MtgSuomi.fi

Kortit ja pakat => Turnauspakat ja limited => Highlander => Aiheen aloitti: pyyhttu - 01.10.15 - klo 21:12

Otsikko: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: pyyhttu - 01.10.15 - klo 21:12
Banned:
Unbanned:
Ban Watchlist (potential ban candidates in 1.4.2016):
Unban Watchlist (potential unban candidates in 1.4.2016):

Lähde: http://www.magicplayer.org/forum/index.php?topic=1138.msg11799#new
Päivitetään myös pikapuoliin: http://highlandermagic.info/index.php?id=watchlist

Muut muutokset:

Scry-1 Mulligan (http://www.magicplayer.org/forum/index.php?topic=1115.0) on osa formaatin normaalia mulligania. (http://highlandermagic.info/index.php?id=mulligan).

Scry 1-mulligan on käytössä välittömästi tästä päivästä lähtien.

CE/IE/World Champion-kortit

Ovat oletusarvoisesti bännättyjä. Turnausjärjestäjä voi ne halutessaan poikkeuksellisesti sallia, mutta tällöin turnausta ei voi sanktioida. Highlandermagic.info/de etusivu tullaan päivittämään tämä mielessä kohtapuoliin.

Ylläolevat muutokset ovat voimassa 15. päivä lähtien (poislukien scry-mulligan, joka voimassa välittömasti).

Omat mietteet: Katsotaan jos saadaan CE/IE-kortit bänniin joskus vuosien päästä lopullisesti. Saksalaisille ne ovat edelleen vaikea pala, ja jo ylläoleva on mielestäni hieno kädenojennus heiltä.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Lightstorm - 01.10.15 - klo 21:44
Hienoa, että toppi on päässyt watchlistille asti.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: so not - 05.10.15 - klo 19:51
Vielä kun wastelandin sinne sais.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Vladi - 05.10.15 - klo 20:27
Toppi, waste ja Demonic Tutor pois.Ei se Mana Drainkaan kyllä fiksu ole.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Demppa - 05.10.15 - klo 20:31
Vielä kun wastelandin sinne sais.
Otin jonku aikaa sitten puheeksi virallisilla foorumeilla. Vastaan tuli suoraa vittuilua. Jäi hyvä maku councilista.

Toppi, waste ja Demonic Tutor pois.Ei se Mana Drainkaan kyllä fiksu ole.
Wasteland ja Mana Drain ovat mielestäni ne isoimmat ongelmat, etenkin kun viime aikoina sinisten korttien unbannaamisesta on tullut trendi (vaikkakin NOrderin "bannin peruminen" olikin askel oikeaan suuntaan). DTutor on toki siinä mielessä pöljä lappu että moni dekki splashaa mustaa vain Deathrite Shamanin ja Demonic Tutorin aktivoimiseksi. Oon välillä kelannut DTutorin bannaamista ja Vampiricin unbannaamista. Vampiric on paljon versatiilimpi mutta kuitenkin aina card disadvantagea. Tuota mustan splashaamista ja täten metan homogenisaatiota tuokaan ei tietenkään estäisi.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Gagis - 05.10.15 - klo 20:34
En ymmärrä miksi wastelandia pitäisi tai edes voisi bännätä. Se on yksi harvoista vastauksista ländipohjaisiin voittokeinoihin.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Demppa - 05.10.15 - klo 21:00
En ymmärrä miksi wastelandia pitäisi tai edes voisi bännätä. Se on yksi harvoista vastauksista ländipohjaisiin voittokeinoihin.
Ghost Quarter tekee saman reilummin.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Thalian - 05.10.15 - klo 21:08
En ymmärrä miksi wastelandia pitäisi tai edes voisi bännätä. Se on yksi harvoista vastauksista ländipohjaisiin voittokeinoihin.

