Kyseessä olisi Vintagen banni-listaa noudattava HL-pakka, jonka listaus toimii samalla H/W-listan jatkeena. Kaikki non-foilit, joista vain löytyy foili ovat want-listalla. Erittelen pakan ideaa listan jälkeen.
Jos vastauksesi on tarkoitus olla muodossa tl:dr, niin tässä on juuri sinulle tarkoitettu tiivistelmä:
Pakassa on hirmu monta korttia, jotka tekevät hirmu montaa eri asiaa, tarkoituksena on voittaa, mitenköhän se onnistuisi paremmin?
Land *29
Island (UG) * 8
Swamp (UG) *4
Snow-covered Swamp *2
Snow-covered Island *2
Vault of Whispers (foil)
Seat of the Synod (foil)
Watery Grave (foil)
Underground SeaUnderground RiverSunken RuinsTolarian AcademyMinamo, School at Water's EdgeStrip MineWastelandRishadan Port (foil)
Polluted Delta (chinese)
Flooded StrandManavehkeet 7*
Dark Ritual (foil)
Mox SapphireMox JetLotus PetalSol Ring (fbb)
Mana Crypt (fwb)
Mana Vault (fbb)
Grim MonolithCounter 10*
Counterspell (foil)
Memory Lapse (foil)
Mana Leak (foil)
Negate (foil)
Remand (foil)
Misdirection (foil)
Trickbind (foil)
Force of WillMana DrainShadow of DoubtTwincastHäirintä ja vastaukset 4*
Duress (foil)
Recoil (foil)
Wipe Away (foil)
Tutorit 5*
Demonic TutorVampiric TutorPersonal TutorMystical TutorGifts UngivenNosto ja kaivaminen *11
Brainstorm (foil)
Impulse (foil)
Gush (foil)
Future Sight (foil)
Fact or Fiction (foil)
Sensei's Divining Top (foil)
Thirst for KnowledgeTimetwisterYawgmoth's WillYawgmoth's BargainLihat *6
Juggernaut (foil)
Platinum Angel (foil)
Psychatoh (foil)
Painter's ServantSundering TitanTeferi, Mage of ZhalfirKombo-palaset ja muut *8
Stroke of Genius (foil)
Power Artifact(
Grim Monolith)
Mana SeveranceGoblin Charbelcher (foil)
TinkerCrucible of WorldsBriberyGrindstone(
Painter's Servant)
"Meta" on mirror, jossa merkittävimpinä eroina
Stifle,
Trickbind,
Predict,
Wake Thrasher,
Acquire,
Tendrils of Agony,
Dark Confidant joista kahdesta ensimmäisestä ainakin toinen olisi lienee hyvä saada sisään, kun taas Tendrilsin cuttasin juuri ulos. Wake Thrasher on osoittautunut nykyisellä poistomäärällä melko mauttomaksi vehkeeksi, saoin kuin Acquire, joka voittaa pelejä jopa suuremmalla todennäköisyydellä, kuin Bribery. Vastustajalla on myös vähemmän non-basic-landeja ja kalleimmat laput listalta puuttuvat.
Pakasta löytyy useampi voittokeino, joista Tinker->Sundering Titan näyttäisi tällä hetkellä olevan tehokkain (vaihtelua tapahtuu, "meta" on edennyt päävoittokeinoissa ~reittiä: paskalla lihalla voittaminen->Tinker+DSC->Tendrils->Tinker+DSC->Pieksuja pikkulihoilla->Tinker->Sundering Titan). Myös resolvannut Bargain tai Future Sight johtavat lähes poikkeuksetta voittoon -cpt. Voittokeinoina toimivat myös nuo 2-3 kolmen kortin kombot, joista nostetaan palanen käteen ja tutoroidaan toinen (/kolmas) esiin. Hyvänä setuppina toimii yllättäen Mana Drain edeltävänllä vuorolla, samoin kuin voitettu counter-kilpa vastustajan kilahdusta vastaan. Komboista luontevimmalta tuntuu uusimpana sisään lisätty Servant+Grindstone, se ei vaadi paljoa manaa, kumpikaan kortti ei yksinään ole täysin kuollut nosto, kun taas esim. Belcher-tapossa manaa mene järjettömän paljon ja pelkkä Belcher on lähes kuollut nosto, Severancella sentään saa late gamessa optimoitua nostoja. Edellisestä Stroke-taposta on aikaa ja tuo kolme korttia tuntuu melko paljolta voittamista varten... Toisaalta loputtomat manat auttavat monia epäonnistuneita suunnitelmia, kuten bouncattua DSC:sta tai Sundering Titania, sekä tekevät Bargainin kanssa overkill-liikkeitä.
