Kortit ja pakat > Legacy
U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua
Meltyman:
--- Lainaus käyttäjältä: Zirenda - 10.10.18 - klo 09:49 ---Miten tuo Ancestral Vision suoritti turnauksessa? Kyseessä valinta, jota en ole listoissa nähnyt. Muuten sun listasi on aika standardikamaa.
--- Lainaus päättyy ---
Laitoin ne sisään olettaen näkeväni Grixis Controlia, UW miraclesia, midrangea ja Chalice of the Voidia. Vastaan tuli vain yksi junk, jota vastaan se loisti, mutta muuten vastassa oli delvereitä ja Sneak n Show sekä reanimatoria.
Kyllä kolmen kortin nostaminen yhden manan sijoituksella on voimakasta, mutta riskinä on huonot topdekit, kun haluaisit mielummin vaikka ponderin. Turnauksen aikana en kovin monesti niitä nostanut, niin en tuloksestani voi sanoa juuta tai jaata miten Ancestral Vision vaikutti pärjäämiseen. Oikeassa metassa pidän hyvänä vaihtoehtona, vaikkakin siinä riskinsä on.
--- Lainaus ---Spell Snare on sisällä koska se on yllättävän hyvä monia dekkejä vastaan + Assassin's Trophyn takia. Spell Piercejä ei viitsi enempää kuin 2 pelata, koska ne ei tee loppupelissä mitään ja tällä dekillä mennään toivottavasti usein loppupeliin. Flusteria toki edelleen harkitsen mainattavaksi.
--- Lainaus päättyy ---
Spell Pierce on alkupeliin ja Counterspell loppupeliin, Spell Snare ei ole kummassakaan ääripäässä paras vaihtoehto, mutta sekin osuu ihan hyvin, paitsi sneak n showta vastaan on 0 targettia ja sitä vastaan countereita tarvitset. Makuasia, mutta Spell Snare ei ole voimakkain vaihtoehto mielestäni.
--- Lainaus ---Engineered Explosives on vähän sellainen kortti, että voisi olla joko sidellä tai mainissa.
--- Lainaus päättyy ---
Game 1 Chalicea vastaan pelaan tuota ainoastaan.
En keksi montaa dekkiä, jota varten erityisesti haluaa EE:n muiden vaihtoehtojen yli. Massapoisto -> verdict. Permanent-removal -> Council's Judgment jne. 3-värisessä se osuu vähän paremmin, joten silloin sen näen paremmaksi sidellä.
--- Lainaus ---Search for Azcantaa näkyi joskus myös jossain listoissa, ja se on kyllä kova lappu - tätä pitää kuitenkin testata vähän enemmän vielä. Counterspell on vähän sellanen nice to have, eli voi mielestäni laittaa jos ei muuta keksi/on tilaa.
--- Lainaus päättyy ---
Varmasti voimakas kortti controlia vastaan, mutta sitten taas on Back to Basics. Haluatko pelata Back to Basicsia ja Searchia Grixis Controlia vastaan?
--- Lainaus ---Mutsi, Detention Sphere tai Palace Jailer ei taida soveltua tän dekin pläniin.
--- Lainaus päättyy ---
Detention Sphere on käynyt itselläkin mielessä, mutta kun se ei tapa True-Name Nemesistä. Council's Judgment tuntuu paremmalta, kun sitä ei voi abruptata ja voit snapcasterillakin vielä uusia.
--- Lainaus ---Tällä hetkellä mietityttää erityisesti pläni Aggroloamia ja Landsia vastaan. Loam näyttää olleen yllättävänkin suosittu. Mitä sidetit Meltyman sisään niitä vastaan, pelasitko Tampereella kyseistä MU:ta?
--- Lainaus päättyy ---
Ei tullut yhtään moista vastaan. Surgicalia, Back to Basicsia, Disenchantia ainakin olisi tullut sisään.
Mode edit: poistettu kilotonni punaista tekstiä ja laitettu quotet oikein, ei se oikeaoppinen quottaaminen niin vaikeaa ole...
Masa88:
Mainista: Itse ottaisin sen Wastelandin ulos, sillä B2B on tarpeeksi vahva efekti jo muutenkin rankaisemaan ahneemmista manabaseista. Toki jotain Turbo Depthsiä vastaan se Wasteland on ihan mehevä, mutta monestikko se one-off Wasteland tulee olemaan kädessä kuin vihu uhkaa letaaleja toksulla... Wastelandin tilalle laittaisin ihan vain Plainssin, sillä se antaa enemmän pelivaraa mainin tuplavalkoiselle spelleille B2B:n kanssa
Samaten myös siirtäisin sen EE:n sidelle ja ottaisin Sword of Fire and Icen tilalle mainiin. Toki EE on kultaa UB Shadowia, Elffiä ja muitakin vastaan jotka keskittyvät joko 0- tai 1-costisiin permanentteihin. Mutta sanoisin silti, että blindina se SoFaI on parempi kuin EE, sillä sen voi kuitenkin tutoroida Mysticillä ja sen efekti tietyissä matseissa vaan kantaa gamen melkein yksinään.
Kolmas muutos, jonka mainiin tekisin, olisi Spell Snaren poisottaminen ja sen tilalle ihan vain Counterspell. Vaikka se Spell Snare on ykkösvuorolla parempi, on Counterspell suoraan vain parempi kakkosvuorosta eteenpäin sillä se osuu paremmin kaikkiin relevantteihin uhkiin. Spell Snaressa on myös se vaara, että sen melkein tahtoo polttaa samantien kun siihen tulee tilaisuus. Ja jos ei käytä, on siinä vaarana ettei se välttämättä enää osu mihinkään relevanttiin myöhemmässä vaiheessa peliä. Toinen vaihtoehto tietty on, että korvaa sen Spell Snaren laittamalla toisen Council's Judgmentin mainiin, ehkäpä jopa ottaen sideltä sen toisen pois. Olisi mainissa yksi vastaus lisää S&S matsiin, tosin eihän se paljoa tee jos vihu menee SnT -> Sneak/Omni -> Emmy, mutta nuo kädet yleensä vaativatkin sitten sinulta counterspellejä muutenkin, eikä Snare ole siihen parhaimmasta päästä...
Sidestä muuttaisin sillä, että ottaisin jopa kolmannen Flusterstormin pois. Yleensä ihmiset on peluuttanut kahta Flusterstormia sideillään, joten uskoisin että se 2 voi olla ihan tarpeeksi hyvä määrä. Varsinkin kuin katsoo Tampereen Legacy Nationalssin metajakaumaa, niin huomaa ettei sitä Stormia oikeasti ole niin paljoa että siihen kannattaisi älyttömästi käyttää siden resursseja. Nopeasti katsottuna 6 dekkiä 109:stä jollain tavalla hyödynsi Storm-mekaniikkaa omana voittokeinona. Mutta Flusterstorm voi tulla myös matchuppeihin, jossa yksinkertaisesti haluat voittaa countersodan (joissain tilanteissa ei ole varaa jopa hävitä sitä countersotaa, kuten S&S match-upeissa) ja niissäkin matseissa et halua useampaa roikkumaan käteen.
Seuraava on vain oma mielipiteeni, joten ota se reippaalla ripauksella suolaa: Itse en tykkää Meddling Magesta. Toki se joissain matseissa on todella vahva efekti (Stormia vastaan Infernal Tutor taikka LED, mielummin Tutor) joka voi aiheuttaa vastustajalle kiusallisen ynseän pelitilanteen. Mutta se syy, miksi en Meddlarista sen ihmeemmin tykkää, on sen kapeus. 2/2 body ei ole mitenkään vaikea poistaa tässä formaatissa, ja yleensä vastustajilla on vähintään 2 eri tapaa päästä kyseisestä kortista eroon. Tai sitten voittokeinoja sen verran ettei yhden poissulkeminen johda suoraan häviöön.
