Poromagia

Kirjoittaja Aihe: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?  (Luettu 4845 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vhirvela

  • Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
[EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« : 11.07.14 - klo 09:43 »
Oon ihan uusi EDH pelaaja ja joku alle 10 peliä vasta takana koko elämässä.  Nyt alkaa olla oma deckkikin hyvissä kuosissa joten kohta ei ole aina satunnaisten lainadeckkienkään armoilla jos jossain pelejä on tarjolla. Koska tämä ei koske yhtäkään yksittäistä pakkaa tai sen rakentamista vaikka sivuaakin pakan rakentamista niin en tiedä mihin tämän postaisin MUTTA pitemmittä puheitta:

Kannattaako/pitääkö/saako EDH deckissä pelata komboa joka voittaa suoraan? tai tekee tosi ikäviä vahvoja asioita suoraan? esim. mun mono EHD:ssa pelaan ihan muista syistä ja sattumalta:

Mikaeus, the Unhallowed

Ja Mietin tässä, että pelaisinko sen kanssa?
Triskelion
vai
Mephidross Vampire
vai
En kumpaakaan!

Mä siis kunnioitan social banni listoja ja pyrin välttämään esim. land destructionia ja kalliimpia tunnteja kortteja jos joskus niitä käsiini saisinkin.  Siis sehän menee ilmeisesti edhssa niin, että  power nine on bad ja mutta joku

The Tabernacle At Pendrell Vale
ihan ok kun ei porukka hiffaa sitä kalliiksi kortiksi välttämättä artista.

Hessujen formaatti, hessujen säännöt. Ja mä tosiaan itekkin edh pöydässä haluan enemmän pitää hauskaa ja castailla övereita juttuja ja tavallaan saada kaikki ilo irti maggic koko pelin card poolista koska rehellisesti vaan niin murto osa julkaistuista korteista päätyy legacyyn eikä mua kilpa formaattina niin paljon muut formaatit inspaa.

Mutta niin, en halua mitään överia epistä deckkiä ja mana costien kannalta mulle täysin sama kumpaa noista komboista pelaan tai jätänkö pelaamatta.

tottakai siis tämäkin mieli saattaa muuttua jos esim tykästyn jostain komentajasta tai väri yhdistelmästä missä mass land destruction on vaan pakollista tai ainoa ratkaisu että deckin saa toimimaan. Silloin pelaisin niitä efektejä. mutta muuten yritän välttää. ESim kun luin jotain kaalia 1 vs 1 primeria niin siellä paljon pelattiin land destructionia ja sitten mana kivillä yritetiin castailla kaaliaa ite pöytään. mutta vaikka kaalia ei kyllä kauaa pöydässä notku niin jonkin moiseen muuhun suojaukseen pyrin omassa deckissäni kun useisiin ja useisiin land destruction efekteihin esim. sire of insanity on monesti antanut moninpelissäkin kivasti suojaa jos vastustajilla ei ole övereitä card draw vehkeitä pöydässä.
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa syfilisx

Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #1 : 11.07.14 - klo 10:06 »
Formaatissa on ihan oikeakin ban-list ns. sosiaalisten höpönhöpöjen lisäksi, sieltä oikealta bannilistalta löytyy juurikin Power 9 poislukien Time Twister.

Poissa vhirvela

  • Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #2 : 11.07.14 - klo 10:20 »
Juu no hyvä tietää. enkä ole kiinnostunutkaan tietämään olisko valella tai vaikka kyntteliköllä asiaa niille jos niitä pelattaisiin enemmän.

Mut juuh. Siis tottakai virallisila bannilistoilla mennään ja niitä luotetaan. EDHssa sitten vielä ite tykännyt ite niosta social banni listoista suuntaa antavina.
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa Enterorrhexis

Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #3 : 11.07.14 - klo 10:31 »
Riippuu ihan metasta perustetaanko siellä koko pelin lopettavista comboista. Kannattaa ihan itse kysyä. Joillakin on niille se ehdoton nollatoleranssi ja jotkut taas pelaavat sen verran poistoa ettei pitäisi lähteä käsistä.

Itse kuulun siihen koulukuntaan joka ei niistä varsinaisesti pidä. Itse tykkään EDH:ssa vaikka siitä tuntikausien hinkkaamisesta ja tilanteiden jatkuvasta muutoksesta.. Mutta sitte tulee se joku tanopää joka päättää vaan sattumalta "mennä seuraavaan" ja heittää infit.. Tottahan aina pitäis useamman pelaajan pöydästä löytyä keinot tollasia vastaan mutta siitä huolimatta se ainakin syö. Kyllä mullakin pari pakkaa sisältää kyseisiä comboja mutta pyrin käyttämään niitä vain silloin kun tilanne sallii.

