Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Niksi-Partis  (Luettu 8699 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rancid-

Niksi-Partis
« : 12.10.15 - klo 14:25 »
Kaken verotekstin inspiroimana pohdiskelin mielessäni, olisiko muillakin foorumisteilla kinostusta jakaa oman erikoisalansa tietämystä tai muuten vaan käteviä kikkoja julkisesti. Tänne siis kaikki tietotaito, mitä kukaan ei normaalisti keksisi kysyä.

Aloitetaan esimerkillä: älä ikinä osta Acerin läppäriä. Onhan se halpa verrattuna samoilla spekseillä varustettuun kilpailevan merkin tuotteeseen, mutta voi jeesus mistä paskasta sen halvankin hinnan maksat.

Toinen esimerkki: menikö jotain ohi Steamin tai GOG.comin alessa? Internetseissä on kauppapaikkoja, joissa myydään Steam-avaimia ja GOG-lahjoja. Äkkiseltään muistan vain g2a.comin, mutta näitä on muitakin.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Anssi

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #1 : 12.10.15 - klo 14:35 »
Halvimmalla pelejä saa yleensä Nuuvem.comista, tosin monien pelien ostaminen vaatii VPN:n käyttöä (Esim. Hola toimii) koska monet pelit voi ostaa vaan brazilialaiset. Pelinvalmistajat ei yllättäen tykkää että eurooppalaiset ostaa pelejä 50-70% halvemmalla, mutta eurooppalaiset petlaajat ei tykkää että toisilta velotetaan 200-300% enemmän kuin toisilta. Saat tosiaan suoraan laillisen steam-avaimen joka redeemaantuu aivan normaalisti. Joissain peleissä lukee erikseen, että se ei toimi, niitä tuskin kannattaa ostaa.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Anssi

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #2 : 12.10.15 - klo 14:46 »
Postitusneuvoja:

-Postin verkkokaupassa voi ostaa ja maksaa paketteja (halvemmalla kuin kivijalkapostista), jonka jälkeen voit tulostaa pakettikortin ja teipata sen pakettiin ja viedä postiin. Puolisen vuotta sitten posti lanseerasi kuitenkin uuden kuluttajalle todella mukavan ominaisuuden: asiointikoodilla tulostaminen. Sen sijaan että joutuisit tulostamaan pakettikortin itse, viet vaan paketin postitoimistoon ja näytät asiointikoodia jolla postin työntekijä voi suoraan tulostaa osoitetarran. Erityisen kätevä pieniin paketteihin joihin ei isompi tulostettava pakettikortti kunnolla mahdu.

-Toinen tapa säästää rahaa on käyttää Huuto.netin pakettipalveluja, 35 kg:n paketti 7.99€ tai pieni matkahuollon paketti 5.95€. Haluat ostaa jotain painavaa, pyydät myyjää listamaan sen huuto.netiin ja ostat siellä. Tämän jälkeen myyjä pystyy ostamaan haluamansa paketin.

-Ärräpaketti: 6.50€, sis. sekä pakettilaatikon että kuljetuksen mille tahansa R-kioskille Suomessa. Tarjolla vain R-kioskeissa.

-Kannattaa ostaa postimerkkejä 100 kpl:n erissä, saat 2% alennusta.

-Postimerkkejä voi käyttää kirjattujen kirjeiden maksamiseen.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Retardi

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #3 : 12.10.15 - klo 14:55 »
Jos matkustat kaverin kanssa lentokoneella, ja koneessa voi etukäteen varata paikat (tai varata paikat kun tekee netissä check-inin) ja kyseessä on kone jossa on esim. paikkajakauma 3-3 tai 3-3-3, niin kannattaa varata ikkuna + käytävä ja jättää keskipaikka tyhjäksi. Keskipaikat täyttyvät viimeisenä joten näin maksimoitte todennäköisyyden saada ekstratilaa koneessa. Lisäksi jos keskipaikka kuitenkin menee, niin kukaan harvemmin kieltäytyy tarjouksesta "haluaisitko istua tässä käytävä/ikkunapaikalla" jolloin lopputulos on sama kuin se olisi ollut alunperinkin.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa Retardi

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #4 : 12.10.15 - klo 14:58 »
Budjettimatkaillessa voi joskus käydä niin, että hotelli/hostellihuoneessa tekisi mieli syödä jugurttia/voidella leipää mutta kaupasta ei tullut napattua mukaan kertakäyttöruokailuvälineitä. Magic-kortit toimivat hädän sattuessa kohtuullisesti sekä lusikkana, että veitsenä.

Monissa hotelleissa on valokatkaisija johon pitäisi pistää hotellihuoneen avain, lähes aina kyseessä on niin simppeli laite, että mikä tahansa sopivan kokoinen kortti toimii, esim. kirjastokortti tai sopivasti revitty commoni.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa Rancid-

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #5 : 12.10.15 - klo 15:07 »
Lentokoneeseen checkiniä tehdessä kannattaa varsinkin allekirjoittaneen kaltaisena pitkäjalkaisena ihmisenä pyrkiä siiven kohdalla olevan hätäuloskäynnin viereen. Siinä on noin kilometri enemmän jalkatilaa, mistä tosin joutuu maksamaan sen hinnan, että käsimatkatavarat on säilytettävä hattuhyllyllä koko lennon ajan.