Itse varmaan pelaisin 2 rippiä sidellä juurikin noiden kahden tilalla vaikka sinulla on Extractionit myös. Itse koen että ne hoitavat eri funktioita dekissä post side matseissa, ja joissakin matseissa voi sidettää hyvillä mielin molemmat, vaikka ne yhdessä ovatkin vähän nonbo (Kuten Reanimatoria vastaan, onpahan sitten useampi tapa taistella kyseistä dekkiä vastaan)
Jos päädyt siihen 2 Judgmentin mainiin, niin sidelle voisi laittaa toisen Disenchantin. Voi myös hyvin olla, että itse yliarvostan kyseistä efektiä liikaa tässä formaatissa, mutta pitäähän se myös paikkansa että ongelmallisia Enchantmentteja ja artifacteja on formaatissa joihin olisi kiva olla vastaukset olemassa...
Zirenda:
Kiitos paljon ideoista. Laitankin varmaan EE:n sidelle ja SOFI:n mainiin sekä korvaan Spell Snaren Counterspellillä. Ehkäpä se Wasteland ei ole se kaikkein toimivin tässä dekissä.
Meddling Mage on ollut sisällä lähinnä johtuen omasta mielikuvituksettomuudestani, koska metan ollessa tuntematon olen ajatellut, että se voi häiritä useamman eri pakkatyypin peliä. Eli päivitetty lista voisi jotakuinkin näyttää tältä:
(click to show/hide)Land (21)
1x Arid Mesa
4x Flooded Strand
6x Island
1x Karakas
1x Marsh Flats
3x Plains
3x Scalding Tarn
2x Tundra
Sorcery (7)
2x Council's Judgment
4x Ponder
1x Supreme Verdict
Planeswalker (2)
2x Jace, the Mind Sculptor
Instant (15)
4x Brainstorm
4x Force of Will
2x Spell Pierce
1x Counterspell
4x Swords to Plowshares
Creature (11)
3x Snapcaster Mage
4x Stoneforge Mystic
3x True-Name Nemesis
1x Vendilion Clique
Artifact (3)
1x Batterskull
1x Sword of Fire and Ice
1x Umezawa's Jitte
Enchantment (1)
1x Back to Basics
Sideboard (15)
2x Containment Priest
1x Back to Basics
1x Disenchant
2x Flusterstorm
1x Gideon, Ally of Zendikar
1x Hydroblast
1x Path to Exile
1x Meddling Mage
1x Supreme Verdict
2x Surgical Extraction
1x Rest in Peace
1x Engineered Explosives
Thalian:
--- Lainaus käyttäjältä: Zirenda - 11.10.18 - klo 15:09 ---Meddling Mage on ollut sisällä lähinnä johtuen omasta mielikuvituksettomuudestani, koska metan ollessa tuntematon olen ajatellut, että se voi häiritä useamman eri pakkatyypin peliä.
--- Lainaus päättyy ---
Eikö perus counterspell nyt ole kuitenkin tähän parempi?
Zirenda:
--- Lainaus käyttäjältä: Thalian - 11.10.18 - klo 19:02 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Zirenda - 11.10.18 - klo 15:09 ---Meddling Mage on ollut sisällä lähinnä johtuen omasta mielikuvituksettomuudestani, koska metan ollessa tuntematon olen ajatellut, että se voi häiritä useamman eri pakkatyypin peliä.
--- Lainaus päättyy ---
Eikö perus counterspell nyt ole kuitenkin tähän parempi?
--- Lainaus päättyy ---
Counterspell ei lyö... Ja counterspellin efekti on kertaluontoinen. Mutta Meddling Mage varmaan ekana tulilinjalla, jos jotain pitää cutata.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta