Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Red Proliferate  (Luettu 2042 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Red Proliferate
« : 03.09.11 - klo 00:37 »
Creature:
R:
4 Grim Lavamancer
3 Hero of Oxid Ridge
4 Stormblood Berserker
4 Stromkirk Noble
=15

Artifact:
2 Contagion Clasp
3 Tumble Magnet
=5

Instant:
4 Volt Charge
=4

Sorcery:
R:
4 Arc Trail
U:
4 Tezzeret's Gambit
=8


Planeswalker:
2 Chandra the Firebrand
3 Koth of the Hammer
=5

Land:
23 Mountain
=23

Post-rotaatio pakkaa suunnitteilla. Päivittelen, jos Innistradin spoilerin myötä ilmaantuu kiinnostavia kortteja - ja tietenkin saadessani käyttökelpoisia vinkkejä. En vielä sideboardia ole lisännyt tälle, koska ei voi juurikaan tietää metasta. Käytännössä varmasti tietenkin artifaktivihaa - esim. Manic Vandaleja, koska ainakin rotaation jälkeen Mirrodin 2.0:n vaikutus on vielä erittäin vahvaa.

Pakan tavoite? Kuten jo toisessa ketjussa totesin:
- +1/+1 countereita olennoille ja Planeswalkerien loyalty
- Proliferate
- ???
- Profit

No niin, ja ennen kuin päästään puheeseen, mitä isot vaniljat tekevät: niitähän ei pakassa ole. Noilla proliferoitavilla tyypeillä on ainakin jonkinasteista evaasiota kaikilla, ja toinen niistä voi hyvinkin päästä lyömään sen merkittävän kerran ennen kuin vastustaja ehtii saada puolustuksiaan pystyyn.

Kortteja, jotka ovat harkinnan arvoisia mielestäni:
-Volt Charge: No, proliferoiva Boltti. Toki se tekisi tismalleen, mitä pakka haluaisi. Mutta toisaalta, sen cmc on 3 - aivan liian iso mielestäni bolttiefektille, kun muu pakka pyrkii pysymään noin alhaisissa maksuissa. Mieluummin nopeahkosti vahinkonsa antavia, "heikompia" kortteja kuten Shock ja Arc Trail vaikka sitten. Niillä saa kuitenkin elintärkeillä alkukierroksilla poistettua mahdollisia esteitä ainakin.
-Contagion Clasp: Poistoa ja toistuvaa proliferointia - mutta jälkimmäinen aina tyyriillä manamaksulla, vaikka siihen tietenkin saisi upotettua kyllä manaa, jos ei olisi parempaakaan pelattavaa kädessä. Mutta päädyin lopulta pudottamaan.
-Ponder: Sininen splashaus sallisi niin mukavasti nostoa - mutta niillä alkukierroksilla, kun tämä on loppujen lopuksi parhaimmillaan, pakka haluaisi mieluummin tehdä jotakin aivan muuta. Lisäksi lähes kaikkia kortteja pelataan jo varmuuden varalta 4-of.
-Grim Lavamancer: En vain mielestäni saa tälle tarpeeksi fodderia, jotta korttia mielestöni kannattaisi erityisemmin pelata. Mieluummin heitin sekaan vaikka sitten Furnace Scampeja, joilla sentään sitä vahinkoa saa ihan kiitettävästi, kun osuvat.
-Shrine of Burning Rage: Tuntuu vain loppujen lopuksi aavistuksen hitaalta, vaikka tämänkin pakan pitäisi ehdä siitä lähes 2xnopea. Toki olisi aivan mahtava finisher - lienee vähintäänkin sidelle menossa, ellei pois otettavaa löydy.

Pakanhan ainakin teoriassa voisi tehdä myös monopunaisena - sen verran pieni on tuo sininen splashi. Käytännössä vain Thrumminbirdit. Mielestäni tosin Thrummingbirdit ovat käytännössä parhaita mahdollisia proliferoijia, ja niillä pakka saa myös ilmapuolustusta tarvittaessa. Ei sillä, että sitä pitäisi pelin sujuessa oikein tarvita. Näin saan myös ainakin periaatteessa paljon monipuolisemman sideboardin, kun sen aika tulee. Ja niin, landeja pelaan aika montaa tällaiseen pakkaan, koska pakalle olisi hyvin tärkeää curvettaa kauniisti ainakin kierrokselle 3-4. Sinistä on noinkin paljon ihan jo sen vuoksi, että se mahdollinen sideboard saattaa vaatia sitä, ja lisäksi suuri osa korteista joka tapauksessa sallii muidenkin värien käyttämisen, joten sininen ei välttämättä ole tiellä. Voi tosin katsoa kyllä tuotakin vielä.

Mielipiteitä ja parannusehdotuksia? Post-Innistradiin tosiaan tarkoitettu, korostan tätä vielä. Arvostaisin, jos tätä ei lukotettaisi sen vuoksi, vaikka olenkin luultavasti turhan hyvissä ajoin, kun puoliakaan setistä ei ole spoilattu vielä. Kuitenkin yleistä, suuntaa antavaa vinkkiä voi antaa hyvin jo tässä vaiheessa (löytyvien korttien pohjalta) ja myöhemmin se olisi kuitenkin vain tiellä.
« Viimeksi muokattu: 03.09.11 - klo 11:21 kirjoittanut VariSami »
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Ru Proliferate (Bloodthirst)
« Vastaus #1 : 03.09.11 - klo 09:34 »
Ihan mitä tahansa muuta, mutta ei Furnace Scamppeja. Ne Lavamancerit ovat todennäköisesti paljon parempi valinta, jopa Goblin Arsonistit auttavat varmemmin bloodthirstin kanssa. Myös Arc Trail kuulostaa vähän erikoiselta valinnalta kun sillä ei saa kolmea yhteen kohteeseen. Incineratet/Volt Charget harkintaan. Ländiä on myös hurjasti ottaen huomioon että kalleimmat spellit ovat 4cc, jonnekin 22-24 välille kannattaisi pyrkiä riippuen muista cästäreistä.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa PertSa

Vs: Ru Proliferate (Bloodthirst)
« Vastaus #2 : 03.09.11 - klo 10:05 »
Lisäisin harkinnan arvoisiin kortteihin myös tumble magnetin. Näppärä tapa pitää vastuksen blokkerit poissa tieltä. Planeswalkerienkin määrää voisi jopa parilla lisätä. Olen Kiven kanssa samaa mieltä scampeista. Lavamancereita tilalle tai arsonisteja tai sitten spikeshot eldereitä, vaikka ability maksaakin maltaita. Sininen väri ei kanssa tällä hetkellä oikein vakuuta, kun ainoa oikeasti sininen kortti on thrummingbird, joka tapaa kuolla kaikkeen. Ottaisin linnut pois ja ne volt charget tilalle. Itse pelaisin myös yhtä tai kahta claspia.

Muutosehdotukset näin näppituntumalla
+ 4 Lavamancer
+ 4 Volt charge
+ 1 Chandra/koth (maun mukaan)
+ 2 contagion clasp
+ 3 tumble magnet

- 4 furnace scamp
- 4 thrummingbird
- 4 shock (nämä tiputtaisin mieluummin kuin arc trailit, mutta tämä on enemmän metagame kysymys)
- 2 land

siniset ländit mountaineiksi. Ja shrinet viimeistään sidelle.
Voi olla että tämän jälkeen on sekoitettu mukaan läjä controllin ja läjä aggron kortteja, eikä pakka toimi yhtään. Testaamalla selviää.

Poissa Paladin

Vs: Ru Proliferate (Bloodthirst)
« Vastaus #3 : 03.09.11 - klo 11:15 »
Itse olen katsellut tuota Innistradissa tulevaa Mikaeus, the Lunarchia counterpelleily ja proliferointi mielessäni. Harmi tavallaan, että Goldmane ja Ajani's Pridemate lähtevät lätkimään Innistradin tullessa (muuten ei kyllä ikävä tule). Valkoinen väri on tietysti este, mutta jospa tuolta tulisi vielä jotakin toimivaa...

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Vs: Red Proliferate
« Vastaus #4 : 03.09.11 - klo 11:35 »
Ok, kieltämättä noin pieni sininen splashi olsii ollut enemmän tiellä ehkä. Katsoo sitten, lähtekkö 'Stradin myötä enemmän esimerkiksi mustan tai valkoisen kanssa leikkimään. Mikaeus on kuitenkin tosiaan ihan asiallinen kortti siinä mielessä - loistava veto muuten - ja ilmeisesti Innistradin vampyyrit ovat musta-punaisia ja tulevat nimenomaan olemaan +1/+1 countereilla leikkijöitä pitkälti.

Hieman Birdin poisjääminen tosin harmittaa kyllä - vaikka totta se kai ehkä on, että se kuolee aivan turhan herkästi. Kun pelaa tosin Puresteeliä, jolla on suhteellisen huono ilmapuolustus, on sitä alkanut arvostamaan vastaan sattuneen Architect-pakan vuoksi. Ja jo aiemmin itse asiassa.

Lisäsin vielä Kothin, koska se ainakin pariaatteessa voi suojella itseään - toisin kuin Chandra. Ja onhan se noista se käyttökelpoisempi monopunaisessa ainakin. Chandra on lähinnä hieno Gambitin ja Chargen kanssa, ja toki sillä saa esim. pingattua yhtä 'Thirstille ilmaiseksi.

Yksittäinen techattu Chandra's Phoenix houkuttaisi, koska se olisi kuitenkin hyvin kierrossa kerran noustuaan. Ehkä tosin jätän sen väliin. Tumble Magneettien tilalle saatan päätyä laittamaan Shrinejä. Aiemmin pelitestaamassani 'Thirst-pakassa niihin saattoi saada countereita aivan järkyttävää tahtia. (aka. Chandra+Volt Charge: 3 lisäcounteria)

Vielä huvin vuoksi godhandausta, kun tällainen spekulaatio tuntuu ainakin englanninkielisillä foorumeilla olevan niin muodikasta. Aivan kuin tällaiset ihannetilanteet tapahtuisivat vähintäänkin joka toisessa pelissä.
Turn 1: Land, Stromkirk Noble
Turn 2: Onnistunut hyökkäys, Land, Stormblood Berserker
Turn 3: Land, Tezzeret's Gambit / Volt Charge
Eli tässä vaiheessa: 1-4 vahinkoa läpi ja pöydällä periaatteessa 3/3 ja 4/4 olennot hyökkäämässä - vuorolla 3. Tosin, oletuksena, ettei vastustaja blokannut Stromkirkin hyökkäystä vuorolla 2. Tosin, vuoron 1 olennot harvemmin tekevät niin tradettamatta, ja tässä vaiheessa peliä vastustaja voi olla vastahankainen tekemään niin - vaikka tietäisi, mihin pakka pyrkii.
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin