Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa  (Luettu 9467 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa freedfromthereal

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #30 : 03.10.12 - klo 11:07 »
Fair enough. Lähinnä tuossa kiltaboosterihommassa kaiketi ihmetytää se, miksi väen vängällä tehdään tuollaisia gimmick -tyyppisiä muutoksia, jotka vain lisäävät varianssia jo alunperin volatiiliin formaattiin.

Jos vaikka jotkut tykkäävät  kyseisestä muutoksesta? Ja minun mielestäni kiltapussi vähentää varianssia eikä lisää sitä. Itse kun siitä killan valinnasta osasin etukäteen päätellä minkälainen dekki todennäköisemmin tulee olemaan, ja lo and behold, sellainen sieltä tuli kahteen kertaan. Tokalla kerralla dekki jopa osapuilleen rakensi itsensä.

Se nyt vain on niin  että magicissa satunnaiselementti on aina mukana. Sen kanssa vain on elettävä. Ei niitä sealedeitä ole pakko pelata jos ei halua, ainakaan prellussa.
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa luma

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #31 : 03.10.12 - klo 11:28 »
Ja minun mielestäni kiltapussi vähentää varianssia eikä lisää sitä. Itse kun siitä killan valinnasta osasin etukäteen päätellä minkälainen dekki todennäköisemmin tulee olemaan, ja lo and behold, sellainen sieltä tuli kahteen kertaan.

Nyt ei taidettu varianssilla tarkoittaa sitä, miten paljon eri väriyhdistelmien teko pelaajan poolista vaihtelee, vaan sitä miten paljon pakkojen laatu vaihtelee (minkä kasvaminen kiltapussien vaikutuksesta on jo moneen kertaan todettu).

Lainaus


Tokalla kerralla dekki jopa osapuilleen rakensi itsensä.


Tämä ei kuulosta mitenkään pelitaitoa lisäävältä tai muutenkaan hyvältä asialta.
Lainaus

Se nyt vain on niin  että magicissa satunnaiselementti on aina mukana. Sen kanssa vain on elettävä. Ei niitä sealedeitä ole pakko pelata jos ei halua, ainakaan prellussa.

Totta, mutta jotkin asiat lisäävät ja jotkin asiat vähentävät sitä.

Poissa SahtiAine

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #32 : 03.10.12 - klo 11:42 »
"Jos ette tykänny kiltakassista ei oo pakko pelata prellussa." -huutelut.

Jos nautittavuusasteikolla ysin arvoinen tapahtuma tippuu arvosanaltaan kasiin kannattaa siihen edelleen osallistua. Kannattaa myös ilmaista järjestäjille että nyt ei ollu ihan niin hauskaa ja hyvä tapahtuma kun viimeksi tästä syystä.

Onko teillä sellainen periaate että jos joku asia josta pidätte erittäin paljon menee pikkusen huonompaan suuntaan niin ensimmäinen reaktio on: "En osallistu enää!"

Poissa freedfromthereal

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #33 : 03.10.12 - klo 11:44 »
Lainaus

Tokalla kerralla dekki jopa osapuilleen rakensi itsensä.


Tämä ei kuulosta mitenkään pelitaitoa lisäävältä tai muutenkaan hyvältä asialta.

Ei, mutta korttipooleistahan tässä keskusteltiin.

ONTOPIC: Vituttaa suomalaisten iänikuinen kitinä kaikesta, varsinkin asioista joihin ei voi vaikuttaa  kuten WotCin ideoista. 
« Viimeksi muokattu: 03.10.12 - klo 11:56 kirjoittanut freedfromthereal »
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa Rancid-

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #34 : 03.10.12 - klo 11:51 »
"Jos ette tykänny kiltakassista ei oo pakko pelata prellussa." -huutelut.

Jos nautittavuusasteikolla ysin arvoinen tapahtuma tippuu arvosanaltaan kasiin kannattaa siihen edelleen osallistua. Kannattaa myös ilmaista järjestäjille että nyt ei ollu ihan niin hauskaa ja hyvä tapahtuma kun viimeksi tästä syystä.

Onko teillä sellainen periaate että jos joku asia josta pidätte erittäin paljon menee pikkusen huonompaan suuntaan niin ensimmäinen reaktio on: "En osallistu enää!"

