Creature:
R:
4 Grim Lavamancer
3 Hero of Oxid Ridge
4 Stormblood Berserker
4 Stromkirk Noble
=15
Artifact:
2 Contagion Clasp
3 Tumble Magnet
=5
Instant:
4 Volt Charge
=4
Sorcery:
R:
4 Arc Trail
U:
4 Tezzeret's Gambit
=8
Planeswalker:
2 Chandra the Firebrand
3 Koth of the Hammer
=5
Land:
23 Mountain
=23
Post-rotaatio pakkaa suunnitteilla. Päivittelen, jos Innistradin spoilerin myötä ilmaantuu kiinnostavia kortteja - ja tietenkin saadessani käyttökelpoisia vinkkejä. En vielä sideboardia ole lisännyt tälle, koska ei voi juurikaan tietää metasta. Käytännössä varmasti tietenkin artifaktivihaa - esim. Manic Vandaleja, koska ainakin rotaation jälkeen Mirrodin 2.0:n vaikutus on vielä erittäin vahvaa.
Pakan tavoite? Kuten jo toisessa ketjussa totesin:
- +1/+1 countereita olennoille ja Planeswalkerien loyalty
- Proliferate
-
- Profit
No niin, ja ennen kuin päästään puheeseen, mitä isot vaniljat tekevät: niitähän ei pakassa ole. Noilla proliferoitavilla tyypeillä on ainakin jonkinasteista evaasiota kaikilla, ja toinen niistä voi hyvinkin päästä lyömään sen merkittävän kerran ennen kuin vastustaja ehtii saada puolustuksiaan pystyyn.
Kortteja, jotka ovat harkinnan arvoisia mielestäni:
-Volt Charge: No, proliferoiva Boltti. Toki se tekisi tismalleen, mitä pakka haluaisi. Mutta toisaalta, sen cmc on 3 - aivan liian iso mielestäni bolttiefektille, kun muu pakka pyrkii pysymään noin alhaisissa maksuissa. Mieluummin nopeahkosti vahinkonsa antavia, "heikompia" kortteja kuten Shock ja Arc Trail vaikka sitten. Niillä saa kuitenkin elintärkeillä alkukierroksilla poistettua mahdollisia esteitä ainakin.
-Contagion Clasp: Poistoa ja toistuvaa proliferointia - mutta jälkimmäinen aina tyyriillä manamaksulla, vaikka siihen tietenkin saisi upotettua kyllä manaa, jos ei olisi parempaakaan pelattavaa kädessä. Mutta päädyin lopulta pudottamaan.
-Ponder: Sininen splashaus sallisi niin mukavasti nostoa - mutta niillä alkukierroksilla, kun tämä on loppujen lopuksi parhaimmillaan, pakka haluaisi mieluummin tehdä jotakin aivan muuta. Lisäksi lähes kaikkia kortteja pelataan jo varmuuden varalta 4-of.
-Grim Lavamancer: En vain mielestäni saa tälle tarpeeksi fodderia, jotta korttia mielestöni kannattaisi erityisemmin pelata. Mieluummin heitin sekaan vaikka sitten Furnace Scampeja, joilla sentään sitä vahinkoa saa ihan kiitettävästi, kun osuvat.
-Shrine of Burning Rage: Tuntuu vain loppujen lopuksi aavistuksen hitaalta, vaikka tämänkin pakan pitäisi ehdä siitä lähes 2xnopea. Toki olisi aivan mahtava finisher - lienee vähintäänkin sidelle menossa, ellei pois otettavaa löydy.
Pakanhan ainakin teoriassa voisi tehdä myös monopunaisena - sen verran pieni on tuo sininen splashi. Käytännössä vain Thrumminbirdit. Mielestäni tosin Thrummingbirdit ovat käytännössä parhaita mahdollisia proliferoijia, ja niillä pakka saa myös ilmapuolustusta tarvittaessa. Ei sillä, että sitä pitäisi pelin sujuessa oikein tarvita. Näin saan myös ainakin periaatteessa paljon monipuolisemman sideboardin, kun sen aika tulee. Ja niin, landeja pelaan aika montaa tällaiseen pakkaan, koska pakalle olisi hyvin tärkeää curvettaa kauniisti ainakin kierrokselle 3-4. Sinistä on noinkin paljon ihan jo sen vuoksi, että se mahdollinen sideboard saattaa vaatia sitä, ja lisäksi suuri osa korteista joka tapauksessa sallii muidenkin värien käyttämisen, joten sininen ei välttämättä ole tiellä. Voi tosin katsoa kyllä tuotakin vielä.
Mielipiteitä ja parannusehdotuksia? Post-Innistradiin tosiaan tarkoitettu, korostan tätä vielä. Arvostaisin, jos tätä ei lukotettaisi sen vuoksi, vaikka olenkin luultavasti turhan hyvissä ajoin, kun puoliakaan setistä ei ole spoilattu vielä. Kuitenkin yleistä, suuntaa antavaa vinkkiä voi antaa hyvin jo tässä vaiheessa (löytyvien korttien pohjalta) ja myöhemmin se olisi kuitenkin vain tiellä.