Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Old school mtg  (Luettu 48166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TuomasS

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Summoning Sick
  • MCM user: Tuomas82
Old school mtg
« : 05.07.15 - klo 22:46 »
Terve,

Senkin uhalla, että identifioidun elitistiseksi paskiaiseksi niin ajattelin kysyä, että onko suomessa olemassa jonkinlaista old school mätky porukkaa? Itse aloittelin revisedin aikoihin ja lopettelin Urza blokin jälkeen, kun alkoi porukka harvenemaan ja kiinnostus hiipumaan. Nyt kun on palkkatöissä ja vanha huume vei taas mukanaan (melkein koko power nine on kasassa) niin kiinnostaisi tietää, että löytyykö suomesta oikeasti peliseuraa hyvässä hengessä vanhaan kunnon type ykköseen? Ruotsissa\norjassa näyttää ainakin Old school mtg olevan aika voimissaan.

Poissa vhirvela

  • Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
Vs: Old school mtg
« Vastaus #1 : 05.07.15 - klo 22:51 »
Itellä löytyy proxattuna vintage deckki!:)
Ja noh en ole kylllä powerninea ostamassa mutta jos ranskassakin joskus "virallisissa" turnauksissa saa pelata 15 proxylla niin alle 100e multa puuttuu, että voisin pelata tuota tuolleen ihan turnauksissa!:)
Kiinnostaa kyllä pelailla . Hyvä laatuisilla proxyilla pelaan eli ei oo mitään tussilla ite tehtyjä vaan netistä aidonnäköisiä tulosteita liimattuna basiclandeihin.:)

Mutta juu siis vintage formaattinakin elää vähän nykyäänkin joten ihan varmasti ei revised - urza block korteilla ihan täydellistä tier 1 deckkiä saa kasaan vaan tarttee vähän uudempiakin kortteja. Oli kyseessä sitten monastery mentor tai vaikkapa vaan Griselbrand. :)
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa TuomasS

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Summoning Sick
  • MCM user: Tuomas82
Vs: Old school mtg
« Vastaus #2 : 05.07.15 - klo 23:33 »
Okei. Eli peliporukkaa löytyy, jos on halukkuutta on ja uudemmat setit on mukana. Itse kuitenkin tarkoitin hyvin pitkälti sellaista pelailua, jossa deckit rakennetaan välillä Alpha - Revised (dualit mukana) ja kaikki muu on bannissa.

Poissa l33twash0r

Vs: Old school mtg
« Vastaus #3 : 05.07.15 - klo 23:40 »
Ainakin Ruotsissa juurikin tuo 93-94 on suosittua eli Revised ei enään kelpaa ja sitä nyt pari tuttua pelaa, mutta en kyllä tiedä suosiosta täälläpäin.

Poissa vhirvela

  • Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
Vs: Old school mtg
« Vastaus #4 : 05.07.15 - klo 23:46 »
juu ja sittne en rehellisesti tiedä suosiosta!
tiedän että vintage on kivaa juuri powerlevelin ja kiinnostavien interaktioiden takia.
Mutta siis jos käytännössä haet hupipelailua erittäin oudolla bannilistalla XD niin en kyllä tiedä kuinka paljon porukkaa on kiinnostunut.

Luulen että joko pitää sallia myös uudet kortit ja pelata vintage banni/restricted listalla tai sitten voi olla kyllä todella haastavaa löytää pelaajia joilla on paljon rahaa mutta ei kiinnostusta panostaa uusiin kortteihin käytännössä.
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Old school mtg
« Vastaus #5 : 06.07.15 - klo 10:44 »
Joskus muinoin oli porukka joka pelasi jotain retroformaattia retrosäännöillä, joissa oli vielä jotain itse keksittyjä muutoksia. Ymmärrettävistä syistä se ei saavuttanut suurta kansansuosiota.

Onnea vaan etsintään. Potentiaalinen kohdeyleisö on luultavasti aika kapea, veikkaan että tuo on Ruotsissakin oikeasti aika pienen piirin hommaa.

Mutta mikäpä estää itse järjestämästä Ennen Oli Kunnollista -peli-iltaa?

Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Neuroosi

Vs: Old school mtg
« Vastaus #7 : 14.07.15 - klo 07:42 »
♥ BYOB
Näitä lisää..

