Harjoittelin Bestiary sivulla dräftäystä ja tälläinen pakka tuli minulle:
Dekki:
Red:
2x Blisterstick Shaman
1x Orge Resister
1x Shatter
2x Vulshock Heartstoker
White:
1x Glimmerpoint Stag
5x Leonin Skyhunter
2x Revoke Existence
Blue:
2x Bonds Of Quicksilver
1x Disperse
1x Qucksilver Geyser
1x Stotic Rebuttal
Faxit:
1x Glint Hawk Idol
1x Horizon Spellbomb
1x Panic Spellbomb
1x Tumble Magnet
Ländit:
8x Plains
5x Mountain
5x Island
Side oli jotain jörttiä, mutta minun mielestä tällä dekillä pitäisi mennä 4-0 FNM:ssä kuin FNM:ssä.
Kilpailutahtoa ja voitonhimoa siis löytyy, se on hienoa. Tästä pakasta kuitenkin on vaikea sanoa mitään hyvää muuta kuin valkoisten korttien osalta. Oppimismateriaaliksi kirjoitan tässä hieman pohdintaa pakan ongelmakohdista:
VäritVoi olla että bestiary vääristää voimakkaasti draftikokemusta jos kortit tulevat arvalla eikä minkäänlaisista print runeista. Oikeasti MBS-SOM-SOM-draftissahan ei voi joutua tasaiselle kolmiväriselle pakalle, ainakaan sellaiselle jossa on tuplavärisiä mana costeja jokaiselta väriltä. Sen lisäksi, että formaatissa on älyttömästi pelattavia artifakteja, joka värillä on semmosia late pick -fillereitä, jotka eivät ole täysin pelikelvottomia. Näillä voi pakan täyttää ilman että joutuu venyttää manabasea kolmelle värille.
Yksittäiset kortitDraftipakkaan ei näitä fillerikortteja kuitenkaan halua kuin pari kappaletta, tai pakan taso alkaa laskea radikaalisti. Seuraavat kortit ovat sellaisia, joita ei mielellään main deckiin laita:
-Vulshok Heartstoker
-Bonds of Quicksilver
-Stoic Rebuttal vain viidellä Islandilla ja yhdellä Horizon Spellbombilla
Pakassasi on siis neljä kohtuu tehotonta korttia, plus tuo counterspell johon on hankala nostaa manat ajoissa. Ymmärrän, että runsailla Skyhuntereilla ja Heartstokereilla on tiettyä synergiaa, mutta jos et nosta tuota 2-vuoron lenturia tai vastustaja keksii siihen vastauksen, loppuu tästä pakasta melko äkkiä suorituskyky.
Manan määrä/uhkien vähyys18 ländiä ja Horizon Spellbomb ilman vihreää manaa aiheuttaa mana floodia jo vähän turhan usein. Pakan kortit ovat hyvin halpoja, eikä siinä ole mitään Trigoneita tai vastaavia kortteja, jotka hyötyvät runsaista manoista. Lopuista 21 kortista myös löytyy liian vähän varsinaisia voittokeinoja. Kuusi kpl 2/2 lentureita, Glimmerpoint Stag ja Ogre Resister ovat oikeastaan ainoat kortit, joilla voi kuvitella tekevänsä jotain myös muulloin kuin alkupelissä. Kaksi bounce spelliä ja Tumble Magnet ovat kaikki pelkkiä tempokortteja, eli periaatteessa card disadvantagea, ja tämä pakka ei oikein osaa hyödyntää niitä sopivasti juuri uhkien vähyyden vuoksi.