Jos tämä kikka kuitenkin epäonnistuu etkä harrasta järjetöntä määrää käsimatkatavaroita, ei kannata turhaan kiirehtiä jonottamaan itse koneeseen pääsyä, vaan mennä suosiolla koneeseen vasta ihan viimeisenä. Lentokoneessa ilmanlaatu on mallia meganihkeä ja kaikkien muiden matkustajien tuusaamisen katsominen vaan stressaa turhaan. Kone ei myöskään lähde liikkeelle vielä piiitkään aikaan viimeisenkään matkustajan istuttua paikoilleen. Lisäksi lentokenttä-wifi ei yleensä kanna koneeseen, eli saat paremmasta odottelupaikan valinnasta lisäpalkinnoksi internettiä.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Anssi

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #6 : 12.10.15 - klo 15:22 »
Vielä jotain yleisiä säästöneuvoja:

- Lentoja varatessa (ja miksipä ei muitakin ostoksia tehdessä) kannattaa testata incognito/private browsing-tilaa, koska jotku verkkokaupat nostavat hintaa jos katsot samoja kohteita useasti (koska olettavat, että tulet ostamaan ne joka tapauksessa)

-Lisää lennoista - itse olen havainnut fly.comin ja skyscannerin parhaiksi paikoiksi etsiä lentoja, molemmat käyvät sun puolesta läpi kaikki verkon isoimmat matkatoimistot ja näyttävät halvimmat hinnat inc. kaikki kulut.

- Vielä lisää lennoista - Hullujen päivien Finnairin tarjoukset ovat yleensä todella kilpailukykyisiä

- ... Vielä lisää lennoista. Liity American Airlinesin kanta-asiakasohjelmaan, se kuuluu samaan oneworld-allianssiin kuin Finnair, eli voit kerätä pisteet Finnairin lennoilta AAdvantageen. Miksi haluat tehdä näin? Koska a) Finnairilla Helsinki-New York maksaa 75000 pistettä yksisuuntaisena, AA:lla 20000.  ja b) Finnair käyttää fixed-pistesysteemiä, eli saat esim. Euroopan sisäsistä lennoista 500 tai 1000 pistettä kun taas AA:lla saat pisteitä tasan saman verran kuin matka oli maileina. c) Finnair käyttää 0.25x kerrointa lähes kaikkiin lippuihin, joita ei osteta Finnairin kotisivuilta. AA:lla saat aina 100% pisteitä, vaikka ostaisit millaiset halpalennon.

- KLM:n kanta-asiakasohjelma on myös ihan hyvä, siinä pääsee Silver-tasolle aika helposti (10 yhdensuuntaista matkaa, eli käytännössä 5 matkaa vuodessa) jolla saa jo kivoja pikkuetuja kuten oma tyhjä jono check-inissä ja boardingissa.

-Jotku yritykset ovat myöskin adjustaneet hintojaan riippuen millä laitteella vierailet kaupassa (Applen käyttäjiltä velotetaan extraa koska omistavat kalliin "luksustuotteen".

Nykyään monissa verkkokaupoissa on käytössä erinäisiä bonus/alennuskoodi-järjestelmiä. Näitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Esim:
- erilaiset alennuskupongit checkoutissa, itse aina googlaan liikkeen nimella + coupon/alennuskoodi jos huomaan että nettikaupasta laatikko löytyy.
- referral-sivustot, Suomessa isoin on Ostohyvitys.fi (Kyllä, piilotiin linkkiin oman referral-koodin, ahne kun olen). Idea on aika simppeli, ainoa mitä tarvii tehdä on mennä sivulle Ostohyvityksen kautta ja saat ~1-10% tai X€ ostoksesta rahaa takaisin, riippuen sivusta. Omasta mielestäni paras diili on Hotels.comista saatava 5% cashback (välillä kampanjoiden aikana 10%) jonka voi yhdistää Hotels.comin omaan loyalty rewardsiin, jolloin saat hotellivarauksista takaisin noin 15%. Muita hyviä diilejä tuolla on esim. joku koroton pikavippi, jonka kokeilusta sai 20€ ja 4€ Aku Ankan lataamon ilmaisesta kokeilusta. 7.5% cashback Grouponista on myös aika jees.
- Sivujen omat loyalty-ohjelmat, kuten äsken mainittu Hotels.com. Aina kun olet varannut 10 yötä Hotels.comin kautta saat 1 ilmaisen yön jonka arvo on 10 edellisen yön avg. hinta.