Poissa l33twash0r

Vs: Old school mtg
« Vastaus #8 : 14.07.15 - klo 11:17 »
http://oldschool-mtg.blogspot.fi/p/historik.html
Tässä tää toinen variaatio missä Revised ei käy ja muutenkin vähemmän settejä käytössä.
« Viimeksi muokattu: 14.07.15 - klo 11:35 kirjoittanut l33twash0r »

Poissa l33twash0r

Vs: Old school mtg
« Vastaus #9 : 12.05.17 - klo 02:34 »
Jos tätä vielä joku pelaa niin uusi BR tullut
https://oldschool-mtg.blogspot.fi/2017/05/banned-restricted-update-2017.html
Lainaus
Darkpact is restricted*
Contract from Below is restricted*
Black Vise is unrestricted
Maze of Ith is unrestricted
*Note that Ante-cards are still banned if the tournament/game you play isn't played for Ante.

Poissa Preacher

Vs: Old school mtg
« Vastaus #10 : 12.05.17 - klo 11:25 »
Mielenkiintoisia muutoksia tuovat formaattiin nuo. Aggro saa lisää työkaluja, mutta kontrolli voi pelata neljää meisseliä. Laitoin omat viset juuri tilaukseen :)

Ja sitten ihan vaan heads uppina tätä lukeville ihmisille, että minulla on tarkoituksena järjestää paikkoin (~kesäkuussa) pienimuotoinen oldschool-turnaus/peli-ilta jossain sopivassa anniskeluravintolassa. Pelaajia on tällä hetkellä lupautunut mukaan jo enemmän kuin pelkästään minä ja lainapakkojakin löytyy muutama, joten pistäkää ihmiset korvan taakse. Tullaan menemään reiluilla reprint-säännöillä, eli ei tarvitse omistaa playsettia Betaa :)

Tule tutustumaan aidon ja alkuperäisen MtG:n pariin Helsiniki Oldschool MtG 93/94-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1136687683129798 :)

Poissa tko

Vs: Old school mtg
« Vastaus #11 : 12.05.17 - klo 16:28 »
Mielenkiintoisia muutoksia tuovat formaattiin nuo. Aggro saa lisää työkaluja, mutta kontrolli voi pelata neljää meisseliä. Laitoin omat viset juuri tilaukseen :)

Ja sitten ihan vaan heads uppina tätä lukeville ihmisille, että minulla on tarkoituksena järjestää paikkoin (~kesäkuussa) pienimuotoinen oldschool-turnaus/peli-ilta jossain sopivassa anniskeluravintolassa. Pelaajia on tällä hetkellä lupautunut mukaan jo enemmän kuin pelkästään minä ja lainapakkojakin löytyy muutama, joten pistäkää ihmiset korvan taakse. Tullaan menemään reiluilla reprint-säännöillä, eli ei tarvitse omistaa playsettia Betaa :)

Old school ilman elitismiä kuulostaa yhtä väärältä kuin legacy ilman brainstormia.

Poissa Tomppa

Vs: Old school mtg
« Vastaus #12 : 18.05.17 - klo 12:28 »
Hyvä jos jotain pelailua saadaan aikaan.

Jos olen kaupungissa, minäkin tulisin pelailemaan. Olen tosin jo myynyt aika suuren osan käsiini saadusta UL-setistä, joten pitää hiukan miettiä mitä pakkoja saa kasaan A/B - Lg korteista.

Tomppa
Myynnit MCM:ssä nickillä DefaultUser

--
Tomppa

Poissa yugular

Vs: Old school mtg
« Vastaus #13 : 19.06.17 - klo 21:04 »
paupertothepeople.proboards.com

Poissa Preacher

Vs: Old school mtg
« Vastaus #14 : 20.06.17 - klo 10:33 »
Ajattelin, että voisin yrittää järjestää Helsingissä oldschool-henkisen peli-illan/miniturnauksen joko heinäkuun lopulla tai elokuun alkupuolella. Jos joku tuntee kiinnostusta osallistua, minulle voi vaikkapa laittaa yksityisviestiä tai postailla tähän. Lainapakkoja löytyy nyt useammallekin pelaajalle, ja tuskinpa noiden settirajoitustenkaan kanssa kannattaa olla kovin nipo. Kunhan ei Affinityä tule vastaan.. :)

