Poromagia

Kirjoittaja Aihe: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata  (Luettu 37582 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rancid-

Erinäisten tapahtumien summana innostuin kirjoittelemaan elämäni ekaa primer-tyyppistä artikkelia dekistä, jota kaikki oikeat Magicin pelaajat inhoavat, eli All Spells -kombosta. Kyseessähän on siis brutaalin ykkösvuoron tappoprosentin avulla (tai sen varassa) matseja voittava pino, jolla omissa käsissäni viimeisten kolmen turnauksen yhdistetty tulos on 14-5.
Dekkilistahan näyttää tältä:

// manat
4 Simian Spirit Guide
4 Elvish Spirit Guide
1 Wild Cantor
4 Summoner's Pact
4 Lotus Petal
4 Chrome Mox
4 Dark Ritual
4 Cabal Ritual
4 Manamorphose

// voittokortit
4 Balustrade Spy
4 Undercity Informer

// varsinainen konpo
4 Narcomoeba
1 Dread Return
1 Angel of Glory's Rise
1 Laboratory Maniac
1 Azami, Lady of Scrolls

// ynnämuut
4 Gitaxian Probe
4 Street Wraith
3 Cabal Therapy


En mä jaksa lukea koko artikkelia, anna tl;dr.

Hyvät puolet:
-   Voittaa todella usein ykkösgamen
-   Helppo pelata kohtuullisen oikein
-   Pelaa nopeasti ja jättää paljon aikaa matsien väliin
-   Maindeck todella halpa kasata

Huonot puolet:
-   Force of Will
-   Deathrite Shaman
-   Discard


Mitä dekillä on tarkoitus tehdä?

Lyhyt versio: voittaa vuorolla 1.

Pitkä versio:
1.   tuottaa 3B Balustrade Spy’n tai Undercity Informerin saamiseksi tiskiin (ja Informerin sitten pönttöön)
2.   millata oma dekki pois
3.   saada Narcomoebat tiskiin
4.   Dread Returnata Angel of Glory’s Rise, jolla Azami ja Maniac hyppäävät tiskiin
5.   nostaa kortti Azamilla, jolloin Maniac voittaa pelin


Eiks tää kuse FoWiin ja Deathrite Shamaniin aika pahasti?

FoWiin kusee. Siksi dekissä onkin neljä Probea, jolla päästään näkemään ilmaiseksi, onko vihulla jotain pahuutta kädessä, ja kolme Therapya, että ne pahuudet saa sieltä pois. Deathrite on armollinen veijari ja antaa kokonaisen vuoron aikaa voittaa. Aktiivista Shamaania ei maindeckilla käytännössä voi voittaa.


Okei, mitenkäs tuo 3B:n ja voittokeinon nostaminen aloituskäteen?

Vähintään yhden voittokortin nostamisen todennäköisyys aloitusseiskaan on noin 65%. Lisäksi pakassa on 8 kappaletta ilmaiseksi cyclaavaa korttia, joiden avulla todennäköisyys ykkösvuoron voittokorttiin nousee reiluun 71 prosenttiin. Yhden mulliganin jälkeen vastaavat luvut ovat 59% ja 65%. Ykkösvuoron voitto vaatii vähintään neljä korttia (Petal, Dark Ritual, mikä hyvänsä mana, voittokortti), joten kahden mulliganin jälkeen ykkösvuoron voitto on niin vaikea, että sille ei kannata laskea todennäköisyyksiä. Mulligointi mukaan luettuna voittokortin osumatodennäköisyys aloituskäteen – ilman cyclaajia – on kuitenkin yli 85%.

3B:n pystyy tuottamaan niin monella eri tavalla, että en edes yritä laskea sille lopullista todennäköisyyttä. Varmaa kuitenkin on, että siihen tarvitsee mustan manan, eli joko Manamorphosen, Petalin, Moxin, Pactin tai Cantorin. Edellä mainittujen korttien lukumäärä on 17, eli sellainen löytyy 91 prosentista aloituskäsiä (cyclaajien jälkeen 95%). Yhden mulliganin jälkeen luvut putoavat kohdille 88% ja 92%. Yhdistelmäprosentin laskeminen on kuitenkin tässä tapauksessa vähän hölmöä, sillä mustan manan puuttuminen on niin pieni ongelma, ettei sen takia yleensä kannata heittää muuten hyvää seiskaa pois.

Mikään edellä mainituista luvuista ei sitten ole mikään lopullinen totuus, vaan ne ovat vain suuntaa-antavia lukuja sen suhteen, millä todennäköisyydellä voittamisen kannalta välttämättömiin asioihin osuu. Tarkkoja lukuja saadakseen pitäisi tehdä jonkinlainen bruteforce-analyysi kaikista mahdollisista aloituskäsivarianteista, eikä mulla sattumoisin ole kiinnostusta lähteä miettimään noin 1950000000000 mahdolliselle permutaatiolle fiksuja rajauksia. Jos jonkin yhteenvedon näistä haluaa tehdä, johtopäätös on se, että todennäköisyydet välttämättömille asioille ovat yllättävänkin korkeat.


Jotkuthan pelaa tuossa Chancellor of the Annexia...

Niin pelaa. Se on paistimuuvi. Ensinnäkin edellisen kohdan prosenttiluvuista joudutaan reaalisessa tilanteessa paljon lähemmäs ei cycleriä -lukuja. Toisekseen jokainen vuoron 1 jälkeen nostettu Chancellor on aivan totaalinen blanko, mikä on hyvinkin relevanttia etenkin saidatuissa peleissä. Kolmanneksi, vaikka sen Chancellorin saisi aloituskäteen, se on sielläkin suora mulligan, ellei sen kaveriksi sattunut osumaan Moxia, ja Moxin kanssakin käytännössä väritön kortti.


Entäs sitten kun nostatkin sen Maniacin/Azamin/Narcomoeban?

Jokainen aloituskäteen nostettu kombopala on tietysti vähintään virtuaalinen mulligan, ja pienentää osaltaan ylempänä saatuja huikeita tuloksia. Tosissaan vaikeaksi tilanteen tekee se, että liian monta kombopalaa kädessä estää pyörimisen.

Pyöriminen on mahdollista ainakin silloin, jos pakan poismillaamisen jälkeen tiskissä on riittävän monta creaturea käteen nousseiden kombopalojen pöntöttämiseen Therapylla ennen Dread Returnin pelaamista, tai jos Maniacin saa animoitua ilman enkeliä/Azamia siten, että touhusta jää cycle-efekti yli. Helposti muistettava nyrkkisääntö kuitenkin on, että kolme nostettua kombopalaa vaikeuttaa elämää jo hyvin paljon, jos voittokorttina on Spy; Informerin kohdalla jo kahden nostetun kombopalan kanssa on todella vaikeaa. Kannattaa myös muistaa, että jokainen vastustajalla käytössä oleva instant-poisto on käytännössä yksi käteen nostettu Narcomoeba, sillä niillä pystyy tappamaan haudasta pompanneen Narcomoeban loppujen triggerien ollessa vielä stäkissä.

Dread Return on mielenkiintoinen rajatapaus siinä mielessä, että jos yksi voittokortti counteroidaan, Return muuttuu itsekin voittokortiksi. Kirjoittaessa tuli mieleen vertauskuvana Afrikan Tähden hevosenkenkä.


Miten sitä nyt sitten varsinaisesti pelataan?

Tähän kysymykseen on vähän vaikea antaa kattavaa vastausta, kyseessä kun on yksi niistä pakoista, joiden peli etenee siten, että nopanheitto on alkupeliä, mulligointipäätös keskivaihetta ja loppupeli alkaa vuorolla 1. Dekillä pelaamisen opettelussa onkin siis oikeastaan kolme osaa:

1.   Tee oikeat mulligointipäätökset
2.   Haistele, onko vastustajalla jotain näyttää pyörähdykselle
3.   Keksi keinot pelata vihakorttien ympäri

Esimerkki 1: käsikorttisi ovat Petal, Ritual, Informer ja Pact. Jos pelkäät FoWia, pelaat Pactin ESG:hen vasta, kun Informer on resolvannut. Jos taas pelkäät StoPia, pelaat Pactin ensin.

Esimerkki 2: ensimmäisenä spellinä pelaamasi Gitaxian Probe paljastaa, että vastustajasi pelaa sinistä, mutta et näe FoWia eikä discardia. Kädestäsi kuitenkin puuttuu jokin voittoon vaadittava elementti, ja ainoa cyclaava korttisi on toinen Probe. Jos vastustajalla on tässä tilanteessa kädessään Brainstorm, yrittäisin luultavasti lähteä tapolle ja nostaa voiton Probesta, sillä Brainstormin avulla vastustaja löytää neljästä nostamastaan kortista FoWin hyvin todennäköisesti. Jos Brainstormia taas ei ole, antaisin vastustajalle vuoron ja tarkastaisin tilanteen uudelleen ensi vuorolla toisella Probella.

Kannattaa muistaa, että Dread Returnin resolvattua poistot eivät yleensä ole ongelma. Maniac on itsekin Wizard, joten Azamilla pääsee laputtamaan kahdesti, mikä asettaa vastustajan kädelle entistä enemmän vaatimuksia. Oma taiteenlajinsa on myös se, milloin vastustajalle on varaa antaa vuoro Informer tai Maniac tiskissä. Molemmat temput olen joskus onnistuneesti tehnyt, eikä niitä kannata turhaan pelätä. Etenkin Maniac ilman Azamia on varsin turvallinen, sillä pääset pelaamaan kaikki jäljellä olleet Therapyt enkelin palauttamien ylimääräisten Informerien avulla.


Mitä sitten kun vihut saidaa gravevihaa sisään?

No sitten saidataan itse jotain hyvää kans. Vaihtoehtoja on useita, oma saidini näyttää tältä:
3 Pact of Negation
4 Goblin Charbelcher
4 Lion's Eye Diamond
4 Spoils of the Vault

Jotkut pelaavat Empty the Warrensia, ja alkuperäisen All Spells -artikkelin kirjoittanut Adam Prosak ehdotti jopa Doomsday-sideä:
4 Doomsday
1 Shelldock Isle
1 Emrakul, the Aeons Torn
4 Recross the Paths
1 Infernal Contract
1 Goblin Charbelcher
3 Lion's Eye Diamond

Yhteistä näille kaikille on kuitenkin se, että alkuperäisestä omaan suuhun millaamiseen perustuvasta juonesta luovutaan, ja sen sijaan käytetään hyväksi rituaalien ja landien määrää toisella tavoin. Belcher-juoni vaatii kokonaisuutena millaustappoa enemmän manaa, mutta toisaalta viimeiset kolme manaa voidaan tuottaa LEDillä. Tappo luonnollisesti hidastuu tästä kaikesta jonkin verran, mutta muuttuu varmemmaksi toteuttaa, kun harvempiin yksittäisiin asioihin häviää pelin suoraan.
Omassa saidausjuonessani otetaan grave-kombosta pois niin paljon kuin lähtee, eli:
-3 Spy
-4 Informer
-8 kombopala
+15 sidekortti

Poikkeuksena Storm, jota vastaan yleensä ei sidetetä ollenkaan, ellei vastustajan sideltä näytä löytyvän jotain übertechiä. Saidaamisesta vielä yksi ohje: tällä dekillä se kuuluu *aina* toteuttaa niin, että sidellä olevat kortit sekoitetaan pakkaan ja sitten otetaan 15 korttia pois. Myös kolmospeliin.
« Viimeksi muokattu: 27.08.13 - klo 22:05 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa kaMeli85

Tänkö nimi on nyt virallisesti sitten vakiintunut Oops, All Spells? Itse oon oppinut tunteen nimellä Rogue Hermit ja oman listani jakaakseni (9-1-0):

Kavut
4 Simian Spirit Guide
4 Balustrade Spy
4 Undercity Informer
4 Street Wraith
4 Narcomoeba
4 Elvish Spirit Guide
1 Angel of Glory's Rise
1 Laboratory Maniac
1 Azami, Lady of Scrolls

Taikoja
4 Cabal Ritual
4 Dark Ritual
4 Pact of Negation
4 Manamorphose
4 Gitaxian Probe
2 Cabal Therapy
1 Dread Return
1 Worldly Tutor

Muuta
4 Chrome Mox
4 Lotus Petal
1 Lion's Eye Diamond

SB
4 Goblin Charbelcher
2 Lion's Eye Diamond
2 Seething Song
3 Empty the Warrens
4 Rite of Flame

Poissa Stils

Mukava lueskella primereita myös suomeksi. Näitä voisi lukea enemmänkin.
Rancidin listassa hymyn huulille saa se, että side on monta kertaa maindeckiä kalliimpi (koska LED). Tässä on potentiaalia monen aloittavan lekapelaajan ensimmäiseksi combodeckiksi (pienellä rahalla saa paljon lekakäyttiksiä), mutta mitä erilaisimpiin sideplääneihin voi kaiketi varautua kun kaikilla ei ole LEDejä. Mielummin tämä kuin burni :)

Poissa deFreak

Primerin kirjoittaja taitaa olla köyhä, kun joutuu pelaamaan budjettiläjää lekassa.

Poissa Rancid-

Eikä oo ees omat kortit!
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Karppa

Tuli pelattua samaa listaa Jyväskylän GPT:llä. Tosin yhden Caban Therapyn paikalla oli Grim Monolith.

En nyt recordia muista, mutta 4-2 tai jotain vastaavaa se oli. Kaikki Game voittoni olivat, 2 lukuunottamatta turn 1 voittoja. Elikkä suht consistentisti pyörähtää.

Tämä kun tarvitsee vain tosissaan sen 4 korttia pyöräytykseen. Yhdessäkin pelissä pyöräytän drawilta Spyn peliin ja vastustajani fowittaa. Noh heti perään pyöräytin neljällä jäljellä olevalla toisen kerran.

"Hauska" deck, ainakin kuka sitä pelaa. Muilta lähinnä pyytelin anteeksi.

PS. Ihan hyvä juttu :)

Poissa Wrakis

  • Kuopio
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Karplusan Forest, punaista, Birds of p... Eiku vit
FoWiin kusee. Siksi dekissä onkin neljä Probea, jolla päästään näkemään ilmaiseksi, onko vihulla jotain pahuutta kädessä

Tämä kohta jäi ihmetyttämään. Mitäpä teet vaikka sieltä kädestä ilmestyisikin Fow? Jos jäät stallaamaan, Fow pysyy siellä. Toki saat kerättyä kamat toiseen pyörähtämiseen, mutta eikö sellainen venailu vain auta vastustajaa enemmän kuin hyvin?

Poissa Prenger

FoWiin kusee. Siksi dekissä onkin neljä Probea, jolla päästään näkemään ilmaiseksi, onko vihulla jotain pahuutta kädessä, ja kolme Therapya, että ne pahuudet saa sieltä pois.
« Viimeksi muokattu: 28.08.13 - klo 07:03 kirjoittanut Prenger »
Voi tätä mielensäpahoittajien valtakuntaa. Mitä tapahtui kansalle joka ei itkeny turhasta ja pohti kokemaansa epäoikeudenmukaisuutta yksin pimeässä tai purki vihansa viikonloppuisin snägärin jonossa.

Poissa Rancid-

Juurikin näin, eli jos se FoW näyttää rumaa naamaansa vastustajan kädessä kun Probetat (tai muuten vaan tiedät että se on siellä), on vaan keksittävä keinot pelata sen ohi. Yleensä tämä tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että tuutataan kaksi voittokorttia stäkkiin tai kaivetaan FoW pois Therapylla. Harva FoW-dekki pystyy lyömään tiskiin niin paljon painetta, että sen kanssa olisi ihan hirvittävä kiire.
« Viimeksi muokattu: 28.08.13 - klo 11:35 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa meite

Pitäskö sidelle tuikata jotakin faksivihaa? Lienee sama kerätä kamat jos tiskiin tulee esim. Chalice nollalla?

Poissa Rancid-

En ymmärrä kysymystä. Toki dekissä on Belcher-komboon saidaamisen jälkeen kolmasosa nollan manan spellejä, mutta kyllähän senkin läpi on mahdollista (joskaan ei helppoa) voittaa. Faksiviha olis silti enimmäkseen vaan tiellä.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Anrix

Sourcessa muistaakseni joku oli kehitellyt belcheriin softaa, joka laskee todennäköisyyksiä. Oli laittanut koodinsa yleiseen jakoon. Siitä pystyisi ehkä muokkaamaan myös tähän..?

Edittiä. Lisäksi löysin jonkun kehittämän koodin sourcen The rogue Hermit-ketjusta (olikoos sivulta 14 linkkiä codepadille).. Se on tosin koodattu pythonilla ja on vissiin aikas hidas laskemaan. Heitinpä nyt vain, jos joku haluaa koodailla/"parantaa" koodiaan tai muuten vain kiinnostaa.
« Viimeksi muokattu: 30.08.13 - klo 21:07 kirjoittanut Anrix »

Poissa Rancid-

Tutustuin vähän internetin ihmemaahan ja löysin sieltä hienojen ihmisten hienoja listoja. Aattelin tässä kommentoida vielä vähän sieltä löytyneitä asioita.

