Terve.
Olen jonnin verran pelaillut MtGtä ihan alkuajoista lähtien ja "formaatti" jota olemme kavereiden kanssa enimmäkseen pelannut silloin tällöin on 300+ kortin viiden värin highlander, vintage bannilista, kaikki landit joissa "forest", "Plains" tms lasketaan basic landiksi (eli normi tuplia ja shokkeja saa olla 40 kutakin dekissä).
Olen myös muutaman erän oikeaa vintagea, legacyä ja standardiakin pelannut.
Oikeaa EDH dekkiä minulla ei ennestään ollut ja päätin sellaisenkin hankkia. Vaihtoehtoina oli joko 5-värinen tai väritön ja koska aikoinaan 1994 artifaktidekeistä pidin ja jopa joskus pärjäsin, päätin tehdä värittömän. Kun sitten asiaa tutkin, ainoa sopiva commander oli Karn. Etsin netistä sopivaa ja kiinnostavaa dekkilistaa ja päädyin tähän:
http://forums.azmagicplayers.com/showthread.php?tid=439Jos mies on käyttänyt noin paljon aikaa/rahaa/vaivaa pimpatakseen dekkiä, ei se toivottavasti ole ihan riihestä repäisty. Se myöskin sisälsi kaikenlaista mielenkiintoista, sekä käytti eldrazeita jotka tälläiselle Timmylle ovat oiva lisä. Eikä siinä ollut suuremmin jarruja/estoja, joita itse jonkin verran inhoan
.
Olen poistanut jotain kortteja ja lisäillyt toisia. Esim poistin mind slaverin koska en löytänyt sille mitään suurempia synergioita dekin muiden korttien kanssa (ehkä en vaan ymmärtänyt, saa valaista jos siellä joku suurempi juttu tuon kanssa on). Lisäsin uusimman blokin kamaa, kuten Karn Liberated ja Spine of Ishin, jotta olisi hiukan enemmän voimaa poistaa ikäviä kortteja kentästä (esim Null rod).
Etsin foorminkäyttäjiltä kommentteja, onko jotain jota voisin miettiä/korjata dekissä. Onko jotain kortteja jotka voisivat toimia huisin hyvin, mutta ei löydy edes poistettujen korttien osioistani. Olen tarkoituksella pysynyt dekin alkuperäisessä moodissa enkä ole yrittänytkään saada dekkiin estoja kuten storage matrixeita jne. Se on sitten erityyppinen Karn ja siihen pitäis tuupata samantien joku 8 semmoista korttia ja en ainakaan itse tykkää pelata dekkiä vastaan joka vain yrittää estää kaiken mitä muut tekevät ja hankaloittaa kaikkea mahdollisimman paljon.
Komboja dekissä on ja en näe niissä (ainakaan vielä) mitään väärää. Ei tämä kuitenkaan pyörähdä kuin joku dredge, joten uskoakseni tämän kanssa tulee enemmän "interaktiivisuutta" muiden kanssa kuin jollain ANTilla tai Dredgellä.
Koska en ole kyseisellä dekillä vielä pelannut kuin muutaman kerran kaverin Ready-to-run kaupasta ostettua dekkiä vastaan, niin kyselisin myös että kuinka tällä voisi pärjätä jossain 5 hengen EDH-matsissa. Ottaako kaikki muut automaattisesti minut silmätikuksi kun pelaan Karnia? Jos kombot pyörähtää (ilman esteitä) niin voittaahan tällä mitä vain, mutta en oikein usko että 5 hengen matsissa saa koskaan komboa läpi estelemättä (tai kombo vaan ei löydy), joten mikä tämän dekin ns "power level" on muita EDH dekkejä vastaan jos se kombo ei koskaan tapahdu. Jääkö jonkun ramppizoon alle samantien?
. Vai onko näiden kombojen läpisaaminen helppoa oikeassa EDH-matsissa?
Uskoisin että osaan tätä teknisesti kohtuullisesti pelata, mutta onko mitään vinkkejä jos joskus isommalla (ja luultavasti vieraalla) porukalla tätä alan pelaamaan? Kannattaako pitää kombot minimissä jottei heti joku heitä ikkunasta ulos miestä ja dekkiä?
Kiitoksia mahdollisista kommenteista.
