Gatecrash tulee myyntiin kuluvan viikon lopussa. Limitediä on päästy kokeilemaan, mutta pian on constructedin vuoro. Koska en eternal formaateista sekä modernistä ymmärrä juuri mitään niin keskityn spekuloimaan korteilla jotka saattavat nähdä peliaikaa standardissa. Tosin en usko että setissä on
Deathrite Shamanin tai
Abrupt Decayn tapaisia vermeitä jotka vaikuttavat lekaan saakka,
Skullcrack tosin lienee poikkeus joka vahvistaa säännön. Porothan näistä korteista jo jauhoivat, mutta yritän olla toistamatta samoja puheita, kukin voi
katsella Hannun ja Markuksen verbaalista iloittelua Juutuubista.
CommonSpell Rupture - poika joka halusi olla
Mana Leak. Aggro-kontrollit ovat joutuneet jonkin aikaa selviämään ilman leakkiä, mutta nyt Spell Rupture yrittää paikata tilannetta. Kortti vaatii hieman setuppia, mutta jos pakka pelaa Delveriä ja kahtatoista muuta miestä niin onko liikaa että olettaa jonkin äijän pysyvän pöydässä tämän käyttöä silmällä pitäen? Todennäköisesti tätä ainakin kokeillaan sinistä pelaavissa ukkopakoissa.
Syndic of Tithes - Verokarhu(tm). Jos jotain valkoista Extort miestä pelataan, se on tämä. Humanikin vielä. Tosin kisa 2cc slotissa on tiukka, tällä on etuna antaa rangea loppupeliin kun pystyy käyttämään ylimääräiset manat ryystämiseen. Veikkauksena: ei jatkoon.
UncommonBoros Charm - paras charmi. Jos Boros-weenie on pelikelpoinen, tätä tullaan pelaamaan siinä. Se miltä kyseinen pakka tulee näyttämään onkin sitten isompi arvoitus, mutta
Wojek Halberdiers tarjoaa myös aika paljon tehoa kahdella manalla.
Boros Elite - pieni iso mies. Vaikka WR-weenie ei olisikaan Se Hieno Juttu, tämä istuu myös mono-W humaneihin yhdessä
Champion of the Parishin kanssa koska se dekki kaipaa kipeästi toista hyvää ykkösdroppia.
Illness in the Ranks - kuinka rakastaa toista liikaa. Lingering Souls lienee R&D:n seinällä tikkatauluna. Mahdollinen sideboard lappu JOS joku vielä tokeneita pelaa JA itse pelaa mustaa.
Orzhov Charm - yksi moodi ylitse muiden. Pääkäyttö on olla WB hintainen poisto, veikkaan että noita kahta muuta ei juuri tulla valitsemaan. Halpaa, ehdotonta poistoa ei ole järin paljon ja kun Innistrad blokki rotatoituu niin sitä ei ainakaan näillä näkymin ole yhtään runsaammin tarjolla. Tämä on vahvalla ehkä listalla.
Skullcrack - anti-anti-kortti. Thragtusk masentaa? Vastustaja saa liikaa lifeä? Tao kallot rikki! Burnille tämä tuli kuin tilauksesta, tosin en tiedä mikä on burnin tilanne standardissa. Legacyssä tämä ei ainakaan haittaa, ei tarvitse pitää kolmea auki Flames of the Bloodhandia varten. Näkee melko suurella todennäköisyydellä peliä.
Truefire Paladin - manaa kiitos. Jo mainittu Halberdiers lienee nopeasti katsottuna parempi, mutta tämä loistaa kyllä sitten loppupelissä tai sweepin jälkeen pöytään tiputettuna. Onko tälle sitten tilaa WR weeniessä? En pidättelisi hengitystäni.
RareAssemble the Legion - ei sairauksia riveihin! Tästä kortista oliki jo mukavasti nahistelua ja täytyy itse ottaa hattu kouraan ja sanoa että kyllä varsinkin Orzhoviin spläshättynä tämä oli limitedissä aika ruma pommi. Löytyykö sitten esim. WUr controllia joka haluaisi nylkytellä tällä voittoon täräytellen sweepereitä aina välillä? Vai onko muut voittokeinot parempia?
Blind Obedience - sokea jarrupala. Nollaa nätisti hasten jos ei muuta. Mihin dekkiin tämä nyt sitten mahtuu? Oma mielikuvitus ei näe tälle oikein hyvää paikkaa.
Boros Reckoner - silmä silmästä. 3cc 3/3 mies with nice abilities. Jos WW kaipaa kolmosdroppia niin tässä on varsin kiva kolmosdroppi. Mutta mahtuuko dekkiin kun on Frontline Medic kilpailemassa tilasta? Ability tekee tästä käytännössä unblockablen.
Breeding Pool,
Godless Shrine,
Sacred Foundry,
Stomping Ground,
Watery Grave - the circle is complete. Reprintit on nyt saatu ja tärkein mitä nämä tuovat on loput väriyhdistelmät ovat nyt mahdollisia myös standardissa.
Crypt Ghast - MBC. Efekti on kiva mutta ongelma on että se tulee 2/2 ruhossa kiinni. 3B enchanttina tämä olisi ollut huomattavasti parempi. Monomusta controllin haikailijat saavat jatkaa haikailua.
Diluvian Primordial,
Luminate Primordial,
Molten Primordial,
Sepulchral Primordial,
Sylvan Primordial -
paska rareja EDH käyttiksiä. Seitsemän manaa on paljon, mutta periaatteessa näen että Molten Primordial voisi swingata niin paljon että jollain reunaehdoilla voisi nähdä peliä myös EDH:n ulkopuolella.
Firemane Avenger - jos saisin pöytään jäädä. WR weenie dekin curve on varmaankin korkeimmillaan neljässä ja tämä lienee se toiseksi paras neljän manan mies. Jälleen vahva ehkä, oletuksella että WR on pelikelpoinen.
Five-Alarm Fire - jännä, tosi jännä. Konseptina tuntuu tehokkaalta, mutta ainakin limitedissä tuntui olevan vaikeaa saada tätä käyntiin, ainakaan useammin kuin kerran. Oletan että joku tätä ainakin testaa ja kenties sitten hylkää.
Frontline Medic - Bonfire, tuskin tunsin sinua. Se parempi 3cc 3/3 mies joka tulee näkemään peliä.
Glaring Spotlight - tappaako tämä hexproof-enchantti pieksun? Ainakin on selvää että WotC törmäsi dekkiin FFL:ssä ja tämä luotiin vastaukseksi. Tosin onko neljä silver bullettia riittävästi kun sitten pitäisi vielä olla poistoakin. Mielummin pelaisin wrathia.
Legion Loyalist - Raging Goblin v2.0. Ehkä setin iloisin yllätys itselle, Battalion-efekti on varsin raisu. Sympaattinen kortti ja oma selkeä lemppari. Käyttökohteita löytynee Hellride.dec:stä lähtien sinne surullisen kuuluisaan WR weenieen jota kovasti yritetään minulle ajatuksena myydä.
Merciless Eviction - EDH käyttis. Ehkä merkittävintä on että tekee exilen joten ne Indestructible äijätkin saa pois kentältä. Kuusi manaa vain tuppaa olemaan aivan liikaa.
MythicAurelia, the Warleader - EDH käyttis. Kuudella manalla 3/4 lenturi, vaikka kuinka herkuilla abilityillä ei vaan jaksa. (toim. huom. ajaa kyllä kuutta yksinään)
Aurelia's Fury - spekulointia, Komisaario Palmu. Kortti joka näyttää tekevän vaikka mitä osoittautuukin kortiksi joka ei kelpaa kenellekään tai mahdu mihinkään. Notkeutta löytyy mutta mana costi saattaa loppujen lopuksi käydä turmioksi kuten X-spelleillä yleensä. Henkilökohtaisesti silti pidän kortin ideasta.
Borborygmos Enraged - EDH käyttis. Craterhoof-klausuuli on voimassa eikä tämä suoraan pelin tullessaan edes varmuudella voita peliä.
Deathpact Angel - vain dorka ajaa dokussa. Kovasti on mietitty voisiko tämä olla riittävän kestävä finisheri kontrolliin mutta jo prelikoissa huomasin että ei siitä eroon pääseminen nyt niin mahdottoman vaikeaa ole ja manaa se sitoo messevästi jos haluaa palautella.
Domri Rade - kolmen manan dilemma. Domrilla on kivat abilityt ja kilpailukykyinen hinta. Ongelmat tulevat vastaan pakan rakennuksessa missä haluaisi karsia non-creaturet minimiin. Ehkä joku löytää tälle kodin jostain RGx pakasta joka pelaa utility creatureita.
Duskmantle Seer - SuperBob. Olen jo aiemminkin jauhanut että tämä käytännössä vaatisi UB tempodekin toimiakseen. Tämä siis EI ole missään tapauksessa yhtä hyvä kuin alkuperäinen Confidant ja lukuisista syistä.
Enter the Infinite - se toinen mahdollinen lekakortti. Omniscience on tämän peppufrendi.
Giant Adephage - EDH käyttis. Ei, tämä ei taida olla edes EDH käyttis.
Gideon, Champion of Justice - laihdutuskuuri-Gideon. En edelleenkään ole tajunnut mihin pakkaan tämän on ajateltu sopivan.
Hellkite Tyrant - söpö alternative win condition. Ja EDH käyttis.
Lazav, Dimir Mastermind - orpona vaan ei orjana. Manacosti on hankala eikä efektikään mitenkään taattu. Limitedissä tämä on vähemmän yllättäen aivan hölmö pommi, mutta jonkun täytyy kyllä opastaa minua miksi tämä löytäisi tiensä 60 standard kortin joukkoon.
Lord of the Void - EDH käyttis. Totta puhuen efekti on varsin puhku, mutta mana costi on kinkkinen ja niin kauan kuin Kiisselibrändi on laillinen en näe tälle markkinoita, edes animoituna.
Master Biomancer - muta-antti. En jaksa nähdä tälle käyttöä limitedin ja keittiönpöydän ulkopuolella. Ideaalisti tämä efekti pitäisi olla kiinni UG1 1/3 miehessä.
Obzedat, Ghost Council - rahamies. Setin chasemythic. Hypestä huolimatta en näe tälle kauhean ruusuista tulevaisuutta ja veikkaan että hinta tulee dippaamaan samaan tahtiin olemattoman peliajan kanssa.
Prime Speaker Zegana - EDH käyttis. Okei, todella hyvä EDH kortti ja tietyillä reunaehdoilla joku ramppidekki saattaisi tätä pelata tuomaan lisää kaasua käteen.
Eli näin hajanaisia ajatuksia setti herätti constructed näkökulmasta. Paljon vähemmän pähkinöitä kuin RtR:ssä sanoisin. Mitä mieltä te olette?