Crucible of Worlds lukottaa
Strip minen ja jossain määrin myös
Wastelandin kanssa, parantaa fetchejä ja on puuttuvan
Stifle-efektin lisäksi oikeastaan ainut edes semi-pätevä vastaus Sundering Titanin CiP-abilityyn. Rishadan Port on pääasiassa ollut hieman turha, mutta toisinaan sillä pääsee sotkemaan vastustajan peliä tai antamaan turvaa omalle kilahdukselle.
Counter-puolella cc on pidetty tarkoituksella maks. kahdessa ja viime cutissa täytyi luopua ikimauttomasta Annulista. Pomput ovat myös harkitusti 3cc, sillä alkupelissä harvemmin pomppua tarvitaan tai jos tarvitaan, niin vastustaja on usein tapped out, lisäksi
Wipe Awayn split second tekee siitä ns. varman nakin, jolla voi selvitä nihkeistä tilanteista ilman counter-backuppia, kun taas
Recoil antaa hienoista korttietua ja on cc:nsa puolesta ehkä hieman helpompi, kuin Wipe Away.
"Kyseenalaisista" korttivalinnoista voisin jo ennakkoon sanoa jotain, näistä saa ja pitääkin olla erimieltä, mutta tässä olisi jotain peleistä heränneitä havaintoja:
- Shadow of Doubt on lähes joka pelissä hard counter cantripilla ja helpotetulla manacostilla, tutorointia tehdään paljon fetchauksesta giftsaamiseen ja tutoroinnista tinkeröintiin. Shadow counteroi juuri ne ratkaisevat spellit ja vielä korvaa itsensä kädessä.
- Frantic Search tarjoaa discard-outletin käteen tulleelle colossukselle ja drawbackin voi negatoida tai ainakin lieventää Cruciblea käyttäen. Kortti on peruja Tendrils-ajalta, joten sen käyttökelpoisuus nykyisellään on vielä testissä...
- Psionic Blast vastaa alkupelin uhkiin (Juggernaut, Wake Thrasher), estää vastustajan tappion pakoilun Platinum Angelilla, toimii lopettajana epäonnistuneissa kilahduksissa ja lyhentää omaa Juggernaut-tappoa vuorolla (ei ole olemassa peliä, jossa vastustaja ei ottaisi jostain yhtä päähän omasta takaa... FoW, fetch, Watery Grave, manaburn...) Tämän hyödyllisyyttä on kyseenalaistettu ja ehdoteltu Snuff Outtia yms, etenkin nyt, kun Tendrils on poissa pakasta, mutta mielestäni tämä on ollut monikäyttöisempi, kuin suora poisto lihaan.
- Tendrils of Agony ei ollut enää viemiensä slottien arvoinen, Mox Diamond ja LionŽs Eye Diamond olivat parhaimmillaan kun ne pitchattiin Thirstille tai Tinkeröitiin pois ja muut pakan tapot ovat nopeampia ja varmempia toteuttaa. Enemmän powereita ja Tendrils on must, mutta se ei tässä buildissa ollut paikkansa arvoinen.
- Memory Jar, harvoin löytyy tilannetta, jossa tämän tahtoisin Tinkeröidä mielummin kuin voittokeinon, kun taas itsensän ulos täppiminen tämän takia ei ole riskiensä arvoista. Mana Drain-manoilla tämän mielellään castaisi, mutta muutoin löytyy harvoin tilannetta, jossa purkki olisi costinsa väärti. Sillä on myös ability, jota ei mielellään korteissa näe: "When you draw this card from your library, you'll be dissapointed nine times out of ten".
Pakkaan tulisi lisätä ainakin
Ponder,
Bloodstained Mire (hei vaan
Eufemismi-ketju ja
Thoughtseize. Powereita on ajallaan ehkä tulossa lisää, joten niiden ehdottaminen ei juuri pakkaa tällä hetkellä kehitä. Myös Snow-covered landit pitäisi hankkia, mutta sellaisiahan ei ilman foilausta uskalla pelata - Myös
Tainted Pact voisi tehdä hienoja juttuja, etenkin basicien vähentämisen jälkeen.
Nyt tarvittaisiin teiltä vinkkejä puuttuvista korteista, turhista korteista ja muusta, mitä pakalle tulisi tehdä. Mitään täydellistä optimointia mirroriin en pakalle tahdo tehdä, sillä pelien hauskuus on ensisijaisen tärkeää ja näiden pakkojen monimuotoisuus tarjoaa sitä omaan makuuni eniten, mitä casualissa on tarjolla. Toivoisin siis yleispäteviä kortteja/komboja/synergioita, joille pakassa olisi käyttöä, kiitoksia!
19.10. Edit:
Sisään:
Mox JetPsychatogTrickbindUlos:
Darksteel ColossusFrantic SearchPsionic Blast