Poromagia

Kirjoittaja Aihe: 80-card UB-High-five-lander  (Luettu 2296 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miinin

80-card UB-High-five-lander
« : 15.08.08 - klo 00:12 »
Kyseessä olisi Vintagen banni-listaa noudattava HL-pakka, jonka listaus toimii samalla H/W-listan jatkeena. Kaikki non-foilit, joista vain löytyy foili ovat want-listalla. Erittelen pakan ideaa listan jälkeen.

Jos vastauksesi on tarkoitus olla muodossa tl:dr, niin tässä on juuri sinulle tarkoitettu tiivistelmä:
Pakassa on hirmu monta korttia, jotka tekevät hirmu montaa eri asiaa, tarkoituksena on voittaa, mitenköhän se onnistuisi paremmin?


Land *29

Island (UG) * 8
Swamp (UG) *4
Snow-covered Swamp *2
Snow-covered Island *2

Vault of Whispers (foil)
Seat of the Synod (foil)
Watery Grave (foil)
Underground Sea
Underground River
Sunken Ruins
Tolarian Academy
Minamo, School at Water's Edge

Strip Mine
Wasteland
Rishadan Port (foil)

Polluted Delta (chinese)
Flooded Strand


Manavehkeet 7*

Dark Ritual (foil)
Mox Sapphire
Mox Jet
Lotus Petal
Sol Ring (fbb)
Mana Crypt (fwb)
Mana Vault (fbb)
Grim Monolith

Counter 10*

Counterspell (foil)
Memory Lapse (foil)
Mana Leak (foil)
Negate (foil)
Remand (foil)
Misdirection (foil)
Trickbind (foil)
Force of Will
Mana Drain
Shadow of Doubt
Twincast


Häirintä ja vastaukset 4*
Duress (foil)
Recoil (foil)
Wipe Away (foil)


Tutorit 5*

Demonic Tutor
Vampiric Tutor
Personal Tutor
Mystical Tutor
Gifts Ungiven


Nosto ja kaivaminen *11

Brainstorm (foil)
Impulse (foil)
Gush (foil)
Future Sight (foil)
Fact or Fiction (foil)
Sensei's Divining Top (foil)
Thirst for Knowledge
Timetwister
Yawgmoth's Will
Yawgmoth's Bargain


Lihat *6
Juggernaut (foil)
Platinum Angel (foil)
Psychatoh (foil)
Painter's Servant
Sundering Titan
Teferi, Mage of Zhalfir


Kombo-palaset ja muut *8

Stroke of Genius (foil)
Power Artifact
(Grim Monolith)

Mana Severance
Goblin Charbelcher (foil)

Tinker
Crucible of Worlds
Bribery

Grindstone
(Painter's Servant)

"Meta" on mirror, jossa merkittävimpinä eroina Stifle, Trickbind, Predict, Wake Thrasher, Acquire, Tendrils of Agony, Dark Confidant joista kahdesta ensimmäisestä ainakin toinen olisi lienee hyvä saada sisään, kun taas Tendrilsin cuttasin juuri ulos. Wake Thrasher on osoittautunut nykyisellä poistomäärällä melko mauttomaksi vehkeeksi, saoin kuin Acquire, joka voittaa pelejä jopa suuremmalla todennäköisyydellä, kuin Bribery. Vastustajalla on myös vähemmän non-basic-landeja ja kalleimmat laput listalta puuttuvat.

Pakasta löytyy useampi voittokeino, joista Tinker->Sundering Titan näyttäisi tällä hetkellä olevan tehokkain (vaihtelua tapahtuu, "meta" on edennyt päävoittokeinoissa ~reittiä: paskalla lihalla voittaminen->Tinker+DSC->Tendrils->Tinker+DSC->Pieksuja pikkulihoilla->Tinker->Sundering Titan). Myös resolvannut Bargain tai Future Sight johtavat lähes poikkeuksetta voittoon -cpt. Voittokeinoina toimivat myös nuo 2-3 kolmen kortin kombot, joista nostetaan palanen käteen ja tutoroidaan toinen (/kolmas) esiin. Hyvänä setuppina toimii yllättäen Mana Drain edeltävänllä vuorolla, samoin kuin voitettu counter-kilpa vastustajan kilahdusta vastaan. Komboista luontevimmalta tuntuu uusimpana sisään lisätty Servant+Grindstone, se ei vaadi paljoa manaa, kumpikaan kortti ei yksinään ole täysin kuollut nosto, kun taas esim. Belcher-tapossa manaa mene järjettömän paljon ja pelkkä Belcher on lähes kuollut nosto, Severancella sentään saa late gamessa optimoitua nostoja. Edellisestä Stroke-taposta on aikaa ja tuo kolme korttia tuntuu melko paljolta voittamista varten... Toisaalta loputtomat manat auttavat monia epäonnistuneita suunnitelmia, kuten bouncattua DSC:sta tai Sundering Titania, sekä tekevät Bargainin kanssa overkill-liikkeitä.

Crucible of Worlds lukottaa Strip minen ja jossain määrin myös Wastelandin kanssa, parantaa fetchejä ja on puuttuvan Stifle-efektin lisäksi oikeastaan ainut edes semi-pätevä vastaus Sundering Titanin CiP-abilityyn. Rishadan Port on pääasiassa ollut hieman turha, mutta toisinaan sillä pääsee sotkemaan vastustajan peliä tai antamaan turvaa omalle kilahdukselle.

Counter-puolella cc on pidetty tarkoituksella maks. kahdessa ja viime cutissa täytyi luopua ikimauttomasta Annulista. Pomput ovat myös harkitusti 3cc, sillä alkupelissä harvemmin pomppua tarvitaan tai jos tarvitaan, niin vastustaja on usein tapped out, lisäksi Wipe Awayn split second tekee siitä ns. varman nakin, jolla voi selvitä nihkeistä tilanteista ilman counter-backuppia, kun taas Recoil antaa hienoista korttietua ja on cc:nsa puolesta ehkä hieman helpompi, kuin Wipe Away.

"Kyseenalaisista" korttivalinnoista voisin jo ennakkoon sanoa jotain, näistä saa ja pitääkin olla erimieltä, mutta tässä olisi jotain peleistä heränneitä havaintoja:

  • Shadow of Doubt on lähes joka pelissä hard counter cantripilla ja helpotetulla manacostilla, tutorointia tehdään paljon fetchauksesta giftsaamiseen ja tutoroinnista tinkeröintiin. Shadow counteroi juuri ne ratkaisevat spellit ja vielä korvaa itsensä kädessä.
  • Frantic Search tarjoaa discard-outletin käteen tulleelle colossukselle ja drawbackin voi negatoida tai ainakin lieventää Cruciblea käyttäen. Kortti on peruja Tendrils-ajalta, joten sen käyttökelpoisuus nykyisellään on vielä testissä...
  • Psionic Blast vastaa alkupelin uhkiin (Juggernaut, Wake Thrasher), estää vastustajan tappion pakoilun Platinum Angelilla, toimii lopettajana epäonnistuneissa kilahduksissa ja lyhentää omaa Juggernaut-tappoa vuorolla (ei ole olemassa peliä, jossa vastustaja ei ottaisi jostain yhtä päähän omasta takaa... FoW, fetch, Watery Grave, manaburn...) Tämän hyödyllisyyttä on kyseenalaistettu ja ehdoteltu Snuff Outtia yms, etenkin nyt, kun Tendrils on poissa pakasta, mutta mielestäni tämä on ollut monikäyttöisempi, kuin suora poisto lihaan.
  • Tendrils of Agony ei ollut enää viemiensä slottien arvoinen, Mox Diamond ja LionŽs Eye Diamond olivat parhaimmillaan kun ne pitchattiin Thirstille tai Tinkeröitiin pois ja muut pakan tapot ovat nopeampia ja varmempia toteuttaa. Enemmän powereita ja Tendrils on must, mutta se ei tässä buildissa ollut paikkansa arvoinen.
  • Memory Jar, harvoin löytyy tilannetta, jossa tämän tahtoisin Tinkeröidä mielummin kuin voittokeinon, kun taas itsensän ulos täppiminen tämän takia ei ole riskiensä arvoista. Mana Drain-manoilla tämän mielellään castaisi, mutta muutoin löytyy harvoin tilannetta, jossa purkki olisi costinsa väärti. Sillä on myös ability, jota ei mielellään korteissa näe: "When you draw this card from your library, you'll be dissapointed nine times out of ten".

Pakkaan tulisi lisätä ainakin Ponder, Bloodstained Mire (hei vaan Eufemismi-ketju ja Thoughtseize. Powereita on ajallaan ehkä tulossa lisää, joten niiden ehdottaminen ei juuri pakkaa tällä hetkellä kehitä. Myös Snow-covered landit pitäisi hankkia, mutta sellaisiahan ei ilman foilausta uskalla pelata - Myös Tainted Pact voisi tehdä hienoja juttuja, etenkin basicien vähentämisen jälkeen.

Nyt tarvittaisiin teiltä vinkkejä puuttuvista korteista, turhista korteista ja muusta, mitä pakalle tulisi tehdä. Mitään täydellistä optimointia mirroriin en pakalle tahdo tehdä, sillä pelien hauskuus on ensisijaisen tärkeää ja näiden pakkojen monimuotoisuus tarjoaa sitä omaan makuuni eniten, mitä casualissa on tarjolla. Toivoisin siis yleispäteviä kortteja/komboja/synergioita, joille pakassa olisi käyttöä, kiitoksia!



19.10. Edit:

Sisään:
Mox Jet
Psychatog
Trickbind

Ulos:
Darksteel Colossus
Frantic Search
Psionic Blast
« Viimeksi muokattu: 19.10.08 - klo 22:56 kirjoittanut miinin »

Poissa pyyhttu

Re: 80-card UB-Highlander
« Vastaus #1 : 15.08.08 - klo 10:20 »
En 3 lyhyen testipelin Myllystä vastaan voi ymmärtää mistään tässä formaatissa mutta kokeillaan: Pelaaminen tolla antoi vaikutelman controllikasasta, jolla voitti pelaamalla counterit fiksusti: se joka voitti countertennismatsista game-breaker kortista, oli voittaja.

Eli näillä puheilla, jos pakkaa vie vielä enempi keeper suuntaan, niin vaihda ainakin jörssi parempaan:
Personal Tutor --> Merchant Scroll

Tutor on hidas, syö tempoa ja taitaa jopa olla liian hidas formaattiinne control-kasoihin? Mieluummin fetchaisin Yawgmoth's Winnin tai Mana Severancen Tainted Pactilla, hankkisin kipin kapin puolet basicländi-basesta snow-covered foileina ja pelaisin tuota sitten vastustajan endiin: joko kuorit jörssin pakan päältä pois tai nostat threatin saman tien omalle vuorolle johon vastustajan on jo pakko reagoida. Personal Tutorissa vastuksella on aikaa suunnitella vaikka mitä.

Ja vaikka Power Artifact/Grim Monolith/Stroke of Genius on hiano konpo, niin montako kertaa olet tuolla voittanut, ts. miten usein on tilanne että Power Artifact on Monolithissä kiinni mutta ei ole mitään johon käyttää manat? Jos ei ole toiminut niin cuttaa tuo.

Metaanne vaikuttaisi Skeletal Scrying sopivan: tuota ei voi misdirectoida ja life ei muutenkaan näyttele osaa peleissänne. Jälleen tuon pelaaminen endissä pakottaa reagoimaan. Card advantage wins. Miksei teistä kumpikaan uskalla pelata Mind Twistiä?

Muuten tähän on vähän hankala antaa mitään muita neuvoja kun pelaatte vain toisianne vastaan. Tällöin lienee tärkeintä että pakat tarjoavat toisiaan vastaan mahd. viihdyttävät pelit ja paljon interaktioita.

Edit: jos tahdot tuota viedä enempi kombon suuntaan, niin Helm of Awakening lisättynä tuonne nostavat sulle pakan käteen Divning Topilla ja Future Sightillä. Vaikka hauska onkin niin taitaa olla vielä vaikeampi kuin Power Artifact/Monolith/Stroke.
« Viimeksi muokattu: 15.08.08 - klo 10:22 kirjoittanut pyyhttu »

Poissa miinin

Vs: Re: 80-card UB-Highlander
« Vastaus #2 : 15.08.08 - klo 11:16 »
Personal Tutor --> Merchant Scroll
Tainted Pact

Merchant Scrollia on pelattu aiemmissa versioissa, mutta sen ongelma on targettien puuttuminen - Anssi olisi luonnollisesti #1 target, mutta kun sitä ei pakassa ole, niin tulisi tyytyä random-counterin hakuun, mikä ei omalla mainilla useinkaan ole se paras plani, tai sitten hakea Gush, joka ei ilman Fastbond-engineä ole niin hehkeä. Tietenkin tarjolla on myös Facta/Gifts/TFK, mutta omalla vuorolla näiden hakeminen seuraavalle vuorolle/tuon castiminen ~kuudessa manassa antaakin jo P.Tutorille paremmat kohteet. P.Tutor kuitenkin hakee aina joko Tinkerin, Y.Winin, Duressin tai Briberyn jotka ovat ko. "metassa" paljon enemmän "you win" -kortteja, kuin Facta & co.

Tainted Pact vastaavasti alkuvastustelun jälkeen alkaakin tuntua entistä paremmalta idealta, joskin sitä ennen tulee nuo foili lumimaat hankkia...

Ja vaikka Power Artifact/Grim Monolith/Stroke of Genius on hiano konpo, niin montako kertaa olet tuolla voittanut, ts. miten usein on tilanne että Power Artifact on Monolithissä kiinni mutta ei ole mitään johon käyttää manat? Jos ei ole toiminut niin cuttaa tuo.

Kuten totesin, niin tuolla ei tosiaan lähiaikoina ole juuri voittoja ropissut ja PA on täysin kuollut nosto yksinään (parasta käyttöä on FoW/Misdirection)... Tätä täytyy vakavasti harkita seuraavassa cutissa.

Skeletal Scrying. Miksei teistä kumpikaan uskalla pelata Mind Twistiä?

Scrying tosiaan voisi olla varsin poikaisa lisäys, miinuspuolena ainoastaan Y.Win ja Crucible... Toki ne oleellisimmat laput voi sinne jättää... Tuota täytyy tosiaan vakavasti harkita. Mind Twistiä ei uskalla pelata, koska sen puolestaan voi Misdirectoida, mihin häviää ja counteroida, jonka jälkeen olet tapped out. Tuota on joskus pelattu, mutta siinä on ihan liikaa riskejä tehokkaaseen käyttöön.

Edit: jos tahdot tuota viedä enempi kombon suuntaan, niin Helm of Awakening

Helmiä pelattiin pari vuotta sitten, mutta se on jälleen yksinään kuollut nosto ja Future Sight voittaa pelin ilmankin. Suurimpana miinuksena Helmille tietenkin sen symmetrisyys, mikä tarkoittaa sitä, että vastustaja pystyy counteroimaan ja velmuilemaan halvemmalla + tekemään omat voittoliikkeenäs Helmin avustuksella.

Kiitoksia ideoista ja eikun lisää tulemaan!
« Viimeksi muokattu: 15.08.08 - klo 11:18 kirjoittanut miinin »