Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Highländerin aloittaminen  (Luettu 9149 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hallava

Highländerin aloittaminen
« : 09.01.16 - klo 13:59 »
Täällä lähinnä modernia pari vuotta pelannut nyyppä. Hiljattain alkanut houkuttelemaan haikku, mutta kynnys on kova ja korkea. Mistä aloittelijan kannattaisi lähteä liikkeelle? Monovärinen läjä? Eniten toki houkuttelisi degeneroituneet kortit joita ei modernissa pääse pelaamaan (Oath of Druids ym) mutta varmaan sellaiset ovat haikku-aloittelijan budjetilla jo suoraan poissuljetut. Onko MonoB Stax/pox validi tapa lähteä kokeilemaan?

Tuetaanko formaattia tarpeeksi Suomessa että kannattaisi lähteä kasaamaan, noh, kasaa? Kysymykseni ovat vähän laakeita, mutta toisaalta enpä ole toistaiseksi törmännyt mihinkään näppärään introduction to the formattiin. Haikun kotisivut toki olen katsastanut.

Poissa Tingle

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #1 : 09.01.16 - klo 18:26 »
Itse vain valitsin suosikkivärini ja kävin nurkat läpi suosikkikorttien toivossa. Laitoin ne nippuun ja pelasin, oli hauskaa ja pärjäsikin ihan mukavasti. Haikkupeleissa variaatio on paljon suurempaa kuin muissa formaateissa, nottei kannata ujostella jos peluuttaa cancelia cryptic commandin paikalla, kunhan pakan kortit sopivat suunnitelmaan ja tekevät jotakin. Pahvi kerrallaan on siitä sitten tullut vaihdeltua heikompia lappuja parempiin. Jos modernia pelailet niin varmasti saat kohtuullisen läjän pinottua.

Poissa Juzam Djinn

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #2 : 09.01.16 - klo 20:48 »
Varmaan riippuu, että mikä on budjetti (50€? 200€?) ja onko jonkunlaista pohjaa Modern korteista, esim. fetchejä ja muuta tauhkaa. Highlanderissa varmaan kilpailullisimmat alhaisen budjetin pakat on R tai W pohjaiset aggrot, mutta mikäli haluaa lähteä hassuttelemaan niin mono B buildeja on olemassa aika monenlaisia. Ei kuitenkaan voida puhua kun maksimissaan tier 2 pakasta.

Jos löytyy esimerkiksi fetchit ja shockit valmiiksi, ei ole mitenkään mahdoton ajatus buildata suoraan BUG Oath läjäkin. Dualit voi lainata (turnauksia varten) tai pelata ilmankin niitä ja jos Mana Drain, JTMS ja pari muuta kallista staplea unohdetaan, ei loput pakasta maksa hirveästi. Luonnollisesti jos minkäänlaista manabasea ei ole ja budjetti on lähempänä tuota 50€ niin silloin saattaa olla hankalampaa.

Poissa hallava

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #3 : 10.01.16 - klo 12:33 »
Voisiko joku seuraavanlainen tempo Blue-tyyppinen dekki toimia ainakin formaattiin sisään pääsemisessä? Väsäilin sen tässä huvin vuoksi, mutta voisinhan tuollaista pelatakin.

http://tappedout.net/mtg-decks/10-01-16-mono-u/

Poissa Tingle

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #4 : 10.01.16 - klo 13:25 »
Kyllä mä tuollaista pelaisin.

Poissa Peikko

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #5 : 10.01.16 - klo 14:14 »
Voisiko joku seuraavanlainen tempo Blue-tyyppinen dekki toimia ainakin formaattiin sisään pääsemisessä? Väsäilin sen tässä huvin vuoksi, mutta voisinhan tuollaista pelatakin.

http://tappedout.net/mtg-decks/10-01-16-mono-u/

Kyllä tuota pelata voi. Muutama halpa (tai halvahko) kortti joita itse pelaisin:

Mishra's Factory
Impulse
Dismember
Miscalculation
Psionic Blast
Jace Beleren
Spell Snare
Mental Note
Thought Scour

Ei-niin-halvat-mutta-lisäävät-dekin-powerleveliä-kummasti-lisät:

True-Name Nemesis
Treachery
Vedalken Shackles
Jace, The Mind Sculptor


Lisättäköön vielä se, että pidän burnia kevyesti formaatin parhaimpana budjettidekkinä ja yleensäkin yhtenä parhaimmasta dekeistä. Se on myös paljon kinkkisempi ja hankalampi pelaa kun mitä luulisi. Keskiverto sinipohjainen sweepercontrol on jotain mitä voi pelaa unissaankin, mutta burnilla ei ole turvaverkkoa ja yllättävän moni voitto on vain ansaittava. Toki, jos se ei ole sitä mitä itse tykkää pelata, niin ei sitä kannata lähteä pelaamaankaan. Turnauksesta ja formaatista menee maku yllättävän äkäisesti jos pelaa dekkiä joka ei vain kiinnosta. Jos tuo monosininen on se mitä itse tyykkäät pelata, niin ei muutakuin testaamaan ja parantelemaan sitä. Kortteja saa myös varmasti lainaan näihin turnauksiin, joten vaikka oma budjetti olisi jo äärirajoilla, niin kavereita ja vähemmän kavereita hihasta kiinni ja kysymään.

Poissa hallava

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #6 : 10.01.16 - klo 14:44 »
En itseasiassa tiedä oikein pidänkö siitä: en ole vastaavaa dekkiä aiemmin pelannut, modernissa kokemuksiini kuuluu Jund, Storm, Elffit, Infect, 8Rack ja erilaiset hupikasat (toim. huom. en siis omista näin montaa dekkiä, olen vaihdellut ja muutellut dekkejäni ajan saatossa paljonkin). Lähinnä arkketyyppi kiinnostaa koska en ole sitä aiemmin pelannut ja vaihtelu virkistää.

Burniakaan en ole pelannut, mutta ajatuksena se viehättää vähemmän. Käytännön tasolla kai se voisikin olla hauskaa, mutta näin äkkiseltään silmissä vilisevät vain Goblin Guidet ja muut optimaaliset (mutta kalliit) kortit.

Poissa Frost

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #7 : 10.01.16 - klo 15:21 »
Jos tuota Mono U:ta haluaa jatkokehittää, niin Saksassa oli tuossa marraskuussa keskivertoa isompi GER Higlander turnaus, "Metagame Masters #4 Berlin", jossa oli 45 osallistujaa. Sen voitti tälläinen mielenkiintoinen Mono U Aggro-Control lista (Mono sininen EI siis ole formaatissa kovin yleinen, ja jos sitä näkyy se on joko Control tai High Tide, joten tämä lista on varmaan yllättänyt metan): http://mtgpulse.com/event/22063#308148

Tuosta voi ainakin verrata omaan listaasi, millaisia kortteja siinä on pelattu. :)

Back to Basics, Vedalken Shackles varmaan ne kortit mitkä eniten hyötyy Mono U -teemasta.

Poissa Peikko

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #8 : 10.01.16 - klo 15:28 »
Burniakaan en ole pelannut, mutta ajatuksena se viehättää vähemmän. Käytännön tasolla kai se voisikin olla hauskaa, mutta näin äkkiseltään silmissä vilisevät vain Goblin Guidet ja muut optimaaliset (mutta kalliit) kortit.

Proxaaminen ei ole lainkaan väärin. Näppärä tapa tutkailla olisiko dekistä mihinkään tai kiinnostaako sen pelaaminen sinua oikeasti.

Jundin tyylinen dekki on yksi formaatin parhaimmista, mutta myös kallimmista dekeistä, joten sen kasaaminen käy kukkarolle. Stormi on pelattava myös, mutta kaukana halvasta saati edes helposta pelattavasta. Infect tai 8rack eivät ole riittävän konsistenttejä HLssä. Ehkä joku Kiln Fiend - tyylinen dekki on jotain mitä voi pelata ja muistuttaa Infectiä ja 8rackille ei valitettavasti ole mitään vastaavaa. Itse en ehkä susis näistä mitään. Elffit ovat joidenkin mukaan pelattavia, mutta itse en kyllä koskisi niihin pitkällä tikullakaan jos sitä pitää pelata jossain oikeassa turnauksessa. Sweeperit ovat aivan kamalia.


