Mutta miksi tämän kaltaisia väitteitä edelleen kuulee?
Jopa:
http://youtu.be/sZt5YNpX17w?list=PL5d1KNNFArSOwXsOueE5888CfKj91JS3K
Toivottavasti tuo alkaa kohdasta: 18:41
Jos tarvitset nostaa kolmannen ländin ja sinulla on fetchi pöydässä sekä yksi myy ländi.
Missä kohtaa kannattaa fetchata. ennen drawwia? vai onko väliä?
kannattaisiko bantata fetchaamista vaikka sitten joutusikin mennä huonommille väreille kun pelaa vaan randomia pakan päältä eikä käytä tätä yhtä/kahta väriä minkä olisi jo fetchannut.
Jep ei rakenneta deckkiä sen perusteella että mono red agroon pistettäisiin fetchejä.
entä kun vihu fetchailee epä optimaaleissa paikoissa tai/ja perustelee fetchaus päätöksiään sillä, että haluaa tehdä todennäköisemmäksi että nostaa/ei nosta tiettyä ländiä?
onko prosentit tässä käänteisessäkin esimerkissä olemattomat?
Jos tarvitset nostaa kolmannen ländin ja sinulla on fetchi pöydässä sekä yksi myy ländi.
Jos nyt käsitin pohdinnan oikein:
Pelaat Burnia\monoväristä aggroa, tarvitset pultin pakan päältä, sinulla on fetchi pöydässä - kannattaako hakea vastustajan endissä se yksi land pois pakasta?
TCGPlayerin artikkelin kolmas kuvaaja kertoo hyvin, että tällä ei ole tilastollisesti mitään merkitystä. Vasta vuoron ~40 paikkeilla alkaa näkyä edes erotettavaa vaikutusta. Näin pitkiksi Burnia pelattaessa pelit eivät kuitenkaan pääsääntöisesti jatku. Burnissa fetchit auttavat Lavamanceria ja landfallia. Joskus myös Delveä.
Joo, ländimäärien todennäköisyydet seiskassa on samat kuin Johnsonin artikkelissa. Lisähuomiona vielä Artun tuloksista, että fetchausmetodissa on pientä epärealistisuutta, kun neljällä basicilla onnistutaan ottamaan keskimäärin yli 4 life lossia, ja tällöin myös slimmausefektit lienevät yliarvioituja (?), jos ohjelma laski ottaneensa ländin kirjastosta näissä 5+ fetchin tapauksissa.
Eikö tämä asia ole loppuunkäsitelty, ja taisit ne perustelut jo esittää miksi yksivärisessä pakassa ei fetsejä pelata syyttä. Lavamancer, sensein toppi ja vastaavat ovat syy, muussa tapauksessa fetsit pysyköön poissa.
vau life and learn. Nyt on kaikki koettu! Ilmeisesti tämän logiikan voi heittää huit hait hiivattiin jos pelaa formaatin kaikkein nopeinta monopunaista agroa standardissa!
Kuulema koskaan ei ole pari life lossia merkannut mitään ja se teoreettinenkin yhden ylimääräisen spellin nostaminen on arvossaan.
nimimerkillä eräskin tuomarikokelas näin virkkoi.
Harmittaa oikein kun ei oo niin verbaalisesti lahjakas siinä tilanteessa kasvotusten, että voisi edes kerran perustella tämän pointin niin, että vastapuoli sen ymmärtää. No mutta siinähän fetchailee kyllä magicikissa on tilaan meille kaikille,
Kun kyseessä on tuomari kokelas ja kuitenkin täysin perillä ilmeisesti tästä matematiikasta mikä on kyseessä niin melkein pistää kysymään. halutaanko näillä 8 punaisella fetchillä standardissa 20manan(?) deckissä kenties harjoitella oman deckin shuflaamista vai nostaa pelaamansa deckin per kortti hintaa jonkun verran.
no juu...joku muu tehköön laskelmansa ja perustelkoon hänelle, että miksi deckin manabase on päin hemmettiä rakennettu. Minä tyydyn toteamaan, että tässä on kyllä semmoinen Magic myytti ettei taikauskosta tai/ja fetchien "cooleudesta" taideta päästä koskaan eroon!
harmi.
Jos tarttet pakan päältä sen pultin ens draw stepissä tai häviit, ja sulla on se fetchi tiskissä, niin fetchaat 100% ajasta ennen drawia, 10/10 would fetch again. Saat ilmaset lisäpromillet pultille ilman downsidea. Fetchaamatta jättäminen tossa tilanteessa ois vähän sama ku rupeis vegaaniks. No upside, only downsides.
En ole ollenkaan samaa mieltä. On mielestäni huomattavasti todennäköisempää että häviät pelin siihen yhden lifen menetykseen kuin että fetchaus parantaisi mitattavalla tavalla nostoja. Omissa peleissäni fetchit säilyy käyttämättä kunnes niiden käytölle on syytä. Sen verran monta peliä on ratkennut yhden lifen eroon.
Jos tarttet pakan päältä sen pultin ens draw stepissä tai häviit
Fetchit on värinkorjausta ja lavamanceria varten, muuten suosittelen miettimään mieluumin 1-2 korttia enemmän deckissä(vaikuttavat enemmän kuin pari fetchausta monovärisessä), nämä siis laskevasta landcountista kun en fetchaile vähentääksesi landien määrää...
Nosto %iin voin kertoa salaisuuden: et edes teoriassa pelaa juuri sitä peliä tai tilannetta ikinä enää uudestaan, jos pakan päällä olisi ollut voitto ja fetchasit pokeriteoreettisesti oikein, kusit pelisi. Jos sivu-universumit, jotka eivät muita kilpailijoita kiinnosta ovat prioriteettsi kuuntele ammattilaista 8).
En ole ollenkaan samaa mieltä. On mielestäni huomattavasti todennäköisempää että häviät pelin siihen yhden lifen menetykseen kuin että fetchaus parantaisi mitattavalla tavalla nostoja. Omissa peleissäni fetchit säilyy käyttämättä kunnes niiden käytölle on syytä. Sen verran monta peliä on ratkennut yhden lifen eroon.Jos tarttet pakan päältä sen pultin ens draw stepissä tai häviit
Esimerkki:
Oletetaan, että pultti on ollut drawilla ja on menossa vuorolle 7.
Seuraavalla vastustajan vuorolla edessä on varma häviö, mutta kuten aiemmin tässä ketjussa on oletettu, voi pulttipelaaja voittaa omalla vuorollaan pelin eikä pakassa ole läänien lisäksi muita "kuolleita" kortteja.
Pakassa on 60 korttia, joista tyypillisessä pultissa noin 18 on läänejä.
Aloituskäteen nostetaan 7, jolloin pakkaan jää 53.
Oletetaan, että käteen sattuu lähes optimitilanne pultilla, eli 2 maata ja 5 muuta korttia.
Nyt pakassa on jäljellä 16 lääniä 53 kortista eli ~30,2%
Tässä kohtaa pelaaja on nostanut 6 korttia pakastaan, joista keskimääräisesti 2 on läänejä ja fetchannut kerran, joten pakassa on jäljellä 46 (53-7) korttia, joista maita on 13 eli ~28,3%. Tämä on myös todennäköisyys nostaa lääni, mikäli fetchausta ei tapahdu.
Pelaajalla on pöydällä fetchi, jolla voi vähentää yhden "kuolleen" kortin pois pakastaan ja hän käyttää sen ennen nostoaan. Tämä vähentää pakasta samanaikaisesti yhden maan (13->12) sekä yhden kortin (46->45). Maita on nyt pakassa ~26,7%.
Tästä voidaan todeta, että pelaajalla on nyt (1-0,267)-(1-0,283) = 0,016 eli 1,6% suurempi todennäköisyys olla nostamatta lääniä.
Johtopäätöksenä yleensä kannattaa fetchata, koska se kasvattaa todennäköisyyttä nostaa relevantti kortti tilanteesta riippumatta.
Vaikka olet trolol, niin lifegain ei vain tee tarpeeksi voittojen eteen. Mustassa lekaviritelmässä tykkään delve mekaniikan takia pelata fetsejä hautaan ja Tombstalkerin tiskiin. Onko liian hidas koko deck. En ainakaan lekassa ole tuolla pärjännyt ja jos lisäisi Gurmag Anglerin, niin huonontuisiko ennestään sitten. Aina minulle on kyllä sanottu, että ei pelata thinnauksen takia välttämättä Fetchiä.
Monivärisissä bantissa, rockissa olen fetsillä ettinyt tosiaan tarvittavat manat hilanderissa ja lekassa. Ihan must be.