Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Jelppikerho (ei sääntökysymyksiä)  (Luettu 197566 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Jelppikerho
« Vastaus #30 : 01.05.11 - klo 22:21 »
Pikkuseteillä (8 korttia boosterissa) on kyllä dräftätty, mutta tällöin on yleensä ollut käytössä enemmän kuin 3 boosteria. Kahden boosterin yhteenlatominen lienee ihan järkevä toimenpide jos sitä haluaa harrastaa. Ensimmäiset limitedit todellakin olivat sealediä ja jos nyt en väärin muista niin Ice Age taisi olla setti jonka puitteissa oli ensimmäisiä isompia limited turnauksia.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Vs: Jelppikerho
« Vastaus #31 : 01.05.11 - klo 23:02 »
Ihan uteliaisuuttani - ja pakanrakennusta helpottamaan:
Kannattaako yleisesti ottaen laittaa pakkaan kuin pakkaan jonkinlaista nostoa ja/tai tuhoa? Nämä ovat kuitenkin aika peruselementtejä, joista toisella autetaan itseä ja toisella häiritään vastustajaa (tai jopa pysäytetään voittamasta). Itse olen esimerkiksi yrittänyt laittaa Mikokoro, Center of the Sean yhdessä miltei kaikkiin (casual) pakkoihini ihan vain siksi, että oman käden tyhjyys/huonous voi hävitä pelin nopeammin kuin +1 kortti vastustajalle.
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa Oferon

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #32 : 01.05.11 - klo 23:36 »
Ihan uteliaisuuttani - ja pakanrakennusta helpottamaan:
Kannattaako yleisesti ottaen laittaa pakkaan kuin pakkaan jonkinlaista nostoa ja/tai tuhoa? Nämä ovat kuitenkin aika peruselementtejä, joista toisella autetaan itseä ja toisella häiritään vastustajaa (tai jopa pysäytetään voittamasta). Itse olen esimerkiksi yrittänyt laittaa Mikokoro, Center of the Sean yhdessä miltei kaikkiin (casual) pakkoihini ihan vain siksi, että oman käden tyhjyys/huonous voi hävitä pelin nopeammin kuin +1 kortti vastustajalle.

Suosittelen tutustumaan käsitteeseen nimeltä korttietu (=card advantage). Pakkaan kun pakkaan kannattaa laittaa korttietua tuottavia kortteja, eli joita pelaamalla saat:
1) vähintään 2 permanenttia peliin (vastustaja joutuu käyttämään kortin (poiston)/muita resursseja kummastakin eroon pääsemiseksi). Esim. broodmate dragon, captain of the watch.
2) nostettua 2 tai enemmän kortteja/vastustajan discardaamaan 2 tai enemmän (divination, mind spring).
3) permanentteja, jotka peliin tullessaan/kun pelaat ne tekevät jonkin hyödyllisen efektin (acidic slime, stoneforge mystic, mold shambler, suurin osa planeswalkereista).
4) kortteja, joista saa hyvän efektin + uuden kortin tilalle. Nämä vain taitavat olla harvassa.
Mikokorolla kehität itsellesi lievästi negatiivista korttietua, sillä joudut käyttämään siihen 3 manaa: 2 abilityyn ja 1 itse ländin täppäämiseen, kun taas vastustaja saa kortin ilmaiseksi. Samalla kun yrität nostaa sillä itsellesi uusia vastauksia ja uhkia, annat vastustajalle niitä ilmaiseksi. Teet myös manabasestasi heikomman lisäämällä siihen väritöntä tuottavia ländejä värillisen sijaan.
Korttiedusta löytynee googlella hyviä artikkeleita mikäli englanti taittuu.

Poissa Retardi

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #33 : 02.05.11 - klo 01:19 »
Ihan uteliaisuuttani - ja pakanrakennusta helpottamaan:
Kannattaako yleisesti ottaen laittaa pakkaan kuin pakkaan jonkinlaista nostoa ja/tai tuhoa? Nämä ovat kuitenkin aika peruselementtejä, joista toisella autetaan itseä ja toisella häiritään vastustajaa (tai jopa pysäytetään voittamasta). Itse olen esimerkiksi yrittänyt laittaa Mikokoro, Center of the Sean yhdessä miltei kaikkiin (casual) pakkoihini ihan vain siksi, että oman käden tyhjyys/huonous voi hävitä pelin nopeammin kuin +1 kortti vastustajalle.