-Kannattaa sijoittaa. Korkoa korolle efekti on todella vahva. Melko vaatimattomalla 5% tuotto-odotuksella 100€ on muuttunut 200€ 14 vuodessa. Nordnet on paras Suomessa toimiva osakerahastovälittäjä piensijoittajille, koska he tarjoavat täysin kulutonta superrahastoa, joka sijoittaa tasaisesti kaikkiin Helsingin pörssissä listattuihin yrityksiin. Tähän osaa kuka tahansa sijoittaa eikä mitään tarvi tietää.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #7 : 12.10.15 - klo 15:37 »
Sähköalan ammattilaisena kannustan varsinkin paljon sähköä kuluttavia kilpailuttamaan sähköenergian toimittajansa. Säästö voi olla merkittävä varsinkin jos asuu isossa rivitalossa tai omakotitalossa jossa on sähkölämmitys tai maalämpö/ILP. Osoitteessa sahkonhintavertailu.fi kilpailutus onnistuu parhaiten, mukana on kattavin kattaus toimittajia. Muitakin palveluita on mutta niistä puuttuu energianmyyjiä.

Tuotetta valitessa kannattaa punnita tarkkaan kahden vuoden määräaikaisen ja pörssihintaisen välillä. Yleensä pörssihintainen sähkö maltillisella kuukausiveloituksella ja marginaalilla on halvempi kuin määräaikainen, ainakin viimeisen viiden vuoden aikana näin on ollut. Pörssihintaisissa löytyy vielä eroja sen mukaan veloittaako yhtiö suoralla tuntimittauksella vai käyttääkö se kuukauden pörssisähkön keskiarvoa. Yleisesti ottaen ensimmäinen on edullisempi koska yleensä lämmityskäyttö keskittyy yöaikoihin jolloin sähkö on huomattavasti halvempaa. Kannattaa myös tarkkaan harkita ennen kuin hyppää jonkun tuntemattoman ja "villin" sähkönmyyjän kelkkaan, näiden kanssa hinta voi nimellisesti olla halvempi mutta käytännössä kulut on leivottu laskutuslisiin, ennakkoveloituksiin tai muuten vaan kehnoon asiakaspalveluun. Yleensä samasta hintaluokasta löytyy myös joku vakaa ja tunnettu toimija.

Kannattaa myös muistaa että vaikka energian toimittaja vaihtuu, sähkön siirrosta joutuu maksamaan verkon omistajalle ja nämä hinnat ovat vahvasti reguloituja. Myös veron osuus sähköstä on varsin iso joten kokonaislaskusta kilpailuttamalla ei kuitenkaan saa napsaistua kuin osan vaikka kuinka olisi maksanut ylihintaa aiemmin.
« Viimeksi muokattu: 12.10.15 - klo 15:41 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Salevanen

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #8 : 12.10.15 - klo 20:43 »
Autoa hankkiessa kannattaa pitää muutama tärkeä asia mielessä:

- Huhut ranskalaisten ja italialaisten huonoudesta eivät ole vain paskapuhetta. Itse autoja muutaman vuoden huollettuani voisin väittää n. 70% kaikista tekemistäni huolloista kohdistuneen nimenomaan Fiat, Peugeot ja Citroen merkkisiin ajokkeihin. Renault ja kumppanit eivät tämän parempia myöskään ole.

- Saksalaisen laatumerkin (BMW, Mercedes-Benz, Audi jne) omistaminen saattaa houkutella, mutta niiden mukana tulee myös melkolailla massiiviset huoltokulut. Ei siinä, luotettavia ajokkeja pitkälti mut sit kun jotain menee poks niin hintaa remontille tulee vanhemmankin ajokin kohdalla about kaksi kertaa sen mitä vastaavan kokoisen Fordin tms huolto maksaisi. Myös verot ja vakuutukset ovat näissä järjestään isommat kuin muissa halvemmissa merkeissä.

- Lienee jo itsestään selvää et halpa ja hyvä eivät kohtaa myöskään tässä maailmassa. Jos kuitenkin tarkoitus on vain saada "joku auto, jolla pääsee liikkumaan", kannattaa keskittää hakunsa sinne jossain vuosituhannen vaihteen jälkeen valmistettuihin Fordeihin (mieluiten Focus tai Fiesta), Volkswageneihin (Golf, ei automaatteja) ja Toyotoihin (Corolla/Avensis). Äärimmäisen laadukkaita ja hyviä merkkejä, toki aina on myös poikkeuksia mut niille ei voi mitään.

- Seuraavia asioita kannattaa karttaa viimeiseen asti: Amisviritykset, muut viritykset (esim. madallukset) ja runsas ruoste (erityisesti auton helmoissa ja pyörien kaarissa, auton alta kannattaa tarkistaa myös jos pystyy).

- Kaikkein parasta on aina jos autokaupoille mentäessä on mukana myös joku aiheesta oikeesti tietävä. Näin yleensä myös vähemmän ilmeisen huonot ajokit karsiutuvat ostoslistalta, eikä virheostoksia siten niin helposti tule tehtyä.

Poissa Anssi

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #9 : 13.10.15 - klo 15:14 »
Tulipa yksi taas mieleen:

Razerit (tietokonetuotteet) ovat ihan susia.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Korento

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #10 : 13.10.15 - klo 15:22 »
Tulipa yksi taas mieleen:

Razerit (tietokonetuotteet) ovat ihan susia.

