Poromagia

Kirjoittaja Aihe: June 1 / 2020 Banned announcement & Companion sääntömuutos  (Luettu 1447 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malin

  • L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
Johan pomppasi.
https://magic.wizards.com/en/articles/archive/news/june-1-2020-banned-and-restricted-announcement

New Companion Rule:
Once per game, any time you could cast a sorcery (during your main phase when the stack is empty), you can pay 3 generic mana to put your companion from your sideboard into your hand. This is a special action, not an activated ability.

Standard:
Agent of Treachery is banned.
Fires of Invention is banned.

Historic (Magic Arena - only)
Agent of Treachery is suspended.
Fires of Invention is suspended.
« Viimeksi muokattu: 01.06.20 - klo 23:32 kirjoittanut malin »
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.

Poissa malin

  • L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
Companion: ensimmäinen mekaniikka sitten öö Urza blockin free spellien (Palinchron, Cloud of Faeries, Frantic Search, Time Spiral & co), jossa tehdään ns. power level errata. Enää ei castata näitä outside of the game, vaan ainoastaan tuodaan käteen kolmella manalla. Korttietu pysyy, mutta vauhti hidastuu kummasti.

(Nuo aiemmat Urza - blokin herkut erratoitiin takaisin toimimaan kuten niissä lukee jo vuonna 2006)
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.

Poissa SahtiAine

Äänekkäin osa yhteisöstä vaikuttaa varsin tyytyväiseltä companionien kurmuutukseen. Itseäni puhtaana limited-pelaajana tämä muutos harmittaa suuresti. Companionit olivat minun makuuni erinomainen mauste draftissa.

"Our reason for making this change is based on metagame data and play rates of companion decks across all formats, and on player feedback on repetitive gameplay patterns."

Etenkin tämä perustelu muutokselle suorastaan vituttaa, koska siitä voi rivien välistä lukea että limited ei ole wotcin päätöksenteossa edes formaatti.

Poissa Rhianne

Äänekkäin osa yhteisöstä vaikuttaa varsin tyytyväiseltä companionien kurmuutukseen. Itseäni puhtaana limited-pelaajana tämä muutos harmittaa suuresti. Companionit olivat minun makuuni erinomainen mauste draftissa.

"Our reason for making this change is based on metagame data and play rates of companion decks across all formats, and on player feedback on repetitive gameplay patterns."

Etenkin tämä perustelu muutokselle suorastaan vituttaa, koska siitä voi rivien välistä lukea että limited ei ole wotcin päätöksenteossa edes formaatti.

Minun mielestäni lainaus pitää täysin paikkansa myös limitedin osalta. Minullahan ei mitään kattavaa dataa ole, mutta kymmenien pelattujen ja nähtyjen draftien perusteella sanoisin, että companion deckeillä myös limitedissä  on reilusti parempi voittoprosentti kuin non-companion deckeillä, ja lisäksi pelit todellakin muistuttavat toisiaan, kun käytännössä aloituskädessä on aina yksi ja sama kortti jonka ympärille pakka on rakennettu.

EDIT: Lisäksi haluaisin huomauttaa, että limitedissä kolmen manan ekstra maksu ylimääräisestä kortista on paljon siedettävämpi kuin constructedissa, eli tämä muutos ei varmasti estä pelaamasta companioneja draftissa.
« Viimeksi muokattu: 02.06.20 - klo 15:21 kirjoittanut Rhianne »

Poissa SahtiAine

Tottakai dekeillä missä on hyvä rare on parempi voittoprosentti, mutta en osta sitä että voittoprosentin nousu olisi edes kovin merkittävä pelkästään sen takia että draftidekissä on companion. Dataa tästä ei varmasti tulla saamaan mikä on harmi.

Dekeillä missä on Zenith Flare lienee kuitenkin drafteissa selvästi mitä tahansa companionia korkeampi voittoprosentti JA ne pelit missä tämä kortti esiintyy vasta ovatkin yksitoikkoisia ja samoja playpatterneja toistavia.

Mutta koska limited ei ole formaatti niin tälle ei tarvitse tehdä mitään.

Poissa ADraw-

Tottakai dekeillä missä on hyvä rare on parempi voittoprosentti, mutta en osta sitä että voittoprosentin nousu olisi edes kovin merkittävä pelkästään sen takia että draftidekissä on companion. Dataa tästä ei varmasti tulla saamaan mikä on harmi.

Dekeillä missä on Zenith Flare lienee kuitenkin drafteissa selvästi mitä tahansa companionia korkeampi voittoprosentti JA ne pelit missä tämä kortti esiintyy vasta ovatkin yksitoikkoisia ja samoja playpatterneja toistavia.

https://twitter.com/17lands/status/1257139990758174720/photo/1

Tuolta löytyy companionin win ratet companioneina, useammalla sellaisella win rate on yli 70%, monella yli 60%.

Vastaavia lukuja muille korteille löytyy täältä: https://www.17lands.com/card_ratings

Zenith Flarella on 59,3%.

(Täsmää myös omaan kokemukseeni siitä että parhaat companionit ovat reippaasti parempia kuin Flare, etenkin nykyään kun cycling-dekeistä on relevantti määrä kilpailua, toisin kuin ihan formaatin alkupuolella.)