Ei Belcheriä tai muuta kakkospläniä sidellä: Voi herran jumala sentään. Et vissiin halua voittaa Magicissa pelejä. Yhteen gravevihaan foldaaminen ei, lapsukaiset, ole kauhean kivaa.

Ei cyclereitä: Street Wraithien cuttaamisen pystyn hyväksymään. Probe on välttämätön. Lisäksi dekillä, jossa ykkösvuoron tappo on plan A, cyclerit tuovat kivasti konsistenssia sen saavuttamiseen.

Ei Manamorphosea: Makuasia. Itse tykkään maksimoida keinot pestä värejä mustaksi, kun se musta on kerran välttämätön. Lisäksi cantrip-efekti on useammin hyvä kuin huono.

Chancellor of the Tangle: Tähän pätee täsmälleen samat asiat kuin Annexiin, paitsi että Tangle ei ole edes hyvä vihakortteja vastaan. Moxiin se menee vähän paremmin.

Living Wish ja kahdeksas voittokortti sidellä: En ihan heti muista milloin mulla olis ollut niin paljon ylimääräistä manaa käytettävissä vuorolla 1, että voittokortin Wishaamiseen olisi ollut aikaa. LEDin pelaaminen Wishin kaverina mainissa auttaa tähän ongelmaan, mutta pakottaa sekä menemään täysin all in että nostamaan molemmat yhdessä, sillä kumpikin on yksinään tosi huono.

Living Wish ja mustaa tuottavia ländejä sidellä: Periaatteessa vahva ehkä. Voisi olla testaamisen arvoista. Tämä efekti on kuitenkin Manamorphose, josta menettää yhden manan, sitä ei saa castattua kahdesta SSG:stä eikä saa korttia tilalle. Paperilla ei siis ihan loputtoman hyvä.

Pact of Negationit mainissa: FoWin todennäköisyys vastustajan aloituskäteen on 40%. Pactin todennäköisyys omaan aloituskäteen on 40% ja lisäksi sen löytyminen aloituskädestä heikentää todennäköisyyttä omaan kombottamiseen. Ei mielestäni riittävän hyvä.

Bridge from Below: Korttislotin tuhlaamista. Tilanne, jossa olet just sen yhden kortin verran liian syvällä ja se pitäisi saada Therapylla pois kädestä, on todella harvinainen.
« Viimeksi muokattu: 28.08.13 - klo 18:20 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa absurdimuukalainen

Et kommentoinut Empty the Warrenssia mitenkään. Eikö se olis tuon Belcher juonen rinnalla ihan jepa?


Poissa Rancid-

Onhan se EtW luultavasti ihan kelvollinen pläni. En kommentoinut sitä sen enempää, koska a) en ole pelannut sillä itse, b) ajattelin että se nippuuntuu kätevästi tuon ensimmäisessä lisäkohdassa mainitun "pakko olla plan B" -kommentin kanssa. Vihut luultavasti saidaavat kavupoistoja pois, mikä osaltaan parantaa goblinilaumaa.

En ole kuitenkaan ihan varma siitä, saako noiden kahdeksan Spirit Guiden kanssa riittävästi stormia pohjalle, etenkin kun Summoner's Pactia ei voi castata jos aikoo lähteä Warrensille. Tiskiin olisi kuitenkin hyvä saada vähintään 10 ja mielellään 12 pikkumiestä. Se hyvä puoli goblineissa toki on, että niitä pystyy kätevästi donkkailemaan Therapyn flashbackiin.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Rancid-

Brute force -analyysia allekirjoittaneen buildille ajeltu Artun kanssa. Dekin oletetaan olevan 52 korttia, eli että Wraithit ja Probet cyclataan aina. Niitä ei siis voi laittaa Moxiin. Analyysi ei myöskään osaa huomioida Manamorphosesta nostettavia kortteja eikä alkukädestä löytyviä kombopaloja.

(click to show/hide)
« Viimeksi muokattu: 29.08.13 - klo 19:03 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa luma

Jos ihmisiä (tai nörttejä) kiinnostaa bruteforcauskoodi niin se löytyy täältä, tulokset ovatkin jo tuossa ylempänä.