Rohkenen olla eri mieltä, vaikka otanta Razerin laitteisiin onkin ohuenlainen. Itselle on nyt ollut sama Razerin hiiri about kuusi vuotta käytössä ja toimii kuin junan vessa. Ei takkua, on tarkka, sopii hyvin käteen, eikä tosiaan ole ollut mitään ongelmia. En nyt muista mallia, mutta maksoi silloin 6 vuotta sitten joku 60e. Koen saaneeni rahoilleni vastinetta.

Poissa Rancid-

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #11 : 13.10.15 - klo 15:45 »
Oisko Korennon tapauksessa avaimena se, että kyseessä on vanha Razer?
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Thalian

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #12 : 13.10.15 - klo 17:57 »
D-linkin vehkeet. Periaatteessa ihan ok laitteita hinta-laatu -suhteeltaan, mutta en silti suosittele. Ovat suunniteltu max 5 vuoden käyttöön, mikä näkyy mm. siitä, että valikoissa ei voi päivämäärää viedä yli viiden vuoden päähän valmistuspäivästä (alasvetovalikosta ei löydy isompia vuosilukuja). Bonuksena sitten käyttäjätuki on olematonta ja pyrkivätkin kaikin keinoin välttämään vastuunsa.

Poissa Demppa

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #13 : 13.10.15 - klo 22:05 »
Kameroista:

1. Älä osta kameraa, osta ekosysteemi. Vaikka saisit Samsungin rungon halvalla alelaarista, löytyykö sille tarvitsemasi optiikka? Kuinka kauan koko ekosysteemi jaksaa?
2. Rungot ovat kulutuskamaa, optiikka kestää. Laita mieluummin 2000 euron lasi kiinni 300 euron runkoon ku toisin päin. Elektroniikka on maailman huonoin sijoituskohde.
3. "Budjetti 400 euroa" -> kännykällä saa ihan hyviä kuvia. Rungon ja kittilinssin voi saadakin tällä hinnalla, mutta sit pitäis vielä saaha muistikortti. Nii, ja joku laukku vois olla kiva. Ja vara-akku. USB3-lukija muuten siirtää kuvat törkeän paljon nopeammin kuin suoraan kamerasta usbin kautta. Entä kuvankäsittelyohjelma Lightroom? Mutta kun...
4. Et halua opetella kuvankäsittelyä -> kännykällä saa ihan hyviä kuvia. Ota kuvat RAWilla jotta saat mielettömän paljon enemmän pelivaraa editoinnin suhteen. Kuvankäsittely on oleellinen osa digikuvausta.
5. Haluat ajella automoodissa -> kännykällä saa ihan hyviä kuvia. Järkkärin pointti on säädöt, oli kyse sitten linssivalinnasta, syväterävyydestä tahi valotuksesta. Automatiikka on hyvä renki mutta paska isäntä.
6. Kaikkialla on pimeää. Jos laitat kämppäs kaikki valot päälle ni voit ajatella että jumalauta ku on kirkasta, mutta linssin läpi katsoessa kaikki onkin järjettömän hämärää. Aurinko on vaan aika valovoimainen. Et saa täysin kohinattomia kuvia sisätiloissa. Toisaalta et lähtökohtaisestikaan saa täysin kohinattomia kuvia.
7. Vika on kuvaajassa. Ihan sama mikä kamera tai linssi on käytössä, tärkein osa on ne 12 tuumaa kameran takana.
8. "Megapikselit ovat vain markkinointia" ja "megapikselit takaavat laadun" ovat kumpikin tyhmiä mielipiteitä. Nykyään valtaosassa sensoreista liikutaan 16-24 MPixin huitelemilla, joka riittää about kenelle tahansa. Ihannemaailmassa kaikki kuvat ovat täydellisesti rajattuja, mutta croppaaminen eli kuvan rajaaminen on melko usein tarpeellista. Mitä parempi resoluutio, sitä paremmin kuvaa pystyy rajaamaan. Optiikka on tässäkin avainasemassa: sensoreita kehitetään tällä hetkellä niin huimaa vauhtia että kaikista naurettavimmille prototyyppisensoreille ei tavalliset kuluttajamarkkinoille suunnatut linssit pysty enää tarjoamaan riittävää erottelutarkkuutta täydellä aukolla. Sen sijaan liian matala resoluutio tulee vastaan cropatessa sekä suurempia printtejä tehdessä. Facebookiin postatessa nyt riittää mikä postimerkki tahansa.
9. Älä osta UV-filtteriä. Moinen on jo jokaisen sensorin edessä. Linssiä suojaamaan riittää linssisuojus ja vastavalosuoja. Kaikki ylimääräinen scheisse etuelementin edessä huonontaa kuvaa myyntipuheista huolimatta.
10. Huollolla on väliä. Tarkoitan tällä etenkin kameran merkkiin liittyviä huoltoliikkeitä. Canonia ja Nikonia voi huollattaa hyvin monessa paikassa, mutta esimerkiksi Sonyyn ei tietääkseni koske muut kuin Suomen merkkihuolto InfoCare (saa korjata). Saattaa olla oma kynnyksensä lähettää kamera 1-2 viikoksi pelkkää sensorin puhdistusta varten.
11. Älä putsaa omaa sensoriasi. Netissä on hyviä tutoriaaleja, mutta älä houdata niitä. Kaupasta saa hyviä puhdistuskittejä, mutta älä osta niitä. Sensori on turkasen kallis komponentti ja pirullisen herkkä laite. Ne pari sitkeää pölyhiukkasta haittaavat paljon vähemmän kuin se tekemäsi hienonhieno naarmu filtterissä. Maksa vakuutetulle huollolle putsauksesta. D4:n sensorin putsaa merkkihuollossa muutamalla kympillä mutta vaihtaminen kustantaa muistaakseni puolisentoista kiloa. Ainoa kotikonsti on ilman puhaltelu käsipumpulla, ja senkin kanssa saa olla varovainen.
12. Osta tarpeeseesi. Peilittömät ovat nykyään laadukas ja monipuolinen vaihtoehto loma- ja katukuvaajille, oli kyseessä sitten Sony tahi MFT-valmistajat. Järkkärin ei tarvitse olla enää huomiota herättävä möhkäle.
13. Opettele peruskäsitteet. ISO, aukko, suljinaika. Syväterävyys (DOF). Hyperfokaalinen etäisyys. Sensorikoon vaikutus polttoväliin.

