Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?  (Luettu 14246 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Retardi

Hoi

Tuli tuossa Poro Tour Trial-ketjusta mieleen tämmöttinen hommeli. Olen viimeisen parin vuoden aikana ollut huomaavinani, että  on olemassa mtg-turnauksia pelaava ihmisryhmä, joka välttelee viimeiseen asti competitive REL turnauksissa pelaamista.

Koska asia on minulle hieman käsittämätön, niin haluaisinkin nyt kuulla mielipiteitä ihmisiltä, miksi kyseisissä turnauksissa pelaaminen tuntuu pahalta, tai miksi niitä halutaan vältellä? Oma ymmärrykseni kun on, että ainoa ero regularin ja competitiven välillä (oikeasti) on se, että jälkimmäisessä pitää pelata teknisesti hieman tarkemmin ja nykyään ei saa käyttää kännykkää lifen kirjaamiseen.

Eli lyhyesti, miksi competitive on peikko?
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa Nekron

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #1 : 19.05.14 - klo 11:21 »
Pelätään sitä vihua kuka huutaa judgen. Kyllä sitä 15v pikku nekroni aina vähän jännitti kun pelasi isojen setien kanssa missä kaikki oli kovin tarkkaa ja pieniä vahinkoja sattui aina (Esim tippui väärä ländi pöydälle/muisti may triggerin vasta hetken päästä/ei kehdannut shotcuttaa mitään josta seurasi unohtamisen pelko/jotain vastaavaa pientä mistä oikein tarkka vihu huutaa heti judgen ja se on pelottavaa, koska raitapaita on aina pelottava)

Tai sitten nyt vanhempana (5 vuotta myöhemmin..) taas comp turnaukset on taas juuri niitä missä ei _jaksa_ kuunnella sitä vihua kuka haluaa nähdä kaikki vaiheet ja sufflet kun fetchataan ja castataan zenith x=0 tai itse henkilökohtaisesta hieman ärsyttää kun comp tasolla ainakin se ländin täppääminen on suotavaa jos pelaa vuorolle 1 lantun kun on obvious, että sillä yhdellä pystyssä/käännettynä olevalla forestilla ei ole mitään väliä.

Tl;dr
Judget pelottaa, kaikki on nihkeetä ja hidasta.

EDIT: Sovitaan, että ihan kaikki ei oo nihkeetä ja tylsää ja kakkaa, mutta kuitenkin.
Voisitko vastata painamalla "lainaus nappia" Kitos :)

Samaan sekavaan ketjuun postaaminen Nekronin ja kumppanien kanssa on tosin tunnetusti pelivirhe.

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #2 : 19.05.14 - klo 11:23 »
Ehkä se voisi helpottaa, jos sivuillanne olisi competitivesta jotain muutakin tietoa tarjolla kuin "competitive REL, dekkilista vaaditaan". Hyvin suuri osa porukasta ei lähde tuon perusteella etsimään lisää tietoa, vaan siitä jää mieleen vain että siellä vaaditaan asioita ja vaivannäköä.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Retardi

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #3 : 19.05.14 - klo 11:35 »
Ehkä se voisi helpottaa, jos sivuillanne olisi competitivesta jotain muutakin tietoa tarjolla kuin "competitive REL, dekkilista vaaditaan". Hyvin suuri osa porukasta ei lähde tuon perusteella etsimään lisää tietoa, vaan siitä jää mieleen vain että siellä vaaditaan asioita ja vaivannäköä.

Tämä on kyllä varsin ymmärrettävää, yritin itse löytää sopivaa artikkelia joka kertoisi pelaajalle miten regular ja competitive rel turnaukset oikeastaan eroavat toisistaan, mutta aika hankala löytää mitään erityisen hyvää (monet tuntuvat olevan aika vanhentuneita).
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #4 : 19.05.14 - klo 11:40 »
Ehkä se voisi helpottaa, jos sivuillanne olisi competitivesta jotain muutakin tietoa tarjolla kuin "competitive REL, dekkilista vaaditaan". Hyvin suuri osa porukasta ei lähde tuon perusteella etsimään lisää tietoa, vaan siitä jää mieleen vain että siellä vaaditaan asioita ja vaivannäköä.

Tämä on kyllä varsin ymmärrettävää, yritin itse löytää sopivaa artikkelia joka kertoisi pelaajalle miten regular ja competitive rel turnaukset oikeastaan eroavat toisistaan, mutta aika hankala löytää mitään erityisen hyvää (monet tuntuvat olevan aika vanhentuneita).

Ehkä jos nätisti pyydätte niin joku tuomari kirjoittaa teille sellaisen suameksi?
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #5 : 19.05.14 - klo 11:44 »

Tai sitten nyt vanhempana (5 vuotta myöhemmin..) taas comp turnaukset on taas juuri niitä missä ei _jaksa_ kuunnella sitä vihua kuka haluaa nähdä kaikki vaiheet ja sufflet kun fetchataan ja castataan zenith x=0 tai itse henkilökohtaisesta hieman ärsyttää kun comp tasolla ainakin se ländin täppääminen on suotavaa jos pelaa vuorolle 1 lantun kun on obvious, että sillä yhdellä pystyssä/käännettynä olevalla forestilla ei ole mitään väliä.


Mun mielestä se ländin täppääminen on sellainen hyvä tapa joka kuuluu ihan keittiönpöytäpeleihinkin, turnauksista nyt puhumattakaan. Itse en _jaksa_ sellaisia vastustajia, jotka ei viitsi sen verran ottaa vastustajaa huomioon että kääntäisi sen forestinsa kenoon ja pelaisi muutenkin selkeästi.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #6 : 19.05.14 - klo 11:57 »
Tai sitten nyt vanhempana (5 vuotta myöhemmin..) taas comp turnaukset on taas juuri niitä missä ei _jaksa_ kuunnella sitä vihua kuka haluaa nähdä kaikki vaiheet ja sufflet kun fetchataan ja castataan zenith x=0 tai itse henkilökohtaisesta hieman ärsyttää kun comp tasolla ainakin se ländin täppääminen on suotavaa jos pelaa vuorolle 1 lantun kun on obvious, että sillä yhdellä pystyssä/käännettynä olevalla forestilla ei ole mitään väliä.
Aika harvassa on ne jotka ei anna sun shortcuttaa "fetchaan forestin, zenith x=0 samalla sufflella. Se on toki eri asia jos tulee vaikka Stifleä fetchiin. Tämänkin voit vamistaa näin: "fetchaan forestin, resolvaako?" Kaveri sanoo että resolvaa jolloin voit sanoa että "castaan sillä zenithin x=0". En nyt ihan tajunnut että jos et tee sillä yhdellä lantulla mitään niin miksi sitä pitää tappia, toki jos jotain castaat niin sen manacosti pitää maksaa jolloin landi menee tappiin. Eihän missään nyt voi pelata sillai että castaat spellejä muttet jaksa tappia manoja?

Veikkaan että tässä asiassa on aika paljolti kyse siitä että kaikki ihmiset eivät halua ottaa niin tosissaan ja kilpailuhenkisesti mtg:n pelaamista. He haluavat siis lähinnä pitää hauskaa, ei kilpailla siitä kuka on paras.

Poissa Gagis

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #7 : 19.05.14 - klo 12:10 »
Hupsua. Ite en oo ikinä ees kiinnittäny etukäteen huomiota, että olenko menossa Regular vai Competitive turnaukseen.
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa Peikko

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #8 : 19.05.14 - klo 12:39 »
Aika harvassa on ne jotka ei anna sun shortcuttaa "fetchaan forestin, zenith x=0 samalla sufflella.

Sitten ollaan turnauspelaamisen ikeessä kun vihu ei anna sun shortcuttaa Zenithin toista shufflea ja sekoittaa dekinkin välissä.

Poissa Nekron

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #9 : 19.05.14 - klo 12:56 »
En nyt ihan tajunnut että jos et tee sillä yhdellä lantulla mitään niin miksi sitä pitää tappia, toki jos jotain castaat niin sen manacosti pitää maksaa jolloin landi menee tappiin. Eihän missään nyt voi pelata sillai että castaat spellejä muttet jaksa tappia manoja?

Noh, en tiedä miten itse olet tottunut pelaamaan, mutta esim fnm:ssä tulee yleensä pelattua muotoa "[land] -> [asia] -> go" ja en täppää lääniä, jos olen jostain sneakannut infon, että vihu ei tee mitään vuorolle 1.

Niin ja mitä tuohon zenith asiaan tulee, niin näin on kerran käynyt ja piti judgea kutsua, sillä olisin varmaan scoopannut responssina kaljaan mikäli judge olisi myös ollut sitä mieltä että pitää sufflee ja cuttaa väliin. Eli tästä on tullut hieman sellaisia kokemuksia, et nihkeet on ja vaivaloista ja raskasta. (Tosin eipä se ole estänyt pelin pelaamista)
Voisitko vastata painamalla "lainaus nappia" Kitos :)

Samaan sekavaan ketjuun postaaminen Nekronin ja kumppanien kanssa on tosin tunnetusti pelivirhe.

Poissa weaselface

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #10 : 19.05.14 - klo 13:11 »

En nyt ihan tajunnut että jos et tee sillä yhdellä lantulla mitään niin miksi sitä pitää tappia, toki jos jotain castaat niin sen manacosti pitää maksaa jolloin landi menee tappiin. Eihän missään nyt voi pelata sillai että castaat spellejä muttet jaksa tappia manoja?

Noh, en tiedä miten itse olet tottunut pelaamaan, mutta esim fnm:ssä tulee yleensä pelattua muotoa "[land] -> [asia] -> go" ja en täppää lääniä, jos olen jostain sneakannut infon, että vihu ei tee mitään vuorolle 1.

Häh, miksi? Eikö olis helpompi tehdä asiat aina samalla lailla, ilman että niitä sen kummemmin joutuu miettimään. Tulee rutiini siihen hommaan ja saa ohjattua sen mentaalisen energian asioihin jotka sitä oikeasti vaatii... Tarkoitan vaan että puhut landin täppäämisestä niinkuin siitä olis jotain vaivaa.

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #11 : 19.05.14 - klo 13:11 »
Eiköhän se oo ihan hyvä tapa tappia ne landit aina kun käyttää manaa niin välttää mahdolliset sekaannukset oli REL mikä tahansa. Ymmärtänet varmaan myös että näin ei voida toimia competitive REL turnauksissa vaikka se paikallisessa FNM:ssä menisi läpi.

Tuo Zenith tapaus menee kyllä sitten vastustajan pölhöyteen enemmänkin, onneksi judget varmaan osasivat selvittää miten homman kuuluu mennä. Sama tapaus olisi yhtä hyvin voinut käydä regular REL:llä.

Poissa Lunic

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #12 : 19.05.14 - klo 13:14 »
En ole kyllä kertaakaan törmännyt henkilöön, joka ei täppäisi ländejä, jos jotain castaa. Ländien täppääminen kun on _aika oleellinen_ osa peliä, niin joku nillittäminen, että ei jaksa sitä tehdä ykkösvuorolla kuulostaa vaan typerältä.

Poissa freedfromthereal

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #13 : 19.05.14 - klo 13:27 »
Tämä on kyllä varsin ymmärrettävää, yritin itse löytää sopivaa artikkelia joka kertoisi pelaajalle miten regular ja competitive rel turnaukset oikeastaan eroavat toisistaan, mutta aika hankala löytää mitään erityisen hyvää (monet tuntuvat olevan aika vanhentuneita).

Tässä olis hyvä sauma seuraavalle Poro-artikkelille, jos minulta kysytään.

Vaikka itselläni ei ole competitiven kanssa vuosikymmeneen ole ollut mitään ongelmia, muistelisin että yksi "epämääräinen pelottava asia" oli ennenmuinoin helposti putoilevat varoitukset. Nykyään tuomarilinja on muuttunut mikä kannattaa tuossa mahdollisessa  artikkelissa mainita. Epäilemättä tuoreita pelaajia pelottaa se että competitivessa pitää pelata tarkasti  ja he eivät tiedä mitä kaikkea voi tapahtua.

Otetaan nyt esimerkiksi vaikka missattu dark confidant triggeri. Ennen siitä olisi tullut varoitus molemmille pelaajille ellen erehdy? Nyt tulee todennäköisesti paljon vähemmän stressaava "menijo" linjaus  ilman varoituksia.
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa Retardi

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #14 : 19.05.14 - klo 13:34 »
Tämä on kyllä varsin ymmärrettävää, yritin itse löytää sopivaa artikkelia joka kertoisi pelaajalle miten regular ja competitive rel turnaukset oikeastaan eroavat toisistaan, mutta aika hankala löytää mitään erityisen hyvää (monet tuntuvat olevan aika vanhentuneita).

yksi "epämääräinen pelottava asia" oli ennenmuinoin helposti putoilevat varoitukset.

Otetaan nyt esimerkiksi vaikka missattu dark confidant triggeri. Ennen siitä olisi tullut varoitus molemmille pelaajille ellen erehdy? Nyt tulee todennäköisesti paljon vähemmän stressaava "menijo" linjaus  ilman varoituksia.

Varoituksia jaellaan kyllä nykyäänkin, mutta minulla on semmoinen tuntuma että porukkaa ottaa ne hieman liian vakavasti. Varoitus on kuitenkin vain muistutus siitä, että nyt tuli "pölhöiltyä" ja jatkossa ollaan hieman tarkempia, en muista että olisin itse joutunut koskaan upgradeamaan varoituksia game lossiksi vaikka varmasti enemmän tuomaroineet ovat näitäkin joutuneet tekemään.

Dark Confidantista tuli ennenvanhaan gameloss sille joka unohti, nykyään ei tosiaan edes varoitusta.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #15 : 19.05.14 - klo 13:42 »
Tässä olis hyvä sauma seuraavalle Poro-artikkelille, jos minulta kysytään.

Tämä on huomioitu.

Lainaus
Vaikka itselläni ei ole competitiven kanssa vuosikymmeneen ole ollut mitään ongelmia, muistelisin että yksi "epämääräinen pelottava asia" oli ennenmuinoin helposti putoilevat varoitukset. Nykyään tuomarilinja on muuttunut mikä kannattaa tuossa mahdollisessa  artikkelissa mainita. Epäilemättä tuoreita pelaajia pelottaa se että competitivessa pitää pelata tarkasti  ja he eivät tiedä mitä kaikkea voi tapahtua.