Tosiaan.. Selvitä vähän itse mitä muut on mieltä. Metan sisäpuolella kun voi olla ihmisetkin montaa mieltä.
Niin, mutta kun teen Batterskullin ja se 0/0 token tulee sen mukana ja vastustaja tekee siihen sen että palautetaan sen tokenin omistaja käteen niin onko se siellä kädessä loppupelin vai mitä?

Poissa vhirvela

  • Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #4 : 11.07.14 - klo 10:53 »
Mäpä rehellisesti kysyn koska tunnen parikin porukkaa nyt jotka enempi pelailee! Mutta on se hirmuisen rasakasta kombo pelaajalle näin pelin alusas tehdä itsestään huge targetti kun asiaa kysyy XD Jos sitten meta vaikka salliikin:P

-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa Yms

Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #5 : 11.07.14 - klo 11:21 »
Ihan pakko sanoa että Mikaeus, the Unhallowed ja Mephidross Vampire eivät oikein synergisoi keskenään.
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa syfilisx

Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #6 : 11.07.14 - klo 11:23 »
Ihan pakko sanoa että Mikaeus, the Unhallowed ja Mephidross Vampire eivät oikein synergisoi keskenään.
Jep. Se combo on juurikin jompikumpi noista & Triskelion. :)

Poissa Co

Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #7 : 11.07.14 - klo 12:01 »
EDH:ssa on tärkeätä pelata yhtä hyviä deckejä ja pitää hauskaa. Jos vastassa olevat deckit pärjäävät kombollesi ja pidät siitä, pelaa sitä ihmeessä. Jos deckit ei pärjää sille, odota seuraavissa peleissä vihaa, sillä pöydän paras/nopein decki saa aina vihaa.

Itse olen omista deckeistä ottanut pois halvat ja yhden kortin voitot (Tooth and Nailille ei löydy suoraa voittoparia). Varsin usein otan ulos myös komboja jotka eivät vaan ole hauskoja. Kannattaa ehdottomasti kokeilla noita ehdottamiasia kortteja, katsoa miten ihmiset reagoi ja onko niillä lapuilla mielestäsi kiva pelata.

1v1 on sitten asia erikseen ja en suosittelisi edes pelaamaan kyseistä formaattia.

EDIT: Suosittelen omistamaan myös useampia, eritasoisia deckejä.
« Viimeksi muokattu: 11.07.14 - klo 12:06 kirjoittanut Co »
"Fight? I cannot. I do not care if I live or die, so long as I can rest."

Poissa vhirvela

  • Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #8 : 11.07.14 - klo 12:33 »
eritasoisista ja useammista deckeistä puheen ollen. Mulla on tuo kaalia joka hädin tuskin pyörii. Siis tosi kiva pelata koska kun onnistuu niiin saa magickin kivoimpia kortteja ilmaiseksi pötyään kuten rakdos the defiler tai gisela. MUTTA ...manat on itellä ihan hanurista. Ei  käytännössä validia suojausta kaalialle (enkä edes tiedä onko se mahdollista. Tarttisin kai split secound shroudin antaa sille tai jotain.)

Mutta siinä sitten pelaan erimoista komboa joka voittaa myös mutta ei yhtä brutaalisti. Eli moninpelissä pelaan aina master of cruelties + kaaliaa.

Se on kombo jota kaikki ihmettelee varmasti ja vihaa lentää niskaan mutta toisaalta 5 pelaajan tiputtaminen 6hengen moninpelissä tuommoisella kombolla joka on kyllä vahva mutta ei toistettavissa on mielsetäni ihan ok. Ja ihan sama. Mä nautin todella paljon jos castaan tai teen epäreiluja juttja jotka varsinkin vaikuttaa vahvemmilta kuin oikeasti ovat.    jos porukka lähtee vihaan niin sitten castaan tai tiputan sire of insanityn niin saa rauhassa olla.

Mua ei haittaa todellakaan olla kaikkien vihan kohde jos moninpelissä jossa pelataan tasaisai deckkejä saan yhden pelaajan tiputettua pois. Oletetaan esim, että  on 3 pelaajan peli niin tasaisilla deckeilllä  pelaajien voitot menisivät 33% per naama.  Jos tipun yhden niin mun todennäköisyys voittaa nousee 50% jos siinä sitten se jäljelle jäänyt henkilö vihaa mua (no tottakai vihaa koska on 1vs 1 mutat vaikka meitä olisi enemmänkin) niin matikka on sama. Tietynlainen edge tippuu jos porukka yrittää vihata mua eikä pelata itelleen optimaalisesti mutat siinä just on myös se ettevät he pelaa itelleen optimaalisesti eli tee parhaita pellillisiä liikkeitä  ja sekin voi ahneesti kostautua jos kyykyttää vain yhtä niin se kolmat pelaaja voittaakin. tms.

Nää on näitä juttuja mutat itekin yritän nyt pitää kasasas yhtä vahvaa ja yhtä selkeesti heikompaa edh pakkaa jotta on sitten mistä valita.


filosofia kysymyksiä. Ainoa kohta missä en täysin yhden pelaajan vihaamsita täysillä ymmärrä on se, että jos deckit vaihtuu ja silti vihataan henkilöä joka voitti viime pelin. (tätä tapahtuu meidän kaveri piireissä todella paljon!)

