Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Modern BUG Midrange/Control  (Luettu 10811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Helinä

Modern BUG Midrange/Control
« : 23.05.16 - klo 14:53 »
Elikkäs keskustelua tahtoisin aiheuttaa ko. deckin olemassa olosta ja mitenkä se toimisi tämän hetken maailmassa.

Pohjustetaampa alla olevalla decklistalla:

Pelaaja: Alexandre Murgey, Ruotsi

24 LANDS
1 Breeding Pool
1 Creeping Tar Pit
3 Darkslick Shores
1 Forest
2 Island
3 Misty Rainforest
2 Overgrown Tomb
2 Polluted Delta
1 Sunken Ruins
2 Swamp
1 Tectonic Edge
1 Twilight Mire
2 Verdant Catacombs
2 Watery Grave

13 CREATURES
3 Jace, Vryn's Prodigy
2 Kalitas, Traitor of Ghet
2 Snapcaster Mage
4 Tarmogoyf
2 Tasigur, the Golden Fang

20 INSTANTS and SORC.
3 Abrupt Decay
2 Cryptic Command
2 Damnation
3 Inquisition of Kozilek
1 Maelstrom Pulse
3 Mana Leak
2 Painful Truths
4 Serum Visions

3 OTHER SPELLS
3 Liliana of the Veil

SIDEBOARD
1 Damnation
2 Disfigure
2 Feed the Clan
2 Fulminator Mage
1 Maelstrom Pulse
1 Nature's Claim
1 Night of Souls' Betrayal
2 Scavenging Ooze
2 Spellskite
1 Vendilion Clique

Kysymyksiä:
1. Miten paljon voi ajatella Kalitaksen tuovan poweria deckkiin?
2. Vryn, kuinka montaa pelaisitte deckin listalla?
3. Jos Lilianoja ei pelaisi, voisiko ne korvata Esim. Ashiokilla ja Jace, Architecth of toughtilla?

Kiittäen ja kumartaen teitä, odotan mietteitä voisiko tästä mies löytää itselleen seuraavaa pelikumppania.

Poissa Vicard

Vs: Modern BUG Midrange/Control
« Vastaus #1 : 23.05.16 - klo 16:12 »
Päällimmäinen syy siihen, että BUG ei ole juttu modernissa on se, että Jundilla ja Junkilla on paremmat laput. Sininen on hyvä sideen, mutta ei oikein tuo mitään todella hyvää mainiin AV:n lisäksi.

Kysymyksiisi sitten,

1. Kalitas on hyvä niin kauan kun Coco on juttu. Se myös väistää Abrupt Decayn ja Victim of Nightin (pelaako joku tätä?). Muutenkin 3/4 lifelink joka tekee ukkoja ja pumppaa itseään on ihan kiva.
2. En osaa sanoa. Lappu on hyvä, mutta en ole päässyt kokeilemaan ja itse en pidä siitä. Oon kyllä nähny listoja joissa sitä pelataan 3-4.
3. Jos omistaa Lillit niin ei ole mitään syytä olla pelaamatta sitä. Se on vaan niin hyvä lappu. Ashiok on ainakin itselläni ollut aina ylisuoriutuja vaikka yleensä se on sidekortti. En muista yhtäkään tilannetta jossa olisin pettynyt sen nostamiseen. Jace ihan ok varmaan myös. En ole siihenkään pettynyt ja bonuksena ultimate osuu omaan Ancestral Visioniin (saisko joltain judgelta tähän vielä varmistuksen?).

Toi Murgeyn lista vaikuttaa ihan kivalta vaikka ottaisin Painful Truthsit ja yhden Serum Visionsin pois ja laittaisin tilalle 3/3 splitin AV:tä ja Serum Visionsia. Oman kokemuksen mukaan myös counterit on suht turhia tällaisessa dekissä. Ison osan ajasta ne vaan istuu kädessä. Pari kertaa Spell Snaresta on ollut itselle iloa, mutta mieluummin pelaisin 3 IoK ja 2 Thoughtseize. Cryptic Commandista voi olla iloa tai sitten ei.