Suosittelen tutustumaan käsitteeseen nimeltä korttietu (=card advantage).
 
Korttiedusta löytynee googlella hyviä artikkeleita mikäli englanti taittuu.

Aiheesta löytyy myös erinomainen artikkeli ensimmäisellä kotimaisella, Mikko Airaksisen artikkeli korttiedusta
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Vs: Jelppikerho
« Vastaus #34 : 02.05.11 - klo 09:07 »
Tack så mycket - joskin korttietu on kyllä harvinaisen tuttu käsite aiemman Yu-Gi-Oh!-kokemukseni pohjalta (pelin, jossa ainoa resurssi on käytettävissä olevien korttien määrä käytännössä). Tiedostan siis hyvin Mikokoron heikkouden tällä saralla, mutta pointti ei liittynyt suoranaisesti tähän. Jos kysymyksen muotoilisi uudelleen, se ei kuuluisi "kannattaako korttietua edistäviä kortteja pelata" vaan "voiko MTG:tä pelata kiinnittämättä erityishuomiota kahteen tekijään, jotka ovat kyky tuhota vastustajan käyttämiä kortteja, ja kyky täydentää omaa kättä". Korttietua voidaan kuitenkin saavuttaa myös esimerkiksi käyttämällä olentoja, joiden kyky antaa tuoda lisää olentoja haudan takaa käteen/kentälle, mutta tällöin ei disruptata vastustajan pelaamista tai (välttämättä) täydennetä omia käsiresursseja.
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa Chaosworm

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #35 : 02.05.11 - klo 09:23 »
Tack så mycket - joskin korttietu on kyllä harvinaisen tuttu käsite aiemman Yu-Gi-Oh!-kokemukseni pohjalta (pelin, jossa ainoa resurssi on käytettävissä olevien korttien määrä käytännössä). Tiedostan siis hyvin Mikokoron heikkouden tällä saralla, mutta pointti ei liittynyt suoranaisesti tähän. Jos kysymyksen muotoilisi uudelleen, se ei kuuluisi "kannattaako korttietua edistäviä kortteja pelata" vaan "voiko MTG:tä pelata kiinnittämättä erityishuomiota kahteen tekijään, jotka ovat kyky tuhota vastustajan käyttämiä kortteja, ja kyky täydentää omaa kättä". Korttietua voidaan kuitenkin saavuttaa myös esimerkiksi käyttämällä olentoja, joiden kyky antaa tuoda lisää olentoja haudan takaa käteen/kentälle, mutta tällöin ei disruptata vastustajan pelaamista tai (välttämättä) täydennetä omia käsiresursseja.
Voi.
aka. Awaclus

Poissa Harvestman

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #36 : 03.05.11 - klo 14:46 »
Jos tuolta Troll&Toadilta tilaa yli 50€:llä niin tuleeko ongelmia tullin kanssa? Elikkäs joutuuko maksamaan ylimääräistä.

Poissa Ranger0

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #37 : 03.05.11 - klo 15:04 »
Jos tuolta Troll&Toadilta tilaa yli 50€:llä niin tuleeko ongelmia tullin kanssa? Elikkäs joutuuko maksamaan ylimääräistä.

Troll & Toad jenkkikaupasta voi huoletta tilata yli 50e arvosta, laittavat kuoreen jonkun paljon pienemmän summaan (yleensä ~10e).

Poissa Lunaddict

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #38 : 15.05.11 - klo 11:00 »
Tack så mycket - joskin korttietu on kyllä harvinaisen tuttu käsite aiemman Yu-Gi-Oh!-kokemukseni pohjalta (pelin, jossa ainoa resurssi on käytettävissä olevien korttien määrä käytännössä). Tiedostan siis hyvin Mikokoron heikkouden tällä saralla, mutta pointti ei liittynyt suoranaisesti tähän. Jos kysymyksen muotoilisi uudelleen, se ei kuuluisi "kannattaako korttietua edistäviä kortteja pelata" vaan "voiko MTG:tä pelata kiinnittämättä erityishuomiota kahteen tekijään, jotka ovat kyky tuhota vastustajan käyttämiä kortteja, ja kyky täydentää omaa kättä". Korttietua voidaan kuitenkin saavuttaa myös esimerkiksi käyttämällä olentoja, joiden kyky antaa tuoda lisää olentoja haudan takaa käteen/kentälle, mutta tällöin ei disruptata vastustajan pelaamista tai (välttämättä) täydennetä omia käsiresursseja.

Mtg voidaan typistää kahteen tekijään, tempoon ja korttietuun.

Pelaajan tempo = Kuinka nopeasti pelaajan pöydässä olevat kortit voittavat tälle pelaajalle pelin.

Tempoetu tuottaa korttietua ja korttietu tempoetua.

Mtg-dekit yleensä jaotellaan kolmeen pääryhmään

Aggro
 Hankkii aikaisen tempo-edun. Ei sinänsä pyri korttietuun, mutta saavuttaa sen siten, että vastustajan hankkima korttietu menee hukkaan, koska lopetat pelin ennen kuin vastus ehtii korttejaan pelaamaan.

Combo
 Ei kehitä tempoa ennen vuoroa, jolloin kasaa x-korttia yhteen, jotka lopettavat pelin siihen paikkaan. Korttietu perustuu jälleen vastustajan resurssien ja tempoedun turhaksi tekemiseen.

Control
 Tuottaa perinteistä korttietua, pyrkii nollaamaan vastustajan temmon, ja mahdollisesti muutkin resurssit. Kun kontrollipakka tekee varmaksi, ettei vastustaja voi voittaa, on voittaminen ideaalissa tapauksessa pelkkä muodollisuus.


Voittamiseen ei siis vaadita kontrollielementtejä, mutta koska poistoilla on helppo tuottaa tempoetua (halvalla poistolla kallis olento pois) aggro-pakatkin yleensä pelaavat kontrollikortteja (Doom blade, Lightning Bolt).
Liika kontrollielementtien määrä aggrodekissä vaikeuttaa oman temmon kasaamista ja liian pieni kontrollielementti mahdollistaa vastustajalle temposi neutraloinnin omilla uhillaan (Esimerkkinä 3/3 olento pitää neljää 2/2 olentoa ulkona combatista), sekä tietenkin häviämisen nopeamman dekin uhkiin.

Poissa rayenni

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #39 : 15.05.11 - klo 11:18 »
Tempoetu tuottaa korttietua ja korttietu tempoetua.

Tämä korttietukeskutelu on lähtenyt aivan käsistä ja mun päähän sattuu nyt :( Lukekaa aiheeseen tutustumattomat vaikka http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,62453.0.html ja postatkaa ko. artikkelin kommenttiketju täyteen hyviä kysymyksiä.

Poissa Lunaddict

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #40 : 15.05.11 - klo 11:36 »
Tempoetu tuottaa korttietua ja korttietu tempoetua.

Tämä korttietukeskutelu on lähtenyt aivan käsistä ja mun päähän sattuu nyt :( Lukekaa aiheeseen tutustumattomat vaikka http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,62453.0.html ja postatkaa ko. artikkelin kommenttiketju täyteen hyviä kysymyksiä.

Lause on toki irrallisena harhaanjohtava. Kyse oli efektiivisestä korttiedusta. Minua hieman sattuu päähän sattumanvaraiset heitot ilman vasta-argumentteja.

Poissa Padishar

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #41 : 15.05.11 - klo 11:48 »
Tempoetu tuottaa korttietua ja korttietu tempoetua.

Tämä korttietukeskutelu on lähtenyt aivan käsistä ja mun päähän sattuu nyt :( Lukekaa aiheeseen tutustumattomat vaikka http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,62453.0.html ja postatkaa ko. artikkelin kommenttiketju täyteen hyviä kysymyksiä.

Lause on toki irrallisena harhaanjohtava. Kyse oli efektiivisestä korttiedusta. Minua hieman sattuu päähän sattumanvaraiset heitot ilman vasta-argumentteja.

No minäpä vasta-argumentoin. On kohtuu yleistä, että tempoa hankitaan nimenomaan korttietua uhraamalla (Dark Ritual) tai korttietua tempoa uhraamalla (Divination). Toki on kortteja, jotka tuottavat sitten molempia (Flametongue Kavu), mutta yleisesti en menisi väittämään, että korttietu tuottaa tempoa ja päinvastoin.

Poissa Lunaddict

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #42 : 15.05.11 - klo 19:55 »
Yritin tuossa lööppityyliin sanoa jotain, joka ilman avaamista kuulostaa kyllä perin typerältä.

Esimerkkitapaus:

Zoo-tyylinen aggro

Halpoja uhkia
Polttoa

vs.

