MtgSuomi.fi
Kortit ja pakat => Turnauspakat ja limited => Highlander => Aiheen aloitti: pyyhttu - 01.10.18 - klo 19:03
-
Banned:
Unbanned:
Ban-Watchlist (potential ban candidates in 1.4.2019):
Back to BasicsBlood MoonBring to Light- Demonic Tutor
- Dig Through Time
- Entomb
- Imperial Seal
- Mana Drain
- Oath of Druids
- Scapeshift new!
- Tainted Pact
- Tolarian Academy
- Treasure Cruise
- True-Name Nemesis
Unban-Watchlist (potential unban candidates in 1.4.2019):
- Birthing Pod new!
- Gifts Ungiven
- Skullclamp new!
- Umezawa's Jitte new!
Ylläoleva tarkoittaa, että bännäyksiä/unbännäyksiä tapahtuu 1.4.2019 vain näiden korttien osalta (poislukien yliviivatut).
Other Changes:
The recommended round-time for tournament best-of-three-matches is sixty minutes. --> viittaa keskusteluun täällä: https://mtgsuomi.fi/keskustelu/index.php?topic=71561.0
Lähde: http://www.highlandermagic.info/feed.xml
Perustelut ja lisätiedot: http://www.magicplayer.org/forum/index.php?topic=1444.msg14563
Kommentit: http://www.magicplayer.org/forum/index.php?board=16.0
Edit: Lisätty "Other Changes" suositellusta kierrosajasta.
Edit2: linkki perusteluihin lisätty.
-
Back to BasicsBlood MoonBring to Light
Halleluja. Olivat todella huolestuttavia watchlistauksia.
-
Jitte tuskin on liian paha unbannattavaksi. Clamppi sen sijaan on varmasti yhä ihan sairas lappu.
-
Jitte tuskin on liian paha unbannattavaksi. Clamppi sen sijaan on varmasti yhä ihan sairas lappu.
Ihan samaa mieltä. Näin kontrollivoittoisessa formaatissa aggro/midrange -dekit ansaitsevat mielestäni pienen boostin Jitten muodossa. Sitä en vieläkään ymmärrä, että mitä tuo Skullclamp tekee edes watchlistillä ::)
-
Sitä en vieläkään ymmärrä, että mitä tuo Skullclamp tekee edes watchlistillä
Kortista ei hirveästi käyty keskustelua. 3 saksalaista sen halusi listata, minä ja Juha äänestettiin watchlistaamista vastaan.
Lisätietoa tulee kun näiden kolmen kirjoittama perustelu clampistä on valmis julkaistavaksi.
-
Kiinnostavaa myös nähdä millaisia perusteluja Podille on, sehän on vain parantunut vuosien saatossa äijien myötä.
Edit: yliipyyhkäisyistä plussaa
-
Tässä on kyllä havaittavissa pientä RDW/super agressiiviste deckie vihaa jos jitteki tulee unbannatuksi. Eka tuli stone forge leikkii batterin kanssa ja jos saa vielä jite reppuu kylkee nii alan vahvasti harjitsemaa usiamman puhtaan faksipoisto pelaamista, kun noi kaks yhdessä alkaa olemaa riittävän ahistiva nähä joka piru mid range ja controllilta. Ja sitte muistutetaa se kiva iänikuinen kateetti siitä miten pelit alkavat herkästi pyörimään pelkän jiten ympärillä joka nyt ei koskaan ole ollu mitenkään jännää kateltavaa.
-
Ihan samaa mieltä. Näin kontrollivoittoisessa formaatissa aggro/midrange -dekit ansaitsevat mielestäni pienen boostin Jitten muodossa. Sitä en vieläkään ymmärrä, että mitä tuo Skullclamp tekee edes watchlistillä ::)
Niin, eli näin "controllivoittoisessa" formaatissa voin jo nähdä kuinka UWx controllit pelaa myös sitä Jitteä, ja Stoneforge Mysticillä hakee sen ja pistää kiinni vaikka True-Name Nemesikselle. Siinä onkin sitten aggroilla ja midrange äijädeckeillä hauskaa. Muutenkin jos Jitte lisäisi äijädeckejä, niin controllit sweeppeineen ja vastauksineen on just hyviä jitteä ja niitä vastaan. Creaturemirroreista sen sijaan tulisi ihan hirveetä. Se kumpi nostaa Jiten ekana voittaa.
-
Sitä en vieläkään ymmärrä, että mitä tuo Skullclamp tekee edes watchlistillä
Kortista ei hirveästi käyty keskustelua. 3 saksalaista sen halusi listata, minä ja Juha äänestettiin watchlistaamista vastaan.
Lisätietoa tulee kun näiden kolmen kirjoittama perustelu clampistä on valmis julkaistavaksi.
Onko siellä councilissa enää 5 jäsentä? Viimeksi käsitin, että olisi 7 tai 8?
-
Kortin watchlistaaminen ei vaadi määräenemmistöä, riittää että useampi henkilö on sitä mieltä että kortin voisi nostaa keskusteluun. 8 meitä on edelleen, aktiivisuuden taso vaihtelee.
