Poromagia

Kirjoittaja Aihe: [GER] Jund  (Luettu 28980 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JunioRcmf

Re: [GER] Jund
« Vastaus #30 : 04.02.12 - klo 13:56 »
Oma tämän hetkinen buildini (vielä puuttuu joitain olennaisia kortteja, joita listattu alempana):

Land - 37
1 Arid Mesa
1 Badlands
1 Bayou
1 Blackcleave Cliffs
1 Blood Crypt
1 Bloodstained Mire
1 Copperline Gorge
1 Dust Bowl
1 Fire-Lit Thicket
2 Forest
1 Graven Cairns
1 Grim Backwoods
1 Horizon Canopy
1 Karakas
1 Kessig Wolf Run
1 Marsh Flats
1 Misy Rainforest
1 Mountain
1 Overgrown Tomb
1 Polluted Delta
1 Reflecting Pool
1 Rishadan Port
1 Scalding Tarn
1 Snow-Covered Forest
1 Snow-Covered Mountain
1 Snow-Covered Swamp
1 Stomping Ground
1 Swamp
1 Taiga
1 Tectonic Edge
1 Twilight Mire
1 Verdant Catacombs
1 Volrath's Stronghold
1 Wasteland
1 Windswept Heath
1 Wooded Foothills

CC0 - 1
1 Dryad Arbor

CC1 - 14
1 Arbor Elf
1 Birds of Paradise
1 Chain Lightning
1 Duress
1 Elves of Deep Shadow
1 Fyndhorn Elves
1 Goblin Guide
1 Green Sun's Zenith
1 Hex Parasite
1 Inquisition of Kozilek
1 Lightning Bolt
1 Llanowar Elves
1 Noble Hierarch
1 Thoughtseize

CC2 - 14
1 Bitterblossom
1 Dark Confidant
1 Demonic Tutor
1 Hearth Kami
1 Hymn to Tourach
1 Lotus Cobra
1 Scavenging Ooze
1 Sylvan Library
1 Tainted Pact
1 Terminate
1 Torch Fiend
1 Viridian Emissary
1 Viridian Zealot
1 Winter Orb

CC3 - 14
1 Beast Within
1 Blightning
1 Blood Moon
1 Eternal Witness
1 Fulminator Mage
1 Kitchen Finks
1 Maelstrom Pulse
1 Magus of the Moon
1 Putrefy
1 Sprouting Thrinax
1 Sword of Feast and Famine
1 Sword of Fire and Ice
1 Troll Ascetic
1 Yavimaya Elder

CC4 - 11
1 Birthing Pod
1 Bloodbraid Elf
1 Garruk Relentless
1 Giant Solifuge
1 Natural Order
1 Olivia Voldaren
1 Rise/Fall
1 Skinrender
1 Thrun, the Last Troll
1 Vengevine
1 Wickerbough Elder

CC5 - 7
1 Arc-Slogger
1 Chandra Nalaar
1 Garruk, Primal Hunter
1 Kodama of the North Tree
1 Primal Command
1 Shriekmaw
1 Siege-Gang Commander

CC6 - 1
1 Primeval Titan

CC8 - 1
1 Boom/Bust


Pakasta puuttuvia/harkinnassa olevia kortteja:

1 Maze of Ith (nonlandin tilalle)
1 Tower of the Magistrate (katso Karakas)

1 Vexing Shusher (onko tarpeellinen?)

1 Burning Tree Shaman (ansaitseeko slotin?)
1 Darigaaz's Charm (ihan ok lappu, mutta en tiedä onko tilaa)
1 Dark Tutelage (cc3 laputus, josta ottaa päähän)
1 Dismember (tarvitseeko pelata? heikko controlleja vastaan)
1 Jund Charm (katso Darigaaz's Charm)
1 Phyrexian Arena (katso Dark Tutelage)
1 Recurring Nightmare (pakka ei sisällä kauhean isoja pihvejä niin en ole varma onko tämä tarpeeksi hyvä)

1 Chandra, the Firebrand (tekeekö tarpeeksi?)
1 Huntmaster of the Fells (onko tarpeeksi hyvä?)
1 Ruination (vähän riski omalle manabaselle, mutta voi voittaa pelin)

1 Acidic Slime (heikohko ruumis, onko tarpeeksi hyvä?)
1 Plow Under (hidastaa vastustajaa mukavasti)
1 Nath of the Gilt-Leaf (vähän hidas, mutta haluaisin kokeilla tätä)


Kortteja joita olisin mahdollisesti valmis pudottamaan uusien tieltä:

1 Goblin Guide (hyvä mies, mutta vain alkupelissä)


Haluaisin saada laskettua pakan average cc:tä (pois cc4 & 5 kortteja ja tilalle cc1 & 2 kortteja mieluusti), mutta en oikein tiedä mitä järkeviä lappuja sinne saisi tungettua.
« Viimeksi muokattu: 06.02.12 - klo 00:59 kirjoittanut JunioRcmf »

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #31 : 04.02.12 - klo 15:51 »
Ihan mielenkiintoisen oloinen lista näyttää olevan. Hieman erilaistahan tuossa lienee tuo aggroisempi ote omaani verrattuna. Siitä varmaankin kielii tuo CC:n laskeminen ja se lienee varsin toimiva vaihtoehto. Itse pelailen enemmän "rampahtavaa" versiota.

Tuosta mun Kothi fanituksesta sen verran, etten sitä nyt niinkään fanita :) Se kun omalla mountain määrällä vaikuttaa paperilla hieman kehnolta. Harvemmin tosin ongelmia  on ollut. Silti hieman epävarmuutta ilmassa.

Jotain mielipiteitä korttipohdinnoistasi:
- Noista ländeistä nyt sen verran, että mikäli aggroistat pakkaasi, niin Ith saattaa hieman tökkiä...
- Inquisition of Kozilek on mielestäni aivan yhden veroinen esim. Duressin kanssa. Kyllä sitä kannattaa pelata mielestäni.
- Profane Command, kyllä se kova on. Silti hieman sitä samaa fiilistä, että liekö aggrommassa versiossa niin hunajata(?)
- Charmeista näkisin Jund Charmin lähes ylivoimaisesti parempana
- Arena rokkaa Tutelagen ainakin omassani. Mikäli average costisi saat tarpeeksi alas, niin vaaka kääntyy
- Recurring Nightmare ei edes välttämättä tarvitse isoja miehiä. Riittää että ne tekevät tullessaan/menessään jotain ihanata
- Huntmasteria yritän ainakin omaan Jundiini istuttaa. Tiedä sitten miten se missäkin toimii...
- Kothista jo puhuinkin ja Chandra on kyllä suhteellisen marginaalisen kuuloinen... tiedä sitä sitten
- Acidic Slime on mahtavuutta juurikin Recurring Nightmaren kanssa, vaikka onkin hintaansa nähden pieni
- Nath ei kyllä vakuuta, ei sitten yhtään. Liian helppo poistaa, eikä ole ominaisuuksiltansakaan vakuuttava
- Witnessiä en poistaisi itse ainakaan ikinä. Enkä näe sinullakaan olevan mitään syytä tuohon
- Exarch ei omaa tarpeeksi tehokasta temppua verrattuna Slimeen. Kyllähän se halvempi on, mutta silti mielestäni heikompi

Sitten tuohon average CC:n laskemiseen ja mikäli tätä aggrouteen olet johdattelemassa, niin 1cc aggrokkaita miehiä sisään ja sen kautta nopeampaa voittoa rakentamaan.

Hyviä miehiä, joita en listoillasi/pohdinnoissasi näe ovat näin äkkiseltään ainakin Goblin Guide ja Bloodhall Ooze. Lisäksi mustalta löytynee suht helpostikin mm. Diregraf Ghoul ja ehkä Gravecrawler (mikäli löytyy lopulta useampaa zompparia). Vihreältä varmasti omat ykkösdropit aggropläänille löytyy :) Ja Rancor saattaa muuttua varsin toimivaksi ja tehokkaaksi, mikäli ykkösellä saat tiskiin "lihaa"...

En tiedä puhunko tässä nyt täyttä puutaheinää kun hölpöttelen aggroiluista :D Sellaisen käsityksen vain viestistäsi sain.
« Viimeksi muokattu: 02.06.14 - klo 00:52 kirjoittanut Tervonaattori »

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #32 : 05.02.12 - klo 00:30 »
Pienillä muutoksilla mennään:
Bituminous Blast lähtee Choken tieltä. Aivan järjettömän usein Blast on kyrpinyt niin rankasti, etten sitä enää pelaa.

Seuraavaksi sisään tahtoo päästä (ainakin kokeiluun) Huntmaster of the Fells ja ehkä Chamelon Colossus... Liekö Kothin aika vaihtaa maisemaa(?)

Poissa JunioRcmf

Re: [GER] Jund
« Vastaus #33 : 05.02.12 - klo 15:55 »
Ihan mielenkiintoisen oloinen lista näyttää olevan. Hieman erilaistahan tuossa lienee tuo aggroisempi ote omaani verrattuna. Siitä varmaankin kielii tuo CC:n laskeminen ja se lienee varsin toimiva vaihtoehto. Itse pelailen enemmän "rampahtavaa" versiota.

Tuosta mun Kothi fanituksesta sen verran, etten sitä nyt niinkään fanita :) Se kun omalla mountain määrällä vaikuttaa paperilla hieman kehnolta. Harvemmin tosin ongelmia  on ollut. Silti hieman epävarmuutta ilmassa.

Jotain mielipiteitä korttipohdinnoistasi:
- Noista ländeistä nyt sen verran, että mikäli aggroistat pakkaasi, niin Ith saattaa hieman tökkiä...
- Inquisition of Kozilek on mielestäni aivan yhden veroinen esim. Duressin kanssa. Kyllä sitä kannattaa pelata mielestäni.
- Profane Command, kyllä se kova on. Silti hieman sitä samaa fiilistä, että liekö aggrommassa versiossa niin hunajata(?)
- Charmeista näkisin Jund Charmin lähes ylivoimaisesti parempana
- Arena rokkaa Tutelagen ainakin omassani. Mikäli average costisi saat tarpeeksi alas, niin vaaka kääntyy
- Recurring Nightmare ei edes välttämättä tarvitse isoja miehiä. Riittää että ne tekevät tullessaan/menessään jotain ihanata
- Huntmasteria yritän ainakin omaan Jundiini istuttaa. Tiedä sitten miten se missäkin toimii...
- Kothista jo puhuinkin ja Chandra on kyllä suhteellisen marginaalisen kuuloinen... tiedä sitä sitten
- Acidic Slime on mahtavuutta juurikin Recurring Nightmaren kanssa, vaikka onkin hintaansa nähden pieni
- Nath ei kyllä vakuuta, ei sitten yhtään. Liian helppo poistaa, eikä ole ominaisuuksiltansakaan vakuuttava
- Witnessiä en poistaisi itse ainakaan ikinä. Enkä näe sinullakaan olevan mitään syytä tuohon
- Exarch ei omaa tarpeeksi tehokasta temppua verrattuna Slimeen. Kyllähän se halvempi on, mutta silti mielestäni heikompi

Sitten tuohon average CC:n laskemiseen ja mikäli tätä aggrouteen olet johdattelemassa, niin 1cc aggrokkaita miehiä sisään ja sen kautta nopeampaa voittoa rakentamaan.

Hyviä miehiä, joita en listoillasi/pohdinnoissasi näe ovat näin äkkiseltään ainakin Goblin Guide ja Bloodhall Ooze. Lisäksi mustalta löytynee suht helpostikin mm. Diregraf Ghoul ja ehkä Gravecrawler (mikäli löytyy lopulta useampaa zompparia). Vihreältä varmasti omat ykkösdropit aggropläänille löytyy :) Ja Rancor saattaa muuttua varsin toimivaksi ja tehokkaaksi, mikäli ykkösellä saat tiskiin "lihaa"...

En tiedä puhunko tässä nyt täyttä puutaheinää kun hölpöttelen aggroiluista :D Sellaisen käsityksen vain viestistäsi sain.
Kyseessä on tosiaan vähän aggrompi version kuin sinulla ja olen kyllä sivuprojektina kasaamassa myös ramp versiota manakivilla ja Wildfire efekteillä.

Ith on tosiaan vähän "töksähtävä" aggressiivisessa pakassa, mutta lähinnä Primevalin tutor kohteeksi sitä olen miettinyt, mutta en usko että se tähän buildiin tulee kuitenkaan tietään löytämään.

Laitoin Inquisitionin nyt sisään testiin, koska on se Legacyssakin on pärjännyt todella mallikkaasti.

Charmit, Profane Command ja Nightmare tosiaan epäilyttävät itseäni tässä buildissa. Charmien vaihtoehdot ovat ihan hyviä, mutta eivät ainakaan paperilla vakuuta minua toistaiseksi. Profane Command puolestaan on todella suuri manasyöppö ja se ei ole koskaan minua vakuuttanut paperilla. Nightmare on tosiaan hyvä cip efektien kanssa, mutta niitä ei pakassani paljoa ole joten eiköhän sekin jää sivuun tästä buildista.

Tutelage ja Arena mietityttävät lähinnä siitä syystä, että ne ovat cc3 lappuja, jotka tekevät asioita vasta seuraavan vuoroni alussa. Toistaiseksi en ole niitä juuri tästä syystä sisään laittamassa vaan koitan selvitä Confidantilla ja Librarylla.

Huntmaster epäilyttää itseäni todella paljon. Se olisi todella hyvä lappu, jos sitä pystyisi varmasti pyörittelemään, mutta en usko että tämä pakka haluaa kovin usein skipata spellien pelaamisen vain saadakseen sen flippaamaan.

Nath on kyllä kyseenalainen valinta, koska cc5 kortin haluaisi tekevän heti pöytään tullessaan jotain relevanttia. Silti tykkään ajatuksesta, että vastustaja joutuisi joka vuoroni alussa discardaamaan kortin randomilla, mutta kaipa se pitää jättää toistaiseksi ulos korkean costinsa takia etenkin, kun average cc:tä koitan saada alas.

Noista ehdottamistasi cc1 miehistä ainoastaa Guide on mielestäni edes harkittava vaihtoehto ja olin sitä miettinytkin pakkaa kasatessani ja laitoin sen nyt lopulta sisään. Ooze vaatii liikaa asioita, että se kasvaisi ja muutenkin se on vain vanilla otus kuten Diregraf. Vastaavanlaisia miehiä kyllä olisi olemassa kohtuu paljon (Vampire Lacerator, Carnophage, Sarcomancy, Pulse Tracker), mutta pyrin siihen pakassani, että miehet pystyvät tekemään jotain muutakin kuin vain seisomaan paikallaan ja hyökkäämään (tai sitten niillä pitää olla relevantteja abilityjä, kuten trample, trollshroud, etc.).

Sain tuossa pari vaihtoa tehtyä ja tein pakkaan seuraavat muutokset:
-1 Mishra's Factory
-1 Savage Lands
-1 Entomber Exarch
-1 Falkenrath Aristocrat
-1 Garruk Wildspeaker
-1 Hero of Oxid Ridge
-1 Urabrask the Hidden
+1 Horizon Canopy
+1 Karakas
+1 Taiga
+1 Goblin Guide
+1 Inquisition of Kozilek
+1 Scavenging Ooze
+1 Winter Orb

EDIT: Testissä Vorapede ei vakuuttanut. Undying ei ole shroud. Laitoin Winter Orbin Urabraskin tilalle testiin.


Seuraavaksi sisään tahtoo päästä (ainakin kokeiluun) Huntmaster of the Fells ja ehkä Chamelon Colossus... Liekö Kothin aika vaihtaa maisemaa(?)
Itse en kauheasti fanita Chameleon Colossusta (enkä Huntmasteria, kuten ylempänä mainitsin), koska se on yleensä vain iso pihvi jota vastustaja chump blockailee kaikki päivät plus siihen osuu valkoisen kaikki poistot ja sinisen control magic efektit.

Itse harkitsisin Kessig Wolf Runin ja Crop Rotationin lisäämistä pakkaasi. Kessig on todella hyvä ländi, joka tekee muuten turhista pihveistä isoja trample miehiä ja Crop Rotationille tuntuisi löytyvän sinulta hyviä targettaja, jotka voisivat toimia myös combat trickeinä (Wasteland, Dryad Arbor, Stronghold, Maze + jos lisäät Kessigin). Itse ajattelin sitä testata omassa ramp versiossani, kunhan vain saan sen joskus kasaan.
« Viimeksi muokattu: 06.02.12 - klo 01:01 kirjoittanut JunioRcmf »

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #34 : 12.02.12 - klo 02:29 »
Hieman viilailtu pakkaa.

Koth lähti lomalle ja tekee tilaa ainakin testinä Huntmaster of the Fellsille ja tämän ansiosta totesin vihreän olevan niin vahva väri ja punaisen vielä mustaakin heikompi, jotenki Snow-covered Mountain muuttui Forestiksi.