edit: yhdys sana virhe
« Viimeksi muokattu: 14.10.15 - klo 13:13 kirjoittanut Demppa »

Poissa jace00

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #14 : 13.10.15 - klo 22:23 »
Kaken verotekstin inspiroimana pohdiskelin mielessäni, olisiko muillakin foorumisteilla kinostusta jakaa oman erikoisalansa tietämystä tai muuten vaan käteviä kikkoja julkisesti. Tänne siis kaikki tietotaito, mitä kukaan ei normaalisti keksisi kysyä.

Aloitetaan esimerkillä: älä ikinä osta Acerin läppäriä. Onhan se halpa verrattuna samoilla spekseillä varustettuun kilpailevan merkin tuotteeseen, mutta voi jeesus mistä paskasta sen halvankin hinnan maksat.

Toinen esimerkki: menikö jotain ohi Steamin tai GOG.comin alessa? Internetseissä on kauppapaikkoja, joissa myydään Steam-avaimia ja GOG-lahjoja. Äkkiseltään muistan vain g2a.comin, mutta näitä on muitakin.

Jatkan PC Aiheella. Ostamassa pöytätietokonetta? ÄLÄ IKINÄ osta pakettikonetta. Saat pelitietokoneen osissa niinkin halvalla kuin 500e! (huom mid-range. ei sitä mustard-racea. Vastaavan saa pakettina 900e) Hintaeroa 400e paketti koneen saa n.300e ja niinpäin poisTietokoneen rakentaminen on vaivatonta nykyään, oli peukalo sitten vaikka miten keskellä kättä. Netistä löytyy aivan loistavia nettisivuja avun pyytämiseen jos jokin kummastuttaa. Esimerkinä vaikka Murobbs. Ja rakentaminenkin onnistuu vain parissa tunnissa. Youtubessakin on paljon materiaalia tietokoneen osista/ostamisesta/kasaamisessa. Onnistui itseltä ensimmäinen pc tunnissa ja 700 eurolla, aivan loistavaa puuhaa suosittelen :3

Kiitos :)
« Viimeksi muokattu: 13.10.15 - klo 22:24 kirjoittanut jace00 »

Poissa Salevanen

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #15 : 13.10.15 - klo 22:53 »
Tietokoneen rakentaminen on vaivatonta nykyään, oli peukalo sitten vaikka miten keskellä kättä.

Komppaan. Oon mielestäni edelleenkin aivan käsi tietokoneiden kans, mut katoin vierestä ku mun wanha kone siirty uusiin kuoriin ja voin vaikka vannoa et osaisin nyt koota ton itekki. Älyttömän simppelin olosta puuhaa, elkää ostako oikeesti niitä valmiiks kasattuja koneita.

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #16 : 13.10.15 - klo 22:57 »
Jarnis kokosi 15 vuotta sitten ekan ostamani pöytäkoneen. Sen jälkeen oon osannut itse ja monet rahat säästänyt.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Juzam Djinn

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #17 : 13.10.15 - klo 23:01 »
Olen paikallisessa ATK-pajassa töissä joten voin yhtyä yllä oleviin kommentteihin. Myymme siis mm. komponentteja ja tarvittaessa tarjoamme kasauspalveluita komponenttien kylkiäisenä. Se ihan halvin nettikone varmaan tulee vielä halvemmaksi kun komponentit + Windowsin lisenssi, mutta kaikissa muissa tapauksissa suosittelen itse kasattuja koneita. Osille saa pääsääntöisesti myös pitemmän takuun. Kasaaminen ei ole vaikeaa, mutta jos itse ei halua ryhtyä niin löytyy varmasti joku kaveri joka tekee. Tai sitten paikalliseen puljuun teettämään, joku kymppi yleensä hintaa.

Pääsääntöisesti helppoa ja nopeaa puuhaa, mutta pariin asiaan pitää kiinnittää erityisesti huomiota. Suurinpiirtein kerran kuukaudessa tulee takaisin koneita joista on emolevyn pinnit väännetty tai emolevy mennyt oikosulkuun I/O platen pinnien ollessa liitäntöjen sisällä tai etäinten ollessa virheellisesti asennettuja.
« Viimeksi muokattu: 14.10.15 - klo 00:42 kirjoittanut Juzam Djinn »

Poissa Thalian

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #18 : 14.10.15 - klo 00:30 »
Tai sitten paikalliseen puljuun teettämään, joku kymppi yleensä hintaa.

Liikkeet ovat yhä nihkeämpiä muuten kokoamaan koneita, sillä siinä hommassa on tosi huono kate. Tuossa kun viimeksi ostelin konetta, niin alle tonnin koneeseen ei paljon kasauspalveluita irronnut.

Poissa Neuroosi

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #19 : 14.10.15 - klo 08:55 »
Kameroista:

6. Kaikkialla on pimeää. Jos laitat kämppäs kaikki valot päälle ni voit ajatella että jumalauta ku on kirkasta, mutta linssin läpi katsoessa kaikki onkin järjettömän hämärää. Aurinko on vaan aika valovoimainen. Et saa täysin kohinattomia kuvia sisätiloissa. Toisaalta et lähtökohtaisestikaan saa täysin kohinattomia kuvia.
Osta kunnon studiovalaistus/salamalaitteet, ei ole pimeää. Elinchrom on ollut ihan ok eikä hintakaan paha.
Toisekseen, miksi pyrkiä täysin kohinattomiin kuviin? Joissain kuvissa kunnon kohina on vain hyödyksi..

Lainaus
7. Vika on kuvaajassa. Ihan sama mikä kamera tai linssi on käytössä, tärkein osa on ne 12 tuumaa kameran takana.
En kyllä allekirjoittaisi tätä, kyllä sillä kameralla/putkilla on merkitystä millaisiin lopputuloksiin pääsee.. esim. makrovalokuvaus.
Ehkäpä ennen romppeilla oli ehkä enemmän väliä mitä nykyään digiaikana, kun lähes kaikki kamerat ovat teknillisesti ihan hyviä.
Asia toki riippuu myös siitä vertailetko kuvia taiteellisesti vai teknillisesti. esim. Lomo vs. Hasselblad

Poissa Lunic

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #20 : 14.10.15 - klo 11:13 »
Toinen esimerkki: menikö jotain ohi Steamin tai GOG.comin alessa? Internetseissä on kauppapaikkoja, joissa myydään Steam-avaimia ja GOG-lahjoja. Äkkiseltään muistan vain g2a.comin, mutta näitä on muitakin.

Täytyy tähän todeta, että nämä G2A.comin tyyppiset palvelut eivät ole välttämättä ihan eettisesti kestävällä pohjalla. Paljon näistä löytyviä avaimia on todistetusti napattu halvoista Humble Bundleista ja kaikenlaisia epäilyjä rahanpesusta yms. liikkuu internetissä. Jos tämä ei haittaa, niin halpoja pelejä toki.

Ontopic:
En nyt ehkä henkilökohtaista erikoistietämystä pysty jakamaan, mutta jos joskus tulee arvoituksia ja ongelmia liittyen ihan normaaliin elämiseen, kodinhoitoon, kodinkoneisiin, oman talouden pyörittämiseen, niin uusavuttomien paras tietolähde on http://www.martat.fi/. Voin kokemuksesta suositella.
« Viimeksi muokattu: 14.10.15 - klo 11:17 kirjoittanut Lunic »

Poissa Demppa

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #21 : 14.10.15 - klo 11:44 »
Osta kunnon studiovalaistus/salamalaitteet, ei ole pimeää. Elinchrom on ollut ihan ok eikä hintakaan paha.
Toisekseen, miksi pyrkiä täysin kohinattomiin kuviin? Joissain kuvissa kunnon kohina on vain hyödyksi..
Tietenkin, mutta kuinka moni sanomastani hyötyvä aikoo hankkia erillisen flashin? Aina saa tilan niin kirkkaaksi kuin haluaa jos laittaa tarpeeksi euroja tiskiin. Järki käteen.
En kyllä keksi missä kohina olisi hyödyksi. Kohinaa demonisoidaan liikaa, mutta en näe mitä lisäarvoakaan se tuo. Jos haluut MV-kuviin hipsterigrainia ni kuvaa filmillä, muuten voit ihan yhtä hyvin lisätä sitä tehosteena postissa.

Lainaus
En kyllä allekirjoittaisi tätä, kyllä sillä kameralla/putkilla on merkitystä millaisiin lopputuloksiin pääsee.. esim. makrovalokuvaus.
Ehkäpä ennen romppeilla oli ehkä enemmän väliä mitä nykyään digiaikana, kun lähes kaikki kamerat ovat teknillisesti ihan hyviä.
Asia toki riippuu myös siitä vertailetko kuvia taiteellisesti vai teknillisesti. esim. Lomo vs. Hasselblad
Jälleen, suhteutetaan tää siihen kenelle nää jutut on suunnattuja. Selvähän se ettet sä mene kuvaamaan lintuja 12-millisellä. Kuitenkin, huoltoon kiikutetaan ihan liikaa kamaa tyyliin "tää ei tarkenna oikein" vaikka tarkennus on niin kohallaan kuin sen tulee saamaankaan. Asiakkaalle kun ei voi sanoa "opettele fokusaa". Jos haluaa ruveta Valokuvaamaan niin siinä vaiheessa se tietotaito on toivottavasti sen verran kohdalla että hahmottaa ne omat tarpeet (riittääkö se f/4 24-70 vs. tarviiko myydä toisen munuaisen sitä f/2.8 varten). Pertti ja Pirjo Peruskuvaajalle riittää oikeastaan minkä tahansa modernin laitteen laatu ja jos kuvat on softeja ni ettisin vikaa jostain ihan muualta ku välineistä (timpuri, työkalut jne.).

Poissa chlb

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #22 : 14.10.15 - klo 12:09 »
Tulipa yksi taas mieleen:

Razerit (tietokonetuotteet) ovat ihan susia.

Rohkenen olla eri mieltä, vaikka otanta Razerin laitteisiin onkin ohuenlainen. Itselle on nyt ollut sama Razerin hiiri about kuusi vuotta käytössä ja toimii kuin junan vessa. Ei takkua, on tarkka, sopii hyvin käteen, eikä tosiaan ole ollut mitään ongelmia. En nyt muista mallia, mutta maksoi silloin 6 vuotta sitten joku 60e. Koen saaneeni rahoilleni vastinetta.

Mulla kesti wanha hjuva DeathAdder about 2006-2010, sitten siitä meni oikea nappi rikki. Ostin alkuvuodesta uuden DeathAdderin, kun olin hiirimarkkinoilla. Eka hiiri meni heti vaihtoon, peukkunapit olivat jumittuneet "pressed" asentoon. Toka keski puolisen vuotta, sitten oikea nappi hajosi. Ei jatkoon.

Poissa Sabo

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #23 : 14.10.15 - klo 12:39 »
+1 Dempan kameravinkit.

Järkkärin + objektiivien ostamiselle on tasan kaksi hyvää syytä:

1) Tiedät tasan tarkkaan millaisia kuvia haluat ottaa ja ymmärrät tarkasti ne tekniset syyt miksi niihin tarvitaan järkkäriä/tiettyä objektiivia
2) Haluat opetella paremmaksi valokuvaajaksi ja järkkäri on hyvä motivoija kokeiluihin ja opetteluun. Tässäkin tapauksessa suosittelisin ensin sen nykyisen kameran/kamerakännykän käyttöä. Mikä tahansa alle 3v vanha kamera tai high-end kännykkä on kapine millä saa hyvää jälkeä. Jos kuvat eivät miellytä, kannattaa miettiä onko syy kalustossa vai omissa taidoissa.

Olen opettanut viime vuosien aikana digikuvausta n. sadalle hengelle kolmella mantereella enkä ole havainnut mitään korrelaatiota oppilaiden kameroiden laadun ja heidän taitojensa välillä.

Muutamilla valokuvauskeikoillani asiakas on kommentoinut että "sun kalusto näyttää tosi professionaalilta ja kalliilta". Kun vastaan että koko kalusto on yli 5v vanhaa, ostettu käytettynä ja maksaa yhteensä vähemmän kun uusi prosumer järkkäri ja kittilinssi, niin alkavat ihmetellä miten sillä pärjää. Kun vastaan että kuvien tilaajan käyttötarpeet eivät vaadi parempaa kalustoa saattavat loukkaantuakin. Ylensä ymmärtävät kun kysyn että ovatko netissä ja prittimediassa julkaistujen kuvien laatu silmällä katsottuna muuttunut viimeisten viiden vuoden aikana? Jos oikeasti tarvitsen todella korkearesoluutioisia kuvia tai korkeita ISO-herkkyyksiä, eli uusinta kalustoa (itsellä ehkä kerran vuodessa), vuokraaminen tulee paljon halvemmaksi.

Kuten yllä jo todettiin, hyvin hoidetut objektiivit kestävät ikuisuuden ja pitävät hintansa hyvin. Järkkärirunkoja ja uutta teknologiaa tulee joka vuosi, joten arvo laskee lähes yhtä nopeasti kuin missä tahansa elektroniikassa.

