Poromagia

Kirjoittaja Aihe: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon  (Luettu 7600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ilpo

ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« : 13.11.06 - klo 20:42 »
Sunnuntaina on taas Suomen niin parhaassa pääkaupunnissa vintageturnaus. Tarkoitus olisi sijoittua vähintään finaaliin. Teen tyhmästi ja kerron, mitä pelaan. Pelaan tietysti comboa, koska se on hyvä, kusahtelee aina silloin tällöin ja siinä tapahtuu aina vähän väliä jotain rikkinäistä. En omista Grim Tutoreita, joten en voi pelata mitään Longeja tai Intuition Tendrilssiä. TPS on kuitenkin sairas dekki, joten sitä voi pelata.

Listaan nyt tämänhetkisen mainin. Kerron sitten vaihtoehdoista, joiden takia pää meinaa revetä. Tero vaatii, että korttien perään kirjoitetaan jotain joko typeriä tai itsestäänselviä kommentteja, ISOLLA.


Manabase:

3 Island
3 Swamp
1 Underground Sea
1 Volcanic Island
4 Polluted Delta
1 Flooded Strand
1 Tolarian Academy

5 Moksia (ARVAA mitkä)
1 Black Lotus (paras kortti)
1 Sol Ring
1 Mana Crypt
1 Lotus Petal

4 Dark Ritual
2 Cabal Ritual


Protection:

4 Duress
4 Force of Will
1 Rebuild
1 Echoing Truth

Laitteet:

4 Brainstorm
2 Gifts Ungiven
1 Intuition
1 Recoup
1 Night's Whisper (RANDOMIA on pakassa pakko olla)
1 Ancestral Recall  [19:27] <@Teroin> muista laittaa anssiin (MAHTI LAPUTUS)
                            [19:28] <@Nod> (VOI DEKATA VASTUSTAJAN! LOL!)
1 Time Walk
1 Frantic Search
1 Demonic Tutor
1 Vampiric Tutor
1 Mystical Tutor
1 Mind's Desire
1 Necropotence  (Ai, on tulossa pitkä peli? No ei se mitään..  Ajattelin kuolla omaan NECROON!)
1 Yawgmoth's Bargain
1 Yawgmoth's Will
2 Tendrils of Agony  (Lifegain ja kova poisto)





Mainissa EI OLE Mana Vaulttia, huomasitko? Vaihdoin sen toiseen Cabal Rituaaliin, koska se on oikeasti ihan pöljä vehje, varsinkin Giftsin tai Intuitionin kanssa.

Mainissa on muutama vähän kyseenalainen korttivalinta: Frantic Search, Night's Whisper, Intuition ja Necropotence. Frantic Search on pelastanut monta monta kertaa, kun on tullut tilanne, että jonkinväristä manaa puuttuu (FS pelastaa yleensä Bargainin kanssa pelin antaen untapata oikeanvärisiä manoja tai Akatemian, joka on combo). Se tekee myös tresholdia, jota ei pidä väheksyä. Cabal Ritualin treshold on sairas.
Night's Whisper on dekin ensimmäinen ns. Turha Kortti. Sen laitoin sisään, kun en keksinyt muutakaan ja halusin kortin, joka tekee aina jotain. Kohta kerron pari dekintuunausmahdollisuutta, ja jos kortteja vaihtuu mainissa, luultavasti NW lentää lootaan.
Intuition on kuin Gifts. Rikkinäinen. Combon setuppaamisene Intuition on loistava: se hakee Rituaalit Bargainiin, Duressit turahdukseen ja jos ei muuta niin perusGG:n Will, Lotus, Recoup.
Necropotence ei ole kyseenalainen. Se on rik ki. Menitkö lankaan?


Olen ajatellut erilaisia muunnoksia dekkiin.

+ Tropical Island / Bayou (tai vaikka molemmat)
+ Regrowth

Tämä muunnos parantaa Intuitionia ja Giftsejä. Lisäksi perinteinen Ancestral, Regrowth, Ansku uusiksi on reilua.

+ LED

Lion's Eye Diamond on pirun hyvä Giftsin kanssa. Tietysti se on hyvä myös muiden vehkeitten kanssa, jotka nostaa kortteja, mutta Giftsattu LOTUS, WILL, LED, RECOUP on hyvä peli. LED antaa nopeutta dekkiin, silti tämä muunnos on se epätodennäköisin. LEDin tilalla Cabal Ritual ajaa yleensä vähintäänkin saman asian. TPS on luonnostaan ns. hitaampi combodekki. Toki se voi voittaa ekalla vuorolla, mutta se tähtää varmoihin kolmos-nelosvuoron voittoihin.

+ Infernal Contract

Infernal Contract nopeuttaa dekkiä. Se on vähän sama kuin LED, nopeuttaa dekkiä mutta samalla jaa kohti all-in peliliikkeitä. IC on myös huono sekä Necron että Bargainin kanssa ja siksi en usko sen selviävän pakkaan asti. Se kuitenkin helpottaisi tilanteita, jossa peli mene topdekkauskilpailuun tai muuten vain manaa on muttei laitteita. TPS kuitenkin on sen verran hidas, että periaatteessa Goblinit voi ajaa yli, jos niille ei tee mitään tai kädessä on hitaan combon vehkeet (Giftsit ilman laitteita). Contract nopeuttaisi, mutta samalla ajaisi all-in tilanteeseen. IC vaatisi pirusti testailua ja viikossa ei siihen välttämättä pysty. Jokatapauksessa aion testailla erilaisia TPS modifikaatioita, sillä dekki on uskomattoman hauska pelata ja vieläpä hyvä.


+ TinkerColossus

TinkerColossus tekee Giftseistä NIIN paljon parempia. Kaikki pelkää Colossusta ja siksi Tinkeriä ei saa giftsillä käteen. Onneksi sen voi Regrowthilla tehdä uusiiksi (jos Regrowth-plän menee dekkiin) tai Recoupata. Eikä haittaa, jos Gifts antaa vaikkapa Ancestral Recallin Tinkerin sijaan. Kolme korttia tekee hyvää. Syy miksei sitä ole pakassa nyt, on yksinkertainen: En omista kiiltävää Colossusta. Ottaisin toisen Tendrilsin pois Tinkerin tieltä ja jonkun randon-jätteen pois Colossin tieltä. Voi olla, että samalla Rebuild vaihtuisi Hurkyl's Recalliin. Colossus pelissä on parempi kuin Colossus kädessä. Colossus antaa Time Walkille muun tehtävän kuin Forcen ruokana olemisen. Tinker voi kyllä pakottaa Mana Vaultin pelaamisen.

+ Misdirection

Maailmalla pelataan paljon Giftsiä. Se pelaa usein Misdirectionia. Minäkin voin pelata sitä, sillä pakassa on tarpeeksi sinisiä kortteja. Ne toimisivat periaatteessa go-off vaiheessa ylimääräisinä Forceina ja muuten vain pelotteena kaverin Ancestral Recallille. Controllia vastaan hyvin potentiaalinen sideplän tai maindeck-muunnos. Oulussa tuskin kuitenkaan ihan valtavasti controllia pelataan. Controllin kuitenkin pieksää Duressilla satanolla, siksi Misdirection ei ole mainissa vielä.


+ Burning Wish

Burning Wish on hyvä kortti. Tykkään siitä. Eikös ollut hyviä argumentteja? Se vie kuitenkin paljon manaa ja edellyttää sideltä aika paljon. Alempana on mahdollisia sidetaktiikoita ja ihanat ideani vievät sideltä paljon tilaa. Se ei ainakaan helpota siden rakentamista, jos sinne pitää laittaa väkisin muutama sorcery, että Burning Wishistä olisi jotain iloa.


Pakasta voi tehdä myös nostaseiskoja käyttävän version, jota olen pelannut aikaisemmin paljon. Siinä erona on tietysti se, että random-kusahtelut vähenevät, kun kaveri ei nosta kolmea Forcea Timetwisteristä.


Vihreän lisääminen mainiin antaa myös hyvin potentiaalisen sideplänin: Oathin. Koska turnaus on proksyton, tulee näkymään enemmän pieniä miehiä kuin proksyturnauksissa. Oath tykkää pienistä miehistä. Yksi mahdollinen sideplän on sidettää FoWit pois ja Oathit sisään. Se tulisi yllätyksenä, JOS en paljastaisi techejä etukäteen. Peruspieksuthan sidettävät Chalicet, Null Rodit ja Pyrostatic Pillarsit sisään, minä taas jotain isoja lihoja, joita ei voisi vähempää kiinnostaa Null Rod pelissä. Sanoinko jo, että Null Rod ja Chalice on aika huonoja vastauksia tätä dekkiä vastaan? Manabase on niin vahva (basic landit on poikaa!), että random Rodi tai Chalice on korkeintaan vain hidaste, jos sitäkään. Wasteland ei tee mitään tätä pakkaa vastaan. Joku saattaa miettiä, miksi mustasinisessä combossa ei pelata maanalaisia meriä kuin yhtä. Vastaus on Wasteland. Esimerkiksi kalan disruptio perustuu suurelta osalta manadenialiin (Wastelandit ja Chalice/Rodi) ja kun negatoin vastustajan disruption, enää tarvitsee vain huolehtia Grizzly Bearssin kokoisista miehistä ja voittaa isolla Tendrilssillä (joka on hyvä lifegain). Vihreä antaa myös pirullisen sideplänin controllia vastaan: Xantid Swarm.

Yksi sideplän on myös MaskNought. Illusionary Mask ja Phyrexian Dreadnought on combo. Sen etuna on yllätys (combo pelaa kakkospelissä miehen, mitämitä?). Haittapuolena se vie sideltä pirusti tilaa. 8 korttia on paljon. Dekissä on paljon tutoreita ja nostoa, joten ainakaan masknoutin löytäminen ei ole onkelma. Olen pelannut pari turnausta masknought-plän mainissa (also known as mäskitepsi). Voitin toisen, toista en. Pakan yllätysetu on suuri, mutta myös random-kusut on yleisimpiä suureksi osaksi lisääntyvien mulliganien takia.


