Kortit ja pakat > Turnauspakat ja limited

Perustietoa Highlanderistä kiinnostuneille (Saksalainen)

(1/2) > >>

pyyhttu:
Formaatista yleensä: http://www.highlandermagic.info

Highlander on veikeänä casual- ja keittiöpöytävaihtoehtona tuttu useimmille pelaajille, missä isoja pakkoja yhdistää se että vain yksi kortti per slotti basic ländejä lukuunottamatta on sallittu. Tämä lienee formaatin yleisesti hyväksytty määritelmä mutta siihen yhtäläisyydet yleensä loppuvatkin ja houserulesit sekä neuvottelu säännöistä, pakan koosta, bännilistasta (tai sen järkevyydestä) saattavat ottaa vallan. On 80 kortin extended highlanderiä, 80-100 kortin highlanderiä legacyn bännilistalla, judgejen kahvitaukoformaatti EDH:ta (yleensä moninpeliä) kuin ainoata virallista Modon digitaalista Singletonia. Löytyypä vielä alaskan oma EDH variantti. Vaihtoehtoja siis riittää mikäli tämä ei uppoa.

"Highlander saksalaisittain" on siis vain yksi muoto Highlanderistä joka eroaa muista mm. sillä, että se on suhteellisen suosittu casual-turnausmuoto Saksassa, josta se on hiljalleen levinnyt Suomeen. Formaattia on pelattu vuodesta 1999 saksanmaalla, ja usein siis varsin kilpailullisessa muodossa. Vaikka eri highlanderit yleisesti ovatkin sanktioimattomia ja puhtaasti casual formaatteja, joiden pääpaino on (ja aina kuuluukin olla) hauskanpidolla, niitä voi pelata myös enemmän tosissaan ja analysoiden.

Suomessa tietääkseni ensimmäisen highlander-turnauksen järjesti Jaakko Mäkelä (Llewar) 11.8.2007 Ropeconien viimeisenä päivänä, jolloin osallistujia oli 27 pelaajaa. Lyhyt raportti turnauksesta ja vastasyntyneestä "metasta" löytyy formaatin saksankielisiltä foorumeilta.

Pakan suunnittelu:

Mitä buildeja on tarjolla? Mitä pelaisin? Montaa ländiä pelaan? Mitkä laput rokkaavat tässä formaatissa? Meta? 42?!?


--- Lainaus käyttäjältä: Frein - 28.10.07 - klo 22:10 ---Osaako kukaan selittää, että mikä tuossa Highlanderissa oikein viehättää? Eihän tuossa saa mitään järkevää läjää aikseksi muuta kuin pelaamlla hirveätä määrää tutoreita. Voinpa kuvitella, että ei kauheasti muut värit kuin sininen ja musta kannata.
--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Nastaboi - 29.10.07 - klo 11:00 ---Yleisesti haasteet miellyttävät eli miten saat rakennettua järkevän pakan noilla reunaehdoilla. Highlanderissa pääsee myös pelaamaan niitä vanhojen blokkien suosikkikortteja, jotka ovat rotatoituneet eivätkä ole riittävän vahvoja Extendedissä ja Legacyssa.
--- Lainaus päättyy ---

Highlanderissä pääsee/joutuu siis pelaamaan muitakin kortteja jotka ovat rotatoituneet vanhoista sanktioiduista formaateista ulos tai eivät normaalisti sanktioitua dekkiä rakentaessa saa riittävästi huomiota. Kun huomataan, että aikaisemmin hyvinä pidetyt kortit eivät välttämättä ole niin pelattavia (Cranial Extraction, Accumulated Knowledge, Meddling Mage) niin tällöin vastaavasti tilalle nousee uusia helmiä paikkaamaan vajetta (Crumbling Sanctuary, Bribery, Tainted Pact...). Muutamat kortit paranevat hieman (Candles of Leng) toiset taas pysyvät kuonana (Pale Moon).

Jos sattuu omistamaan Portalin "redundancy-lappuja" (esim. Ravages of War, Lu Xun, Scholar General, Fire Ambush etc.) niin nyt niitäkin voi pelata vastaavien Armageddonin, el duncon ja Volcanic Hammerin rinnalla. Legacymiehille ainakin White Staxxin Ravages of War on tuttu vastaveto Extirpatelle (jota ei tosin highlanderissä ymmärrettävistä syistä pahemmin pelata). Portalilla on muitakin helmiä tarjottavana highlanderille, kuten Control of the Court RG-madnesiin, Strategic Planning Dredgeen/Reanimateen, Rolling Earthquake yleissiivojana controlleihin, Jungle Lion Stompyyn ja Personal Tutor sekä Grim Tutor komboihin.

Korttipooli on siis erittäin laaja joten pidempi kokemus pelistä ei ole pahitteeksi: tarvitset tietoja aikaisemmista arkkityypeistä ja vieläpä joka formaatista. Koska jokaiseen dekkiin tulee suuri määrä eri kortteja, joskus jopa 100 uniikkia lappua buildista riippuen, vie pakan suunnittelu sekä rakennus väkisinkin aikaa. Laaja korttipooli ja suuri määrä eri vaihtoehtoja joita voi pakassa kokeilla, pakottavat opettelemaan myös vanhojen lappujen nykyoracletekstien jargonin, jotta osaa kohdistaa hakunsa oikein etsittäessä juuri teemaan sopivia kortteja. Synergia myös highlanderbuildissa on tärkeää. Lisäksi formaatin pieni pelaajakunta, sideboardin puuttuminen, sekä outous ja casualmeininki muutenkin luovat hedelmällisen maaperän uuden tutkimiselle. Tällöin turnauksissakin voi vastaan kävellä mitä tahansa roguebuildeja "bounceninjoista" aina "lohnuländereihin".

Highlanderpakan suunnittelu on siis vaikeaa, eikä eternalformaatin kokoinen korttipooli tai sideboardin uupuminen juuri helpota asiaa. Kilpailukykyisen pakan pitäisi toimia hyvin vähän jokaista vastaan ollakseen vahva. Toinen vaihtoehto on tietysti että suunnittelee pakan juuri paikallista metaa vastaan (rock/paper/scissors-ajattelu). Aina kun on saanut "läjän" kasaan niin kaveripiirin testipelien jälkeen eri pakkoja vastaan löytää aina jotain pientä korjattavaa. Sama tunne yllättää jo pelatun turnauksen jälkeenkin. Tämä johtuu siitä, että 100 kortin kokonaisuuden hahmottaminen on vaikeaa ja kaikkea ei yhden turnauksen aikana ehdi pelaamaan, saati sitten yhden pelin aikana. Samasta syystä oleellisena osana suunnittelua on siis vain pelattava _paljon_  testipelejä. Tässä vaiheessa löytyvät sitten ne pakan mahd. puutteet, synergioita syntyy ja uusia ideoita putkahtaa, joskus yllättäviäkin.

Käytännössä testaus tarkoittaa sitä, että pelitestaamiset ja ajattelun "neljän vai kolmen Thoughtseizen" väliltä voi lopettaa, kuten myös sen täyden Tarmosetin metsästämisen valmistauduttaessa turnaukseen, (helpottavaa, eikö?). Yhdellä pärjäät hyvin ja usein et edes tarvitse edes sitä ainoatakaan: 100 kortin pakassa riippuvuus 1 kortista on pienempi kuin mitä se olisi normaalin 60 kortin ja 4 playsetin sijaan. Eli kärjistettynä uupuva Chain Lightning Burnissa korvattuna Lava Spikella ei tee HL-burnista juuri yhtään sen huonompaa, kuin mitä vastaavasti Chain Lightning-setin puuttuminen Legacyn Burnissa merkitsisi.
Tietysti Aluren komboa on turha pelata, jos ei omista kombon avainkorttia Alurenia.

Turnaukset:

Onneksi se yksi puuttuva kortti on highlanderpiireissä helppo lainata ennen turnauksen alkua ja tässä social engineering toimii erityisen hyvin. Muut pelaajat yleensä herkistyvät lainaamaan lappujaan helpommin kun ei taistella ratingeista REL:ien alla tai konepaikasta PT Hollywoodiin, vaan korkeintaan liikkeen lahjakorteista ja muutamasta irtoboosterista sekä tietysti maineesta ja kunniasta. Saksassa on tosin jo väännetty GP-turnausten muodossa, jolloin palkintoina on ollut mm. Mana Draineja ja The Tabernacle at Pendrell Valeja. Vaikka tuollaisiin palkintoihin oikeuttavat pelaajamäärät täälläkin sattuisivat joskus olemaan riittävän korkeat, niin olen kuitenkin huomannut tämän: Kun pienessä turnauksessa lappuja lainaa ennen peliä vastustajalle ja samainen kaveri sattuu sitten asettumaan vastaan, niin voitettu peli tämän jälkeen tuntuu oikeasti voitetulta. Tieto siitä että suboptimaalisiin kortteihin ei vastus hävinnyt vaan sortui ehkä pikemminkin bluffin avulla saavutettuun virhearviointiin, on oikeasti palkitseva. Kun sanktioimaton formaatti on "sosiaalisesti kestävä" ja "pelaajilta pelaaijlle" niin on sen pelaaminenkin tällöin mukavampaa ja hyvää vastapainoa kilpailullisille, sanktioiduille formaateille. Pelit muutenkin kestävät usein alkuvuoroja pidemmälle eivätkä yleensä ratkea ikävään vastustajan manakusuun (ellei satu pelaamaan siis LD:tä).

Turnauksissa voi vastaan sitten asettua PT-pelaaja 'Spike' 5-Color Staxilla tai Sneak Attack/Serra Avatarilla varustettu naapurin 'Johnny', jolle vastustajan satunnainen (ensimmäisen vuoron?) nöyryyttäminen on 10 kertaa palkitsevampaa kuin normivoitto. Formaatti vaatii pelaajiltaan lähinnä hyviä pakan suunnittelu- ja testaustaitoja, sekä oman pakan tuntemista kun lähtee leikkimään esim. kombojen Summoner's Pactilla ja muilla tutoreilla. Ensimmäisen tai toisen vuoron kombotappoja ei ole (ellei Channel/Fireball-Johnnyllä käy munkki), vaan hitaampana formaattina tyypillinen Higlanderkierros 100 kortin sekoitteluineen ja tutorointineen voi kestää tavallisesti lähelle lisävuoroja, varsinkin 60 minuutin peliajalla, joka on yleensä asetettu minimi (tämä tosin vaihtelee turnausjärjestäjän mieltymysten ja pelaajien/kierrosten lukumäärän mukaan). "Julkisia" turnauksia Suomessa ei ole montaa vielä järjestetty ja ne on tavallisesti yhden miehen ristiretkiä kun kaveriporukassa pähkäillään "että taas voisi lasautella..." Tosin, vuoden 2008 aikana Helsingin Safen Haven on kunnostautunut tämän ei-sanktioidun turnauksen järjestäjänä, josta iso kiitos.

Pelattavien pakkojen arkkityyppien kirjo on laaja: samassa turnauksessa voi vastaan hyökätä suoraviivainen RG, ja seuraavilla kierroksilla sitten lukottava prison, controlloiva parfait, tai kombottava rogue (tai se Johnnyn Sneak Attack/Serra Avatar). Highlanderpakkaa voi olla joskus vaikea sitoa mihinkään tiettyyn arkkityyppiin, sillä samassa pakassa voi olla lainattuja elementtejä useammastikin muusta pakasta ja uuden pelaajan voi olla vaikea ymmärtää miten moinen "läjä" voi toimia. Joskus vasta ensimmäisen pelin puolivälissä huomaa mistä koko pelissä onkaan kysymys ja tästä eteenpäin voi vastustajan pakasta kuoriutua vielä vaikka mitä kindereitä. (Maurice Kuchsin voittokeino top8 pakassa, (Stax) GP-IV). Turnauksessa muutenkin tuntemattoman vastustajan pakan tarkempi arkkityypin päätteleminen early-gamessa on vaikeaa vasta muutamien pelattujen ländien ja spellien perusteella: standard-ympäristössä voit helposti metagame-tietämyksesi perusteella roolittaa pakan, ja lekassa arvata sokkona oikein Cabal Therapylle parikin korttia vastustajan aloituskädestä pelkän ländisignaalin perusteella, mutta highlanderissä vastaavanlainen temppu on luonnollisesti vaikeampi. Tämä luo samalla outoa, tiettyä jännittävää ja kyttäilevää ilmapiiriä, kun ei tiedetä tasan tarkkaan mitä silver bulletteja vastustajalla on kädessä saati sitten dekin uumenissa. Osittain samasta syystä varsinkin puhtaat kombot pelaavat myös eksoottisia käsiä luotaavia kortteja kuten cantrippaavia Sorcerous Sightia ja Peekiä, tuttujen Duressin ja Thoughtseizen rinnalla, tai sitten koko libraryn nuuskivia ratkaisuja (esim. Hide // Seek).

Suomen highlanderpiireissä sininen väri on suht hyvin edustettuna ja näin on tähän asti ollut mm. vuosina 2007 ja 2008 Ropeconeilla. Tämän takia sinistä vastaan suunnatut metagame-ratkaisut (kuten Red Elemental Blastit ja Pyroblastit) eivät ole pöllömpi idea. Koska silverbulletit ovat jo valmiiksi pakoissa (sideboardiahan ei ole), voi toisessa pelissä tarpeettomat kortit aloituskäteen noustessa muita ei-sinisiä vastaan sekoittaa takaisin pakkaan taktikoimalla mulligansäännöllä. Jos metagame-kortteja ei pakassa ole, voidaan vastaavalla kikkailulla vaikuttaa myös manabasen suunnitteluun: ländicounttia voi cutata 1-2:lla, jos uskaltaa ja pakan rakenne sallii alun mulligoinnin "syvemmältä". Tätä taktiikkaa hyödyntää erinomaisesti esim. Frank Topelin BlueSkies, jossa pelataan vain 26 ländiä sekä paljon yhden ja kahden slotin halpoja spellejä.  Kyseinen mulligansääntö oli alussa varsinainen outolintu (varsinkin kun eräänä ajankohtana sai valita uuden ja vanhan mulliganin välilta) mutta on tällä hetkellä erittäin kätevä ja tervetullut lisä kun pelataan pitkiä pelejä. Tällöinhän suurien pakkojen ländit tuppaavat "läjääntymään" ja juuri tuo on ollut se alkuperäinen syy miksi mulligansääntöön päädyttiin. Tämän vuoksi pelit highlanderissä usein voitetaan siis pelaamalla, eikä välttämättä kärsitä alun kriittisen raivostuttavasta manakususta.

Suomessa on tähän mennessä järjestetty ja dokumentoitu tuloksien & pakkalistojen osalta ainakin seuraavat turnaukset:


* Ropecon 2007 Highlander ja tuloksia
* 11.11.2007 Helsinki Fantasiapelit.
* 8.3.2008 Helsinki Fantasiapelit.
* 12.4.2008 Safe Haven.
* 10.5.2008 Tampere Pelimaa.
* Ropecon 2008 Highlander.
* 20.9.2008 Safe Haven.
* 26.9.2008 Tampere Pelimaa.
* 11.10.2008 Safe Haven.
* 08.11.2008 Safe Haven.
* 29.11.2008 Safe Haven.
* 19.12.2008 JKL, Fantasiapelit.
* 10.1.2009 Safe Haven. Tuloksia.
* 21.2.2009 Safe Haven.
* 14.3.2009 Decepti-con 2009, Jyväskylä.
* 20.3.2009 Tampere Pelimaa.
* 28.3.2009 Safe Haven.
* 18.4.2009Safe Haven.
* 9.5.2009 Safe Haven.

Arkkityyppejä:

Pelattavien, erilaisten buildien määrä highlanderissä on valtaisa. Näistä erilaisten puhtaiden aggrojen rakentaminen on helppointa, jotka käsittävät tuttuja, universaalisesti vakiintuneita luomuksia kuten: Sligh, Burn, RG Beats, Aggrotokens, Suicide Black, Stompy, Elves (Beatdown), Boros, Reanimator, Zoo ja WW, muutamia mainitakseni. Myös Affinity, WB-Rebels, Fires(Geddon), Dredge, Slivers ja Pox ovat täysin mahdollisia + monet, monet muut aina midrange-aggroihin päätyen. Kaikille kyseisille pakoille on elinehto siis se, että early gamen aikana pelataan parhaat, "manatehoikkaimmat" spellit ulos ja mielellään nousevasti manakurvin mukaan (1-drop, 2-drop jne, 3-drop jne.). Saavutettua Tempoetua pidetään niin kauan kunnes voitto on plakkarissa.

Aggron osuus highlandermetassa vaihtelee, mutta karkeasti yleistäen (omien havaintojen mukaan) aggroja voidaan olettaa olevan Suomen metassa enemmän kuin controlleja saatikka sitten komboja.

Aggro

BR-Goblins "jonalle tekstarii", Aleksi Väänänen 9.8.08 Ropecon Highlander, 1-sija, 4-0-1

// Lands (37)
1 Auntie's Hovel1 Badlands1 Barbarian Ring1 Blood Crypt1 Bloodstained Mire1 City of Brass1 Ghitu Encampment1 Graven Cairns1 Mishra's Factory12 Mountain1 Mutavault1 Pendelhaven1 Polluted Delta1 Reflecting Pool1 Rishadan Port1 Shadowblood Ridge1 Sulfurous Springs5 Swamp1 Urborg, Tomb of Yawgmoth1 Volrath's Stronghold1 Wasteland1 Wooded Foothills// Creatures (40)
1 Auntie's Snitch1 Boggart Harbinger1 Dark Confidant1 Duergar Hedge-Mage1 Earwig Squad1 Flametongue Kavu1 Frenzied Goblin1 Frogtosser Banneret1 Gempalm Incinerator1 Goblin Cadets1 Goblin King1 Goblin Lackey1 Goblin Matron1 Goblin Piledriver1 Goblin Recruiter1 Goblin Ringleader1 Goblin Sharpshooter1 Goblin Sledder1 Goblin Warchief1 Imperial Recruiter1 Knucklebone Witch1 Mad Auntie1 Magus of the Moon1 Marsh Flitter1 Mogg Fanatic1 Mogg Flunkies1 Mogg Raider1 Mogg War Marshal1 Moggcatcher1 Murderous Redcap1 Shriekmaw1 Siege-Gang Commander1 Skirk Prospector1 Sparksmith1 Squeaking Pie Sneak1 Tattermunge Maniac1 Taurean Mauler1 Vexing Shusher1 Weirding Shaman1 Wort, Boggart Auntie// Other spells (23)
1 AEther Vial1 Blood Moon1 Chrome Mox1 Demonic Tutor1 Dralnu's Crusade1 Duress1 Fodder Launch1 Goblin Grenade1 Living Death1 Mox Diamond1 Night's Whisper1 Patriarch's Bidding1 Phyrexian Arena1 Pillage1 Price of Progress1 Profane Command1 Ruination1 Sword of Fire and Ice1 Tainted Pact1 Tangle Wire1 Terminate1 Thoughtseize1 Warren Weirding
Väänäsen punamusta goblin voitti 2008:n ropeconien 47 pelaajan highlander-turnauksen recordilla 4-0-1. Viimeinen peli käteltiin tasapeliksi (price split), mutta jälkikäteen pelattu "finaali" hupipelinä Kim Valorin UG-Tronia vastaan päättyi Väänäsen 2-1 voittoon. Pelaajan lyhyt raportti löytyy myös.

Aggrot ovat ensimmäinen pakka, joita vastaan kannattaa testata sillä niitä on helppo pelata optimaalisesti ja erilaisia aggroja löytyy turnauksista aina. BR-Goblins lainaa hyväksi havaittua goblinteemaa, eli keskittyy pelaamaan halpoja goblineita ja ajamaan vastustajan pois ennenkuin tämä saa pelin stabiloitua. Tässä buildissa ei ole slotteja uhrattu reachille (poislukien teemaan sopivat Goblin Grenade ja Fodder Launch sekä no-brainer Price of Progress), vaan pakan pääasiallinen win condition on hyökkäävät goblinit. Tällöin saadaan parempi hyöty myöhemmistä "game breaker" korteista kuten Living Death ja Patriarch's Bidding, jolloin tempoa ja painetta uskaltaa pitää paremmin yllä kun menetetyt gobbot saa kertaheitolla takaisin kääntäen pöytätilanteen. Pahin uhka pakalle ovat mm. Moat ja Story Circle, jotka enchantmentpohjaisina ovat hankalia punamustalle ratkaista. Tällöin ainoita ratkaisuja on taktiikanvaihdos kortiin nimeltä Goblin Sharpshooter, jota voi tilanteen niin vaatiessa "kiihdyttää" pakasta löytyvien erilaisten sacrifice-outlettien kanssa, kuten Mogg Raider ja Goblin Sledder.

Aina hyvä aggron mana denial on huomioitu pelaamalla Ruinationia, Blood Moonia sekä Magus of the Moonia, jotka alkavat olla jo punaista sisältävän highlanderaggron peruskamaa: non-basic ländejä pelataan aina.

Jotta tempo ei hidastu loppua kohden, kuoritaan Night's Whisperillä, Phyrexian Arenalla, Dark Confidantilla ja Goblin Ringleaderillä lisää pelattavaa. Huomaa viimeisen kohdalla synergia Goblin Recruiterin kanssa, joka toisen vuoron peluuna kunnon mana-backupilla ja fiksulla goblin-stackilla on usein lopun alkua vastustajalle. Eri tilanteisiin sopivat optimaaliset goblin-pinot kannattaa opetella.

Mitä tahansa taktiikkaa ajaakin (ts. mitä käteen sattuu nostamaan) niin rooli on Goblinien kanssa lähes poikkeuksetta muita vastaan aggro. Tunnettu perussääntöhän on, että mikäli "rooliaan" ei tajua (yleensä päätöksen joutuu tekemään declare attackers vaiheessa) niin on se häviäjä. "Who's the beatdown"-ajattelun soveltaminen toimii Highlanderissäkin.

Seuraavassa luomuksessa roolisääntö ja oikea tempo on erityisen tärkeää pitää mielessä koko pelin ajan:

AggroControl

UGMadness - Esimerkkibuildi Highlanderiin

// Lands (32)
1 Breeding Pool1 Centaur Garden1 Cephalid Coliseum1 Dryad Arbor1 Faerie Conclave1 Flooded Strand5 Forest11 Island1 Mishra's Factory1 Mutavault1 Polluted Delta1 Rishadan Port1 Treetop Village1 Tropical Island1 Wasteland1 Windswept Heath1 Wooded Foothills1 Yavimaya Coast// Creatures (25)
1 Aquamoeba1 Arrogant Wurm1 Basking Rootwalla1 Eternal Witness1 Gilded Drake1 Looter il-Kor1 Man-o'-War1 Merfolk Looter1 Mystic Snake1 Nimble Mongoose1 Ninja of the Deep Hours1 River Boa1 Serendib Efreet1 Plaxmanta1 Sakura-Tribe Elder1 Spiketail Hatchling1 Sylvan Safekeeper1 Thought Courier1 Uktabi Orangutan1 Venser, Shaper Savant1 Viridian Zealot1 Voidmage Prodigy1 Waterfront Bouncer1 Wild Mongrel1 Wonder// Other spells (43)
1 AEther Vial1 Boomerang1 Brainstorm1 Call of the Herd1 Careful Study1 Chain of Vapor1 Circular Logic1 Counterspell1 Crop Rotation1 Deep Analysis1 Earthcraft1 Echoing Truth1 Fact or Fiction1 Force of Will1 Gifts Ungiven1 Gush1 Impulse1 Intruder Alarm1 Intuition1 Land Grant1 Mana Drain1 Mana Leak1 Miscalculation1 Misdirection1 Mox Diamond1 Naturalize1 Opt1 Ponder1 Psionic Blast1 Reclaim1 Regrowth1 Remand1 Roar of the Wurm1 Rushing River1 Sensei's Divining Top1 Serum Visions1 Sleight of Hand1 Sprout Swarm1 Squirrel Nest1 Standstill1 Stifle1 Survival of the Fittest1 Sword of Fire and Ice
Odyssey blokin aikaan joka tuutista pursunnut U/G Madness on jättänyt jälkensä myös highlanderiin. Kyseisestä luomuksesta löytyy _hieman_ erilainen versio täältä, jota pelasin vajaa vuosi sitten Ropeconien Highlanderissä 2. sijalle. Tämä pakka on saksalaisten jatkokehittelyä edellisestä ja hyödyntää mm. toistakin komboa. UGMadnessiä on AggroControllina vaikeampi pilotoida kuin puhdasta aggroa (jotkut meistä muistavat erityisen "Madness Zonen"). Kuten listasta näkyy, ylle kirjattu pino voi voittaa puhtaasti lyömällä utilityukkojen avulla päähän, tai sitten hidastaa peliä countereilla ja siinä sivussa suojata omia miehiä / komboja (Squirrel Nest/Earthcraft & Intruder Alarm/Sprout Swarm), jotka voi nostaa/tutoroida/palauttaa hautausmaalta oikeastaan missä pelin vaiheessa tahansa. Highlanderpakkojen 100 kortin perusta voi hyvin tukea tällaisiä "piilokomboja". U/GMadness on highlanderissä hyvin sopeutuvainen, jolla voi valita roolikseen controlin, aggron tai kombon väliltä, riippuen tietysti mm. vastuksen pakasta, pöytätilanteesta ja omasta aloituskädestä. Hyvin toimiva AggroControl on myös Threshold (korostaa beatdownin roolia), Captain America tai SuperGro-tyylinen ratkaisu joka spläshää valkoiselta mm. tutut Mystic Enforcerin, SToP:n ja Seal of Cleansingin. Muina ratkaisuina olen nähnyt myös Hoofprints of the Staggia nähnyt käytettävän.

Lisäksi highlanderissä aggro-control pelaajien arsenaalista voi löytyä mm.: Skies, U/R Wizards, U/W (Rebel chainillä tai ilman) sekä viimeisimpänä Lorwyn-blockin mahdollistama U/B-Faeries.

Control

Erilaiset control-ratkaisut ovat ehkä luontevin pakka highlanderiin, kun formaatin tempo on jo oletusarvoisesti hieman hitaampi ja sitä myöten myös kierrosajat. (kts. esim. Hyvärisen ja Ihosen ratkaisut: Safe Haven 12.4.08) Kannattaa tosin muistaa että liian hidas tempo voi kostautua mikäli häviää ensimmäisen pelin; tällöin toisen pelin vähääkään pitkittyessä voi kolmas peli jäädä kokonaan pelaamatta.

Control yleensä sekoittaa mukaan ns. vahinkokombon, jolle ei tarvitse montaa slottia uhrata, mutta auttaa vastustajan hoitelemisessa kertalaakista pelin pitkittyessä kun oma peli saadaan stabiloitua ja sopiva tilaisuus avautuu. Kombojen sotkeminen controlbuildeihin ei missään nimessä ole välttämätöntä: tärkeämpiä seikkoja ovat pakan synergia, oman sekä vastustajan pakan tunteminen sekä yleiset, hyvät pelitaidot ja kyky tehdä oikeat peluut riittävän nopeasti.

StuffyOath Control(Combo), Gerry Stahl 10.11.2007, GP IV, 17.-sija, 4-2-1

// Lands (38)
1 Academy Ruins1 Barren Moor1 Bayou1 Bloodstained Mire1 Breeding Pool1 Cephalid Coliseum1 City of Brass1 Faerie Conclave1 Flooded Strand1 Flagstones of Trokair1 Forbidden Orchard1 Gemstone Mine1 Horizon Canopy1 Island1 Karakas1 Kor Haven1 Lonely Sandbar1 Mishra's Factory1 Maze of Ith1 Plains1 Plateau1 Polluted Delta1 Reflecting Pool1 Rishadan Port1 Savannah1 Scrubland1 Secluded Steppe1 Swamp1 Tolaria West1 Treetop Village1 Tropical Island1 Tundra1 Underground Sea1 Volcanic Island1 Volrath's Stronghold1 Wasteland1 Windswept Heath1 Wooded Foothills// Creatures (3)
1 Akroma, Angel of Wrath1 Eternal Witness1 Stuffy Doll// Other spells (59)
1 Animate Dead1 Argivian Find1 Azorius Signet1 Brainstorm1 Coalition Relic1 Crime // Punishment1 Crop Rotation1 Damnation1 Darksteel Ingot1 Delay1 Demonic Tutor1 Dissipate1 Dromar's Charm1 Engineered Explosives1 Enlightened Tutor1 Exploration1 Fabricate1 Fact or Fiction1 Faerie Trickery1 Fire//Ice1 Garruk Wildspeaker1 Gifts Ungiven1 Guilty Conscience1 Hide // Seek1 Impulse1 Intuition1 Life from the Loam1 Lightning Helix1 Liliana Vess1 Mana Drain1 Mana Leak1 Moat1 Moment's Peace1 Mortify1 Muddle the Mixture1 Oath of Druids1 Pernicious Deed1 Perplex1 Phyrexian Furnace1 Pulse of the Fields1 Regrowth1 Remand1 Scrabbling Claws1 Scroll Rack1 Sensei's Divining Top1 Shred Memory1 Simic Signet1 Solitary Confinement1 Sterling Grove1 Swords to Plowshares1 Sylvan Scrying1 Tainted Pact1 Thirst for Knowledge1 Tormod's Crypt1 Transmute Artifact1 Vindicate1 Wrath of God1 Zuran Orb
5C-OathControllin pääidea on triggeröidä Oath of Druids ja tuoda kehiin joko lyövä Akroma, Angel of Wrath, tai kuten tässä versiossa, vaihtoehtoisesti Stuffy Doll ja varustaa se Guilty Conscience-kombolla. Jos oathaus menee "ohi" ja osuu Eternal Witnessiin, niin tämä noutaa tarvittavat silver bulletit kuten Moatin käteen ja jatkaa countereiden turvin seuraaville vuoroille. Siinä sivussa voi hankkia Intuitionilla/Gifts Ungivenilla Life from the Loam & cycling lands-enginen jotta counterit ei lopu kädestä, tai vaihtoehtoisesti lukittautua Solitary Confinementin taakse. Oath pakan yleisiä heikkouksia ovat alkupelien riippuvuus Oathista ja uhkiin osunut spot removal, kuten Swords to Plowshares. Myös resolvanneet Jester's Cap tai Earwig Squad tekevät kipeää; jo näidenkin takia vaihtoehtoisia voittokeinoja kannattaa pelata. Pelattavia vaihtoehtoja ovat esim. Garruk Wildspeaker tai Decree of Justice. Loamin avulla kierrätetyt äijäländit myös hoitavat pelin viime kädessä. LD (Land Destruction), ja korteista Back to Basics/Armageddon-tyyliset ratkaisut ovat myrkkyä pakan nonbasic manabaselle, josta riippuvuutta on tässä versiossa tasoitettu mm. Coalition Relicillä sekä Signeteillä. Graveyardvihaa löytyy myös: Tormod's Cryptiä ei aikaisemmin ole pahemmin pelattu vaan se on oath-buildeissa korvattu joko Coffin Purgella (toimii kätevästi graven spot removalina oathin jälkeen) tai Shred Memoryllä (toimii lisäksi vaihtoehtotutorina oathille). Tässä buildissa pelataan lisäksi Dissipatea sekä hieman huonompaa Faerie Trickeryä.
Muita pelattuja ja nähtyjä controlratkaisuja ovat vanha kunnon Parfait (MonoW, W/r), Enchantress, MUC, MBC, Draw&Go, DredgeControl, 5C-Control, UG-Tron sekä Domain.

Kombo

Puhtaita kombopakkoja ei Highlanderissä esiinny yhtä tasaisesti kuten muissa formaateissa. Pääsyynä tähän on se, että aikaisemmat kokemukset komboista ovat olleet ristiriitaisia: joko ne ovat olleet liian hyviä ja koko metaa määritteleviä tai sitten niitä ei ole ollut oikein ollenkaan. Tasapainoa ei ole oikein löytynyt ja lisäksi nykyisellä bännilistalla nopeiden & luotettavien kombopakkojen rakentaminen on noin yleensä ottaen erittäin vaikeata, jotka kykenisivät siis samanlaiseen ensimmäisten vuorojen tappavaan suorituskykyyn kuin HulkFlash sekä TPS aikaisemmin. HulkFlashin finaalin mirrormatch ehtikin putsata GP3:n palkintopöydän, jonka jälkeen tervetulleet bännit olivat yhtä nopeat kuin mitä Legacyn puolella nähtiin. Yawgmoth's Willin sekä Lion's Eye Diamondin bännäykset jo aiemmin romuttivat TPS:n, IggyPopin sekä Bombermanin (LED+Salvagers) liian nopeina komboina.

Näiden huonojen kokemusten pohjalta on formaatin huoltajilta kehkeytynyt pieni varovaisuus/varauksellisuus komboja kohtaan. Nykyisenä peruslähtökohtana on, että liian nopeita kombodekkejä pidetään erikoistarkkailussa, sillä pidemmät ja interaktiiviset pelit ja laaja pakkojen valikoima ovat olleet se kantava voima, johon formaattia on pyritty kehittämään bännäysten yhteydessä. (kts. + ctrl-F: Generally problematic: Combo) Toinen vaikuttava tekijä on, että nykyisessä bännipolitiikassa keskitytään enemmän ns. keycard-bänningiin, kuin että bännättäisiin myös hyviä tutoreita: tällöin uuden kombon löytyessä on aina mahdollisuus, että se rikkoo formaattia kun käytössä on parinkymmenen kortin tutorarsenaali.

Joten mitä sitten pelata puhtaista komboista?

Yksi tuunatuista ja vakavasti harkittavista vaihtoehdoista on Juha Ihosen Heartbeat, jonka kehiteltyjä versioita on myöhemmin testannut mm. allekirjoittanut magicplayer.org:n highlander-online-liigassa. T1-pelaaja tietää oikein valittujen Gifts-pinojen tärkeyden kombossa ja Heartbeatissä nuo ovat kanssa elintärkeitä pakottaen opiskelemaan pakan kunnolla mikäli haluaa voittaa.

Toinen, Saksasta peräisin oleva Dragonstorm-kombo voitti luovimman pakan palkinnon GP-VI:llä, josta se selviytyi recordilla 4-3. Tuosta on olemassa myös Max Sjöblomin versio Doomsday stackilla sekä Joni Niemen pelaama versio Goblin Charbelcher/Mana Severance-yhdistelmällä.

Saksassa komboina pelataan lisäksi TPS / Ad Nauseam-komboa Angel's Grace backupilla.

Reanimate-komboa voi pelata myös highlanderissä, josta esimerkkinä Miikka Niemen versio.

Mikäli haasteita ei pelkää, niin mielenkiintoinen ja hauska tutkittava on Ossi Liukan DreamHalls-kombo.

Tappavia kahden kortin "randomkomboja" on formaatti pullollaan, jotka aikaa myöten saa tutoroitua helpostikin mutta yhtä nopeita ja geneerisiä, formaattia warppaavia kombosynergiota jossa koko pakka on valjastettu ensimmäisten vuorojen tapoille kuten HulkFlash, TPS ja PainterServant olivat, tuskin tullaan näkemään vähään aikaan. Sen verran vahingollisia ne olivat koko formaatille. Sanoisinkin, että highlander uinuu puhtaiden kombojen osalta tällä hetkellä Ruususen unta ja tässä riittäisi varmasti Pelle Pelottomille tutkimista. Time Vault+Mizzium Transreliquat (tai Rings of Brightheart)-kombo oli aikaisemmin Staxxissa pelattava kunnes Vault sai power level erratan tehden siitä Voltaic Keyn kanssa liian (Vault bänniin). Aikaisemmin mainittuja Squirrel Nest+Earth Craftia ja Intruder Alarmia+Sprout Swarmia ei tällä hetkellä pelata puhtaana kombona, vaan löytyvät vaihtoehtoisina controllien voittokeinoina, kuten myös yhdistelmiä Temporal Manipulation/Capture of Jingzhou/Time Warp+Panoptic Mirror.

Mainitaan vielä, että sallituista korteista Leyline of the Void (lol lkol) + Helm of Obedience-yhdistelmä on vielä rikkomatta, samaten Hermit Druid, joka on Lekassa ollut bännissä koko sen olemassaolon, joten tutkittavaa riittää. Edit: Hermit Druid on tätä päivitettäessä (27.07.08) rikottu: http://www.magicuniverse.de/html/kolumnen.php?id=954

Ensimmäisiä, hieman hitaampi ja kontrolloivampi utilitykombo jonka olen nähnyt, on ollut Kim Valorin Reveillark-kombo:

Reveillark-kombo, Kim Valori 8.3.07 Fantasiapelit, 4-sija

// Lands (38)
1 Bayou1 Bloodstained Mire1 Breeding Pool1 Brushland1 Caves of Koilos1 Flooded Strand3 Forest1 Godless Shrine1 Golgari Rot Farm1 Hallowed Fountain1 High Market1 Horizon Canopy1 Island1 Llanowar Wastes1 Orzhov Basilica1 Overgrown Tomb1 Phyrexian Tower2 Plains1 Polluted Delta1 Savannah1 Scrubland1 Selesnya Sanctuary1 Sungrass Prairie3 Swamp1 Temple Garden1 Tropical Island1 Tundra1 Underground Sea1 Urborg, Tomb of Yawgmoth1 Volrath's Stronghold1 Watery Grave1 Windswept Heath1 Wooded Foothills// Creatures (41)
1 Academy Rector1 Birds of Paradise1 Body Double1 Bone Shredder1 Braids, Cabal Minion1 Caller of the Claw1 Carrion Feeder1 Carven Caryatid1 Coiling Oracle1 Crypt Champion1 Crypt Creeper1 Deranged Hermit1 Dimir House Guard1 Elves of Deep Shadow1 Essence Warden1 Eternal Witness1 Faceless Butcher1 Fyndhorn Elves1 Genesis1 Kami of Ancient Law1 Karmic Guide1 Llanowar Elves1 Loxodon Hierarch1 Mesmeric Fiend1 Nantuko Husk1 Phyrexian Ghoul1 Ravenous Baloth1 Reveillark1 Riftwing Cloudskate1 Sadistic Hypnotist1 Saffi Eriksdotter1 Sakura-Tribe Elder1 Shriekmaw1 Solemn Simulacrum1 Soul Warden1 Spike Weaver1 Viridian Shaman1 Wall of Blossoms1 Wall of Roots1 Yavimaya Elder1 Yosei, the Morning Star// Other spells (21)
1 Blasting Station1 Buried Alive1 Cabal Therapy1 Castigate1 Chrome Mox1 Congregation at Dawn1 Demonic Tutor1 Diabolic Intent1 Duress1 Eladamri's Call1 Living Death1 Oath of Ghouls1 Oversold Cemetery1 Pattern of Rebirth1 Primal Command1 Recurring Nightmare1 Sensei's Divining Top1 Spawning Pit1 Survival of the Fittest1 Thoughtseize1 Worldly Tutor

Tästä versiosta viikko eteenpäin saman pelaajan tuunattu versio (lisätty mm. Gifts Ungiven, Regrowth ja Mulldrifter) voittikin sitten jo Safe Havenissa järjestetyn turnauksen. Pakka luo siis hitaamman tempon avulla otollisen maaperän kombolle erityisesti Survival of the Fittestin avulla ja tappaa sitten yhtenä voittokeinona myös standardista tutulla Reveillark&Body Double-yhdistelmällä. Nämä voivat puolestaan nostaa dekin käteen Muldrifterillä sekä lisäksi ländit pöytään Coiling Oraclella tai sitten generoidaan loputtomat tokenlaumat Deranged Hermitillä, jotka ammutaan päähän Blasting Stationilla. Pöydässä tarvitsee siis olla jokin "sacrifice-outlet", jotta kiertoa gravelle voi pitää yllä (Phyrexian Ghoul, Carrion Feeder...).
Vastustajan voi myös lukottaa Yosei, the Morning Star/Recurring Nightmare-kombolla, tai vaihtoehtoisesti sitten generoidaan loputtomat elämät ProjectX-tyylisesti Saffi Eriksdotter/Crypt Championilla ja Soul -tai Essence Wardenilla.
Kombot alustetaan pelaamalla koko ajan näitä uhkapalasia pöytään, joten controlpelaajalla pitää kiirettä miettiessään oikeita vastauksia. Disruptin hoitavat Mesmeric Fiend, Duress, Thoughtseize sekä Castigate. Match-up on aggrolle myös poikkeuksellisen hankala, sillä (Juhankin) seinissä löytyy ja lifegain on oleellinen osa buildia. Jos kaikki muu epäonnistuu niin varaplääninä voi aina ajaa päähän (When in doubt, use brute force).

Kyseistä pakkaa voisi nimittää myös "GiftsRockProjectXReveillarkRecSur-toolboxiksi" (sen verran montaa kombopalasta tuolta löytyy) mutta nimitys "Reveillark-kombo" on jäänyt elämään. Pakan virheetön pelaaminen on vaikeaa, sillä erityisesti tutoroidessa joutuu miettimään esim. haluaako suoraan rakentaa komboa (jos kyllä niin mitä) vai tyytyykö ensin yrittämään pöytätilanteen vakauttamista.
 

Painter/Hermit/Cephalid, Oliver Malina GP5 1.-sija, 6-1-0

Edit: Tämä dekki tapettiin bänneillä 15.07.2008. Pakkalistaus on jätetty artikkeliin ainoastaan historiallisista syistä ja kouluesimerkkinä formaattia warppaavasta, liian nopeasta kombosta.

// Lands (33)
1 Ancient Spring1 Ancient Tomb1 Bayou1 Bloodstained Mire1 Breeding Pool1 City of Brass1 City of Traitors1 Crystal Vein1 Flooded Strand1 Forbidden Orchard1 Gemstone Mine1 Hallowed Fountain1 Havenwood Battleground1 Hickory Woodlot1 Irrigation Ditch1 Polluted Delta1 Reflecting Pool1 Savannah1 Scrubland1 Sulfur Vent1 Taiga1 Tarnished Citadel1 Tendo Ice Bridge1 Tinder Farm1 Tropical Island1 Tundra1 Underground Sea1 Undiscovered Paradise1 Urborg, Tomb of Yawgmoth1 Volcanic Island1 Watery Grave1 Windswept Heath1 Wooded Foothills// Creatures (20)
1 Benevolent Bodyguard1 Birds of Paradise1 Cephalid Illusionist1 Dimir Infiltrator1 Elves of Deep Shadow1 Elvish Spirit Guide1 Fyndhorn Elves1 Hermit Druid1 Llanowar Elves1 Narcomoeba1 Nomads en-Kor1 Painter's Servant1 Shaman en-Kor1 Simian Spirit Guide1 Sutured Ghoul1 Sylvan Safekeeper1 Terravore1 Tinder Wall1 Trinket Mage1 Wild Cantor// Other spells (47)
1 Abeyance1 Beseech the Queen1 Brainstorm1 Careful Study1 Chain of Vapor1 Chatter of the Squirrel1 Chord of Calling1 Chrome Mox1 Demonic Tutor1 Diabolic Vision1 Dragon Breath1 Dread Return1 Duress1 Early Frost1 Eladamri's Call1 Enlightened Tutor1 Exhume1 Force of Will1 Gamble1 Gifts Ungiven1 Grim Tutor1 Grindstone1 Impulse1 Intuition1 Lightning Greaves1 Lim-Dûl's Vault1 Lotus Bloom1 Lotus Petal1 Mana Short1 Merchant Scroll1 Mox Diamond1 Muddle the Mixture1 Orim's Chant1 Pact of Negation1 Ponder1 Reanimate1 Remand1 Rhystic Tutor1 Sensei's Divining Top1 Serum Visions1 Shuko1 Sleight of Hand1 Summoner's Pact1 Survival of the Fittest1 Sylvan Tutor1 Thoughtseize1 Worldly Tutor
Yksi aggressiivimmista komboista HulkFlashin jälkeen oli ylle listattu Oliver Malinan 3 komboa yhdistävä pakka (Hermit Druid/Sutured Ghoul, Painter's Servant/Grindstone, Cephalid Illusionist/Shuko), joka pyrki voittamaan vuoroilla 3-6. Highlandermittakaavassa siis pelottavan nopeasti. Etenkin Servant/Stone-kombo oli monovärisenä ja tällöin Blood Moonit kiertävänä monelle pakalle jo liian vaikea hoidella mikäli painter-pelaajalla oli hyvä aloituskäsi. Ideana oli siis peräti 19 erilaisen tutorin avulla etsiä sopivat kombopalaset käteen ja latoa ne pöytään joko luotaamalla vastustajan käsi ensin Thoughtseizella ja Duressilla tai alustaa pelaaminen Orim's Chantilla ja Abeyancella. Yleiset ongelmat hoidettiin erinnäisillä valituilla countereilla (Remand, Force of Will).
"Dancing Ghoul"-tappo tapahtui aktivoimalla Hermit Druid ja millaamalla pakan sisältö gravelle. Tämän jälkeen voitiin usein Dread Returnille uhrata loput miehet ja palauttaa Sutured Ghoul tiskiin poweroituna Terravorella, ja lopuksi kiinnittää Dragon Breath ja ajaa päähän.
Kolmas voittokeino oli pyöräyttää pakka gravelle Cephalid Illusionistilla, jota targetoitiin toistuvasti joko Nomads en-Korilla tai Shukolla/Lightning Greavesilla jolloin equipmentin targettia liikuteltiin Nomadin + random miehen välillä.

Pakan virallinen ensiesiintyminen tapahtui GP5:llä, jossa pelattiin vain 3:a puhdasta komboa. Painter selviytyi komboista ainoana Top-8:aan ja aina lopulta komealla recordilla voittoon asti. Roguedekkinä pakka aiheutti harmaita hiuksia vastustajille, jotka tekivät pelistrategioissa useita virhearvointeja. Pakan kehittäjän mietteitä turnauksen kulusta, vastustajien ratkaisuista ja itse dekistä voi lukea Magicuniverse.de:stä.

Jatkuu alla tilanpuutteen takia...

pyyhttu:
Prison

5CStaxx - Esimerkkibuildi Highlanderiin

// Lands (30)
1 Academy Ruins1 Ancient Tomb1 Arcane Sanctum1 Badlands1 Bayou1 Bloodstained Mire1 City of Brass1 City of Traitors1 Crystal Vein1 Darksteel Citadel1 Dustbowl1 Flagstones of Trokair1 Flooded Strand1 Gemstone Mine1 Glimmervoid1 Library of Alexandria1 Maze of Ith1 Mishra's Workshop1 Plateau1 Polluted Delta1 Reflecting Pool1 Rishadan Port1 Savannah1 Scrubland1 Taiga1 Tendo Ice Bridge1 The Tabernacle at Pendrell Vale1 Tropical Island1 Tundra1 Underground Sea1 Volcanic Island1 Wasteland1 Windswept Heath1 Wooded Foothills// Creatures (12)
1 Academy Rector1 Ajani Goldmane1 Ajani Vengeant1 Garruk Wildspeaker1 Elspeth, Knight-Errant1 Karn, Silver Golem1 Liliana Vess1 Magus of the Tabernacle1 Masticore1 Tarmogoyf1 Tezzeret the Seeker1 Stuffy Doll// Other spells (xx)
1 Armageddon1 Azorius Signet1 Bitterblossom1 Burning of Xinye1 Catastrophe1 Chrome Mox1 Coalition Relic1 Collective Restraint1 Crop Rotation1 Crucible of Worlds1 Crumbling Sanctuary1 Damnation1 Demonic Tutor1 Darksteel Ingot1 Enlightened Tutor1 Fact or Fiction1 Fellwar Stone1 Gifts Ungiven1 Gilded Lotus1 Grim Monolith1 Guilty Conscience1 Humility1 Icy Manipulator1 Intuition1 Life from the Loam1 Mana Drain1 Mindslaver1 Mind Twist1 Moat1 Mox Diamond1 Orhov Signet1 Ravages of War1 Rolling Earthquake1 Rout1 Sensei's Divining Top1 Smokestack1 Spectral Searchlight1 Sylvan Scrying1 Tainted Pact1 Talisman of Dominance1 Talisman of Impulse1 Talisman of Indulgence1 Talisman of Progress1 Talisman of Unity1 Tangle Wire1 The Abyss1 Thirst for Knowledge1 Thran Dynamo1 Transmute Artifact1 Voltaic Key1 Wildfire1 Winter Orb1 Worn Powerstone1 Wrath of God
Staxx-pakan tunnettu perusstrategia on siis lukottaa vastustajan peli. Jäätymisestä pitävät huolen mm. Tangle Wire, Smokestack sekä erilaiset Orbit, jotka voi tarvittaessa kiertää Icy Manipulatorilla ennen omaa untap-phasea. Collective Restraint hidastavaa hyökkääviä miehiä, kunnes The Tabernacle at Pendrell Vale sekä Magus of the Tabernacle viimein tappavat loputkin. Staxxin vahva manabase mahdollistaa useamman kalliimman, yleishyvän poiston pelaamisen kuten Wrath of God, Rout sekä Damnation. Talismanit sekä Signetit kiihdyttävät näiden pelaamista, ja pitävät huolen että omat Armageddonit sekä Wildfiret ovat tuhoisampia juuri vastustajalle. Masticore, Karn, Silver Golem sekä Mindslaver-lukko tai Stuffy Doll-kombo toimivat voittokeinoina ellei vastustaja tajua luovuttaa ennemmin. Erityisesti aggrot vihaavat tätä match-uppia. Pelit voivat kestää kyseisellä pakalla kauankin (riippuen eri lukkokomponenttien määrästä) joten suht nopea pelaaminen on tarpeen.
Pakasta löytyy paljon erilaisia variaatioita, joista yksi mahdollinen on lisätä mana-artifactien määrää sekä Wildfire-tyylisiä effectejä kuten Devastation sekä Burning of Xinye. Vastaavasti myös enemmän MUD tyylinen ratkaisu Metalworkerilla (+Umbral Mantlella), Thorn of Amethystilla sekä isoilla "Juggernauteilla" on pelattava.

Muita pelattavia kortteja:

Kaikkia highlanderissä pelattuja kortteja ei välttämättä näe muissa yleisemmissä sanktioiduissa formaateissa (eternal/extended), vaan osa potentiaalisista korteista saattaa livahtaa tutkan alta ohi. Näin varsinkin mikäli kehittelet pakkaasi niin, että aluksi lainaat ideaa jo valmiista extended- tai legacypakasta, tai haet deck-o-pedia / deckcheck.net:in kautta valmiita arkkityyppejä idean pohjaksi. Varsinkin deckcheck:n "Compare selected Decks" on tehokas työkalu tietyn arkkityypin korttien metsästämisessä. Myös Essential Magicin kombohaku on kätevä etsittäessä synergia/kombokaveria kortille.

Mikäli kortti on ollut standard/extended aikoinaan pakan kulmakivi, mutta ei jaksa nykylekassa/vintagessa, päätyy se korkealla todennäköisyydellä highlanderiin. Lisäksi kortin yleinen "nostalgia-arvo" ja erityinen "rikkinäisyys" juuri highlanderissä (Arc-Slogger) ovat määräviä tekijöitä. Nyt päivittämätön lista on täysin subjektiivinen ja omasta näkökulmasta + kokemuksista koottu, joka on pyritty kokoamaan vain neuvoa-antavaksi. Kiitokset Nastaboille avusta. Lista on arkistoitu osoitteeseen: http://iki.fi/~pyyhttu/magic/highlander/lista.txt.html

Lopuksi:

Toin tässä artikkelissa esille vain muutamia saksalaisen Highlanderin tarjoamia mahdollisuuksia joita olen vuosien varrella kavereiden kanssa huomannut. Tiedän että täältä löytyy muitakin formaattia pelanneita joilta varmasti löytyy artikkeliin vielä paljon annettavaa.

Aivan lopuksi haluan painottaa, että vaikka highlander on casual pelien aatelia, niin ainakin näin vakavasti sen voi aina ottaa. Tällöin häviäminen myös kirpaisee a i n a vaikka muuta väittäisin.

Pakollinen +/- systeemi formaatista:


* +sanktioimaton formaatti (ei RELliä, ei tiukkapipoisuutta, ei rules lawyereitä, erilaisia pelaajia)
* +helpoimmillaan uuden sarjan kortit voi saada kasaan pre- ja releaseturnauksissa (formaatti on pitkällä aikavälillä edullinen)
* +erittäin suuri korttipooli sekä laaja pakkojen arkkityyppijakauma josta valita pelattavaa
* +iästään huolimatta vieläkin tuore ja tuntematon eli tarjoaa paljon tutkittavaa sekä kokeiltavaa
* +elää ja mukautuu uusista seteistä helposti
* +soveltuu myös casual-pelaajille sekä (settien) keräilijöille

* -pakan käsittely (sekoittaminen) työläämpää ja tutorointi vie aikaa
* -keskimääräistä pidemmät pelit, kierrosaika voi loppua kesken = enemmän 1-1 tasureita varsinkin über-controlleilla ja prisoneilla hitaiden käsissä
* -sanktioimaton formaatti (ei tueta mitenkään DCI:n osalta, ei ratingeja <-- ellei laske itse)
Kirjoittaja pelaa erilaisia MTG:n casual formaatteja hyvässä seurassa ja on pelannut Highlanderia vuodesta 2005 löytäen siitä edelleen aina jotakin uutta. Välistä hän pelailee aina jokusen random (p)release-sealedin tai draftin, joilla voi mukavasti täydentää uusimpia lappuja highlanderiin. Loput hän vaihtaa mielellään.

Edit 19.02.08 - klo:18:31: Siivottu autocard-tagin sotkuja, korjattu kanssa sen rikkomat linkit.
Edit 20.03.08 - klo:22:25: Lisätty komboihin esimerkkibuildi, siivottu kielivirheitä, lisätty osio "Muita pelattavia kortteja".
Edit 14.04.08 - klo:22:51: Päivitelty sisältöä, lisätty lähteitä, lisätty kortteja osiolle "Muita pelattavia kortteja".
Edit 02.06.08 - klo:11:12: Siistitty kieltä, lisätty lähteitä, päivitetty "Muita pelattavia kortteja"-osiota, lisätty kombo-osioon uusi esimerkkibuildi.
Edit 22.07.08 - klo:16:26: Lisätty lähteitä, siistitty kieltä, jatkettu toiseen postaukseen tilanpuutteen takia.
Edit 27.07.08 - klo:22:54: Tarkennettu Kombo-osion sisältöä.
Edit 18.08.08 - klo:20:37: Korvattu aggro-osiolle Väänäsen BR-Goblins sekä lisätty Muita pelattavia kortteja-osioon muutamia lappuja.
Edit 16.10.08 - klo:20:06: Lisätty linkkejä, päivitetty "Muita pelattavia kortteja"-osiota.
Edit 13.02.09 - klo:20:30: Siistitty sisältöä, lisätty komboon asiaa.
Edit 17.05.09 - klo:16:25: Siistitty sisältöä ja linkitetty pelattuja turnauksia. Siirretty lista "Muita pelattuja kortteja"-osiolta.

JunioRcmf:
Pitäisiköhän noita listoja koittaa päivittää, kun Cephalid Illusionist, Dread Return, Kiki-Jiki, Mirror Breaker, Painter's Servant ja Chain of Plasma on bännätty.
Nämä esimerkki buildit sisältävät nykyään bännättyjä kortteja:
Painter/Hermit/Cephalid, Oliver Malina GP5 1.-sija, 6-1-0 (Illusionist, Return, Painter)
GoblinPonza (Kiki-Jiki, Chain)

Itselläni myös pisti tässä kohdassa silmään:

--- Lainaus ---Solfatara ja Fallow Earth (Se huonompi Plow Under.)
--- Lainaus päättyy ---
että Turf Woundia ollut mainittu, eikös se ole se parempi Solfatara?

Yleisesti ottaen todella hyvä tietopaketti formaatista, mukavaa luettavaa ja asiantuntevaa tekstiä.

zoukka:
Kiitän, juuri Vinnyn kanssa ajateltiin ruveta kehittelemään jonkinnäköisiä dekkejä tähän formaattiin ja tämä triidi on kyllä loistava apu siihen hommaan. Palailen kun jonkinlainen pooli ja dekki-idea ovat kasassa. Innostusta näin aluksi ainakin riittää.

pyyhttu:

--- Lainaus käyttäjältä: JunioRcmf - 27.07.08 - klo 00:43 ---Pitäisiköhän noita listoja koittaa päivittää, kun Cephalid Illusionist, Dread Return, Kiki-Jiki, Mirror Breaker, Painter's Servant ja Chain of Plasma on bännätty.
Nämä esimerkki buildit sisältävät nykyään bännättyjä kortteja:
Painter/Hermit/Cephalid, Oliver Malina GP5 1.-sija, 6-1-0 (Illusionist, Return, Painter)

--- Lainaus päättyy ---

Hyvä että otit esille:

Olin tuon Oliver Malinaksen buildin + tekstin naputellut jo ennen bännejä ja merkannut jälkikäteen että buildi tapettiin bänneillä, et ilmeisesti huomannut sitä. Nyt ainakin näkyy. Tosin, otin vapauden jättää buildin tuonne, sillä on mielestäni sääli heittää nyt tuosta jo kirjoitettua tekstiä viittauksineen hukkaan. Mietin tosin poistoa mutta oivalsin sitten, että tuo buildi kanssa muistuttaa ehkä parhaiten miten rikkinäisiä, formaatteja rikkovia dekkejä _voi_ saada aikaan, ja on siten esimerkillään siis hyvää jatkoa kirjoitetulle kombo-osiolle.

Eli: Jos haluaa käytännössä testata artikkelin kombo-osion kaksi ensimmäistä lausetta...:

--- Lainaus käyttäjältä: artikkeli ---Puhtaita kombopakkoja ei Highlanderissä esiinny _yhtä yleisesti_ kuten aikaisemmin. Pääsyynä tähän on se että aikaisemmat kokemukset komboista ovat olleet ristiriitaisia: joko ne ovat olleet dominoivia ja koko metaa määritteleviä tai sitten niitä ei ole ollut oikein ollenkaan.
--- Lainaus päättyy ---

...niin voi kasata tuon dekin ja testata teorian käytännössä pairaamalla sen tämän hetken hyviä & pelattuja buildeja vastaan ja katsoa kuinka käy :)


--- Lainaus käyttäjältä: JuniorRcmf ---GoblinPonza (Kiki-Jiki, Chain)
--- Lainaus päättyy ---

En korjaa noita tuolta pois, koska buildin otsikon vieressä on päivämäärä joka kertoo milloin se on rakennettu. Sitä paitsi nuo ovat vain esimerkkejä ja vieläpä omista dekeistä, eli niitä on nihkeä käyttää esimerkkeinä ollenkaan, varsinkaan kun en turnauksissa ole tuota pelannut. Tosin tuota kirjoitettaessa ei tarjolla ollut muita dekkilistoja.

Viittaan mieluummin siis Suomessa pelatuihin buildeihin jotka ovat lisäksi turnauksissa pärjänneet.

Eli jos joku pelaa minkä tahansa aggron top-8:iin seuraavassa HL-mätössä täällä, niin lupaan päivittää artikkelin aggro-osion sen mukaan.


--- Lainaus käyttäjältä: JuniorRcmf ---Itselläni myös pisti tässä kohdassa silmään:

--- Lainaus ---Solfatara ja Fallow Earth (Se huonompi Plow Under.)
--- Lainaus päättyy ---
että Turf Woundia ollut mainittu, eikös se ole se parempi Solfatara?

--- Lainaus päättyy ---

Joo, totta. Korjattu.

Päivittelen tuon listan yleensä vain omien havaintojen mukaan ja useamman kortin kerralla, kun näen että ihmiset pelaavat jotain korttia ja se jopa voi toimia. Seuraavan kerran siis Ropeconien jälkeen kun Eventidekin on saatu ajettua sisään.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta