Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Rikoin formaatin. Taas. Hammaskeijun Kosto 2007  (Luettu 5804 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ilpo

Yleisön pyynnöstä laitan nettiin mun dekin, jolla pyyhkästiin Helsinki matalaksi. Olen vaihdellut itselleni pitkin kevättä holo Gusheja uskoen vakaasti siihen, että hurautan niillä vielä joskus. Lyhyt odotus palkittiin ja samana päivänä, kun kuulin unrestriktoinnista, aloin rikkomaan Gushia ja samalla koko formaattia. Testasin paljon MWS:llä ja livenä. Testaukset on vieläkin käynnissä. Tarkoituksena oli kasata dekki Helsingin metaan.


Hammaskeijun kosto


4 Polluted Delta
2 Flooded Strand
2 Island
2 Underground Sea
2 Volcanic Island
1 Tropical Island

5 Moxia
1 Black Lotus
1 Mana Crypt
1 Lotus Petal

4 Force of Will
4 Duress
2 Misdirection
2 Red Elemental Blast
1 Chain of Vapor

4 Gush
4 Brainstorm
4 Merchant Scroll
1 Fact or Fiction
1 Gifts Ungiven
1 Ancestral Recall
1 Timetwister

1 Demonic Tutor
1 Mystical Tutor
1 Vampiric Tutor
1 Regrowth
1 Yawgmoth's Will
1 Time Walk
1 Fastbond
1 Mind's Desire

1 Empty the Warrens
1 Psychatogaka Hammaskeiju


Sideboard:

4 Lol Lkol Leyline
2 REB
1 ETW
1 Keiju
2 Rebuild
2 Hyrkyl's Recall
1 Chain
2 Massacre


Side oli tehty perinteisesti 2 min ennen turnauksen alkua ja puolia sidekorteista ei koskaan tarvittu. Lol lkolit oli tietysti Juhan 02-Flashia varten, Massacret fisua varten ja bounce jarrua vastaan.

Maindeckin korteista ainoa kyseenalainen lappu on ollut toistaiseksi Mind's Desire, jonka sidetin ulos melkein jokaisessa matsissa. Runsaat testailut ovat paljastanu Desiren heikoksi kortiksi Duress-pakkoja vastaan ja stäksiä vastaan kuuden manan sorcery on jo oletuksena hieman raskas. Intternetti on pullollaan Gush-pakkoja, joista selkeästi yleisin on 2003-vuodelta tuttu GAT. Testitulokset osoittivat nopeasti, että mun dekki raiskaa GATin paskaksi helposti. Mulla on paremmat spellit ja vähemmän skeidaa, kuten creatureja tai huonoja cantrippeja, joiden tarkoituksena on kasvattaa ruoskahuoraa.

Mana Drainien pelaamista olen harkinnut. Ne kuitenkin ovat selkeästi huonompia kuin Duressit suunnilleen aina ja testasin eniten comboa vastaan, jota vastaan Duressia parempaa spelliä en vielä tiedä. Netissä jotkut GAT-versiot pelaa paria Drainia lategamen disruptiona. Hammaskeijun Koston lategame ei tarvitse juurikaan disruptiota, sillä sen gameplan siinä vaiheessa on vetää tolkuttomasti kortteja vuorossa ja forcata voittokeino läpi.

Huomasin jo alkuvaiheessa, että dekki on pirun vaikea pelata. Jokaisella vuorolla vaihtoehtoja on miljoona ja gameplanin suorittaminen alkaa jo aloituskädestä ja lähtee mindmap-maisesti räjähtämään manamäärän ja tutoreiden pelaamisen lisäännyttyä. Dekistä monimutkaisen ja samalla oikein pelattuna sairaan hyvän tekee se, että gameplania ja roolia voi muuttaa jatkuvasti. Dekki pystyy pelaamaan controllia ja comboa ja roolin vaihto onnistuu helposti. Sivuturnauksessa vastustajat eivät olleet perillä mun dekistä lainkaan ja ihmettelivät, mitä teen. Kysymykset "etkö jo voita?" ja "mitä tuo läjä tekee?" olivat jokseenkin yleisiä. Se johtuu siitä, että saatoin aloittaa pelin aggressiivisesti, mutta jouduin vaihtamaan controllirooliin ja kulutin vastustajan resurssit puhki, jolloin vastustajat ihmettelivät, miksi en tee mitään kunnollista. Hitsaaminen on poikaa.

