Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Mono G Hilanderi  (Luettu 2575 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masa88

Mono G Hilanderi
« : 05.07.10 - klo 20:39 »
Tässäpä tylsyyteen kirjottelin Highlanderini pakkalistan tänne teille ylistettäväksi (lue: haukuttavaksi), ja ajattelin teiltä kalastaa vihjeitä kuinka parantaa highlanderiani.

Pakan idea lähti siitä etten ole koskaan onnistunut tekekään manabasea highlanderiin sopivaksi, josta aina seurasi screw. Sitten kun sain Omnathin boosterista, niin siitä se idea sitten lähti liikenteeseen. Eli tässäpä listaa (Muistakkeehan liian hitaaksi tai toimimattomaksi haukkuessanne, että tämä ei siis ole hampaat irvessä tuunattu mahtiproyritys vaan ennemminkin casuaalipeleihin suunnattu):

Läänit:

36 forest


Ramppimiehet:

Omnath, Locust of Mana
Yavimaya Elder
Yavimaya Dryad
Wood Elves
Silverglade elemental
Sakura-tribe elder
Oracle of Mul Daya
Civic Wayfinder
Ondu Giant
Borderland Ranger


Ramppispellit:

Mwonwuli Acid-Moss
Nature’s lore
Primal Growth
Rampant Growth
Lay of the Land
Search for Tomorrow
Skyshroud Claim
Sprouting Vines
Three Visits
Untamed Wilds
Far Wanderings
Deep Reconnaissance
Explosive Vegetation
Kodama’s Reach
Harrow
Journey of Discovery
Khalni Heart Expedition
Growth Spasm


Tutoria:

Primal Command
Fierce empath
Worldly tutor
Chord of Calling
Tooth And Nail
Defense of the Heart


Mahtijöndet

Kalonian Behemoth
Plated Slagwurm
Regal Force
Ant Queen
Molimo, Maro-Sorcerer
Avenger of Zendikar
Cloudthresher
Rampaging Baloths
Sundering titan
Darksteel Colossus
Tornado Elemental
Pelakka Wurm
Emrakul, the Aeons Thorn
Ulamog, the Infinite Gyre
Kozilek, Butcher of truth
Thicket Elemental
Panglacial Wurm
It That Betrays
Rude Awakening
Howl of the Night Pack
Gelatinous Genesis


Luokassamme “en niin paljon tykkää strategiastasi…”

Acidic Slime
Carven Caryatid
Terastodon
Leatherback Baloth
Woodfall Primus
Molder Slug
All Is Dust

Loput:

Greater Good
Harmonize

Yht. 100 korttia

Korttivalintoja tässä varmaankin voin selitellä:

All Is Dust: Melkeimpä ainoita vihreälle sopivia sweeppejä. Combottaa mukavasti It That Betrayssin kanssa, joskin ei ole kuitenkaan se päätarkoitus. Huono puoli on se ettei värittömiin artifacteihin tehoa, mutta yleensä niistä ei ole tarvinnut välittää, tai niihin löytyy sopivammin vastausta.

Miolder Slug: Metassamme on pari artifacteihin pohjautuvaa pakkaa, joista tämä möllikkä tykkää. Toimii myös nopeita aggroja vastaan seinänä, josta on suhteellisen vaikeaa päästä yli pelkän polton avulla

Carven Caryatid: Syö Nakkia kun tarjotaan, ja samalla korvaa itsensä uudella lapulla. Yleensä polttopohjaiset Aggrot ovat tähän hajonneet

Mwonwuli Acid-Moss: Miksi pelaan neljän manan ramppia? Koska sillä voi päästä (edes hetkeksi, hieman pidemmäksi kun Loam Bananisoitiin) Maze of Ithistä eroon silloin kun on se iso ja tyhmä jönde ajamassa. Ja on korvaamaton tilanteissa joissa voin muuttaa läänisuhteen 5 mulla, 1 sulla. Hyvällä tuurilla saa aikaan manakusua, josta miikään pakka ei tiedettävästi tykkää

Harmonize: Noh, kyllä se lisälappu on aina poikaa. Ja on manaltaan halpa kaiken rampin jälkeen.

Greater Good: Tässä on yksi ehdottomista suosikkilapuista, jonka avulla noustaan sweepin jälkeen taas peliin mukaan. Senkun uhrataan mötöjä alta pois ja kaivetaan pakasta lisää uhkaa. Primuksen kanssa saa kertakäyttöisen instant noncreaturepoiston, plus 6 lappua

Gelatinous Genesis: Noh, tällä vaan voittaa pelejä tässä pakassa. Tietty se vaatii oikean ajoituksen, eli siis ei aloituskädessä. Mutta lategamessa se tuottaa mukavasti isoja mörköjä, ja paljon. Yksi voitto tuli kun Naya Zoo ei päässyt yli 8 kpl 8/8 Oozeista.

Lisäksi pakassa on lappuja joilla (ainakin yritetään) peittää omaa heikkoutta, esim vihreällä ei hirveästi ole sanomista jos lenturit yrittää ajaa yli. Siksi on tapoja tutoroida Cloudthresheriä taikka Tornado Elementalia jos on tarvetta. Lisäksi halinallejen seassa on muitakin vihanalleja kuten Primus, jolla pääsee ärsyttävist' permanenteista,  kuten Moatista, eroon.

Natural Orderia olen harkinnut, mutta kyseinen lappu kun ei voi hakea Emrakulia joten kyseinen lappu ei ole ansainnut paikkaansa pakassa.

M11 olen harkinnut Primeval Titania, Cultivatea, Gaea's revengeä ja Overwhelming Stampedea lisääväni jos ne vain ilmestyvät setissä. Tässä kaipaankin hieman mielipiteitä mitä ottaa alta pois.

Sitten vielä kysyisin mielipiteitä Scute Mobista tässä pakassa. Sillä tämä pakka saa 100% varmasti sen yli 5 ländiä joka pelissä joka ei pääty ekan 4 vuoron sisään, jonka ansiosta se kasvaisi aina joka vuoro. Mutta silläkin on omat heikkoudet, kuten alussa se on helppo poistaa jopa Mogg Fanaticilla, eikä Mob omista mitään relevanttia abilityä vastuksen 1/1 chumppereita vastaan, kuten tramplea.


Ideoista sen verran, että Creaturet tyyliin Progenitus ovat  kovia, mutta ei sopivia tähän pakkaan. Kaikki creaturet joita pelaan tässä pakassa täytyy myös pystyä castaamaan hardcastina (kyllä, jopa Emrakul menee), joten mitään Tooth and Nail -kikkailuja en edes harkitse, vaikka niillä voittaisi suoraan pelejä. Ne kun sattuvat olemaan liian heikkoja ilman Nailia, jota en voi tutoroida käteen millään.
 
Deck lists and tournament results are like guns and killing people. The fact that you managed to kill somebody isn't proof that your gun is the best.

Poissa Kavu

Vs: Mono G Hilanderi
« Vastaus #1 : 05.07.10 - klo 21:47 »
Laittaisin tuohon itse kyllä sen Progenituksen, koska sen saa tiskiin Toothin lisäksi myös Defense of the Heartilla sekä myös Natural Orderilla (ja joskus Chord of Callingilla :)), jota kannattaisi tuossa dekissä pelata jo ilmankin Progenitusta, tuo sen verran isoja jörmyjä tiskiin. Itse asiassa niin isoja, ettei Progenitus ehkä ole välttämätön. Itse pelaisin sitä silti.

Ensimmäisenä poistettavana vastaan tuli Lay of the Land, joka on aika kelvoton monivärisessäkin dekissä ja yksivärisessä täysi blankko. Pelaa mielummin kortteja jotka oikeasti ramppaavat sitä manaa. Osa noista muistakin ramppivehkeistä on vähän suboptimaalisia, mutta ehkä niitä haluaa tässä dekissä pelata paljon. Jos jotain pitää tiputtaa niin ehkä noita vähän heikompia pihvejä, kuten Kalonian Behemoth, Plated Slagwurm, Tornado Elemental, Panglacial Wurm, Thicket Elemental ja It That Betrays, jotka näyttävät tuossa seurassa aika heikoilta. Khalni Hydraa voisi ehkä kokeilla tällaisessa dekissä myös. Samoin Wall of Blossomsia ja Overgrown Battlementia, jotka molemmat kivasti auttavat selviämään alkupelin pahiksista ja auttavat kohti niitä isoja biffejä.

Poissa Masa88

Vs: Mono G Hilanderi
« Vastaus #2 : 05.07.10 - klo 22:37 »
Kyllä sitä Emrakulia ollaan haettu välillä Chord of callingilla, kun ottaa huomioon että siihen voi täpätä niitä creatureita jotka vain odottavat pääsevänsä foddereiksi tai muuhun vastaavaan. Joten ei liene vaikeaa tutoroida Proggeakaan. Proggessa on vain se pelottava puoli että se ei saa nousta käteen, eikä hirveästi hotsita mullata aloituskättä vain sen takia että Progge siihen nousi. Natural Order on kyllä kovis, sitä kun pari kertaa olen saanut lainaan turnauksiin niin koskaan se ei kaduttanut että käteen nousi. Joten varmaankin täytyy se hankkia.

Tornado Elementalia en haluaisi lähteä poistamaan, sillä en halua cloudthresheriä uhrata siihen että saan esim yön timon pois taivaalta. Tietty ei se täysi uhka olekkaan, mutta ei sitä isoa mörköä halua laittaa sitä päin ajamaan jos sillä ei sitä tuhoutumattomuutta ole.

Kalonian Behemothin shroud on ollut monessa pelissä hyvä ability, ei pääse täsmäpoistot huolettamaan. Sama pätee Plated slagwurmiin. Panglacial Wurm on pakassa alemman abilityn johdosta, sillä on ollut tilanteita jossa on halunnut nostaa sen creaturen ja saanutkin vain manaramppia. Tällöin saa takuuvarmasti jotain peliin sinne painetta luomaan (tai stallaamaan kunnes jotan muutakin tulee vastaan). It That Betrays on kyllä ollut Win-More kortti, harvemmin siitä abilitystä hyötyy kunnolla. Ja silloin kun hyötyy, on se 15/15 creature joka sanoo että "You win the game", joten sen voisin poistaa. Thicket Elemental on ollut lottotonttu, joskus toimii, joskus ei. Mielummin haluaa että toimii, joten tämänkin voisin ottaa pois. Niiden tilalle pitää yrittää saada Gaea's revenge ja Primeval Titan, ja mainitsemasi Khalni Hydra pitäisi kanssa pierasta jostain...

Wall of Blossomia olen harkinnut itsekkin, pitäisi sitä varmasti kokeilla. Overgrown battlement on siitä hieman heikompi yksilö sillä siitä pitäisi tuottaa manaa omalla vourolla mikä taas estää sitä stallaamasta Aggroa vastaan :/

Lay of the Land on tosiaan hieman heikko, Cultivate voisikin tulla kyseisen kortin tilalle kun se ilmestyy. Into the Northinkin voisin hankkia ja korvata osan Foresteista Snow-covered Foresteilla, jotta saan lisää 2 manan kiihyä

Deck lists and tournament results are like guns and killing people. The fact that you managed to kill somebody isn't proof that your gun is the best.

Poissa Kavu

Vs: Mono G Hilanderi
« Vastaus #3 : 06.07.10 - klo 00:29 »
Highlanderissa on onneksi tämä kiva mulligointisääntö, että voit heittää sen Progenituksen yksittäisenä korttina uutta kotia etsimään. Itselläni on elffeissä hyvin harvoin kusauttanut pelejä nousemalla käteen, mutta tosiaan tuossa dekissä on paljon muutakin isoa pihviä joten ei se ihan pakollinen ole. Esim. Terastodon on joskus jopa parempi kohde.

Hurricane olisi parempi kortti dekkiin kuin Tornado Elemental, tosin siihen ei kyllä sitten ole oikein tutoreita. Ehkä tuon voi haluta pitääkin.

Behemothista ja Wurmista en pidä lähinnä siksi että niitä on liian helppo vastuksen vain chumppailla, jolloin ei oikeastaan ole juuri tarvetta osuakaan poistoilla. Panglacial Wurmia kokeilin joskus itse ja tuntui aina huonolta + kun olisi ollut hyvä, sitä ei muistanut pelata. Jos on parempia kokemuksia niin pidä toki pakassa.

Battlementissa on se hyvä puoli että silloin kun oikeasti haluat ottaa siitä manaa, se tekee jotain niin isoa että sillä miehellä taas voi blokata niitä vastustajan säälittäviä ajopihvejä. Sitä ennen taas Battlement itse voi harrastaa moista toimintaa. Omaa myös randomilla hyvät synergiat Wall of Blossomsin ja Carven Caryatidin kanssa.

Oletko muuten harkinnut Pattern of Rebirthiä tähän dekkiin?

Poissa Laukkanen

Vs: Mono G Hilanderi
« Vastaus #4 : 06.07.10 - klo 00:59 »
Proggessa on vain se pelottava puoli että se ei saa nousta käteen

Vihreällä on vastaus kaikkeen!

ps. Itse kyllä vain discardasin progen kädestä wild mongrelilla tms.

Poissa Masa88

Vs: Mono G Hilanderi
« Vastaus #5 : 06.07.10 - klo 09:14 »
Pattern of rebirth, tosiaan kyseinen lappukin on olemassa :D mauton lappu tässä kun näitä pikkusittiäisiäkin on tarjolla. Harmittava lappu topdeckissä, mutta efekti on sen verran kova että täytyy se jotenkin kokeilla tunkea sisään.

Tosiaan, olisikohan 3 shorud miestä liikaa tässä pakassa? Ehkä se yksi olisi paras vaihtoehto, sillä harvemmin niitä shroud miestä tahtoo 2 katsella varsinkin jos vastuksella on tapaa tehä niitä 1/1 blockimaan sitä. Siis Gaea's revenge tulee korvaamaan molemmat.

Highlanderin mulligansääntö ei paljoa pelasta, jos se progge olisi pakan päällä. On nimittäin joskus käynytkin niin että se Emrakul/muu vastaava on sieltä käteen noussut. Panglacial Wurm on tosiaan ollut loistava lappu itselläni sillä aina olen sen tarpeeseen castannut, eikä se pahemmin ole edes liian aikaisin noussut käteen. Sama todennäköisyyshän silllä on nousta käteen kuin Proggellakin, mutta jos niin käy niin sen vielä voi castia, toisin kuin Proggea. Mutta jos sen Natural orderin ja Pattern of Rebirthin hankkii, voi olla että se Proggekin löytää tiensä tähän pakkaan

Seinät on tosiaan aina plussaa, niistä ei mitkään aggrot tykkää paljoa. Eli pitäisi siis varmaankin harkita että minkä tilalle niitä ruvetaan änkemään kaikkia ehdotuksia
Deck lists and tournament results are like guns and killing people. The fact that you managed to kill somebody isn't proof that your gun is the best.

Poissa Laukkanen

Vs: Mono G Hilanderi
« Vastaus #6 : 06.07.10 - klo 11:25 »
Jos tarkoituksenasi on hardcastata asioita niin onnistuu se mono vihreässä progenkin castaus. joiner adept

Itse kyllä jättäisin moiset suunnitelmat sikseen, sunnuntaisen highlanderturnauksen kokemusteni perusteella jossa pelasin green - splash black highlanderpakkaa. En anna listaa koska teen uuden, mutta kovin hitaat pläänit eivät kyllä oikein toimi.
En ole oikein vakuuttunut että Emrakul olisi automaattisesti parempi kuin proge, koska saat sen lisävuoron ainoastaan jos pelaat sen kädestäsi. Se ei siis jollain defense of the heartilla haettuna varmistaisi voittoa vielä yhdessä kiekassa. Proge sentään satavarmasti kävelee läpi kaikista blokkereista ja on haavoittumaton nille abilityille joille Emrakul ei ole (tyyliin Karakas). Lisäksi sen saa teoriassa peliin paljon aikaisemmin. Itsekin sain progen peliin pariin kertaan mutta se joko poistettiin(taisi olla topdeckaus) tai ehdin kuolla ennenkuin se voitti.

ps. Sulla on primal command ja worldly tutor. Mites olis call of the wild?

Tuossa dekissä on mielenkiintoisia lihoja. Täytyypä taas kävellä porojen luo ostoksille.. Ainakin cloudthresher, pelakka wurm ja tornado elemental menevät hankintaan, kaikki sellaisia pelin ratkaisijoita jos niitä pääsee hakemaan pöytään dekistä. Hävisin nimittäin sunnuntaina parit pelit sword of fire and icella varustettuun lenturiin. Mustaa poistoakin pitää lisätä.

edit edit: earthcraft ei näyttäisi olevan bannissa tässä formaatissa vaikka melkein kaikkialla muualla onkin. Vois tehdä eetua.
« Viimeksi muokattu: 06.07.10 - klo 11:38 kirjoittanut Laukkanen »