Itse olen pelannut pian päivälleen kaksikymmentä vuotta ja tuomarin natsat ollut siitä yli kymmenen ja täytyy sanoa että sekä säännöt että tuomarien ohjeistus ovat menneet aimo harppauksin eteenpäin. Varsinkin nykyään tuomareille teroitetaan että he ovat asiakaspalvelutyössä, eivät teloituskomppania. Game Losses with a smile!  ;D
« Viimeksi muokattu: 19.05.14 - klo 14:14 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Thalian

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #16 : 19.05.14 - klo 13:48 »
Aikaisemmin kovemman rellin turnauksiin meneminen oli paljon nihkeämpää kun game losseja tuli aika helpostikin. Nykyään tosiaan on paljon helpompaa, kun säännöstö noiden suhteen on inhimmillisempää. Olettaisin kuitenkin, että uusille pelaajille kovemmat rellit ovat vähän peljoittava asia, kun todennäköisesti on aika paljon epävarmuutta sen oman osaamisen suhteen ja ei tiedä, miten siihen sitten suhtaudutaan.

Poissa Frost

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #17 : 19.05.14 - klo 14:04 »
Varmaan se "competitive" -sana itsessään on jo pelottava. Tulee heti tunne että kaikki rentous ja hauskuus pelaamisesta katoaa ja se on vaan "serious business". Tietenkin, kuten nimikin kertoo, kyse on kilpailullisesta formaatista ja ymmärrän kyllä voitonhalun ja kilpailuhenkisyyden. Kyllähän kaikki esim. siellä FNM:ssäkin varmasti mielellään haluaa voittaa, eikä hävitä. Siellä ei kuitenkaan yleensä tarvi pelätä että pelin häviää siihen, että vastustaja kyttää sun virheitä ja saa ilmaisia voittoja kutsumalla judgen paikalle, sen sijaan että antaisi ottaa väärin tehdyn liikkeen takaisin. Jotenkin siitä katoaa se herrasmiesmäisyys ja vastustajan kunnioittaminen. Itse ainakin haluan voittaa/hävitä pelaamalla rehdisti, enkä siihen että toinen osapuoli tekee tahattoman virheen.

Tietenkään ei pidä yleistää, kyse on yksittäisistä ihmisistä eikä competitive REL:stä itsestään, mutta kyllä siellä tuntuu olevan selvästi enemmän niitä joilla on hiekkaa pyllyssä/haluttomuutta kunnioittaa vastustajaa tai käyttäytyä kohteliaasti (etenkin jos kyseessä on kokemattomampi pelaaja) kuin regularissa.

Helppo ratkaisuhan olisi tietenkin, ettei tee niitä tyhmiä pelivirheitä competitivessä vaan on parempi pelaaja, niin ei tarvi kärsiä siitä vastustajan rageluista tai judgen kiljumisesta paikalle.

Mutta miten esim. competitivessä virallisesti suhtaudutaan tilanteisiin joissa pelaaja epähuomiossa lyö pöytään väärän kortin kuin mitä oli tarkoitus pelata. Esim. lyö pöydälle väärän ländin ja huomaa välittömästi "oho, ei mun tuota ollut tarkoitus laittaa". Tai täppää manat spelliin ja lyökin epähuomiossa kädestä väärän kortin kuin oli tarkoitus pöydälle (kertomassa suullisesti mitä aikoi castaa) ja sitten sanookin "eiku, väärä kortti prkl". Onko näissä tilanteissa vastustajalla mitään velvoitetta antaa ottaa siirto takaisin ja laittaa oikea ländi/spelli peliin? Vai onko se karu meininki "teit pelivirheen, meni jo"? Tää nimittäin ainakin on yksi iso ero mikä esim. regular tasolla vielä tuntuu herrasmiesmäiseltä "joo laita vaan se oikea ländi" koska vastustajahan saa siitä jopa hyötyä tietämällä nyt yhden ylimääräisen käsikortin.

Poissa Nekron

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #18 : 19.05.14 - klo 14:05 »
En ole kyllä kertaakaan törmännyt henkilöön, joka ei täppäisi ländejä, jos jotain castaa. Ländien täppääminen kun on _aika oleellinen_ osa peliä, niin joku nillittäminen, että ei jaksa sitä tehdä ykkösvuorolla kuulostaa vaan typerältä.

No niinhän se on, mutta ehkä se on jotain semmosta mitä kutsutaan laiskuudeksi? Sen jälkeen kun on pelannut oman dekkinsä läpi sen 1768 kertaa niin tulee tehtyä enemmän tai vähemmän kysenalaisia short cuttauksia. Ja noh, vaikka sen keskimäärin aina muistaa tehdä niin vastusajan hieman ylhäältä päin katsottu huomautus "Hei, täppäätkö ländin" mihin kuluu aikaa enemmän kun koko seuraavaan kahteen vuoroon on vain ärsyttävää.

Niin ja kaikki saa olla mitä mieltä tahansa, minusta tämä on ärsyttävää ja se kulminoituu erityisesti comp tasolle (FNM:ssä todella harvoja kiinnostaa käännänkö oikeesti sen pahvin kenoon) mutta tästä on ehkä fiksuimmat jo lukeneet rivien välistä, että kyse ei nyt ole välttämättä näin räikeästä ~short cuttauksesta vaan enemmänkin juurikin siitä, että comp tasolla taikakortti pelistä tulee valuen tavoittelua, eli pokerin pelaamista erilaisilla korteilla. (Tämä on siis erisuurta hupailun kanssa -> syy miksi comp tasolla pelaaminen on joillekkin oikeasti kynnys kysymys)

karu meininki "teit pelivirheen, meni jo"

EDIT: Pakko on vielä tuo lisätä tähän sillä tuo oli hyvin ilmaistu ja jossain regularilla tuon voisin itse vielä kuitata ota vaan, jos ei olla tehty vielä mitään mihin se ländi vaikuttaa, comp tasolla pitäisi huutaa judge jotta et vahingossa kerää itsellesi jostain "soosoo" merkintää [jostain]

Loppu.
« Viimeksi muokattu: 19.05.14 - klo 14:10 kirjoittanut Nekron »
Voisitko vastata painamalla "lainaus nappia" Kitos :)

Samaan sekavaan ketjuun postaaminen Nekronin ja kumppanien kanssa on tosin tunnetusti pelivirhe.

Poissa Retardi

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #19 : 19.05.14 - klo 15:23 »
Mutta miten esim. competitivessä virallisesti suhtaudutaan tilanteisiin joissa pelaaja epähuomiossa lyö pöytään väärän kortin kuin mitä oli tarkoitus pelata. Esim. lyö pöydälle väärän ländin ja huomaa välittömästi "oho, ei mun tuota ollut tarkoitus laittaa". Tai täppää manat spelliin ja lyökin epähuomiossa kädestä väärän kortin kuin oli tarkoitus pöydälle (kertomassa suullisesti mitä aikoi castaa) ja sitten sanookin "eiku, väärä kortti prkl". Onko näissä tilanteissa vastustajalla mitään velvoitetta antaa ottaa siirto takaisin ja laittaa oikea ländi/spelli peliin? Vai onko se karu meininki "teit pelivirheen, meni jo"? Tää nimittäin ainakin on yksi iso ero mikä esim. regular tasolla vielä tuntuu herrasmiesmäiseltä "joo laita vaan se oikea ländi" koska vastustajahan saa siitä jopa hyötyä tietämällä nyt yhden ylimääräisen käsikortin.

Mielestäni, jos pelaaja on laittamassa pöytään vaikkapa forestia, ja irrottamatta otetta kortista toteaakin että 'hups, enpä pelaakaan tätä vaan tämän islandin' ei tilanteessa ole minkäänlaista ongelmaa. Samoin jos pelaaja vaikkapa täppää swampin ja mountainin ja sanoo pelaavansa Lightning Striken mutta pistää kädestä pöytään Magma Jetin ja "hupsista väärä kortti" niin mielestäni tässä on aika selvästi pelattu Lightning Strike. Jos taas pelaaja täppää kyseiset landit, pistää mitään sanomatta Magma Jetin pöydälle ja parin sekunnin päästä toteaa että "eikun Lightning Strike piti pelata", mielestäni pelattu spelli on nyt Magma Jet.

Lisäksi veikkaan, että tämä "hiekkaa pyllyssä" kansakunta on aika pitkälti lopettanut magicin pelaamisen jo useita vuosia sitten. En ainakaan tuomaroimissani competitive turnauksissa ole tämmöiseen törmännyt, mielestäni jopa liian harvoin kutsutaan tuomaria selvittämään sekavaksi edennyttä pöytätilannetta.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa KukistajA

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #20 : 19.05.14 - klo 15:33 »
Lisäksi veikkaan, että tämä "hiekkaa pyllyssä" kansakunta on aika pitkälti lopettanut magicin pelaamisen jo useita vuosia sitten. En ainakaan tuomaroimissani competitive turnauksissa ole tämmöiseen törmännyt, mielestäni jopa liian harvoin kutsutaan tuomaria selvittämään sekavaksi edennyttä pöytätilannetta.

Uskon että tällä nyt tarkoitetaan yleisesti tilanteita "hups, kämmäsin, voinko ottaa takas?"-tilanteita. Jos jossain prellussa mun vihu pelais pöksyt omalle Phantasmal Bearille, niin antasin kyllä ottaa takas ja valita paremman targetin. PTQ:ssa taas en vastaavaa siimaa antais.
Allekirjoitus näkyy vain MtgSuomi Premium™ -jäsenille.

Poissa Samsson

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #21 : 19.05.14 - klo 15:51 »
Kerrotaan omia kokemuksia muailmalta.

Olen useasti kävellyt GP:llä jonkun peliparin ohi samalla kun kuulen tyyliin "joo, ota vaan takas..." toiselta tyypiltä.
Pysähdyn ja kysyn voinko auttaa, mihin molemmat vastaavat että "ei kiitos!"

Eli joo, kuuluu kutsua tuomaria paikalle jos on tarvetta.
Ei, kaikki Comp-pelaajat eivät ole sieluttomia must-win tyyppejä, jotka vain odottavat virhettäsi.

