Tack så mycket - joskin korttietu on kyllä harvinaisen tuttu käsite aiemman Yu-Gi-Oh!-kokemukseni pohjalta (pelin, jossa ainoa resurssi on käytettävissä olevien korttien määrä käytännössä). Tiedostan siis hyvin Mikokoron heikkouden tällä saralla, mutta pointti ei liittynyt suoranaisesti tähän. Jos kysymyksen muotoilisi uudelleen, se ei kuuluisi "kannattaako korttietua edistäviä kortteja pelata" vaan "voiko MTG:tä pelata kiinnittämättä erityishuomiota kahteen tekijään, jotka ovat kyky tuhota vastustajan käyttämiä kortteja, ja kyky täydentää omaa kättä". Korttietua voidaan kuitenkin saavuttaa myös esimerkiksi käyttämällä olentoja, joiden kyky antaa tuoda lisää olentoja haudan takaa käteen/kentälle, mutta tällöin ei disruptata vastustajan pelaamista tai (välttämättä) täydennetä omia käsiresursseja.
Mtg voidaan typistää kahteen tekijään, tempoon ja korttietuun.
Pelaajan tempo = Kuinka nopeasti pelaajan pöydässä olevat kortit voittavat tälle pelaajalle pelin.
Tempoetu tuottaa korttietua ja korttietu tempoetua.
Mtg-dekit yleensä jaotellaan kolmeen pääryhmään
Aggro
Hankkii aikaisen tempo-edun. Ei sinänsä pyri korttietuun, mutta saavuttaa sen siten, että vastustajan hankkima korttietu menee hukkaan, koska lopetat pelin ennen kuin vastus ehtii korttejaan pelaamaan.
Combo
Ei kehitä tempoa ennen vuoroa, jolloin kasaa x-korttia yhteen, jotka lopettavat pelin siihen paikkaan. Korttietu perustuu jälleen vastustajan resurssien ja tempoedun turhaksi tekemiseen.
Control
Tuottaa perinteistä korttietua, pyrkii nollaamaan vastustajan temmon, ja mahdollisesti muutkin resurssit. Kun kontrollipakka tekee varmaksi, ettei vastustaja voi voittaa, on voittaminen ideaalissa tapauksessa pelkkä muodollisuus.
Voittamiseen ei siis vaadita kontrollielementtejä, mutta koska poistoilla on helppo tuottaa tempoetua (halvalla poistolla kallis olento pois) aggro-pakatkin yleensä pelaavat kontrollikortteja (Doom blade, Lightning Bolt).
Liika kontrollielementtien määrä aggrodekissä vaikeuttaa oman temmon kasaamista ja liian pieni kontrollielementti mahdollistaa vastustajalle temposi neutraloinnin omilla uhillaan (Esimerkkinä 3/3 olento pitää neljää 2/2 olentoa ulkona combatista), sekä tietenkin häviämisen nopeamman dekin uhkiin.