Höpsistä ole. Ländituhoa on vaikka muille jakaa. Ne ovat vain huonompia kuin Wasteland.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Fogxanic - 05.10.15 - klo 21:25
Miksi wastelandin täytyisi olla reilu? Eihän sekään ole kovin reilua kun vastustaja tekee 20/20 indestructible äijän kahdella landillä. Ghost quarter ja karakas ovat ainoita ländejä joilla tekee jotain sille ja toinen noistakin on valkoinen. Tectonic edgeä voi kiertää jos on tähdet osuneet kohdilleen ja se pakottaa pitämään kahta manaa auki. Maze of Ithin takana en haluisi istua ja odottaa kun vastustaja löytää siihen jotain. Stone rain sun muut ei tee mitään.

Kun natural order tulee sallituksi niin Volrath's Strongholdiin taas tarvitsee näyttää jotain muuten tulee ikävä titaanin pyöritys efekti.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Demppa - 05.10.15 - klo 21:36
Miksi wastelandin täytyisi olla reilu? Eihän sekään ole kovin reilua kun vastustaja tekee 20/20 indestructible äijän kahdella landillä. Ghost quarter ja karakas ovat ainoita ländejä joilla tekee jotain sille ja toinen noistakin on valkoinen. Tectonic edgeä voi kiertää jos on tähdet osuneet kohdilleen ja se pakottaa pitämään kahta manaa auki. Maze of Ithin takana en haluisi istua ja odottaa kun vastustaja löytää siihen jotain. Stone rain sun muut ei tee mitään.

Kun natural order tulee sallituksi niin Volrath's Strongholdiin taas tarvitsee näyttää jotain muuten tulee ikävä titaanin pyöritys efekti.
Koska Wasteland paljon useammin johtaa epäinteraktiivisiin manakusupeleihin kuin on vastaus johonkin uhkaan. Dark Depthsiin nyt on kiljoona miljoonaa vastausta joista Wasteland - kortti jota 100 % formaatin dekeistä pelaa - on vain yksi eikä edes paras.
Ghost Quarter on täysin validi vastaus kaikkeen mihin Wastelandikin, paitsi ei läheskään yhtä usein johda samanlaisiin non-gameihin.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Fogxanic - 05.10.15 - klo 22:48
Miksi wastelandin täytyisi olla reilu? Eihän sekään ole kovin reilua kun vastustaja tekee 20/20 indestructible äijän kahdella landillä. Ghost quarter ja karakas ovat ainoita ländejä joilla tekee jotain sille ja toinen noistakin on valkoinen. Tectonic edgeä voi kiertää jos on tähdet osuneet kohdilleen ja se pakottaa pitämään kahta manaa auki. Maze of Ithin takana en haluisi istua ja odottaa kun vastustaja löytää siihen jotain. Stone rain sun muut ei tee mitään.

Kun natural order tulee sallituksi niin Volrath's Strongholdiin taas tarvitsee näyttää jotain muuten tulee ikävä titaanin pyöritys efekti.
Koska Wasteland paljon useammin johtaa epäinteraktiivisiin manakusupeleihin kuin on vastaus johonkin uhkaan. Dark Depthsiin nyt on kiljoona miljoonaa vastausta joista Wasteland - kortti jota 100 % formaatin dekeistä pelaa - on vain yksi eikä edes paras.
Ghost Quarter on täysin validi vastaus kaikkeen mihin Wastelandikin, paitsi ei läheskään yhtä usein johda samanlaisiin non-gameihin.

Dekin suunnittelussa voi helposti ottaa huomioon mahdollisen wastelandin ja itse pelissä mulligoinnissa. Useammin häviän Blood Mooniin tai Back to Basicsiin kun wastelandiin. Jotenkin epäsuorasti siihen häviää vähän useammin esim. wasteland -> daze tai force spike. Useita dekkejä vastaan se on myös erittäin huono (tyyliin mikä vaan värillinen ländi olisi parempi) esim. Mono X pakat, UW control, UR control, G(x) ramp. Wasteland pelissä saattaa olla hyvinkin huono homma jos ei ole käyttänyt sitä ländin tuhoamiseen mm. b2b, moonit, tsabo's web, price of progress jne.

