Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Osoitetiedot  (Luettu 3866 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anssi

Osoitetiedot
« : 26.12.06 - klo 21:14 »
Olisiko mahdollista saada vaikka Vaihto- ja Osto/Myynti-osiolle, topicci, josta löytyisi kaikkien sitä haluavien osoitetiedot. Siitä tuskin kellekään (paitsi sille joka jaksaa tuosta huolehtia) mitään haittaakaan olisi. Itse ainakin kaipaisin tuollaista, koska en jaksa kirjoitella ihmisten osoitteita ylös, ja sitten ne hukkuvan privaviestilaatikon syvyyteen yllättävän nopeasti, mikä johtaa siihen, että joutuu penkomaan käyttäjän vanhoja viestejä toivoen, että hän on joskus lähettänyt viestin, josta hänen osoitteensä kävisi selville.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa vodel

Vs: Osoitetiedot
« Vastaus #1 : 27.12.06 - klo 01:22 »
Toisena vaihtoehtona voisi olla mahdollisuus osoitteen lisäämiseen oman profiilinsa yhteyteen, jolloin sen voivat halukkaat sieltä nopeasti katsoa.
Nopeat elävät, kuolleet eivät.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Osoitetiedot
« Vastaus #2 : 29.12.06 - klo 23:06 »
Minusta tämä monen käyttämä systeemi on toimiva, että osoitetiedot ovat ensimmäisenä hw/osto topikissa, ja linkki tuonne allekirjoituksessa.

Kyllä sen käyttäjän viestin/nimen aina jostain löytää että pääse sinne hw/osto listalle katsomaan sitä osoitetta.

Poissa Hopo

Vs: Osoitetiedot
« Vastaus #3 : 03.01.07 - klo 13:26 »
Itseäni ei houkuttele yhteystietojen ylenpalttinen jakaminen netin foorumeille. Täälläkin on annettu monesti ohjeita hyvästä vaihtoprotokollasta, johon mielestäni kuuluu mm. osoitteen huolellinen muistiinkirjoittaminen ja ylipäätään se, että tietää missä menee omien vaihtojensa kanssa (mitä lähettää ja kenelle ja mihin osoitteeseen.) Omat tietoni lähetän aina privana heti kun treidi on varmistettu ja pyydän kumppania tekemään samoin.

Tuon takia Andarin kommentti "en jaksa kirjoitella ihmisten osoitteita ylös" on outo. Eikö se ole enemmänkin oma ongelmasi? Eikö se vähän niinkuin kuulu asiaan, mikäli meinaa treidejä tehdä?
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa hall0n

Vs: Osoitetiedot
« Vastaus #4 : 03.01.07 - klo 17:49 »
Täysin samaa mieltä Hopon kanssa. Itselläni on ainamkin tälläinen pinttynyt tapa että vaihto on sovittu vasta kun osoitteet on vaihdettu.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Osoitetiedot
« Vastaus #5 : 03.01.07 - klo 18:22 »
Niin, onne osoitteet topikissa tai ei, kyllä mulla on koneella joka vaihdosta txt file jossa on molempien kortit ja saajan osote ja poistan sen koneelta vasta kun minulta on kortit lähteneet ja olen itse kortit saanut.

Poissa luma

Vs: Osoitetiedot
« Vastaus #6 : 03.01.07 - klo 18:28 »
Niin, onne osoitteet topikissa tai ei, kyllä mulla on koneella joka vaihdosta txt file jossa on molempien kortit ja saajan osote ja poistan sen koneelta vasta kun minulta on kortit lähteneet ja olen itse kortit saanut.
Sama, mutta Excelissä.

Poissa Polari

Vs: Osoitetiedot
« Vastaus #7 : 03.01.07 - klo 22:46 »
Jos ette pistäneet merkille niin Andar on yksi forumin aktiivisimpia treidaajia, ja pitää Farseerin kanssa yllä pienen korttikaupan veroista varastoa Standard-lapuista ja jonkin verran muistakin. Kyllähän "tavallinen" treidaaja helpostikin tarkistaa kaiken yksityisviesteistä tai jopa kirjoittelee ne jonnekin muualle muistiin, mutta varmastikin enemmän aikaa ja vaivaa korttien diilailuun käyttävälle nuo parannukset olisivat ihan merkittävä apu.

Ja Hopo: Jos sinä et uskalla osoitettasi tänne laittaa, ei kukaan pakota. Jo nyt monilla on osoite H/W-listansa alussa tai lopussa, mikä osoittanee että tuollaista ominaisuutta myös käytettäisiin. Se että jokin (osoitteiden lähettäminen erikseen privalla kaupan sopimisen jälkeen) on yleinen käytäntö ei tarkoita etteikö sitä voisi tai kannattaisi parantaa, ja ainakin minusta osoitteiden löytyminen selkeällä tavalla olisi mukava apu tilanteissa jossa ei ole ilmeistä mihin se osoite on jäänyt. Jos vaihtoon menee jostain syystä pidempi aika ja useampi viesti, eikä osoite olekaan siinä viimeisessä, sen kyllä mieluummin tarkistaa sieltä paikasta X kuin rupeaa tonkimaan viestilaatikkoa.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa ilpo

Vs: Osoitetiedot
« Vastaus #8 : 03.01.07 - klo 23:35 »
Mitä haittaa osoitelistasta voisi olla? Sillä tuskin on kenenkään elämään vaikutusta, jos jossain nettifoorumilla lukee osoitteesi. Senhän saa muutenkin finderilla esiin, jos joku haluaa ja pystyy sitä jotenkin käyttämään hyväksi. Itse olen osoitelistan kannalla (tietysti vapaaehtoisen, sillä joillekin se on vaan liian iso asia laittaa osoite foorumille, josta joku voi sen lukea). Siitä voi olla muutakin hyötyä kuin pelkästään treidauksen helpoittaminen. Esimerkiksi jos joku on muuttamassa toiselle paikkakunnalle ja haluaa tietää, onko siellä mahdollisesti harrastajaporukkaa foorumilta, onnistuu tarkistaminen varsin helposti. Eipähän tarvi jokaisen muuttajan tai reissumiehen huhuilla erikseen, kuka asuu missäkin. Lisäksi treidionkelmien ratkomista osoitelista voi helpottaa.

Polari vastasi samalla, kun kirjoitin viestiä ja olen samaa mieltä hänen kanssaan.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa kolatatti

Vs: Osoitetiedot
« Vastaus #9 : 04.01.07 - klo 12:25 »
Parashan olisi tietenkin jos foorumilla olisi joku "vaihtosysteemi" jossa voisi vaihtoehdotuksen lähettää henkilölle, joka voi sitten joko hyväksyä, hylätä tai lähettää vastaehdotuksen. Lisäksi molempien hyväksyttyä vaihdon, järjestelmä näyttäisi vaihdon detaileissa molempien osoitteet. Lopuksi molemmat voisivat laittaa ruksin kohtaan "lähetetty" ja siitä tietäisi että kortit ovat tulossa. Järjestelmä voisi näyttää eri värillä vaihdot jotka ovat ehdotusvaiheessa, valmiit vaihdot ja vaihdot joiden kortit on jo lähetetty. Ehkä tuossa voisi olla vielä sellainen kohta että kun kortit ovat saapuneet, ruksataan vielä yksi kohta ja annetaan joko positiivista tai negatiivista palautetta huuto.net -tyyliin.

Ei varmaankaan olisi edes ihan mahdotonta toteuttaa mutta koska ymmärsin että ylläpidolla on jo nyt ihan tarpeeksi hommia en tee mitään vaatimuksia tämän suhteen.. :)

Tämä tietenkin vaatisi sitä että kaikki halukkaat käyttäjät suostuisivat tallentamaan osoitetietonsa foorumille. Sitä kuitenkin varmasti helpottaisi jos osoitetiedot voisi ruksata privaateiksi jolloin ne saisi ainoastaan kun molemmat osapuolet ovat hyväksyneet kaupat.

Tällaisella järjestelmällä myös vaikeutettaisiin rippaamista huomattavasti koska vaihdosta olisi tarkat tiedot, milloin ensimmäinen vaihtoehdotus on annettu, millaisia kortteja on vaihdettu ja molempien osapuolien osoitetiedot. Lisäksi jos joku rippaaja vaihtaa esim. osoitetta usein tai pyytää lähettämään kavereilleen kortit tms. (kyllä te ymmärrätte vaikken osaakaan kirjoittaa) niin ylläpito saisi tiedot kaikista rippaajan käyttämistä osoitteista ja aliaksista suhteellisen helposti.

EDIT: Niin pointti oli se, että jos tuollainen osoitetietokanta tehtäisiin ja sitä ylläpidettäisiin niin melko pitkälti samalla vaivalla voisi tehdä koko vaihtosysteemin. Sitäpaitsi jos osoitetietojen antaminen tuohon tietokantaan olisi vapaaehtoista, ei se toimisi kun kuitenkin juuri sen henkilön tiedot, joita kaipaisit, puuttuvat sieltä.

Tällä hetkellä siis jokainen on ihan itse vastuussa siitä että lähettää oikeat kortit oikeille henkilöille. Olen kovasti pahoillani jos jotkut vaihtavat kortteja toisia enemmän mutta eiköhän se ole ihan oma valinta. Eli jos ei _jaksa_ kirjoittaa vastapuolen osoitetietoja ylös niin kannattaa ehkä harkita vaihtoaktiivisuuden vähentämistä..

EDIT EDIT: Ja jos joku on huolissaan siitä että osoitetietojen antaminen foorumille saisi postilaatikon täyttymään roskasta niin suoramainontakielto taitaa toimia ja olen nähnyt joillakin myös ovissa kylttejä joissa lukee "Ei suoramainontaa" tai "Ei mainoksia eikä ilmaisjakeluita". Olen myös kuullut joiltakin että nämä auttavat muihin kuin pizzapaikkojen mainoksiin. Ja pizzapaikat tuovat mainoksensa itse, eli osoitteesta ei edes pizzamiehelle ole hyötyä.
« Viimeksi muokattu: 04.01.07 - klo 12:32 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Hopo

Vs: Osoitetiedot
« Vastaus #10 : 05.01.07 - klo 15:01 »
Ja Hopo: Jos sinä et uskalla osoitettasi tänne laittaa, ei kukaan pakota.
Ei pakota ei. Siihen olenkin tyytyväinen. Ja uskaltamisesta puhuminen on mielestäni vähän turhan (f)lamea.
Jos vaihtoon menee jostain syystä pidempi aika ja useampi viesti, eikä osoite olekaan siinä viimeisessä, sen kyllä mieluummin tarkistaa sieltä paikasta X kuin rupeaa tonkimaan viestilaatikkoa.
Tämähän on puhtaan subjektiivista, eli kukin tekee niinkuin parhaaksi katsoo. Jos kuitenkin Andarin tapaan tekee ilmeisen paljon vaihtoja, niin edelleen "en jaksa kirjoittaa osoitetta ylös" kuulostaa kornilta. Mutta kuten sanottua, kukin tyylillään.

Joku tekninen ratkaisu vaihtosysteemiin olisi ihan kiva mikäli sillä olisi helppo hallita suuriakin vaihtomääriä. Normivaihtotahdilla - olkoon n vaikka ~3 vaihtoa viikossa - itselläni ainakin toimii esittämäni tyyli. Massavaihtajat ovat sitten erikseen mutta nokkelastihan muutkin ihmiset tuntuvat asiat puljaavan; on taulukoita ja tekstitiedostoja, mitkä ovat varmasti hyviä työkaluja mikäli tuntuu siltä että langat eivät enää meinaa pysyä hyppysissä ihan inboxin avulla.

En mitenkään vastusta minkään osoitelistan perustamista, olkaa hyvät vain.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.