Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Gatecrash  (Luettu 153853 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Reflektio

Vs: Gatecrash
« Vastaus #210 : 07.01.13 - klo 14:38 »
Pitääpä prelluissa sitten muistaa varoa mahdollista Biovisionary+Stolen Identity-comboa.

Seuraavat löytyy ainakin Poromagian facebooksivulta:
(click to show/hide)
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa Padishar

Vs: Gatecrash
« Vastaus #211 : 07.01.13 - klo 14:48 »
Limitedissä 17 ländin pakoissa on keskimäärin hieman yli 4 ländiä 10 kortissa, joten kertaheitolla toisen millaaminen vaatii aika ison äksän Mind Grindille. Tässä valossa en pitäisi sitä minään limitedin parhaana korttina. One-shottaamiseen tarvittaneen normaalipeleissä kymmenisen manaa, jota ei normaalisti ehdi kasaamaan.

Tuo draw 3 menee kyllä aina UG-pohjaiseen pakkaan.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Gatecrash
« Vastaus #212 : 07.01.13 - klo 15:25 »
Jos kerran Dimir saa vahvan millausteeman niin se voi olla kova vaihtoehto prelluissa, tosin se sitten vaatii vielä niiden korttien aukaisua ja todennäköisesti hyvien vehkeiden pitää olla commoneita/uncceja. Ainakaan vielä ei mitään tätä tukevaa ole näkynyt ja veikkaankin että millausvekottimet ovat unc/rare linjalla ihan vaan limitedin takia (samoin kuin Sands M13:ssa).
« Viimeksi muokattu: 07.01.13 - klo 16:11 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Eibon

Vs: Gatecrash
« Vastaus #213 : 07.01.13 - klo 15:59 »
http://wiki.mtgsalvation.com/article/Gatecrash tietää kertoa kiltapomot
prerelease cards, were:

    * Boros: Foundry Champion
    * Dimir: Consuming Aberration
    * Gruul: Rubblehulk
    * Orzhov: Treasury Thrull
    * Simic: Fathom Mage

Poissa luma

Vs: Gatecrash
« Vastaus #214 : 07.01.13 - klo 16:09 »
http://wiki.mtgsalvation.com/article/Gatecrash tietää kertoa kiltapomot
prerelease cards, were:

    * Boros: Foundry Champion
    * Dimir: Consuming Aberration
    * Gruul: Rubblehulk
    * Orzhov: Treasury Thrull
    * Simic: Fathom Mage

Nuo ovat prellukortit, eivät kiltapomot. Simicin pomoa ei ole vielä spoilattu, mutta muut neljä ovat:
 - Orzhov: Obzedat, Ghost Council
 - Boros: Aurelia, the Warleader
 - Dimir: Lazav, Dimir Mastermind
 - Gruul: Borborygmos Enraged

Poissa Reflektio

Vs: Gatecrash
« Vastaus #215 : 07.01.13 - klo 16:10 »
Pienikin millaus voi olla limitedissä kohtalokas eikä se välttämättä kovin montaa myllykorttia kysy että saa opponentin pakan tuhlattua hautaan, mutta kyllä tuo tosiaan menee limitedin ulkopuoliseksi kortiksi kuitenkin - varsinkin tietenki ku limitediä pelataan useimmiten 1v1. Mut on toi silti kyllä pirun kova lappu, prelluissakinhan kun x=6 voi jo olla erittäinkin iso haitta jos ei kovin montaa pommikkaampaa korttia ole boostereista noussut tai pakkaan laitettu, ja jos nimenomaan ne vielä sattuvat menemään hautaan Mind Grindillä (ja/tai exileen Nightveil Specterillä).

http://wiki.mtgsalvation.com/article/Gatecrash tietää kertoa kiltapomot
Promot*, ei pomot.
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa luma

Re: Vs: Gatecrash
« Vastaus #216 : 07.01.13 - klo 16:17 »
Pienikin millaus voi olla limitedissä kohtalokas eikä se välttämättä kovin montaa myllykorttia kysy että saa opponentin pakan tuhlattua hautaan, mutta kyllä tuo tosiaan menee limitedin ulkopuoliseksi kortiksi kuitenkin - varsinkin tietenki ku limitediä pelataan useimmiten 1v1. Mut on toi silti kyllä pirun kova lappu, prelluissakinhan kun x=6 voi jo olla erittäinkin iso haitta jos ei kovin montaa pommikkaampaa korttia ole boostereista noussut tai pakkaan laitettu, ja jos nimenomaan ne vielä sattuvat menemään hautaan Mind Grindillä (ja/tai exileen Nightveil Specterillä).