-
Kortin watchlistaaminen ei vaadi määräenemmistöä, riittää että useampi henkilö on sitä mieltä että kortin voisi nostaa keskusteluun. 8 meitä on edelleen, aktiivisuuden taso vaihtelee.
Okei. Tuli vain mieleen aiemmin facebookissa käyty keskustelu joidenki saksalaisten jäsenten aktiivisuudesta ja halusta pitää silti kiinni paikasta.
Itse en ota kantaa suuntaan tai toiseen, mutta toistuva inaktiivisuus toki vain haittaa councilin toimintaa ja uskottavuutta.
-
Ihan samaa mieltä. Näin kontrollivoittoisessa formaatissa aggro/midrange -dekit ansaitsevat mielestäni pienen boostin Jitten muodossa. Sitä en vieläkään ymmärrä, että mitä tuo Skullclamp tekee edes watchlistillä ::)
Niin, eli näin "controllivoittoisessa" formaatissa voin jo nähdä kuinka UWx controllit pelaa myös sitä Jitteä, ja Stoneforge Mysticillä hakee sen ja pistää kiinni vaikka True-Name Nemesikselle. Siinä onkin sitten aggroilla ja midrange äijädeckeillä hauskaa. Muutenkin jos Jitte lisäisi äijädeckejä, niin controllit sweeppeineen ja vastauksineen on just hyviä jitteä ja niitä vastaan. Creaturemirroreista sen sijaan tulisi ihan hirveetä. Se kumpi nostaa Jiten ekana voittaa.
Kahteen asiaan kortteina osuminen sadan kortin formaatissa ei tuntuisi olevan suurempi ongelma. TNN olisi saatava vuorolla kolme tiskiin ja Mystic jotenkin löytää ja sitten vasta tutoroida ja kiinnitellä jitteä jhkn manoilla. Tässä mielessä toki, mutta muissa formaateissa tämä toki tapahtuu konsistentisti ja jouhevammin.
-
Ihan samaa mieltä. Näin kontrollivoittoisessa formaatissa aggro/midrange -dekit ansaitsevat mielestäni pienen boostin Jitten muodossa. Sitä en vieläkään ymmärrä, että mitä tuo Skullclamp tekee edes watchlistillä ::)
Niin, eli näin "controllivoittoisessa" formaatissa voin jo nähdä kuinka UWx controllit pelaa myös sitä Jitteä, ja Stoneforge Mysticillä hakee sen ja pistää kiinni vaikka True-Name Nemesikselle. Siinä onkin sitten aggroilla ja midrange äijädeckeillä hauskaa. Muutenkin jos Jitte lisäisi äijädeckejä, niin controllit sweeppeineen ja vastauksineen on just hyviä jitteä ja niitä vastaan. Creaturemirroreista sen sijaan tulisi ihan hirveetä. Se kumpi nostaa Jiten ekana voittaa.
Ymmärrän pointin, mutta omalla tavallaan Jitte parantaa aggrodekkien kykyä rebuildata massapoistoista. Wrath-efektit eivät pääse Jitestä eroon ja aggrodekit voivat pelata wrathien ympäri pitämällä relevantteja creatureja kädessään, samalla pitäen joitakin cretuja pöydällä. Jitten equippaaminen heti ensimmäiseen pöydälle tulevaan creatureen poiston resolvaamisen jälkeen tuo uutta painetta kontrollidekkejä vastaan.
Kontrollidekkien on myös vaikeampaa päästä hyödyntämään Jitteä, koska arkkityyppi pelaa luonnollisesti vähemmän creatureja, tietenkin dekistä riippuen. Tempodekit hyötyisivät unbännäämisestä enemmän. Control vs. Midrange -matchupissa Jitte taas saattaa controllin puolella kököttämään unequipattuna pöydälle, kun aggronpelaaja käyttää muuten kuolleet cretupoistonsa kontrollinpelaajan napsucastereihin.
True-Name Nemesis on oma tarinansa. TNN:n ja Jiten saaminen pöytään ei pitäisi olla Highlanderissa isompi ongelma, varsinkaan kun UWx dekkiin spläshätään musta. Musta antaa dekkiin Demonic Tutorin ja nykyään Imperial Sealin. On totta, että equipattu Jitte True-Namella voittaa aggromatchupin kontrollille erittäin helposti.
Creature matchupeissa Jiten unbännääminen johtaa yleisempään faksipoistojen ja yleispoistojen (Abrade, Smash to Smithereens, Reclamation Sage, Vindicate) käyttöön. Kuitenkin jos Jitte pysyy kentällä pari kolme vuoroa niin silloin Jiten ensimmäinen nostaja voittaa pelin. Itse olen rakentanut pienen sideboardin Goblins-dekkiini sisään, mitä perustelen sillä, että Highlanderissa varianssi on suurta ja ensimmäinen mullikointi on ilmainen. Ensimmäisellä mulliganilla voi aina heittää pois kortit, jotka ovat tietyssä matchupissa blankkeja, kun jossain toisessa ne ovat voittamisen kannalta erittäin olennaisia. Esim. Dekissäni pelaan Pyrokinesistä pääasiassa vain cretudekkejä vastaan, kun taas pelaan Squee, the Immortalia hyvänä threattina ja rebuildaajana kontrollidekkejä vastaan.
