Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW  (Luettu 6404 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Possu81

Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« : 11.03.10 - klo 15:46 »
Bing blang blaow!

Nauhoittelin selostuksella modossa ZZW draftin. Videon voi kokonaisuudessaan ladata täältä: http://www.megaupload.com/?d=IA0G1QIE

Pahoittelen aavistuksen isoa tiedostokokoa ja kaista megauploadiin ei välttämättä ole myöskään paras mahdollinen. Myös äänet saattavat olla aavistuksen hiljaisella, mutta napit kaakkoon vaan.

Joka tapauksessa olen tuonne mtg.boren suuntaan jo aiemmin postaillut pari videota ja nyt on siis vuorossa kolmas osa. Kuten aiemmissakin videoissa, pelivirheiltä ja kiperiltä tilanteilta ei säästytty. Draftissa tein aika monia läheltä piti tilanteita välillä ajatusprosessin harhaillessa hieman väärään suuntaan. MTG:n selostaminen ja pelaaminen samaan aikaan on jotenkin vaikeaa kun pelissä pitää ottaa monia asioita huomioon. Parissa kohtaa oli kieltämättä lähellä etten sortunut virheiden sarjaan, niitä vaan tulee helpommin mitä osaa kuvitella. Ehkä tästä väliaikaviihteeksi lohkeaa kuitenkin jotain.

Se mitä en videolla oikein huomannut ottaa riittävästi esiin tai ylipäätään ajatella oli se, että pakastani tuli loppujen lopuksi hieman heikompi miltä se ruudulla näytti. Halpa curve hämää, koska pakka oli loppujen lopuksi melko raskas castin costien ja ennenkaikkea sen takia, että pakasssa ei ollut johtavaa väriä vaan kaksi väriä jakautuivat niin tasan kuin mahdollista. Suotuisten nostojen varassa siis oltiin. Tein myös järkyttävän virheen laittamalla vain 17 landia, tai ainakin tällä kertaa se tuntui virheeltä. Muutaman kortin kanssa olisi voinut ajatella vähän terävämmin, että tulevatko ne pakkaan vai eivät, koska jälkikäteen valinnat olivat selvät. Sen sijaan valitsin vähintään melko hyvät värit pakkaani ja onnistuin pelissäni pelaamaan lähes aina oikean landin peliin sekä malttamaan mieleni muutamassa kohdassa, joka aiemmissa videoissa oli hieman perisynti.
« Viimeksi muokattu: 11.03.10 - klo 15:48 kirjoittanut Possu81 »

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #1 : 11.03.10 - klo 15:58 »
MTG:n selostaminen ja pelaaminen samaan aikaan on jotenkin vaikeaa kun pelissä pitää ottaa monia asioita huomioon. Parissa kohtaa oli kieltämättä lähellä etten sortunut virheiden sarjaan, niitä vaan tulee helpommin mitä osaa kuvitella.

Sinulla on selvästi joka tapauksessa käytössä jotain videonkäsittelymateriaalia, joten voisit siirtyä yhdessä mielessä askelta ammattimaisempaan tuotantoon: Voit kuvata tapahtumat ensin ja vasta myöhemmin käsikirjoittaa ja nauhoittaa niihin selostuksen. Näinhän ne monet kuuluisat dokumentaristitkin tekevät. Selostuksen taso voisi täten entisestään parantua. Ja lisäksi sinun ei tarvitsisi kuormittaa itseäsi selostuksen miettimisellä varsinaisen pelitapahtuman aikana.

Jotain äänimuistiinpanojen tekemistä tietysti kannattaa harrastaa jo kuvausvaiheessa, että osaa paremmin laatia sen myöhemmin lisättävän selostuksen. Siihen voi sitten käyttää vaikka kameran ääninauhuria, mikäli pelkkä ääniraita on helposti erotettavissa, tai jotain sanelukoneen tapaista. Tai mikä teknologian riemuvoitto nyt nykyään onkaan korvannut sanelukoneet.

-- Nute
Oulu

Poissa duracel

Re: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #2 : 11.03.10 - klo 17:26 »
En pysty ymmärtämään lainkaan Valakutin pikkaamista, koska eihän se voinut olla menossa dekkiin missään vaiheessa. Vai ajattelitko, että pelit kestävät niin pitkään, että sinulla on viisi mountainia, Valakut JA niin paljon mustaa manaa, ettet ole täysin kuollut? Berserkeriä olisi sentään voinut miettiä mahdollisten muiden Allyjen tullessa.

Valitettavasti en taaskaan jaksanut käyttää aikaa koko videon katsomiseen, kun touhu etenee niin hitaasti. Katsoin ekan rundin, jossa vihollisella oli todella huonoa tuuria, ja sitten tekikin jo mieli tehdä muita asioita. Jonkinlaista editointia nämä videot minun mielestäni kaipaisivat. Draftin aikaiset päätökset kiinnostavat minua enemmän kuin peleissä tapahtuvat virheet.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa Possu81

Vs: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #3 : 11.03.10 - klo 21:45 »
Onhan tuo varsin raskas paketti. Seuraavan videon voisin tehdä kyllä niin, että näyttäisin vain draftin kokonaan ja sitten ehkä jotain pelitilanteita. Todellakin voisin kokeilla tuota jälkinauhoittamista. Tällöin videolla voisi jopa jutella järkeviä.

Valakutin kanssa tuli vähän sellainen, että jos nyt kuitenkin saisin raskaamman punaisen ja sen jotenkin pakkaan. Olisi pitänyt olla sen verran kaukonäköinen, että mahdotonta laittaa sitä pakkaan.
« Viimeksi muokattu: 11.03.10 - klo 21:47 kirjoittanut Possu81 »

Poissa Padishar

Vs: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #4 : 12.03.10 - klo 11:29 »
Katsoin videon kokonaan, ja vaikka toteutus ei ehkä ollut täydellinen, niin hattua nostan moisen sisällön tuottamisesta. Videon hitaus/raskaus johtui osittain myös siitä, että vastustajasi eivät olleet koko ajan paikalla ja jouduit odottelemaan heitä. Jokaista odotushetkeä ei tosin tarvitse käyttää pohdiskeluun, vaan odotukset voi lennosta tai jälkikäteen leikata pois.

Myöskään jokaista draftipickiä ei tarvitse selittää ihan loputtomiin. Ihmiset ymmärtävät, että jos on esim. valkoisella, ja pussissa on Journey to Nowhere ja Kor Sanctifiers, niin vaikka molemmat menisivät pakkaan niin ei tuossa mitään valintaa tarvitse tehdä. Mitä tulee Nuten ehdotukseen, itse kyllä suosin mielummin lennosta tehtyä kommentointia jälkikäteenkommentoinnin sijasta. Jälkikäteen voi keksiä vaikka mitä mystisiä perusteluita pickeille/pelauksille, mutta kiinnostavampaa on se, mitä itse pikkaushetkellä ajattelee. Tämä toki vaikuttaa omaan keskittymiseen, eli jos samaan aikaan selitys huonontaa pelitulosta, lienee järkevämpää nauhoittaa selostus kuitenkin jälkikäteen.

Mitä itse draftiin tulee, niin se Valakut-pickaus oli melko outo. Hyväksyn vielä pitkin hampain perustelun, että random 2/1 ei enää ollut tarvelistalla ko. pakkaan, mutta minua harmittaa kolmospussissa passatut Smoldering Spiresit vain ja ainoastaan siksi, että pakassa olisi Valakut. Siinä vaiheessa oli selvää, että kaksivärisellä ollaan, ja pakan aggressiivisuuden huomioiden Smoldering Spiresit tekisivät aina noustessaan muutaman pisteen vahinkoa, kun taas Valakut kerran ehkä noin 20 gamessa aktivoituisi.