Uskoisin että jos useampi "herrasmiespelaaja" (vai miksi haluaakaan itsensä kutsua) kävisi Suomen Comp turnauksissa, tämä käsite katoaisi aika nopeasti. Mutta jos kaikki Comp pelaajat ajattelevat että "minäpä tarkkailen vihun tekemisiä koska se varmasti kyttää minua" niin ilmapiiri nopeasti muuttuu just tällaiseksi mitä kuvailette. Toki jos toinen kalastelee vihulta vastausta ennen kuin itse "huomaa virheensä", niin tuomarin kanssa joutuu keskustelemaan hetkenkin...

Poissa Co

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #22 : 19.05.14 - klo 16:00 »
Korkeammat osallistumismaksut. Pääosin pelataan rautakanki anuksessa kunnes ensimmäiset tappiot on recordseissa. Ilman top tier deckiä on vaikea pärjätä ja harvoin nauretaan.

Comp. Releissä nauttii ja palkitaan eniten kilpahenkisimpiä pelaajia. Casuaali Ceijo tyytyy pitämään hauskaa 2-2 tuloksella keskiviikko leka/moderni/fnm:ssa.

Nautinnon 'EV' on pienempi (isoissa) comp. rel. turnauksissa. Sääntöjen noudattaminen ei ainakaan itseäni haittaa vaan lähinnä se ilmapiiri.
"Fight? I cannot. I do not care if I live or die, so long as I can rest."

Poissa Rancid-

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #23 : 19.05.14 - klo 16:04 »
Vanha nillittäjä täällä heippa. Mulla ei henkilökohtaisesti ole Hannun kysymykseen lisättävänä muuta kuin rissaspääteltyä spekulaatiota, mutta haluaisin tuoda ihan vähän esiin sitä asian kääntöpuoltakin. Meitä on nimittäin sellainen parinkymmenen sankarin joukko, joita näissä isommissa turnauksissa kiinnostaa tasan yksi sijaluku. Yleensä tästä kyseisestä sijoituksesta saa kolmi- tai jopa nelinumeroisen summan verran rahallista hyvää. Siinä tilanteessa sitten mielellään tahtoisi, että kun itse pyrkii pelaamaan parasta mahdollista pakkaa mahdollisimman optimaalisesti saavuttaakseen tuon tavoitteen, myös kanssapelaajat kunnioittaisivat peliä ja muita pelaajia sen verran, että saataisiin todennäköisimmin palkinto sille, kelle se kuuluu. Useimmiten kunnioittavatkin.

Juuri tuon ajatuksen, että toivotaan parhaan voittavan (myös oma voitto kelpaa jos en jostain syystä ollutkaan paras 8)) takia ne keissit, missä tapahtuu jotain ihan muuta, sitten jaksavatkin ärsyttää vielä näin useita vuosia pelanneenakin. Esimerkkejä tällaisista: kaikki ländit yhdessä epäselvässä pinossa, priorityn kärkkyminen tyyliin "joko on mun vuoro" useita kertoja vuorossa, manojen venkslaaminen sen jälkeen kun spelli on jo julistettu, mikä tahansa alle 60 astetta korttia kääntävä täppäämisliike jne. Näissä kaikissa yhteistä on se, että pelitilanne yritetään tehdä vastustajalle epäselväksi. Tämä on pelillisen edun hankkimiseen se toiseksi arveluttavin keino, edellään vain suoranainen huijaaminen, eikä sekään kovin paljoa.

Liukkaan rinteen argumentaation uhallakin totean vielä, että jos ykkösvuorolla jättää manat täppäämättä Llanowar Elffiin "shortcuttina", on aika helppo muutamaa vuoroa myöhemmin pelata kaksi äijää, maksaa vain toisesta ja jättää manat auki temppuun "kun onhan se ihan selvää että oon oikeasti tapped out". Noin niinku esimerkkinä.

PS. En muista, milloin olisin viimeksi ollut competitive-turnauksessa, jossa en olis nauranut vähintään matsien välissä ja ehkä jopa niiden aikana. Ehkä joku umpipaska sealedpool into 0-2 ei naurattanut.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa malin

  • L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #24 : 19.05.14 - klo 16:10 »
Omia hajatelmia:
-nykyään tuomarit on selvästi paikalla pelaajia varten ja asiakaspalvelutehtävissä. Game lossin tasoisia rangaistuksia jaetaan vain jos on tehnyt virheen josta voisi saada huomattavasti etua (esim. ylim. kortin nostaminen muulloin kuin pelin alussa) ja, kuten arvata saattaa, tätä tapahtuu melko harvoin. Aiemmin game losseja sai huomattavasti herkemmin. Näin ei haluta rangaista suuresti pikkumöhlingeistä ja varoitus tosiaankin on vain varoitus - "tarkkuutta ensi kerralla, kiitos :)".   

-Varoitukset kirjataan ylös, jotta mahdolliset pelaajat jotka jatkuvasti tekevät ns. tärkeissä turnauksissa pieniä möhlinkejä omaksi edukseen jäisivät kiinni, jos ei heti niin ajan kuluessa (tahallinen virhe on aina, myös regularilla, cheating)

-pari viikkoa sitten Porojen GP trialilla pelatessani oikeastaan kaikki meni kuten regularillakin, tosin kun dekkilistat kerättiin niin niistä pystyi tekemään coveragea. Jos möhlättiin kutsuttiin tuomaria paikalle ja tilanne korjattiin, mutta näitä tapahtui hyvin vähän.
-ja sama juttu GP:lläkin, tiukka niuhottaminen ja edun hakeminen pikkuvirheistä on aikaa 10 vuoden takaa (kun siitä usein "palkittiin" vastustajan game lossin muodossa) , ei nykypäivää.

-> oma johtopäätökseni: GP trial / poro tour trial / ptq on turnaus siinä missä muukin, mutta PWP-pojoja tulee moninkerroin ja turnauksessa on usein muita viikonlopputurnausta enemmän pelaajia ja siten myös palkintojakin :)
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.

Poissa Ksanen

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #25 : 19.05.14 - klo 16:27 »
Lainaus
Liukkaan rinteen argumentaation uhallakin totean vielä, että jos ykkösvuorolla jättää manat täppäämättä Llanowar Elffiin "shortcuttina", on aika helppo muutamaa vuoroa myöhemmin pelata kaksi äijää, maksaa vain toisesta ja jättää manat auki temppuun "kun onhan se ihan selvää että oon oikeasti tapped out". Noin niinku esimerkkinä.

Tämä oli mielestäni hyvin sanottu. Mielestäni on ikävää pelata vastustajaa vastaan, joka ei viitsi kunnioittaa toista sen verran että vaivautuisi täppäämään landinsä jotain pelatessaan. Siinä jos huomautat asiasta niin ilmapiiri menee helposti vieläkin vaivautuneemmaksi. En tosin ole kyllä hirveästi törmännyt tällaiseen, mutta tiedän tapauksia.
Esimerkkinä, olin pelaamassa lekaa ja vastustaja yritti maksaa 2 kertaa temppunsa täppäämällä fetsin forestiksi. Tästä sitten ystävällisesti huomautin, että ei ole mahdollista niin ei kätellyt pelin jälkeen vaan lähti suoraan pois. En ottanut itseeni, mutta ihmettelin vain, että olipa totinen kaveri.

Itse tykkään uutta deckkia rakentaessani testata sitä pelaamalla 'itse itseäni vastaan'. Kontrolloidessani molempia deckkeja yritän vain yksinkertaisesti voittaa molemmilla ja tehdä ne ratkaisut mitä tekisin pelatessani toista pelaajaa vastaan (ja unohtaa että tiedän hänen käsikorttinsa ja miettiä sen sijaan mitä siellä saattaa olla). Joskus ajatusten alkaessa virrata on helppo pelata miestä pöytään ja olla täppäämättä manoja, koska se tuntuu niin itsestäänselvältä ja "aikaavievältä". Sitten kuitenkin alkaa miettiä jossain vaiheessa, että jäiköhän minulla nyt manaa tämän tempun pelaamiseen. Tässä vaiheessa mietin aina, että älä tee tätä virhettä oikeassa pelissä. koska se olisi varsin typerää ja noloakin. Ja siinä sitä aikaa sitten meneekin kun käydään läpi mitä tuli castattua viime vuorolla.

Poissa Reflektio

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #26 : 19.05.14 - klo 16:39 »
Liikkui sitten junalla, bussilla, lentokoneella tai yhteiskyydillä, niin matkakustannukset paisuu melkoisen suuriksi Oulun seudulta ja pohjoisempaa Jkl-Tre-Hki-alueelle liikkuessa, jossa suuret competitive-turnaukset tuntuis ainakin pääasiassa olevan, eikä monilla turnauksiin halukkailla ole moiseen varaa. Oulussa ja pohjoisempana ei itse asiassa taida olla yhtikäs mitään competitive-tasoista(?). Että siinä jää sitten puoli Suomea, vaikkei niin tiuhaan asuttua, kokonaan touhun ulkopuolelle.
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa Retardi

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #27 : 19.05.14 - klo 17:12 »
Oulussa ja pohjoisempana ei itse asiassa taida olla yhtikäs mitään competitive-tasoista(?). Että siinä jää sitten puoli Suomea, vaikkei niin tiuhaan asuttua, kokonaan touhun ulkopuolelle.

Mikäänhän ei estä paikallista turnausjärjestäjää (kuka se sitten onkaan) järjestämästä osaa turnauksista competitive-turnauksena mikäli pelaajilla on sellaiseen halua.

Itse muistelen peliuran alkuajoilta, että kun meni pelaamaan "isojen poikien turnauksiin" niin aika äkkiä oma tekninen pelaaminen otti isoja harppauksia eteenpäin. Ihminen kun on vähän semmoinen eläin, että mikäli 'virheillä' ei ole 'seurauksia' niin niitä 'virheitä' ei yleensä lainkaan korjata, mutta jos 'seuraus' on jotain niinkin mitätöntä kuin warning magic-turnauksessa niin samaa kämmiä tulee harvemmin toistettua kovin montaa kertaa.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa Rampe

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #28 : 19.05.14 - klo 17:47 »
Olin viime syksynä ensimmäistä kertaa cempetitive turnauksessa Tampereella. Seuraavan häviön/tasurin jälkeen ei olisi enää mitään mahdollisuuksia päästä pidemmälle. Vastustaja ehdotti, että heitämme noppaa mikäli tasatilanne tulee. Tämä sopi minulle, koska en tiennyt sen olevan kiellettyä. Pelin lopuksi heitimme noppaa, jonka jälkeen meidät molemmat diskattiin suoraan turnauksesta. Pääsimme vielä kirjoittamaan lapun siitä, mitä pahaa tuli tehtyä.

Ymmärrän että sääntörikkeistä tulee sanomista, mutta tuosta jäi todella huono maku ensimmäiseksi kerraksi. Minulla ei ollut aavistustakaan, että tuollaisesta tiputetaan molemmat pelaajat pois turnauksesta. Tuon jälkeen en ole competitive turnauksissa käynyt : /

Poissa Nastaboi

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #29 : 19.05.14 - klo 17:50 »
Niin ja mitä tuohon zenith asiaan tulee, niin näin on kerran käynyt ja piti judgea kutsua, sillä olisin varmaan scoopannut responssina kaljaan mikäli judge olisi myös ollut sitä mieltä että pitää sufflee ja cuttaa väliin.

Sellaista tuomaria et tule kyllä löytämään, joka ei anna shortcuttaa Zenithin molempia sekoituksia. Jos vastustaja haluaa tehdä jotain responssina Zeniitin pelaamiseen, on hänellä täysi oikeus katkaista shortcut, mutta sellaista pelaajaa, joka haluaisi vain nillittääkseen vastustaa kyseistä shortcuttia, ei ainakaan omalle kohdalleni ole tullut vielä vastaan. Kävikö sellainen vaihtoehto mielessä, että fetchland ja Zenith eivät olleet vastustajalle ennestään tuttuja kortteja, ja hän halusi vain pelaamista hidastettavan, jotta varmasti ymmärtää, mitä tilanteessa tapahtuu?

Siellä ei kuitenkaan yleensä tarvi pelätä että pelin häviää siihen, että vastustaja kyttää sun virheitä ja saa ilmaisia voittoja kutsumalla judgen paikalle, sen sijaan että antaisi ottaa väärin tehdyn liikkeen takaisin. Jotenkin siitä katoaa se herrasmiesmäisyys ja vastustajan kunnioittaminen. Itse ainakin haluan voittaa/hävitä pelaamalla rehdisti, enkä siihen että toinen osapuoli tekee tahattoman virheen.

Itse en ole koskaan pelannut turnauksessa, jossa tarvitsisi tällaista pelätä. Ehkä joskus 90-luvulla näin saattoi ollakin, mutta moniko tähän ketjuun vastanneista kilpatason pelaamista karttavista on pelannut silloin?

Jos pelaaja yrittää pelata spelliä väärillä manoilla tai laittomaan kohteeseen, peruutetaan tilanteeseen ennen spellin castaamista. Ei näitä kytätä ilmaisten voittojen toivossa, vaan varmistetaan juurikin sitä, että peli ratkeaa rehtiin pelaamiseen.

Rehelliset pelivirheet taas kuuluvat peliin, ja joskus niihin ratkeaa peli. En kyllä ymmärrä, mitä vastustajan kunnioittamista siinä on, että antaa tämän muuttaa pelaustaan huomattuaan vasta sen tehtyään, että jokin toinen pelaus olisi ollut parempi. Mielestäni on paljon reilumpaa hävitä siihen, että tekee pelin aikana pieniä virheitä, kuin siihen, että ei nosta toista pääväriländiä 10/7-manabasella. Jotkut väärän kortin kädestä näyttämiset nyt tietenkin saa korjata.

Lainaus
Tietenkään ei pidä yleistää, kyse on yksittäisistä ihmisistä eikä competitive REL:stä itsestään, mutta kyllä siellä tuntuu olevan selvästi enemmän niitä joilla on hiekkaa pyllyssä/haluttomuutta kunnioittaa vastustajaa tai käyttäytyä kohteliaasti (etenkin jos kyseessä on kokemattomampi pelaaja) kuin regularissa.

Helppo ratkaisuhan olisi tietenkin, ettei tee niitä tyhmiä pelivirheitä competitivessä vaan on parempi pelaaja, niin ei tarvi kärsiä siitä vastustajan rageluista tai judgen kiljumisesta paikalle.

Mulla on kyllä ihan päinvastaiset kokemukset pelaajista comp. REL:llä. Rageamista vastustajan rikkeestä en ole koskaan nähnyt, matsin häviöstä kylläkin - REL:stä riippumatta. Ja mikä siinä judgen kiljumisessa paikalle nyt on niin pahaa? Tuomarit ovat selvittämässä epäselviä tilanteita ja varmistamassa reilun pelin ja tasavertaisen kohtelun kaikille. Omasta mielestäni isoin ongelma on, että tuomaria pyydetään paikalle regular-tasolla aivan liian harvoin.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM