Poromagia

Kirjoittaja Aihe: [GER] Jund  (Luettu 29060 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tervonaattori

[GER] Jund
« : 28.12.11 - klo 00:57 »
Irroitetaan tämä ihan omaksi "Rampiksi minä tulin" -ketjusta. Kolmanteen polveen ollaan edetty ja parempi suunta tämä taitaa olla. Kehityskeskustelun kautta silti.

Lands (36 kpl, sis. Dryad Arbor):
Bayou
Overgrown Tomb
Temple of Malady
Twilight Mire
Llanowar Wastes
Taiga
Stomping Ground
Temple of Abandon
Karplusan Forest
Badlands
Blood Crypt
Temple of Malice
Sulfurous Springs
Raging Ravine
Verdant Catacombs
Wooded Foothills
Bloodstained Mire
Windswept Heath
Misty Rainforest
Polluted Delta
Marsh Flats
Scalding Tarn
Arid Mesa
Wasteland
Tectonic Edge
Mishra's Factory
Treetop Village
Dryad Arbor
Volrath's Stronghold
Kessig Wolf Run
1 Snow-covered Forest
1 Forest
1 Snow-covered Swamp
1 Swamp
1 Snow-covered Mountain
1 Mountain

cc1 (7 kpl)
Thoughtseize
Duress
Inquisition of Kozilek
Deathrite Shaman
Birds of Paradise
Lightning Bolt
Forked Bolt

cc2 (15 kpl)
Abrupt Decay
Golgari Charm
Terminate
Dreadbore
Atarka's Command
Demonic Tutor
Tainted Pact
Bitterblossom
Hymn to Tourach
Sylvan Library
Scavenging Ooze
Lotus Cobra
Sakura-Tribe Elder
Wall of Roots
Arc Trail

cc3 (18 kpl)
Sword of Feast and Famine
Sword of Fire and Ice
Pernicious Deed
Maelstrom Pulse
Putrefy
Kolaghan's Command
Blightning
Kitchen Finks
Recurring Nightmare
Painful Truths
Hero's Downfall
Toxic Deluge
Dismember
Courser of Kruphix
Reclamation Sage
Eternal Witness
Song of the Dryads
Arachnogenesis tai Fire Covenant

cc4 (10 kpl)
Solemn Simulacrum
Huntmaster of the Fells
Bloodbraid Elf
Xenagos, the Reveler
Garruk Wildspeaker
Garruk Relentless//Garruk, the Veil-Cursed
Natural Order
Thrun, the Last Troll
Obstinate Baloth
Flametongue Kavu

cc5 (6 kpl)
Batterskull
Shriekmaw
Primal Command
Thragtusk
Acidic Slime
Siege-Gang Commander

cc6 (4 kpl)
Wurmcoil Engine
Woodland Bellower
Primeval Titan
Godo, Bandit Warlord

cc7 (2 kpl)
Gaea's Revenge
Dragonlord Atarka

ccX (2 kpl)
Green Sun's Zenith
Bonfire of the Damned

Ehdotuksia otetaan vastaan joka kantilta.
« Viimeksi muokattu: 23.12.15 - klo 00:52 kirjoittanut Tervonaattori »

Poissa absurdimuukalainen

Re: [GER] Jund Aggro
« Vastaus #1 : 28.12.11 - klo 10:41 »
Kurvi kannattaa lopettaa cmc 6 lappuihin

Ei niin toimivia:
Carven Caryatid
Anathemancer
Coalition Relic
Chord of Calling
Profane Command
Solemn Simulacrum
Broodmate Dragon
(Listassa näkyy myös toinen Grave Titan)


Lisäisin:
manatonttuja
Thrun
Garruk Relentless
Abyssal Persecutor
Fauna Shaman



Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund Aggro
« Vastaus #2 : 28.12.11 - klo 13:46 »
Kurvi kannattaa lopettaa cmc 6 lappuihin

Ei niin toimivia:
Carven Caryatid
Anathemancer
Coalition Relic
Chord of Calling
Profane Command
Solemn Simulacrum
Broodmate Dragon
(Listassa näkyy myös toinen Grave Titan)


Lisäisin:
manatonttuja
Thrun
Garruk Relentless
Abyssal Persecutor
Fauna Shaman

Se olikin tietenkin Inferno Titan.

Relic on vaikuttanut mielestäni varsin hyvältä. Pitää seurailla mainitsemiesi korttien suorittamista, koska onhan siinä juurikin niitä pohtimiani kortteja. Broodmate Dragonin poistoa en tosin tajuaisi...

Manatonttuja en tahtoisi tähän lisäillä. Siihen hommaan ajattelin peluuttaa muurjea, jotka kestävät omat sweeppini ja tekevätkin jotain tietynlaisia pakkoja vastaan. Lisäksi cc1 on aika täydehkö, joista tosin lähinnä discardit ja Hyrrä tahtovat vuorolla 1 pihalle.

EDIT: Profane Command tekee monia asioita sen verran tehokkaasti, että sen poistaminen ei ole ainakaan ensimmäisenä mielessä. Lisäksi rakastan Profane Commandin ja Eternal Witnessin "ah, niin tehokasta" yhteistyötä! :)
« Viimeksi muokattu: 28.12.11 - klo 13:48 kirjoittanut Tervonaattori »

Poissa so not

Re: [GER] Jund Aggro
« Vastaus #3 : 28.12.11 - klo 14:11 »
Ihan hyvän näköinen alustava lista. Vielä voisi hieman suunnitelmia keskittää eli onko fokus ramppaamisessa ja lihoissa vai vanhan standardin Jundin kaltaisessa virityksessä. Näiden välinen ero ei kyllä tällä väriyhdistelmällä taida olla kovin suuri. Lähinnä kysymys koskee noita 7 manan vehkeiden pelaamista.

Non-basic-viha on edelleen kullan arvoista, mutta tietysti metasta vähän riippuu minkä verran sitä kannattaa pelata. Mielellään ottaisi valuen irti esim. Destructive Flowsta kun värit sen sallivat. Choke on myös täysin pelattava härveli. Dekkiin laittaisin ainakin: Arc-Slogger, Siege-Gang Commander, Thrun ja Garruk Relentless. Pois jotain näistä:
Anathemancer
Jund Charm
Carven Caryatid
Violent Ultimatum
Gaea's Revenge
Pelakka Wurm
Profane Command
Chord of Calling
Myöskään Sword of Feast and Famine ei välttämättä ole tälläisessä dekissä parhaimmillaan, koska ländien untappaaminen ei ole useinkaan kovin relevanttia ja Godolla taidetaan hakea 90% ajasta Batterskull.

Noista absurdin mainitsemista vehkeistä kyllä jättäisin ehdottomasti ainakin Broodmate Dragonin enkä kovin mielelläni Reliciä ja Jenssiä poistaisi. Manatonttujen lisäämisestä en ole varauksetta samaa mieltä, koska dekin ei tarvitse välttämättä acceleroida tokalle vuorolle ja nuo seinät ainakin teoriassa blokkaavat. Alunperin kun mietitiin Sakarin kanssa tätä dekkiä niin noiden seinien idea oli kyllä se, että ne kestivät Firespoutin ja jotain muita halpoja sweepereitä, mutta asiaa ei sen tarkemmin pohdittu, vaikka sweeperit saivat monoa.

EDIT: Topicin nimi on vähän harhaanjohtava, koska aggroa tämä ei ole nähnytkään :)
« Viimeksi muokattu: 28.12.11 - klo 14:20 kirjoittanut so not »
Väänänen on roiskapoönttöpää. Paska jätk äsiis.

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund Aggro
« Vastaus #4 : 28.12.11 - klo 16:52 »
Ihan hyvän näköinen alustava lista. Vielä voisi hieman suunnitelmia keskittää eli onko fokus ramppaamisessa ja lihoissa vai vanhan standardin Jundin kaltaisessa virityksessä. Näiden välinen ero ei kyllä tällä väriyhdistelmällä taida olla kovin suuri. Lähinnä kysymys koskee noita 7 manan vehkeiden pelaamista.

Non-basic-viha on edelleen kullan arvoista, mutta tietysti metasta vähän riippuu minkä verran sitä kannattaa pelata. Mielellään ottaisi valuen irti esim. Destructive Flowsta kun värit sen sallivat. Choke on myös täysin pelattava härveli. Dekkiin laittaisin ainakin: Arc-Slogger, Siege-Gang Commander, Thrun ja Garruk Relentless. Pois jotain näistä:
Anathemancer
Jund Charm
Carven Caryatid
Violent Ultimatum
Gaea's Revenge
Pelakka Wurm
Profane Command
Chord of Calling
Myöskään Sword of Feast and Famine ei välttämättä ole tälläisessä dekissä parhaimmillaan, koska ländien untappaaminen ei ole useinkaan kovin relevanttia ja Godolla taidetaan hakea 90% ajasta Batterskull.

Noista absurdin mainitsemista vehkeistä kyllä jättäisin ehdottomasti ainakin Broodmate Dragonin enkä kovin mielelläni Reliciä ja Jenssiä poistaisi. Manatonttujen lisäämisestä en ole varauksetta samaa mieltä, koska dekin ei tarvitse välttämättä acceleroida tokalle vuorolle ja nuo seinät ainakin teoriassa blokkaavat. Alunperin kun mietitiin Sakarin kanssa tätä dekkiä niin noiden seinien idea oli kyllä se, että ne kestivät Firespoutin ja jotain muita halpoja sweepereitä, mutta asiaa ei sen tarkemmin pohdittu, vaikka sweeperit saivat monoa.

EDIT: Topicin nimi on vähän harhaanjohtava, koska aggroa tämä ei ole nähnytkään :)

Siinä tulikin paljon asiaa ja nimenomaan muurien kaksi etua manatonttuihin nähden.

Hieman ihmetyttää tuo Destructive Flow, kun pakassa itsessään on aika pieni määrä perusmaita. Tietenkin tiettyjä pakkoja vastaan oikeaan aikaan isketty Flow tekee varmastikin höpöä.

Kyllä, "aina" Godo hakee Batterskullin, ellei se jo siinä vaiheessa ole kädessä. Tällä buildilla Godon voi vaan käyttää useampaankin kertaan tiskissä, joten useampi targetti kannattanee olla. Ja mielestäni tuo SoFF:in untap lands on aina poikaisa (mm. Dust Bowlin, Volrath's Strongholdin ja muiden manasyöppöjen käyttö tehostuu valtaisasti).

Viimeiseen asiaasi... Jund - niin mikä? :)

EDIT: Anathemancer ---> Firespout
        Carven Caryatid ---> Arc-Slogger
        Violent Ultimatum ---> Siege-Gang Commander
« Viimeksi muokattu: 29.12.11 - klo 00:03 kirjoittanut Tervonaattori »

Poissa Fiddler

Re: [GER] Jund
« Vastaus #5 : 29.12.11 - klo 18:40 »
Itse jättäisin Overgrown Battlementin ja Vine Trelliksen pois (Blossoms pysyy koska laputus), ettei tule tilanteita joissa 3 muuria pieree paikallaan. Artifact & enchant vihaa voisi olla esim. Beast Withinin (saat tokenin kuitenki rikki), Krosan Gripin tahi Wickerboughin muodossa. Scavenging Ooze tyhjentää graveja kivasti, etenkin jos ramppaat vähänkään ja Vengevine lisää kaasua.

