Poromagia

Kirjoittaja Aihe: [GER] G/x Ramp 2016 Edition  (Luettu 35878 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lightstorm

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #60 : 24.04.16 - klo 11:30 »
Molemmillahan on vahvuudet ja heikkoudet.

Tontut:
+ Olentoja, hyökkäävät ja blokkaavat.
+ Mahdollistavat Hooffi planin mikä on varmaan se paras syy pelata näitä.
+ Se aggressiivisempi versio toimiessaan.
- Haavoittuvaisuus ja sweeppien tullessa merkittävä korttiedun menetys. (Etenkin jos nostat aloituskäden jossa on pari tonttua ja landia, tulee sweepistä ja landeja ei sitten näykään kunnolla.)
- Ainakin omalla perstuntumalla se epävarmempi ratkaisu isojen uhkien pelaamiseen.


Rampit:
+ Ns. varma ratkaisu kun ei basic landeja juuri poistella.
+ Ramppimiehet, näitähän voi pelata tonttujenkin kanssa toki.
- Turhia nostoja loppupelissä.
- Ramppaus alkaa vuorolta 2 ->


Vaikka tonttuversio vaikuttaa kovemmalta pakalta, niin henkilökohtaisesti pidän enemmän ramppiversiosta (onhan se siistimpi!). Pakathan ovat rakenteeltaan kuitenkin melko erilaisia.

Ainakin pk-seudulla tuntuu pyörivän huomattavasti noita dekkejä jotka pelaavat sweeppejä ja tämä vaikutti osittain ratkaisuun pelata tontutonta versiota. Hirveästi turnausdataa näiden kahden variaation menestyksestä ei ole, mutta onhan tuo ramppiversiokin pärjännyt ihan hyvin:
]http://mtgpulse.com/search#[informat=12&witharchetype=563]


Edit: Tuo Bg vaikuttaa myös hyvältä vaihtoehdolta, sieltä saa kuitenkin Ison-Garrukin ja Vraskan, Demonic Tutorin, hyviä poistoja.
« Viimeksi muokattu: 26.04.16 - klo 12:14 kirjoittanut Lightstorm »

Poissa Omnicun

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #61 : 20.05.16 - klo 17:55 »
...

Rampit:
+ Ns. varma ratkaisu kun ei basic landeja juuri poistella.
+ Ramppimiehet, näitähän voi pelata tonttujenkin kanssa toki.
- Turhia nostoja loppupelissä.
- Ramppaus alkaa vuorolta 2 ->


Vaikka tonttuversio vaikuttaa kovemmalta pakalta, niin henkilökohtaisesti pidän enemmän ramppiversiosta (onhan se siistimpi!). Pakathan ovat rakenteeltaan kuitenkin melko erilaisia.

...

Suosittelen testailemaan Panglacial Wurmia. Omassa Gr rampissa hyväksi havaittu. Yrittää tulla peliin n. joka kerta, kun peli pääsee venymään kymmenen vuoron hujakoille. Esim. fetsien kanssa erittäin maukasta heittää flashina 9/5 liha - jopa ilman käsikortteja.

Poissa Rhaderis

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #62 : 20.05.16 - klo 22:27 »
Voisihan sitä peluuttaa jos oisi fetsit sisällä.
Tulee tod.näk. liian kalliiks pelata tuota pakasta samalla kun Farseekkaa etc.
Tietty kun pelaan Rampaging Balothsiakin niin oishan niitä fetsejä hyvä olla mukana menossa.

Poissa Frost

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #63 : 01.07.16 - klo 00:40 »
Mitä mieltä ramppideckien pelaajat Highländerissä, tuosta spoilatusta isosta Eldrazi possusta:

(click to show/hide)

Lähinnähän toi on vähemmän rikkinäinen Craterhoof. Mut jaksaisiko Craterhooffin lisäksi tonttuversioissa?

Poissa Lightstorm

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #64 : 01.07.16 - klo 01:33 »
Onhan tuo kieltämättä huomattavasti heikompi kuin hooffi, mutta täysin pelattava. Ajaa kuitenkin yksinään 9 damagea jo vaikkakin cc on paljon, niin tuo emerge auttaa kummasti.

Eldrich Evolution on aika mukava korvike Natural Orderille comboihin, mutta saahan tällä rampissakin upgradettua jonkin pöydässä olevan olennon parempaan ja tarpeellisempaan. En silti ole ihan vakuuttunut vielä tämän paikasta rampissa.

(click to show/hide)


Saa nähdä minkälaisen escalate spellin vihreä saa.

Poissa Frost

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #65 : 01.07.16 - klo 13:40 »
Ei tuo iso sika kyllä yksinään aja 9 damagea, kun antaa ne plussat castatessä ei ETB:nä. Eli ite se on 7/7. Mutta jos counteroidaan niin tiimi saa silti plussat.

Elritch Evolutionista oon ollut täysin samaa mieltä. Uskon että se jaksaa jossain Abzan Pattern Rector -creaturecombo deckeissä, korvaavana köyhän miehen NO:na hakee jotain combon osia. Itellä ei ainakaan ramppiin mahtuisi, kun tuntuu että sille keskimäärin säkkäisi 1manan tonttuja tai 0manan tokeneita, jolloin saa jotain 2-3droppeja. Onhan siel ihan kivoja toolbox-targetteja, samoja mitä Woodland Bellower yleensä hakee: Reclamation Sage, Kitchen Finks, Courser of Kruphix, Eternal Witness etc. Mutta ei niiden 3-droppien impacti rampissa oo mun mielestä tarpeeksi suuri että tuhlaisin 3manan sorceryn, säkkäisin manatontun (mitä tarvii ramppaamiseen).

Jotta sillä saisi niitä ramppideckin iso lihoja eli 6+ droppeja, niin pitäisi säkätä joku 4-droppi vähintään? Kuinka mielellään jotain Thruneja, Polukranoksia etc. muita hyviä 4-droppeja sitten säkkäilee? Instanttinahan toi Eldrich Evolution ois ollu ihan toinen juttu, mutta silloin se ois varmaan menny liian rikki mm. Modernissa - jossa saattaa nytkin jo nähdä peliä.

Poissa Rhaderis

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #66 : 02.07.16 - klo 21:02 »
Possulle ei itelle ainakaan ole paikkaa muualla kuin kokoelmissa, tuo Evolution sensijaan teoriassa voisi jopa päästä pelikäyttöön.

Manaseinän voi upgradettaa ajomieheksi, Acidic Slime/Thragtusk 6 tai 7 droppiin ym.
Siltikin tuntuu tosiaan vähäsen kankealta kun huonossa tilanteessa ilman oikean cc:n omaavaa miestä ei haetakaan välttämättä juuri sitä mitä tarvittais.

Poissa Lightstorm

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #67 : 22.08.16 - klo 19:50 »
Mitäs mieltä ramppaajat on näistä?