Epäröiville tai harkitseville pelaajille voisin todeta, että jos rahkeet/kokoelma/proxytystaidot riittävät, tämä on formaatti jota oikeasti kannattaa kokeilla. Jokaiselle MtG:n kulta-aika tietysti on se, milloin itse aloitti pelaamisen, mutta pelinä vanha MtG on melko erilainen nykyiseen verrattuna. Aika kultaa usein muistot, mutta tässä tapauksessa asia ei välttämättä ole niin. Oman pakan/pakkojen kasaaminen ei ole vaikeaa tai välttämättä edes kauhean kallista ja hyvänä puolena on, että kortit tarvitsee hankkia vain kerran. Läjällä hyvin valittuja commoneita pääsee jo pitkälle ja metagame on hyvinkin avoin.
Tule tutustumaan aidon ja alkuperäisen MtG:n pariin Helsiniki Oldschool MtG 93/94-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1136687683129798 :)

Poissa Sir Marde

Vs: Old school mtg
« Vastaus #15 : 21.06.17 - klo 15:53 »
Olisko jossakin yhdessä paikassa bännilista ja käyvät setit, joilla on tarkoitus mennä?

Poissa Preacher

Vs: Old school mtg
« Vastaus #16 : 21.06.17 - klo 16:32 »
Tästähän on olemassa useita erilaisia variantteja. Klassisin versio on ruotsalainen oldschool, jossa sallittuja ovat alpha, beta, unlimited ja laajennokset The Darkiin saakka. Lisäksi osa korteista on restricted, eli niitä saa olla yksi per pakka. Listan löytää täältä: http://oldschool-mtg.blogspot.fi/p/banrestriction.html. Jenkeissä ja Italiassa, jossa on myös aktiivinen oldschool-skene, ollaan reprinttien suhteen sallivampia eli esim. Revisedin korteilla saa pelata. Jenkeissä taitaa myös Fallen Empires olla aika suosittu.

Itse olen sitä mieltä, että tuo on ihan järkevä rajoitus korttien määrän suhteen (ei siis ice agea ja siitä eteenpäin), mutta reprinttien iästä ja laadusta on turha nipottaa liikaa kunhan ne löytyvät laillisista sarjoista, eli ainakin mulle esim. Chronicles, Revised, 4th/5th/6th Edition ja vastaavat ovat ok (ehkä alkuperäiset reunat voisivat olla ihan hyvä raja?). Mun omat pakat ovat ruotsilaillisia, mutta se on henkilökohtainen rajoitus mulle :)

Lisäisin vielä, että ainakin minulle tärkeämpiä ovat fiilis, nostalgia ja keräilyn ilo kuin se, että millaiset reunat lapuissa on. Vaikka siellä olisikin sitten valkoisia reunoja tai copyright-vuosilukuja jossain :)
« Viimeksi muokattu: 21.06.17 - klo 16:36 kirjoittanut Preacher »
Tule tutustumaan aidon ja alkuperäisen MtG:n pariin Helsiniki Oldschool MtG 93/94-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1136687683129798 :)

Poissa l33twash0r

Vs: Old school mtg
« Vastaus #17 : 21.06.17 - klo 17:10 »
CFB vai Bazaar säännöt olivat muistaakseni kuhan kuva on alkuperäinen saa pelata.

Poissa Preacher

Vs: Old school mtg
« Vastaus #18 : 14.08.17 - klo 17:36 »
Perustin Facebookiin ryhmän pääkaupunkiseudun kiinnostuneille pelaajille: https://www.facebook.com/groups/1136687683129798. Tervetuloa mukaan!
Tule tutustumaan aidon ja alkuperäisen MtG:n pariin Helsiniki Oldschool MtG 93/94-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1136687683129798 :)

Poissa Preacher

Vs: Old school mtg
« Vastaus #19 : 07.09.17 - klo 23:09 »
Näillä näkymin mennään tiistaina 12.9 Kaislaan illalla (itse ajattelin olla klo 18 jälkeen paikalla). Tulkaahan mukaan.
Tule tutustumaan aidon ja alkuperäisen MtG:n pariin Helsiniki Oldschool MtG 93/94-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1136687683129798 :)

Poissa theBrains

Vs: Old school mtg
« Vastaus #20 : 15.09.17 - klo 11:21 »
Old School jampathan ei mitään facebookia käytä ;)

Mutta olisi kyllä hieno saada Suomeenkin Old School pyörimään vaikka kerran vuoteen. Voisin itsekin kasata omistamistani jätteistä muutamia ihan semi-pelattavia pakkoja. Kun on lueskellut turnausrapoja Ruotsista, niin letkeä meno on kyllä ollut. Pääsee vanhat miehet elämään vähän nuoruuden pelejä uudestaan, mikä ei koskaan väärin ole.