Jiten unbännääminen parantaisi ja muuttaisi kontrollidekkejä siinä mielessä, että kontrollidekit alkaisivat pelaamaan nykyistä useammin Stoneforge Mysticiä ja sen mukana Batterskullia, Thopter Foundryä, Gideon, Ally of Zendikaria ja muita suhteellisen early game -uhkia. Jiten unbännääminen nostaisi kaikkien melkein kaikkien haikun dekkien power leveliä, poislukien stormit ja ei-creaturepainotteiset combodekit.
Omasta mielestäni Jiten unbännäämistä voidaan ainakin varteenotettavasti harkita. Skullclampin unbännäämistä en edelleenkään harkitsisi.
Muita mielipiteitä ja kokemuksia highlanderista ja Jiten unbännäämisestä odotetaan :)
-
Perustelut oli näemmä lisätty aikataulun mukaan 1.10 mutta en vain huomannut. Kas tässä: http://www.magicplayer.org/forum/index.php?topic=1444.msg14563
Lisätty kanssa alkuperäiseen postaukseen.
Ja joitakin ajatuksia postattu kanssa magicplayeriin Scapeshiftistä ja erityisesti Valakutista: http://www.magicplayer.org/forum/index.php?topic=1445.msg14607
Ihonen on meistä pelannut Scapeshiftiä enemmänkin, ja dekki on kyllä hyvä, mutta en näe sitä lähimainkaan formaatille mitenkään häiritsevänä, että tarvitsi watchlistata (tai tappaa bännäämällä Valakut).
-
Mielestäni scapesift on siinä mielessä typerä koska se on ikäänkuin yhden kortin voitto combo. Channel tarvitsee kaverikseen jonkun lihan ollakseen hyvä, mutta scpasift nyt ei tartte kuin ländejä tiskissä.
Jitte / skullclamp nyt voisi olla ihan hyviä lisiä haikku metaan sillä edelliseen argumenttiin vedoten, ne ei voita _yksinään_ Vaikka sanonta kuuluu, että jitte voittaa itsekseen, niin kyllä se silti tarttee jonkun apurin ja sitte vielä combatin.
-
Jitte ei kyllä voi tai itsekseen, toisin kuin Clamppi, joka käytännössä sen tekee.
-
Jitte ei kyllä voi tai itsekseen, toisin kuin Clamppi, joka käytännössä sen tekee.
Niin siis tarkoitin tässä että kumpikin noista korteista tarvitsee miehen ollakseen hyödyllisiä, kun taas scapesift voittaa mikäli tiskistä on 8 ländiä, yleensä taitaa 7 riittää. Boseijulla voi jopa poistaa counterit.
-
Skullclamppiä ei kyllä musta voi unbännätä, joojoo korttihan tarvitsee miehen että se on hyvä? Nojoo mutta sitten vihun about jokainen mies muuttuu draw 2 efektiksi. Voi olla controllilla sen jälkeen tosi hauskaa. Kortti on vaan niin rikki kun olla ja voi, sitten kaikki pelit menee vaan siihen et haetaan clämppi ja aletaan laputtelemaan peleihin. Siihen päälle on vielä useampi tutor jolla tuon epelin voi etsiä (Demonic Tutor, Trinket Mage, Steelshaper's Gift) tuli ainakin ekana mieleen.
Jiten suhteen olisin valmis kokeilemaan jos jotain nyt on aivan pakko unbännätä. Mutta musta haikku on tällä hetkellä ihan hyvässä tilassa niin miks korjata jos ei ole mitään korjattavaa? Oma mielipidehän tämä loppupeleissä vain toki on.
-
Vaikka Clampin aikaan pelasin, niin en muista tarkkaan typen/stanu/modern/kaikkien formaattien aikaista metaa ulkoa. Kuitenkin halvatmiehet.deck, kuten elves, thopter artifacts tekevät kyllä selvää jälkeä vastustajasta inffi nostoilla. Joku Intruder Alarm ja se uusi tap to create a 1/1 dude+eku banttiin ja tokenit tykkää unbanneista.
Ei todellakaan jatkoon moinen muinaisjäänne.
https://www.google.fi/search?q=en+voi+hyvin&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=zHBwi-GqUMUMlM%253A%252Cg1BU4ovB0vSPhM%252C_&usg=AI4_-kQRnxFdhvsmCOqc6qWu_1b1cFi-4g&sa=X&ved=2ahUKEwifz4Wnr_LdAhVhqYsKHV2wANoQ9QEwAnoECAYQCA#imgrc=zHBwi-GqUMUMlM: (https://www.google.fi/search?q=en+voi+hyvin&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=zHBwi-GqUMUMlM%253A%252Cg1BU4ovB0vSPhM%252C_&usg=AI4_-kQRnxFdhvsmCOqc6qWu_1b1cFi-4g&sa=X&ved=2ahUKEwifz4Wnr_LdAhVhqYsKHV2wANoQ9QEwAnoECAYQCA#imgrc=zHBwi-GqUMUMlM:)