Myöskin aloituskädessä se on usein huono esim. tulee 1-2 väritöntä ländiä ja 1 värillinen jolloin hyvin usein mulliganin paikka.

Väitän että se on myös yksi syy miten BUG controllilla voi pärjätä UW pohjaisia controlleja vastaan, jos onnistuu saamaan Loam enginen pyörimään. Loami ei kuitenkaan mielestäni ole liian paha edes jos strip mine olisi sallittu wastelandin sijasta. Meilläpäin tuskin on kannatusta Ghost Quarterille kun eräät ovat cutanneet Path to Exiletkin pois pakoista koska ei haluta antaa ländiä vastustajalle. Myöskään miesländin tuhoaminen Ghost Quarterilla ei ole läheskään yhtä kivaa kun wastelandillä.

Kun wasteland on formaatissa niin kaikki eivät kokeile "hyviä" 5c aggro pakkojaan joiden pitäisi hävitä jo olemassaoloonsa.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: so not - 05.10.15 - klo 22:56
Tämä keskustelu on käyty aiemminkin monia kertoja, myös tällä foorumilla. Voin koittaa huomenna etsiä niitä topiceja paremmalla ajalla ja koittaa myös selittää Fogxanicille, miten joka ikinen argumenttisi tässä keskustelussa on väärä. Aika hyviä syitä toppia vastaan tässä jo lueteltiin. Wasteland ei todellakaan ole syy 5c aggrojen vähyyteen, vaan se, että mulligan-uudistus heikensi oleellisesti niiden manabasen toimivuutta. Wasteland on myös formaatin korteista lähinnä autoincludea, mikä mielestäni puoltaa hyvinkin bännäämistä.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Nastaboi - 05.10.15 - klo 23:01
Dekin suunnittelussa voi helposti ottaa huomioon mahdollisen wastelandin ja itse pelissä mulligoinnissa.

Siis ei todellakaan voi. Et voi lähteä mulligoimaan kättä jossa on muuten täydellinen curve mutta joka on heikko wastea vastaan, kun vastustajalla on niitä enintään yksi pakassaan. Pelaamalla one-of wasten ympäri sadan kortin pakassa häviää vielä enemmän kuin pelaamalla sitä päin.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Demppa - 05.10.15 - klo 23:09
Dekin suunnittelussa voi helposti ottaa huomioon mahdollisen wastelandin ja itse pelissä mulligoinnissa. Useammin häviän Blood Mooniin tai Back to Basicsiin kun wastelandiin. Jotenkin epäsuorasti siihen häviää vähän useammin esim. wasteland -> daze tai force spike. Useita dekkejä vastaan se on myös erittäin huono (tyyliin mikä vaan värillinen ländi olisi parempi) esim. Mono X pakat, UW control, UR control, G(x) ramp. Wasteland pelissä saattaa olla hyvinkin huono homma jos ei ole käyttänyt sitä ländin tuhoamiseen mm. b2b, moonit, tsabo's web, price of progress jne.

Myöskin aloituskädessä se on usein huono esim. tulee 1-2 väritöntä ländiä ja 1 värillinen jolloin hyvin usein mulliganin paikka.

Väitän että se on myös yksi syy miten BUG controllilla voi pärjätä UW pohjaisia controlleja vastaan, jos onnistuu saamaan Loam enginen pyörimään. Loami ei kuitenkaan mielestäni ole liian paha edes jos strip mine olisi sallittu wastelandin sijasta. Meilläpäin tuskin on kannatusta Ghost Quarterille kun eräät ovat cutanneet Path to Exiletkin pois pakoista koska ei haluta antaa ländiä vastustajalle. Myöskään miesländin tuhoaminen Ghost Quarterilla ei ole läheskään yhtä kivaa kun wastelandillä.

Kun wasteland on formaatissa niin kaikki eivät kokeile "hyviä" 5c aggro pakkojaan joiden pitäisi hävitä jo olemassaoloonsa.

1. Ainoa miten Wasteland vaikuttaa manabasen suunnittelussa on että Wasteland on pakko laittaa mukaan. Kai tää nyt on selvä juttu jo turnauslistoja kattoessa.
2. Monodekit ovat aika pieni osa metaa. Tottahan toki yksi monovärin pelaamisen eduista on väistää iso osa LD:stä. Ja yksi punaisen pelaamisen eduista on Blood Moon. Wasteland taas sopii kaikkiin ja kaikkeen.
3. Empiiristen havaintojen pohjalta kusemalla vastustajan manat Wastelandilla voittaa huomattavasti useammin kuin mitä siihen häviää ettei WL tuota värillistä.
4. Eka sanot että Wasteland on huono UW Controlia vastaan, sitten että se on yksi syy miten niitä vastaan voi pärjätä?
5. Ghost Quarter on vastaus manlandeihin, oli se kivaa tai ei. Tykkään käyttää Ghost Quarteria esimerkkinä siksi että nykyään kukaan ei pelaa sitä, mutta WL:n puuttuessa uskoisin asian muuttuvan.
6. Mun mielestä on ihan hyvä jos metassa on mahdollisimman laajalti arkkityyppejä, 5C aggrot mukaanlukien. Jossei niitä tunne voittavansa ilman Wastelandia ni I don't know what to tell you, man.

Edelleen, Wasteland johtaa liian usein nongameihin. Yhdeksi Magicin huonoista puolista on aina laskettu manakusu, jota WL vain amplifioi.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Fogxanic - 05.10.15 - klo 23:39
Dekin suunnittelussa voi helposti ottaa huomioon mahdollisen wastelandin ja itse pelissä mulligoinnissa.

Siis ei todellakaan voi. Et voi lähteä mulligoimaan kättä jossa on muuten täydellinen curve mutta joka on heikko wastea vastaan, kun vastustajalla on niitä enintään yksi pakassaan. Pelaamalla one-of wasten ympäri sadan kortin pakassa häviää vielä enemmän kuin pelaamalla sitä päin.

No ei nyt kukaan mulligoi hyvän curven kättä, jossa on muutakin hyvää mukana pois. Tarkoitin sillein että 2 länderi kannattaa mulligoida luultavasti, siihen voi yhtä hyvin tulla Encroach tai Sinkhole. 3-4 Land keep tai 2 mountainia = keep.

Lainaus
4. Eka sanot että Wasteland on huono UW Controlia vastaan, sitten että se on yksi syy miten niitä vastaan voi pärjätä?

Se hoitaa mazen tai karakaksen pois. Loamin avustuksella saattaa vielä pärjätä, mutta jos ghost quarteria käyttäisi loamin kanssa uw:ta vastaan niin ramppaa kokoajan sphinx's revelationiin ja snapcasteriin.

Huonoa wastelandin pelaajaa voi myös rankaista, tiputtaa peliin jonkun random dualin ja toivoo että se wastetaan. Sitten tiputtaa tolarian academyn ja peli voi alkaa  :) Voisihan formaattia kokeilla ainakin 1 seasonin wasteland bannissa ja katsoa mitä tapahtuu.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Gagis - 05.10.15 - klo 23:45
Mä tykkään resource denial strategioista ja korteista jotka suosii matalia ja agressiivisia manakurveja ja pienempää määrää värejä dekeissä. Mielestäni wasteland on siis parasta ikinä, mut ilmeisesti ~kaikki haluais sen bänniin natsiländeristä. Olen hämilläni.