***********

Itse tein tänään tällaisen listan, kun vihdoinkin sain ostettua setin Goyffeja.

//Lands
1 Breeding Pool
2 Creeping Tar Pit
1 Forest
2 Island
4 Misty Rainforest
2 Overgrown Tomb
4 Polluted Delta
1 Sunken Hollow
2 Swamp
2 Tectonic Edge
1 Twilight Mire
1 Watery Grave

//Spells
3 Abrupt Decay
2 Maelstrom Pulse
1 Murderous Cut
1 Go for the Throat
3 Ancestral Vision
3 Serum Visions
3 Inquisition of Kozilek
2 Thoughtseize
2 Ashiok, Nightmare Weaver
1 Garruk, Apex Predator
2 Jace, Architect of Thought

//Creatures
2 Scavenging Ooze
3 Snapcaster Mage
4 Tarmogoyf
1 Tasigur, the Golden Fang
2 Kalitas, Traitor of Ghet
2 Vendilion Clique

//Sideboard
SB: 1 Abrupt Decay
SB: 2 Drown in Sorrow
SB: 1 Night of Souls' Betrayal
SB: 2 Leyline of the Void (voisko joku vaihtaa mun guildpactin versiot M11 versioihin ktxbye)
SB: 1 Creeping Corrosion
SB: 1 Hurkyl's Recall
SB: 2 Feed the Clan
SB: 2 Countersquall
SB: 2 Spreading Seas
SB: 1 Damnation

Walkereiden tilalla olis Lillit, mutta niitä ei satu olemaan. Sidessäkin pelaisin mielelläni Fulminator Mageja ja Spellskitejä, mutta niitäkään ei ole. Garruk on siellä Jacen ultimaten takia, mutta mahdollisesti se vaihtuu yhteen mainboard Damnationtiin.
« Viimeksi muokattu: 24.05.16 - klo 16:00 kirjoittanut Vicard »

Poissa Helinä

Vs: Modern BUG Midrange/Control
« Vastaus #2 : 24.05.16 - klo 11:49 »
Päällimmäinen syy siihen, että BUG ei ole juttu modernissa on se, että Jundilla ja Junkilla on paremmat laput. Sininen on hyvä sideen, mutta ei oikein tuo mitään todella hyvää mainiin AV:n lisäksi.

Eikös Jund ja Junk ole kumminkin hieman erilaisia deckkejä loppupelissä ja tee hieman eri asiaa kun Bug (tai niinkuin peliporukassani haluttiin ilmaista: Bund)? Tekeekö Kola kommandi ja pultti sekä muutama muu punainen asia siitä sitten niin paljon paremman deckin?

Ancestral Visionssiin itse en ole oikein koskaan tykästynyt, joo hyvä lappu, mutta itse monesti kaipaan niitä vastauksia ja apuja nyt niin siksi pelaisin mielelläni settiä Serum Visionsseja.

Poissa Vicard

Vs: Modern BUG Midrange/Control
« Vastaus #3 : 24.05.16 - klo 12:30 »
No BUG, Jund ja Junk midrange ainakin käyttää samaa BGx shelliä. Junkistä tietysti löytyy vaikka minkälaisia versioita, mutta Decay, IoK/Thoughtseize, Pulse, Goyf, Scooze on useimmilla käytössä.
Sinisestä ei oikein löydy mitään millä korvata punasen ja valkoisen poistoja, tai Lingering soulsin ja Kolaghans Commandin versatiliteettiä.
Snäpäri tietysti jeesaa niin kauan kun montussa on jotain tarpeellista, mutta se välillä haittaa Goyffia. Suurin hyöty on kortinnosto eri muodoissaan ja ihan hyvät sidelaput. Tosin valkosella on metasta riippuen parempia sidelappuja.
Tietysti nyt sinisellä on myös Vryn's Prodigy joka vaikuttaa kaikin puolin hyvältä kortilta.

Controllissa taas Grixis ja UWR on parempia koska, yllätys yllätys, niillä on punaisen takia parempia lappuja käytettävänä. Esper taitaa myös olla sweepereiden ja manlandien (+ esper charm) takia tehokkaampi vaihtoehto.
Tietysti Decayn, Goyffien ja Pulsen takia BUG controllista voisi saada ihan toimivan vekottimen ja itse sellaista aion ainakin yrittää ;D.

Eikös Jund ja Junk ole kumminkin hieman erilaisia deckkejä loppupelissä ja tee hieman eri asiaa kun Bug (tai niinkuin peliporukassani haluttiin ilmaista: Bund)?
Mua kiinnostais tietää minkälaista BUG läjää sä käytät vertailukohtana tässä ???
« Viimeksi muokattu: 24.05.16 - klo 12:33 kirjoittanut Vicard »

Poissa Helinä

Vs: Modern BUG Midrange/Control
« Vastaus #4 : 24.05.16 - klo 14:36 »

Eikös Jund ja Junk ole kumminkin hieman erilaisia deckkejä loppupelissä ja tee hieman eri asiaa kun Bug (tai niinkuin peliporukassani haluttiin ilmaista: Bund)?
Mua kiinnostais tietää minkälaista BUG läjää sä käytät vertailukohtana tässä ???

Siis niinkuin ''tietämättömänä'' tässä nyt vain siis kun ajattelen korttivalintoja Jundin ja Junkin listat ole enemmän sellaiseehen midrangeen selkeästi ja koittavat finishaa siellä sen pelin, suhteessa kun BUG (esim yllä oleva lista) voi viedä peliä jopa siitä pidemmälle vielä ?
Tyhmä nyt kyselee ja kyseen alaistaa

Poissa Vicard

Vs: Modern BUG Midrange/Control
« Vastaus #5 : 24.05.16 - klo 15:04 »

Eikös Jund ja Junk ole kumminkin hieman erilaisia deckkejä loppupelissä ja tee hieman eri asiaa kun Bug (tai niinkuin peliporukassani haluttiin ilmaista: Bund)?
Mua kiinnostais tietää minkälaista BUG läjää sä käytät vertailukohtana tässä ???

Siis niinkuin ''tietämättömänä'' tässä nyt vain siis kun ajattelen korttivalintoja Jundin ja Junkin listat ole enemmän sellaiseehen midrangeen selkeästi ja koittavat finishaa siellä sen pelin, suhteessa kun BUG (esim yllä oleva lista) voi viedä peliä jopa siitä pidemmälle vielä ?
Tyhmä nyt kyselee ja kyseen alaistaa
En näkis, että midrange BUG haluais pitkittää peliä yhtään sen enempää kuin muutkaan BGx midranget, ellei sitten halua mennä counterspelleille discardin sijaan. Oon kokeillut tosta aikasemmin postaamastani dekistä versiota, joka pelasi discardien, Jacejen ja Garrukin sijaan 3 Spell Snarea, 3 Mana Leakia ja 2 Cryptic Commandia, ja se ei vaan tuntunut toimivan.
Controllinkin näkisin pitkän pelin sijaan haluavan resolvata Goyffin tai muun uhan mahdollisimman nopeasti ja sen jälkeen suojelevan sitä countereilla yms.
Modernin counterspellien ongelma on se, etteivät ne oikeen sovellu pitkiin peleihin. Snare on kankea, Mana Leak menettää tehonsa nopeasti kun läänejä tulee peliin useampi, Cryptic Command kallis ja lähes kaikilla muilla on rajoittavia ehtoja tai ovat muuten vaan kalliita.
Joku Eternal Ruse viritys voisi olla ihan hauska kyllä, mutta sekin taitaa olla parempi RUG pohjaisena.