Pelasin turnauksessa a-a:n Tyrant-Oathia vastaan. Voitin 2-0, vaikka Ana Duressoi mun tutoroidun Ancestralin heti pois. Kortinveto ei kuitenkaan tällä dekillä lopu Anskuun ja molemmat pelit meni niin, että kulutin vastuksen resurssit nopeasti puhki ja aloin nostelemaan kortteja. Antti kyseli vähän väliä, miksen jo voita. Ei mun tarvi lähtää riskaamaan pelitilannetta, joka on täysin mun kontrollissa. Oath myös nostaa paskemmin, kun joutuu pelaamaan kuolleita kortteja niin montaa.

Axelin GAT oli ennestään tuttu matchup ja tällä dekillä joutuu tekemään oikeasti töitä häviön eteen. Ekan pelin häviän, kun otan tietoisen riskin aloituskäden kanssa: Ancestral Recall, Mox Jet, Duress, Force of Will, Merchant Scroll, Brainstorm, sininen kortti. Pidän ländittömän käden ja ekavuoron Duress Forcataan. En nosta koko pelissä ländiä, vaikka Axelin voittokeino on hidas (ruoskahuora). No selväähän oli, että kakkos- ja kolmospeli voitetaan, jos en tee mitään yhtä typerää ja vaarallista. Mä en pelaa huonoja kortteja dekissä ja voitan kaksi seuraavaa peliä helposti nostamalla enemmän kortteja kuin vastustaja.

Järnforsin Ubastax vie mua ekassa pelissä Uba Maskin avulla. Saan Togin peliin, mutta se ei oo missään välissä lähellä letaalia, kiitokset naamarille. Luovutan toiseen Welderiin, joka tarkoittaa, etten nosta enää koskaan korttia pakasta. Kaksi seuraavaa peliä onkin helppoja. Aloitan toisen pelin kahdeksalla Goblinilla ja kolmas peli menee Hurkyl's Recallin tahdissa.

Tommi Vänni pelaa viimeisellä kierroksella mystistä UR controllia featuring maindeck Blood Moon ja Back to Basics. Tiedän voittavani helposti ja voitan helposti 2-0 nostamalla molemmissa peleissä pirusti kortteja Duressin ja Rebien turvin.


Jotkut ovat kyselleet maindeckin Fact or Fictionin ja Giftsin tehosta. Factahan on persaukisen pöljä tässä dekissä, kun se voi nostaa VAIN hyviä kortteja. 4 manalla kolme hyvää korttia instanttina kelpaa mulle. Giftsin kanssa voitin monta peliä: Regrowth, Demonic Tutor, Time Walk, Mystical/Vampiric Tutor tai Regrowth, DT, Fastbond, Gush on molemmat aika hyviä giftsipinoja.

Ropeconissa nähdään.

edit: opetelkaa kortit.
« Viimeksi muokattu: 22.07.07 - klo 01:11 kirjoittanut ilpo »
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa ilpo

ilpo smäsh all the way - dataa
« Vastaus #1 : 25.07.07 - klo 15:41 »
Tässä puolen tunnin sekoittelun tulos:

scroll, brainstorm, fow, duress, vampiric, delta, pearl

ancestral, brainstorm, brainstorm, duress, etw, volcanic, pearl

gifts, mystical, duress, reb, volcanic, volcanic, delta

brainstorm, fow, fow, misdirection, desire, sapphire, tropical

brainstorm, fow, twister, desire, will, island, volcanic

scroll, scroll, gush, duress, duress, lotus, ug sea

gush, gush, duress, ruby, emerald, volcanic, delta

desire, duress, will, regrowth, sapphire, island, ug sea

braistorm, ancestral, mystical, duress, crypt, volcanic, ug sea

scroll, fow, fow, demonic, delta, delta, delta

nou lander => brainstorm, chain, duress, demonic, vampiric, ug sea

scroll, walk, gifts, will, lotus, delta, volcanic

fow, fow, walk, twister, duress, delta, volcanic

brainstorm, gush, duress, crypt, emerald, island, volcanic

fow, gush, twister, reb, sapphire, ug sea, delta

nou lander => fow, duress, reb, sapphire, volcanic, tropical

scroll, desire, tog, etw, jet, sapphire, pearl

nou lander => scroll, fow, will, lotus, ruby, tropical

brainstorm, scroll, fow, will, island, volcanic, delta

brainstorm, gush, duress, jet, pearl, emerald, strand


Aloituskäsiä. Osa hyviä, osa loistavia, osa rikkinäisiä. Tietty jotkut kädet joutuisi mahdollisesti mulligoimaan vastuksen dekistä riippuen.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa ilpo

ilpo smäsh v. 1.3
« Vastaus #2 : 12.09.07 - klo 16:25 »
Nykyinen versioni eroaa alkuperäisestä muutamalla kortilla.


Tässäpä hassusedälle listaa:

4 Polluted Delta
2 Flooded Strand
2 Underground Sea
2 Volcanic Island
2 Island
2 Tropical Island

1 Mox Jet
1 Mox Sapphire
1 Mox Ruby
1 Mox Emerald
1 Lotus Petal
1 Mana Crypt
1 Black Lotus

4 Duress
4 Force of Will
2 Misdirection
2 Red Elemental Blast
1 Mana Drain
1 Chain of Vapor

4 Gush
4 Brainstorm
4 Merchant Scroll
1 Mystical Tutor
1 Demonic Tutor
1 Vampiric Tutor
1 Gifts Ungiven
1 Fact or Fiction
1 Ancestral Recall
1 Time Walk
1 Timetwister
1 Yawgmoth's Will
1 Yawgmoth's Bargain
1 Fastbond
1 Regrowth

1 Empty the Warrens


=60


Muutokset:

- Mox Pearl
- Psychatog
- Mind's Desire

+ Tropical Island
+ Yawgmoth's Bargain
+ Mana Drain


Mox Pearl oli alun perin listalla Desiren takia. Sen tärkein funktio oli kiihdyttää ekavuoron Merchant Scroll, joka on sininen Demonic Tutor. Mind's Desire vaihtui astetta järeämpään korttiin, Bargainiin. Toisen voittokeinon puute on välillä ollut onkelmana, mutta yhdellä mennään. Yksittäinen Mana Drain tuntuu varmasti randomilta, mutta Scroll hakee tarvittaessa senkin, jos on aikaa ja tarvetta setuppailla vaikka Giftsiä.

Ropeconissa meillä oli Bargainin ja Drainin tilalla Tinker-Jar, sekä Pearl sisällä. Siitä plänistä luovuttiin Conin jälkeen, kun purkki oli loppujen lopuksi aina kädessä.