Kyl nonbasiccien spämmäämisestä jotenki pitää rankaista. Highlanderissa on aika syöpäistää et 3 värin dekeillä on paremmat manabaset ku 2 värin dekeillä ja formaatissa kukoistaa 4c herkut. Ainut ongelma on ehkä se, että Wasteland on 1/100 per dekki, eli sen ympäri on turhauttavaa pelata tai siihen on turhauttavaa varautua. Jos se olisi 8/60, kuten lekan DnT:ssä, niin ketään ei haittaisi. Lisää Wasteland-efektejä haikkuun, niin kaikki on hyvin!
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Vladi - 06.10.15 - klo 00:10
Mä tykkään resource denial strategioista ja korteista jotka suosii matalia ja agressiivisia manakurveja ja pienempää määrää värejä dekeissä. Mielestäni wasteland on siis parasta ikinä, mut ilmeisesti ~kaikki haluais sen bänniin natsiländeristä. Olen hämilläni.

Kyl nonbasiccien spämmäämisestä jotenki pitää rankaista. Highlanderissa on aika syöpäistää et 3 värin dekeillä on paremmat manabaset ku 2 värin dekeillä ja formaatissa kukoistaa 4c herkut. Ainut ongelma on ehkä se, että Wasteland on 1/100 per dekki, eli sen ympäri on turhauttavaa pelata tai siihen on turhauttavaa varautua. Jos se olisi 8/60, kuten lekan DnT:ssä, niin ketään ei haittaisi. Lisää Wasteland-efektejä haikkuun, niin kaikki on hyvin!

Back to Basics
Price of Progress
Blood Moon
Magus of the Moon

Tekee varmaan jo riittävästi ?

Wastelandin tuoma tempo etu on musta se ongelma eikä se että onko jotain random ländi vihaa vai ei.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Demppa - 06.10.15 - klo 00:14
Kyl nonbasiccien spämmäämisestä jotenki pitää rankaista. Highlanderissa on aika syöpäistää et 3 värin dekeillä on paremmat manabaset ku 2 värin dekeillä ja formaatissa kukoistaa 4c herkut. Ainut ongelma on ehkä se, että Wasteland on 1/100 per dekki, eli sen ympäri on turhauttavaa pelata tai siihen on turhauttavaa varautua. Jos se olisi 8/60, kuten lekan DnT:ssä, niin ketään ei haittaisi. Lisää Wasteland-efektejä haikkuun, niin kaikki on hyvin!
Rankaistaankin. Lähetään vaikka Blood Moonista. Ei tässä puhuta koko land haten bannaamisesta.
Ongelma edelleen on että Wasteland menee kaikkiin dekkeihin, myös niihin 4C-läjiin.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: deviant - 06.10.15 - klo 00:15
Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että wastelandin isoin ongelma on ettei niitä saa pelata kuin yhtä. Parempi sekin kuin ei mitään.

Allekirjoitan kuitenkin Allun pointin siitä, että se supistaa highlanderin 99 korttiin, ja olisin ihan ok sen kanssa jos linjataan että se riittää bännin syyksi yksinään.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Frost - 06.10.15 - klo 00:21
Topilla hitsaus, Demonic Tutorin spläshäys ties mihin deckeihin, Mystical Tutor + Entreat jatkuvana winconina, on mun mielestä ollu suht ärsyttäviä seikkoja Haikussa.

Tuli kyllä itellekkin aika puskista, että Wastelandi muka aiheuttaa noin suurta vastustusta Haikussa? Oon kyllä nähnyt kuinka ihmiset ulisee Blood Moonista, Back to Basicistä ja Price of Progressistä, mutta Wastelandistä? Wasteland on tietenkin voimakas lappu, ja allekirjoitan että sitä pelaa jokainen haikkudecki - mutta riittääkö se "autoinclude" ainoaksi argumentiksi bänniin? (Eihän se brainstormikaan lähde lekasta.)  Kolmiväriset, 4c:t ja jopa 5c:t dominoi kuitenkin aika vahvasti metaa ja on edelleen liiankin helppoja manabasen puolesta rakentaa. Älkää pelatko niin ahneita manabaseja, tai jos pelaatte sillä kuuluukin olla riskinsä ja seurauksensa. Aika haavoittuvaiselta tuntuu jos syntyy täällä toitotettuja "epäpelejä" siitä kun 1/100 lapulla tuhotaan yks yhteen yksi teidän nonbasic? Jos siihen totaalisesti häviää pelin, niin todennäköisesti on pitänyt jonkun ahneen 1-2ländin käden ja missaa useamman ländropin sen jälkeen. Eri asia toki aina kun sitä Wastelandiä ruvetaan jollain Loamilla tai Crucible of Worldsilla pompottamaan combomaisesti. Meidän metassa Wasteländiä lähinnä käytetään pahimpien ländien (Karakas, Maze of Ith, miesländit, Depths) poistamiseen. Tokihan sillä välillä pääsee rankaisemaan, jos joku 4c sankari menettää kriittisessä vaiheessa esim. yhden värin sourcen hetkeksi. Mutta ihan samalla tavalla välillä on rankaistu sellaisissa tilanteissa jollain Sinkholella, Beast Withinillä, Song of the Dryadsilla, Spreading Seasilla tai jollain läpällä Chaos Warpilla.

Mun mielestä vain hienoa että monovärisillä ja 2värisillä deckeillä on pieni etunsa niihin 4c goodstuffeihin, kun pystyy kapeammalla materiaalilla kiusaamaan, kun toinen pelaa liian ahnetta manabasea tai pitää liian ahneita alkukäsiä. Se tekee metasta rikkaan. Vaikka kaikki pelaisi Wasteländiä, välillä se on hyvin voimakas ja välillä kuollut kortti mätsupissa.

Onko täällä ihmiset muka hävinnyt enemmän pelejä Wasteländiin kuin Blood/Magus of the Mooniin tai Price of Progressiin?

tl;dr
En itse näe Wasteländiä mitenkään lähelläkään kärkipään ongelmana tai ensimmäisenä bännättävä Haikussa. Mutta ei sen bännäys mua henkilökohtaisesti haittaisikaan.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Demppa - 06.10.15 - klo 00:48
Mun mielestä vain hienoa että monovärisillä ja 2värisillä deckeillä on pieni etunsa niihin 4c goodstuffeihin, kun pystyy kapeammalla materiaalilla kiusaamaan, kun toinen pelaa liian ahnetta manabasea tai pitää liian ahneita alkukäsiä.
Ihan samalla lailla se 4C voi rankaista 2-väristä. Kyse ei välttämättä oo värihatesta vaan landihatesta. Melkolailla kaikki formaatin arkkityypit vaativat manaa. Tietenkin ongelma on useamman värin läjille ilmeisempi.

Onko täällä ihmiset muka hävinnyt enemmän pelejä Wasteländiin kuin Blood/Magus of the Mooniin tai Price of Progressiin?
Henk.koht. kyllä. Mainitsemiisi vihoihin häviäminen on enemmän valinta kuin Wastelandiin tössääminen. Niihin voi vastata ja ne on helpompi ennustaa.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: so not - 06.10.15 - klo 01:08
Kyllä wastelandiin häviää huomattavasti useammin. Jos vastus pelaa vuoron 1 kird apen ja wastelandaa vuorolla 2 ja häviät 3 vuoroa myöhemmin wrathi kädessä, niin et hävinnyt kird apeen. Vastaavanlaisia skenaarioita, joissa suosiollisessa pöytätilanteessa wasteland toimii ilmaisena time walkina tulee vastaan edelleen aivan liian usein. Tällöin ei todellakaan ole kyse kortin näennäisestä vihasta non-basic landeja kohtaan, vaan juurikin tuosta fogxanicin esiintuomasta epäsuorasta häviämisestä. Nämä tilanteet ovat toki hieman vähentyneet edellisen mulliganuudistuksen jälkeen, mutta vaikka kuinka pelaa 2 väristä basic land -painotteista manabasea, niin wasteland = Strip Mine hyvin monissa peleissä. Jos tarvii vastauksen utility-landeihin, niin Tectonic Edge on aivan toimiva. En myöskään ymmärrä, miten kaikenmaailman sink holejen ja beast withinien olemassaolo puoltaa wastelandin säilyttämistä formaatissa.