Regal Behemoth, oleellisin tuossa tietty Monarch joka on melko vahva kontrolleja vastaan, aggroja vastaan taas ihan karsea. Manojen tuplaus ei sinänsä ole oleellinen, muttei haittaakaan. OK body tramplella. Toinen ongelma on tietty tuo manacost, kun kutosen slotissa on jo muutakin kivaa. Eli onko monarch riittävä tämän peluuttamiseksi? Pitänee kokeilla, monarch vaikuttaa kuitenkin aika kovalta ominaisuudelta highlanderiin kun se vaihtaa puolta vain combat damagesta.

Selvala, Heart of the Wilds, oletus on, että ramppi pelaa isoimmat olennot. Tuottaa itsessään +1 manan ollessaan isoin oma olento ja usein enemmänkin. Vaikuttaa kelvolliselta korttiedun tarjoajalta, mutta ehkä vähän turhan riskialtis jos vastustaja pääsee hyötymään tästä liikaa. Nihkeä pelattava kolmosvuorolla kun vihu saa mahdollisuuden korttietuun. Body on myös harmillisesti pulttilinjalla 2/3. Unplayable :(


« Viimeksi muokattu: 22.08.16 - klo 20:10 kirjoittanut Lightstorm »

Poissa Lightstorm

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #68 : 19.09.16 - klo 20:58 »
Porojen turnauksessa oli ilmeisesti yksi Gr ramppi? Olisko heittää peliraporttia ja listaa?


Uus setti vaikuttaa mielenkiintoiselta ja ramppikin sai tällä kertaa ainakin kaksi hyvää korttia:

Nissa, Vital Force
+1 on todella kova ja luo kovaa painetta etenkin kontrolleja vastaan. Seuraavalla vuorolla voi saada emblemin, joka luo aivan järjettömän paljon korttietua. Tän voi helposti aliarvioida pelatessa, mutta aika usein tän varmaan haluaa heti kun mahdollista, pelitilanteesta riippuen tietysti. Toki turvallisissa tilanteissa Nissaa voi vielä plussata lisää ja saada toistuvaa pieksua. -3 ominaisuus on ihan kelvollinen kun haudalla lojuu se vastaus, mutta vie melkoisesti loyaltya.

https://poromagia.com/fi/news/92/



Verdurous Gearhulk, countereiden jakaminen tekee tästä erinomaisen ja tekee heti peliin tullessaan jo jotain -> tontusta 5/5 tms. Miinuksena toki artifact olemus. Wolfir Silverheartia on nähnyt aika vähän rampeissa, mutta Kalonian Hydraa näkee aina silloin tällöin. Silverheart on tosi kova pieksijä, mutta saadessaan poistosta sen kanssa voi helposti menettää toisen olennon.  Kalonian Hydra lopettaa pelin parissa vuorossa ja olen ainakin itse ollut vielä vakuuttunut sen paikasta rampissa, mutta uusi tulokas / Nissa taitavat viedä sen paikan nyt.


Bristling Hydra, tästä en osaa sanoa tarkemmin, 4 manan 4/3 -> 5/4 + vuoron hexproof. Jos olis trample niin vois kokeilla?


Arborback Stomper, kaipa tätä voi pelata jos meta on täynnä aggroa?


Vechilet on siistejä, mutta aika vaikea arvioida niiden pelattavuutta äkkiseltään. Parhaalta vaikuttaa nää Skysovereign, Consul Flagship (tekee jotain jo tullessaan), Cultivator's Caravan (ajava manakivi?), Fleetwheel Cruiser (aggroversiossa?). Ainut hyvä puoli näissä taitaa olla se, et ne väistää sweepin ja et niitä voi aktivoida myös juuri pelatuilla olennoilla, mut ei se taida riittää highlanderin laajaan korttipooliin.
« Viimeksi muokattu: 19.09.16 - klo 21:02 kirjoittanut Lightstorm »

Poissa Rhaderis

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #69 : 19.09.16 - klo 21:54 »
Laitataanpa mietteitä, vaikka MtG:n lopetinkin. Jätin toki Stompyn mökkipelejä varten  ;D

Nissan jättämistä penkille pitäisi perustella hyvin syin. On kova ja korkea loyalty iso plussa.

Kalonian Hydra ja Wolfir Silverheart on molemmat todella vahvoja, mutta itse en kumpaakaan peluuttanut. Liikaa intoa noihin etb-efektimiehiin.. Verdurous Gearhulk menee samaan kastiin noiden kahden kanssa, eli voimakas on kyllä. Makuasia millaista miehistöä peluuttaa.

Arborback Stomper on huonompi Thragtusk, muttei ollenkaan huono. Itsellä vielä ramppia pelatessa oli vitosslotissa aukkoja joita en kyennyt täyttämään (paitsi jos oisin peluuttanut Hydraa ja Wolfiria). Aggrot ei näistä tykkää ja trample on kiva lisuke.

Bristling Hydra näyttää ainakin itselle aika jöötiltä, voin olla jälleen väärässä mutta en usko x)

Ajoneuvoista en osaa sanoa juuri mitään.


Poissa Lightstorm

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #70 : 19.09.16 - klo 21:58 »
Laitataanpa mietteitä, vaikka MtG:n lopetinkin. Jätin toki Stompyn mökkipelejä varten  ;D

Never quit stomping! https://www.youtube.com/watch?v=l0XdDKwFe3k
« Viimeksi muokattu: 19.09.16 - klo 22:05 kirjoittanut Lightstorm »

Poissa Frost

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #71 : 19.09.16 - klo 23:00 »
Porojen turnauksessa oli ilmeisesti yksi Gr ramppi? Olisko heittää peliraporttia ja listaa?

Wall of textiä pyydetty? Olkaa hyvä:

Joo, meikäläinenhän se jälleen oli sillä Gr Rampilla. Tosin ennen turnausta olin just tehny listaan tuunausta ja oli muutamia juttuja ensimmäistä kertaa testissä. Kuten tässä topikissakin käynny ilmi, ramppideckin voi kasaa niin monella eri tyylillä Haikkuun ja itelläkin on tossa "maybeboardilla" lähemmäs 50kpl kortteja mitkä on ollu on/off deckissä tai vois olla siellä - joten variaatioita löytyy.

Itsehän olen tosiaan tykännyt pelata versiota joka ramppaa lähinnä vain tontuilla ja manamiehillä, eikä sorcery-rampeilla ollenkaan - maksimoidakseni creaturecountin deckissä. Cradle, Xenagos, iso Garruk ja Craterhoof ovat synergioineet hyvin.

Lisäksi kun punasta nyt on kerran spläshätty Blood Moon ja Magus of the Moon ovat olleet deckissä. Toi "Green Moon" teema on tuntunut hyvältä, koska pelaan niin paljon basic forestei, Magus on tutoroitavissa, tontuilla molemmat saa tiskiin jo vuorolla 2 ja nuo kortit vaan voittaa niin monia formaatin 3-5c deckejä suoraan.