Poissa theBrains

Vs: Old school mtg
« Vastaus #21 : 28.10.17 - klo 18:46 »
Kertokaas joku 93 94 formaattia pelannut, toimiiko Avoid Fate instantteihin vai nöy?

Poissa Preacher

Vs: Old school mtg
« Vastaus #22 : 28.10.17 - klo 18:49 »
Kyllä toimii. Erinomainen kortti kaiken kaikkiaan juuri tästä syystä :)
Tule tutustumaan aidon ja alkuperäisen MtG:n pariin Helsiniki Oldschool MtG 93/94-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1136687683129798 :)

Poissa theBrains

Vs: Old school mtg
« Vastaus #23 : 28.10.17 - klo 19:45 »
Asia selvä. Mietin onko uudet rule changed oikein Old Schoolia. Mitä lie tuolla ennen saanut counteroitua, Lacet tulee mieleen interrupteista. 😊

Poissa theBrains

Vs: Old school mtg
« Vastaus #24 : 27.11.17 - klo 10:12 »
http://www.n00bcon.com/

Näyttäisi kaksi paikkaa olevan varattuna Suomeenkin tänä vuonna.

Poissa Preacher

Vs: Old school mtg
« Vastaus #25 : 27.11.17 - klo 10:47 »
Jep! Tietysti pitäisi varmaankin olla jonkinsortin SM-kisat, että saataisiin edustajat, mutta tälle vuodelle niitä ei kai voi oikein enää järjestää. Mulla on jonkin verran (=hyvin vähän, mutta jotain kuitenkin) suhteita tuonne ruotsipäähän, jos jos joku tahtoo mennä, niin mulle voi laittaa viestiä ja voin yrittää sumplia. Itsehän lähtisin ehdottomasti, mutta elämä tulee tielle :)
Tule tutustumaan aidon ja alkuperäisen MtG:n pariin Helsiniki Oldschool MtG 93/94-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1136687683129798 :)

Poissa theBrains

Vs: Old school mtg
« Vastaus #26 : 27.11.17 - klo 18:39 »
Enpä itsekään tuonne pääse, mutta epäviralliset SM-kisat olisi kyllä poikaa. Ehkä jonkun Leka-turnauksen oheen, tai sitten erillään koko muusta mtg-skenestä.  :)

Poissa Azakael

Vs: Old school mtg
« Vastaus #27 : 27.11.17 - klo 22:07 »
Kyllä olisi mukava mennä. Mutta mullakin on muita tärkeämpiä menoja tuolloin. Ehkä seuraavana vuonna... Kannatan kuitenkin sm-kisoja, vaikka epävirallisia tai muuta turnausta johon saisi porukkaa vähän laajemminkin Suomesta.

Poissa Preacher

Vs: Old school mtg
« Vastaus #28 : 28.11.17 - klo 00:33 »
Tuollaisen voisi hyvin järjestää esim. Ropeconin tai jonkun vastaavan tapahtuman yhteydessä. Voi olla, että pelaajia voi olla vaikea saada näin marginaaliseen tapahtumaan, mutta itse olisin ehdottomasti mukana ja tarvittaessa myös järjestämässä.

theBrains: jos satut joskus liikkumaan pääkaupunkiseudulla päin, niin laita viestiä vaikka privana niin otetaan parit pelit :)
Tule tutustumaan aidon ja alkuperäisen MtG:n pariin Helsiniki Oldschool MtG 93/94-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1136687683129798 :)

Poissa theBrains

Vs: Old school mtg
« Vastaus #29 : 28.11.17 - klo 09:53 »
Mitä muuten olen noita raportteja lukenut, niin jengi taitaa tykätä pitää turnaukset ihan erillään muusta mtg-skenestä. Syynä tähän lienee suurimmaksi osin korttien arvot, että ei pidä vahtia koko ajan omia deckejä. Lisäksi varmaan vähän on haluttu erottautua Jonneista.

Preacher: Joo pitää napata deckit mukaan, jos sattuu työreissua siihen suuntaan :)