Muutama asia tuli mieleen, kun katsoin listaasi:
1. Sterling Groveja kannattaa pelata neljää. Saat siitä sen yhden 2cc spellin lisää ja se estää täsmäpoistojen, kuten gripin ja pridemagen osumisen muihin enchantmentteihin. Kahdella saa jo lukotettu nuo pois. Pelaisin neljää myös tuon tutoroinnin takia.
2. Kahdelle Karmic Justicelle ei luulisi olevan tarvetta, kun harvalla pakalla noita massapoistoja kuitenkaan mainissa on. Deed ja EE taitaa olla ainoat Burning Wish -pakkoja lukuunottamatta. Se ei myöskään estä vastustajaa tuhoamasta sitä ainutta Confinementtiä, joten yhden cuttaisin sidelle. Yhtä voi pelata mainissa, koska sen etsiminen Sterling Grovella on ainoa asia, mitä voit tehdä massapoistoa vastaan.
3. Jos pelaa ilman Moattia väittäisin, että pakassa pitää olla ainakin kolme Solitary Confinementtiä. Se on kuitenkin ainut kortti, jolla estät vastustajaa voittamasta.
4. Kiinnittäisin huomiota myös pakan kokoon. Se kannattaa karsia 60 korttiin, jotta todennäköisyys nostaa enchantresseja olisi suurempi. Sinulla on nyt kolme ESG:tä ja kolme Explorationia, joista itse lähtisin cuttamaan jotain. Jos noihin ESG:ihin olet tykästynyt, niin yhden Explorationin ottaisin pois, koska pöydässä kaksi ei anna paljoa enempää etua kuin yksi. Tämä etu tulee esille vasta kun on pari enchantressiä pöydässä. Yksikin Exploration vaatii kolme ländiä ensimmäiseen kahdeksaan korttiin*, jotta siitä on hyötyä alkupelissä. Loppupelissä se on lähes aina turha. Myös yksittäinen Seal of Cleansing vaikuttaa huonolta, koska harvoin sen haluaa hakea Sterling Grovella.
5. Worlds of Waria ei voi tuolla pakalla pelata kuin Utopia Sprawlista ja ilman Serra's Sanctumia sillä voittaminen on aika hidasta. Suosittelisin korvaamaan sen toisella Sigilillä, jos et Taigaa aio ostaa. Jos vastustaja on lukossa, niin voittokeinolla ei ole oikeastaan merkitystä. Meddling Mage ja Memoricide-tyyppisiä kortteja voi kiertää vaihtamalla toisen Sigilin johonkin muuhun. Suosittelen kuitenkin Sigiliä.
6. Brushlandit tekevät damagea sinulle. Pakka on valmiiksi jo kohtuu hidas zoota vastaan ja itsensä lyöminen ei varmasti paranna asiaa. Jos näistä et kuitenkaan tahdo kokonaan luopua manakusujen pelossa, niin kannattaa niitä ainakin vähentää. Vihreällä manalla pelataan Enchantressit ja kiihdytykset, joten se on tärkeämpää alkupelissä kuin valkoinen.
Tällaisia muutoksia voisin suositella:
+1 Sterling Grove
+1 Solitary Confinement
+1 Sigil of the Empty Throne / Luminarch Ascension / Hoofprints of the Stage
+2 Forest
-2 Brushland
-1 Seal of Cleansing
-1 Exploration
-1 Karmic Justice
-1 Words of War
Nyt pakkaan jäisi 12 ländiä ja neljä Utopia Sprawlia, joilla saa valkoista manaa. Tärkeimpinä muutoksina pitäisin Sterling Groven ja Solitary Confinementin lisäystä. En tietenkään voi tietää, että millaisia pakkoja vastaan pelaat, mutta väittäisin, että noilla muutoksilla pakka paranee yleisellä tasolla. Tätä pakkaa rakentaessa kannattaa kuitenkin ajatella, että mitä vastaan pelaa.
- Aapo
* Skenaariossa, jossa kädessä on kaksi vihreää ländiä, Exploration ja Sprawl/Grwoth Exploration ei auta. Kolmannella vuorolla saa kolme manaa ilmankin.
edit: 5. -> 6.