Ajattelin tässä joutessani potkia eloa tähän subfoorumiin ja keksustella dekistä. Sourcessa on kaksisen sataa sivua aktiivista keskustelua dekistä, mutta se tuntuu junnaavan täysin paikallaan eikä siellä oikein jaksa palata uudestaan ja uudestaan samoihin asioihin. Lisäksi siellä tunnutaan suosivan enemmän punaista/sinistä spläshiä coren ympärillä nykyään, eikä minua oikein tämä kiinnosta. Ei se oikein mielestäni edes toimi niin hyvin kuin pelkistetympi BG. Liian venytetty manabase johti monissa testauksissa kusahteluihin ja monesti mulliganeihin. Tällä versiolla mulliganit ovat olleet vähäisiä, harva käsi on sellainen mitä ei halua pitää. Olen muutamaan otteeseen tarkoituksella aloitellut oneländereillä tai muuten arveluttavilla käsillä, sillä olen luottanut pakan autopilotoivan minut hyville. Haluan myös mainostaa rakkauttani siihen kuinka hauska dekki on pelata. Sillä se on. Hyvin. Hauska.
Jos pakka ei ole tuttu, niin kyseessä on mid-range control, joka pyörii Veteran Explorer - Cabal Therapy synergian ympärillä. Tarkoituksena on kiihdyttää omia manoja (ohessa myös vastus saa nauttia tästä, mutta useimmat pakat nojaavat niin vahvasti non-basikkeihin, ettei tällä ole suuremmalti väliä) ja pelata spellejä, joiden power level (ja manacost, heheh) ylittää suurimman osan pelatuista lega-lapuista ja top-tier dekeistä. Pakkaan törmäsin reipas vuosi sitten ja ulkoilutin tuolloin legachampseissa BGw versiota Podeilla, Recurring Rectorilla sekä larkkicombolla. Pelasin aivan päin persettä, josta sain paikan päällä että jälkeenpäin ansaitusti huutia. Silti päädyin 3-2-1, joista häviöt belskerille huonon siden vuoksi ja luovutusvoitto mono-b-en-muista-dekin-nimeä, jonka päätteeksi drop viimeiseltä rundilta. Paremmin pelaamalla tahi ihan ennakkoon harjoittelulla olisin varmasti kyennyt parempaan, sillä edellämainitusta syystä pakka pyörii sangen hyvin nykymetassa. Lisäksi sen etuna on sen variaatioiden laajuus, jolla se pystyy muokkautumaan eri meta-ympäristöihin. Tämä on lisäksi sen huono puoli, sillä sen potentiaali on niin laajalla alalla, että vastaava vastausten määrä pitää sen nousemasta konsistentisti top kaseihin isommissa turnauksissa. Syy miksi dekki vain lyhykäisesti käväisi top-tier listalla Sourcessa, jos muistini pelaa oikein.
Return to Ravnica potkaisi Legacyn hereille pääosin kahden lapun, Abrupt Decayn & Deathrite Shamanin vuoksi. Nic Fittiin nämä kaksi päätyivät suurin piirtein joka versioon, sillä ne toivat juuri mitä pakka tarvitsikin. Enemmän interaktiota ja suunnattomasti paremman alkupelin. Tämä helpotti jo ennestään suosiollista match-uppia creaturepainotteisten pakkojen kanssa moninkertaisesti. Zoo, Eva Green, Maverick yms. Vanhat ongelmat eivät kuitenkaan ole kadonneet, nimittäin pahimmat vastukset tuntuvat olevan yhä nopeat combot ja Jace. Näihin osittain löytyi vastaus siden muutoksilla ja mainin discard-lisällä, mutta resolvannut Jace on yhä melko pitkälti GG.
Tässä nykyistä listaa, mitä olen pyöritellyt viime kuukaudet suht voitokkaasti täällä Joensuussa. Pieniä muutoksia tapahtuu silloin tällöin lähinnä viimeisten one-offien kohdalla, mutta tällä hetkellä olen hyvin tyytyväinen Garruk-kaksikkoon. Garruk -> Titan, draw 6 on sangen poikaista. Sylvan Librarya olen tasapainoitellut kolmannen Topin kanssa, mutta en oikein osaa päättää.
4
Verdant Catacombs4
Windswept Heath3
Bayou4
Forest3
Swamp1
Dryad Arbor1
Treetop Village1
Phyrexian Tower1
Volrath's Stronghold4
Veteran Explorer4
Deathrite Shaman1
Kitchen Finks2
Eternal Witness2
Grave Titan1
Primeval Titan4
Cabal Therapy4
Green Sun's Zenith4
Hymn to Tourach3
Abrupt Decay3
Pernicious Deed2
Sensei's Divining Top1
Garruk Relentless1
Garruk, Primal Hunter1
Maelstrom Pulse1
Sylvan Library//
3
Extirpate3
Carpet of Flowers2
Inquisition of Kozilek2
Bitterblossom1
Memoricide1
Thrun, the Last Troll1
Abrupt Decay1
Maelstrom Pulse1
Scavenging OozeKokeiltuja:
*
Liliana of the Veil - Osittain Abrupt Decayn vuoksi olen pudottanut dekistä. Lisäksi tuntui, ettei se tehnyt tarpeeksi.
* 2 Oozea, Thrun & eri utility-miehiä mainissa - Ei tarpeellisia enää
* Rector Nightmare - Kusahteleva ja epämieluisa pelata, 2/10 would not bang.
* Sininen - ei. Tämä on ihan oma dekkinsä.
* Punainen - jättää kylmäksi.
*
Woodfall Primus & vastaavat isot toimitsijat - eivät ikinä ehdi tehdä mitään, sillä peli on jo hävitty/voitettu
Sidepläänit:
Aggrot -> Hymnit ulos. Viimeinen nelikko sisään. Goblin on arveluttanut hieman, sillä se räjähtää käsiin, jos sitä kiihdyttää Veteranilla. En ole varma, että haluaako mieluummin karsia curven yläpäästä, tiputtaa Veteranit ja lisätä discardia.
Dredge -> Hymnit & walkerit ulos. Pulse, Ooze & Extirpatet sisään. Joskus vittuillaakseen playlta myös Inquisitionia, jotta saa Breakthroughn pois.
Combot -> Dekistä riippuen suurin osa poistoista & walkerit pois. Sisään discardia, Memoricide ja extirpatet lisähäiriköinniksi. RiP combot ovat olleet suhteellisen haasteellisia. Omnitell rauhoittui discardin lisäyksellä
Jace -> Tässä menee jo vaikeammaksi. Yleensä tulee sidetettyä 8-15 korttia. Pois lähtevät aina Veteranit ja yksi Titan, loput ovat aika tilanneriippuvaisia. Decayta ja Deediä tulee karsittua yleensä. Bitterblossomit olen todennut hyvin käytännöllisiksi Jacen hidastajiksi.
Gatecrash näyttää näillä näppäimin tarjoavan ei-oota pakalle, mikä on harmi. Toivoisin, että sieltä tulisi jotakin miehekästä tai edes mielekästä kokeiltavaa, vaikkei RtR:n veroisia herkkuja tulisikaan. Noh... Keskustelua.