Dismember miettii muuttuvansa Liliana of the Veiliksi. Tämän tyrmäsin aiemmin, mutta saattaa siltikin olla että näin käy... Pitäähän se PW-kiintiö pitää yllä Kothin lähdettyä.

Tullut muutamat testit alle ja Ub Controllin kanssa tasainen vääntö jatkuu jatkumistaan. Voitot Ub:lle ehkä noin 60/40. Ei sille oikein mitään voi... harmi etten voi laittaa toista Gaea's Revengeä sisään  ;D

Oli ihanaa nousta yhdestä lifestä Pelakka Wurmin avuin voittoon UG:ta (aggro) vastaan :)
« Viimeksi muokattu: 19.02.12 - klo 02:41 kirjoittanut Tervonaattori »

Poissa JunioRcmf

Re: [GER] Jund
« Vastaus #35 : 13.02.12 - klo 04:28 »
Dismember miettii muuttuvansa Liliana of the Veiliksi. Tämän tyrmäsin aiemmin, mutta saattaa siltikin olla että näin käy... Pitäähän se PW-kiintiö pitää yllä Kothin lähdettyä.
Itse testailin Lilianaa yhdessä vaiheessa eikä vakuuttanut tässä pakass. En koskaan halunnut käyttä +1 abilitya ja -2 ability vei yleensä vain jonkin merkityksettömän otuksen.

Tänään pelailin BR Gobboja vastaan ja otin pataani aika lailla (viidestä pelistä voitin kaksi, mutta vain tiukasti). Huntmasteria voisin itsekin kokeilla vaikkei en edelleenkään ole varma miten hyvin toimii pakassani.

Kaveriltani tuli myös mielenkiintoinen ehdotus: Melira combon lisääminen pakkaan. Ajattelin sitä testailla ja tehdä seuraavanlaiset muutokset:

-1 Grim Backwoods (hidas)
-1 Hearth Kami (löytyy jo kohtuu runsaasti parempaa artifactin tuhoa)
-1 Viridian Emissary (epävarma akseli)
-1 Winter Orb (toimii controlleja vastaan, mutta ei aggroja)
-1 Blood Moon (haittaa omaa manabaseakin, vaikei päästä tarvittaessa eroon)
-1 Magus of the Moon (haittaa myös omaa manabasea, mutta saatan haluta takaisin sisään)
-1 Yavimaya Elder (hidashko akseli nopeammassa buildissa)
-1 Chandra Nalaar (hidas)
-1 Garruk, the Primal Hunter (hidas)
-1 Kodama of the North Tree (hidas)
-1 Primal Command (hidas)
+1 Viscera Seer (combo)
+1 Melira, Sylvok Outcast (combo)
+1 Tarmogoyf (hyvä vanilla nalle)
+1 Burning Tree Shaman (testissä)
+1 Chord of Calling (ekstra tutori comboa varten)
+1 Dismember (cc1 instant poisto)
+1 Sword of Light and Shadow (testissä)
+1 Vampire Nighthawk (lifelink vs. aggro, deathtouch vs. control)
+1 Huntmaster of the Fells (testissä)
+1 Murderous Redcap (combo)
+1 Obstinate Baloth (lifeä ja pihviä aggroja vastaan)

Pudotus uhan alla myös: Dust Bowl, Karakas, Viridian Zealot, Burning Tree Shaman, Sword of Light and Shadow, Huntmaster of the Fells
Harkinnassa: Forest, Mountain, Swamp, Magus of the Moon, Ruination
« Viimeksi muokattu: 13.02.12 - klo 10:01 kirjoittanut JunioRcmf »

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #36 : 06.03.12 - klo 19:24 »
Jotenkin tuntuu että pakka "huutaa" 5cc miestä lisäksi noiden jo sisällä olevien joukkoon.

Sisällä olevat 5 manan lihat ovat kyllä mielestäni kaikki aika tiukkoja, joista tosin Arc-Slogger saattaa tarvita useamman punaisen manan... Silti vaikuttanut ihan toimivalta mieheltä. Shriikkis ja Lima kanssa Siege-Gangin ovat kyllä varsin vakuuttavia.

Vorapede saattaisi olla toimiva, vaikkakin sen GGG hinta hieman kammoksuttaa.

Poissa Rhaderis

Re: [GER] Jund
« Vastaus #37 : 07.03.12 - klo 10:55 »
Eikö se Bloodgift Demon olekaan hyvä?


Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #38 : 07.03.12 - klo 13:42 »
Eikö se Bloodgift Demon olekaan hyvä?

Ei kyllä yhtään vakuuttanut siinä edellisessä versiossa, joten tuskin tässäkään yhtään paremmin. On se aivan liian myöhäistä saata tuollaisia efektejä viidennellä pöytään.

Poissa Rhaderis

Re: [GER] Jund
« Vastaus #39 : 07.03.12 - klo 19:50 »
Ookke.

Itsellä ei kokemuksia siitä, HL pelailu käytännössä kuollu omas peliporukas.
Tuo laputus vaan tuntuis olevan oleellisinta vuorosta 4 eteenpäin, matkalla sinne tuskin saa kättä tyhjäks vaikka kuinka vimmatusti loitsii..

Poissa Zirenda

Re: [GER] Jund
« Vastaus #40 : 07.03.12 - klo 20:29 »
Olen sitä mieltä, että Jundista kannattaisi tehdä suosiolla vaan aggroversio. Confidanttia sun muuta sisään, viiden maksavia ja sitä kalliimpia ulos. Ei-sinipohjaiset midranget eivät vain jaksa oikein mitään dekkiä vastaan. Aggrompi Zoo-tyyppinen dekki tuntuu vain paremmalta yritykseltä. Jotenkin ajatus siitä, että ramppaa isoon lihaan, joka counteroidaan, ei tunnu hyvältä ajatukselta. Red Elemental Blastia ja Pyroblastia voi harkita metavaihtoehtona kans jos kerran Chokea pelaat.

Poissa JunioRcmf

Re: [GER] Jund
« Vastaus #41 : 07.03.12 - klo 21:49 »
Vorapede ja Bloodgift Demon eivät omaan aggrohkoon versiooni ainakaan sovi, mutta Ramp versiossa voisi niitä harkita pelaavansa. Vorapeden GGG cost on paha ja se ei tee heti mitään tullessaan pöytään -> ei sovi buildiini. Demonin suurin ongelma on myös se, että se tulee myöhään pöytää eikä heti tee mitään. Olen myös koittanut pitää yli viiden maksavat kortit alhaisissa lukemissa, koska buildini pyrkii olemaan kohtuu aggressiivinen. Limaa olen harkinnut NO kohteeksi ja utility mieheksi, mutta sen piehenkö koko edelleen vähän häiritsee. Pitää miettiä lisäisikö sen silti esim. Nighthawkin tilalle.

Tässä tämän hetkinen listani:

LAND - 36
1 Arid Mesa
1 Badlands
1 Bayou
1 Blackcleave Cliffs
1 Blood Crypt
1 Bloodstained Mire
1 Copperline Gorge
1 Dust Bowl
1 Fire-Lit Thicket
2 Forest
1 Graven Cairns
1 Horizon Canopy
1 Kessig Wolf Run
1 Marsh Flats
1 Misy Rainforest
1 Mountain
1 Overgrown Tomb
1 Polluted Delta
1 Reflecting Pool
1 Rishadan Port
1 Scalding Tarn
1 Snow-Covered Forest
1 Snow-Covered Mountain
1 Snow-Covered Swamp
1 Stomping Ground
1 Swamp
1 Taiga
1 Tectonic Edge
1 Twilight Mire
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth
1 Verdant Catacombs
1 Volrath's Stronghold
1 Wasteland
1 Windswept Heath
1 Wooded Foothills

CC0 - 1
1 Dryad Arbor

CC1 - 15
1 Arbor Elf
1 Birds of Paradise
1 Chain Lightning
1 Duress
1 Elves of Deep Shadow
1 Fyndhorn Elves
1 Goblin Guide
1 Green Sun's Zenith
1 Hex Parasite
1 Inquisition of Kozilek
1 Lightning Bolt
1 Llanowar Elves
1 Noble Hierarch
1 Thoughtseize
1 Viscera Seer

CC2 - 13
1 Bitterblossom
1 Dark Confidant
1 Demonic Tutor
1 Fauna Shaman
1 Hymn to Tourach
1 Lotus Cobra
1 Melira, Sylvok Outcast
1 Scavenging Ooze
1 Sylvan Library
1 Tainted Pact
1 Tarmogoyf
1 Terminate
1 Viridian Zealot