Ja sitten hieman pisti häiritsemään se, että melkein jätit hyökkäämättä 5/2:lla siksi, että vastustajan Bojuka Brigand blokkaisi sen, ja toisessa kohtaa pelkäsit trikkiä kun Brigand hyökkäsi eikä jäänyt blokkaamaan. Brigandihan nimittäin ei osaa blokata, joten 5/2:lla ajo oli ilmiselvä ja vastustaja hyökkäisi Brigandilla joka tapauksessa, joten trikin todennäköisyys ei sen perusteella lisäänny. Sitten vielä tulee mieleen match1game3 keep on the play. Seitsemän kortin kädessä kaksi ländiä, ja toinen väri puuttuu kokonaan. Vaikka tuolla pakalla helposti voi pitää 2-länderin on the play, niin ei nyt kuitenkaan tuommoista mikä vaatii nopeasti puuttuvan värin nostamisen. Kuuteen voi mulligoida _aina_, ja vasta kuuden kortin kädessä kannattaa harkita riskinottoa enemmän. Mutta kylläpä sitä itsekin tulee turoiltua aina kun omia replayta vaivautuu katsomaan, eipä siinä mitään kummallista ole.

Jos jaksat tehdä uuden vastaavan videon, katson sen mielelläni.

Poissa duracel

Re: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #5 : 12.03.10 - klo 14:08 »
Olen samaa mieltä siinä, että draftiin pitää saada kommentit tuoreeltaan lennosta tehtynä eikä jälkipyykkinä. Jos sellaista viitsii tehdä, voisi olla hienoa sitten peleistä nähdä jälkiselostus, koska siinä tekijäkin varmasti näkisi paremmin kämmejä. Eikä selostaminen ainakaan häiritse ja hidasta pelaamista.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa Possu81

Vs: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #6 : 13.03.10 - klo 02:53 »
Lainaus
Brigandihan nimittäin ei osaa blokata, joten 5/2:lla ajo oli ilmiselvä ja vastustaja hyökkäisi Brigandilla joka tapauksessa, joten trikin todennäköisyys ei sen perusteella lisäänny.

Nämä olivat taas niitä eeppisiä virheitä joita vaan onnistun lykkäämään pelitilanteeseen. Totesinhan siinä heti sen huomattuani, että "olenpa hyvä pelaaja" tms enkä huomannut sitä edes kovin nopeasti. Kun muutenkin olen varsin virhealtis pelaaja niin virheet selostetussa pelissä vaan lisääntyvät. Jälkikäteen näitä katsoo aina vähän nolona, mutta kyllä tästä silti vielä hyvä tulee kun saan videon jotenkin lykättyä kompaktimmaksi.
« Viimeksi muokattu: 13.03.10 - klo 03:05 kirjoittanut Possu81 »

Poissa Anssi

Vs: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #7 : 13.03.10 - klo 03:07 »
Itse en jaksa videoita katsoa koska turhaa on odottelua on liikaa. Mielummin lukisi kuin katsoisi, esimerkiksi Duracelin boressa ~vuosi sitten julkaistut draftit pickeillä ja kommenteilla oli kivoja. Vois tosiaan olla hyvä äänittää video vasta draftin jälkeen, poistaa turhan odottamisen ja käyttää pickin kommentoimiseen juuri sen verran kuin haluaa.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Possu81

Vs: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #8 : 13.03.10 - klo 19:47 »
Huolimatta siitä, että kyseinen formaatti ei välttämättä toimi nauhoittelin kuitenkin toisen videon, mutta tällä kertaa yritin pätkiä ennakoivasti turhia kohtia pois eikä videon pituudeksi tullut kuin noin puoli tuntia. Jos vielä tälläisen teen niin voisi tuota pätkiä vielä enemmänkin tai sitten mennä jonkinlaisella jälkinauhoituksella. Jälkinauhoitus tuntuisi vaan jotenkin hölmöltä kun kuitenkin siinä tulisi siloiteltua niin raa'asti ja "luettua draftia aina täydellisesti". Lisäksi jälkinauhoitus on vielä sen verran työläs juttu, että kaipaisin siihen vähän laadukkaampaa materiaalia mitä tää mun draftailu on.

Tämä oli siksikin mielenkiintoinen video tehdä ja postata, että en vain saa monoG:sta toimivaa, vaikka saan siihen miten voimakkaita kortteja hyvänsä. Yritin nopeasti hakeutua mille tahansa splash värille sinistä kuitenkin välttäen, mutta 8-4 on sen verran kovatasoinen, että poistoja ei lipsahtele ovista ja ikkunoista. Mitä olisin voinut tehdä draftissa paremmin? Olisinko voinut tehdä jonkin ratkaisevan päätöksen, jolla pakasta olisi tullut annetuilla korteilla parempi jos ei ajatella liian tulosorientoituneesti?

Jälkikäteen ajatellen monet pussit olivat yllättävän heikkotasoisia ja sain aika mehevän pakan sinänsä, mutta nyt vain kävi taas niin, että hävisin parille kortille aika suvereenisti. Jos mulle ei heitettäis tollasia first pickkejä niin en varmaan pelais vihreetä koskaan missään, vaikka MonoG pitäis teoriassa olla hyvä.

http://www.megaupload.com/?d=PYV592TF
« Viimeksi muokattu: 13.03.10 - klo 19:56 kirjoittanut Possu81 »

Poissa Padishar

Vs: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #9 : 14.03.10 - klo 02:16 »
Tämähän meni jo paljon sulavammin eteenpäin. Sääli että vastus nosteli Nighthawkia ja sai sen takaisinkin pariin kertaan. Kyllä moni muukin kuin monogreen pakka olisi tuossa tilanteessa ollut helisemässä. Mitä itse draftiin tulee, niin olisin poiminut Territorial Balothin (oliko se nyt Frontier Guide jonka otit siitä pussista) ja olisin pelannut maindeckissä Mold Shambleria, ja ainakin sidennyt sisään kun vastuksella oli expeditiota ja equipmentteja. Beastmaster Ascensionin hyvyyteen en jaksa uskoa. Mielestäni se on hyvä vain stallitilanteessa, jotka ovat kohtuu harvassa tässä formaatissa. Ihan varmasti Savage Silhuette olisi ollut parempi pakkaasi. En myöskään pidä Explorer's Scopesta, kun on liian varianssipainotteinen vehje. En muista mitä muuta siinä pussissa oli, josta sen poimit, mutta olisin luultavasti pistänyt lopulliseen pakkaan vaikka toisen 2/3 landfall-vigilance-miehen, vaikka se melko jörmyä onkin.

Tuli vielä mieleen tuosta aikasemmasta draftistasi, että Whiplash Trapin trap-cost ei aktivoidu zendikonista. Olisit voinut huoletta pelata zendikonin ja tehdä Zektar Shrine -miehen eikä yksi islandi olisi ollut mitenkään uhkaava (mitä nyt Lethargy Trap voi tulla jos hyökkää tarpeeksi monella).

Poissa Possu81

Vs: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #10 : 17.03.10 - klo 14:13 »
Tein vielä yhden videon ihan testiksi sille, että mitä pidätte näistä nyt pienen jatkojalostuksen jälkeen? En aio tätä vauhtia videoita pukata, mutta tämä on minusta pirun mukavaa touhua niin voisin tehdä näitä esimerkiksi kerran kuukaudessa kestoltaan juuri 30min-1h. Siis jos näitä videoita joku katsoo ja pitää mielenkiintoisina niin sitten. Muussa tapauksessa nostan kädet pystyyn ja luovutan. En usko, että tuota jälkiselostusta jaksan kuitenkaan toteuttaa ainakaan ihan lähitulevaisuudessa, mutta yritän panostaa laadukkuuteen niissä videoissa mitä teen. Ei noita ole tietenkään mukavaa katsoa jos vetelen puolivaloilla.

Kolmas video on ladattavissa. http://www.megaupload.com/?d=6CGY1NJ8

Poissa Shere

Vs: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #11 : 17.03.10 - klo 16:33 »
Katson kiinnostuksella kaikki draftivideot mitä kukaan nettiin laittaa. Viimeisimmän videon late pickeissä hämäsi kun otit sen 2/4 oxin etkä slaughter cryta aggressiiviseen pakkaan. Slaughter cry on kuitenkin ihan ok combat trick ja ox taas ei tee mitään aggrossa.