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #6 : 29.12.11 - klo 18:55 »
Itse jättäisin Overgrown Battlementin ja Vine Trelliksen pois (Blossoms pysyy koska laputus), ettei tule tilanteita joissa 3 muuria pieree paikallaan. Artifact & enchant vihaa voisi olla esim. Beast Withinin (saat tokenin kuitenki rikki), Krosan Gripin tahi Wickerboughin muodossa. Scavenging Ooze tyhjentää graveja kivasti, etenkin jos ramppaat vähänkään ja Vengevine lisää kaasua.

Battlement ja Trellis tuo kaasua tehokkaasti. Blossoms tuntuu pikemminkin turhalta mutta pysyy vielä. Muurit tuo manaa ja osaa oikeasti blokata (ja kestävät sweepit). Within on kyllä kelpo kortti. Tilaa ei vain tunnu juurikaan olevan. Wickerbough ei edellisessä muodossakaan oikein vakuuttanut, Indrik Stomphowlerin kanssa vähän sitä samaa. Grip on vähän liian yksinkertainen (ei mies)...

Ooze kyllä on kohtuulliselta kuulostava mies. Venge on nihkeähkö kun harvemmin tulee kahta miestä pelattua (ellei Bloodbraid osu).

Poissa jotudin

Re: [GER] Jund
« Vastaus #7 : 29.12.11 - klo 20:25 »
Jotenkin tulee mieleen, että manaa haluaisi nähdä enemmän ja nopeammin. Ellei manatontut kiinnosta, niin Talismanit ja tarpeen tullen jokin Signetti voisivat olla kokeilemisen arvoisia. Komppaan myös kommenttia ettei kannata juuri yli 6 costin mennä käyrällä.

Chordin vaihtaisin Worldly Tutoriin, koska saat nopeammin pelattua. Oletko saanut testipeleissä tuntumaa Kothista? Äkkisilmäyksellä mountain count on melko pieni, jotta saisi riittävästi etua. Arc Trail voisi olla kokeilun arvoinen lappunen card advantagen ja alkupelin avuksi. Jos haluat sweepejä, jotka jättävät muurit pystyyn Slagstorm voisi olla vaihtoehto.

Itse taipuisin nakkaamaan Broodmage Dragonin ja Godon myös pois.

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #8 : 29.12.11 - klo 20:37 »
Jotenkin tulee mieleen, että manaa haluaisi nähdä enemmän ja nopeammin. Ellei manatontut kiinnosta, niin Talismanit ja tarpeen tullen jokin Signetti voisivat olla kokeilemisen arvoisia. Komppaan myös kommenttia ettei kannata juuri yli 6 costin mennä käyrällä.

Chordin vaihtaisin Worldly Tutoriin, koska saat nopeammin pelattua. Oletko saanut testipeleissä tuntumaa Kothista? Äkkisilmäyksellä mountain count on melko pieni, jotta saisi riittävästi etua. Arc Trail voisi olla kokeilun arvoinen lappunen card advantagen ja alkupelin avuksi. Jos haluat sweepejä, jotka jättävät muurit pystyyn Slagstorm voisi olla vaihtoehto.

Itse taipuisin nakkaamaan Broodmage Dragonin ja Godon myös pois.

Chord on vielä aika kirjoittamaton kortti ja vaatii peliä hieman alle, jotta näkee sen suorittamista. Itsekin näen Kothin tuolla mountain määrällä aika... kummallisena. Täytyy saada sekin tulikasteesen, jotta siitä jotain mieltä olla voi.

Noita sweepejä eilen juuri etiskelinkin ja Slagstorm oli Jund Charmin ja Firespoutin jälkeen vakuuttavin.

Pakko sanoa, että aika erikoisia cuttausehdotuksia :) Lähes parhaiten suoriutuneita nuo Broodmate ja Godo.

Poissa Lightstorm

Re: [GER] Jund
« Vastaus #9 : 29.12.11 - klo 23:45 »
-

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #10 : 30.12.11 - klo 11:35 »
Testipeliä saatu alle ja Chord of Calling teki tilaa Garruk Relentlessille.

Koth vaikutti jopa vakuuttavalta. Aina tosin sen pöytään tullessa näytti käyneen onnekkaasti mountainien suhteen. Mutta tehokasta toimintaa Kothilta.

Thrunille täytyis nyt ainakin saada tilaa ja Putrid Leechin voisi kanssa ympätä.

Poissa Augustus

Re: [GER] Jund
« Vastaus #11 : 30.12.11 - klo 12:51 »
Paperilla Gaea's Revenge ei vakuuta mua yhtään. Sen perse on niin pieni, ettei se pysty kuolematta tappelemaan kovinkaan erikoisten mölliköiden kanssa. Toisaalta manahinta on niin korkea, että sillä pitäisi saada jo hyvin varmasti pelin voittava hirviö tiskiin, joka ei myöskään jumitu chumppereihin. Hasten ja vihershroudin avulla siitä toki saa edes jotain arvoa irti, mutta näkisin Gaea's Revengen mahdollisuudet voittaa esim. hakkauskisoja suht heikkoina jos vertaa vaikkapa Pelakka Wurmiin tai titaaneihin.

Väkeviä ukkoja ja efektejä on 4-6 manassa aika paljon, joten en olisi huolissani puhkun loppumisesta, vaikka 7:n slotista karsisikin. Pelakka riittänee yksinään ravintoketjun huipulle myös esim. Birthing Podin kannalta. Tuntuu että joku Sheoldred, Whispering One tekisi aika pitkälti samaa kuin Gaea's Revengekin (eli tappaa vastustajan valitseman ukon), mutta sillä on potentiaalia paljon suurempaan korttietuun koska se tekee muutakin kuin hakkaa. Sheoldred nyt tuli ekana mieleen, mutta 7 manalla löytyisi varmaan vielä sitäkin parempia ukkoja, jos ei tyydy korvaamaan Revengeä Beast Withinillä tai jollain muulla ehdotetulla utilitylapulla.

Itse pitäisin Wall of Blossomsia parempana kuin Vine Trellistä, jos näitä pitää valita vain toinen. Vanhan standardin Jund oli käsittääkseni siksi niin menestyksekäs, että se tuotti korttietua vähän jokaisella lapullaan. Blossoms ei ole ikinä ihan kuollut kortti, nosti sen missä tahansa vaiheessa peliä. Lapun nostaminen auttaa manojen rakentamisessa melkein samoin kuin manaa tuottava seinäkin (ei toki kiihdytä, mutta yksi nostettu ländi on silti yksi lisää pelattavaksi). Se toimii myös suotuisasti Recurring Nightmaren kanssa, ja silloin kun se joutuu tosissaan blokkimaan, on siitä saanut silti kaiken hyödyn. Trelliksen kanssa pitää valita, että onko se pelkkä blokkeri vai manantuottaja. Jos molemmat mahtuvat pakkaan, niin sittenhän mitään valintaongelmaa ei ole.

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #12 : 03.01.12 - klo 00:11 »
Hirmuisesti pelitestiä saatu alle UG Aggroa ja MonoR "polttoa" vastaan ja hyvältähän tuo näytti.

Gaea's Revengen luokittelin jo ensimmäisessä viestissäni jotakuinkin sanoin: kummallinen, minut vakuuttanut. Tähän ei tullut vieläkään muutosta. Päinvastoin! Revenge rankaisee aina pöydässä ollessaan. Karpon tarjoillessa overrunia, on kattaus valmis  ;D I Love Gaea's Revenge <3

Muita huomioita:
Koth jaksaa edelleenkin vähintäänkin kohtalaisesti. Joko pitää alkaa luottamaan Kothin toimivuuteen tässä pakassa tai sitten olen vaan aina niin onnekas... Jo kahdellakin mountainilla tuo tekee tehtävänsä hyvin ja useimmiten mountaineita on tiskissä vähintään neljä.
Mieleen jäi tilanne jossa Blood Moon oli "pilaamassa" peliäni kun edessäni oli 4 non-basic + swamp ja Koth kädessä. Lääni kädestä, Kothi tiskiin, Kothi kiihdyttää Godoon, jolla Batterskull... siihen tyssäsikin MonoR:n peli :)

Mana kusee huomattavasti useammin kuin edellisessä versiossa (ylläri sinänsä - kolmas väri) ja tähän tahtoisin muun ratkaisun kuin Mutavaultin, Mishra's Factoryn, Volrath's Strongholdin ja ennen kaikkea Maze of Ithin vaihtaminen... Läheskään aina ei ole ongelmia, mutta tasaisuutta silti kaipaisi.

Mitäs muuta... Joitain pieniä kokoonpano muutoksia tuli.
« Viimeksi muokattu: 06.01.12 - klo 03:26 kirjoittanut Tervonaattori »

Poissa jotudin

Re: [GER] Jund
« Vastaus #13 : 06.01.12 - klo 10:43 »
Manakusuissa auttaisivat varmasti mainitut talismanit ja signetit. Ja lähes kaikissa midrange listoissa, (yleisesti missä tahansa muussa paitsi aggrossa), pelataan joitakin kappaleita. Itse laittaisin tämän tyyliseen buildiin varmaan sen 4-5 parasta. Talismaanit kiihdyttävät muutenkin peliä vaikka et värillistä ottaisikaan. Signetit tukevat tarvittaessa ja helpottavat tuplavärien saamista. Kuitenkin curve jatkuu melko korkealle.

Toinen vaihtoehto olisi laitella pari lääninhaku loitsua, mutta pidän enemmän manakivistä. Ei iske non basic hate ja läänin tuho niin ankarasti.

Poissa so not

Re: [GER] Jund
« Vastaus #14 : 06.01.12 - klo 13:35 »
Tässä on nyt tullut muutamaan otteeseen hieman kummallisia näkemyksiä seinistä. Ensinnäkin:
Itse jättäisin Overgrown Battlementin ja Vine Trelliksen pois (Blossoms pysyy koska laputus), ettei tule tilanteita joissa 3 muuria pieree paikallaan.
Mitähän tässä oikein tarkoitetaan? Battlement tuottaisi tässä tilanteessa huomattavasti enemmän manaa kuin muut kiihdyttelijät.


Toisekseen:
Itse pitäisin Wall of Blossomsia parempana kuin Vine Trellistä...Lapun nostaminen auttaa manojen rakentamisessa melkein samoin kuin manaa tuottava seinäkin (ei toki kiihdytä, mutta yksi nostettu ländi on silti yksi lisää pelattavaksi)... Trelliksen kanssa pitää valita, että onko se pelkkä blokkeri vai manantuottaja...
Eihän niitä voi verrata, kun tekevät aivan eri asioita ja eri slotista taistelevat. En myöskään tuota viimeistä kohtaa ymmärrä.