CC3 - 15
1 Beast Within
1 Blightning
1 Chord of Calling
1 Dismember
1 Eternal Witness
1 Fulminator Mage
1 Kitchen Finks
1 Maelstrom Pulse
1 Putrefy
1 Sprouting Thrinax
1 Sword of Feast and Famine
1 Sword of Fire and Ice
1 Sword of Light and Shadow
1 Troll Ascetic
1 Vampire Nighthawk

CC4 - 15
1 Birthing Pod
1 Bloodbraid Elf
1 Falkenrath Aristocrat
1 Garruk Relentless
1 Giant Solifuge
1 Huntmaster of the Fells
1 Murderous Redcap
1 Natural Order
1 Obstinate Baloth
1 Olivia Voldaren
1 Rise/Fall
1 Skinrender
1 Thrun, the Last Troll
1 Vengevine
1 Wickerbough Elder

CC5 - 3
1 Arc-Slogger
1 Shriekmaw
1 Siege-Gang Commander

CC6 - 1
1 Primeval Titan

CC8 - 1
1 Boom/Bust


Tällä hetkellä pudotusuhan alla ovat:
  • Dismember - Hyvä poisto, mutta osuu vain otuksiin.
  • Sword of Light and Shadow - Hyvä lappu, mutta tämän voi pudotta jonkin relevantimman kortin tieltä.
  • Vampire Nighthawk - En osaa sanoa tekeekö tämä tarpeeksi vai ei.
  • Falkenrath Aristocrat - Laitoin tämän takaisin sisään Melira comboa varten toiseksi sac outletiksi, jos Seerille on käynyt jotain/sitä ei onnistu löytämää pakasta. En silti ole varma ansaitseeko tämä paikkaa pakasta vai ei.
  • Olivia Voldaren - Hidas.
  • Boom/Bust - Ok, mutta ei tee tarpeeksi usein tarpeeksi.

Olen harkinnut polton lisäämistä pakkaan, mutta en ole vielä täysin varma kannataako se ja mitkä poltot ovat loppujen lopuksi oikeasti pelattavia. Nämä ovat tulleet vastaan lappuja selaillessa ja ovat harkinnassa:
  • Cursed Scroll - Voi käyttää monta kertaa ja heti tullessa pöytään, mutta osuminen epävarmaa.
  • Devil's Play - Mielestäni ehkäpä ainut edes harkittava X pultti, koska tämän voi ampua kahdesti. Silti en tiedä onko X pultit tarpeeksi hyviä buildiini.
  • Grim Lavamancer - Tämä luultavatsi korvaa Olivian.
  • Magus of the Scroll - Sama kuin Cursed Scroll paitsi tätä ei voi heti käyttää, mutta on mies sen sijaan.
  • Incinerate - Perus pultti.
  • Burning Tree Shaman - Rankaisee controlleja ja persettä löytyy mukavasti aggroja vastaan. Oli hetken pakassa ja suoriutui ihan mukavasti, mutta päädyin cuttamaan tärkeämpien korttien tieltä.
  • Char - Hyvä pultti.
  • Rhystic Lightning - Vähän Charia huonompi, mutta ihan hyvä cc3 pultti.
  • Rift Bolt - "cc1" 3dmg on jees.

Olen myös harkinnut LD plääniin panostamista, mutta se vaatisi pakan rankempaa muokkausta. LD plääniin sopivia kortteja olis mm.
  • Forest/Mountain/Swamp - LD pläänille mentäessä basiceja pitäisi lisätä omienkin efektien takia.
  • Winter Orb - Jarrua. Valitettavasti useimmat controllit pelaavat runsaasti mana kiviä, jolloin tämä voi kusta omaan nilkkaan.
  • Blood Moon
  • Destructive Flow
  • Goblin Ruinblaster
  • Magus of the Moon
  • Pillage
  • Terravore - Pihvi.
  • Zo-Zu the Punisher - Parempi kuin Ankh, koska tästä pääsee itsekin kohtuu helposti tarvittaessa eroon.
  • Avalanche Riders
  • Ravenous Baboons

Sitten jotain yleisesti ihan hyviä lappuja, joiden tarpeellisuudesta/toimivuudesta en ole täysin varma buildissani:
  • Skyshroud Elite - Aggro mies, jos vastus pelaa nonbasiceja.
  • Vexing Shusher - Controlleja vastaan hyvä, mutta aggroja vastaan ei tee mitään.
  • Skyshroud War Beast - Joissain match upeissa ei tee mitään, toisissa taas on tramplella varustettu Tarmo.
  • Strangleroot Geist - Hyvä mies, mutta GG costi vähän epäilyttää.
  • Dark Tutelage - Laputusta.
  • Phyrexian Arena - Lisää laputusta.
  • Recurring Nightmare - Jos pakkaan lisäisi utility/etb miehiä niin tämä voisi olla ihan pätevä lappu.
  • Entomber Exarch - Lähinnä Melira combon tueksi miettinyt. Tuntuu kuitenkin siltä, että tekisi luultavasti usein aivan liian vähä cc4 kortiksi.
  • Garruk Wildspeaker - Valitettavan myöhään tulee pöytään, että tekisi luultavasti tarpeeksi.
  • Acidic Slime - Hyvä utility mies, mutta cc5 ja 2/2 statsit eivät oikein vakuuta aggrohkossa buildissa.
  • Spiritmonger - Iso pihvi, mutta onko tarpeeksi hyvä?
« Viimeksi muokattu: 07.03.12 - klo 21:52 kirjoittanut JunioRcmf »

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #42 : 07.03.12 - klo 22:20 »
On kyllä takaraivossa tiedossa, että Jundin aggroplan voisi olla toimiva. Nyt pelaan vaan tuota raskaampaa ja aion siitä pitää kiinni. Sekin kun on varsin toimiva versio :)

Vorassa ja Bloodgiftissä tosiaan (niinkuin aika monessa muussakin hyvässä miehessä) on se vika, etteivät tee heti mitään. Lisäksi erittäin mielellään pelaisi mahdollisimman useita etb/dies efektejä. Rekku on hunajaa!

Toisaalta on lähestulkoon pakko pelata muutamaa miestä, jotka ovat vain lihaa. 5cc on muutama mies, mutta se tuntuu vain suhteellisen kapealta tällä hetkellä. Ehkä eniten kiinnostaisikin tuo Spiritmonger (joka ei myöskään tee heti mitään...), koska suhteellisen useinkin on tilanne, johon haluaa hakea vain isoimman mahdollisen bodyn. Kooltaan viiden manan miehet ovat pakassani vähintäänkin suhteellisen pieniä (isoin Arc-Slogger, 4/5).

Poissa Zirenda

Re: [GER] Jund
« Vastaus #43 : 08.03.12 - klo 00:03 »
Melira-combo tuntuu todella randomilta. Randomien sac-outlettien lisääminen vie slotteja, ja Melira on ihan liian helppo tappaa ja se on kuollut nosto ellei satu olemaan muita palasia dekissä. Se vie fokusta dekistä, joka on muutenkin altavastaajana sinipohjaisia pakkoja vastaan. Sac-combo-utility -dekille oikea väriyhdistelmä on BGW, ja sitä ihan sairaasti testanneena voin kertoa, ettei se toimi :D

Tekisi mieli kyllä testata Jundia, mutta ei vain löydy dualeita... Dekki on kyllä siisti ja väriyhdistelmä erittäin mielenkiintoinen. Itse tekisin aggroversion, jossa on vain parhaat elffit (hierarch, pulu, deep shadow, arbor elf) ja paljon disruptiota (luonnollisesti) ja pultteja ja vihakortteja (nonbasic-hatea ja hyviä LD-kortteja kuten Molten Rain ja juuri kortteja tyyliin choke ja punaiset blastit varsinkin kun parhaat pakat ovat lähes poikkeuksetta sinisiä). Sen päälle paljon hyviä ja nopeita aggro/utilitymiehiä. Voisin jopa kokeilla tehdä jossain vaiheessa jonkun alustavan listankin MWS:ään.