ilpo Smäsh on metagamedekki, jonka parhaat matchupit ovat formaatin ikivihreät controllidekit kuten Oath ja Control Slaver sekä nykyään supersuosittu GAT. Myös TPS on harmikseni helppo matchup. Olisi nimittäin mukava pelailla vähän vaihteeksi vanhaa suosikkiani Tepsiä, mutta kun se ei jaksa smäshiä vastaan. Kavumetassa TPS on tietysti hyvä vaihtoehto. Ropeconin tulosten ja etenkin jatkuvan testaamisen tuloksena ollaan panostettu hankaliin matchuppeihin - kavupaskaan. Nopeat aggrot voivat tuottaa hankaluuksia välillä, kun dekki nostelee REBit kouraan. Jos ei maindeck jaksa paskaa vastaan, silloin otetaan side avuksi. Sidelle onkin mahdollista laittaa T2-kavu Tarmogoyf, joka on defaulttina isompi liha kuin jotkin suikan, goblinin tai kalojen jörssit. Eikä sen kasvattamiseen tarvi nähdä vaivaa toisin kuin Quirion Dryadin. Sidesuunnitelma on helppo: Duressit ja Rebit ulos, lihaa sisään. Jos väkisin haluaa pelata jörssikkäässä metagamessa smäshiä, vaihtoehto on korvata REBit mainista Mana Draineilla, jotka osuvat kaiken maailman kavuihin. Stäksiin voi varautua maindeck Rebuildilla.

Yawgmoth's Bargainia en ole kerennyt testata kuin parina pelikertana, mutta olen tykännyt. Kortti, jossa lukee You win, kuulostaa hyvältä.

Pakka pärjää yhdestä harvinaisen hyvästä syystä: siinä ei ole blankkeja - kortteja, jotka ei tee mitään. Verratkaapa listaa tyypilliseen Control Slaveriin, joka on smäshille voileipäkeksi - maistuu hyvälle, ei täytä laisinkaan ja kasvattaa vain nälkää. Slaverin blänkit: Welderit, kaikki artifactit = jopa 10 täysin turhaa korttia. GATin blänkit ovat creaturet, jotka ovat liian hitaita mihinkään ja surkeat cantripit. Oathin blänkit ovat Oathit (ilman Orchardia) ja creaturet sekä Gaea's Blessingin tapaiset kortit.

Huonot matchupit: Jarru. Staxia vastaan smäsh on ekassa pelissä pahasti altavastaaja. Myös artifactiaggroa vastaan on vaikeuksia, kun jarrut estävät manakevyen dekin parhaiden spellien ketjuttamisen.

Goblineita vastaan dekki on niskan päällä, mutta aika nihkeästi. Jos ekavuoron Lackeyhyn ei vastausta löydy, ongelmia on luvassa. Pika-EtW on usein paras plän. Näissä matseissa olisi mukava olla toinen voittokeino dekissä.
 
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Rikoin formaatin. Taas. Hammaskeijun Kosto 2007
« Vastaus #3 : 12.09.07 - klo 17:01 »
Isoin ongelma lienee toisen voittokeinon puute maindeckissä. Yleensä se ei haittaa mutta onhan se vittumaista jos häviää random dekille joka sattuu saamaan lol lkol + duress aloituksen kun sulla on EtW handussa ja et aloita. Tottakai FoWit ja Brainstormit auttaa ton voittokeinon suojelussa mutta random tappiot mieluusti minimoisi. Muutoin muutokset näyttävät maukkailta, Mox Pearl ei kauheasti nimittäin vakuuta, tosin yhden Drainin pitäminen pakassa on myös hieman epävakaalla pohjalla, sen tilalle varmaankin sen toisen voittokeinon voisi lätkäistä.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Nastaboi

Vs: ilpo smäsh v. 1.3
« Vastaus #4 : 12.09.07 - klo 20:58 »
Isoin ongelma lienee toisen voittokeinon puute maindeckissä. Yleensä se ei haittaa mutta onhan se vittumaista jos häviää random dekille joka sattuu saamaan lol lkol + duress aloituksen kun sulla on EtW handussa ja et aloita.

Vastalause. Aina voidaan konsturuoida mahdollisia ongelmatilanteita, joiden tapahtumisen todennäköisyys on sitä pienuusluokkaa, että sen huomioiminen ei ole missään mielessä järkevää. Jos vastustaja pelaa ensimmäisessä pelissä Lol Lkol Duress, on hänen pakkansa Kala tai Suikka, jolloin oletkin jo voittanut matsin. Ilpo vastasikin tähän viestissään:

Jos ei maindeck jaksa paskaa vastaan, silloin otetaan side avuksi.