Se seinistä ja sitten:
Gaea's Revenge...Sheoldred...
Jälleen verrataan kortteja, joilla on aivan eri funktio. Gaea's Revege ei kuole targetoivaan poistoon (mm. Stop, Path, Treachery) eikä sitä voi counteroida + haste. Nämä ominaisuudet tekevät siitä controllien painajaisen. Sheoldredin tehtävät olisivat aivan toiset. Siitä en tiedä kumpi loppujen lopuksi olisi parempi (vai jokin aivan muu laite), mutta kortteina ne eivät ole kovin verrannollisia keskenään.


Ja:
Manakusuissa auttaisivat varmasti mainitut talismanit ja signetit. Ja lähes kaikissa midrange listoissa, (yleisesti missä tahansa muussa paitsi aggrossa), pelataan joitakin kappaleita. Itse laittaisin tämän tyyliseen buildiin varmaan sen 4-5 parasta. Talismaanit kiihdyttävät muutenkin peliä vaikka et värillistä ottaisikaan. Signetit tukevat tarvittaessa ja helpottavat tuplavärien saamista. Kuitenkin curve jatkuu melko korkealle.

Toinen vaihtoehto olisi laitella pari lääninhaku loitsua, mutta pidän enemmän manakivistä. Ei iske non basic hate ja läänin tuho niin ankarasti.
Mistähän midrange-listoista nyt puhutaan? Vihreässä dekissä Signetit ovat yleensä turhia. Nonbasic vihan voi väistää fetchaamalla basicceja ja ländituhoa ei juuri pelatakaan. Artifactmanalla taas on tapana hajota mm. omaan deediin sekä nykyään varsin pelattuihin faxin poistoihin. Myös Lotus Cobra, Koth, Sylvan Libray ja Top arvostavat enemmän hakureita kuin kiviä. Jos lisää kiihyä siis tarvitsee.

Manankusua voi kyllä helpottaa esim. vaihtamalla noita värittömiä manlandeja Raging Ravineen, Treetoppiin ja Lavaclaw Reachesiin tai muuten tuunaamalla manabasea. Tämän dekin spellit on sen verran kovia, että ei välttämättä kauheasti tarvitse supporttia ländipuolelta eli mielummin värit kuntoon ja utilitymaat vasta sen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 06.01.12 - klo 14:04 kirjoittanut so not »
Väänänen on roiskapoönttöpää. Paska jätk äsiis.

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #15 : 06.01.12 - klo 13:38 »
Manakusuissa auttaisivat varmasti mainitut talismanit ja signetit. Ja lähes kaikissa midrange listoissa, (yleisesti missä tahansa muussa paitsi aggrossa), pelataan joitakin kappaleita. Itse laittaisin tämän tyyliseen buildiin varmaan sen 4-5 parasta. Talismaanit kiihdyttävät muutenkin peliä vaikka et värillistä ottaisikaan. Signetit tukevat tarvittaessa ja helpottavat tuplavärien saamista. Kuitenkin curve jatkuu melko korkealle.

Toinen vaihtoehto olisi laitella pari lääninhaku loitsua, mutta pidän enemmän manakivistä. Ei iske non basic hate ja läänin tuho niin ankarasti.

Ehkä se saattaisi olla kokeilemisen arvoista. Koskaan en ole talismaaneja pelannut. Mitkähän olisivat mielestäsi nuo 4-5 parasta?

Vaikea noille on tilaa keksiä mutta täytyypi katella.

Poissa jotudin

Re: [GER] Jund
« Vastaus #16 : 06.01.12 - klo 13:55 »
Talisman of Impulse ja Talisman of Indulgence ainakin sisään. Loppuja off-coloreita voi mietiskellä, jos tulee usein vastaan ettei tietyllä värillä saa kasaan riittävää värillistä manaa. Signeteistä valikoisin samaisella perusteella, mutta niistä en menisi lisäämään off-coloreita. Coalition Relic sulla olikin jo sisässä ja jonkun verran manamiehiä. Koska manamiehet tuottavat pääsääntöisesti vihreää tai any color manaa laittelisin kahden em. talismanin lisäksi Rakdos Signetin. Tämä siis melko pikainen päätelmä ja kannattaa katsella lappusten manacosteja tarkemmin, jos tämä kombinaatio ei olisikaan optimaalinen. Samalla mietiskelee mitä kortteja haluaa pelata asap ja mitä tarpeen tullen / myöhemmin, kun on ollut aikaa fiksata manoja.

Poissa Augustus

Re: [GER] Jund
« Vastaus #17 : 06.01.12 - klo 15:25 »

Toisekseen:
Itse pitäisin Wall of Blossomsia parempana kuin Vine Trellistä...Lapun nostaminen auttaa manojen rakentamisessa melkein samoin kuin manaa tuottava seinäkin (ei toki kiihdytä, mutta yksi nostettu ländi on silti yksi lisää pelattavaksi)... Trelliksen kanssa pitää valita, että onko se pelkkä blokkeri vai manantuottaja...
Eihän niitä voi verrata, kun tekevät aivan eri asioita ja eri slotista taistelevat. En myöskään tuota viimeistä kohtaa ymmärrä.