General (1):
1 Karn, Silver Golem
PW (1):
1 Karn Liberated
Land (36):
1 Ancient Tomb
1 Blasted Landscape
1 Blinkmoth Nexus
1 Blinkmoth Well
1 Buried Ruin
1 City of Traitors
1 Darksteel Citadel
1 Deserted Temple
1 Dread Statuary
1 Dust Bowl
1 Eldrazi Temple
1 Eye of Ugin
1 Gargoyle Castle
1 Ghost Quarter
1 Ghost Town
1 High Market
1 Homeward Path
1 Mikokoro, Center of the Sea
1 Miren, the Moaning Well
1 Mishra's Factory
1 Mishra's Workshop
1 Mystifying Maze
1 Petrified Field
1 Phyrexia's Core
1 Rath's Edge
1 Reliquary Tower
1 Springjack Pasture
1 Stalking Stones
1 Strip Mine
1 Tectonic Edge
1 Temple of the False God
1 Tower of the Magistrate
1 Urza's Factory
1 Wasteland
1 Vesuva
1 Winding Canyons
Creatures (10):
1 Duplicant
1 Golem Artisan
1 Kozilek, Butcher of Truth
1 Kuldotha Forgemaster
1 Palladium Myr
1 Steel Hellkite
1 Sundering Titan
1 Triskelion
1 Ulamog, the Infinite Gyre
1 Voltaic Construct
Mana/cost (24):
1 Basalt Monolith
1 Blinkmoth Urn
1 Cloud Key
1 Coalition Relic
1 Doubling Cube
1 Dreamstone Hedron
1 Everflowing Chalice
1 Fellwar Stone
1 Gilded Lotus
1 Grim Monolith
1 Helm of Awakening
1 Krark-Clan Ironworks
1 Kyren Toy
1 Mana Crypt
1 Mana Vault
1 Mind Stone
1 Pristine Talisman
1 Semblance Anvil
1 Sisay's Ring
1 Sol Ring
1 Stone Calendar
1 Thran Dynamo
1 Ur-Golem's Eye
1 Worn Powerstone
Other (27):
1 Akroma's Memorial
1 Brittle Effigy
1 Clock of Omens
1 Crucible of Worlds
1 Crystal Ball
1 Darksteel Forge
1 Erratic Portal
1 Expedition Map
1 Goblin Cannon
1 Lightning Greaves
1 Memory Jar
1 Mind's Eye
1 Mirrorworks
1 Mycosynth Lattice
1 Myr Incubator
1 Nevinyrral's Disk
1 Pithing Needle
1 Planar Portal
1 Relic of Progenitus
1 Rings of Brighthearth
1 Scroll Rack
1 Sculpting Steel
1 Sensei's Divining Top
1 Skullclamp
1 Skyship Weatherlight
1 Spine of Ish Sah
1 Tower of Fortunes
Sorcery (1):
1 All Is Dust
Kamaa jota mietin mutta joka ei mahtunut/olen poistanut/ei päässyt dekkiin:
SB: 1 Arcbound Reclaimer
SB: 1 Batterskull
SB: 1 Book of Rass (vaihdoin tämän tilalle Skyship Weatherlightin)
SB: 1 Cauldron of Souls
SB: 1 Crystal Vein (Homeward path tämän tilalle)
SB: 1 Darksteel Ingot
SB: 1 Gods' Eye, Gate to the Reikai (Phyrexia's Core tämän tilalle)
SB: 1 Junk Diver (Pidin tätä hetken, mutta sitten tuli Buried Ruin)
SB: 1 Maze of Ith (Ei anna manaa)
SB: 1 Maze of Shadows
SB: 1 Mindslaver (Kiva mutta ei synergioi?)
SB: 1 Mishra's Helix
SB: 1 Mutavault (Ei ole artifact, kiva mutta synergiat puuttuu)
SB: 1 Myr Battlesphere
SB: 1 Myr Matrix
SB: 1 Myr Retriever
SB: 1 Myr Welder
SB: 1 Nim Deathmantle
SB: 1 Not of This World
SB: 1 Oblivion Stone
SB: 1 Predator, Flagship (Ennemmin spine of ish sash)
SB: 1 Reito Lantern
SB: 1 Shimmer Myr (Tätä mietin todella rankasti. Yhtäkkinen instant-artifact läjä voisi olla joskus hyvä. Edelleen haluaisin dekkiin.)
SB: 1 Soul Conduit
SB: 1 Static Orb
SB: 1 Storage Matrix
SB: 1 Temporal Aperture
SB: 1 Unwinding Clock
SB: 1 Urza's Mine
SB: 1 Urza's Power Plant
SB: 1 Urza's Tower
SB: 1 Winter Orb
SB: 1 Voltaic Key (tässä toinen minkä edelleen haluaisin pakkaan)
Comboja:
No, Voltaic Construct + Karn antaa kaikenlaisia temppuja. Loppumattomat manat minkä tahansa 3-manaa antavan artifactin kanssa.
- Voltaic Construct + Karn + Crystal ball -> Katsele kortteja (loputon mana helpottaa)
- Voltaic Construct + Karn + Erratic portal (+ loputtomat manat) -> nostele kaikki ukot pelaajilta käteen. Toimii mukavasti kortinvetona Kozilekin kanssa tai tuhoaa kaiken tarvittavan Ulamogin kanssa. Ok myös Duplikantin, Triskelionin tai sundering titaanin kanssa.
- Voltaic Construct + Karn + loputtomat manat + Goblin cannon -> win damagella
- Voltaic Construct + Karn + Loputtomat manat + Planar portal/tower of fortunes/Skyship weatherlight -> hae dekki käteen
- Loputtomat manat + Golem Artisan -> varsin tehokkaita hyökkääjiä
Muita:
- Darksteel Forge + Larryn diski -> kaikki paitsi omat kamat ja ländit pois. Mycosynth lattice auttaa lisää.
- Karn + Mycosynth Lattice -> ländit muilta pois
- Myr incubator -> win pikku-ukoilla
Vaihtoehtoisesti sitten vaan kasataan artifakteja ja karnin avulla käytetään niitä vastustajan murjomiseen.