Pariin kertaan on mainittu, että ongelmaa ei olisi, mikäli wasteja voisi pelaa useampaa. Tämä on aivan totta.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Reflektio - 06.10.15 - klo 03:56
Mie en puutu Waste-keskusteluun, vaan toivon vain Topin saavan vasarasta ja Mystikon vapautuvan kahleistaan. ::) Sitä pulinaa oiskin hauska seurata.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Thalian - 06.10.15 - klo 07:45
Älkää pelatko niin ahneita manabaseja, tai jos pelaatte sillä kuuluukin olla riskinsä ja seurauksensa. Aika haavoittuvaiselta tuntuu jos syntyy täällä toitotettuja "epäpelejä" siitä kun 1/100 lapulla tuhotaan yks yhteen yksi teidän nonbasic? Jos siihen totaalisesti häviää pelin, niin todennäköisesti on pitänyt jonkun ahneen 1-2ländin käden ja missaa useamman ländropin sen jälkeen.

Wastelandin ongelma on se, että sen ympäri ei kannata pelata eikä sitä oikein kannata ottaa huomioon pakkaa rakentaessa. Niinpä sitten välillä tulee pelejä, että pidät 2-3 landisen avaushanskan, T1 Wasteland vie landin ja 5 vuoroa myöhemmin häviät pelin 1-2 landia tiskissä. Onkos tämmöinen peli sitten kivaa kenenkään mielestä?
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Meltyman - 06.10.15 - klo 09:28
Mitä oon ymmärtänyt tuon haikkucouncilin puheista, niin he haluavat pitää bannilistan pienenä.

Jos Wasteland pistetään myös banniin koska se on jokaisella dekissä, niin mikä estää Tectonic Edgen olemasta samassa tilanteessa, kun se korvaa Wastelandin?

Ite olen pelannut sinivihreää missä on manadorkia, niin voi olla että ei ole tullut Wastelandista oloa, että se pilaisi pelit.
Sitten taas 4c Oathilla pelatessa ahistaa vain ne Price of Progressit sun muut...
Wastelandi ei kyllä ole epäpelejä luonut tuota oathiakaan vastaan pahemmin.  :)
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: so not - 06.10.15 - klo 09:36
Jos Wasteland pistetään myös banniin koska se on jokaisella dekissä, niin mikä estää Tectonic Edgen olemasta samassa tilanteessa, kun se korvaa Wastelandin?

Se, että se ei menisi jokaiseen dekkiin ja se, ettei siihen häviä niin usein. Kortit toimivat aivan eri tavoin ja ovat rinnastettavia vain yhden ominaisuuuden suhteen (utility-landien tuhoaminen). Jos nämä kortit olisivat power leveliltään mitenkään samalta planeetalta, niin Edge olisi jokaisessa dekissä myös nyt.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Kylis - 06.10.15 - klo 10:14
Älkää pelatko niin ahneita manabaseja, tai jos pelaatte sillä kuuluukin olla riskinsä ja seurauksensa. Aika haavoittuvaiselta tuntuu jos syntyy täällä toitotettuja "epäpelejä" siitä kun 1/100 lapulla tuhotaan yks yhteen yksi teidän nonbasic? Jos siihen totaalisesti häviää pelin, niin todennäköisesti on pitänyt jonkun ahneen 1-2ländin käden ja missaa useamman ländropin sen jälkeen.

Wastelandin ongelma on se, että sen ympäri ei kannata pelata eikä sitä oikein kannata ottaa huomioon pakkaa rakentaessa. Niinpä sitten välillä tulee pelejä, että pidät 2-3 landisen avaushanskan, T1 Wasteland vie landin ja 5 vuoroa myöhemmin häviät pelin 1-2 landia tiskissä. Onkos tämmöinen peli sitten kivaa kenenkään mielestä?

Aivan kamalaa kun ei pärjää sillä 3-5c greedyllä manabasella.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Thalian - 06.10.15 - klo 10:32
Aivan kamalaa kun ei pärjää sillä 3-5c greedyllä manabasella.

Ongelmahan on nimenomaan siinä, että greedyt manabaset kannattavat, koska wastelandin kaltaisia efektejä ei pelata muita. Käytännössä siis voitat enemmän kuin hävit siinä, että pelaat greedyä. Siksi greedyä kannattaa pelata, vaikka välillä wastelandiin häviääkin. Wastelandin olemassaolo ei siis vähennä greedyjen manabasejen määrää formaatissa, mutta se lisää epäpelien määrää. Onko tämä tosiaan sellainen asia, että sitä kannattaa tavoitella?
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: so not - 06.10.15 - klo 12:50
Täytyypä muuten sivuhuomiona todeta, että keskustelu asian tiimoilta on aktiivisempaa kuin koskaan. Hienoa, että formaatti kiinnostaa.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Peikko - 06.10.15 - klo 13:20
Täytyypä muuten sivuhuomiona todeta, että keskustelu asian tiimoilta on aktiivisempaa kuin koskaan. Hienoa, että formaatti kiinnostaa.

Turnausjärjestäjät voisivat lukaista rivien välistä tästä jotain... :)

Niin joo ja olen jo aikaisemmin ilmaissut haluni bännätä Wasteland juurikin näillä samoilla argumenteilla. Pro ban. Mietin vain, että voisiko Strip Minen unbanni toimia vaihtoehtona. Äkkiseltään en uskoisi, mutta olisi kiva kuulla ihmisten mielipiteitä. Non-basicceja kun liikkuu formaatissa tätä nykyä niin paljon, että kaksivärisissäkin dekeissä Wasteland on tosiaan hyvin lähellä Strip Minea. Toki, Strip Mineen häviäminen all-basic kädellä on kyllä vielä Wastelandiakin rasittavampaa, mutta ainakin aloituskättä joutuisi tarkastelemaan jommankumman pelossa ihan syystäkin.
Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: Fiddler - 06.10.15 - klo 16:16
Itse olen jo monta vuotta putkeen ampunut itseäni jalkaan pelaamalla kaksiväristä läjää (UG). Aikoinaan ajattelin tästä olevan hyötyä ja voittavani pelejä "helposti" B2B:llä, vaan eipä tuokaan aina ole toiminut kuin leffoissa. Manabasesta n. puolet on basic ländejä, mutta olempa kerran jos toisenkin hävinnyt priceen tai mooniin, tai minulta on estetty tuplasinisten/tuplavihreiden cästääminen räjäyttämällä filter/dual land WL:llä. Pakasta löytyy tottakai WL ja T-edge, mutta itseäni WL:n bänniminen ei suuremmin nakertaisi. Todennäköisesti laittaisin ghost quarterin tilalle ja jatkaisin elämää.

EDIT: Lisätään vielä mietteitä watchlistin kavereista Top ja Mystical Tutor.

Olen molempien bännäämisen puolella. Hyrrän kohdalla itseäni harmittaa eniten ajankäyttö: sen kanssa jo muutenkin hitaat pakat käyttävät entistä enemmän aikaa. Tutor taas mahdollistaa, kuten magicplayer foorumeilla mainittiinkin, erittäin helpon silver bullettien ja winconien hakemisen EOT.

Otsikko: Vs: [GER] 1.10.2015 - Uudet Highlanderbännit
Kirjoitti: pyyhttu - 03.11.15 - klo 22:09
Laitetaan tännekin: highlandermagic.info sivulla on nyt feedi (suora linkki: http://highlandermagic.info/feed.xml), jonka voi halutessaan tilata, jotta pysyy muutoksista jatkossa kärryillä. Feediä alunperin pyydetty täällä: http://www.magicplayer.org/forum/index.php?topic=1139.msg11922#msg11922