En jaksa tehdä multiquote-viritystä mutta seuraava teksti koittaa vastata kolmen edellisen tuomarin mielipiteisiin:
Ymmärrän kyllä, että kierrosajan lyhentäminen on helppo tapa vähentää turnauksen kestoa. Minun mielestäni se on kuitenkin vihoviimeinen keino, jota tulisi käyttää kun muut keinot eivät auta. Riki sanoi että kehoituksista ja vaihtoehtoisista toimintamalleista huolimatta pelitahtia ei nopeutettu. Mielenkiinnolla kysynkin, mitä nämä vaihtoehtoiset mallit ovat kun ovat menneet minulta pelaajana kokonaan ohi? Onko oikeasti kaikki muut keinot käytetty? Kuka on yllättynyt, että kierroksen alussa ilmoille huudahdettu "Älkää hitsatko" huuto ei nopeuta pelejä, kun sitä ei mitenkään valvota? Kun tällainen mukahassu huudahdus ilmoille päästetään, voi jokainen pelaaja kuvitella että "ei tuo minua koske, muut täällä taas hitsaa". Jotenkin sinisilmäisenä uskon, että jos henkilökohtaisesti tuomari huomauttaisi pelaajalle hitaasta pelaamisesta, se voisi joskus mennä perillekin. Varsinkin jos se huomautus tulee heti tilanteen jälkeen, jolloin pelaaja voi tunnistaa tilanteen ja myöntää että taisi mennä liian pitkään tässä tilanteessa.
Ja on aivan turha väittää ettei tuomareilla riitä aika slow playn valvomiseen. En odotakaan että jokainen hidas pelaaminen huomataan, mutta jos minä pelaajana huomaan joka kierroksella slow playta (muissakin kuin omassa matsissani), niin jo on kumma jos se ei tuomarilta onnistu. Edes kerran turnauksessa. Kuten aiemmin kirjoitin, räikeintä tämä hidas pelaaminen on lisävuoroilla, joita pelatessa aika pysähtyy. Samat 5 minuuttia saataisiin joka kierroksesta pois jos ihmiset pelaisivat lisävuorot samalla tahdilla kuin normaalit vuorot, mutta jostain on tullut mentaliteetti "Aika loppui, lisävuorot alkoivat, joten nyt on taas aikaa miettiä jokainen vaihtoehto uudelleen läpi". Miksei tähän puututa? Tuomareilla on 95% ajasta tässä vaiheessa oma peli pelattuna, mikäli ovat olleet pelaamassa. Varsinkin Draugon luulsi voivan valvoa tätä hyvin niin halutessaan, itse kun ei pelaa.
Tiedän kyllä että tasureita voi välttää pelaamalla nopeasti ja pitämällä huolen, että vastustajakin tekee niin. En vain haluaisi olla se pelaaja, joka kymmenen kertaa kierroksessa huomauttaa vastustajalle liian hitaasta pelaamisesta, koska se ei varmasti tunnu kivalta. Kokeneiden pelaajien kanssa yleensä ei tätä ongelmaa ole, mutta vähemmän kokeneemmat pelaajat ja varsinkin pelaajat jotka ovat kokeilemassa uutta deckiä ensimmäistä kertaa miettivät aivan liian pitkään täysin triviaaleja tilanteita. Jokainen GP:llä tai muissa isommissa turnauksissa kävijä varmasti tietää kuinka huono asia tasapelit ovat, ja yrittää välttää niitä viimeiseen asti. Pertti-perus-FNM-pelaaja tätä ei ymmärrä. Ei vaikka rundi olisi 40 minuuttia tai 60 minuuttia pitkä.
Draugon viimeiseen postaukseen haluaisin vastata, että tietävätkö pelaajat tavoitteen olevan 40 minuuttia? Tuskin, en tiennyt minäkään. Muutenkin pelaajia voisi nopeampaan pelaamiseen kehottamisen lisäksi opastaa miten siihen päädytään. Eivät kaikki ymmärrä, että landin voi hakea peliä nopeuttaakseen vastustajankin vuorolla pakasta ja shuffleta vastustajan miettiessä. Tai että sideplania voi miettiä myös kierroksen aikana. Ja että digiä resolvatessa voisi jo ennestään olla tiedossa mitä sieltä haluaa kaivella, ettei sitäkin tarvitse minuuttia miettiä. Tai että fetchattavan ländin voi miettiä valmiiksi ennenkuin selaa pakan pari kertaa ympäri. Eivät nämä ole itsestään selviä asioita kaikille. Kommunikaatio tässä on kaiken A ja O. Minä ymmärrän syyt tähän ratkaisuun päätymiseen, mutta ymmärtävätkö kaikki? Tuskin.
Ymmärrän, että nämä ovat ehkä vaikeimpia asioita magicissa tuomareille, ja ongelmia saman aiheen parissa on myös paremmissakin piireissä. Tämä ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys, vaan haluan tuoda ilmi muita ratkaisutapoja aiheeseen ja keskustelua ongelmasta, joka on universaali. Mikäli joltain on jäänyt lukematta PVDDR:n artikkeli aiheesta, suosittelen sitä lämpimästi kaikille, niin tuomareille kuin pelaajillekin:
http://www.channelfireball.com/articles/slow-play-whats-the-call-judge/