Sunnuntaina on taas Suomen niin parhaassa pääkaupunnissa vintageturnaus. Tarkoitus olisi sijoittua vähintään finaaliin. Teen tyhmästi ja kerron, mitä pelaan. Pelaan tietysti comboa, koska se on hyvä, kusahtelee aina silloin tällöin ja siinä tapahtuu aina vähän väliä jotain rikkinäistä. En omista Grim Tutoreita, joten en voi pelata mitään Longeja tai Intuition Tendrilssiä. TPS on kuitenkin sairas dekki, joten sitä voi pelata.
Listaan nyt tämänhetkisen mainin. Kerron sitten vaihtoehdoista, joiden takia pää meinaa revetä. Tero vaatii, että korttien perään kirjoitetaan jotain joko typeriä tai itsestäänselviä kommentteja, ISOLLA.
Manabase:
3 Island
3 Swamp
1 Underground Sea
1 Volcanic Island
4 Polluted Delta
1 Flooded Strand
1 Tolarian Academy
5 Moksia (ARVAA mitkä)
1 Black Lotus (paras kortti)
1 Sol Ring
1 Mana Crypt
1 Lotus Petal
4 Dark Ritual
2 Cabal Ritual
Protection:
4 Duress
4 Force of Will
1 Rebuild
1 Echoing Truth
Laitteet:
4 Brainstorm
2 Gifts Ungiven
1 Intuition
1 Recoup
1 Night's Whisper (RANDOMIA on pakassa pakko olla)
1 Ancestral Recall [19:27] <@Teroin> muista laittaa anssiin (MAHTI LAPUTUS)
[19:28] <@Nod> (VOI DEKATA VASTUSTAJAN! LOL!)
1 Time Walk
1 Frantic Search
1 Demonic Tutor
1 Vampiric Tutor
1 Mystical Tutor
1 Mind's Desire
1 Necropotence (Ai, on tulossa pitkä peli? No ei se mitään.. Ajattelin kuolla omaan NECROON!)
1 Yawgmoth's Bargain
1 Yawgmoth's Will
2 Tendrils of Agony (Lifegain ja kova poisto)
Mainissa EI OLE Mana Vaulttia, huomasitko? Vaihdoin sen toiseen Cabal Rituaaliin, koska se on oikeasti ihan pöljä vehje, varsinkin Giftsin tai Intuitionin kanssa.
Mainissa on muutama vähän kyseenalainen korttivalinta: Frantic Search, Night's Whisper, Intuition ja Necropotence. Frantic Search on pelastanut monta monta kertaa, kun on tullut tilanne, että jonkinväristä manaa puuttuu (FS pelastaa yleensä Bargainin kanssa pelin antaen untapata oikeanvärisiä manoja tai Akatemian, joka on combo). Se tekee myös tresholdia, jota ei pidä väheksyä. Cabal Ritualin treshold on sairas.
Night's Whisper on dekin ensimmäinen ns. Turha Kortti. Sen laitoin sisään, kun en keksinyt muutakaan ja halusin kortin, joka tekee aina jotain. Kohta kerron pari dekintuunausmahdollisuutta, ja jos kortteja vaihtuu mainissa, luultavasti NW lentää lootaan.
Intuition on kuin Gifts. Rikkinäinen. Combon setuppaamisene Intuition on loistava: se hakee Rituaalit Bargainiin, Duressit turahdukseen ja jos ei muuta niin perusGG:n Will, Lotus, Recoup.
Necropotence ei ole kyseenalainen. Se on rik ki. Menitkö lankaan?
Olen ajatellut erilaisia muunnoksia dekkiin.
+ Tropical Island / Bayou (tai vaikka molemmat)
+ Regrowth
Tämä muunnos parantaa Intuitionia ja Giftsejä. Lisäksi perinteinen Ancestral, Regrowth, Ansku uusiksi on reilua.
+ LED
Lion's Eye Diamond on pirun hyvä Giftsin kanssa. Tietysti se on hyvä myös muiden vehkeitten kanssa, jotka nostaa kortteja, mutta Giftsattu LOTUS, WILL, LED, RECOUP on hyvä peli. LED antaa nopeutta dekkiin, silti tämä muunnos on se epätodennäköisin. LEDin tilalla Cabal Ritual ajaa yleensä vähintäänkin saman asian. TPS on luonnostaan ns. hitaampi combodekki. Toki se voi voittaa ekalla vuorolla, mutta se tähtää varmoihin kolmos-nelosvuoron voittoihin.
+ Infernal Contract
Infernal Contract nopeuttaa dekkiä. Se on vähän sama kuin LED, nopeuttaa dekkiä mutta samalla jaa kohti all-in peliliikkeitä. IC on myös huono sekä Necron että Bargainin kanssa ja siksi en usko sen selviävän pakkaan asti. Se kuitenkin helpottaisi tilanteita, jossa peli mene topdekkauskilpailuun tai muuten vain manaa on muttei laitteita. TPS kuitenkin on sen verran hidas, että periaatteessa Goblinit voi ajaa yli, jos niille ei tee mitään tai kädessä on hitaan combon vehkeet (Giftsit ilman laitteita). Contract nopeuttaisi, mutta samalla ajaisi all-in tilanteeseen. IC vaatisi pirusti testailua ja viikossa ei siihen välttämättä pysty. Jokatapauksessa aion testailla erilaisia TPS modifikaatioita, sillä dekki on uskomattoman hauska pelata ja vieläpä hyvä.
+ TinkerColossus
TinkerColossus tekee Giftseistä NIIN paljon parempia. Kaikki pelkää Colossusta ja siksi Tinkeriä ei saa giftsillä käteen. Onneksi sen voi Regrowthilla tehdä uusiiksi (jos Regrowth-plän menee dekkiin) tai Recoupata. Eikä haittaa, jos Gifts antaa vaikkapa Ancestral Recallin Tinkerin sijaan. Kolme korttia tekee hyvää. Syy miksei sitä ole pakassa nyt, on yksinkertainen: En omista kiiltävää Colossusta. Ottaisin toisen Tendrilsin pois Tinkerin tieltä ja jonkun randon-jätteen pois Colossin tieltä. Voi olla, että samalla Rebuild vaihtuisi Hurkyl's Recalliin. Colossus pelissä on parempi kuin Colossus kädessä. Colossus antaa Time Walkille muun tehtävän kuin Forcen ruokana olemisen. Tinker voi kyllä pakottaa Mana Vaultin pelaamisen.
+ Misdirection
Maailmalla pelataan paljon Giftsiä. Se pelaa usein Misdirectionia. Minäkin voin pelata sitä, sillä pakassa on tarpeeksi sinisiä kortteja. Ne toimisivat periaatteessa go-off vaiheessa ylimääräisinä Forceina ja muuten vain pelotteena kaverin Ancestral Recallille. Controllia vastaan hyvin potentiaalinen sideplän tai maindeck-muunnos. Oulussa tuskin kuitenkaan ihan valtavasti controllia pelataan. Controllin kuitenkin pieksää Duressilla satanolla, siksi Misdirection ei ole mainissa vielä.
+ Burning Wish
Burning Wish on hyvä kortti. Tykkään siitä. Eikös ollut hyviä argumentteja? Se vie kuitenkin paljon manaa ja edellyttää sideltä aika paljon. Alempana on mahdollisia sidetaktiikoita ja ihanat ideani vievät sideltä paljon tilaa. Se ei ainakaan helpota siden rakentamista, jos sinne pitää laittaa väkisin muutama sorcery, että Burning Wishistä olisi jotain iloa.
Pakasta voi tehdä myös nostaseiskoja käyttävän version, jota olen pelannut aikaisemmin paljon. Siinä erona on tietysti se, että random-kusahtelut vähenevät, kun kaveri ei nosta kolmea Forcea Timetwisteristä.
Vihreän lisääminen mainiin antaa myös hyvin potentiaalisen sideplänin: Oathin. Koska turnaus on proksyton, tulee näkymään enemmän pieniä miehiä kuin proksyturnauksissa. Oath tykkää pienistä miehistä. Yksi mahdollinen sideplän on sidettää FoWit pois ja Oathit sisään. Se tulisi yllätyksenä, JOS en paljastaisi techejä etukäteen. Peruspieksuthan sidettävät Chalicet, Null Rodit ja Pyrostatic Pillarsit sisään, minä taas jotain isoja lihoja, joita ei voisi vähempää kiinnostaa Null Rod pelissä. Sanoinko jo, että Null Rod ja Chalice on aika huonoja vastauksia tätä dekkiä vastaan? Manabase on niin vahva (basic landit on poikaa!), että random Rodi tai Chalice on korkeintaan vain hidaste, jos sitäkään. Wasteland ei tee mitään tätä pakkaa vastaan. Joku saattaa miettiä, miksi mustasinisessä combossa ei pelata maanalaisia meriä kuin yhtä. Vastaus on Wasteland. Esimerkiksi kalan disruptio perustuu suurelta osalta manadenialiin (Wastelandit ja Chalice/Rodi) ja kun negatoin vastustajan disruption, enää tarvitsee vain huolehtia Grizzly Bearssin kokoisista miehistä ja voittaa isolla Tendrilssillä (joka on hyvä lifegain). Vihreä antaa myös pirullisen sideplänin controllia vastaan: Xantid Swarm.
Yksi sideplän on myös MaskNought. Illusionary Mask ja Phyrexian Dreadnought on combo. Sen etuna on yllätys (combo pelaa kakkospelissä miehen, mitämitä?). Haittapuolena se vie sideltä pirusti tilaa. 8 korttia on paljon. Dekissä on paljon tutoreita ja nostoa, joten ainakaan masknoutin löytäminen ei ole onkelma. Olen pelannut pari turnausta masknought-plän mainissa (also known as mäskitepsi). Voitin toisen, toista en. Pakan yllätysetu on suuri, mutta myös random-kusut on yleisimpiä suureksi osaksi lisääntyvien mulliganien takia.
Proksyturnaukseen yksi mahdollinen sideplän nopeita dekkejä vastaan (Longit, Belskerit, Meandeck Tendrilsit ja vaikka koboltsit) on Chalicet sidelle. Combo joka pelaa Chaliceja? Kyllä! Tuleepahan ainakin yllätyksenä.
Suuri osa tekstissä olleista taktiikoista on pohdintaa vailla testituloksia. Kuten itse Stephen Menendian on sanonut, kansa testaa aivan liian vähän siden kanssa, vaikka sen pitäisi olla toisinpäin. Pahimmassa tapauksessa 2/3 peleistä pelataan sidet käytössä ja ilman kunnollista sideä ja kokemusta sen käytöstä ei ole mikään ihme, jos pelit menee pulloperseessä. Nyt entistä viksumpana ja kokeneempana sijoitankin aikaa ainakin pohdiskelutasolla sideen. Edellisen turnauksen side oli järkyttävää skeidaa.
Metagameanalyysia voisin kirjoitella, jos olisin testannut muutakin vastaan kuin Juhan Kalaa tai tylsiä controllipakkoja. No, kala on jätettä. Controlli on helppo voittaa, Duress on vain niin hyvä. Joskus muinoin pelattiin myös FCG:tä, joka on melko bye. Sidessä pidin aina Blue Elemental Blasteja, jotka pistää Pyrostatic Pillarsit ja Lackeyt paskaksi, jotta ei vahingossa voisi hävitä.
Kirjoittelin tämän ilman muistiinpanoja tai hiottua suunnitelmaa, joten unohdin varmaan jotain ehkä olennaista. Lisäilen ketjuun testituloksia, ja jos keksin uusia suunnitelmia, paljastan hölmönä ne jo etukäteen. Onpahan ainakin tasoitusta isomanavintageen. Jos saan partailtua Mikolta kiiltävät Intuitionit, saatan joutua pelaamaan niitä mainissa. Se saattaa johtaa Deep Analysiksiin. Se saattaa johtaa Mana Draineihin. Se saattaa johtaa tylsään controlliin tai manadraincomboon.
Ps. Tarvin kiiltävän Colossuksen ja jotain surkeita oath-miehiä!