Poissa JunioRcmf

Re: [GER] Jund
« Vastaus #44 : 18.03.12 - klo 01:55 »
Pelasin tänään Jundia KuukkaConin länder turnauksessa tällä listalla:

LAND - 36
1 Arid Mesa
1 Badlands
1 Bayou
1 Blackcleave Cliffs
1 Blood Crypt
1 Bloodstained Mire
1 Copperline Gorge
1 Dust Bowl
1 Fire-Lit Thicket
1 Forest
1 Graven Cairns
1 Horizon Canopy
1 Kessig Wolf Run
1 Lavaclaw Reaches
1 Marsh Flats
1 Misy Rainforest
1 Mountain
1 Overgrown Tomb
1 Polluted Delta
1 Raging Ravine
1 Reflecting Pool
1 Rishadan Port
1 Scalding Tarn
1 Snow-Covered Forest
1 Snow-Covered Mountain
1 Snow-Covered Swamp
1 Stomping Ground
1 Swamp
1 Taiga
1 Tectonic Edge
1 Twilight Mire
1 Verdant Catacombs
1 Volrath's Stronghold
1 Wasteland
1 Windswept Heath
1 Wooded Foothills

CC0 - 1
1 Dryad Arbor

CC1 - 17
1 Arbor Elf
1 Birds of Paradise
1 Burst Lightning
1 Chain Lightning
1 Duress
1 Elves of Deep Shadow
1 Fyndhorn Elves
1 Goblin Guide
1 Green Sun's Zenith
1 Grim Lavamancer
1 Hex Parasite
1 Inquisition of Kozilek
1 Lightning Bolt
1 Llanowar Elves
1 Noble Hierarch
1 Thoughtseize
1 Viscera Seer

CC2 - 15
1 Bitterblossom
1 Dark Confidant
1 Demonic Tutor
1 Fauna Shaman
1 Hymn to Tourach
1 Incinerate
1 Lotus Cobra
1 Magma Jet
1 Melira, Sylvok Outcast
1 Scavenging Ooze
1 Sylvan Library
1 Tainted Pact
1 Tarmogoyf
1 Terminate
1 Viridian Zealot

CC3 - 13
1 Beast Within
1 Blightning
1 Burning Tree Shaman
1 Eternal Witness
1 Fulminator Mage
1 Kitchen Finks
1 Maelstrom Pulse
1 Putrefy
1 Rift Bolt
1 Sprouting Thrinax
1 Sword of Feast and Famine
1 Sword of Fire and Ice
1 Troll Ascetic

CC4 - 12
1 Birthing Pod
1 Bloodbraid Elf
1 Garruk Relentless
1 Huntmaster of the Fells
1 Murderous Redcap
1 Natural Order
1 Obstinate Baloth
1 Rise/Fall
1 Skinrender
1 Thrun, the Last Troll
1 Vengevine
1 Wickerbough Elder

CC5 - 5
1 Acidic Slime
1 Arc-Slogger
1 Shriekmaw
1 Siege-Gang Commander
1 Spiritmonger

CC6 - 1
1 Primeval Titan

Pakka meni tänään KuukkaConissa 5-1-0 ja pelaaja 4-1-1. Haluaisin kyllä lisätä pari Edictiä pakkaan (Chainer's ja Diabolic luultavimmin). Ulos saattaisin olla ottamassa Incineraten ja Hex Parasiten tai Spiritmongerin. Myös Gaea's Cradle lähtee hommaukseen (olin jotenkin onnistunut sivuuttamaan sen olemassaolon). Kird Ape menee harkinta listalle hyvänä miehenä.
Matsit lyhyesti:

Match 1: Bant
G1: Vuoro X. Vastustajalla tiskissä 4/5 Tarmo, Batterskull (unequipattu), Sylvan Library, viisi lääniä ja lifeä kuusi. Totean, että Tarmosta on päästävä eroon ennen kuin se saa Batterskullin itselleen. Päädyn käyttämään ainoan käsikorttini, Rift Boltin, ja Grim Lavamancerin aktivoinnin Tarmon tappamiseen. Tämän jälkeen tajuan, että pulttaamalla kaiken vastustajan päähän ja ajamalla 1/1 miehilläni (joita oli kaksi tai kolme + Lavamancer) olisin saanut vastustajan alas. *Insert facepalm here* Tämän jälkeen sinnittelen hetken ja häviän pelin kierrosaikaa ollessa jäljellä 11min.
G2: Ehdin voittamaan pelin nopealla aggrolla ja aika huudetaan viimeisellä aktiivisella kierroksella.

0-0-1

Match 2: Bant
G1: Muistan tästä pelistä vain sen, että sain lähes constructed tason aloituskäden ja voitan sillä.
G2: Aikainen Natural Order into Primeval Titan hoitelee homman.

1-0-1

Match 3: RG Aggro
G1: Voitan paremmalla aggroamisella.
G2: Vastustaja voittaa paremmalla aggroamisella.
G3: Jumitun kolmeen manaan ja en saa pelattua kriittistä Murderous Redcapia kädestäni ja häviän.

1-1-1

Match 4: BUG Control
G1: Wurmcoil ja Primeval Titan pääsevät vastustajan puolelta pöytään ja hoitelevat minut.
G2: Voitin. Mitään tarkempia muistikuvia ei tästä gamesta ole paitsi, että repeilin ja hajoilin Pekan kanssa ihan random juttuihin.
G3: Juutun kolmeen lääniin, mutta ne ovat Taiga + Dryad Arbor + Rishadan Port, joista Arborilla on Sword of Feast and Famine, ja ne riittävät voittoon vaikken mustaa manaa nähnyt koko matsin pelin aikana (käsi luonnollisesti täynnä mustia kortteja).

2-1-1

Match 5: High Tide
G1: Tiesin mitä vastustaja pelaa ja mulligoin viiteen, jossa on Thoughtseize, Inquisition ja Hymn muttei yhtään lääniä. Pitkään meni, mutta häviän vastuajan AEther Adept aggroon (Cliquen ja Shacklesin avustamana).
G2: Näen aloituskädessäni t2 Bitterblossom on the play pläänin ja se osoittautui tarpeeksi nopeaksi.
G3: T1 tai t2 Thoughtseize (vai Inquisition?) paljastaa vastustajan pitäneen aloituskäden, jossa oli Telling Time, Shackles ja lääniä. Discardi vie Shacklesin vastustaja nostaa lääniä + pari hidastetta Tarmooni, mutta se ei riittäniyt.

3-1-1

Match 6: RUG
G1: Saan stabiloitua pöydän Huntermasterilla ja vastustaja skuupaa.
G2: Pienen väännön jälkeen saan pöydän suosiolliseksi itselleni ja voitan.

4-1-1

Palkinnoksi tuli 4x Innistrad ja 2x Dark Ascension pussia, joista nousi Sorin 2.0, Lingering Souls, 2x Delver of Secrets ja kuraa. Hiukka jäi kyrsimään ensimmäisen matsin pelivirhe, joka saattoi hyvinkin maksaa judge foil SoFaI:n.

EDIT: Pari todella pahasti silmään pistänyttä typoa/virhettä korjattu. En myöskään itse asiassa ole varma pelasinko ensin BUGia vai RG:tä vastaan.
« Viimeksi muokattu: 20.03.12 - klo 22:07 kirjoittanut JunioRcmf »

Poissa JunioRcmf

Re: [GER] Jund
« Vastaus #45 : 24.03.12 - klo 12:56 »
Eilen pelattujen pelien ja pienen pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että pakan curve vaatii pientä säätöä. Loppupelissä tuntuu kaasu loppuvan valitettavan usein (joten lisäsin laputusta) ja isoihin/shroud/hexproof miehiin ei ole tarpeeksi vastauksia (lisäsin pari Edictiä). Melira myös nousi parissa pelissä aivan turhana miehenä, joten päätin deckin uudistuksen yhteydessä heivata combon ja turhat tutorit mäkeen muiden lappujen tieltä.

Hetken pyöriteltyä listaa tulin tälläiseen lopputulokseen:

LAND - 34
Arid Mesa
Badlands
Bayou
Blood Crypt
Bloodstained Mire
Dust Bowl
Fire-Lit Thicket
Forest
Graven Cairns
Horizon Canopy
Karplusan Forest
Kessig Wolf Run
Llanowar Wastes
Marsh Flats
Misty Rainforest
Mountain
Overgrown Tomb
Polluted Delta
Rishadan Port
Scalding Tarn
Snow-Covered Forest
Snow-Covered Mountain
Snow-Covered Swamp
Stomping Ground
Sulfurous Springs
Swamp
Taiga
Tectonic Edge
Twilight Mire
Verdant Catacombs
Volrath's Stronghold
Wasteland
Windswept Heath
Wooded Foothills

CC0 - 1
Dryad Arbor

CC1 - 18
Arbor Elf
Birds of Paradise
Chain Lightning
Duress
Elves of Deep Shadow
Fyndhorn Elves
Goblin Guide
Granger Guildmage
Green Sun's Zenith
Grim Lavamancer
Inquisition of Kozilek
Kird Ape
Lightning Bolt
Llanowar Elves
Noble Hierarch
Shadow Guildmage
Thoughtseize
Wild Nacatl

CC2 - 17
Bitterblossom
Chainer's Edict
Dark Confidant
Demonic Tutor
Diabolic Edict
Hymn to Tourach
Lotus Cobra
Putrid Leech
Scab-Clan Mauler
Scavenging Ooze
Stormblood Berserker
Strangleroot Geist
Sylvan Library
Tainted Pact
Tarmogoyf
Terminate
Viridian Zealot

CC3 - 15
Blightning
Boggart Ram-Gang
Burning-Tree Shaman
*Call of the Herd
Dark Tutelage
Eternal Witness
Fulminator Mage
Kitchen Finks
Maelstrom Pulse
Phyrexian Arena
Putrefy
Sprouting Thrinax
Sword of Feast and Famine
Sword of Fire and Ice
Troll Ascetic

CC4 - 12
Birthing Pod
Bloodbraid Elf
Garruk Relentless
*Giant Solifuge
Huntmaster of the Fells
Murderous Redcap
Natural Order
Obstinate Baloth
Rise/Fall
Thrun, the Last Troll
Vengevine
Wickerbough Elder

CC5 - 2
Shriekmaw
Spiritmonger

CC6 - 1
Primeval Titan


*Call of the Herd - Tämän voisi harkita korvaavansa jollain saman hintaisella pihvillä, mutta millä? Sulfur Elemental? Taurean Mauler? Great Sable Stag? Spawnwrithe? Shambling Shell? Mikä?
*Giant Solifuge - Sama homma kuin CotHilla. Ainut lappu, joka tuli mieleen on Erham Djinn, mutta en oikein usko sen pelattavuuteen ilman Armageddoneita.



Olen tämän hetkisen Jundini lisäksi keräillyt lappuja myös Jund Rampiin Wildfire efekteillä sivuprojektina, mutta aloin miettimään, että tarjoisiko Naya värit mahdollisesti paremman Wildfire Rampin ainekset. Kysymykseni kuuluukin: Antaako musta mitään oikeasti tärkeää/hyvää Rampille mitä valkoinen ei pystyisi antamaan? Mielipiteitä?
« Viimeksi muokattu: 24.03.12 - klo 12:59 kirjoittanut JunioRcmf »

Poissa Yms

Re: [GER] Jund
« Vastaus #46 : 24.03.12 - klo 14:08 »
Call of the Herdin tilalla kannattaa kokeilla Giantbaiting:ia. On yllättävän törkeä lappu ollut useaan otteeseen.
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #47 : 04.04.12 - klo 22:56 »
Uusien bännien (ja unbannien) takia pakkaan vähän pakollista eloa.

Ulos siis kaikkien rakastama Birthing Pod ja suoraan bännilistalta poistunut Loam tilalle. Samalla polkkariläänit sisään ja Loamimasiina kokeilun alle. Vielä ei ole saanut testiä alle ja koko homman toiminta on kyssäriä.

Hieman jäntskää tuo cycleläänien laitto perusmantujen tilalle, jonka jälkeen basic-ländejä on enää erittäin vähän. Tämä tietenkin on etu Tainted Pactin kannalta mutta Back to Basics, Price of Progress ja muut jo valmiiksi vihaamani laput muuttuvat vielä kenkummiksi...

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #48 : 09.04.12 - klo 23:47 »
Hieman tuntuu manakusuilut yleistyneen muutosten jälkeen, mutta myös hyviäkin piirteitä Loam ja kumppanit ovat tuoneet. Pakan meno ja meininki tosin on kuin eri pakasta ko. korttien kohdalle osuessa.

Arc-Slogger tuntuu jatkuvasti alisuorittavan. Varmaankin tunnetta lisää pelaaminen pakkaa vastaan, jota ei Slogger kummemmin kiinnosta. Tosin punaisen vähentyessä ei Sloggerin tehokkuuskaan ole entisensä.

Minkähänlaisia olentoja olen onnistunut kokonaan sivuuttamaan? Yavimaya Dryad löytyi hetki sitten ja tuo saattaisikin olla kelvollinen kokeilu. Toinen on se Susimestari, jonka nimeä en nyt muista (tekee 2/2 susia upkeepissä)...

Poissa Tervonaattori

Re: [GER] Jund
« Vastaus #49 : 06.05.12 - klo 13:00 »
Kerrankin taas jotain sanottavaa tänne. Tällä kertaa tupla-asiaa...

Peliä saatu nyt jälleen alle. Edelleen sitä samaa Ub controllia vastaan ja muutamat pelit BW aggron kanssa. Ihan hyvin vaikuttaa toimivan, kun juuri mikään kortti ei tunnu erityisemmin huonolta. Tietenkin "silverbulletit" Choke (ja Pyroblast) ovat kuolleita joitain vastaan.

Avacyn Restored: tuliko mitään mielenkiintoista Jund -väreille? Bonfire of the Damned näyttää näin äkkiseltään ihan kelvolliselta. Miracle ei pakollinen, vaan enemmänkin mukava lisäys korttiin...
« Viimeksi muokattu: 06.05.12 - klo 15:45 kirjoittanut Tervonaattori »

Poissa JunioRcmf

Re: [GER] Jund
« Vastaus #50 : 07.05.12 - klo 00:00 »
Omaan aggrompaan pakkaani Avacynistä olen näitä harkinnut:
  • Champion of Lambholt - Alkaa heikkona, mutta voi kasvaa suureksi uhaksi. Pelattavia cc3 miehiä on ollut vaikea löytää joten tämä on tervetullut lisäys.
  • Gloom Surgeon - En usko, että saan tätä mahtumaan, koska cc2 slottini on aivan täynnä, mutta haluaisin silti testata tätä miestä jossain.
  • Thunderous Wrath - Hyvältä vaikuttava pultti.
  • Ulvenwald Tracker - Mies + removal.
  • Wolfir Avenger - Toinen hyvillä ominaisuuksilla varustettu cc3 mies.

Ramp versiossa nämä kortit voisivat olla kokeilemisen arvoisia:
  • Bonfire of the Damned - Sweet sweep.
  • Reforge the Soul - Käden täyttöä, kun bensa alkaa loppua. cc5 ei ole paha rampissa ja miracle todella mehukas. Myös alkuperäistä Wheeliä suosittelen kokeilemaan, jos et vielä sitä pelaa.
  • Thunderous Wrath - Hyvältä vaikuttava pultti.

Poissa JunioRcmf

Vs: [GER] Jund
« Vastaus #51 : 27.05.12 - klo 15:03 »
Ajattelinpa tässä ajankulukseni postata viimeisimmän versioni pakasta, koska en sillä tänään päässyt SM-kisoissa pelaamaan.

   LAND - 34
1 Arid Mesa
1 Badlands
1 Bayou
1 Blood Crypt
1 Bloodstained Mire
1 Dust Bowl
1 Fire-Lit Thicket
1 Forest
1 Graven Cairns
1 Horizon Canopy
1 Karplusan Forest
1 Kessig Wolf Run
1 Llanowar Wastes
1 Marsh Flats
1 Misty Rainforest
1 Mountain
1 Overgrown Tomb
1 Polluted Delta
1 Rishadan Port
1 Scalding Tarn
1 Snow-Covered Forest
1 Snow-Covered Mountain
1 Snow-Covered Swamp
1 Stomping Ground
1 Sulfurous Springs
1 Swamp
1 Taiga
1 Tectonic Edge
1 Twilight Mire
1 Verdant Catacombs
1 Volrath's Stronghold
1 Wasteland
1 Windswept Heath
1 Wooded Foothills

   CC0 - 1
1 Dryad Arbor

   CC1 - 19
1 Arbor Elf
1 Birds of Paradise
1 Bonfire of the Damned
1 Chain Lightning
1 Duress
1 Elves of Deep Shadow
1 Figure of Destiny
1 Fyndhorn Elves
1 Goblin Guide
1 Green Sun's Zenith
1 Grim Lavamancer
1 Inquisition of Kozilek
1 Kird Ape
1 Lightning Bolt
1 Llanowar Elves
1 Magus of the Scroll
1 Noble Hierarch
1 Thoughtseize
1 Ulvenwald Tracker

   CC2 - 17
1 Bitterblossom
1 Bloom Tender
1 Dark Confidant
1 Demonic Tutor
1 Diabolic Edict
1 Hymn to Tourach
1 Lotus Cobra
1 Mayor of Avabruck
1 Quirion Dryad
1 Scavenging Ooze
1 Strangleroot Geist
1 Sylvan Library
1 Tainted Pact
1 Tarmogoyf
1 Terminate
1 Vinelasher Kudzu
1 Viridian Zealot

   CC3 - 15
1 Blightning
1 Boggart Ram-Gang
1 Burning-Tree Shaman
1 Champion of Lambholt
1 Eternal Witness
1 Fulminator Mage
1 Kitchen Finks
1 Maelstrom Pulse
1 Phyrexian Arena
1 Putrefy
1 Sprouting Thrinax
1 Sword of Feast and Famine
1 Sword of Fire and Ice
1 Troll Ascetic
1 Wolfir Avenger

   CC4 - 11
1 Bloodbraid Elf
1 Bloodline Keeper
1 Chameleon Colossus
1 Garruk Relentless
1 Garruk Wildspeaker
1 Huntmaster of the Fells
1 Natural Order
1 Olivia Voldaren
1 Thrun, the Last Troll
1 Vengevine
1 Wickerbough Elder

   CC5 - 2
1 Shriekmaw
1 Spiritmonger

   CC6 - 1
1 Primeval Titan


Lisäsin Bonfiren pakkaan, koska pakalla tuntui olevan välillä ongelmia isoja mies määriä vastaan.

Harkinnassa olevia muutoksia:

OUT

   CC1
1 Magus of the Scroll /testissä oleva mies
   CC2
1 Bloom Tender /pakka on kohtuu mana intensiivinen, mutta en tiedä onko tämä tarpeellinen
1 Lotus Cobra /katso Bloom Tender
   CC3
1 Burning-Tree Shaman /ei ole oikein tehnyt mitään muuta kuin ollut iso seinä aggroja vastaan
   CC5
1 Spiritmonger /olen pitänyt cc5 slotissa yhtä vihreää pihviä extra targettina Orderille ja Zenithille, mutta olen myös alkanut harkitsemaan kyseisen slotin vapauttamista jonkun utility kortin tai extra läänin tieltä


IN (näistä pitäisi siis valita jokaiseen slottiin parempi mies kuin mitä olen ottamassa pois)

   LAND
1 Gaea's Cradle /Monger olisi luultavasti lähdössä extra läänin tieltä pois
1 Reflecting Pool /katso Gaea's Cradle
   CC1
1 Hex Parasite /kortti on välillä ollut hyvä, mutta usein vain vanilla 1/1
1 Skyshroud Elite /paras cc1 mies mikä minulle tulee mieleen, joka ei tällä hetkellä ole jo pakassa
   CC2
1 Fauna Shaman /muuttaisi loppupelissä nousseet manamiehet paremmiksi korteiksi, mutta usein testissä en kyllä ole edes halunnut käyttää Shamanin abilityä
1 Gloom Surgeon /ei voi kuolla combatissa, mutta on kyllä harmittavan pienehkö
1 Hearth Kami /artifact hate on a stick
1 Kazandu Tuskcaller /hidas, mutta pidemmässä pelissä voimakas ronsu kone
1 Scab-Clan Mauler /aggreesivinen mies, jos saa bloodthristin toimimaan
1 Skullbriar, the Walking Grave /Slith Firewalker siedettävämmällä costilla
1 Stormblood Berserker /katso Scab-Clan Mauler
1 Torch Fiend /katso Hearth Kami
   CC3
1 Hypnotic Specter /random discard on a stick, hiukka hauras
1 Rakdos Augermage /discard on a stick, first strike
1 Vampire Nighthawk /deathtouch, flying, lifelink
« Viimeksi muokattu: 31.05.12 - klo 11:31 kirjoittanut JunioRcmf »

Poissa Tervonaattori

Vs: [GER] Jund
« Vastaus #52 : 28.05.12 - klo 00:30 »
On kyllä todella mielenkiintoisen näkönen lista ja toisinaan houkuttais omistaa kortit myös tuollaiseen versioon, jolloin voisi aina fiiliksellä vaihtaa hieman erilaiseen versioon. Hieman lisäisi vaihteluakin peleihin... ainakin muutama hieman erikoisempi (silti kiinnostava) valinta tuolta osui silmään :)

Poissa JunioRcmf

Vs: [GER] Jund
« Vastaus #53 : 31.05.12 - klo 11:37 »
On kyllä todella mielenkiintoisen näkönen lista ja toisinaan houkuttais omistaa kortit myös tuollaiseen versioon, jolloin voisi aina fiiliksellä vaihtaa hieman erilaiseen versioon. Hieman lisäisi vaihteluakin peleihin... ainakin muutama hieman erikoisempi (silti kiinnostava) valinta tuolta osui silmään :)
Mitkäs valinnat osuivat silmään? Minua kiinnostaisi kuulla ihmisten mielipiteitä korttivalinnoistani (osa niistä on lähinnä testissä, kuten Magus of the Scroll ja Mayor of Avabruck) ja voin myös sitten antaa perusteluja valinnoilleni.

Ajattelin tehdä ylempänä postattuun buildiin testimielessä ainakin seuraavat muutokset:
-1 Bloom Tender
-1 Lotus Cobra
-1 Burning-Tree Shaman
+1 Torch Fiend /ok mies ja tuhoaa vastustajan Miekat ja muut lelut
+1 Hearth Kami tai Skullbriar, the Walking Grave /en vielä tiedä kumpaa näistä pelaan, mutta otan ensin testiin Skullbriarin
+1 Rakdos Augermage /pasianssi peleissä tämä on tuntunut todella hyvältä

Poissa Tervonaattori

Vs: [GER] Jund
« Vastaus #54 : 31.05.12 - klo 12:31 »
On kyllä todella mielenkiintoisen näkönen lista ja toisinaan houkuttais omistaa kortit myös tuollaiseen versioon, jolloin voisi aina fiiliksellä vaihtaa hieman erilaiseen versioon. Hieman lisäisi vaihteluakin peleihin... ainakin muutama hieman erikoisempi (silti kiinnostava) valinta tuolta osui silmään :)
Mitkäs valinnat osuivat silmään? Minua kiinnostaisi kuulla ihmisten mielipiteitä korttivalinnoistani (osa niistä on lähinnä testissä, kuten Magus of the Scroll ja Mayor of Avabruck) ja voin myös sitten antaa perusteluja valinnoilleni.

Ajattelin tehdä ylempänä postattuun buildiin testimielessä ainakin seuraavat muutokset:
-1 Bloom Tender
-1 Lotus Cobra
-1 Burning-Tree Shaman
+1 Torch Fiend /ok mies ja tuhoaa vastustajan Miekat ja muut lelut
+1 Hearth Kami tai Skullbriar, the Walking Grave /en vielä tiedä kumpaa näistä pelaan, mutta otan ensin testiin Skullbriarin
+1 Rakdos Augermage /pasianssi peleissä tämä on tuntunut todella hyvältä

Nopealla uudelleen vilkaisulla Wolfir Avenger pisti silmään. Itse pidän hieman köykäisenä tuota, mutta onhan siinä hieman jotain. Augermage taas näyttää varsin kivalta, enkä edes muistanut kortin olemassaoloa... ei tosin oman Juntan oloinen kortti niinkään.

Poissa Rhaderis

Vs: [GER] Jund
« Vastaus #55 : 03.06.12 - klo 17:30 »
Onko tämä Jund-versio toiminu paremmin ku aiempi BG?

Vähän ahdistaa ku pistin lihoiks oman BG:ni, manabase ja mustat laput 90%:sesti löytäny uuden omistajan  :(
Tosin, peliseuraa ei HL-mielessä tunnu lähimaastosta löytyvän niin samapa se loppujenlopuks.

Poissa JunioRcmf

Vs: [GER] Jund
« Vastaus #56 : 04.06.12 - klo 22:08 »
On kyllä todella mielenkiintoisen näkönen lista ja toisinaan houkuttais omistaa kortit myös tuollaiseen versioon, jolloin voisi aina fiiliksellä vaihtaa hieman erilaiseen versioon. Hieman lisäisi vaihteluakin peleihin... ainakin muutama hieman erikoisempi (silti kiinnostava) valinta tuolta osui silmään :)
Mitkäs valinnat osuivat silmään? Minua kiinnostaisi kuulla ihmisten mielipiteitä korttivalinnoistani (osa niistä on lähinnä testissä, kuten Magus of the Scroll ja Mayor of Avabruck) ja voin myös sitten antaa perusteluja valinnoilleni.

Ajattelin tehdä ylempänä postattuun buildiin testimielessä ainakin seuraavat muutokset:
-1 Bloom Tender
-1 Lotus Cobra
-1 Burning-Tree Shaman
+1 Torch Fiend /ok mies ja tuhoaa vastustajan Miekat ja muut lelut
+1 Hearth Kami tai Skullbriar, the Walking Grave /en vielä tiedä kumpaa näistä pelaan, mutta otan ensin testiin Skullbriarin
+1 Rakdos Augermage /pasianssi peleissä tämä on tuntunut todella hyvältä

Nopealla uudelleen vilkaisulla Wolfir Avenger pisti silmään. Itse pidän hieman köykäisenä tuota, mutta onhan siinä hieman jotain. Augermage taas näyttää varsin kivalta, enkä edes muistanut kortin olemassaoloa... ei tosin oman Juntan oloinen kortti niinkään.
Hyvät cc3 pihvit ovat vähissä näillä väreillä ja Avenger on mielestäni keskivertoa parempi mies. Flash ja regeneraatio ovat molemmat todella hyödyllisiä kykyjä ja p/t on kohdallaan hintaan nähden.

Nyt päätin, että Spiritmonger saa viimein kenkää. Enää pitäisi valita millä sen korvaan. Tässä ainakin pari varteenottavaa vaihtoehtoa:
1 Gaea's Cradle
1 Reflecting Pool
1 Rancor
1 Skullbriar, the Walking Grave (päädyin Hearth Kamiin tämän sijasta aiemmin)
1 Hypnotic Specter
1 Loxodon Warhammer
1 Sword of Light and Shadow
1 Pattern of Rebirth
1 Rise // Fall
Manabase on toiminut usein hyvin, mutta joskus on vaikeuksia löytää neljäs tai toinen oikean värinen mana.
Skullbriar ja Hyppykeppi ovat molemmat ok miehiä vaikkakin vähän hauraita ja niiden pitää päästä iskemään läpi tehdäkseen mitään.
Rancor ja Loxodon Warhammer antavat tramplen, joka tuntuisi joskus olevan hyödyllisempi kuin random protectionit, mutta toisaalta SoLaS on myös hyvä. En tosin ole varma kuinka paljon haluan pelata auroja/equipmentejä pakassa.
Pattern olisi hitaampi extra Order, mutta en tiedä onko se pelaamisen arvoinen kohteillani.
Fall olisi extra Hymni, mutta liika discardi on pahasta, koska se syö pakan loppupelin bensaa ja mahdollisuuksia nostaa vastuaksia pöytätilanteisiin.
« Viimeksi muokattu: 04.06.12 - klo 22:10 kirjoittanut JunioRcmf »

Poissa Tervonaattori

Vs: [GER] Jund
« Vastaus #57 : 04.06.12 - klo 22:28 »
Onko tämä Jund-versio toiminu paremmin ku aiempi BG?

Vähän ahdistaa ku pistin lihoiks oman BG:ni, manabase ja mustat laput 90%:sesti löytäny uuden omistajan  :(
Tosin, peliseuraa ei HL-mielessä tunnu lähimaastosta löytyvän niin samapa se loppujenlopuks.

Mielestäni punaisen lisäys on suhteellisen selvästi parantanut iskukykyä. Tietenkin kolmas väri tuo heikkoutta manabaseen ja loven lompakkoon. Siltikin kaikinpuolin olen tyytyväinen värin lisäämiseen ja siihen, että lähdin punaiselle.

Punainen väri on selvästi lisännyt aggressiivisuutta ja nykyään pelit voivat erota paljon enemmän kun aiemmin. Toisinaan tämä Jund lähtee hitaasti ja raskaasti liikkeelle (samaan tapaan kuin BR-versio tuntui useimmin lähtevän) ja toisinaan taas tulee todella äkäisiä alkuja. Hyvä juttu on se, että sen hetken pläänin näkee aika helposti aloituksesta. Tietenkin nostamalla jotain aivan muuta päätyy jonnekin aivan muualle...

BG-versio(ni) nojasi valtavasti (tai ainakin liikaa) Norderointiin ja muihin kikkoihin ja useimmiten niiden kustessa kusi koko peli. Jundissa Norder on vain yksi kortti ja yllättävän harvoin on sitä edes tullut pelattua... siis vaikka olisi ollutkin mahdollisuus.

Poissa JunioRcmf

Vs: [GER] Jund
« Vastaus #58 : 09.07.12 - klo 20:57 »
Tälläinen oli viimeisin buildini ennen kuin päätin (tänään) laittaa Jundin lihoiksi ja siirtyä rakentamaan jotain uutta vähemmän aggroa pakkaa:

   LAND - 34
1 Arid Mesa
1 Badlands
1 Bayou
1 Blood Crypt
1 Bloodstained Mire
1 Dust Bowl
1 Fire-Lit Thicket
1 Forest
1 Graven Cairns
1 Horizon Canopy
1 Karplusan Forest
1 Kessig Wolf Run
1 Lavaclaw Reaches
1 Llanowar Wastes
1 Marsh Flats
1 Misty Rainforest
1 Mountain
1 Overgrown Tomb
1 Polluted Delta
1 Raging Ravine
1 Rishadan Port
1 Scalding Tarn
1 Snow-Covered Forest
1 Snow-Covered Swamp
1 Stomping Ground
1 Sulfurous Springs
1 Swamp
1 Taiga
1 Twilight Mire
1 Verdant Catacombs
1 Volrath's Stronghold
1 Wasteland
1 Windswept Heath
1 Wooded Foothills

   CC0 - 1
1 Dryad Arbor

   CC1 - 20
1 Arbor Elf
1 Birds of Paradise
1 Chain Lightning
1 Duress
1 Elves of Deep Shadow
1 Figure of Destiny
1 Frenzied Goblin
1 Fume Spitter
1 Fyndhorn Elves
1 Goblin Guide
1 Green Sun's Zenith
1 Grim Lavamancer
1 Kird Ape
1 Lightning Bolt
1 Llanowar Elves
1 Mogg Fanatic
1 Noble Hierarch
1 Skyshroud Elite
1 Thoughtseize
1 Ulvenwald Tracker

   CC2 - 16
1 Bitterblossom
1 Dark Confidant
1 Demonic Tutor
1 Diabolic Edict
1 Fauna Shaman
1 Hearth Kami
1 Scavenging Ooze
1 Skullbriar, the Walking Grave
1 Strangleroot Geist
1 Sylvan Library
1 Tainted Pact
1 Tarmogoyf
1 Terminate
1 Torch Fiend
1 Vinelasher Kudzu
1 Viridian Zealot

   CC3 - 17
1 Boggart Ram-Gang
1 Burning-Tree Shaman
1 Champion of Lambholt
1 Eternal Witness
1 Fire Covenant
1 Fulminator Mage
1 Kitchen Finks
1 Maelstrom Pulse
1 Phyrexian Arena
1 Putrefy
1 Rakdos Augermage
1 Sprouting Thrinax
1 Sword of Feast and Famine
1 Sword of Fire and Ice
1 Troll Ascetic
1 Vampire Nighthawk
1 Wolfir Avenger

   CC4 - 11
1 Bloodbraid Elf
1 Bloodline Keeper
1 Chameleon Colossus
1 Garruk Relentless
1 Garruk Wildspeaker
1 Huntmaster of the Fells
1 Natural Order
1 Olivia Voldaren
1 Thrun, the Last Troll
1 Vengevine
1 Wickerbough Elder

   CC6 - 1
1 Primeval Titan



Lotus Cobra ja Bloom Tender eivät enää olleet tarpeellisia tässä buildissa.
Mayor of Avabruck ja Quirion Dryad eivät vakuuttaneet tarpeeksi joten ne saivat kenkää (Avabruck flippaili aina takaisin ja Dryad ei kasvanut tarpeeksi, koska pakka on todella vihreä painotteinen).
Hypnotic Specter ei enää vain jaksa millään tasolla.

Burning-Tree Shaman teki comebackin comboja vastaan ja Fire Covenant on kauan etsitty yksipuolinen (INSTANT!) sweeperi.
Mogg Fanatic ja Fume Spitter ovat vastauksia vastustajan manatonttuihin ja nopeisiin (heikkoihin) aggro miehiin.
Rakdos Augermage on todella hyvä oikein pelattuna. Controllia vastaan se antaa joka vuoro hallitun discardin ja aggroa vastaan on p3 first strike mies.

Poissa Tervonaattori

Vs: [GER] Jund
« Vastaus #59 : 10.07.12 - klo 01:54 »
Fire Covenanthan näyttää varsin mielenkiintoiselta lappuselta... Kuul!