UB-Draw go

Countereita
Poistoa
Kortinnostoa
Muutama vastustamaton uhka

Jos tässä match upissa zoo on tarpeeksi nopea, ei UB ehdi toteuttamaan pelisuunnitelmaansa, eli poistamaan uhkia, tuottamaan korttietua, kasaamaan countermuuria ja ajamaan vastusta hengiltä. Voi olla, ettei UB ehdi pelaamaan yhtään korttietukorttia, koska kaikki aika menee stabilointiin, täten zoo tuottamallaan paineella aiheuttaa sen, ettei UB ehdi käyttää resurssejaan (manaa) korttietuun ja täten asettamaan pehmeää lukkoa countereineen. Tämä on epäsuoraa korttietua, jota tempoetu antaa.

Jos UB pelaa divinationin, on UB sillä vuorolla tuottanut tempoa +0 papanaa. Jos UB tällä divinationillaan nostaa kaksi doom bladea jotka pelataan myöhemmin, on divination tuottanut +2 papanaa tempoa. Jos yhden kortin tempoarvo on 1, tässä on tuotettu +1 papanaa epäsuoraa tempoetua. Korttiedun tuoma tempoetu realisoituu vasta siinä vaiheessa, kun jommalta kummalta pelaajalta on ehtymässä käsi ja tämän myötä mahdollisuus tuottaa tempoa.


Tämän mallin yleispätevyydestä voi olla montaa mieltä, mutta limitediä pelatessa tempoedulla monestikin pääsee tilanteisiin, joissa vastustaja joutuu chumppaamaan, tekemään riskialttiita blokkeja (2x 2/2 blokkaamssa 3/3:a altistaa korttiepäedulle) ja käyttämään poistoja epäedullisesti.

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Vs: Jelppikerho
« Vastaus #43 : 15.05.11 - klo 22:20 »
Tällä hetkellä olen saanut suunniteltua kaksi budjettiini luultavasti mahtuvaa EDH-pakkaa, mutta luulisin saavani ensi kuussa hankittua kortteja vain toiseen... Molemmat ovat mukavia pelata, ja olen molempia testaillut Cockatricessa aika aktiivisesti. Yksinkertaisesti en osaa päättää niiden välillä! Kumpi vaikuttaisi paremmalta vaihtoehdolta teistä kasata ensin?
Kresh the Bloodbraided
Jor Kadeen the Prevailer

Päässä pyörii myös Sedris the Traitor Kingin ympärille rakentuva EDH-Grixis, jonka varmaan kasaan kolmantena (olen hullu pakantekijä), mutta se ei juuri nyt ole olennainen.
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa Roinisto

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #44 : 16.05.11 - klo 09:39 »
Kumpi vaikuttaisi paremmalta vaihtoehdolta teistä kasata ensin?
Itse kallistuisin enemmän tuon Kreshin suuntaan. Vaikuttaa komentajalta jonka ympärille olisi kivempi rakentaa.

Poissa Harvestman

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #45 : 23.05.11 - klo 19:51 »
Mitkä on ledit? Ei siis valot.

E: Esim. Leditön dredge.

Poissa Masa88

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #46 : 23.05.11 - klo 19:54 »
Lion's Eye Diamond on se ns. LED
Deck lists and tournament results are like guns and killing people. The fact that you managed to kill somebody isn't proof that your gun is the best.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Jelppikerho
« Vastaus #47 : 01.06.11 - klo 10:29 »
Miten se Wizardsin viimeisin ilmoitus varauslistasta (reserved list) nyt meni tarkasti? Voidaanko tulevaisuudessakin painaa uudelleen sellaisia vehkeitä, joiden osalta varauslistaa on rikottu jo aikana ennen From the Vault: Relicsiä? Vai ovatko Relicsin jälkeen kaikki uusintapainokset varauslistalta yksiselitteisesti kiellettyjä?

Poissa luma

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #48 : 01.06.11 - klo 10:46 »
Miten se Wizardsin viimeisin ilmoitus varauslistasta (reserved list) nyt meni tarkasti? Voidaanko tulevaisuudessakin painaa uudelleen sellaisia vehkeitä, joiden osalta varauslistaa on rikottu jo aikana ennen From the Vault: Relicsiä? Vai ovatko Relicsin jälkeen kaikki uusintapainokset varauslistalta yksiselitteisesti kiellettyjä?