Ei kukaan ees yritä olla poliittinen tai huomaamaton vaan joko hyökkää aina samaan tai hyökkää sinne missä saa ns. eniten porukan kiehumaan XD  potkii heikoilla olevaa tai pelaa muuten "epäreilusti" se on kivaa :P ilmeisesti
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa Wintersmith

  • Tampere
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • The Guilds of Ravnica Will Destroy Each Other
Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #9 : 11.07.14 - klo 14:35 »
Kannattaa varmaan ihan suoraan kysyä muilta pelaajilta, mitä suosivat. Jos sinulla on pakassa joku korttipari, millä voi poistaa yhden vastapelaajan, niin tuskin se paljon haittaa. Mutta jos pakka on pelkkää tutoria ja täynnä comboja joka kerralla poistaa muut pelaajat n. kolmannella omalla vuorollasi niin kannattanee miettiä missä joukossa pelaa.

Poissa Pifase

Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #10 : 11.08.14 - klo 09:34 »
Hyvin voi ja saa pelata comboja, väreillä on tietysti väliä, että millä se onnistuu nopeammin ja varmemmin.
Mua ei ole koskaan Commander peleissä haitannut kombot, joilla peli loppuu. On se sitten:
- Jhoiralla postitetut isot möröt Apocalypsen jälkeen
- kauhea määrä tokeneita pöydällä ja Craterhoof Behemoth, tokenit saa usein +40/+40 ja tramplen
- Bear umbra + Hellkite Charger
- Sanguine bond + Exquisite Blood
- Kretu + Darksteel plate + Worldslayer
- Loputtomat vuorot

vain muutamia mainitakseni... se peli on sitten siinä ja sillä selvä ja sitten pelataan uusi :) Lähinnä on kuulunut pientä nurinaa tai "jahas vai tälleen kävi :D" kun, jonkun dekki on vahva.

Ainoat mitkä ottavat päähän ovat:
1. Helvetin pitkät upkeepit, yli 10min alkaa jo siepata
2. Eternal Dominion x 9 = käydään läpi pakkoja hitaasti ja kommentoidaan dekkiä halveksivasti, 15min / vuoro
3. Lähes täydellinen muiden pelaajien lockdown winter orbeilla ja vastaavilla tai jatkuvat land destructionit, jolloin ei voi juuri muuta tehdä kuin nostaa kortin ja passata vuoron. Tämmöiset pelaajat yleensä vihataan sanattomalla sopimuksella mahdollisimman nopeasti pois, kun ei pelaamisesta yksinkertaisesti vaan tule mitään.
4. Kaalia of the Vast ja Master of Cruelties on tietyssä mielessä vähän typerä/tyly moninpelissä, kun sillä tosiaan saa yhden vastustajan tapettua pois vuorolla 4-5. parhaimmillaan ja tän jälkeen yhden pitäisi vain katsella tunti muiden pelaamista - mutta siihen pitää varautua.

Poissa Nekron

Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #11 : 11.08.14 - klo 12:43 »
Yksinkertaisin compo on pelata kenuna azusaa ja 50 forestia, genesis wave + ihan mitä tahansa mitä tekee lisää manaa (voi voittaa vaikka helic pinnacle, jos ei keksi muuta)
Voisitko vastata painamalla "lainaus nappia" Kitos :)

Samaan sekavaan ketjuun postaaminen Nekronin ja kumppanien kanssa on tosin tunnetusti pelivirhe.

Poissa Meltyman

Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #12 : 11.08.14 - klo 13:22 »
4. Kaalia of the Vast ja Master of Cruelties on tietyssä mielessä vähän typerä/tyly moninpelissä, kun sillä tosiaan saa yhden vastustajan tapettua pois vuorolla 4-5. parhaimmillaan ja tän jälkeen yhden pitäisi vain katsella tunti muiden pelaamista - mutta siihen pitää varautua.

Hyvin vähän EDH:a testanneena, mutta noin muuten muilla formaateilla yli 2 pelaajan pelejä paljon aikoinaan pelanneena tuli mieleen; oletteko koskaan pelannut politiikkasäännöllä?
Itselle se on oikeastaan ainut järkevä variaatio moninpeliMTG:n kanssa.

Eli heti kun joku kuolee, niin isoimmassa lifessä oleva pelaaja voittaa.

Tämä tuo vähän enemmän diplomatiaa peliin, eikä kenenkään tarvitse venailla peliä loppuun kun itse joutui ulos hupailusta.

Poissa Pifase

Vs: [EDH] Voiko deckissä pelata komboa?
« Vastaus #13 : 11.08.14 - klo 13:34 »
Eipä olla tuollaista moodia testattu koskaan. Pitääpä ehdottaa, jos saa kannatusta.