Tässä kohtaa pitänee palauttaa mieleen ikiaikainen fakta millauksesta: sillä ei ole mitään väliä ennen kuin koko pakka on tyhjennetty, koska yhtä todenäköisesti millaat vastustajan pommikortin gravelle kuin autat vastustajaa nostamaan sen nopeammin.

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Gatecrash
« Vastaus #217 : 07.01.13 - klo 16:22 »
Kun X on 6 se millaa semmoset 14-18 korttia mikä ei yksinään riitä tekemään mitään. Älkää nyt hyvät ihmiset sitten laittako tätä "pommia" yksin pakkaan ilman muuta millia (/jotain joka hyötyy millauksesta). Jos pelaat 8 manan spellin jossa käytännössä lukee "Do nothing" veikkaan että sulle häviämisen lisäksi vielä nauretaan ja ihan syystä.

Poissa teemuhy

Vs: Re: Vs: Gatecrash
« Vastaus #218 : 07.01.13 - klo 16:36 »
Pienikin millaus voi olla limitedissä kohtalokas eikä se välttämättä kovin montaa myllykorttia kysy että saa opponentin pakan tuhlattua hautaan, mutta kyllä tuo tosiaan menee limitedin ulkopuoliseksi kortiksi kuitenkin - varsinkin tietenki ku limitediä pelataan useimmiten 1v1. Mut on toi silti kyllä pirun kova lappu, prelluissakinhan kun x=6 voi jo olla erittäinkin iso haitta jos ei kovin montaa pommikkaampaa korttia ole boostereista noussut tai pakkaan laitettu, ja jos nimenomaan ne vielä sattuvat menemään hautaan Mind Grindillä (ja/tai exileen Nightveil Specterillä).

Tässä kohtaa pitänee palauttaa mieleen ikiaikainen fakta millauksesta: sillä ei ole mitään väliä ennen kuin koko pakka on tyhjennetty, koska yhtä todenäköisesti millaat vastustajan pommikortin gravelle kuin autat vastustajaa nostamaan sen nopeammin.

Jos vastustajalla on tutoreita pommiin, niin millaus auttaa hieman. Jos ei, niin millaaminen auttaa silloin, kun saat vastuksen niin vähiin kortteihin, että voit puolustautua tulevaa pommia vastaan, vaikka se ei menisikään millatessa gravelle. Jotkut kinkut pystyy pitämään rannalla muutaman vuoron.

Kaikesta tästä huolimatta tuo äksämillaus on aika paska. Siisti sidetech belskeriä vastaan. (ei)
11:31:56<@Teroin> valkonen on parempi väri ku sinine

Poissa Rancid-

Vs: Re: Vs: Gatecrash
« Vastaus #219 : 07.01.13 - klo 16:38 »
Siisti sidetech belskeriä vastaan. (ei)
Ei niin, koska: Mind Funeral
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Gagis

Vs: Gatecrash
« Vastaus #220 : 07.01.13 - klo 16:46 »
Kyllä tuota kiltamaagia limitedissä pelaa hymyssä suin, mutta toistaiseksi spoilerit eivät ole tarjonneet oikeastaan yhtään mitään Boros-teemaiseen standardidekkiin, eikä tuokaan weenieaggroihin istu. No ehkä lopuissa spoilereissa on kunnon käyttistä.
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa Reflektio

Vs: Gatecrash
« Vastaus #221 : 07.01.13 - klo 16:49 »
Lumalta hyvä pointti, joskin meinasin nimenomaan että
1. joko millaa vastustajaa sillä vasta selkeästi pelin puolivälin jälkeen/loppuvaiheessa ts. niin paljon kuin vain pystyy, tai
2. millaa sen yhden kerran ja toivoo parasta, muttei silti tietenkään jos on jotain muuta mitä pelata vaan vasta esim. kohdan 1 mukaan taaai kun ei ole mitään muuta mitä pystyy tekemään.

Moniko X-costin spelli itse asiassa on ollut hyvä limitedissä? Vihree, musta ja valkonen Zenith ehkä? Mutta yleisesti, kuinka hyviä ne on edes, ja onko Clan Defiancessa minkäänlaista limitedpotentiaalia?
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Gatecrash
« Vastaus #222 : 07.01.13 - klo 16:55 »
Moniko X-costin spelli itse asiassa on ollut hyvä limitedissä? Vihree, musta ja valkonen Zenith ehkä? Mutta yleisesti, kuinka hyviä ne on edes, ja onko Clan Defiancessa minkäänlaista limitedpotentiaalia?
Jos pysytään millausteemassa niin Increasing Confusion yksinäänkin jo kortti. Hyviä X spellejä limitediin on vaikka kuinka monta Fireballista Entreat the Angelsiin. Clan Defiance tulee olemaan kova, varsinkin jos vihulla on lentureita niin blowout potentiaalia löytyy.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Gatecrash
« Vastaus #223 : 07.01.13 - klo 17:01 »
Moniko X-costin spelli itse asiassa on ollut hyvä limitedissä? Vihree, musta ja valkonen Zenith ehkä? Mutta yleisesti, kuinka hyviä ne on edes, ja onko Clan Defiancessa minkäänlaista limitedpotentiaalia?

Fireballista lähtien lähes kaikki poltot nyt ainakin...
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Reflektio

Vs: Gatecrash
« Vastaus #224 : 07.01.13 - klo 17:08 »
Jos pysytään millausteemassa niin Increasing Confusion yksinäänkin jo kortti. Hyviä X spellejä limitediin on vaikka kuinka monta Fireballista Entreat the Angelsiin. Clan Defiance tulee olemaan kova, varsinkin jos vihulla on lentureita niin blowout potentiaalia löytyy.
Jep mietinkin että Defiance jyrää kyllä sitten... Mutta mitä helvettiä, jos Increasing Confusion on hyvä, niin kait Mind Grind sitä parempi Confusionin flashbackista huolimatta on, kun ottaa huomioon että Confusionin X on korttien tarkka määrä, kun taas Grindissä se on landien määrä, joiden välillä hyvin todennäköisesti on muitakin kortteja sitten - ei kai se niin suuressa tehoerossa yksi värillinen mana lisää tunnu missään?

Pakkaan ei tule kortteja lisää (huom. pakan shuffletusta takaisin libraryyn ei ole näkynyt tässä setissä ainakaan vielä) mutta lifeä saa kerättyä esim. lifelinkillä (joita on näkynyt ainakin lifelinkkiä jakava Angelic Skirmisher), joten en nyt ihan niin suuresti ymmärrä damagea tekevien X-spellien suosimista yli myllykorttien, kun pakkakin on niin pieni. Kavahdan limitedissä kyllä huomattavasti enemmän kymmenen kortin myllytystä kuin kymmenen damagen diilausta - siis jos itseeni tulisi, tietenkin.
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa coly

Vs: Gatecrash
« Vastaus #225 : 07.01.13 - klo 17:10 »
Eikä niistä zenitheistäkään yksikään tainnu olla huono. ja mitä tuohon defianceen tulee niin suosittelen laittamaan limited pakkaan jos pystyy.

Poissa Augustus

Vs: Re: Vs: Gatecrash
« Vastaus #226 : 07.01.13 - klo 17:11 »
Tässä kohtaa pitänee palauttaa mieleen ikiaikainen fakta millauksesta: sillä ei ole mitään väliä ennen kuin koko pakka on tyhjennetty, koska yhtä todenäköisesti millaat vastustajan pommikortin gravelle kuin autat vastustajaa nostamaan sen nopeammin.

Sen verran saivartelen, että jos millaa alle puolet jäljellä olevasta pakan koosta, niin silloinhan todennäköisyys auttaa vastustajaa nostamaan kortti X nopeammin on suurempi. Jos taas millaa yli puolet, joutuu kortti X todennäköisemmin hautausmaalle kuin jää pakkaan. Oli miten oli, melkoista manamäärää tuo X-millaus vaatii, että sillä pelejä voitettaisiin. Siitä päästäänkin tähän:

1. joko millaa vastustajaa sillä vasta selkeästi pelin puolivälin jälkeen/loppuvaiheessa ts. niin paljon kuin vain pystyy, tai
2. millaa sen yhden kerran ja toivoo parasta, muttei silti tietenkään jos on jotain muuta mitä pelata vaan vasta esim. kohdan 1 mukaan taaai kun ei ole mitään muuta mitä pystyy tekemään.

Jos kourassa (tai koko pakassa) ei ole X-taikaa, joka tehdäkseen jotain vaatii valtavasti manaa, ei päädy niin todennäköisesti tuon kakkoskohdan jälkimmäiseen tilanteeseen. Se tilalla kun voi pelata jotain, joka tekee, esim. jotain ukkoa. Ykköskohta edellyttää melkoista junnausta, ja kakkoskohdan eka pointti onkin yhtä tyhjän kanssa.

Pikaedit:

Jep mietinkin että Defiance jyrää kyllä sitten... Mutta mitä helvettiä, jos Increasing Confusion on hyvä, niin kait Mind Grind sitä parempi Confusionin flashbackista huolimatta on, kun ottaa huomioon että Confusionin X on korttien tarkka määrä, kun taas Grindissä se on landien määrä, joiden välillä hyvin todennäköisesti on muitakin kortteja sitten - ei kai se niin suuressa tehoerossa yksi värillinen mana lisää tunnu missään?

...joten en nyt ihan niin suuresti ymmärrä damagea tekevien X-spellien suosimista yli myllykorttien, kun pakkakin on niin pieni. Kavahdan limitedissä kyllä huomattavasti enemmän kymmenen kortin myllytystä kuin kymmenen damagen diilausta - siis jos itseeni tulisi, tietenkin.

Onhan noilla nyt valtava ero: jos täräyttää ensin Confusionilla vaikka 7 (kahdeksalla manalla) ja sen jälkeen uudestaan X=7, niin siinähän voi ollaki pakka mennyttä. Kun kahdeksalla manalla täräyttää Grindia (X=6), siinä menee se n. 15 korttia, ja vastustaja jää rimpuilemaan vaikka kuinka moneksi vuoroksi, eikä välttämättä ole enää mitään, jolla jatkaa millausta. Tärkein ero on siis juuri se, että Increasing Confusion voi hoitaa millauksen yksin, kun taas Grind isollakaan X:llä ei välttämättä vie hommaa loppuun saakka. Jos millaamisella ei pysty voittamaan, se on merkityksetöntä tai jopa haitallista.

Ja tietenkin 10 vahinkoa päähän on vaarallisempaa, kuin 10 kortin millaaminen. Ne loput lämät voi kuitenkin jauhaa vaikka niillä lukuisilla ukoilla, tai se kymppi voi hoittaa homman loppuun saman tien. Useimmiten hoitaisikin, sillä turpaanvetokisaan joudutaan aika monta kertaa useammin kuin dekkaantumiskisaan. Jos millaaminen kavahduttaa, niin se on sitten vain korvien välissä: kyllä 10 vahinkoon häviää ihan varmasti todennäköisemmin.



« Viimeksi muokattu: 07.01.13 - klo 17:24 kirjoittanut Augustus »

Poissa Rancid-

Vs: Gatecrash
« Vastaus #227 : 07.01.13 - klo 17:21 »
Tullaanpa nyt taas kollektiivisesti pois sieltä kujalta.

- 10 pinnaa päähän mieluummin kuin 10 kortin myllyt? En tiedä miten tämän väitteen absurdiutta pystyisi kuvaamaan. Totean siis vain että olet aivan järkyttävän väärässä.
- Increasing Confusion oli pelilappu siinä formaatissa, koska
a) omaan suuhun millaamista oli joillekin pakoille pakollista ja jopa kannattavaa harrastaa, joten millattavaa oli vähemmän;
b) yhdellä kortilla 3*X:n millaaminen on jo aika puhku efekti jos X >= 8,
c) sen ekan X:n pystyi laittamaan nollaan, jolloin olikin kädessä "XUU: mill 2*x" -ylläribonus.
- Ja kuten tässä on jo monella suulla sanottu: millaaminen kannattaa vain ja ainoastaan silloin, kun siitä aiheutuvalla dekkaamisella voittaa. Muuten se on tempon, manan ja korttien hukkaan heittämistä. Vastustajan parhaiden korttien myllyttämisen mahdollisuus on merkittävyydeltään epsilonin luokkaa.
« Viimeksi muokattu: 07.01.13 - klo 17:24 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Gatecrash
« Vastaus #228 : 07.01.13 - klo 17:26 »
Jep mietinkin että Defiance jyrää kyllä sitten... Mutta mitä helvettiä, jos Increasing Confusion on hyvä, niin kait Mind Grind sitä parempi Confusionin flashbackista huolimatta on, kun ottaa huomioon että Confusionin X on korttien tarkka määrä, kun taas Grindissä se on landien määrä, joiden välillä hyvin todennäköisesti on muitakin kortteja sitten - ei kai se niin suuressa tehoerossa yksi värillinen mana lisää tunnu missään?
Jos pakassa on 17/40 landia niin se X=2,35 keskiarvolta siinä Mind Grindissa. Sanotaan nyt vaikka että tehdään 8 manalla Mind Grind=14,1 korttia keskiarvolta, 8 manan Increasing Confusion (gravelta) 14 korttia + siinä Increasing Confusionissa on vielä se ns. "etupuoli" jolla voit millata vielä x määrän. Increasing Confusion millaa siis lähes koska tahansa enemmän (toki myös vieden enemmän manaa). Se on parempi kortti.

Tuohon damage X spellit on huonompia kuin millaus vastaavat en oikeesti pysty sanomaan mitään. En vaan pysty seuraamaan logiikkaasi, mutta todetaan vaikka että asia on tietenkin siitä riippuvainen mitä pakka haluaa tehdä (miten se voittaa).

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Gatecrash
« Vastaus #229 : 07.01.13 - klo 17:27 »
On syynsä että on voitu printata lappu joka 2cc:llä millaa 10 lappua. Ei ole voitu printata pulttia joka 2cc:llä tekee kymmenen päähän (Mana Clash -klausuuli).

Ja ne X-poltot ovat hyviä koska ne poistavat äijiä ja satunnaisesti lopettavat pelin päähän ammuttuna.
« Viimeksi muokattu: 07.01.13 - klo 17:29 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Padishar

Vs: Re: Vs: Gatecrash
« Vastaus #230 : 07.01.13 - klo 17:30 »
Sen verran saivartelen, että jos millaa alle puolet jäljellä olevasta pakan koosta, niin silloinhan todennäköisyys auttaa vastustajaa nostamaan kortti X nopeammin on suurempi. Jos taas millaa yli puolet, joutuu kortti X todennäköisemmin hautausmaalle kuin jää pakkaan. Oli miten oli, melkoista manamäärää tuo X-millaus vaatii, että sillä pelejä voitettaisiin. Siitä päästäänkin tähän:

Tuo ei taida pitää kuitenkaan paikkaansa. Jos oletetaan, että peli päättyy 5 vuoron päästä voittoosi ellei vastustaja ehdi nostaa 20 kortin pakastaan tiettyä outtia, ei siihen nostotodennäköisyyteen vaikuta yhtään se, että millaatko vastustajaltasi 0, 5, 10 vai 15 korttia saman tien. Joko se outti on korttijoukossa 1-5, 6-10, 11-15 tai 16-20. Jokaiseen näistä on 25 % todennäköisyys. Jos tilanne tuntuu vaikealta kuvitella, niin asiaa voi auttaa, jos millaisi kortit sokkona (eli ei näe, että menikö se outti gravelle vai ei).

Ja Reflektiolle vielä ännäs vahvistus siihen, että 10 damagea voittaa paljon useammin kuin 10 kortin millaus. Ja lisäksi Increasing Confusion millaa toisen kahdessa vuorossa jos on vaikkapa 8 manaa käytössä (7+14), olettaen että peli ei ole ihan alkumetreillä mennyt end gameen. Tuo uusi millausvehje ei juuri loista x=6:lla vielä.