Poissa yeou

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #24 : 15.10.15 - klo 15:29 »
kaljuuntuville:

muotoilette sen taiteellisen hiustyylin. kaljuun tatuoitatte täpliä jotta päänne näyttää lohikäärmeen munalta. tai jotain parempaa...
toivottavasti joku ottaa tämän käyttöön... minua harmittaa etteivät kaljun lahjan saaneet tee tällaista vaan pysyvät minun mielestäni tyylittöminä

(click to show/hide)

Poissa Masafer

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #25 : 19.10.15 - klo 22:56 »
Sinustako yrittäjä?

Osaatko jotain, todella hyvin? Voisitko tehdä sitä palveluna veloitusta vastaan?

Mene ensimmäisenä paikalliseen yritysneuvontayritykseen, esim. Tampereella "Ensimetri" ja Rovaniemellä "Rovaniemen Kehitys". Näistä paikoista saat ilmaiseksi neuvontaa, apua, vinkkejä sekä ihan kädestä pitäen melkein mitä tahansa opastettuna. Ilmaiseksi.
Voit myös laittaa sähköpostin, jos et kehtaa sisälle lampsia. Kerro rehellisesti ja kursailematta liiketoimintaideasi, ja vähän tulevaisuuden näkymiä. Jos siellä koetaan, että tässä voisi olla jotain, opastavat sinua eteenpäin. Valmistaudu papereiden pyöritykseen.

-Onko yrityksen perustaminen helppoa/nopeaa?

Oma yritykseni oli pystyssä ideasta ekaan työpäivään alle kahdessa kuukaudessa, ja siitäkin suuri osa meni nimen keksimiseen, joka hidasti prosessia.
Ei se vaikeaa ole. Käänny yritysneuvonnan puoleen, siellä väännetään vaikka rautalangasta.

-Mitä hyvää/huonoa omassa yrityksessä on?

Olet itse oma pomosi! Teet asiat just niinku haluat, etkä vastaa kenellekkään! (paitsi verottajalle)
Se tunne kun kaikki menee niinkuin pitääkin, ja yritys pyörii, on todella mahtava.
Voit ehkä joskus myydä yrityksesi/asiakkaasi voitolla!
Vastuu on iso, ja huolet voi joskus painaa aika paljon.

-Mitä yrityksen perustaminen vaatii?

Idean, pääomaa, ja omana suosituksena yhtiökumppani, on asiat pikkasen helpompia kaverin kanssa.
Esim. Finnvera Oy lainaa aloittaville yrityksille rahaa. 5000 euroa minimi, ja ensimmäinen vuosi lyhennysvapaa, korot ei mahdottomia.
Yrityksen rekisteröintimaksu oli muistaakseni jotain pari-kolmesataa, että sinänsä ei kallis.

-Onko yrityksen perustamisessa riskejä?

On tottakai, pahimpana tuo tarvittava raha. Voihan olla, että kaikki menee puihin ja sitten ollaan velkaa.

Randomvinkki 1:
TE-toimistolta voit hakea starttirahaa. Käytännössä saat x kuukauden ajan pari hunttia massia, jonka voit käyttää mihin lystäät. Ei tartte maksaa takaisin. Itse sain rapeat 600-700 euroa puolen vuoden ajan. Maksettava tuki määräytyy työpäivien mukaan.

Randomvinkki 2:
Hyvä kirjanpitäjä ja papereiden kunnossapito on hyvin suuri osa yrityksesi menestystä. Satsaa näihin. Tee viralliset hommat kunnolla/huolella! Yritysneuvonnasta saa apua myös yrityksen perustamisen jälkeen!

Randomvinkki 3:
Puskaradio on tehokkain mainoksesi.

Randomvinkki 4:
Kysy, kysy ja kysy. Soita kirjanpitäjälle/yritysneuvontaan, oli asia sitten mikä tahansa.



Onnea yritykseen!
« Viimeksi muokattu: 19.10.15 - klo 22:59 kirjoittanut haavanlehti »

Poissa Warma

Vs: Niksi-Partis
« Vastaus #26 : 20.10.15 - klo 12:30 »
Mulla kesti wanha hjuva DeathAdder about 2006-2010, sitten siitä meni oikea nappi rikki. Ostin alkuvuodesta uuden DeathAdderin, kun olin hiirimarkkinoilla. Eka hiiri meni heti vaihtoon, peukkunapit olivat jumittuneet "pressed" asentoon. Toka keski puolisen vuotta, sitten oikea nappi hajosi. Ei jatkoon.

Mikrokytkin on korvattavissa oleva perusosa jonka voi hyvin vaihtaa itse. Etenkin 2006 Deathadder on rakennettu niin yksinkertaisesti ja väljälle piirilevylle, ettei tämä ole millään tapaa vaikeaa. Omasta vuoden 2006 lopussa valmistetusta deathadderistani olen hajottanut sekä oikean että vasemman korvan kertaalleen, mutta tämä ei tosiaan ole mikään ihme, koska osien odotettavissa oleva elinikä nyt on luokkaa joitakin miljoonia kytkentöjä.

Hiiri on mainio - en vaihtaisi mihinkään. Onneksi ei tarvitse.