Poissa SahtiAine

Pysyttelen edelleen oppositiossa tämän suhteen. Saitin käyttämässä datassa lähes kaikkien korttien voittoprosentti on yli 50, joka kertonee siitä että saitille dataansa postaavat lähinnä voittavat pelaajat. Tämä varmasti selittää companioneiden korkeita voittoprosentteja tuossa datassa jota on jaettu.

Mielenkiintoisinta datassa oli Vivienin ja Shark Typhoonin suhteellisen alhaiset voittoprosentit.

Twiitattu data kertoo että draftattu companion ei mene companion slottiin kuin kerran kolmesta, joka mielestäni osoittaa sen että companion ei ole autoinclude joka muuttaa draftiympäristön rikkinäiseksi samalla tavalla kuin constructed formaateille on käynyt.

Ymmärrän kuitenkin hyvin olevani tässä enemmistön kanssa eri mieltä, joten lopetan keskustelun puolestani tähän ja tyydyn siihen mitä herrat ovat määränneet. Luen kyllä edelleen mielenkiinnolla laittamanne vastaukset.

Peace

Poissa ADraw-

Saitin käyttämässä datassa lähes kaikkien korttien voittoprosentti on yli 50, joka kertonee siitä että saitille dataansa postaavat lähinnä voittavat pelaajat. Tämä varmasti selittää companioneiden korkeita voittoprosentteja tuossa datassa jota on jaettu.
...
Twiitattu data kertoo että draftattu companion ei mene companion slottiin kuin kerran kolmesta, joka mielestäni osoittaa sen että companion ei ole autoinclude joka muuttaa draftiympäristön rikkinäiseksi samalla tavalla kuin constructed formaateille on käynyt.
Jossain taisi lukea että saitin käyttäjien average win rate on ~57%, eli tähän suhteutettuna Flare tosiaan nostaa tuota vain hieman, mutta nuo 70+% companionit edelleen aika hirmuisesti.

Veikkaan että kerralla kolmesta on aika vahva korrelaatio siihen että missä pussissa companion on avattu :) Jos aukeaa p1p1 niin useimpia voi rauhassa forcata kun ovat vielä hybridejäkin, ja rakentaa dekin companionin ehdon ja upsiden ympärille (esim. pickata Corpse Churneja Lurruksen kaveriksi). Jos taas aukeaa kolmospussissa niin siinä ei oikein ehdi enää companion-ehtoa täyttämään, ja vaikka ehtisi niin siitä ei saa enää maksimihyötyä irti. Kakkospussissa välillä ehtii välillä ei, ja toisaalta välillä on parempi luopua p1p1 companionista jotta saa muita pommeja dekkiin - nämä varmaan kumoavat suurin piirtein toisensa pois. Luonnollisesti Jeganthalla korkein prosentti päätyä companioniksi, sillä sen ehto on helpoin toteuttaa myöhemmissäkin pusseissa.

Poissa Padishar

Minäkin pääosin draftaan, mutta pelaan myös Areenassa niitä formaatteja mitä siellä on tarjolla. Muutos on varsin hyvä, ja kolme ekstramanaa limitedissä ei ole niin tuskaisaa.

Ja siis joka tapauksessahan conssin takia companioneille piti jotain tehdä. Vai olisiko sitten ongelmacompanionit pitänyt vaan bännätä conssissa jotta draftit olisi jäänyt koskemattomaksi?

Poissa Anssi

Minäkin pääosin draftaan, mutta pelaan myös Areenassa niitä formaatteja mitä siellä on tarjolla. Muutos on varsin hyvä, ja kolme ekstramanaa limitedissä ei ole niin tuskaisaa.

Ja siis joka tapauksessahan conssin takia companioneille piti jotain tehdä. Vai olisiko sitten ongelmacompanionit pitänyt vaan bännätä conssissa jotta draftit olisi jäänyt koskemattomaksi?

Ei, koska jo aiemmin mainittiin, Companionit ovat nykymuodossaan olleet todella vahvoja limitedissä ja tehneet kaikista peleistä missä vihu aloittaa companionilla todella epähauskoja.
Myydään MTGO Tikettejä ja pahviproduktia:
http://mtgsuomi.fi/listat/Anssi/om/

Poissa Padishar

Minäkin pääosin draftaan, mutta pelaan myös Areenassa niitä formaatteja mitä siellä on tarjolla. Muutos on varsin hyvä, ja kolme ekstramanaa limitedissä ei ole niin tuskaisaa.

Ja siis joka tapauksessahan conssin takia companioneille piti jotain tehdä. Vai olisiko sitten ongelmacompanionit pitänyt vaan bännätä conssissa jotta draftit olisi jäänyt koskemattomaksi?

Ei, koska jo aiemmin mainittiin, Companionit ovat nykymuodossaan olleet todella vahvoja limitedissä ja tehneet kaikista peleistä missä vihu aloittaa companionilla todella epähauskoja.

Juu, samaa mieltä kyllä. Mietin vain, että oliko SahtiAisella joku muu ratkaisu tarjota.