Ei, mutta jos se tiputetaan sinne kuutosen tienoille *köhköhPTQsafessaköh* niin sitten en osallistu. Lisäksi huolestuttava kehityssuunta ja mitä näitä nyt on. Edelleen mietityttää, onko tää se asia mihin esim. MPR-jutuista säästetyt rahat meni, ja jos on, se närkästyttää.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa tekintakka

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #35 : 03.10.12 - klo 12:00 »
Nuha.

Tämän lisäksi nakertaa hieman tämän ketjun kiltaboostereihin kääntynyt keskustelu; Eikö tästä RtR:n myötä tulleesta uudistuksesta voisi tehdä omaa threadia ja lätkästä sinne mielipidekyselyä sekaan? Nähtäisiin sitten foorumin pienellä otannalla (uskallanko arvioida että tulisi 40 - 80 vastausta) onko muutos ollut pelaajien mielestä hyvä vai huono.

EDIT: Se siirtyi, hurraa.
« Viimeksi muokattu: 03.10.12 - klo 12:09 kirjoittanut tekintakka »

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #36 : 03.10.12 - klo 12:08 »
[Ilahduttaa] "Pro" pelaajien närkästyminen kun lisätään hieman varianssia aloittelijoille suunnattuun turnaukseen. Ainakin siinä turnauksessa jossa itse pelasin samat vanhat naamat siellä pärjäsi silti. Jos nyt itselle sattui huono pooli niin onhan se kiva että voi jotain syyttää (kiltapussia), ihan kuin se sealed ei ennen tätä olisi ollut siitä kiinni mitä avaat.
« Viimeksi muokattu: 03.10.12 - klo 12:14 kirjoittanut luma »

Poissa Polari

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #37 : 03.10.12 - klo 12:19 »
asioista joihin ei voi vaikuttaa  kuten WotCin ideoista

Kannattaa myös ilmaista järjestäjille että nyt ei ollu ihan niin hauskaa ja hyvä tapahtuma kun viimeksi tästä syystä.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Thalian

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #38 : 03.10.12 - klo 12:47 »
Jos nyt itselle sattui huono pooli niin onhan se kiva että voi jotain syyttää (kiltapussia), ihan kuin se sealed ei ennen tätä olisi ollut siitä kiinni mitä avaat.

Luitko tätä keskustelua ollenkaan vai etkö vain ymmärtänyt siitä mitään?

Poissa Thalian

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #39 : 03.10.12 - klo 12:50 »
Lisäksi huolestuttava kehityssuunta ja mitä näitä nyt on. Edelleen mietityttää, onko tää se asia mihin esim. MPR-jutuista säästetyt rahat meni, ja jos on, se närkästyttää.

Tähän liittyen: Tuossa jokunen päivä sitten arvioitiin vähän aktiivisen turnauspelaajapopulaation kokoa ja päädyttiin sellaiseen lukuun, että tällä seasonilla about 300 000 pelaajaa on kerännyt vähintään yhden PW-pisteen (luvussa on paljon epävarmuuksia, mutta se lienee silti about oikeassa kokoluokassa). Kun kokonaisharrastajamäärä on jotain 12 miljoonaan (Hasbron ilmoittama virallinen luku), niin ei ihme, että muutokset ovat yhä casuaalimpaan suuntaan.

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #40 : 03.10.12 - klo 12:57 »
Luitko tätä keskustelua ollenkaan vai etkö vain ymmärtänyt siitä mitään?
Luin kyllä kokonaan, viestini postasin "Asia joka ilahdutti" ketjuun, mutta se siirrettiin ylläpidon toimesta tänne. Siksi se saattaa vaikuttaa vähän "out of place". En ole siis eri mieltä, mutta huvittaa kyllä jostain yhdestä prellusta valittaminen.

Poissa monkoosi

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #41 : 03.10.12 - klo 13:09 »
 Mä en oikein usko, että kiltapussit on oikee tapa casuaaleillekkaan. Varmaan helvetin kivaa ku Ville 14-v. tulee turnaukseen innoissaan pelaamaan Rakdosta ja poolissa ei vaan oo mitään väreille. No Ville vittuuntuneena tekee toisen värisen pakan tai koska kilta valittiin niin tekee paskimman kiltapakan ikinä. Tulee varmaan kiva pelikokemus 0-6 vailla toivoa voittaa edes gamea.
  Casualit tykkää varmasti oheishärpäkkeistä, ylimääräsistä korteista ja sen sellasesta, eikä ne muitakaan haittaa. Kuitenkin jos on asia mistä monet ei tykkää ja juuri kukaan ei ole hirveän innostunut niin voisi tyhmempi kuvitella ettei suunta ehkä ollut oikea. Mitä tulee "ihmiset jaksaa itkeä" kommentteihin niin ihan puhdas analyysi varianssin lisääntymisestä luulis kertovan ettei kyseessä ole puhtaasti mielipideasia vaan taustalla on selvää faktaa. Pelissä kyllä riittää jo itsessään varianssia kortinnoston suhteen ei sitä tarvi väkisin lisätä formaattiin jossa sitä on muutenkin jo runsaasti.
 

Poissa Thalian

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #42 : 03.10.12 - klo 13:13 »
En ole siis eri mieltä, mutta huvittaa kyllä jostain yhdestä prellusta valittaminen.

Pointtinahan nyt onkin se, että ei varsinaisesti valiteta yhdestä prellusta, vaan järjestelmästä sinänsä.

Poissa Rancid-

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #43 : 03.10.12 - klo 13:14 »
Sanoinkin toisaalla jo, että mulle ois ollut ihan fine koko kiltasysteemi JOS se olis toteutettu esim. seitsemäntenä buusterina, jossa on 8 kiltavärien korttia jakaumalla 5 common, 2 uncommon, 1 rare/mythic ja lisäksi prellufoili. Näin olis saatu sille valitulle killalle runsaahko buusti kortteja, sisältäen kaksi oncolor-rarea, aiheuttamatta kuitenkaan nyt käytetyn systeemin varianssiongelmaa (eli sitä että osumista riippuen sait 5 - 7,5 buusterin edestä tavaraa mistä rakentaa dekin).
« Viimeksi muokattu: 03.10.12 - klo 13:17 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Thalian

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #44 : 03.10.12 - klo 13:17 »
Mä en oikein usko, että kiltapussit on oikee tapa casuaaleillekkaan. Varmaan helvetin kivaa ku Ville 14-v. tulee turnaukseen innoissaan pelaamaan Rakdosta ja poolissa ei vaan oo mitään väreille. No Ville vittuuntuneena tekee toisen värisen pakan tai koska kilta valittiin niin tekee paskimman kiltapakan ikinä. Tulee varmaan kiva pelikokemus 0-6 vailla toivoa voittaa edes gamea.

Mitä noista casualisteista voisin arvella, niin valittua kiltaa pelataan, tuli muista pusseista mitä vain, ja tappiot otetaan vastaan ihan sellaisenaan, kun ei voittoja varsinaisesti odotetakaan ja jokainen voitto "kovemmasta pelaajasta" tuottaa kyllä tarinaa. Lisäksi varianssin kasvattaminen nimenomaan parantaa huonompien pelaajien asemaa, sillä ei se parempi pelaaja voita huomattavasti parempaa dekkiä läheskään joka kerta. Kyllä pystyn näkemään, miksi tämä uudistus on tehty, mutta ei se silti itseäni varsinaisesti sykähdytä.

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #45 : 03.10.12 - klo 13:19 »
Mitä tulee "ihmiset jaksaa itkeä" kommentteihin niin ihan puhdas analyysi varianssin lisääntymisestä luulis kertovan ettei kyseessä ole puhtaasti mielipideasia vaan taustalla on selvää faktaa. Pelissä kyllä riittää jo itsessään varianssia kortinnoston suhteen ei sitä tarvi väkisin lisätä formaattiin jossa sitä on muutenkin jo runsaasti.
http://www.youtube.com/watch?v=dSg408i-eKw Sen suuremmin ottamatta kantaa mitä Ville 14-v. haluaa se että lisätään varianssia=tuuria ei automaattisesti tarkoita etteikö taidolla silti pärjäisi. Aivan sama parku oli hiljattain Miracle mekaniikasta.

Poissa Rancid-

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #46 : 03.10.12 - klo 13:26 »
Aivan sama parku oli hiljattain Miracle mekaniikasta.

...joka etenkin Bonfireen pultattuna on typerintä Magicia sitten Bloodbraid Elfin.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa monkoosi

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #47 : 03.10.12 - klo 13:34 »
se että lisätään varianssia=tuuria ei automaattisesti tarkoita etteikö taidolla silti pärjäisi.

 Eipä tätä kukaan yritä väittääkkään. Ei tää nyt oo näin vaikea asia. Kyse ei oo mistään totaalisista asioista vain siitä, että setin "gimmick" ei ollu nyt hirveen optimaalisesti toteutettu ja toisin olisi ollut parempi.

Poissa Padishar

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #48 : 03.10.12 - klo 13:55 »
Lisävarianssi ei tietenkään ole poikaa, mutta itseäni tuossa kiltapussisysteemissä harmitti eniten se, että ei päässyt rakentamaan sealed-pakkaa kuten sealed-turnauksissa yleensä. Varsinkin multicolor-formaateissa sealed-pakan rakentaminen on melkoinen puzzle, mutta nyt se vesittyi kiltapussin takia kohtuu triviaaliksi touhuksi. Toki oli edelleen vaihtoehtoina tehdä joko 2- tai useampivärinen pakka, tai jopa hylätä kilta kokonaan, mutta kyllä pääosin pakanrakennus oli huomattavasti tylsempää kuin prelikoissa muuten (poislukien MBS).

Draftikaan ei olisi kovin hääviä, jos ensin avataan kiltapussi ja katsotaan mikä sen sisältö on, ja sen jälkeen saa kaksi RtR-pussia, jotka draftataan niiden jo avatun 15 kortin lisäksi. Onko se nyt sitten kivaa olla melkein pakotettuna siihen tiettyyn väriyhdistelmään, tai sitten jos jotain muuta meinaa draftata niin pakan taso kärsii huomattavasti.

Poissa monkoosi

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #49 : 03.10.12 - klo 14:42 »
 Repesin totaalisesti tolle sun draftille kyllä. Siinäpä ois typeistä jaloin!

Poissa freedfromthereal

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #50 : 03.10.12 - klo 15:32 »
Kannattaa myös ilmaista järjestäjille että nyt ei ollu ihan niin hauskaa ja hyvä tapahtuma kun viimeksi tästä syystä.

Joku järjestäjä voiskin kertoa kuinka paljon WotC järjestäjiä kuuntelee, asia kiinnostaisi.

Itse en osaa päätellä asioita kuin ehkä siitä että Poromagia ilmaisi etusivullaan menneen viikonlopun olleen jonkin  sorttinen ennätys osanottajien määrässä, ja siinäkin lauantaiprellussa missä olin oli 78 osanottajaa. Näin ollen on vaikea lähteä suoraan sanomaan kiltaboosteri-ideaa huonoksi.

Aiheeseen liittyen: pistäkää menemään vaikka vetoomus että prellussa voisi valita kiltojen lisäksi vaihtoehdon "killaton" jolloin saa yhden tavallisen boosterin kiltaboosterin sijasta, jos se vaikka parantaisi mieltä. Prellukortti randomilla tjsp.
« Viimeksi muokattu: 03.10.12 - klo 15:35 kirjoittanut freedfromthereal »
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa luma

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #51 : 03.10.12 - klo 15:44 »
Joku järjestäjä voiskin kertoa kuinka paljon WotC järjestäjiä kuuntelee, asia kiinnostaisi.

Jokaisen prellun jälkeen on pyydetty palautetta ja sitä olen myös lähettänyt. Sen enempää en tiedä palautteen tehosta.

Lainaus
Itse en osaa päätellä asioita kuin ehkä siitä että Poromagia ilmaisi etusivullaan menneen viikonlopun olleen jonkin  sorttinen ennätys osanottajien määrässä, ja siinäkin lauantaiprellussa missä olin oli 78 osanottajaa. Näin ollen on vaikea lähteä suoraan sanomaan kiltaboosteri-ideaa huonoksi.

Törkeästi väitän ilman mitään perusteita, että syynä oli ennemminkin Ravnica kuin kiltaboosterit. Se on kyllä totta, että osallistujaennätyksiä rikottiin joka puolella (kuten on tehty myös muutamissa aiemmissa prellussa, kun Magicin suosio kasvaa koko ajan).

Poissa SahtiAine

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #52 : 03.10.12 - klo 15:58 »
Padishar tiivisti erittäin hyvin sen keskeisimmän harmituksen aiheen. Joskus prelluissa tuntee itsensä neroksi kun kasaa vaikeasta poolista hyvän pakan ja vielä pärjää sillä. Tässä prellussa ennemmin hävetti kepittää pelaajia sillä sairaalla 7.5 boosterin poolilla. (Kiltakassista Corpsejack menace prelefoil, Lol-troll, golgari decoy, golgari keyrune, Dreg Mangler + ainakin viisi hyvää commonia dekkiin. Poolin muut raret jotka osuivat väreille Deadbridge goliath ja toinen lol-troll.) Kun kasasin golgari kortit jotka katsoin pelikelpoisiksi pöydälle valinnanvaraa oli noin 35 kortin verran ja oli varaa jättää esim 2/4 reach ukot sidelle. Mun mielestä kaksiväriseen ihan liikaa.

Toinen iso miinus oli jatkuva prele-holoja vastaan pelaaminen. Varmaan on sen unto-uudenpelaajankin mielestä kivaa hävitä about jokainen matsi turnauksessa samaan Hypersonic Dragoniin varsinkin kun oma lemppari infect Carnival Hellsteed ei ihan osoittaudukaan yhtä kovaksi kortiksi.

Poissa Rancid-

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #53 : 03.10.12 - klo 16:02 »
Esan kommentista se toinen ääripää on sitten tässä hyvälaatuisessa valokuvassa: http://www.students.tut.fi/~rikola/modo/izzet.jpg

(josta tosin Avenging Arrow vaihtui vielä 1U 0/4 millausseinäksi)
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Goat of Yuggoth

Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
« Vastaus #54 : 04.10.12 - klo 03:57 »
Sanoinkin toisaalla jo, että mulle ois ollut ihan fine koko kiltasysteemi JOS se olis toteutettu esim. seitsemäntenä buusterina, jossa on 8 kiltavärien korttia jakaumalla 5 common, 2 uncommon, 1 rare/mythic ja lisäksi prellufoili. Näin olis saatu sille valitulle killalle runsaahko buusti kortteja, sisältäen kaksi oncolor-rarea, aiheuttamatta kuitenkaan nyt käytetyn systeemin varianssiongelmaa (eli sitä että osumista riippuen sait 5 - 7,5 buusterin edestä tavaraa mistä rakentaa dekin).

Tämäntyyppistä pussia oletin tuosta kiltapussista, melkein kuin semi-random runko, johon sitten Taunot ja Tainat Peräerkkilän yläasteeltakin osaa liimata ne loput sopivat kortit päälle. Kosiskelis vielä enemmän uusia pelaajia ja casualisteja, itellä kun tuppaa pakkojen rakentelu olla aina sitä teemasta haaveilua. Tällasella systeemillä voitais taata (melkein varmasti) se, että saat pelattua sitä kiltaa mitä halusit. Tähän prelluun en ite päässyt osallistumaan paikkojen loppumisen takia, vaikka kävinkin paikan päällä spektaattorina sitten katselemassa kun pikkuhiljaa alkaa ne otsasuonet pullottaa paskan poolin takia. Noh, säästyinpähän suurelta vitutukselta, eikä sitten enää Gatecrashissa vituta jos on sama tilanne koska tietää että paskaa se on kaikilla tuurittomilla.

Mitä tulee varianssiin/tuuriin, kyllä tuo pussi tuntuisi näennäisesti lisäävän sitä. Kun miettii että on 2,5 kasa, joka on random, niin varianssilla on iso merkitys, enemmän kuin sillä pelkällä kuudennella pussukalla. Jos sieltä iskee pelkkää killan väristä edes semihyvää, niin onhan se toki parempi kuin että saat sateenkaaripaskaa ja yhden kiltaan sopivan pommin.

~Goatee