Porojen turnauksessa 17.9.2016 lista näytti siis tältä:

(click to show/hide)

Villein testikortti oli uuden Conspiracyn Regal Behemoth. Testipelien perusteella ajattelin että se antaisi controlleja vastaan (jotka hyökkää vähän) kortinnostoa, koska Monarch tuskin vaihtuu niille. Kyllähän se parissa pelissä nosti lappuja ja toi manojen tuplauskin oli yllättävän relevantti kun pysty cästäämään sen jälkeen 6ländillä 2x 6-droppia vuorossa. Uskon että tää on kuitenkin vähän liian hidas ja winmore kortti ainakin Gr:lle, että mahtuisi enää jatkossa sisään. Mono Greenissa varmaan jaksaa helposti?

-----------------------------------------------------------------------

Turnausraportiksi ei nyt hirveesti jää kerrottavaa, kun oma recordi oli vaatimattomat 2-3. 28pelaajaa, 5kierrosta Swissiä.

Round1 - Mardu Planeswalkers. Voitin 2-0.
Ekassa pelissä taisin curvahtaa muistaakseni jotenkin T1 tonttu, T2, lisää tonttuja, T3 Whisperwood Elemental. Whisperwood antoi sitten vastustajan pelaamaan Day of Judgementtiin mulle valueta kuin sain parit manifestit. Oiskohan Thundermaw Hellkite viimeistelly. Game 2 alotin T1 tonttu, T2 Magus of the Moon, mikä sai vastustajan huokailemaan tuskaisesti. Vihu kuitenkin topdeckas suoraan Coalition Relicin omalla vuorollaan, joka autto vähän. Mutta peli loppui kuitenkin aika nopeasti kun ei muistaakseni ollut poistoa tai bisnestä Magukseen ja itse curvahdin jälleen hyvin isoihin lihoihin kuten Ruric Thar, the Unbowed etc. Nopeat "pelit". Molemmissa erissä vastustajalla tais olla ongelmia ländien kanssa. Enkä nähnyt kummassakaan pelissä häneltä yhtään Planeswalkeria ja kuulin vasta pelien jälkeen että niitä ois ollu 17kpl deckissä.

Round2 - Sultai Control. Voitin 2-0.
Pelasin tuttua kaveria vastaan, jonka kanssa oli edellisenä päivänä vielä treenattu mätsuppia. Game yks, häneltä tuli alku T2 Dark Depths tiskiin T3 Vampire Hexmage tiskiin ja vuoron passaus mulle. Olin jo henkisesti scoopannut, mutta topdeckasin Beast Within ja yritin pitää pokkaa. Mun endissä vastustaja halusi säkätä tietenkin Hexmagen ja targetoi Dephtsiä, johon responssina tuhosin Dephtsin Beast Withinillä. Huh. Sen jälkeen seurasi pitkä about 40min peli, jossa mulla oli Regal Behemoth pöydässä ja seuraavalla vuorolla taisin pelata sekä Primeval että Inferno Titaanit etc. Game2 pidin tyhmän käden jossa oli 2 ländiä, joista toinen oli Gaea's Cradle ja kädessä monta 2-droppia, mm. Sylvan Caryatid ja Grim Monolith. En kuitenkaan nosta 1-droppeja tai kolmatta ländiä moneen vuoroon ja Cradlesta ei saa manaa. Jään pahasti jälkeen ja vastustaja tutoroi jälleen rauhassa Intuitionilla Dark Depths, Thespian Stage ja Loam paketin. Nostan viimein 3:n ländin ja saan pelattua asioita vähän tiskiin. Sitten omalla vuorollaan vastustaja luo Dephtistä Marit Lagen passa vuoron ja olen jälleen henkisesti scooppaamassa pelin, kunnes topdeckaan Chord of Callinging, ja lasken että saan pelattua sen X=4, haettua deckistä Phyrexian Metamorphin joka kopioi Marit Lagen, blokkaa sen ja ajan omalla Marit Lagella voittoon.

Round3 - Jund Graveyard Value (Vladi.dec). Hävisin pystyyn 0-2.
Pidin molemmissa peleissä suht laiskat kädet, joissa ei ollut räjähtävyyttä tai bisnestä ollenkaan. Vastustajan decki taas synergioi ja pyöri kuin unelma, ja molemmissa peleissä taisi castaa mm. mehukkaan Seasons Pastin joka nosti 5 korttia haudasta. Pelas myös Kologhan's Commandin samassa pelissä kaks kertaa niin että siitä sai kunnon 2-for-1 valuet. Turpaan tuli ja kunnolla.

Round4 - UR Control. Hävisin 0-2.
UR Control on perinteisesti ollut mulle yks helpoimmista mätsupeista, koska mun buildi on tietoisesti rakennettu vähän vihaamaan sitä deckiä (paljon 4+ toughnessin miehiä jotka ei kuole punaseen poistoon, Spellbreaker Behemoth etc.) koska omassa metassa UR(x) oli niin yliedustettu arkkityyppi. Oon välillä jopa pelannu Mistcutter Hydraa, Terra Stomperia ja Chokea vihana. Tällä kertaa hävisin kuitenkin. Game1 pelailin aivan liian varovasti alun ja yritin syöttää miekkaa kynäreille ja säästellä walkereita kädessä, taisi olla melko pitkä ja grindaava peli, missä sit hävisin hiljalleen kun Keranos, God of Storms pulttaili päähän. Game2 mulla oli deckille harvinaisen nonbasic heavy alotuskäsi (jonka tiedän olevan huono asia UR vastaan). Sieltä sitten tuli vastustajalta sekä Blood Moon että Magus of the Moon, ja itse nostin molemmat omat sellaiset kuolleiksi korteiksi käteen. Pelailin muutamia tonttuja, jotka tapettiin, sitten mun Scavenging Ooze sai syötyä itsensä 6/6:ksi (yhdellä basic forestilla). Jonka jälkeen vastustaja varasti mun Oozen itselleen (jollain Order of Succession random EDH kortilla?) ja ajeli voittoon. :S

Round5 - Jund Midrange. Hävisin 0-2.
Game1 molemmat tais keepata ekat seiskat, olin drawilla. Ajattelin että mulla oli hyvä alotuskäsi (T1: pulu, T2: manaseinä + tonttu, T3: 6-droppi?), mutta vastustajalla oli vielä valuempi joulumaa (T1: pulu, T2: Deathrite Shaman, Grim Lavamancer, toinen tonttu, T3: Thundermaw Hellkite). Oli vähän liian hyviä liikkuvia osia vastustajalla tiskissä, että oisin noussu enää peliin mukaan. Vengevine ja Lavamancer + DRS viimeisteli mut pois nopeasti. Game2, vastustaja curvahti jälleen kovaa ja ite jäin kolmeen manaan jumiin, ei kerennyt mukaan enää peliin.
 
-----------------------------------------------------------------------

Turnauksen jälkeen meni jälleen deckilista uuteen suuntaan kun tuli vaihdeltua ihmisten kanssa ajatuksia deckistä. Päätin lisätä kokeiluun pari vahvaa delirium korttia (Traverse the Ulvenwald ja Ishkanah, Grafwidow) jotka ilman deliriumiakin tekee ok juttuja, mutta deliriumin kanssa on supervahvoja deckissä.