Sidellä onkin lisää voittokeinoja juuri kaikkea randomia vastaan. Random voi voittaa ainostaan tuollaisella satunnaiskusulla (tai jos smäshäilijä kämmäilee runsaasti menemään), mikä ei onnistu enää siden jälkeen.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa ilpo

Vs: Rikoin formaatin. Taas. Hammaskeijun Kosto 2007
« Vastaus #5 : 12.09.07 - klo 22:31 »
Kämmäily onkin pakan pahin vastus. Mitä olen pakalla pelannut (varsin paljon), olen huomannut hävittyjen pelien olleen lähes poikkeuksetta väärin pelaamisen seurausta. Ainoana poikkeuksena Stax-matsi (ja obv ichorid), joka on ihan älytön ilman sideä. Mielettömän pieni osuus muista matchupeista hävitään siihen, ettei vaan mahda. Pelivirheet on vaikea huomata ja yleensä vaikutus tapahtuu vasta parin vuoron viiveellä. Esimerkkinä tutorointi: aina ei ole oikein Scrollata anskua kouraan, kun vastus voi oikeasti tehdä tempun. Kaikenlainen setuppaus vie aikaa ja siinä on mahdollista sössiä peli jollain tavalla (väärän kortin duressoiminen, väärän kortin countterointi), jolloin setuppaus kusee ja tulos näkyy vasta hetken päästä. Hävityn pelin jälkeen voi hyvin analysoida, missä kusi. Yleensä se oli monen pienen mokan (=väärän pelistrategian) yhteissumma. Tilastotappiot ovat hyvin harvinaisia.

Tilastotappiolla tarkoitetaan tappiota, joka on jokaisen dekin väistämätön tapahtuma tietyllä todennäköisyydellä. Smäshillä se on pieni, sillä pakka on hyvä. Spoils-dragonilla se on taas paljon suurempi, kun random-kusuja tulee väkisin enemmän Spoilssien kanssa sekä mulligan into shit -tilanteita tulee enemmän johtuen pakan blankeista.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa Rancid-

smäsh ftmfw - veckan efter
« Vastaus #6 : 19.09.07 - klo 22:49 »
Småålpoks holirei. Hoonas vaati tuolla turnaus Raportti Threadissa että pitää kertoa pakkalista. Mainin osalta se on helppoa, koska se on kortilleen sama ku ilpon tuossa yllä esittelemä. Sidellä oli lolkollia, Tendrilssiä, Massacrea, pomppua jos jonkinlaista, toiset kaks REBiä ja jokerikortteina viimehetkenpaniikkilainat Darkblast (näin Weldereitä ympäri pöytiä) ja Tog (mcRandom mutta sieltä paremmasta päästä).

Mikä oli nannaa:
+ Desireä ei ollut yhtään ikävä
+ Eikä tinkerpurkkia
+ Mana Drain
+ Opin melkein pelaamaan dekillä noin neljännellä kierroksella
+ Naurettavan hyvä dekkihän tämä on noin ylipäätään

Mikä oli kakkaa:
- Yawgmoth's Bargain ei tehny juuri mitään sillä kerralla kun nousi, tappo vaan mun looruksen sikapossu!
- Tendrils ois pitäny maindeckata
- Mää en osannu Giftsata. Jos vastus tajus laittaa Regrowthin ja Willin pönttöön, voiton todennäköisyys romahti just.
- Ne vitun Rebit nous aina kun vastustaja ei pelannu sinistä ollenkaan
- Demonic Tutorin tutorointi on niin vitun raskasta

Mitä muuttaisin
- Bargain
+ Tendrils
« Viimeksi muokattu: 19.09.07 - klo 23:21 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Nastaboi

Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM