Jäsentelin vähän korttilistaa:
Jos pakan on tarkoituksena voittaa pääasiassa creatureiden tekemään vahinkoon, tarvitset enemmän ja isompia creatureita. Alkuun pääsee hyvin tekemällä esim. 20 land+20 creature+20 enchantment/instant/sorcery-koostumuksellisen pakan. Tällä ei ehkä voiteta turnauksia, mutta keittiönpöydällä sillä saa kohtalaisesti toimivan pakan. Sinisen suuremmat ukot ovat aika usein kalliita tai niillä on ikäviä haittapuolia (etenkin vanhemmissa sarjoissa). Toisen värin lisääminen auttaisi ehkä tähän asiaan. Mustalla ja valkoisella löytyy myös käyttökelpoisia lentäviä miehiä, jos siinä teemassa haluaa pysyä. Toinen vaihtoehto on pyrkiä esim. unblockable miehiin kuten
invisible stalker,
keymaster rogue tai
metathran soldier phantom warriorin kavereiksi sekä näille voimannostoa esim. equipmenteilla tai enchantmenteilla (näin sinun ei tarvitse pelata kalliita miehiä ja manaa jää counterointiin helpommin). Yhtä kaikki pakka tarvitsee miesvoimaa, koska muuten se ainoastaan viivyttää vastustajan peliä nostamatta ratkaisuja itse ollenkaan.
Pakassasi on erittäin paljon instantteja, jotka counteroivat toisten spellejä. Yleensä counterspelleillä ostetaan aikaa siihen, että saadaan itselle voiton avaimet käteen, esim. isoja creatureita lyömään tai combo pyörähtämään, jne. Toinen käyttö countereille on poistaa vastustajan pelaamat avainkortit, kuten juuri ne isot creaturet jne. Itse vaihtaisin jokusen counterspellin ym. kortin juuri creatureihin. Rewind on kallis counterspell ja sen tuoma landien untappausetu kyseenalainen, koska pakassasi ei ole kortinnoston ohella muuta paljon manaa maksavaa instanttia, johon voisit nuo manat käyttää.
Poistaisin myös kalliimmat korttia nostavat kortit, kuten inspiration/divination/dream cache. Jos haluat counteroida, et halua käyttää manaa kalliisiin kortinnostoihin, kun pitäisi vielä creatureitakin saada pelattua. impulse, portent ja brainstorm toimivat enemmänkin pakan päälliosan jalostukseen, eli niiden avulla pyrit varmistamaan, että nostat seuraavaksi jotakin hyödyllistä. Vastaava kortti on esim. ponder.
Jos pelaat pakassa abductionia, mind controllia ja sleepiä, et välttämättä halua pelata viittä creatureita counteroivaa spelliä. Ensisijaisesti näillä tähdätään vastustajan isoihin tai muuten voimakkaisiin ukkoihin, joita pakasta riippuen ei välttämättä tule kovin paljoa. On mahdollista, että kädessäsi on tällöin 2-3 turhaa korttia, joiden tilalla voisit pelata jotain muuta. Näiden kokonaismäärä kannattanee vähentää ehkä yhteensä n. neljään, koska pakkaasi jää silti spellejä, joilla voit counteroida tarvittaessa myös creatureita.
Psychic spiral ja elixir of immortality vaikuttavat vähän irrallisilta pakkaan. Molemmilla on toki käyttönsä, mutta et halua saada molempia käteesi samassa pelissä, kun ne ikäänkuin syövät samaa leipää graveltasi. Psychic spiral pakan ainoana millaavana effectinä on melko tehoton. Eliksiiri sentään antaa vähän lisäelämää.
Ihan hirveän kalliita kortteja en lähtisi tässä vaiheessa varta vasten hankkimaan pakkaan. Esim. ehdotettu snapcaster mage on melko hintava ja peliesi alkutaipaleella et välttämättä tahdo sitoutua ainoastaan yhteen pakkaan tekemällä siihen kalliita hankintoja. Vähemmän kilpailuhenkisenä pelaajana olen itse aina pitänyt mtg:ssä juuri siitä, että voin vaihtaa pakan teemaa ja värejä, jos vanha alkaa kyllästyttää.
Tuossa muutamia ajatuksia siitä, mihin suuntaan pakkaa voisi lähteä kehittämään. Parempiakin totuuksia saattaa löytyä. Kokeilemalla löydät sitten korttikantaasi, pelityyliisi ja -seuraasi sopivan pakan.