Molemmat on 1G maksavia 0/4 seiniä, joten ei ne nyt musta kovin erilaisesta slotista taistele. Vaikka Blossoms ei kiihdytäkään manaa, niin lapunnosto silti auttaa rakentamaan manatilannetta pöydässä. Viimeksi tarkistettaessa Vine Trellis piti täpätä, jotta se tuottaa manaa: täpissä ollessaan se ei blokkaa. Sitä tarkoitin tuolla vipalla kohdalla. Totta kai manaa tarvitaan usein vastustajankin vuorolla, se on selvää. Koko seinäasiahan nousi esiin, kun joku tuonnempana pohdiskeli, että mikä seinä pitäisi pitää ja mikä ei. Mun mielestä Blossoms on näistä kahdesta yleispätevämpi, mutta jos kaikki seinät mahtuu, niin mikäs siinä.

Gaea's Revenge...Sheoldred...
Jälleen verrataan kortteja, joilla on aivan eri funktio. Gaea's Revege ei kuole targetoivaan poistoon (mm. Stop, Path, Treachery) eikä sitä voi counteroida + haste. Nämä ominaisuudet tekevät siitä controllien painajaisen. Sheoldredin tehtävät olisivat aivan toiset. Siitä en tiedä kumpi loppujen lopuksi olisi parempi (vai jokin aivan muu laite), mutta kortteina ne eivät ole kovin verrannollisia keskenään.

Seitsemän manan hirviöillä on musta laajasti tulkiten yksi ainut funktio: pitää pystyä voittamaan peli yksin. Sheodred oli vain esimerkki siitä, mitä muuta seitsemällä manalla saisi tiskiin kuin Gaea's Revengen. Varmaan löytyy kovempaakin kamaa, mutta musta Gaea's Revenge ei vaikuta kovinkaan dominoivalta hirviöltä, joka jaksaisi helposti voittaa pelejä yksinään. Pienehkö perse ja ei mitään evaasiota ei vain vakuuta. Revenge on sen verran kallis, että luulisi siihen mennessä kontrollin kehittäneen riittävästi resursseja pärjätä kisassa vaikkei liha suoraan poistoon kaatuisikaan. Pöydässä voi helposti vilistä jotain Kitchen Finksiä, Court Hussaria tai mitä vaan chumpperia, joka suojelee wrathaamiseen asti, tai sitten yksinkertaisesti vaan voittaa Gaea's Revengen turpaanvetokisassa paremmalla finisherillä (esim. Grave Titan, Meloku).

Poissa so not

Re: [GER] Jund
« Vastaus #18 : 06.01.12 - klo 21:48 »
Molemmat on 1G maksavia 0/4 seiniä, joten ei ne nyt musta kovin erilaisesta slotista taistele. Vaikka Blossoms ei kiihdytäkään manaa, niin lapunnosto silti auttaa rakentamaan manatilannetta pöydässä. Viimeksi tarkistettaessa Vine Trellis piti täpätä, jotta se tuottaa manaa: täpissä ollessaan se ei blokkaa. Sitä tarkoitin tuolla vipalla kohdalla. Totta kai manaa tarvitaan usein vastustajankin vuorolla, se on selvää. Koko seinäasiahan nousi esiin, kun joku tuonnempana pohdiskeli, että mikä seinä pitäisi pitää ja mikä ei. Mun mielestä Blossoms on näistä kahdesta yleispätevämpi, mutta jos kaikki seinät mahtuu, niin mikäs siinä.

Vaikka kuinka ovat saman costin ja statsit omaavia niin kyllä taistelevat aivan eri slotista. Trellis on pakassa ensisijaisesti kiihdyttämässä (ländit+manafixerit -slotit). Se, että sillä voi blokata on vain plussaa, minkä vuoksi Trellistä peluutetaan tässä halvempien tonttujen sijaan. Sen sijaan Blossomia ei ikinä laiteta pakkaan tuota tehtävää varten. Yhden kortin nostaminen ei rakenna manatilannetta. Blossom onkin lähes ilmainen utilityaggrojarru, jonka mielellään uhraa NOrderille, Podille tai Recurringille. Blossom on siinä mielessä helpompi leikata pois dekistä, koska se ei suorita mitään kriittistä tehtävää toisin kun manaseinät.


Seitsemän manan hirviöillä on musta laajasti tulkiten yksi ainut funktio: pitää pystyä voittamaan peli yksin. Sheodred oli vain esimerkki siitä, mitä muuta seitsemällä manalla saisi tiskiin kuin Gaea's Revengen. Varmaan löytyy kovempaakin kamaa, mutta musta Gaea's Revenge ei vaikuta kovinkaan dominoivalta hirviöltä, joka jaksaisi helposti voittaa pelejä yksinään. Pienehkö perse ja ei mitään evaasiota ei vain vakuuta. Revenge on sen verran kallis, että luulisi siihen mennessä kontrollin kehittäneen riittävästi resursseja pärjätä kisassa vaikkei liha suoraan poistoon kaatuisikaan. Pöydässä voi helposti vilistä jotain Kitchen Finksiä, Court Hussaria tai mitä vaan chumpperia, joka suojelee wrathaamiseen asti, tai sitten yksinkertaisesti vaan voittaa Gaea's Revengen turpaanvetokisassa paremmalla finisherillä (esim. Grave Titan, Meloku).

Kysymys ei ollutkaan siitä, etteikö parempaa voisi olla tarjolla, vaan siitä, että vertaus Sheoldrediin ei ollut toimiva. Ylipäätään korttien hyvyyttä ei tulisi varsinkaan highlanderissa arvioida yksittäisten pelitilanteiden mukaan, vaan matchuppien mukaan.
En sitten tiedä, mitkä niitä pahimpia matchuppeja ovat, mutta Revenge on paljon parempi kuin miltä ehkä paperilla näyttää.
Väänänen on roiskapoönttöpää. Paska jätk äsiis.

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #19 : 07.01.12 - klo 02:53 »
Mukava lukea näitä "väitöksiä" tai tiettyjen korttien puolustuspuheita :)

Näkökannoistakin koko homma riippuu ja menen itse vahvasti so not:in kanssa samoille linjoille. Näissä kahdessa (muuri ja Revenge) asiassa. Sanat Revenge ja paperi eivät saisi esiintyä edes samassa lauseessa :D Kyllä, se ei näytä niin kovalta kuin mitä se on. Kova se on (piste).

Trellis on tällä hetkellä sivussa jonkun toisen tärkeämmän kortin tieltä ja sivussa on Trellis koska se on huonompi kuin Battlement tai Roots, jotka toimivat manakaasuina. Blossoms on sisällä koska toimii Rekun kanssa nasevasti... Se, että onko toiminta Recurring Nightmaren kanssa lopulta tärkeämpää kuin manaa tuottavan seinän, selvinnee vasta tulevaisuudessa.

EDIT LISÄYS:
Talismanit tuskin näkevät peliä juurikin tuon Deedin ja yleisen faktivihan vuoksi. Manakuseminenkaan ei useimmiten ole ollut ländien vähyyttä, vaan nimenomaan tiettyjen värien puuttumista. Tähän lienee toimiva vaihtoehto poistaa vaikkapa Mutavault ja Mishra's Factory (jotka eivät olekaan kovin vakuuttavia olleet) ja lisätä ehkäpä juuri Raging Ravine ja Treetop Village tai Lavaclaw Reaches. Noista mielestäni paras olisi tuo Ravine. Se että onko "dualius" Reachesin kohdalla tärkeämpi kuin mielestäni parempi Villagen "body"... se on niin ja näin.
« Viimeksi muokattu: 07.01.12 - klo 03:05 kirjoittanut Tervonaattori »

Poissa Random Turtti

Re: [GER] Jund
« Vastaus #20 : 07.01.12 - klo 13:07 »

Kysymys ei ollutkaan siitä, etteikö parempaa voisi olla tarjolla, vaan siitä, että vertaus Sheoldrediin ei ollut toimiva. Ylipäätään korttien hyvyyttä ei tulisi varsinkaan highlanderissa arvioida yksittäisten pelitilanteiden mukaan, vaan matchuppien mukaan.
En sitten tiedä, mitkä niitä pahimpia matchuppeja ovat, mutta Revenge on paljon parempi kuin miltä ehkä paperilla näyttää.
Molemmat on silti ihan kiva briberöidä :P

Poissa jotudin

Re: [GER] Jund
« Vastaus #21 : 07.01.12 - klo 15:49 »

Kysymys ei ollutkaan siitä, etteikö parempaa voisi olla tarjolla, vaan siitä, että vertaus Sheoldrediin ei ollut toimiva. Ylipäätään korttien hyvyyttä ei tulisi varsinkaan highlanderissa arvioida yksittäisten pelitilanteiden mukaan, vaan matchuppien mukaan.
En sitten tiedä, mitkä niitä pahimpia matchuppeja ovat, mutta Revenge on paljon parempi kuin miltä ehkä paperilla näyttää.
Molemmat on silti ihan kiva briberöidä :P
Tykkään tästä.

Mutta oikeasti, kantsii huomioida Bribery ihan oikeasti. Varsinkin, kun ei ole mahdollisuutta sitä kynäröidä ja sinistä pelaavat pakat suurella todennäköisyydellä sisältävät sen. En ainakaan aikaisemmin itse oikein arvostanut hävitä omaan Progeen ;)

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #22 : 08.01.12 - klo 01:51 »

Kysymys ei ollutkaan siitä, etteikö parempaa voisi olla tarjolla, vaan siitä, että vertaus Sheoldrediin ei ollut toimiva. Ylipäätään korttien hyvyyttä ei tulisi varsinkaan highlanderissa arvioida yksittäisten pelitilanteiden mukaan, vaan matchuppien mukaan.
En sitten tiedä, mitkä niitä pahimpia matchuppeja ovat, mutta Revenge on paljon parempi kuin miltä ehkä paperilla näyttää.
Molemmat on silti ihan kiva briberöidä :P
Tykkään tästä.

Mutta oikeasti, kantsii huomioida Bribery ihan oikeasti. Varsinkin, kun ei ole mahdollisuutta sitä kynäröidä ja sinistä pelaavat pakat suurella todennäköisyydellä sisältävät sen. En ainakaan aikaisemmin itse oikein arvostanut hävitä omaan Progeen ;)

Bribery kuuluukin ehdottomaan hate-listiin oli sisällä sitten Revenge tai ei... jokatapauksessa se (Bribery) tekee höpöttiä. Samaan kategoriaan kuuluu lisäksi Price of Progress, joista siis molemmat ovat kovia oman pakkani sisällön vuoksi ja sillehän ei mitään mahda. Toivotaan discardien osuvan :)

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Re: [GER] Jund
« Vastaus #23 : 09.01.12 - klo 18:34 »
jokatapauksessa se (Bribery) tekee höpöttiä. Samaan kategoriaan kuuluu lisäksi Price of Progress, joista siis molemmat ovat kovia oman pakkani sisällön vuoksi ja sillehän ei mitään mahda. Toivotaan discardien osuvan

REB ja BEB pakkaan. Toiselle pitäisi vähän raivata joitain manojakin. Ongelmat ratkaistu!!1!

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #24 : 18.01.12 - klo 14:15 »
Todennäköisesti ainakin Mutavault lähtee heikentämästä manabasea ja korvaantuu Raging Ravinella.
Mishra's Factory ehkä siirtyy Lavaclaw Reachesin tai Treetop Villagen tieltä.

Poissa Tedrican

Re: [GER] Jund
« Vastaus #25 : 18.01.12 - klo 20:32 »
pois ottaisin
Vithian Renegades - ei ole you may
Koth of the Hammer - ei ole tarpeeksi mountainia
Gaea's Revenge - tässä läjässä ei varmaan tarvita kuin 1 7cc drop, suht ikävä bribery kohde myös

vois laittaa tilalle
Noble hierarch
Elves of Deep Shadow
Sarkhan Vol

Lisäksi usein Liliana of the Veil ajaa saman asian kuin Dismember mutta jää pöytään.

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #26 : 18.01.12 - klo 20:49 »
pois ottaisin
Vithian Renegades - ei ole you may
Koth of the Hammer - ei ole tarpeeksi mountainia
Gaea's Revenge - tässä läjässä ei varmaan tarvita kuin 1 7cc drop, suht ikävä bribery kohde myös

vois laittaa tilalle
Noble hierarch
Elves of Deep Shadow
Sarkhan Vol

Lisäksi usein Liliana of the Veil ajaa saman asian kuin Dismember mutta jää pöytään.

Renegades on harvinaisen tehokas (combatissa) artifactiviha ja koskaan ei ole ollut tilannetta, jossa se uhkaisi omaa vekotustani. Koth on tähän asti suorittanut yllättävänkin hyvin. Mikäli rupeaa näkymään "mountainkusuja" ja Kothia, niin saattaa se lähteäkin. Revenge on ollut loistava! Suurin ase controlleja vastaan ja tuottaa tuskaa myös muillekin pakoille.

Manatontuille on jo aiemmin tässä ketjussa mainuttu syy, miksei niitä pakassa ole. Se on ollut hyvä ratkaisu ja muurit hoitavat manakiihdytyksen moitteetta. Sarkhan Vol sen sijaan on täysin ajattelematta jäänyt kortti ja voisi se periaatteessa sopiakin, mutta...

Liliana of the Veil poistaa, muttei suorasti, eikä tässä ole kummemmin halua lähteäkään käyttämään tuota ensimmäistä kykyä.
« Viimeksi muokattu: 26.01.12 - klo 13:14 kirjoittanut Tervonaattori »

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #27 : 26.01.12 - klo 13:15 »
Tahtoisi hirmuisesti edes koittaa Chrome Moxin toimintaa tässä.

Minkälaisen kortintilalle tuota kannattaisi lähteä laittamaan? Vaikeassa pisteessä taas, kun ei mitään tahtoisi karsia, mutta mikään täydellinen koostumus ei ole.

Poissa Rhaderis

Re: [GER] Jund
« Vastaus #28 : 26.01.12 - klo 13:56 »
Mä en kyllä pelais kromia. Ihan kiva jos syötät siihe jonku multicolorin, mut mut..
Mox Diamond on vaan niin paljon parempi, ja kummatki yhtälailla pelihousut repiviä topdeckejä.

Poissa Stefan

Re: [GER] Jund
« Vastaus #29 : 30.01.12 - klo 13:57 »
Postailen tähän oman listan, se kun näyttää jonkin verran samanlaiselta:

Polluted Delta
Bloodstained Mire
Wooded Foothills
Windswept Heath
Verdant Catacombs
Misty Rainforest
Scalding Tarn
Marsh Flats
Arid Mesa
Bayou
Badlands
Taiga
Overgrown Tomb
Blood Crypt
Stomping Ground
Wasteland
Volrath's Stronghold
Kessig Wolf Run
Twilight Mire
Raging Ravine
Dryad Arbor
3 Forest
3 Snow Forest
3 Swamp
3 Snow Swamp
2 Mountain
1 Snow Mountain

Noble Hierarch
Arbor Elf
Llanowar Elves
Birds of Paradise
Elves of Deep Shadow
Fyndhorn Elves

Tarmogoyf
Wall of Blossoms
Sakura-Tribe Elder
Fauna Shaman
Putrid Leech
Scavening Ooze
Lotus Cobra
Wall of Roots

Yavimaya Elder
Eternal Witness
Sprouting Thrinax
Kitchen Finks

Bloodbraid Elf
Phyrexian Metamorph
Whickerbough Elder
Thrun, the Last Troll
Obstinate Baloth
Skinrender
Flametongue Kavu
Abyssal Persecutor
Huntmaster of the Fells

Precursor Golem
Urabrask the Hidden
Siege-Gang Commander
Shriekmaw
Acidic Slime

Inferno Titan
Grave Titan
Primeval Titan
Wurmcoil Engine

Green Sun's Zenith
Sensei's Divining Top
Worldly Tutor
Chain Lightning
Lightning Bolt
Thoughtseize
Duress
Inquisition of Kozilek

Sylvan Library
Demonic Tutor
Tainted Pact
Bitterblossom
Go for the Throat
Terminate

Recurring Nightmare
Phyrexian Arena
SoFaF
SoFaI
Pernicious Deed
Dismember
Maelstrom Pulse
Putrefy
Liliana of the Veil

Garruk Wildspeaker
Garruk Relentless
Birthing Pod

Batterskull
Primal Command
« Viimeksi muokattu: 06.05.12 - klo 20:56 kirjoittanut Stefan »