About optimaalisen burnin kalliit kortit ovat:

Goblin Guide
Grim Lavamancer
Eidolon of the Great Revel
Magus of the Moon
Chain Lightning
Mutavault
Rishadan Port
Wasteland
Blood Moon (itse tosin en tykkää pelaa tätä)

Loput irtoavat alle vitosella. Ylläoleville on halpoja korvaajia olemassa vaikka millä mitalla, toki ne eivät ole samaa tasoa, mutta eivät kyllä roimastikaan alle.

Poissa psyno

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #9 : 08.02.16 - klo 20:04 »
Burniakaan en ole pelannut, mutta ajatuksena se viehättää vähemmän. Käytännön tasolla kai se voisikin olla hauskaa, mutta näin äkkiseltään silmissä vilisevät vain Goblin Guidet ja muut optimaaliset (mutta kalliit) kortit.

Proxaaminen ei ole lainkaan väärin. Näppärä tapa tutkailla olisiko dekistä mihinkään tai kiinnostaako sen pelaaminen sinua oikeasti.

Jundin tyylinen dekki on yksi formaatin parhaimmista, mutta myös kallimmista dekeistä, joten sen kasaaminen käy kukkarolle. Stormi on pelattava myös, mutta kaukana halvasta saati edes helposta pelattavasta. Infect tai 8rack eivät ole riittävän konsistenttejä HLssä. Ehkä joku Kiln Fiend - tyylinen dekki on jotain mitä voi pelata ja muistuttaa Infectiä ja 8rackille ei valitettavasti ole mitään vastaavaa. Itse en ehkä susis näistä mitään. Elffit ovat joidenkin mukaan pelattavia, mutta itse en kyllä koskisi niihin pitkällä tikullakaan jos sitä pitää pelata jossain oikeassa turnauksessa. Sweeperit ovat aivan kamalia.


About optimaalisen burnin kalliit kortit ovat:

Goblin Guide
Grim Lavamancer
Eidolon of the Great Revel
Magus of the Moon
Chain Lightning
Mutavault
Rishadan Port
Wasteland
Blood Moon (itse tosin en tykkää pelaa tätä)

Loput irtoavat alle vitosella. Ylläoleville on halpoja korvaajia olemassa vaikka millä mitalla, toki ne eivät ole samaa tasoa, mutta eivät kyllä roimastikaan alle.
Mitäs budjettikorvikkeita tarjoaisit noille korteille? Mistä saisi magus of the moon efektin ellei blood moonista? Mietin myös kannattaako blood moonia käyttää burnissa? Kokoelmasta löytyisi blood moon, mutta ei magusta.

Poissa Juzam Djinn

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #10 : 08.02.16 - klo 20:24 »
Mitäs budjettikorvikkeita tarjoaisit noille korteille? Mistä saisi magus of the moon efektin ellei blood moonista? Mietin myös kannattaako blood moonia käyttää burnissa? Kokoelmasta löytyisi blood moon, mutta ei magusta.

Nyt ei välttämättä tarkoitettu, että korttien pitää tehdä täysin samoja asioita. Nuo nonbasic landit voi jättää kokonaan pois niin halutessaan. Mishra's Factory, Ghitu Encampment, Teetering Peaks ja Barbarian Ring on sellaiset budjettiliigan landit mountainien lisäksi jotka voisin Mono R arkkityypissä itse pelata, mutta ei pakka jää noistakaan kiinni. Blood Moon efektit on aina vähän sellaisia metakortteja jotka eivät automaattisesti deckiin mene vaan on aina pelaajan valinta pelata tai olla pelaamatta niitä.

Noi loput kortit sitten, veikkaisin että Mtgpulsessakin on Mono R listoissa sen verran eroja että ne korvaavat kortit kyllä varmasti löytyy kunhan jonkunlaisen listan eka miettii kasaan. Ja kortit ovat todennäköisesti sen verran halpoja että pakkaa varten voi varmaan muutaman extra kortinkin hommata ja kokeilla sitten itse mikä kokoonpano tuntuu toimivan parhaiten.

Poissa Peikko

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #11 : 08.02.16 - klo 20:46 »
Mitäs budjettikorvikkeita tarjoaisit noille korteille? Mistä saisi magus of the moon efektin ellei blood moonista? Mietin myös kannattaako blood moonia käyttää burnissa? Kokoelmasta löytyisi blood moon, mutta ei magusta.

itse en ole pelannut Blood Moonia vuosiin. burni rankaisee Price of Progresilla ja Maguksella jo riittävästi ja vihu etsii basicit, jos sillä on siihen varaa automaattisesti muutenkin, joten se ei ole herkuinta hottia IMO. Magus sentään lyö, mutten koe senkään olevan kriittinen. Tai jos tarkkoja ollaan, dekeissä joissa ei ole kortinnostoa tai tutoreita ei mikään yksittäinen kortti voi olla kriittinen noin yleensäkään.

Joitain kortteja, jotka ovat saaneet cuttia omasta listasta, mutta eivät ole aivan hirvittävästi jäljessä nykymägickiä:

Goblin Guide -> Goblin Cadets
Grim Lavamancer -> Furnace Scamp
Eidolon of the Great Revel -> Stormblood Berserker / Young Pyromancer
Magus of the Moon -> Zo-Zu the Punisher
Chain Lightning -> Landslide
Mutavault -> Mountain
Rishadan Port -> Mountain
Wasteland -> Mountain
Blood Moon -> Useita kolmen manan, tee neljä burneja

Poissa Fogxanic

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #12 : 08.02.16 - klo 21:31 »
Jos pelaisin burnia niin pelaisin Magus of the Wheeliä. Ajaa niin kauan kuin pystyy ja kun bensa loppuu niin säkkää lapuiksi. Olen nähnyt pelattavan Hellion Cruciblea, mikäs siinä jos luottaa että punaista tulee tarpeeksi.
« Viimeksi muokattu: 08.02.16 - klo 21:34 kirjoittanut Fogxanic »

Poissa l33twash0r

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #13 : 24.09.16 - klo 14:52 »
Mitenkäs Suomessa turnauksessa on noiden CE ja IE lappujen laillisuus? Highlander.info sanoi turnauksen järjestästä riippuen laillisia, joten mikäs on Suomen käytäntö yleensä.

Poissa Lightstorm

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #14 : 24.09.16 - klo 15:13 »
En muista, että olisivat juuri pk-seudulla olleet laillisia. Mutta eihän niissä mitään vikaa sinänsä ole jos on kunnon suojat.

Poissa äxy

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #15 : 24.09.16 - klo 15:34 »
Lähtökohtaisesti eivät ole olleet sallittuja ellei toisin ilmoitettu

Poissa Thalian

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #16 : 25.09.16 - klo 23:09 »
Mitenkäs Suomessa turnauksessa on noiden CE ja IE lappujen laillisuus? Highlander.info sanoi turnauksen järjestästä riippuen laillisia, joten mikäs on Suomen käytäntö yleensä.

jos turneen järjestää joku korttikauppa, niin käytännössä aina CE ja IE ja vastaavat laput ovat kiellettyjä. Tämä johtuu ihan siitä, että jos noita ei käytetä, niin turnauksen voi sanktioida casual turneeksi ja yksi asia, mitä WOTC seuraa turnausjärjestäjien statistiikasta on nuo turnausmäärät. Kaupalla on siis selvä insentiivi kieltää noiden käyttäminen.

Poissa pyyhttu

Vs: Highländerin aloittaminen
« Vastaus #17 : 26.09.16 - klo 17:46 »
Lainaus käyttäjältä: Thalian
Kaupalla on siis selvä insentiivi kieltää noiden käyttäminen.

Ja tuo kannattaa lukea niin, että suuntaus IE/CE-korteille highlander-turnauksissa on silloin vähenemään päin, eli jos highländerin peluu turnauksissa kiinnostaa myös jatkossa, ei ko. kortteihin kannata sijoittaa.

Korttien statusta pohditiin 2014, täyskieltoa unohtamatta, ja aikaiseksi saatiin ohjeistus jolla kaupat saavat itse päättää:

Tournament organizers can sanction Highlander tournaments in WER as Casual Non-Rated Constructed events. If tournament is sanctioned, see also FAQ #12.

Lähde: http://highlandermagic.info/index.php?id=hinweise