expedition map. Kai saattais löytyä jokin Zur-kikka jota en vielä tiedä jolla vois hakea dekistä landeja?
« Viimeksi muokattu: 13.09.11 - klo 13:52 kirjoittanut Laukkanen »