Proksyturnaukseen yksi mahdollinen sideplän nopeita dekkejä vastaan (Longit, Belskerit, Meandeck Tendrilsit ja vaikka koboltsit) on Chalicet sidelle. Combo joka pelaa Chaliceja? Kyllä! Tuleepahan ainakin yllätyksenä.

Suuri osa tekstissä olleista taktiikoista on pohdintaa vailla testituloksia. Kuten itse Stephen Menendian on sanonut, kansa testaa aivan liian vähän siden kanssa, vaikka sen pitäisi olla toisinpäin. Pahimmassa tapauksessa 2/3 peleistä pelataan sidet käytössä ja ilman kunnollista sideä ja kokemusta sen käytöstä ei ole mikään ihme, jos pelit menee pulloperseessä. Nyt entistä viksumpana ja kokeneempana sijoitankin aikaa ainakin pohdiskelutasolla sideen. Edellisen turnauksen side oli järkyttävää skeidaa.


Metagameanalyysia voisin kirjoitella, jos olisin testannut muutakin vastaan kuin Juhan Kalaa tai tylsiä controllipakkoja. No, kala on jätettä. Controlli on helppo voittaa, Duress on vain niin hyvä. Joskus muinoin pelattiin myös FCG:tä, joka on melko bye. Sidessä pidin aina Blue Elemental Blasteja, jotka pistää Pyrostatic Pillarsit ja Lackeyt paskaksi, jotta ei vahingossa voisi hävitä.

Kirjoittelin tämän ilman muistiinpanoja tai hiottua suunnitelmaa, joten unohdin varmaan jotain ehkä olennaista. Lisäilen ketjuun testituloksia, ja jos keksin uusia suunnitelmia, paljastan hölmönä ne jo etukäteen. Onpahan ainakin tasoitusta isomanavintageen. Jos saan partailtua Mikolta kiiltävät Intuitionit, saatan joutua pelaamaan niitä mainissa. Se saattaa johtaa Deep Analysiksiin. Se saattaa johtaa Mana Draineihin. Se saattaa johtaa tylsään controlliin tai manadraincomboon.

Ps. Tarvin kiiltävän Colossuksen ja jotain surkeita oath-miehiä!










Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa Nastaboi

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #1 : 13.11.06 - klo 23:46 »
Näin nopeasti: Missä on memory Jar? Ymmärrän, jos ei halua pelata huonoja draw7:ja kuten Windfallia, ymmärrän myös, jos ei halua pelata Twisteria, mutta miksi ihmeessä ei halua pelata draw7:aa, josta saa helposti yksipuolisen? Kun se Tinker tämän myötä on jo mainissa, niin se kolossikin vie enää yhden paikan pakasta tai sideltä. Noita transformisidejä en pelaisi, elleivät ne paranna jotain muuten voittamatonta matchuppia, joita ei pitäisi olla, tai jos kyseessä on man-plan, joka saidataan sisään lähes joka pelissä. Tavallisesti kolossi riittää vaihtoehtotapoksi.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa ilpo

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #2 : 14.11.06 - klo 00:36 »
Meinasin jo ykkösviestissä kommentoida purkkia, mutta luulin sen sisältyneen tarpeeksi selkeästi tuohon nostaseiskapläniin. Purkki on hyvä kortti. Siihen on vaan tosi helppo vastustajan varautua ellei käytä sitä heti tai jos vastustaja pelaa jotain huonoa pakkaa. Se antaa kaverille huonolla tuurilla kaikenmaailman Forcet ja Drainit. Ajattelen ennemin niin päin, että jos pelaa TinkerColossusta, on melkeinpä sama pelata purkkia. En kuitenkaan pelaa Colossusta, koska en sitä omista enkä varmaan pelaa purkkia. Tämä dekki ei pysty kovin hyvin tuloksin käyttämään purkkia heti, kun sen saa peliin, koska instamanaa on niin vähän verrattuna muihin comboihin. Transformisiden suurin etu on varmasti yllätys. Jos voitan ekan pelin, toinen peli on helpompi voittaa, kun vaihtaa dekin koko strategiaa. Esimerkiksi Slighinkin saa voittamaan tepsin, jos vain haluaa panostaa tarpeeksi. Transformisidellä voi väistellä hatea ja se onkin buildin perimmäinen tarkoitus. Manabase on laitettu mahdollisimman kestäväksi manadenialia vastaan. Memory Jar on yksi kortti lisää, jonka kanssa ottaa tietoisen riskin; onko kaverilla Stifleä, pelaako se Rodia ja mitä se nostaa purkista?

Jokaisessa nostaseiskassahan on omat puolensa.
Windfall - paska. aina.
Twister - käytetyt vehkeet dekkiin tai käteen.
Wheel - tekee vaikkapa tresholdia (muissa pakoissa voi tehdä muutakin)
Purkki - mahdollisesti yksipuolinen.

Kolmen manan laitteina nuo on halvempia kuin esim. Giftsit. Giftsillä kuitenkin useimmiten vaan voittaa eikä kikkaile tai kusahda. Giftsi tosin vaatii vähän enemmän setuppausta toimiakseen tehokkaasti. Tinkerin Giftsaaminen on reilua, siksi haluaisin pelata Tinkeriä.

Siden Oathit ovat kuin 4 extratinkkeriä. Enää pitäisi saada foilattu Akroma. Saas nähdä, miten paljon oikeita kortteja laitan sidelle. Sitten katsotaan, jääkö tilaa hassuille vekottimille. Jotain pitäisi laittaa nopeampia pakkoja vastaan, muutama bounce stäksiä varten, ehkä pari BEBiä ja sitten jotain siistiä. Xantidit vois olla poikaa controllia vastaan. Voin sidettää Forcet ulos ja laittaa Xantidit sisään. Sitten voi vaan tuuttailla counttereista läpi. Xantidin onkelma onkin se, että onko se tarpeellinen. Monesti pari Duressia riittää.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa Nastaboi

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #3 : 14.11.06 - klo 10:05 »
Sitä vielä piti kysymäni, että miksi Echoing Truth eikä Chain of Vapor? Truthi toki kiertää Chalicen yhdellä, mutta Chainilla saa usein helposti kasvatettua stormia ja manan määrää. Vai haaveiletko usean Meddling Magen samanaikaisesta poistosta? Miten olisi silloin Rushing River, poistaa myös Magen ja Chalicen/Rodin?
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa ilpo

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #4 : 14.11.06 - klo 11:09 »
Rushing River on saman casting costin kortti kuin Rebuild. Tarkoituksena on, että Chaliceen on mahdollisimman hyvin vastaukset. Rushing River on tosi hyvä, ja jos sellaisen omistaisin, saattaisin pitää sitä Rebuildin paikalla, sillä Oulun metassa ei stäksiä ole juurikaan. Tinkerin kanssa Repeal on melkeinpä parempi kuin Chain of Vapor. Chain on vähän huono Colossus pöydässä. Kahden bouncen kanssa on hyvä pitää cc >1, koska viksu kaveri pelaa Chalicen heti yhdellä, koska se sammuttelee enemmän laitteita kuin Chalice nollalla. Saatan laittaa kolmannen bouncen mainiin ja siitä taistelee Repeal ja Chain. Chain on pirun hyvä kortti Desireä setupatessa. Toimivuus paranisi varmasti, jos jostain saisi noita kälysiä commoneita kiiltareina. Siis holoina. =)
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa Teroin

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #5 : 14.11.06 - klo 13:04 »
Tästä tuli selkeästi liian asiapitoinen topikki, kun tarkotus oli täyttää se surkealla tai keskinkertaisella huumorilla. Häpeä ilpo.

p.s. avatar wars: Ihonen 10000000 - Joonas 0.
23:35 <@Rancid-> lekahomo tarjoo muna pystyssä cursecalan foilista
23:35 < ilpo-> mulla on semmonen

23:10 <@teemuhy> surffaan muiden osaamisella

Poissa Sauron

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #6 : 14.11.06 - klo 14:12 »
Vaikka Tepsi onkin tehty voittamaan vähän hitaammin kuin esim. Long, en näe mitään syytä miksi et pelaisi Mana Vaulttia ja LED:iä. Ehkäpä 2 basic ländiä (1 Island ja 1 Swamp) pois. Tulisipa ainakin nopeutta (ja parempiä Giftsejä), sillä en näe syytä, miksi pelata yhtä nopeaa comboa kuin Gifts (voittaahan sekin yleensä vuorolla 3-4), jossa on kuitenkin vähemmän häirintää. Intuition on paskempi kuin Gifts, itse pidän Giftsiä tällä hetkellä 4-offina (mahdollisesti 1 liika, mutta en valita) omassa combossani, koska tuo mainitsemasi yhdistelmä (LED, BLotus, Will, Recoup) on vain niin rikki. Monta Giftsiä>monta draw7. Jos Giftsejä pelaa, kannattaa pelata aina Duressia Misdirectionien sijaan (Duressi on niin monessa asiassa parempi etten edes jaksa luetella, pääasiassa kuitenkin siinä että voi kurkata,m että onko turvallista turahtaa). Tinker-colossi on myös niin hyvä ettei ole pahempaa syytä jättää sitä pelaamatta (non-Foil colossus ei ole riittävä syy  ::)). Jos pelaa Tinkeriä, miksei pelaa purkkia? Purkki on kuitenkin paras Draw7, ja sen avulla Tinker muuttuu entistä vaarallisemmaksi, koska silloin sillä voi myös turahtaa.
Bouncena ehkäpä mieluummin Hurkyl's Recall ja Chain of Vapor, ne ovat kuitenkin nopeimmat mahdolliset. Hurkyl menee kyllä chalisesta läpi, koska ensin pitää pelata chalice yhdellä ja sitten vasta kahdella, eli tuo on IMO paras bounce-yhdistelmä comboon. Ja toimivat tietysti omiin laitteisiin.

Poissa Nastaboi

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #7 : 14.11.06 - klo 15:00 »
p.s. avatar wars: Ihonen 10000000 - Joonas 0.
MuOkkasin tuota avataria vähän välitunnilla koulussa vähemmän MS Paint -tuotosta muistuttavaksi.

Mana Vaultin puolesta puhuu voimakkaasti kaksi seikkaa: 1. Gifts Ungiven. 2. Madollisuus pelata artifakti pois Tinkeröitäväksi, kun pelissä on Chalice X=0.

LED on huomattavasti huonompi ilman draw7:ja ja Grim Tutoreita. Ilpon tämänhetkisessä pakassa on suhteellisen vähän vehkeitä, joihin responcena se kannattaa rikkoa, joten hyväksyn sen pois jättäMisen.

Rebuild ja Chain of Vapor ovat vakiinnuttaneet paikkansa TPS-listoissa siitä syystä, että ne samaan aikaan poistavat ongelmallisen permamentin ja toimivat kaasuna omalle kombolle.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa ilpo

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #8 : 14.11.06 - klo 15:19 »
Pakan landicountti on 14. Se on comboksi aika paljon, mutta se onkin tarkoitus. Pakka on hyvin hate-resistantti. Nollan pisteen Chalice ei tunnu oikeastaan missään ellei lähde runsailla mokseilla, joka onkin huono aloituskäsi monessa mielessä. Landeja en ota dekistä pois, varsinkaan LEDin tieltä, koska se tekee dekistä väkisin haavoittuvaisemman. Proksyttomassa metassa kaikilla on jotain vastauksia comboon. Basic landit ovat yksinkertaisesti pirun hyvä vastaus hateen. Belskeriä tai Meandeck Tendrilssiä pelanneet tietää, että Forceen, Null Rodiin tai Chaliceen ei oo kiva hävitä. Mana Vault vaihtui tosiaan Cabal Ritualiksi, joka on tähän mennessä osoittautunut hyväksi vedoksi testeissä. Kuten sanoin ykköspostissa, mahdollinen Tinker pakottanee pelaamaan Mana Vaulttia  mm. Chalicen takia niin kuin Juha jo mainitsi. Cabali helpottaa mm. Necron pelaamista, joka on aika yleinen tutor-targetti.

Mitä tulee Intuitioniin, Giftseihin ja nostaseiskoihin, idea on hyvin yksinkertainen: nostaseiskat antavat kaverille mahdollisuuden kun taas Intuition ja Gifts eivät. Intuition ei missään nimessä ole suoraan Giftsiä huonompi. Niitä on hankala verrata, sillä niiden funktio dekissä on eri. Intuition hoitaa halvempana korttina setuppauksen voittokeinoja varten hakemalla Rituaalit Bargainiin, Necroon ja muihin vähän hankalaampiin vehkeisiin tai Duressin, jolla forcataan combo läpi. Intuition on hyvä peliliike ennen jotain finisheriä kuten Giftsiä. Giftsillä voittaa, Intuitionilla setuppaa - näin yksinkertaistettuna. Tietenkin Intuitionilla saa ihan yhtä helposti voittopinon haettua Will,Lotus,Recoup.

Nopeus on suhteellista. Gifts voi voittaa nopeasti, jopa ensimmäisellä vuorolla. Mahdollisuus siihen, että Gifts voittaa kolmen ensimmäisen vuoron aikana on melko pieni, varsinkin jos pitää taistella disruptiota vastaan. TPS voi voittaa ekalla vuorolla, kuten kunnon combopakan täytyy pystyä. Mahdollisuus siihen ei ole kovinkaan suuri, kuitenkin ero Giftsiin on selkeä. TPS on nopeampi Giftsiä nopeampi selkeästi, ja syy siihen on Duressit. Mana Drain on reaktiivinen kortti, se vaatii vastustajalta peliliikkeen. Duress taas pelataan koska vaan. Ekalla vuorolla tai juuri ennen turahdusta. Väite, että Gifts on yhtä nopea kuin TPS on puppua.

Hurkyl's vai Rebuild on vähän makuasia. Colossus mainissa pelaisin Hurkylsiä. Rebuildin cycling on oikeasti hyvä ability, koska turnauksessa väkisin pelaa pakkoja vastaan, joita vastaan artifactin pomputus on turha ominaisuus, jos ei laske stormin kasvatusta. Kuten jo mainitsin, pakka ei tarvi "nopeimpia mahdollisia" kortteja. Tepsin strategia on vähän erilainen. Haluan mahdollisimman varmat bouncet, nopeudesta voi tinkiä. Jos haluaa nopean combon, siinä tingitään väkisin varmuudesta ja on sama pelata jotain Long-variaattia. Long on itseasiassa pakan pahin vastus, koska se on nopeampi ja siinä on enemmän bisneskortteja. Chain of Vapor jää jumiin Chaliceen aivan liian monta kertaa. Siksi Echoing Truth. Vähänkään kokeneemmat pelaajat pistää Chalicen ykköselle ennen nollaa. Echoing Truth voisi olla Hurkyls, jos esimerkiksi Meddling Mage ei olisi creature.


Kannattaa oikeasti testata Misdirectionia. Se on hyvä laite. En ole sitä tässä versiossa testannut, koska tämä on rakennettu hitaammaksi kuin aiemmat versiot. Oikeita uhkia tätä vastaan on lähinnä countterit, koska Chalicen ja Rodin voi kiertää ja manabase on kestävä.  Tänään testailen Regrowthia, mulla on joku kumma perversio Alphan Regrowthiin.

Loppuun pakanrakentajan perusfakta: jos kortti ei kiillä, sitä ei pelata.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa ilpo

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #9 : 14.11.06 - klo 15:20 »
Odottakaapa Avatar Warsin jatko-osaa: ilpon Vastaisku.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa ilpo

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #10 : 14.11.06 - klo 15:39 »
Eli haetaan Intuitionilla tai Giftsillä Black Lotus, Yawgmoth's Will ja Recoup. Vastustaja EI voi antaa Williä käteen (sillä voittaa), ja Recoup toimii sekä kädestä että gravelta kunhan vain on manaa. Siispä noista kolmesta kortista on ihan sama, mitkä menee hautuumaalle ja mikä käteen, sillä peli voitetaan Yawgmoth's Willillä kuitenkin. Will antaa pelata hautuumaan uusiksi ja se on kuulemma aika reilua.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa Nastaboi

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #11 : 14.11.06 - klo 16:07 »
Totta kai vastustaja voi antaa Willin käteen, jos on täysturtti. Käydäänpä läpi manan tarve Willin pelaamiseen kaikissa vaihtoehdoissa.

1. Will käteen -> Pelaat Willin 2B. Manaa: 2B.
2. Recoup käteen -> Recouppaat Willin 1R ja pelaat sen 2B. Manaa: 3RB.
3. Lotus käteen -> Pelaat Lotuksen 0, otat siitä RRR tai BBB, pelaat Recoupin flashbackilla Williin 3R, pelaat Willin 2B. Manaa: 3R tai 3B, riippuen kumpaa otit Lotuksesta. Lisäksi saat pestyä pari manaa, jos käytät muita värittömiä suorceja Willin tai Recoupin pelaamiseen.

Eli antamalla vastustajalle Recoupin käteen pakotat hänet käyttämään Willin pelaamiseen viisi manaa, joista yhden tulee olla punainen. Tässäkin tapauksessa vastustaja saa kuitenkin Lotuksen hautuulta + muut siellä jo olevat herkut.

[EDIT:]Tuon Mana Vaultin pois jättäminen on kyllä hyväksyttävää, koska et pelaa Tinkeriä, Purkkia ja Kolossia. Toisaalta omasta mielestäni Purkin ja Tinkerin pelaamattomuus sinänsä ei ole hyväksyttävää, ja niiden kaveriksi se Mana Vault toki myös menisi.
« Viimeksi muokattu: 14.11.06 - klo 16:10 kirjoittanut Nastaboi »
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Nastaboi

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #12 : 14.11.06 - klo 22:55 »
Pelaamalla vähintään 9 spelliä ja Tendrils of Agonyn. Tämän ei pitäisi olla ongelma, jos hautausmaalla on yli neljä korttia. Mutta jos et tiedä pakasta edes tuon vertaa, niin pelkään pahoin, että sinulla ei ole paljoa annettavaa tähän keskusteluun. Kyllä kysyä saa, mutta tällaiset peruskysymykset menevät aika offailuksi, kun tässä on tarkoituksena keskustella nimenomaisesta ilpon pakasta. Voit perustaa yleiseen pakkaosioon oman topicin vastaaville kysymyksille.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Teroin

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #13 : 15.11.06 - klo 02:28 »
Tendrils neljällä on uusi peliliikkeiden kuningas!

Joonas muuten hävisi testeissä tänään. (Mox Diamond, Chrome Mox, Jack-in-the-Mox, Mox Lotus, Mox Apina)
23:35 <@Rancid-> lekahomo tarjoo muna pystyssä cursecalan foilista
23:35 < ilpo-> mulla on semmonen

23:10 <@teemuhy> surffaan muiden osaamisella

Poissa ilpo

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #14 : 15.11.06 - klo 02:40 »
Testailtiinpas oikein reippaanlaisesti isolla porukalla. Tänään ei valitettavasti tullut pelattua (lue: rääkättyä) kala-matchuppia. Testasin kolmea pakkaa vastaan: Ihme-Oath, Bomberman (Roimaan Rotisko) ja BG Survival/Mask sekä vähän combomirroria. Combomirrorihan on tietysti siitä kiinni, kumpi nostaa paremman aloituskäden tai topdekkaa paremmin (pelit menivät tosi usein topdek-moodiin seitsemän Duressin ja muutaman Forcen jälkeen). Teemulla oli pakassa LED, joka ei näyttänyt olevan oikein mistään kotoisin. Manadrain-pakkoja vastaan combo on ollut aina vahvoilla ja veikkasin fysiikan viidennen lain olevan vieläkin voimassa. No runsaat testit osoittivat, että Newton ja Darwin plus kumppanit olivat oikeassa: Conpo >>> Kontrolli. Oath ei voittanut peliäkään ja Roimaan Rotiskollakaan ei ollut kovin vahva asema. Kuulemma Aether Spellbombien pyörittely ei ole kovin vahva strategia verrattuna Bargainilla 18 kortin nostamiseen.

Kinnusen GB hässäkkä oli näistä dekeistä kovin vastus, jos ei mirroria lasketa, siinä kun ei ole mitään järkeä. Sideltä tulleet Leylinet tosin voittivat minulle enemmän pelejä kuin Kinnuselle itselleen, hahhah. Miksi pelata Yawgmoth's Will tyhjänä graveen, kun voi pelata Bargainin ja nostaa 15 korttia?

Tein heti illan aluksi dekkiin seuraavanlaisen tuunauksen: mehukkaat Tropical Island ja Regrowth mainiin ja Random-Whisper ja Island lootaan. Tein muutaman kerran Regrowth-anskun ihan läpällä ja taisinpa ainakin kerran tehdä tupla-walkitkin. Aloituskädessä olisin mieluummin ottanut Random-Whisperin kuin Regrowthin, mutta kyllä Regrowthikin parani heti tutoroidun Ankestraalin jälkeen. Yksi tuunausvaihtoehto on pelata enemmän Whispereitä. Ne on hyviä. Dark Confidantilla on sama casting cost, joten se voi olla vaihtoehto Whisperille. Whisper kuitenkin nostaa kortit heti eikä kuudestoista päivä ja lifeloss on aina vakio. Eikä tarvi turhaan pelata pieniä miehiä, jotta kaveri saisi muuten turhille poistoille targetteja.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa Nastaboi

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #15 : 15.11.06 - klo 11:05 »
Jos olet Helsinkiin pelaamaan tulossa, niin kannattaa
1. Ennakkoilmoittautua
2. Testata Control Slaveria vastaan, koska se on kontrollin pelaamisessa paras pakka ja sitä pelaa ainakin kolme häiskää. Myös Hyvärisen Keeperiä vastaan kannattaa testailla, koska pienessä metassa se tulee kuitenkin vastaan.

Jos tunget vihreää pakkaan, niin Xantid Swarmit avaavat mahdollisuuksia sidelle. Älä unohda myöskään ESG:a, joka on hyvä Staxia vastaan (jota ei Helsingissä pelata) sekä vaihtoehtoinen voittokeino (lue kenen tahansa Longin pelaajan turnausraportteja).

Tämä olisi pitänyt kysyä jo ennen ylenpalttista värien lisäilyä, mutta mitä mieltä olet Librarysta tässä pakassa? Ensi vuoron Library on vähintäänkin Ancestral, koska kuitenkin pyörähdät aikaisintaan vuorolla 3.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa ilpo

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #16 : 15.11.06 - klo 11:33 »
En ole Helsinkiin tulossa pelaamaan. Oulussa on sunnuntaina myös vintagea. Himottais pelata Time Vault comboa ihan sikana. Se on mauton.

Kikkistä olen itsekin miettinyt. Aloituskädessä se voi olla aika reilu. Olen omani kuitenkin myynyt powerin tieltä pois, joten sitäpä ei ainakaan tarvi vakavissaan miettiä ennen kuin olen sen takaisin hankkinut. Library on sitäpaitsi siistein kortti ikinä.

ESG on varmasti Longissa hyvä stäksiä vastaan, mutta ei TPS sitä tarvi mihinkään. Tepsissä on tarpeeksi basic landeja, joita vastaan ainoastaan Strip Mine -pyöritys toimii. Tangle Wire on paha, mutta sen teho riippuu täysin pelitilanteesta ja muista jarruista. Xantideja tosiaan mietin itsekin ja kuten mainitsin, niiden suurin onkelma taitaa olla se, että tarviiko niitä oikeasti. 4 Duress, 4 FoW on kuitenkin parempi kuin monien pakkojen 4 Mana Drain, 4 FoW.

Keeper ja CS on Mana Drain -pakkoja. TPS on hyvä Mana Draineja vastaan. Duress on erittäin raskas kortti tepsiä vastaan, kuten kaikkia muitakin comboja. Controlli Duresseilla voisi olla paha, jos siinä ei pelattaisi huonoja kortteja kuten Oathit vaikkapa.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa mikko_r

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #17 : 15.11.06 - klo 13:34 »
Oli kyllä raskaita pelejä osa, myönnän. Käytännössä kaikki pelit jotka voitin oli mulla sekä drain että force kädessä. Mutta kaksi peliä kolmesta pelataan sivupöydän avulla, joten jatketaan testatausta torstaina.

Poissa ilpo

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #18 : 15.11.06 - klo 13:39 »
Ajattelin voittaa ekan pelin ja sitten tokan. Eli vain puolet pelataan siden kanssa. Toki sää voit 0-2:n jälkeen goldfishailla menemään sidet sisällä. Torstaina nähdään, saatan muuten laittaa eri dekin testattavaksi. Time Vault on niin siisti kortti, että on vaikea olla pelaamatta sitä. Loputtomat vuorot on hauskaa.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa Nastaboi

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #19 : 15.11.06 - klo 14:13 »
Sunnuntaina on taas Suomen niin parhaassa pääkaupunnissa vintageturnaus.
Niin, Oulustahan tässä puhuttiinkin. Kas kun en heti tajunnut  ::).

Hyvis-Keeper pelaa Durekseja, mutta sitä ei varmaankaan joudu kohtaamaan Oulussa. Mana Drain on huono kontrollikortti, mutta paikoin hyvä mana-akseleraattori. Olen kuullut erinäisten ihmisten uhkailuja laittaa Durekseja Gifts-pakkoihin, mutta toistaiseksi ovat olleet vain päihtyneden uhitteluja vailla rohkeutta ottaa selvin päin moinen askel.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa ilpo

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #20 : 17.11.06 - klo 02:34 »
No eipä päästy vieläkään perkaamaan Juhan kalaa. TS-drafti olikin eri herkkua. 2-1-1 ja holorare.  Ehdinpä draftin aikana ja sen jälkeen taas kyykyttää Oathia. Eka vuoron voittojakin tuli jokunen. Myös Control Slaver otti hyvin pataan. Controllissa ei yksinkertaisesti tunnu riittävän potkua Duressin jälkeen. Jospa FNM:ssä saadaan katiska viritettyä.

Nytpä on holo Akroma, voi pelata Oath-pläniä, käk käk. Vielä kun sais sen holossuksen.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa kolatatti

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #21 : 17.11.06 - klo 12:47 »
En ole Helsinkiin tulossa pelaamaan. Oulussa on sunnuntaina myös vintagea. Himottais pelata Time Vault comboa ihan sikana. Se on mauton.

Pahoittelen jo valmiiksi tietämättömyyttäni ettei siitä tule sitten turpaan myöhemmin.. :)

Millaista komboa nykyisellä Time Vaultin wordingillä voi pelata?

Time Vault, Artifact, 2:
Time Vault comes into play tapped.
If Time Vault would become untapped, instead choose one - untap Time Vault and you skip your next turn; or Time Vault remains tapped.
Tap: Take an extra turn after this one.

Oletan että kyseessä on Mizzium Transrelinquat Time Vaultiksi joka vuoro mutta eikö tuo ole vähän hankala setupata ja manaakin tarvitaan komboksi yllättävän paljon (Time Vault+Mizzium Transrelinquat+sen käyttö = 8 manaa)? Tietenkin on mahdollista käyttää tuo kombo vasta seuraavalla vuorolla jolloin riittää 5 manaa mutta se on toki hitaampaa.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Nastaboi

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #22 : 17.11.06 - klo 14:00 »
Aiheesta on oma topiccinsa yleisellä pakat-osastolla. Kyseessä on juuri mainitsemasi combo, jota kukaan muu kuin ilpo ei olekaan väittänyt hyväksi. Huomaa tosin, että ainoastaan väritöntä manaa tarvitaan, ja sen voi jakaa vaikka kolmelle vuorolle, jolloin 3 väritöntä riittää. Mutta ei liity hirveästi ilpon Tepsiin.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa ilpo

Vs: ilpon TPS - vintage halki, poikki ja pinoon
« Vastaus #23 : 17.11.06 - klo 15:13 »
Mulla oli Workshopeilla höystetty TV-combo. Siinä oli Forcet, Tangle Wiret ja Welderit sekä kilo sinisiä kortteja (Transmute Artifact!). Olihan siinä vielä pari Su-Chiä ja Razormane Masticore. Sillä pieksi fisua ihan satanolla. Joskus pelattiin Giftsissä Belskeriä ja Mana Severancea, combo vaati 9 manaa käyttää heti. TV vaatii vain 8, ja on muuten pirun helppo setupata, jos käyttää Weldereitä ja muutaman Tinkkerin. Su-Chi auttaa setupissa ihan mielettömästi Welderin ja Tinkkereiden kanssa. Mietinkin, jos laittaisi manakiihdytykseksi Workshoppien tilalle Mana Drainit ja muuttaisi dekkiä Control Slaverin suuntaan. Tai sitten laittaa runsaat Vaultit ja Reliquatit ja tursuttelee Duresseilla ja FoWeilla läpi ne. Mahdollisuuksia ois miljoona, pitäs vaan olla enemmän aikaa ja porukkaa testailla. Tuossa combossa on se hieno ominaisuus, että Time Vault ja Transu on tosi hyviä yksinäänkin. Transulla voi ajaa neljää tai viittä päähän ja Time Vaultilla voi härnätä vastustajaa. Ekavuoron Vaultti on aina paska peliliike (jos valehdellaan) ja tekee kaikista muista pakan korteista must-counttereita yllättävän helposti.

Syy miksi kukaan ei ole sanonut TV-comboa hyväksi, on selkeä: kukaan ei ole pelannut sitä!
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.