Relicsin ja viime vuoden Judge-holojen jälkeen kaikki uusintapainokset reserved listiltä kiellettiin.

"Reserved cards will never be printed again in a functionally identical form." (lähde)

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Vs: Jelppikerho
« Vastaus #49 : 18.06.11 - klo 23:09 »
Jälleen kerran minikysymyksiä... Koska kerran Jkl:ssä pitäisi olla jonkinlaista saksalaisen Highlanderin pelaajakuntaa, voisin harkita myös sellaisen pakan tekemistä. Tällä hetkellä kenties kiinnostavin vaihtoehto ovat vampyyrit - varsinkin M12 myötä, koska pidän Bloodthirstin muilla antavan ajatuksesta. Kuitenkin, vampyyrit jakaantuvat aika inhottavasti erittäin manakalliisiin olentoihin ja hyvin pieniin, lähinnä nopeita tappoja varten tarkoitettuihin. Aiempi kokemukseni on EDH:n puolelta (eikä sitäkään nyt aivan kauheasti ole), ja siellähän noilla pienillä ei tekisi juuri mitään (mm. Lacerator, Pulse Tracker), ja isompia voisi pelatakin paria. Sen sijaan "normiformaateissa" ymmärtääkseni juurikin pienillä vampyyreillä saadaan aikaan, ja isot ovat käytännössä mahdottomia pelata. Miten saksalaisen osalta? Ymmärtääkseni kyse ei ole vahvasti moninpeliformaatista, joten EDH:n tapaan isojen pelaaminen tuskin on kovin kannattavaa? Toisaalta pakan muodon puolesta EDH on hyvin lähellä (as in, 100x1), joten minun on hieman vaikeaa suhteuttaa tämä pienien olentojen käytettävyyteen.

Eli, missä suhteessa noita yleisesti ottaen kannattaisi käyttää? Onko esimerkiksi Butcher of Malakir turhan kallis pelata käytännössä, vai eivätkö Pulse Trackerin kaltaiset pikkuolennot riitä yhtään mihinkään?
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa Warma

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #50 : 19.06.11 - klo 15:07 »
Eli, missä suhteessa noita yleisesti ottaen kannattaisi käyttää? Onko esimerkiksi Butcher of Malakir turhan kallis pelata käytännössä, vai eivätkö Pulse Trackerin kaltaiset pikkuolennot riitä yhtään mihinkään?

Saksalainen HL on siitä hyvä formaatti, että toisin kuin EDH, se ei aseta mitään erityissääntöjä pakan lisäksi. Kun ei ole neljääkymmentä elämää, voi pelata ihan oikeita dekkejä ja noudattaa järkevää dekinrakennusfilosofiaa.

Jos nyt lähdet vampyyrilinjalle ja aiot pitäytyä teemassa, hyviä vampyyrejä on MtG:ssä todennäköisesti niin vähän että joudut pelaamaan niitä kaikkia. Tällöin dekki tulee varmaan kurviltaan näyttämään limited-dekiltä jossa on droppeja vähän joka CC:lle. Ihan huippudekkiä lienee vähän turha toivoa koska jos vertaa muihin äijädekkeihin, esim.  UGx-läjillä on niin paljon parempia temppuja ja enemmän korttietua, mutta ainakin täälläpäin ihmiset ovat tehneet kaikenlaisia ja -tasoisia virityksiä vähemmän kilpailullista peluuta varten.

Poissa korpivaellus

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #51 : 20.06.11 - klo 09:19 »
Moi kaikille tasapuolisesti.Tämäkö on osasto  tyhmille kysymyksille ja turhille toiveille?Eli olen aloitteleva magic pelaaja ja peli kokemukseni on  noin alle sata pelikertaa joten homma on aika hakusessa vielä.Olen muutaman päivän selaillut eri foorumeita jotta oppisin uusia asioita tästä hienosta pelistä joka on osoittautunut HUOMATTAVASTI isommaksi ja vaativammaksi mitä aluksi uskoinkaan.Pelissä on valtava määrä kaikenlaisia termejä ja slangia joita ei maallikko ja tälläinen nyyppä ymmärrä,ja peliohjeista ja kokeneitten pelaajien ohjeista ei oikein tahdo saada tolkkua.Englanninkieliset viralliset termit vielä jotenkin menee,mutta nuo kotimaiset slangi-termit menee ohi korkealta ja kovaa.Eli voisiko joku ystävällisesti listata  YLEISEMPIÄ pelitilanteisiin liittyviä slangi termejä  jotta noista ohjeista saa jotain irti,tyyliin:

liha= iso olento  ???


Poissa Chaosworm

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #52 : 20.06.11 - klo 10:58 »
Moi kaikille tasapuolisesti.Tämäkö on osasto  tyhmille kysymyksille ja turhille toiveille?Eli olen aloitteleva magic pelaaja ja peli kokemukseni on  noin alle sata pelikertaa joten homma on aika hakusessa vielä.Olen muutaman päivän selaillut eri foorumeita jotta oppisin uusia asioita tästä hienosta pelistä joka on osoittautunut HUOMATTAVASTI isommaksi ja vaativammaksi mitä aluksi uskoinkaan.Pelissä on valtava määrä kaikenlaisia termejä ja slangia joita ei maallikko ja tälläinen nyyppä ymmärrä,ja peliohjeista ja kokeneitten pelaajien ohjeista ei oikein tahdo saada tolkkua.Englanninkieliset viralliset termit vielä jotenkin menee,mutta nuo kotimaiset slangi-termit menee ohi korkealta ja kovaa.Eli voisiko joku ystävällisesti listata  YLEISEMPIÄ pelitilanteisiin liittyviä slangi termejä  jotta noista ohjeista saa jotain irti,tyyliin:

liha= iso olento  ???
Tyypillisesti suomalaiset slangisanat ovat joko englanninkielisten sanojen suoria käännöksiä (burn -> poltto, card advantage -> korttietu, jo mainitsemasikin beef -> liha jne) tai suoraan tai lähes suoraan englanninkielisiä slangisanoja, jotka ovat kirjoitettu suomalaisittain lausuttavaan muotoon (fetchland -> fetsi, shock dual -> shokkiduali, jne). Muuntyyppiset slangisanat ovat lähinnä yksittäisiä poikkeustapauksia (Library of Alexandria -> Kikkis, card draw -> laputus jne), ja ne ovat joko harvoin käytettyjä tai niiden tarkoitus on itsestään selvä.
aka. Awaclus

Poissa Laukkanen

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #53 : 20.06.11 - klo 11:04 »
Suuri osa siitä slangista on todellakin suomalaisia 'väännöksiä' korttien englanninkielisistä nimistä, esim. "pultti" = lightning bolt, "Jaska" = Jace, the mind sculptor. Kun oppii tuntemaan turnauksissa hyvin pärjääviä pakkoja ja niiden kortteja, niin nuo slanginimetkin aukeavat paremmin.

Eräs kortteihin liittymätön slangitermi tuli mieleen, "myssytys", "hitsaus" = hidas pelaaminen, erityisesti kun turnauksessa kierrosaika on jo päättynyt ja eräät myssyttävät vielä lisävuoroja.


Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Jelppikerho
« Vastaus #54 : 20.06.11 - klo 11:12 »
Eli voisiko joku ystävällisesti listata  YLEISEMPIÄ pelitilanteisiin liittyviä slangi termejä  jotta noista ohjeista saa jotain irti,tyyliin:

liha= iso olento  ???

Kirjoita hakukenttään sana 'slangi' ja ainakin jotain pitäisi löytyä. Kannattaa myös huomioida että eri osissa maata ja jopa eri peliporukoissa slangi vaihtelee jonkin verran joten mitään yleispätevää sanakirjaa tuskin tulee koskaan olemaan. Listaan nyt muutamia YLEISIÄ termejä joita tulee mieleen, mutta koetetaan olla tukkimatta tätä ketjua niillä, asiaa voi avata tarkemmin johonkin vanhaan ketjuun jos kokee tarpeelliseksi.

ajaa = hyökätä
jenkata = hyökätä (kaikilla)
kuoria = nostaa kortti, yleensä se kortti mikä juuri tarvittiin
skuupata = kerätä kortit kasaan ja luovuttaa (eng. scoop)
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa barros

  • Hidas vaihtaja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Totuus iski kuin salami.
Vs: Jelppikerho
« Vastaus #55 : 20.06.11 - klo 11:51 »
Miten jotkut pakkojen nimet nimetään esim. Bant, Zoo tai Pox. Osaako joku suoralta käsin sanoa, mistä tämän alkuperä on lähtöisin eli tulevatko ne teemoittain tai suhteellisen voimakkaan kortin myötä ja tästä poimivan pakkaidean kautta pelaamisen tarkoituksiin.
« Viimeksi muokattu: 20.06.11 - klo 11:53 kirjoittanut barros »
https://mtgsuomi.fi/listat/barros/ Scratching wall with claws.

What I learned there, during those weeks of rehearsal, would serve me for the rest of my life. - J. Huston

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Jelppikerho
« Vastaus #56 : 20.06.11 - klo 11:54 »
jenkata = hyökätä (kaikilla)

Tämä ansaitsee vielä erillisen selityksen, koska etymologia on melkoisen mutkan kautta hakemista.

"Jenkata" tulee termistä "jenkkiajaa" ja tarkoittaa siis käytännössä kaikilla hyökkäämistä. Alun perin jenkkaaminen on vieläpä hyökkäämistä epäedullisessa tilanteessa. Etymologia on se, että 2002-2003 Magic Onlinessa oli suhteettomasti todella huonoja jenkkipelaajia - johtuu tietysti monista markkinatalouden lainalaisuuksista - ja he usein ajoivat reikäpäisesti sen kummemmin hyökkäysmatikkaa miettimättä. Muistaakseni esim. Mika Nyfors oli kovasti promovoimassa termiä suomalaisten käyttöön.

Sinällään kohtalon jännä oikku on se, että ainakin Suomessa huonojen pelaajien tyypillinen virhe on ylikonservatiivinen pelaaminen Limitedissä. Siispä jenkkiajaminen olisikin tie kohti PAREMPAA Limited-pelaamista. Onko tämä nyt sitten lohdutonta vai lohdullista? Ainakin se on HYVIN JÄNNÄÄ!

-- Nute
Oulu

Poissa Chaosworm

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #57 : 20.06.11 - klo 12:10 »
Miten jotkut pakkojen nimet nimetään esim. Bant, Zoo tai Pox. Osaako joku suoralta käsin sanoa, mistä tämän alkuperä on lähtöisin eli tulevatko ne teemoittain tai suhteellisen voimakkaan kortin myötä ja tästä poimivan pakkaidean kautta pelaamisen tarkoituksiin.
Bantin nimi tulee siitä, että se on saman värinen kuin Alaran Bant-shardi. Zoon nimi tulee siitä, että siinä pelattiin alun perin paljon eläimiä. Poxin nimi tulee siitä, että se koostuu korteista, jotka tekevät ainakin osittain samaa asiaa kuin Pox. Pakan kehittelijöillä on yleensä tapana nimetä pakat, jotta niihin voidaan viitata helposti. Jotkut käyttävät hieman enemmän mielikuvitusta (esim. Eva Green - mustat hiukset ja vihertävät silmät), toiset vähemmän (esim. Dredge - pakka perustuu Dredge-mekaniikkaan).
aka. Awaclus

Poissa Hopo

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #58 : 20.06.11 - klo 12:15 »
Miten jotkut pakkojen nimet nimetään esim. Bant, Zoo tai Pox. Osaako joku suoralta käsin sanoa, mistä tämän alkuperä on lähtöisin eli tulevatko ne teemoittain tai suhteellisen voimakkaan kortin myötä ja tästä poimivan pakkaidean kautta pelaamisen tarkoituksiin.

Voit nimetä pakkasi ihan miten vain haluat, vaikkapa Hitlerin pedarierektiospesiaaliksi. Jotkut nimet vain ovat jokseenkin vakiintuneet tarkoittamaan suurelta osin saman korttipoolin jakavia dekkejä, kuten zoo (elukoita + polttoa) tai kala (kaloja.)

Typerimpänä esimerkkinä on nykyään minkä tahansa enimmäkseen valkoista ja vihreää sisältävän dekin nimeäminen Maverickiksi. Ei päätä, ei häntää.

Ylipäätään dekkien nimeäminen ei ole mikään välttämättömyys.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Chaosworm

Vs: Jelppikerho
« Vastaus #59 : 20.06.11 - klo 14:14 »
kala (kaloja.)
Kalan ei ole mikään pakko sisältää kaloja. Riittää, että se on ainakin osittain sininen, sisältää aggroa ja kontrollia. Esimerkiksi U/W Tempo, Merfolk ja Faeries ovat kaikki kaladekkejä, vaikka pelaavatkin ihan erilaisia kortteja (lukuunottamatta FoWeja yms).
aka. Awaclus