Lisäksi päätin viimein "alistua" sen verran, että deckiin menee myös sorcery ramppispellejä kokeiluun, joita olen aieminn vältelly, eli sisään tulee niistä mielestä kolme korttiedulta valueinta: Cultivate, Kodama's Reach ja Nissa's Pilgrimage.

Valmistaudun myös jo noita Kaladeshin uusia herkkukortteja varten. Ainakin uusi Chandra ja Nissa menee heittelämällä deckiin ja tuota vihreää Gearhulkkia harkitsen myös vahvasti.

Tän hetken turnauksen jälkeinen uusi lista muutoksien kanssa näyttää about tältä:

(click to show/hide)

Toivottavasti pelittää jatkossa paremmin. Deckille aggrot (RDW, WW) on tuntunu helpoimmilta mätsupeilta, samoin UR Control. Midrange mirrorit on 50/50, riippuu vastustajan vastauksista ja omasta curvahduksesta. UW(x) controllit jotka pelaa Moattia ja Humilityy on toki raskaita. Vaikeinta on nopeat combot, kuten Stormi, joihin ei oo interaktioo juuri kuin Moon -efektit ja Scavenging Ooze.

Lähinnä itse pelannut tätä Gr Ramppia siksi, että sitä on hauska ja palkitseva pelata usein vaikka ottaisi turpaan. Läskien slämmäys tiskiin ja Craterhoof tappo puskista vaan on alkukantaisen tyydyttävää puuhaa. Jos consistentimpi turnausmenestys kiinnostaisi, löytyisi myös RDW/Burn Haikku, mutta se on vaan tylsempää. :)
« Viimeksi muokattu: 20.09.16 - klo 00:33 kirjoittanut Frost »

Poissa Lightstorm

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #72 : 12.04.17 - klo 16:24 »
Mielipiteitä uusista vihreistä lapuista?



Vähintään testin arvoinen, voi toki olla vain liian hyvän näköinen lappu ollakseen oikeasti totta / toimiva / hyvä. Hivenen parempi Gr versiossa tietty. Siisti lappu joka tapauksessa.




Onko tässä mitään potentiaalia? 3 manalla 3/3 ja myöhempää tarkoitusta varten neljällä manalla noin 1-3 korttia? Korttietu on aina tervetullutta, mutta tämä taitaa olla vain liian epävarma nostolappu?




Kissakäärme joka tappaa sinisen lappuja :E

Poissa Frost

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #73 : 12.04.17 - klo 19:11 »
Nii mutta entäs tämä, menee itellä aika vauhdilla Gr Ramppiin ainakin:


Vizier of the Menagerie menee ainakin itellä suoraan kokeiluun. Etenkin omassa versiossa missä pelaan manatonttuja paljon, niin tykkään että niitä pääsee Courser of Kruphix / Oracle of Mul Daya tyyliin pelaamaan "korttieduksi" pakan päältä pois. Tykkään myös tuosta 3/4 bodysta, ei kuole pultteihin, ja ei tarvi edes revealaa vastustajalle infoa mitä siinä pakan päällä on. Toi mananfiksaus on myös itelle ihan ok juurikin Gr versiossa, niin jos punanen source puuttuu niin pääsee cästäilee vaikka basic foresteilla Inferno Titaania etc.

Tosta Serpopard kissakäärmeestä en itse tykkää. Mätsuppi missä sen abilityt olisi parhaimmillaan on UR, mutta sitten se kuolee UR:n kaikkiin 3damagen polttoihin. Jos se ois vaikka ollu 4/3 sijasta 2/4 niin oisin tykännyt paljon enemmän. Nyt taidan pitäytyä vaan Spellbreaker Behemothissa.

Itse olen suht kiinnostunut myös tästä uncommonista:
(click to show/hide)
^ Vaikuttaa ensisilmäykseltä vaan marginaalisemmalta Reclamation Sagelta tai boostatulta Viridian Shamanilta. Omassa metassa (pääkaupunkiseutu) on tällä hetkellä vaan ollut aika paljon faksipohjaisia Stax deckejä ja jopa Affinitya - jotka on tuntunu huonolta mätsupilta ja se pelkkä Reclamation Sage ei vaan riitä. Lisäksi nyt kun Painter + Grindstone combo ja Stoneforge unbannattiin, niin fakseja pelataan varmaan entistä enemmän. Joten ihan hyvä olla poistoa miekkoihin ja Batterskulliin, ja onhan se kiva kiusa että vihun manakivet mm. tulee täpissä. Ton kuitenkin voi tutoroida kaikella jopa Woodland Bellowerilla. Itse tykkään, mutta veikkaan että aliarvostettu ja metariippuvainen kortti.

Mites tää vihreä jumala:
(click to show/hide)




Poissa Lightstorm

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #74 : 12.04.17 - klo 19:41 »
Tuota flash pieksijää en ollut nähnytkään vielä. Paras skenaario on varmaan vihun endissä tiskiin ja seuraavalla vuorolla mahdollinen 6+ maksava mukaan skaboihin. Olisipa ollut trample vigilancen tilalla, nyt ei ainakaan itseä ihan heti kättelyssä sytytä.

Mietin kanssa tuota Manglehornia, voi olla todella hyvä kun ainakin itse uskon Painter + Grindstone combon olevan vähän turhan vahva tähän formaattiin, niin onpa edes ehkä yksi vuoro aikaa pelastaa nahka. Mutta aika näyttää miksi meta muuttuu.

Tuo Godi voi olla ihan jees, sen saa kuitenkin helposti aktiiviseksi pumppaamalla toista miestä. Jos deathtouchin tilalla olis ollu trample niin olisi lämmittänyt vähän enemmän, mutta kerro ihmeessä kokemuksia jos testaat. Ehkä vähän parempi aggropohjaisessa Gr:ssä?


Ootko muuten kokeillu peluuttaa Smuggler's Coptería tai Harvesteria?

Poissa hallava

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #75 : 09.08.17 - klo 11:50 »
Onko haikussa mahdollista pistää kasaan GRx-kasaa joka keskittyisi enemmän ländeihin ja synergioihin kuin pelkästään ramppaamiseen, vai onko singleton-formaatti vain liian vaikea siihen? Tarkoitan dekkiä jossa olisi:
- Fastbond+Courser+Oracle+fetches+Ghost quarter/wasteland+Zuran Orb+Ramunap Excavator+Crucible
- Scapeshift+Valakut+Dark Depths+Vesuva+Thespian Stage+Primeval Titan

Ja näiden lisäksi isoa lihaa, sweeppereitä, ramppispellejä ja vain hyvin vähän tai ei lainkaan manadorkia?

Poissa pegeteus

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #76 : 09.08.17 - klo 13:02 »
Onko haikussa mahdollista pistää kasaan GRx-kasaa joka keskittyisi enemmän ländeihin ja synergioihin kuin pelkästään ramppaamiseen, vai onko singleton-formaatti vain liian vaikea siihen? Tarkoitan dekkiä jossa olisi:
- Fastbond+Courser+Oracle+fetches+Ghost quarter/wasteland+Zuran Orb+Ramunap Excavator+Crucible
- Scapeshift+Valakut+Dark Depths+Vesuva+Thespian Stage+Primeval Titan

Ja näiden lisäksi isoa lihaa, sweeppereitä, ramppispellejä ja vain hyvin vähän tai ei lainkaan manadorkia?

Ropeconissa otin turpaan zuran orb crusible - fastbond dekiltä, pakka sai 4. vuoron infimanat/lifet ja emrakulilla ilmeisesti infi vuorot. En tiedä kuinka kilpailullinen dekki oli kyseessä. t2 Oath of the Druids ja t3 Forbidden Orchard oli aika paha yhdistelmä, t4 Griselbrand pöytään.

Poissa Me_From_Finland

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #77 : 09.08.17 - klo 14:32 »
Itse peeloilen samantyyppisellä BUG virityksellä. Tutorit, kynät ja sweepit on ihan jees, vaikka en deckillä pahemmin ole suorittanutkaan.

Oathi kuulostaa kyllä mielenkiintoiselle idealle.
Elämä on yhtä helvettiä, eikä se muutu juuri paremmaksi sen jälkeenkään.

Poissa Frost

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #78 : 09.08.17 - klo 15:30 »
Onko haikussa mahdollista pistää kasaan GRx-kasaa joka keskittyisi enemmän ländeihin ja synergioihin kuin pelkästään ramppaamiseen, vai onko singleton-formaatti vain liian vaikea siihen? Tarkoitan dekkiä jossa olisi:
- Fastbond+Courser+Oracle+fetches+Ghost quarter/wasteland+Zuran Orb+Ramunap Excavator+Crucible
- Scapeshift+Valakut+Dark Depths+Vesuva+Thespian Stage+Primeval Titan

Ja näiden lisäksi isoa lihaa, sweeppereitä, ramppispellejä ja vain hyvin vähän tai ei lainkaan manadorkia?

Kyllähän GER Highlanderissä pelataan suhteellisen paljon noita mainitsemiasi synergioita. Ramppideckeissä se usein on vaan se tylsä tutori -> Primeval Titan -> Dark Depths + Thespian Stage.

On toki erikseen ihan Lands -teemaisia deckejä, usein pyörii Loamin ympärille, ja on noita mainitsemiasi utilityländejä + Dark Depths combo. Usein noi ländideckit on tosiaan BUGx -pohjaisia. Scapeshift combodecki, etenkin RUG(b) väreissä on myös ihan juttu. Mainitsemiesi korttien lisäksi The Tabernacle at Pendrell Vale on herkku jota noissa länds -deckeissä kantsinee pelata jos omistaa.

Ainakin jossain taannoissa Poromagian Highlander -turnaukssessa nuo BUG Dark Depths -deckit oli melkein yleisin decki. Toki näitä ländisynergia/combodeckejä aina vähän rajoittaa se miten paljon metassa on odotettavissa Blood Moon deckejä ja vastauksia niihin. Etenkin kun UR Control on toptier deckejä ja pelaa Blood Moon, Back to Basics, Magus of the Moon -pakettia suojaten niitä kymmenillä counterspelleillä, niin pitää olla joku plääni sitä vastaan. :)

Poissa Me_From_Finland

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #79 : 09.08.17 - klo 15:36 »
niin pitää olla joku plääni sitä vastaan. :)

Scuup on ihan hyvä plääni minusta.
Elämä on yhtä helvettiä, eikä se muutu juuri paremmaksi sen jälkeenkään.

Poissa hallava

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #80 : 09.08.17 - klo 21:00 »
Pelailin hieman budjettia UR-controllia aiemmin, koitan täs keksiä jotain jänskää pelattavaa haikkua varten. Jos Birthing Pod olis laillinen väsäisin jotain sen kanssa, mutta toinen kiinnostuksen kohde on ollu ländsit ja vastaavat. Näin sivuhuomiona Hour of Promise vaikuttais olevan aika nutsi kortti sellaseen pakkaan.

Poissa Frost

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #81 : 09.08.17 - klo 21:44 »
Näin sivuhuomiona Hour of Promise vaikuttais olevan aika nutsi kortti sellaseen pakkaan.

Niin noh, se on Primeval Titan ilman bodya, joka tekee efektin kerran jos ei kynäröidy. Kivempi temppu vois olla perus, että selfmillaat kortteja ja ländejä omaan hautaasi, käytät Life from the Loamia, Cruciblea ja Ramunap Excavatoria etc. tuomaan niitä takaisin, tai maukkaasti cästäät Splendid Reclamationion kun pönttö on täynnä ländejä. :)

Poissa Genesis

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #82 : 10.08.17 - klo 02:18 »
Näin sivuhuomiona Hour of Promise vaikuttais olevan aika nutsi kortti sellaseen pakkaan.

Niin noh, se on Primeval Titan ilman bodya, joka tekee efektin kerran jos ei kynäröidy. Kivempi temppu vois olla perus, että selfmillaat kortteja ja ländejä omaan hautaasi, käytät Life from the Loamia, Cruciblea ja Ramunap Excavatoria etc. tuomaan niitä takaisin, tai maukkaasti cästäät Splendid Reclamationion kun pönttö on täynnä ländejä. :)

Tuolla saa vaan kivasti esm. depths / stage combon yhdellä kortilla. Samalla tavalla titaanin voi kynätä kuin tuon.

Poissa z3ro

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #83 : 10.08.17 - klo 08:51 »
Ei kyl varmaan se optimaalisin GR(+b/u) ramppi dekki, mut voihan sitä hassutella ja tehä pakan ilman ukkoja!
sit vois kombottaa oath of druidsilla oma kirjasto pönttöön ja vetää se mehukas Splendid Reclamation valakut finisherinä. Pakkaan sopis myös scapeshift, crusible+fastbond+zuran orb, depths+stage, blood moon, yms muut combot ja perus vihat. Tässä pakassa ramppi olis sit enempi varmaan utlility landien hakemista ku suuren mana määrän keräämistä, vaik voihan siel olla jemmassa joku fireball/bonfire efekti mihin sit voi upottaa manat tarvittaessa. En oo haikkuu pelannu varmaan 15 vuoteen mut alkaa taas kiinnostaa ku näitä lukee, eli ei mitään hajuu miten tällänen pakka oikeesti toimis, ite vaan innostuin ideasta:D

Poissa hallava

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #84 : 10.08.17 - klo 10:58 »
Tein luonnoksen miltä se saattais näyttää (ei tosin Oath comboa mukana): http://tappedout.net/mtg-decks/09-08-17-rg-lands/

CC? Liikaa ländejä? Puuttuuko jotain ilmeistä?

Poissa Karjanvarastaja

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #85 : 10.08.17 - klo 11:30 »
Itsellä on rakenteilla Gu-ramppi kynillä ja lisävuoroilla feat. Walk the Aeons ja Fast+Cruc+Orb. Pakka on kaikkea muuta kuin optimoitu, sillä kasaan pakkani aina ensin paperina ja testaan jälkeepäin, idea on aivan persiistä enkä usko, että sitä haluaa peluuttaa kuin satunnaisesti keittiönpöydän ulkopuolella. Yhtäkaikki päätin rakennella tällaisen tyydyttääkseni halun tehdä roskaläjä, joka mahdollisesti olisi hauska. Jos se päätyisi riittävän toimivaksi, niin mikäpä siinä. Lisäpisteitä jos pääsee kokeilemaan jotain obscure-paanuja.

Uusista lapuista Bounty of Luxa näytti silmiini erittäin kokeilukelpoisalta ja päätön gameplan mahdollistaisi harvemmin nähtyjen "herkkujen" kuten Sunderin ja Trade Routesin pelaamisen. Upheavalia tekee myös mieli testata, mutta veikkaan että menee söpöilyksi.

Pakka tullee muuttumaan jonkin verran, jahka pääsen sitä ulkoiluttamaan. Viimeisin loistoidea olisi Helix Pinnacle voittokeinona, mutta jää nyt nähtäväksi miten se päätyy.


Lainaus
Tein luonnoksen miltä se saattais näyttää (ei tosin Oath comboa mukana): http://tappedout.net/mtg-decks/09-08-17-rg-lands/

CC? Liikaa ländejä? Puuttuuko jotain ilmeistä?

Väittäisin, että seuraavat lappuset voisi muuttaa:

Pyroclasm -> rolling earthquake/hour of devastation
Firespout -> mizzium mortars/starstorm
Edge of Autumn -> regrowth
Mirage Mirror -> blood moon
Gruul Turf -> mountain
Hour of Promise -> collective defiance
« Viimeksi muokattu: 10.08.17 - klo 11:44 kirjoittanut Karjanvarastaja »

Poissa hallava

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #86 : 10.08.17 - klo 16:12 »
Lainaus
Tein luonnoksen miltä se saattais näyttää (ei tosin Oath comboa mukana): http://tappedout.net/mtg-decks/09-08-17-rg-lands/

CC? Liikaa ländejä? Puuttuuko jotain ilmeistä?

Väittäisin, että seuraavat lappuset voisi muuttaa:

Pyroclasm -> rolling earthquake/hour of devastation
Firespout -> mizzium mortars/starstorm
Edge of Autumn -> regrowth
Mirage Mirror -> blood moon
Gruul Turf -> mountain
Hour of Promise -> collective defiance

Olen samaa mieltä pyroclasmin ja spoutin suhteen, mutta loput muutokset hieman epäilyttävät, olen tosin avoin argumenteille.
- Regrowth on kyllä hyvä lappu, mutta pidän myös Edgestä: kahden manan ramppi on just sitä mitä tohtori haluaa ja myöhemmin syklaa/dredgettää loamia/pistää ländin pyttyyn. Pitäis melkein leikata jotain muuta Edgen sijaan
- Mirage mirror on kyllä vähän suspect, mietin vaan että kombottaa kyllä Dark Depthsin kanssa, voi kopioida Valakutin tai minkä tahansa ison lihan omalla tai vastustajan puolella. Ainoa on että onhan se vähän manakallis ja ei tietty saa ETB-efektejä. Kyseenalaistan kyllä Blood Moonin tässä dekissä kun kaksi suurinta winconia pyörii ländien ympärillä ja synergiat muutenkin häviää sen myötä.
- Onko Hour of Promise oikeasti niin huono? Viiden manan Marit Lage tai kaksi valakuttia pöytään (ja sen jälkeen kuus nassuun ländeistä tai rampeista).

Pitäis kyllä keksiä jotain hyvää enchantment/artifact-vihaa mainiin, Reclamation Sage ei kyllä hirveästi sytytä...

Poissa Karjanvarastaja

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #87 : 10.08.17 - klo 17:03 »
Lainaus
Tein luonnoksen miltä se saattais näyttää (ei tosin Oath comboa mukana): http://tappedout.net/mtg-decks/09-08-17-rg-lands/

CC? Liikaa ländejä? Puuttuuko jotain ilmeistä?

Väittäisin, että seuraavat lappuset voisi muuttaa:

Pyroclasm -> rolling earthquake/hour of devastation
Firespout -> mizzium mortars/starstorm
Edge of Autumn -> regrowth
Mirage Mirror -> blood moon
Gruul Turf -> mountain
Hour of Promise -> collective defiance

Olen samaa mieltä pyroclasmin ja spoutin suhteen, mutta loput muutokset hieman epäilyttävät, olen tosin avoin argumenteille.
- Regrowth on kyllä hyvä lappu, mutta pidän myös Edgestä: kahden manan ramppi on just sitä mitä tohtori haluaa ja myöhemmin syklaa/dredgettää loamia/pistää ländin pyttyyn. Pitäis melkein leikata jotain muuta Edgen sijaan
- Mirage mirror on kyllä vähän suspect, mietin vaan että kombottaa kyllä Dark Depthsin kanssa, voi kopioida Valakutin tai minkä tahansa ison lihan omalla tai vastustajan puolella. Ainoa on että onhan se vähän manakallis ja ei tietty saa ETB-efektejä. Kyseenalaistan kyllä Blood Moonin tässä dekissä kun kaksi suurinta winconia pyörii ländien ympärillä ja synergiat muutenkin häviää sen myötä.
- Onko Hour of Promise oikeasti niin huono? Viiden manan Marit Lage tai kaksi valakuttia pöytään (ja sen jälkeen kuus nassuun ländeistä tai rampeista).

Pitäis kyllä keksiä jotain hyvää enchantment/artifact-vihaa mainiin, Reclamation Sage ei kyllä hirveästi sytytä...

Näin kokeilemattakin jättää jo kylmäksi tuo Hour of Promise. Voi siinä olla oikeata potentiaaliakin, mutta jotenkin minua ärsyttää kun puolet kortin efektistä on ripulia ja nostaa turhan päiten hyvän puolen costia. Kokeilulistallahan lappu on itselläkin, mutta näin ennakkoon olen erittäin skeptinen.

Itse en pidä Edgestä sen rajoitteiden vuoksi. Regrowthin näkisin taasen tekevän aina jotakin. Lisäksi noita ramppeja on jo aika runsaasti ja lisäbisnes olisi minusta parempi. Mm. Avenger of Zendikarin luulisi pörisevän tuolla rampilla messevästi. Pommeista puheenollen, mitenkäs Ugin, the Spirit Dragon? Samalla saisi yhden sweepin lisää.

Itse väittäisin, että Blood Moon olisi tässä hyvä. Kyllä, se sabotoi pari winconia, mutta tietyissä matchupeissa se voi sabotoida koko vihun pakan pois pelistä. Sen ajan, mitä vihu käyttää lapun poistamiseen, käytät itse ramppaamiseen tai muuhun rakenteluun. Toisaalta, jos oma fokus on pääasiassa Scapeshift & DD-shenanigans eikä ramppailla sitä sun tätä, niin silloin on ymmärrettävää, ettei BM maistu.

Edellisten lisäksi kyseenalaistaisin nämä:

EE -> mikä virka tällä on?
Harmonize -> efektiltään laimea. Puhdas drawi randomiin ei mielestäni ole hyvä. GSZ toimisi paremmin tilalla.
Expedition Map -> hieman niin ja näin. Näkisin itse tarpeettomana, kun vihreä tarjoaa sorceryna muikean määrän land-tutoria.


Tl;dr Ramppia on enemmän kuin riittävästi. Minusta kaipaisi lisää bisnestä.

Poissa Frost

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #88 : 11.08.17 - klo 23:44 »
Palatakseni takaisin alkuperäiseen G/x Ramp -keskusteluun.

Tosiaan viime viikonloppuna oli Poromagialla 59:n pelaajan Highlander Champsit.

Jonkun verran näkyi ramppideckejä, mono greeniä sekä jollain spläshillä. Pelattiin molemmat Lightstorm:n kanssa tosiaan melko samanlaisia G(r) Ramppeja sattumalta. Mentiin myös molemmat samalla tuloksella 6 kierrosta swissiä, eli 4-2. Tosin Salama pääsi top8 ja itse jäin suolasijoille.

Tässä oma listani champseilla: http://tappedout.net/mtg-decks/gr-ramp-green-moon/
Ja tässä Lightstormin lista: http://tappedout.net/mtg-decks/savotta-ger-hl/

Huomasin että vaikka melko identtiset rungot listoissa oli, niin hieman oli eroavaisuuksiakin korttivalinnoissa. Melko suuri osa toisen pelaamista korteista löytyy toki toisenkin miestä "maybeboardista" ja varmaan on jossain vaiheessa deckissä ollutkin. Toki tää on ihan normaalia formaatille, että saman arkkityypin deckeissä on se 80 yhteistä korttia ja ne 20 omaa lemmikkikorttia joista on vaikea väitellä mikä on toista parempi. :)

Lainaus
Kortit joita Lightstorm pelasi ja minä en:

- Karn, Liberated
- Nissa, Vital Force
- Batterskull
- Beast Within
- Song of the Dryads

- Primal Command
- Tectonic Edge
- Ancient Tomb
- Acidic Slime
- Bloodbraid Elf

- Huntmaster of the Fells
- Lotus Cobra
- Manglehorn
- Nissa, Vastwood Seer
- Orcish Lumberjack

- Sakura-Tribe Elder
- Titania, Protector of Argoth
- Verdurous Gearhulk
- Wood Elves

Lainaus
Kortit joita minä pelasin ja Lightstorm ei:

+ Freyalise, Llanowar's Fury
+ Nissa, Voice of Zendikar
+ Cultivate
+ Nissa's Pilgrimage
+ Kodama's Reach

+ Fiery Confluence
+ Chord of Calling
+ Crop Rotation
+ Bojuka Bog
+ Gaea's Cradle

+ Birds of Paradise
+ Deathrite Shaman
+ Deranged Hermit
+ Dragonlord Atarka
+ Hornet Queen

+ Oracle of Mul Daya
+ Samut, Voice of Dissent
+ Spellbreaker Behemoth
+ Vizier of the Menagerie

^ Mitäs mieltä muut olette deckien eroista ja valinnoista? Huomaan että omassa deckissä oli ainakin ehkä vähän enemmän token spämmiä (Craterhoof + Gaea's Cradlea, ja Chord of Callingia varten) ja 3manan sorcery rampit. Itellä varmaan myös vähemmän interaktiota. Bloodbraid Elffin ja Huntmasterin olen "autoinclude" korteista cutannut, koska todennut että ne on enemmän kotonaan aggroissa tai grindaavissa midrangeissa kuin rampissa? Ehkä yksittäisenä korttina eniten Salaman listassa mua inspiroi Orcish Lumberjack joka lähti kyllä samantien testiin omaankin deckiin.

Dragonlord Atarka puolestaan on mun mielestä oikeasti autoinclude. Ollut itsellä ainakin about deckin parhaita lappuja ja winconeja Craterhooffin jälkeen. Jos vertaa esim. Dragonlord Atarkaa ja Inferno Titaania, Atarka maksaa vain manan enemmän, on lentävä trample 8/8 ja sen voi tutoroida Green Suns Zenithillä toisin kuin Inferno Titanin (pelaan toki molempia). Aika monia "reiluja" deckejä vastaan, etenkin aggroja tai midrangeja, niin tommonen tutoroitava läski joka pyyhkii niiden boardin / walkerin ja ajaa 1-2vuorossa piiloon, on mun mielestä vaan liian hyvä olla pelaamatta Grx Rampissa Highländerissä. :P
« Viimeksi muokattu: 12.08.17 - klo 00:07 kirjoittanut Frost »

Poissa Lightstorm

Vs: [GER] G/x Ramp 2016 Edition
« Vastaus #89 : 12.08.17 - klo 18:54 »
Hyvä postaus Frost.

Tämä oli varmaa neljäs turnaus ramppidekillä historian saatossa. Olen aiemmin pelannut GRU ramppia (ei pieniä manamiehiä vaan ramppispellejä), Monog ramppia (viime vuonna SM-kisoissa 8. sija), fetchless lands turnauksessa GR ramppia (muistaakseni recordi oli ihan hyvä) ja nyt viime SM-kisoissa. Nyt cuttaisin omasta dekistä suoraan pois Phyrexian Metamorphin ja Karn Liberatedin (ei oikein ole ehkä omiaan tässä, tuo Dragonlordi olisi parempi).

Viimeisen noin kymmenen vuoden aikana on tullut pelattua ties kuinka monella eri dekillä, mutta on nää vihreät lihadekit aina vaan yhtä hyviä ja mukavia pelata (pl. ne kerrat kun menee reisille). Dekkihän on noin yleisesti kohtuu helppo pelata kun se vähän pelaa itse itseään, mutta välistä tulee kieltämättä aika kinkkisiä tilanteita eikä niihin oikein voi edes pelitestaamalla varautua. Toki mitä enemmän pelaa, sen paremmin pelaa. Oma viimeisin hl-turnaus oli viime vuoden SM-kisat kun ei oikein ole päässyt vuorotyön ja perheen vuoksi osallistumaan näihin tapahtumiin. Varmasti osittain tästä syystä tuli useampi kämmi tehtyä turnauksessa (mainittakoon, että Ihosta vastaan olisi pitänyt Gearhulkin + counterit jakaa paremmin jolloin olisi voinut voittaa pelin ehkä). Oma suoritus Niemen reanimatoria vastaan (2-0) miellytti kovin kun match up ei ole kovin suosiollinen, mutta Soinisen UR:ää vastaan kämmäsin ekan pelin kun olin liian varovainen counterien pelossa. Top8 peli harmitti kieltämättä kun mulligoin viiteen (Dion kuuteen), sain ihan hyvän käden, mutta myös vastus pelasi 1. vuoron delverin joka flippasi heti. 2 pelin hävisikin sitten suoraan countereihin (söivät manamiehet) ja tutoroituun wastelandiin.

Välistä pakka siis toimii kuin unelma, mutta välistä tarjoaa tosi raskaita käsiä. Aika ankarasti saa käyttää tuota ilmasta mulligania dekin kanssa siis.
Myös jatkuvasti laajentuva korttivalikoima tekee rakentamisesta mielenkiintoisempaa, mutta samalla myös hankalampaa. Aika mahdotonta on sanoa, että mikä kortti on dekille oikea ja mikä ei kun match upit ja pelitilanteet ovat niin erilaiset. Tässä kuitenkin jotain kommentteja listaamistasi lapuista ja kokemuksista niiden kanssa:


Lainaus
Kortit joita Lightstorm pelasi ja minä en:

- Karn, Liberated - cuttaisin
- Nissa, Vital Force - kerran nostin ja pelasin tän, voitin silloin myös tällä pelin. Erinomainen walkkeri.
- Batterskull - tää on cutattavissa, lähinnä aggromatchuppeja vastaan kun burnikin on välistä ihan liian nopea eikä Kitchen finks kumppaneineen aina riitä. PS. Godo would like :)
- Beast Within - erinomainen poisto
- Song of the Dryads - erinomainen poisto, tää oli optio 2 voittaa myös mm. Niemen animaattori kakkospelissä.

- Primal Command - älyttömän monipuolinen kortti joka mun mielestä kuuluu tähän dekkiin. Ollut oikeastaan aina hyvä vuosien saatossa.
- Tectonic Edge - Värittömiä ländejä ei halua liikaa pelata, mutta on tää ihan kelvollinen ja ainakin viime vuoden sm-kisoissa teki hyvää jälkeä.
- Ancient Tomb - MUST PLAY.
- Acidic Slime - 5cc on kieltämättä kallis pienestä miehestä, mutta hyvä poisto.
- Bloodbraid Elf - mun mielestä tää dekki tarvii kaiken mahdollisen korttiedun ja tää tarjoaa sitä (toki itse pelasin tän viime kisoissa 3 kertaa vuorolla 3 ja sain joka kerta siitä Summoner's Pactin).

- Huntmaster of the Fells - varmaan cutattavissa, mutta korttina erinomainen ja yks omista pet cardeista.
- Lotus Cobra - tää ramppaa ihan kivasti välistä
- Manglehorn - pelasin tätä vähän faksikombojen pelossa. Poisti ainakin pelissä monog:tä vastaan Grim Monolithin joka olisi ollut tosi paha.
- Nissa, Vastwood Seer - MUST PLAY.
- Orcish Lumberjack - MUST PLAY; NUTS. Tähän liittyy aina vuorolla kaks riskinsä, mutta tarjoaa todella räjähtäviä alkuja ja voitti myös mulle parit pelit viime kisoissa.

- Sakura-Tribe Elder - Sakke on aina sakke.
- Titania, Protector of Argoth - MUST PLAY; NUTS.
- Verdurous Gearhulk - Tää on musta kelvollinen mies ramppimieheksi, 8 poweria joista vähintään 4 tramplella.
- Wood Elves - cutattavissa, mutta hakee forestin/dualin pystyssä.

Lainaus
Kortit joita minä pelasin ja Lightstorm ei:

+ Freyalise, Llanowar's Fury - en oikein pidä tästä, manan liian kallis kun ei oikein tee paljoa kuitenkaan.
+ Nissa, Voice of Zendikar - hyvä kortti
+ Cultivate hyvä vaihtoehtoa pikkumiehille.
+ Nissa's Pilgrimage hyvä vaihtoehtoa pikkumiehille.
+ Kodama's Reach hyvä vaihtoehtoa pikkumiehille.

+ Fiery Confluence - jätin ite tietoisesti nää damagespellit pois, tää on kyllä monipuolinen niin hyvä.
+ Chord of Calling - en itse henkilökohtaisesti tykkää tästä vaikka onkin instant. Joskus on vaan niitä pelejä jolloin ei paljoa manaa tähän laittaa.
+ Crop Rotation - hyvä haku Cradlelle jota en omista.
+ Bojuka Bog - oliko tästä hyötyä paljon? Varmaan ihan hyvä sinisiä dekkejä vastaan + animaattoria.
+ Gaea's Cradle - wants.

+ Birds of Paradise - tätä olisin pelannut, mutta oma oli unohtunut cubeen joka oli toisaalla.
+ Deathrite Shaman - pidän tästä, mutta halusin maksimoida ramppimiehet ja tämä ei ole luotettava sellainen. Bayou olisi ihan ok splash tän kanssa varmaan.
+ Deranged Hermit - tällä aikoinaan voitti Safe Havenin aloittelijaturnauksen, mutta en näe tälle paikkaa ilman Cradle virittelyjä.
+ Dragonlord Atarka - olisi pitänyt pelata.
+ Hornet Queen - 7 slotissa on jo tunkua ja ei näitä kalliita halua liikaa pelata. Tää on kyllä hyvä mies, mutta haluais sitä pelata myös Terastadonia tässä dekissä.

+ Oracle of Mul Daya - 4cc ja hyötysuhde omasta mielestä liian pieni/arpajainen. Helppo poistaa.
+ Samut, Voice of Dissent - en pidä kun ei ole tramplea, mielummin Verdurous Gearhulk. Boon Satyr on myös hauska flash mies joka jekuttaa välistä aika ikävästi. Yeva, Nature's Herald on myös aina söpö ;)
+ Spellbreaker Behemoth - cuttasin viime hetkillä FTK:n tieltä kun halusin maksimoida valuemiehet. Onhan tää isoveljensä kanssa hauska aina.
+ Vizier of the Menagerie - toimiessaan erinomainen muttei mikään pieksumies neljällä manalla, cuttasin itse viime hetkillä. Tykkäsitkö tästä? Näyttää paperilla aina hyvältä. Toimii keskimäärin joka toinen vuoro?
+ Fauna Shamanin  - cuttasin omasta listasta pois, tän paikka varmaan parempi miescomboissa. Liian monesti vain 2/2 tonttu.


Pääsitkö käyttämään Eldrich Evolutionia? Itse en nostanut sitä kertaakaan, mutta kortissa on paljon potentiaalia rampissakin omasta mielestä.

Itse tullut viimeaikoina ja ennen turnaustakin pyöriteltyä Gu ramppia johon saisi ujutettua ihan kivasti Grindstone combon, mutta se on pääasiallisesti ajatustasolla. Oletko sattunut koskaan kokeilemaan GU väriyhdistelmää? Itse painottaisin siis counterit oikeastaan vain Mana Drainiin, mutta siniseltä saisi parit hyvät walkkerit, korttinostoa ja muutamia kivoja lenskareita + TNN.

Ihosen lista olisi kyllä kiva nähdä kun vaikutti aika toimivalta kokoonpanolta.
« Viimeksi muokattu: 12.08.17 - klo 19:56 kirjoittanut Lightstorm »