Poissa Rancid-

Vs: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #12 : 17.03.10 - klo 16:55 »
Mun suurin nillitys kohdistuu Electropotencen pikkaamiseen Unstable Footingin yli. EP ei tee ikinä mitään, kun taas Footing on tuollaisessa aggrossa ihan käyttis instant Lava Axe. Crusher Zendikonia aliarvostit mielestäni myös jossain pickissä (otit melko väriahneeseen dekkiin mieluummin Dread Statuaryn), mutta Jonalta tuli heti seuraavassa tekstari. Goblin Shortcutter ansaitsee myös paljon enemmän arvostusta kuin mitä kommenttiraidalta kuului. Pakanrakennuksessa näytti siltä, että yhden Plainsin olisi pitänyt olla Mountain.

Mitä peleihin tulee, parissa kohtaa ihmettelin että "tässähän on ihan selvä play, mitä toi oikein miettii jotain irrelevanttia" mutta hetkeä myöhemmin se oikea muuvi sieltä sitten löytyi. Ainoastaan vampyyrimiestä vastaan kakkospeli oli todella kyseenalainen: käsi oli hidas, olit nostolla, pelkäsit Brink of Disasteria ehkä liikaa (olisin itse vain pelannut Sanctifiersin ilman potkua kolmosvuorolla ja nelosella vähät välittänyt Brinkistä, possua tiskiin vaan). Lopussa vielä Sludgen raiskattua käden päätit lähteä racettamaan tilanteessa 7-21, kun molempien iskut olivat kahden kokoisia. Ei sillä että olisi ollut tällä kertaa kauheasti väliä, kun vastustaja ratkaisi touhun isolla lenturillaan, mutta noin periaatteessa.

Video oli pituudestaan huolimatta sujuva, esim. LSV:n draftivideoita en jaksa läheskään samalla mielenkiinnolla katsella - voi tosin johtua myös siitä, että tässä kuvanlaatu oli kilometrin parempi. Jatka ihmeessä samaan malliin, nämä ovat varmasti opettavaisia itse kullekin. Voittiko Ässät muuten? ;)
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Possu81

Vs: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #13 : 17.03.10 - klo 19:12 »
Lainaus
Voittiko Ässät muuten?

Hävisi rumasti kaudemman tärkeimmän pelin. Eipä olisi ansainnutkaan jatkopelejä viime aikojen esityksillä.
« Viimeksi muokattu: 17.03.10 - klo 19:16 kirjoittanut Possu81 »

Poissa Wermine

Vs: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #14 : 21.03.10 - klo 23:37 »
Megaupload on antanut jo muutaman päivän "Tiedosto, jota yrität käyttää, ei ole käytössä tilapäisesti." virhettä viimeisimmästä draftistasi. Saisiko tiedoston muuta kautta jakoon? Tuota edeltävä drafti oli ihan mielenkiintoista katsottavaa ja haluaisin nähdä myös tämän.

Edit: Alkoi toimimaan, sain draftin nähtyä. Kiitos.
« Viimeksi muokattu: 22.03.10 - klo 13:46 kirjoittanut Wermine »

Poissa duracel

Re: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #15 : 22.03.10 - klo 09:54 »
Näyttää ainakin nyt toimivan ihan mallikkaasti (en ole aiemmin ehtinyt edes koittamaan).

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa duracel

Re: Possu draftaa MTGOssa 8-4 ZZW
« Vastaus #16 : 22.03.10 - klo 10:42 »
No niin, nyt oli sopivan mittainen video minullekin! :)

Draftista sen verran, että en minäkään oikein tuota Electropotencea tajunnut, koska se Footing on kuitenkin ihan ok lapuke, vaikka nyt ei aivan aina dekkiin menisikään. Minusta se kuitenkin menisi useammin dekkiin kuin Electropotence, joka menee keskimäärin ei koskaan (ainakin siis minulla). Demolishin olisin ottanut myös siinä jonkun pussin loppuvaiheilla, koska saidillekin kannattaa aina ottaa vehkeitä, jos siinä ei mitään menetä. Jonkin roskan heittaaminen ei kuitenkaan ole niin hyödyllistä.

Hyvät pelit, gg.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!