Poromagia

Kirjoittaja Aihe: [Outocon 14-15.4] Turnausrupsautus  (Luettu 1671 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karjanvarastaja

[Outocon 14-15.4] Turnausrupsautus
« : 18.04.18 - klo 04:33 »
Tarinamme lähtee siitä, kun noin reipas kuukausi takaperin ehdotan parille kaverille mökkireissua itse pimeyden ytimeen, eli Outokumpuun. Vastoin kaikkia odotuksiani kyseiset kellarikäkättäjät innostuivat ideasta ja rupesimme sitten suunnittelemaan reissua oikein toden teolla. Savolainen ystävämme, joka on samaan aikaan yhtä mulkku kuin mukava, elikkä siis aito savolainen, edisti innostunutta tunnelmaa spämmäämällä Whatsapp-ryhmäämme aika ajoin rehtiä ja reipasta urosten rektaaliryminää. Aluksi olin kohtalaisen epävarma siitä, että miten miekkoset ottaisivat vastaan paikallisen latinokulttuurin, joka on astetta kiihkoisampaa kuin vetelässä etelässä, mutta tämä tsättispämmi sai minut heittämään huolet hunningolle. Retkestämme tulisi sellainen sonnien soidinlaulu, että naaraat voihkisivat jo alkusoinnuissa.

Kelataanpa kuukausi eteenpäin. Allekirjoittanut koki vaihteeksi magic-masennusta, missä pelaaminen kiinnostaa kirjaimellisesti kuin puurolautasellinen paskaa. Ponzan kehittyneempi versio vaikutti minusta hienovaraisuudessaan lasimurskaimelta enkä millään pitänyt sitä minään verrattuna elegantimpaan ja pelillisesti herkullisempaan Madcap-versioon. Kaverille piti rakentaa kuitenkin jokin dekki ja vaihtoehtona ollut lonkerointi ei häntä maittanut edes ajatustasolla, vaikka mies on pesunkestävä otaku. Onneksi kaltaiseni alfa ja pyyteetön hikikomori tietenkin päätyi tarttumaan eldrazeihin, varsinkin kun RG versio näytti silmään mielenkiintoiselta. Wanhana EDH-miehenä kaveri oli hieman kiinnostunut saksalaisesta, mutta ei ikinä yrittänytkään rakentaa itselleen pakkaa. Käytimme jokusen tunnin brainstormaamaan mahdollisuuksia ja vaihtoehtoina oli käppäinen Esper-comboilu tahi yhtä kämäinen RUG-kavuläjä. Saimme kuitenkin väellä ja vaivalla korvattua nihkeimmät edh-lelut edes jollain käyttiksentapaisella ja vaikka pakka oli kaikkea muuta kuin viimeistelty, niin sillä kehtasi edes jotenkuten kokeilla ensiaskelia formaatissa.


PERJANTAI

Pienen sommittelun sekä tuumailun päätteeksi retkueemme ensimmäiset kaksi jäsentä lähtivät Lappeenrannasta ja koukkasivat kolmanneksi savolaisen sankarimme kompaktiin kiimaliiteriinsä. Juuri näihin aikoihin allekirjoittanut tepasteli enemmän tai vähemmän vituralleen menneestä kirjatentistä kämpillensä ja tuumaili, että kuningas alkoholi voisi vaikka piakkoin maittaa. Lähetin kiivaita tunnusteluviestejä takalinjojen taisteluvaunulle, joka pienoiselle viiveellä lähetteli tutuksi tullutta videokuvaa, mikä sai minut jo melkein ennakoimaan ja sutaisemaan satsin sahtia suuhun. Iäisyydeltä kestäneen tunnin jälkeen seurueemme löysi perille ja nikotiinivajeissamme pieksimme poskiltamme lauseiksi muovailtuja sanoja, missä ei ollut mieltä, kunnes hengellistyimme. Asetuimme vauhdikkaaseen poimuajoon ja alta aikayksikön olimme pakanneet Angliamme täyteen tarvittavia muonituksia, mitä nyt einestietoisemmat meistä jäivät harhailemaan vielä nähtyään hyllyjen heruvan hillaa. Lopulta kontiolaumamme käänsi kirsut kohti kaljaa ja törsäsimme vaihtelevan määrän kultaa vastikkeina varannoista.

Onnistuneen metsästysretkemme voimaannuttamina ujellutimme urkua ja kiisimme linnuntietä läpi mutkien ja metsien, kunnes viimein löysimme Outokumpuun. Tässä kohtaa allekirjoittanut huomasi saavuttaneensa väliaikaisen alkoholivajeen, mikä merkitsi nopeaa sivuquestia paikalliseen varustamoon. Salamannopean urakoinnin jälkeen jatkoimme etenemistämme. Tie olikin paljastuva olemattomasta jäniksenpolusta suureelliseksi valtatieksi helvettiin, sillä tien kunto oli parhaimmillaankin  sanalla sanoen perseestä. Syyriassakin näkisi vähemmän miinoja tiellä. Tämähän ei kuskiamme hillinnyt, joka tuuletti tukka takalasissa hulmuten mutkat suoriksi. Onneksi olin jo tottunut tähän turmiolliseen toimintaan, joten keskityin nauttimaan lasten väkijuomaa.

Pienen arvuuttelun ja tuhertelun jälkeen löysimme viimein mökille. Ensi töiksemme tunkeuduimme  vapaaseen itäsiipeen ja valloitimme sopivimmat paikat. Minulle luvattiin jo pikkulusikan paikka savolaisen kiihkeästä syleilystä, joten koppasimme kaksin nukuttavan itsellemme. Tuskin olimme ehtineet edes sijoittaa itsemme sisätiloihin, kun kikkelit vilkkuivat verkkokalvoillani kuin kujeilevat kerubit. En tietenkään meinannut jäädä tässä matsissa jälkeen, joten heitin housuni huit helvettiin. Loppuilta kuluikin tylsemmissä merkeissä, mitä nyt satunnaiset "HALUUT SÄÄ KUOLLA!" huudahtelut kuului, kun pojat pisti pikkaisen painiksi. Onneksi rymistelynä alkanut meno jäikin naskien nänninvääntelyksi sitten lopulta kun molemmat tajusivat, kuinka yli-innokkuus kostautuu kevyissä känneissä. Rauhoittumisen myötä keskityin kaverin kanssa rakentelemaan modernit ja haikut molemmille valmiiksi, sekä raapustelemaan dekkilistoja. Tässä vaiheessa kiinnostuskiikarit oli aika syvällä päässä ja suloinen Smirnoff kutitteli kieltäni ja pullonsuu tarttui pieliini kuin herpes. Tovin taivuteltuani tuopillista totesin, että vetäytyminen voisi maittaa. Hetken lörpöttelyn päätteeksi vaivuin viimein tajuntani syvyyksiin ja kietoiduin sen kamalaan kapaloon.


LAUANTAI

Aamu valkesi mitä helvetillisimmällä tavalla. Uin hiessä kuin olisin taas kotona maammon kohdussa. Joku lurjus oli sulkenut ovemme ja tohinassamme emme tajunneet raottaa ikkunaa yöksi. Olimme kaasuttaneet kemikaaleja sellaisella pieteetillä, että setä-Saddam olisi tehnyt meistä kunniakansalaisia. Ryntäsin metaanin täyttämästä kammaristamme pihalle haukkaamaan happea ja polttamaan keuhkoistani pinttymät. Vapauttavan suihkun sekä runsaan aamiaisen jälkeen seurueemme totesi, että olisi aika siirtyä kohti pelipaikkaa. Tirvaisin soittimeen Hoitovirheen ja tutussa Turmion Kätilöiden tahdissa käryttelimme kumia. Pienen harhailun jälkeen löysimme itse pelitiloille ja ilahduin nähdessäni paikan päällä tuttuja että tuntemattomia pelaajia. Tästä pääsemmekin sitten pelikuvauksiin. Pahoittelut jo ennakkoon niukohkosta sisällöstä, mikäli ne ovat ainoa mikä kiinnostaa. 


Modern: RG Eldrazi

4 Grove of the Burnwillows
4 Karplusan Forest
3 Cavern of Souls
4 Eldrazi Temple
1 Kessig Wolf Run
1 Mountain
2 Forest
1 Stomping Ground
2 Wooded Foothills

4 Noble Hierarch
4 Thought-Knot Seer
4 Reality Smasher
4 Bloodbraid Elf
4 Matter Reshaper
2 Eldrazi Obligator
2 Thragtusk
1 World Breaker
4 Ancient Strirrings
4 Lightning Bolt
2 Dismember
1 Batterskull
2 Mind Stone

Side:

2 Ancient Grudge
2 Kitchen Finks
1 Trinisphere
2 Ratchet Bomb
1 World Breaker
1 All is Dust
2 Grafdigger's Cage
1 Kozilek's Return
2 Relic of Progenitus
1 Warping Wail

Turnaukseen ilmestyi 32 pelaajaa, joten väistettiin mukavasti kuudes rundi. Pakka oli minulle hieman uusi, sillä pakan sain edellisiltana vasta kasaan. Vaihtoehtona olisi tietty ollut EldraTron, mutta kyseinen pakka on hanurista ajaa. Viimeiset kymmenisen turnausta modern lonkeroilla on mennyt aina vahvan alun jälkeen 2-2, joten jo oletusarvoisesti olin lähtemässä näillä elkein tähänkin turnaukseen. Kuinka yllättävää, että tässä kävi juuri niin kuin oletinkin käyvän.


R1 UR Breach

G1 Ei tapahdu oikein mitään, sillä vihun nostot ovat heikkoja ja minä poistan TKSllä Breachin kun tällä on tiskissä neljä manaa ja kädessä Snapcaster sekä kolme Emraa. Tämän jälkeen hän loottimaalla heittelee Emroja pois ja koetta löytää bisnestä, mutta ajelen hänet muutamassa vuorossa pois.

G2 Aloitan kädellä, jossa on nopea TKS ja BBE pieksut. Kädestä löytyy 3 Breachia, Moon, Emra ja Jace. Poistan Emran ja lyön vihun jälleen pois parissa vuorossa, ennen kuin tämä löytää miehen ja  pääsee pelaamaan breachin.

1-0 (2-0)


R2 Storm

Vastassa on paikallinen wanha tuttu Masa88 ja paskat läpät lotisevat huuliltani kuin dagen efterin jäljiltä. Yritän saavuttaa yliotteen tokaisemalla olevani seksuaalinen tyrannosaurus eli luomakunnan ylin peto ja komein kolli. Tähän kuitenkin vieressä oleva järjestäjätahon edustaja huomauttaakin, että "olethan Kelmo tietoinen, että ne kuoli sukupuuttoon?" Koetan jotenkin pelastaa itseni infernosta, johon ajoin itseni, mutta antaudun ja sovellan hoitovoidetta kolmannen asteen palovammoilleni.

G1 Ajan vihun kolmeen, mutta en löydä hänen Baraliinsa poistoa, joten katselen hetken tämän pyörittelyä ja lusikoin PiFiin, kun storm on 10+ ja grave on pelkkää bisnestä.

G2 Molemmat nostamme kuraa, kunnes löydän viimein puuttuvan manan kädessäni oleviin kolmeen TKS:iin, jotka näyttävät vihulla olevan pelkkää kiihyä. Voitan lopulta pieksuilla.

G3 Pelaan Trinispheren ja voitan sen jälkeen pieksuilla, sillä vihu nostaa poiston Triniin liian myöhään.

2-0 (4-1)

Ruokatauko menee munilleen, kun odottelen kaveriani ja katsomme, että jonot syömään ovat liian pitkät joten kiskaisemme tupakit pihalla. Tämä osoittautuu kriittiseksi erheeksi, sillä kun tulemme taas jonottamaan, niin ilmeneekin, että ruoka on loppu. Jäljellä olisi kasviskeittoa, mikä varmasti olisi ihan siedettävää, mutta koska edessä olisi vielä kymmenisen tuntia magicia, niin kaipasin jotain ravitsevampaa. Olimmekin kaverin kanssa ainoat, jotka taisivat jäädä ilman ateriaa, joten kipaisimme kokeilemaan lähintä Outokummun pitseriaa, mikä osoittautui siedettäväksi mestaksi ja ehdimme parahultaisesti lapoa parit slaissit poskeen, kunnes piti taas ruveta pelailemaan.


R3 Jund

G1 Suoritan kurvilla, kun vihu ei ehdi pysymään mukana.

G2 Aloitan vahvasti Relicillä ja ripeillä miehillä, mutta huomaan nostavani liikaa blankkoa. Pöytä tasaantuu ja päädyn rikkomaan Relicin löytääkseni bisnestä. Vihulla on tiskissä 1/2 Tarmo, Dark Confidant ja fetsi sekä tyhjä käsi. Lifeä tässä kohtaa taisi olla 10+. Jostain käsittämättömästä syystä burgeroin katastrofaalisella punttauksella, missä päräytän Boltilla Tarmoa, mihin vihu vastaa fetsillä. Peli venyy ja venyy, kunnes minulta loppuu totaalisesti vehkeet ja lopulta vihun ollessa kolmessa lifessä, tämä pulttaa oman Confidanttinsa, etten vahingossakaan voi enää voittaa. Olen paisti.

G3 Minulla on kelpo käsi ja pääsen kurkkaamaan vihun kouraan TKSllä. Harmikseni näen siellä pultin, uuden kolmen manan lillin sekä kaksi Bloodbraid Elffiä. Tuhoudun palasiksi ja päädyn lopulta viemään kädestä Lillin sekä toivomaan, että BBEt eivät osu mihinkään hirveän pahaan. Tämä toive kariutuukin, kun vihu kuoraisee tupla LotVit näistä ja peli loppuukin parissa vuorossa hirmuiseen korttietuun, sillä en näe omia Elffejäni.

2-1 (5-3)


R4 Affinity

G1 Vihu paiskoo minua 8 pistettä päähän vuorolla kaksi ja kolmannella minut pois, sillä tällä on tuplamusta Glimmervoidista ja Opalista ja kädessäni pelkkä Dismember. On se affis vaan niin kivaa.

G2 Sidetän vehjettä ja näen sitä vehjettä ajoissa. Vihu pelaa vuorollaan ensin Opalin ja Memniten. Pohdin hetken, josko pulttaisin Memniten ettei tämä saisi manaa Opalista, mutta päätän olla tekemättä. Vihu jatkaa pelaamalla Glimmervoidin ja tässä kohtaa kädessäni oleva Ratchet Bomb vaikuttaa entistä paremmalta. Timewalkkaan vuorollani ja vihu ei tästä enää pääse mitenkään takaisin, kun löydän pieksuni.

G3 Affis saa taas aloittaa ja vaikka minulla on erinomainen käsi, niin manani saavat Blood Moonista. Onneksi olin fetsannut alussa forestin Stirringsille, joten pääsen tätä kautta jotenkin takaisin, kun löydän Mind Stonen, jolla kästäillä lonkeroita. Harmikseni vihu ehtii löytää pikkumiehilleen Cranialin ja ajelee minua. Pyrin pulttaamaan juttuja ostaakseni aikaa, mutta en pysy millään mukana, sillä Vault Skirge kelaa vihulle liikaa lifeä ja saan tämän vaivaiseen viiteen, kun tällä on laittaa minuun tasaraha letaalit. Argh.

2-2 (6-5)

*DROP*

Koetan palautua punttauksestani, mutta olen vieläkin tiltissä aloittelijamaisesta virheestäni Jund matsissa. Keskityn haikkua odotellessa turoilemaan sitä sun tätä ja testailemaan parit pelit. Jostain syystä kuvittelen burn vs Big Red matsin olevan interaktiivista, vaikka match-uppina se on sieltä ja syvältä ja kyllästynkin parin pelin jälkeen.


Haikku: Big Red

Dekkilista


R1 Esper

G1 Pääsenkin heti ottamaan revanssia modernin Affinity miehen kanssa. Vihulla on surkea aloitus ja pelaan pikku Emrakulin, jolla tuhoan hänen kätensä ja boardinsa.

G2 Vihu nostaa naturaalisti Thopter + Meek combon enkä löydä tähän vastausta.

G3 Vihulla kusahtaa kädet ja pääsen sitten puoli-ilmaiseksi viemään matsin.

1-0 (2-1)


R2 UW control

G1 Tuttu Fantsun mies kyräilee vastapuolella ja aloitamme lähes 40 min kestäneen ykkösgamen, jossa tapahtui kaikkea ja ei mitään. Minä en ymmärrä ampua Spitfire Bastionilla vihua kaaliin enkä uskalla iskeä pommejani tiskiin. Mishra's Helix tekee hetken asioita, kunnes se viimein poistetaan lopullisesti ja päädyn lopulta voittamaan, kun vihulta loppuu tekeminen kesken ja löydän pakan päältä muutakin kuin mantua.

G2 Koetamme kiiruhtaa ja hän pelaakin nopeahkon Cliquen, minkä kopioin mulkkuuspäissäni Metamorphilla. Vihulla käy pieni kämmi ja tämä Sphereää kopioni, jolloin tämän oma mies katoaa myös. Hetken päästä räjäyttelen maita jollakin LDlläni ja tämä scooppaakin.

2-0 (4-1)


R3 BUG-control

G1 Nostan manaa, mutten pelattavaa.

G2 Olen kiusallisesti taas manoissa, mutta en nosta bisnestä. Kun viimein löydän pikku-Emrakulin, niin olen nelisen vuoroa manan päässä, että saisin tämän castattua. Meganärks.

2-1 (4-3)


R4 White Weenie

Pääsenkin pelailemaan savolaista kaveria vastaan ja jauhamme kaikennäköistä samalla kun pelaamme. Vieressämme aiemmin päihittämäni UW-control pelaa toista Big Rediä vastaan, minkä ohjaksista vastasi ääntelystä päätellen todella vittumainen häiskä. Tämä itkee ja vonkuu sekä käyttäytyy huonosti koko matsin ja leppoisa tunnelma uhkaa haihtua. Vaihtelenkin katseita UW-miehen kanssa ja pudistelemme päitämme, sillä tyyppi taisi aiemminkin jotain ulista. Kun tämän matsi on ohi ja nulikka jäi vielä viereeni jotain avautumaan, vaikka matsini oli vielä kesken, niin hermoni pettivät ja kerroinkin tälle painokkaasti, että "päivä on ollut pitkä ja sinua varmasti väsyttää, mutta minua ei kiinnosta tuo itkemisesi". Hän löytikin itsensä muualle tuossa tuokiossa ja sain jälleen keskittyä pelaamiseen.

G1 En muista kummin kävi G1 ja G2, mutta taisin hävitä ensimmäisen pelin nopeisiin pieksuihin.

G2 Angeroin boardin ja pelaan kiihyjä, kunnes saan tiskiin Wurmcoilin ja Karnin ja voitan.

G3 Vihu kellottaa vihaiset pienet miehet ja löytää näille turvaksi Selfless Spiritin, joka tekee massatuhoistani roskaa. Hän myös pelaa Crusaden ja tykittää minut pois. Juuri kun olen keräilemässä kamani, niin kaveri toteaakin, että antaa vittuuspäissään minulle matsivoiton, sillä hän on tullut tänne vain pelailemaan eikä välitä niinkään suoriutumisesta, kun on lainapakoilla muutenkin liikenteessä. On se hieno mies. Pusi pusi.

3-1 (6-5)


R5 RUG-midrange

Lepralegioonamme kirkkain tähti ja minun mentorini, arkkinemesikseni ja kirjaimellisesti kauhistuttavin vastustajani. En ole kymmenen vuoden kymmenien taistojen aikana voittanut kuin kerran muualla kuin keittiönpöydällä. Tällöin tosin oli kyse Kuukkaconin topeista, joten tuolloin voitto oli maukas. Olin siis jo ennakkoon kauhusta kankeana ja parahdin jokaiselle peliliikkeelle kuin koskematon karitsa.

G1 Pidän käden, jossa on peliä ja pensseliä. Kiihyä, kiihdytettävää ja kiimaa. Todellisuudessa käsi kusahti heti ensimmäiseen kynäntapaiseen, joten olin liemessä, kunnes pääsisin pommimanoihin. Kädessäni nimittäin oli uusi-Kozilek sekä Ulamog, the Ceaseless Hunger ja muuta touhutipan turauttajaa, mutta olen pari manaa vajaa näistä leluista. Onnekkaasti kuoraisen pakan päältä Oblivion Sowerin, jolla vien vihulta Wastelandin ja pari basicia. Posautan kuitenkin keskittymällä vihaamaan vihulta vääriä asioita, sillä unohdan totaalisesti mitä Vizier of the Menagerien viimeinen osa tekee ja jätän Cradlen tälle auki. Vihu kurittaa minua peluuttamalla siitä Kiki-Jikin ja ajaa minut  pois, koska tuplaposautan ensinnäkin räiskimällä vääriä mantuja, toisekseen kusautan itseltäni puuttuvan manan pommeihini raivoisalla Wasteamisellani ja kolmanneksi jostain käsittämättömästä syystä lähden pieksuille Sowerillani. En kykene palautumaan kämmistäni ja menen lopullisesti tilttiin.

G2 Minulla on hyvää roipetta ja vihulla ei ole tarpeeksi kovaa bisnestä. Kosautan koko hänen boardinsa pois Wildfirellä ja ajelen Combustiblella ja Smasherilla läpi. Ehkä tämä tästä.

G3 Saan herkullisen kiihykäden, jossa on Wildfire. Vihulla puolestaan ei ole mitään räjähtävää eikä minua kiinnostaisikaan, sillä koen olevani tässä enemmän kuin hyvillä. Juurin kun olen aikeissa tykitellä kiviä tiskiin, niin vihu tiputtaa peliin Trygon Predatorin. Nielaisen kasan kuonaa ja sydämeni lakkaa lyömästä, sillä käteni on pelkkää kivikiihyä, Wildfire ja Memory Jar. Yksi pieni pökälemies kirjaimellisesti tuhoaa käteni totaalisesti. Onnekkaasti löydän Oblivion Sowerin, jolla koetan löytää aikaa ja syödä vihulta kynän pois, sillä tämä indikoi selvästi Cryptic Commandia avonaisilla manoillaan. Tuumailin olevani hyvillä, sillä seuraavaksi pelaisin Wildfiren ja resettaisin boardin, minkä jälkeen pääsisin kunnolla edelle. Vihu kuitenkin pelaa vuorollaan Jace, the Mind Sculptorin, mikä on yksi pahimmista lapuista minua vastaan vain siitä syystä, että sen poistaminen on todella vaikeaa. Olen kuitenkin pakotettu Wildfireen, mikäli meinaan pysyä edes etäisesti pelissä, mutta katselen kasvavaa Jacea vuoron, kunnes scooppaan. Ei tätä miestä voi voittaa, parahdan ja nyyhkytän nurkassa, kun minua ojennettiin parempieni toimesta kuten koppavaa kakaraa tulisikin ojentaa.

3-2 (7-7)


Mönkään meni sitten se highlanderikin, joten allapäin sai sitten sukeltaa takaisin mökille. Päässä soikin sopivasti Tirehtööri ja sepä se vasta ilahduttikin entisestään. Siellä vodkapaukun tai pari voimalla kilisin lisää sitä, kuinka kamalasti minua kurmotettiin. Kuuntelijoiden saatua tarpeekseen vähämielisestä vongunnastani, siirryin selaamaan legaasia. Olin ennakkoon tuuminut pelaavani 4c-eldrazeita, mutta en lopulta sitten jaksanut millään tuottaa sekaisin olevista paanuista yhtäläistä läjää. Ehdotinkin lopulta, että sen sijaan että kaveri pilotoisi minun MonoR-Sneakkia, niin minä itse ajaisin sillä ja hän puolestaan lainaisi pultin. Hetken taivuttelun jälkeen hän innostui ideasta ja lainasimme tälle yhteistuumin Pikkulta kiiltävän pultin. Dekkilistan kyhäiltyämme ja varmisteltuamme listan toimivuuden, annoin muutamia tärppejä pultinpelaajan sielunelämään. Kohta yksi, mikäli pultti voi lentää päähän, se lentää päähän. Miehet ei kiinnosta liki koskaan. Kohta kaksi, pidä huolta, että pidät yllä teutonista toimintavalmiutta. Vaikka topdekkaisit mantua, niin pidät niitä kourassasi ja pohdit jokaista vihun toimintaa tarpeellisen ajan, että osoitat tälle omistavasi uhkaa. Kohta kolme, ällös osoita koskaan olevasi mitään muuta kuin voittava osapuoli. Mikäli häviät matsin, olet silti voittaja, sillä pultin voittaminenkin on kenen tahansa mielen lannistava toimi.

Näillä neuvoilla siirryimme jälleen toispuoleiseen, sivukorvalla kuuntelin kotvan kuinka pojat vielä playtestailivat Tendrilsiä ja tuumailivat asioita, kunnes tuttu tahma takertui minuun ja muilutti muille maille.


SUNNUNTAI

Tälläkin kertaa sain heräillä kosteana, vaikka jätimme akkunaa raolle ja ovea hieman raolle. Sentään tällä kertaa tiiviimmät turautukset olivat laimentuneet, joten hengitysongelmia ei tällä kertaa syntynyt. Savolainen sankarimme suoritti eteemme munaa ja pekonia ja aterioimme nämä herkut lärviin innolla. Lopuksi suoritimme pakkaamiset ja pikaiset omien jälkien siivoamiset. Kirjoittamaton sääntöhän näissä loppusiivouksissa on, että muut saavat suorittaa ja itse pitää paeta paikalta. Suoritettuamme pikaisen käteisnoston asetuimme pelipaikalle tarkastelemaan, että pöhnässä tehdyt dekkilistat ovat edes sinnepäin.


Legacy: MonoR Sneak

4 City of Traitors
4 Ancient Tomb
11 Mountain

4 Griselbrand
4 Simian Spirit Guide
3 Worldspine Wurm
3 Combustible Gearhulk
2 Emrakul, the Aeons Torn
1 Wurmcoil Engine

4 Chalice of the Void
4 Blood Moon

4 Seething Song
4 Lotus Petal
4 Sneak Attack
4 Through the Breach

Side:

4 Leyline of the Void
3 Trinisphere
2 Sorcerous Spyglass
2 Kozilek's Return
2 Abrade
1 Fiery Confluence
1 Sulfur Elemental


Detaljit tosiaan, kuten aiemmin mainittua, ovat silkkaa puuroa päässäni, koska pakkani ei loppujen lopuksi kovin usein aiheuta pelillisiä ahaa-elämyksiä. Riettaissa tunnelmissa kulunut mökkiviikonloppu ja olemattomat yöunet myös saattoivat vaikuttaa asiaan, mutta en myönnä tällä olevan mitään merkitystä. Se olisi nimittäin heikkouden merkki ja minähän olen Mercedez-Benz, maskuliiniuden multihuipentuma. Pelaajia tosiaan oli vähemmän kuin lauantaina, mutta silti mukavat 23 naamaa, joten tunnelmaltaan sunnuntai oli vähintään edellispäivän veroinen.


R1 Dredge

G1 Pidän ok hanskan, jonka ainoa puutos on äijät, mutta päätän pitää, sillä mulligoiminen pakalla on infernaalista ja nimenomaan siitä johtuva dekin korkea tuuri- eikun taitopainotteisuus viehättää minua. Legendaariset kuoraisutaitoni ovat jo iskostuneet paikallisten mielikuvaan minusta pelaajana enkä tietenkään tohdi jo ikoniseksi muodostunutta TopKekElmeri – nimistystä häpäistä rupeamalla pelaamaan oikein. Alati vahvistuva meemistymiseni painaa kuin maailma Atlaksen hartioilla enkä tiedä, kykenenkö päästämään siitä irti. Dredge tyhjentää kätensä Ledillä ja ryöppää flashbackatulla Lootingilla. Alta aikayksikön graveyard täyttyy vehkeistä ja vihu tyhjentää hanskastani voitonrippeet Cabal Therapyilla, kunnes lopulta löytää riittävät tokenit tappoon. Närks.

Sidetys: - 4 Moon / + 4 Leyline of the Void

G2 Mulligoin ja aloitan kädellä, jossa on Leyline, Chalice, Ancient Tomb, Emrakul ja manaa. Mainio no-brainer keep ja scryaan vielä ylimääräisen Leylinen pois. Dredge mulligoi viiteen ja tuumailen, että olen mahdollisesti aika hyvillä tässä. Pudotan Leylinen kärkeen eräänlaisena julistuksena ja tuikkaan vielä Chalicen yhdellä, jotta blokkaan Claimit ja Studyt sekä rupean vartoilemaan. Nostelen mantuja mannun perään ja tuikkaan niitä tiskiin. Mikäs kiire minulla tässä. Tällä välin Dredge hardcastailee miehiä herrain hengessä sitä mukaa kuin nostaa niihin manoja ja aloittaa (tuskallisen hitaan) kellottamisen. Minä puolestani kuoraisen mm. kolme Seething Songia putkessa. Lopulta tipahdan kolmeen ja rupean hieman jo huolestumaan heikoista nosteluista, mutta manoja laskeskellessani huomaan olevani kahden manan päästä Emrakulista. Imaisen huokosistani kaikki voimani, jotta kuoraisisin päältä jonkun kuudesta jäljelläolevasta Sol-maasta tahi jomman kumman kahdeksasta Breachista/Sneakista tahi neljännen Seething Songin tahi jonkun neljästä Gearhulkista/Enginestä. Mutta kas, eihän se ollut kuin Leyline of the Void, joka sieltä tuijotti minua takaisin. Nietzschehän se jo osasi sanoa: "And if thou gaze long into an abyss, the abyss will also gaze into thee."

0-1 (0-2)


R2 BYE

1-1 (2-2)

Viihdytin itseäni näivettämällä ruumiini ja ravitsemalla mieleni annoksella nikotiinia. Katselin myös aikani kuluksi kavereiden pelejä ja päätinpä myös viimein päästä syömään ajoissa, etten jälleen jäisi ilman ruokaa. Universumi viimein hymyilee minulle ja pääsen ensimmäisenä koppaamaan tuhdin annoksen maukasta muusia ja lihapullia, sillä ateria saapuu ajoissa ja muut vasta aloittelivat pelejään.


R3 Infect

Valitettavasti totaalinen epäpeli, sillä G1 tipautan Chalicen playlta ykkösellä ja kakkosvuorolla Blood Moonin, mikä johti scooppaukseen. G2 hän mulligoi kolmeen ja toteaa, että tämän enempää matsia ei tarvitse katsoa ja kerää kamat. En muista enää tarkoin kättäni, mutta Sol-manaa, Chalicea ynnä muut hienot turmion taitoluistimet sieltä löytyi.

2-1 (4-2)


R4 MonoR Prison

G1 Ja tämähän MU onkin ollut tuttua kauraa jo pidemmän aikaa. Molempien jarrupalat ovat totaalisia blankkoja, joten joudumme molemmat tuumailemaan käsiämme oikein tavan takaa. Tuumailen pitkään seiskaa, jossa on Mountain, SSG, SSG, Breach ja isoa miestä. Tiedän, että minulla on pari nostoa aikaa löytää loput manat ja voittaa on-the-spot, joten päätän lähteä gamblaamaan mieluummin tällä kädellä kuin kokeilla kuutosta, jossa saattaisi tulla Mooneja/Chaliceja. Valitettavasti vihu tietää tarkalleen miten pakkani toimii ja pelaa nopean Moggcatcherin, joka hakee Settlerin, jonka jälkeen Rabblemasterin sekä nylkyttää minut hetkessä kumoon.

Sidetys: - 4 Moon, 4 Chalice / + 2 Kozilek's Return, 1 Fiery Confluence, 2 Abrade & 2 Sorcerous Spyglass

G2 En muista mitä pidin ja mitä tein, mutta taisin tirvasta ykkösvuoron Sneak, Grisel, draw 7 & sut pois, mikäli muistiinpanoja on uskominen.

G3 Vihu mulligoi viiteen ja minä mulligoin käteen, missä minulla on City, Mountain, Combustible, Breach ja Seething sekä jotain. Pakan päältä kurkkii City. Kelailen, että minulla on manat jo kondiksessa ja tarvitsen vain parempaa miestä, jolla päättää peli ennenkuin Bridge pilaa bileet, joten heitän sen pohjalle. Vihu pelaakin ykkösvuoron Magus of the Moonin ja pläänini pärähtää päistikkaa pusikkoon kuin Teuvo-pojan Anglia. Ei siinä, eipä kuukala hidasta mikäli nostot toimivat. Nostelen Wurmcoilin ja peluutan mantua. Vihu vastaa toisella kuukalalla ja kasvattaa kelloa, mikä huolettaa minua melko vähän, sillä mieheni ovat isompia ja olen lähellä niiden hardcastia. Seuraavaksi nousee Worldspine ja tarvitsen käytännössä vain mitä vain manaa taputellakseni pelin. Vihu nostelee blankkoa ja ajaa minut 14 pojoon, eli aikaa oli minulla vielä vaikka kuinka. Vuorollani nostan kolmannen ländin, pelaan Breachin ja pamautan vihun kolmeen ja jätän tiskiin 5/5 trample tokenit, jotka riittävät viemään matsin.

3-1 (6-3)

Standingsini kertovat minun olevan seitsemäs paskimmilla tie-breakereilla ja takanani on ainoa seitsemän pisteen mies, joka pelaa pahinta painajaistani eli BR maattoria ja sitähän herkkua olikin sitten hetimmiten tarjolla seuraavalla rundilla.


R5 BR-Animator

MU on minusta aivan pyllystä ja kailotan sen koko kansakunnalle kuultavaksi. Dekki kykenee pelaamaan minun miehet tarvittaessa, jos omat nostot kusevat ellen pyöräytä letaalia playlta. Onneksi arvelin ennakkoon miehen pelaavan dekkiä, joten kumautin edellisenä iltana Leylinet sidelle kuukalojen ja muun toissijaisen roskan tilalle. G1 pidän hyvän käden, missä on mahdollinen kakkosvuoron Breachattu Wurm, mikäli nostan apinan tahi Petalin. Tinttaan Cityn tiskiin ja heilautan Chalicen ykkösellä. Vihu tuumaa tovin, nostaa kortin vuorollaan ja siirtyy discardiin. Grisel menee hautaan ja masennun, sillä tästä voi päätellä vain sen, että se kohta animoidaan kalikan ohitse. Toivon topdekkiä, mutta en osu ja lusikoin animoinnin jälkeen, sillä häviän tämän skaban pystyyn, vaikka tämä kuorisi pelkkää blankkoa. Jee jee, Jerry Cotton.

Sidetys: - 4 Blood Moon / + 4 Leyline

G2 Löydän mulligoinnin jälkeen hyvän kuutosen, missä on mountain, mountain, petal, leyline, sneak ja kiisseli. Scryaan jotakin turhaa pois. Vihu vilauttaa Chancelloria ja minä aloitan Leyline tiskissä. Pelaan Petalin ja maksan Chancellorin pois. Vihu pelaa mantua ja passailee. Pelaamme molemmat draw-got, kunnes löydän puuttuvat manat. Tipautan Sneakista kiisselin, nostan ensin seitsemän mantua ja sitten toisen seiskan, josta löytyy kiisseli, manaa ja gearhulk. Koska olen pässi, niin pelaan toisen kiisselin tyhmyyksissäni ja sitten koetan korjata kämmiä Gearhulkilla, joka ei löydä mitään. Ajan kaaliin ja nostan kolmannen seiskan, joka viimein näyttää edes chaliceja ja pari miestä SSG manoilla. Pelaan ne nollalla ja ykkösellä ja passaan vuoron. Vihu nostaa, tuumaa tovin ja lusikoi. Kuulemma sen jälkeen olisi löytynyt kortti, jolla olisi pyöräytellyt juttuja ohi molempien kalikoiden.

G3 Vaihteeksi ulkopuolisen silmin epäpeliltä vaikuttava, mutta silti kuumotusta ja kammiovärinää aiheuttava peli, jossa pidin Leylinettömän käden, jossa oli muutoin todella hyvät huvilaitteet. 2x Tomb, 2 Breach, Emra, Wurm, mountain. Vihu mulligoi lopulta neljään, mutta olen pelejä hävinnyt ennenkin niihin, joten en vielä intoillut. Pelaamme molemmat maata tiskiin ja passailemme. Hän pelaa mannun ja maskin minuun sekä kiljuu mielipahaa nähdessään pelit ja pensselit kädessäni. Wurmi saa lähteä ja käyn vuorollani Emralla tervehtimässä ja viemässä mannun pois. Toinen Mask vie Breachin pois ja jäämme draw-gota viettämään kunnes löydän Wurmcoilin, jonka hardcastaan ja viimeistelen siten pelin parissa vuorossa.

4-1 (8-4)

Jee, top8 ja swissin toinen. Sydän väpättää ja hikoilen kuin sika, sillä edellinen MU pelottaa yhä niin maan perkuleesti. Ketjupoltan keuhkoni karstalle ja koetan keräillä itseäni toppeja varten.


Top8 MonoR Prison (eri pilotti)

Jahhas, taas pääsee pelaamaan tätä matsia. G1 mulligoin oblivioniin ja luonnollisesti häviän hyvin nopeasti.

Sidetys: Samat kuin aiemmin eli - 4 Moon, 4 Chalice / + 2 Kozilek's Return, 1 Fiery Confluence, 2 Abrade & 2 Sorcerous Spyglass

G2 Pelkkää utua, mutta vihun lifet menevät 20 -> 6, joten oletettavasti jotain nopeaa pyöräyttelyä.

G3 Taidan pelaa nopean Sneakin, josta Griselbrand ja ensimmäisestä seiskasta löytyi manat sekä Emrakul, jotka riittävät tappoon.

5-1 (10-5)


Top4 Destructive Flow

Katselin jo ennakkoon sivusta dekin toimintaa ja huomasinkin, että Moonit ovat pakkaa vastaan silkkaa roskaa. Toisaalta vihun jutuista moni on minua vastaan heikkoa, joten lähdin ennakko-olettamuksella, että MU olisi minulle edullinen.

G1 Koetan mulligoida käteen missä olisi manaa, mutta Blood Moonit kertyvät kouraan. Lopulta pidän vitosen, jossa on miestä ja ankeat manat sekä Moon. Hän myös mulligoi viitosen ja koska pakka vaikutti aavistuksen hitaammanpuoleiselta, niin tuumailin, että tässä on mahdollisesti aikaakin. Annan vihun arvuutella, että mitä jännyyksiä minulta on luvassa ja pelailen Moonin ihan vain pelaamisen ilosta, kun hänellä on pelkkää basicia pelattuna. Hän tosin vastaa Sylvan Librarylla ja irvistän, sillä aika alkoi juuri tikittämään. Seuraavalla vuorolla hän kiskaiseekin kaksi ylimääräistä korttia ja tuumailee, että lieköhän ahnetta, mutta kurkistettuaan kouraani 'Seizellä molemmat toteamme että tämä on aika taputeltu peli. Scooppaan nähtyäni jonkin kellon ja nostettuani toisen Moonin.

Sidetys: En muista enää tarkalleen, mutta olettaisin - 4 Blood Moon, 1 Seething Song / + 2 Kozilek's Return, 3 Trinisphere

G2 en muista tarkkoja detaljeja, mutta taisin vuorolla kaksi rykäistä Sneakista Griselin, drawata 14 ja tiputtaa Worldspine Wurmin ja Emrakulin.

G3 vihu mulligoi neljään, missä ei ole bisnestä ja minä tapan pikkumiehet Kozilek's Returnilla, jonka jälkeen taisin pelata jonkin voittokeinon, mikä riitti kättelyyn.

6-1 (12-6)


Finaali UR Sneak & Show

Tarjoan splittiä, sillä halajan nukkumaan, mutta vastustajani haluaa ehdottomasti korjata kokemansa tappion viime syksyn topeissa. Päädymme siis pelaamaan ja hän onkin ainoa, joka oli minua standingseissa korkeammalla enkä päässyt siten aloittamaan.

G1 Pidän totaalisen yolokäden ja mielessäni näen meemin:" It's a bold move Cotton. Let's see if it plays off for him." Petal, Petal, SSG, Seething Song, Griselbrand, Breach ja jotain. Vihu pelaa islandin ja ponderoi sekä passaa. Nostan toisen Songin ja rukoilen, ettei tällä ole fowia. Burgeroin tai pelaan varman päälle ja jätän toisen Songin pelaamatta, sillä kelailen, että jos vihulla on Force of Will Breachiin, niin sitten voin mahdollisesti vielä nousta jollakin keinolla. Fowia ei löydy ja lataan Griselin tiskiin. Drawaan 14 korttia ja pelaan vuoron mantuna Cityn, SSGn avustuksella toisen Songin, josta pelaan Sneakin ja vilautan Emrakulia tai muuta isoa miestä, mikä riittää vastustajalle.

Sidetys: Plääninäni on toivoa, että Omni ei tule tiskiin koskaan tai estää se Trinispherellä ja sulkea Spyglassilla Sneak molemmilta pois. Siispä - 4 Blood Moon, 1 Sneak Attack / + 3 Trinisphere, 2 Sorcerous Spyglass

G2 Kädessäni oli Mountain, City, Spyglass, Breach, Emra, Combustible ja varmaan Trinisphere. Vihu aloittaa Island, Ponderilla ja passaa. Pelaan Mountainin ja passaan. Hän pelaa fetsin, Preordainin ja passaa. Vuorollani nostin lisää mantua ja kokeilen Spyglassia. Se resolvaa ja näyttää vihun kädestä Fowin, Scalding Tarnin, Griselbrandin, Omnisciencen, Emrakulin ja Flusterstormin. Tuumailen tovin ja nimeän Tarnin. Vihu pelailee cantrippeja ja passailee tapoutissa. Kokeilen varmaan Trinisphereä, joka saa Fowista, joka puolestaan syö Wipe Awayn. Vihu taitaa pelata vuorollaan Cityn ja passata. Minä löydän manat Combustiblen hardcastiin, joka resolvaa. Vihu tuumailee, että kortteja ei ainakaan tee mieli antaa ja lottoaa. Millaan pari mantua ja Trinispheren ja vihu tipahtaa 15 lifeen. Hän vuorollaan taitaa pelata cantrippia ja passaa. Olen viidessä manassa ja kädessäni on SSG. Punttaan ehkä hieman heittämällä Breachin tarkoituksella päin Flusteria, mutta ajattelin sillä hetkellä sen olevan siedettävä pelaus ja antavan tälle kuvan, että kädessäni on pelkkää bisnestä poisheitettäväksi asti. En tosin tajunnut, että olisin voinut vain pelata SSG:n kellottamaan. Ajelen vihua ysiin. Vihu löytää vuorollaan Sneakin, mutta ei pääse vielä aktivoimaan, sillä täppäsi ainoan punaisen sourcen castiin. Laskeskelen, että nyt olisi aika nostaa käyttistä, mutta nostan toisen Cityn. Lasken permanenttini ja huomaan omistavani kuusi. Pelaan SSG:n seitsemänneksi, ajan vihun kolmeen ja toivon jotain punttausta, sillä tällä on käytännön letaalit. Mikäli tämä pelaisi vain Emrakulin ja ajaisi, minun olisi tuhottava kaikki paitsi Gearhulk, mutta tällöin vihun kädessä oleva Tarn olisi pelattavissa, jolla tämä voisi tiputtaa combatissa Griselin blokkimaan ja nostamaan uuden seiskan, jolloin minulla olisi tyhjä boardi ja hänellä Sneak, johon manat ja täysi hanska. Vihu nostaa, tuumaa hetken ja puhelee hieman itsekseen. En muista enää, että mitä lopulta tapahtui, mutta vihu ojentaa käden ja luovuttaa. Olettaisin, että tässä kohtaa pelattiin Island kädestä ja jokin cantrip, minkä jälkeen tajuttiin tilanne ja luovutettiin. En osaa sanoa enää, sillä kyseisellä hetkellä kiinnostuksen kiikarit oli syvällä päässäni ja nappasin palkintoni ja ryntäsin autosaattuen kanssa kärryyn, mistä sitten siirryimme kohti Joensuuta.

7-1 (14-6)


Dekki tuntui hyvältä ja ihanan epäreilulta. Erityisen jäätäviä virheitä en mielestäni tehnyt, mikä myös ilahduttaa suuresti, sillä edellispäivän modernin katastrofaalinen punttaus modernissa Lightning Boltilla oli aivan käsittämätön aloittelijamoka.

Mökki oli jälleen mainio kokemus, turnaustila 5/5, tunnelma 5/5 ja kokonaisuutena paria pikkujuttua lukuunottamatta aivan mahtava tapahtuma. Ensi syksynä sitten uudestaan.


Plussaa:
+ Mökki
+ Tunnelma
+ Safka
+ Paikalle tulleita uusia naamoja
+ Pelaamisesta osasi jotenkuten nauttia pitkästä aikaa
+ Saatiin molempien päivien maskotiksi jonkun pitkämatkalaisen tuoma koira :)

Miinusta:
- Ruoka loppui lauantaina kesken
- Haikun vinkuintiaani
- En osaa pelata
- Mökillä on liian kivaa, viikonloppu menee liian nopeasti
« Viimeksi muokattu: 18.04.18 - klo 04:51 kirjoittanut Karjanvarastaja »