Edit: koodin BNF:ää muokattu nätimmäksi ja yksi bugi korjattu
« Viimeksi muokattu: 29.08.13 - klo 14:07 kirjoittanut luma »

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Brute force -analyysia allekirjoittaneen buildille ajeltu Artun kanssa. Dekin oletetaan olevan 52 korttia, eli että Wraithit ja Probet cyclataan aina. Niitä ei siis voi laittaa Moxiin. Analyysi ei myöskään osaa huomioida Manamorphosesta nostettavia kortteja eikä alkukädestä löytyviä kombopaloja.

4 korttia: 2432 / 270725 (0.89%)
5 korttia: 166752 / 2598960 (6.42%)
6 korttia: 4021512 / 20358520 (19.75%)
7 korttia: 50159676 / 133784560 (37.49%)
8 korttia: 406751756 / 752538150 (54.05%)

Kannattaako tällä dekillä aloittaa vai nostaa? Tuo numero puhuisi nostamisen puolesta.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Rancid-

Syitä sille, että nostolla oleminen olisi huono juttu, ovat käytännössä Daze ja discardit. Täytyy pohtia jossain kohtaa kunnolla, miten painavia nämä syyt ovat.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa jupu_

Vihun cantrippi fowin kaivamiseksi myös, lisäksi vihun nopeat konpot. Olisin itse drawilla deckkejä kuten goblin, enchantress jne. jotka eivät voi tehdä ykkösvuorolla mitään liian vaikeaa itselle.

Poissa Rancid-

BNF-speksistä löytyi (taas) bugi, jonka takia 5-8 kortin kädet oli laskettu pikkuisen väärin. Korjattuja lukuja:

4 korttia: 2432 / 270725 (0.89%)
5 korttia: 160488 / 2598960 (6.18%)
6 korttia: 3895364 / 20358520 (19.13%)
7 korttia: 48987092 / 133784560 (36.62%)
8 korttia: 399685194 / 752538150 (53.11%)
« Viimeksi muokattu: 30.08.13 - klo 10:47 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa vhirvela

  • Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
Pelasin viime telakkalegacyssa tismalleen tätä kokoonpanoa.
Ehdotan kuitenkin parannusta oman kokemukseni mukaan:
4 Street Wraith   on käytännössä vain paskempi probe. Koska tarkoitus on pyörähtää vuorolla yksi niin chancellor of the tangle ei oo paha tässä slotissa.
Olen samaa mieltä että changellor of annex on aika ankee tässä deckissa koska joko veikataan että vihu pelaa häirintää vuorolla 1 ja sitten tyyliin 4  häirinnän häirintää ei vaan riitä. (enempää mainilla tuskin on ees varaa pelata) tai sitten vaan ns. kaikki munat samaan koriin ja pelataan semmoista mainia joka pyörähtää vuorolla yksi tai scooppaa käytännössä.  (mielestäni tällä kokoonpanolla voi mulligoida jopa neljään korttiin niin että on silti mahikset pyörähtää vuorolla 1 jos osuu nutseihin.)

Side ehdotus:
Oon nähnyt paljon sidejä jotka pelaa pact of negationeita yms ns. häirinnän estojen estoa. Ja mielestäni side on tässä deckissä tärkeässä osassa koska pahimmillaan ja useasti vihu sidetti 6+ grave/kombo viha korttia sisään pelien välissä.

No koska tämä on niin sidella vihattu deckki tyyppi. (vähän mielestäni aiheettomastikkin...ei nyt mielestäni kuitenkaan kannata 6+ korttia sideen pistää yhtä niche fringe viritelmää vastaan. toki osa näistä sidekorteista toimii myös reanimatoreita ja dredgrea vastaan mutta pelataanko dredgeä edes oikeasti suomessa paljon? Telakkalegacyssa näin yhden manallisen version)

Mitä jos kokeilisimme siis sidea joka tappaa vihun siden lähes kokonaan?
Ainoat ärsyttävät kortit meidän sidetyksen jälkeen on  Stiffle ja jossain määrin  canonisti mutta mielestäni canonisti on sen verran fringe ettei sitä tarvitse ottaa huomioon.

Side:
4:Empty the warrens
4: Burning wish
4: rite of flame
3: lions eye diamond (budjetti versiossa pyretic ritual)

Tämä sidetys aiheutti aikamoista lystikkyyttä kun mm. elf kombo deckki game 3  mulligoi 1 korttiin!...ja ainoa relevatti kortti jota hän ei välttämättä edes tiennyt haluavansa aloitus käteen olisi ollut  se remove any number of spells from the stack jonka saa pealta 0 manalla jos vihu on pelannut yli 3 loitsua. :P Mut esim. relic of progenitus yms yms olisi ollut kädessä ihan turhia.

Monesti myös vihu game 2 mulligoi 2-3 kertaa aloittaa deathrite shaman tai relic of progenitus ja on siinä ihan munapystyssä että nyt on game paketissa XD Hauskaa katseltavaa!:)

Turnee meni mulla muistaakseni 3-3 ja kuitenkin pairasin ittelleni ehdottomasti hankalimpaa vastusta vastaan eli delicious kake joka oli suunnitellut tämän siden minulle joten hänen delwer tarmogoiff viritystään vastaan ei paljon ollut mahiksia imho.
Ja mä en tosiaan oo hyvä pelaaja aika surkee itse asiassa. Tässäkin turneessa sivustakatsoja tuli nillittämään että häivisin yhden gamen pelivirheen takia:P hän oli oikeassa! Enkä kauaa legacy turnauksia vääntänyt (olikohan tämä nyt kolmas vai neljäs) näen todellakin mahiksia tässä deckissä pitää vaan uskaltaa enempi ite mulligoida niin että parantaa 1 vuoro pyörähtämis kertojen määrää niin kyllä se siitä!:)

EDIT:
Niin siis 4 street wraithin tilalla pelaan 3 chancellor of tanglea ja yhtä  Bridge from the belowta koska tällöin jos vihu stiflaa narcomoeban tai esim aloittaa 2 narccista ja labratory maniac kädessä niin ei vielä ole ihan hävinnyt eli siis saa sen dredge returnin pyörähtämäänkin vaikka flashbackkaisi 1-tai 2 miksei kolmekin cabal therapya.

Ei vissiin tuplapostata.
-- luma
« Viimeksi muokattu: 29.08.13 - klo 15:32 kirjoittanut luma »
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa Fal

elf kombo deckki game 3  mulligoi 1 korttiin!

Tossa asiassa auttaa se, ettei dekki näytä edes ländi + deathrittis yhdistelmää vaan saan kasan all- ja nolandereita :)

Poissa WoRMaSTeR

No koska tämä on niin sidella vihattu deckki tyyppi. (vähän mielestäni aiheettomastikkin...ei nyt mielestäni kuitenkaan kannata 6+ korttia sideen pistää yhtä niche fringe viritelmää vastaan. toki osa näistä sidekorteista toimii myös reanimatoreita ja dredgrea vastaan mutta pelataanko dredgeä edes oikeasti suomessa
En oikein usko että ketään rakentaa sideänsä tätä deckiä ajattellen, ongelma on että lähes kaikki Stormia vastaan hyvät laput on hyviä tätä vastaan + graveviha. Siksipä normista sidestä varmasti löytyy ainakin se 6 korttia jota sidettä kuolleiden korttejen tilalle.

Hassua sinänsä että ehdotat maindeckiin "parannusta" käsittääkseni melko pienellä pelikokemuksella ja myöntäen että et ole kovin hyvä Legacyssä. Luottaisin Rikolaan tässä asiassa.

Desperate Ritual on muuten suoraan parempi kuin Pyretic Ritual (vaikkakin marginaalitapauksissa) eli kantsii varmaan pelata sitä ennemmin.

Poissa vhirvela

  • Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
elf kombo deckki game 3  mulligoi 1 korttiin!

Tossa asiassa auttaa se, ettei dekki näytä edes ländi + deathrittis yhdistelmää vaan saan kasan all- ja nolandereita :)
anteeksi...ei oo tarkoitus olla ilkeä.
tätähän minä en kuitenkaan virallisesti tiennyt;)
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa syfilisx

Tässäkin turneessa sivustakatsoja tuli nillittämään että häivisin yhden gamen pelivirheen takia
Se oli lähinnä huomio, että kehittyisit pelaajana.
Metasta täytyy sanoa sen verran, että tuolla oli paikanpäällä 3 dredgeä & 3 All spellsiä, ei mennyt vihakortit hukkaan, etenkin kun yhdessä versiossa ei ollut toista killiä sidellä.

Poissa vhirvela

  • Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
Juuh. siis ihan vaan ajatuksia. en itsekkään varmaan kuuntelisi itseäni tällä kokemuksella.
Mutta esitän kysymyksen: Jos ei halua pelata 4 x street wraithia.. (koska "vain" paskempi probe)
eikä halua pelata chancellor of tanglea, tai chancellor of annexia tai pact of negationia mainissa syistä, jotka on tässäkin ketjussa käyty läpi. Niin mitä tuossa slotissa oikeasti haluaisi pelata?
Onko mitään relevanttia korttia jäljellä?

Tässäkin turneessa sivustakatsoja tuli nillittämään että häivisin yhden gamen pelivirheen takia
Se oli lähinnä huomio, että kehittyisit pelaajana.
Metasta täytyy sanoa sen verran, että tuolla oli paikanpäällä 3 dredgeä & 3 All spellsiä, ei mennyt vihakortit hukkaan, etenkin kun yhdessä versiossa ei ollut toista killiä sidellä.

Tuo on vain kirjavaa kielenkäyttöäni oikeasti arvostan kommenttia koska opin siitä jotain mitä en edes tiennyt tästä  deckistä. Mutta usko pois kyllä se tilanne silloin häviön jälkeen vähän otti aivoon..mut hei enempi olin vihainen itselleni ja ihmisiähän tässä vain ollaan. Kiitos kuitenkin huomiosta koska sitä erikoistilannetta en tosiaan ollut koskaan törmännyt tai ajatellut.

Ei vissiin edelleenkään tuplapostata
-- luma
« Viimeksi muokattu: 29.08.13 - klo 15:51 kirjoittanut luma »
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa Rancid-

Cyclereiden vähentämisen ongelma on se, että dekin laskennallinen koko kasvaa sen myötä merkittävästi. Postaan illemmalla dataa siitä, miten Wraithien korvaaminen a) Pact of Negationilla, b) Chancellor of the Tanglella vaikuttaa. Jälkimmäisistä on huomioitava se, että analyysin rajoitteiden johdosta Tanglet lasketaan Elvish Spirit Guideiksi, eli niistä ei tässä saa sekä manaa että moksiin heitettävää korttia, ja Probella nostetut Tanglet toimivat samalla tavoin kuin alkukädessä olleet. Olennaista tässä kuitenkin on päästä näkemään erot cyclerin, blankon ja manasourcen välillä.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Fogxanic

Hienointa mitä olen nähnyt mihin tämä dekki häviää kun spanish inquisitionin sidellä oli Balustrade Spy. Itselläni oli myös stormissa mahdollisuus briberyyn mutta tajusin vasta liian myöhään mitä se tekee.

Joku pelasi myös erilaista voittokeinoa tälläisessä. Joku musta äijä minkä p/t määräytyy gravella olevien ukkojen powerista kai (Sutured Ghoul toim. huom.) ja Dragon Breath.
« Viimeksi muokattu: 29.08.13 - klo 18:00 kirjoittanut luma »

Poissa Rancid-

Tietty jos tykkää yhden korttislotin säästämisen vastapainoksi hävitä esimerkiksi näihin, se Sutured Ghoul on ihan kiva:
- Swords to Plowshares / Maze of Ith / bounce
- Abrupt Decay
- Moat / Solitary Confinement / Elephant Grass / Ensnaring Bridge

Edit: On myös mahdollista pelata tappokeinona The Mimeoplasm + Giant Solifuge + Lord of Extinction, joka ei kusahda yllä mainituista kahden ensimmäisen rivin kortteihin. Toisaalta tämän kombon kortit ovat yksinään vielä kuolleempia nostoja kuin enkeli ja Azami, joiden nostamisen (ja Therapylla pöntöttämättä jättämisen) jälkeenkin on mahdollista voittaa. Maniacin taas voi kerran elämässä latoa tiskiin ja voittaa sen jälkeen tapahtuvalla omaan suuhun myllyttämisellä. Tai sitten uhrata sen Therapyn flashbackiin, tai ihan vaan Dread Returnata dekki tyhjänä peliin ja voittaa seuraavassa draw stepissä.

Edit2: Solifugen paikalla voi myös pelata Triskelionia tai Murderous Redcapia, jolloin myöskään hyökkäystä estävät jutut eivät haittaa, mutta Leyline of Sanctity -tyyppiset efektit taas tekevät elämästä vaikeaa. Ja taas kerran kombopalojen nostaminen on -ev:tä parhaasta päästä.
« Viimeksi muokattu: 29.08.13 - klo 18:33 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.