Poissa Augustus

Vs: Re: Vs: Gatecrash
« Vastaus #231 : 07.01.13 - klo 17:40 »
Tuo ei taida pitää kuitenkaan paikkaansa. Jos oletetaan, että peli päättyy 5 vuoron päästä voittoosi ellei vastustaja ehdi nostaa 20 kortin pakastaan tiettyä outtia, ei siihen nostotodennäköisyyteen vaikuta yhtään se, että millaatko vastustajaltasi 0, 5, 10 vai 15 korttia saman tien. Joko se outti on korttijoukossa 1-5, 6-10, 11-15 tai 16-20. Jokaiseen näistä on 25 % todennäköisyys. Jos tilanne tuntuu vaikealta kuvitella, niin asiaa voi auttaa, jos millaisi kortit sokkona (eli ei näe, että menikö se outti gravelle vai ei).

No ok, mä en nyt tuossa huomioinutkaan yhtään sitä, kuinka kauan peli jatkuu, ja varsinaiseen nostotodennäköisyyteen viittaaminen olikin virheellistä. Lähinnä nyt vaan se, että kortti X on todennäköisemmin vielä pakassa kuin gravella millaamisen jälkeen, jos millaa alle puolet.

Tuossa esimerkissä on varmaan joku ehdollisen todennäköisyyden jekku, jota onkin kyllä hankala hahmottaa: jos on vain se yksi kortti kahdessakymmenessä, joka auttaa, niin tuntuisi, että kannattaa heittää kortteja pönttöön jos voi heittää esim. sen 15. Todennäköisemminhän se tietty outti hautaan joutuu kuin jää pakkaan nostettavaksi niillä viidellä nostolla. Toisaalta jos se jää viimeiseen vitoseen, niin sitten se nousee varmasti niillä viidellä nostolla.
« Viimeksi muokattu: 07.01.13 - klo 17:50 kirjoittanut Augustus »

Poissa Padishar

Vs: Re: Vs: Gatecrash
« Vastaus #232 : 07.01.13 - klo 17:50 »
Toki jos oletetaan, että peli jatkuu oletettavasti todella monta vuoroa eteenpäin, kannattaa aina millata edes se yksi kortti, koska silloin on ainakin mahdollisuus päästä eroon tuosta outista. Halusin vain postata korjatakseni tämän virheellisen havainnon:

Sen verran saivartelen, että jos millaa alle puolet jäljellä olevasta pakan koosta, niin silloinhan todennäköisyys auttaa vastustajaa nostamaan kortti X nopeammin on suurempi.

On totta, että jos 20 kortin joukossa on 1 outti, niin millaamalla kolme korttia se outti nousee todennäköisemmin, jos se ei millaannu. Mutta koska siinä on se mahdollisuus, että se outti millaantuu noiden kolmen kortin joukossa, se tasoittaa sen nostotodennäköisyyden juuri siihen samaan arvoon 1/20. Tämä päättely siis pitää tehdä ennen kuin päättää että millaako kolme vai ei, ja jos se tuntuu epäloogiselta, niin voi miettiä tilannetta silloin, että millaa 3 korttia sokkona. Tällöin vastustajan draw stepissä on edelleen 17 korttia pakassa ja 3 gravella, ja mikä tahansa näistä 20 kortista voi olla haluttu outti. Eli pakan päällimmäinen kortti on vastaus todennäköisyydellä 1/20.

Sama pätee siihen, että millää 15 korttia noista kahdestakymmenestä. Tällöin on todennäköisesti millannut sen outin, mutta edelleen sillä päällimmäisellä pakan kortilla on 1/20 mahdollisuus olla se outti (ja jälleen jos millasi sokkona, niin tilanteen hahmottaa paremmin).

Poissa Eibon

Vs: Gatecrash
« Vastaus #233 : 07.01.13 - klo 17:52 »
eiköhän tuo millauslappu ole syytä käyttää limitedissä vasta kun (17 - vihun ländien määrä pöydässä, ja gravella) < X, eli sillä voittaa sitten heti, ellei opponentti ole tehnyt temppuja ja tunkenut 18 ländiä deckkiin.
« Viimeksi muokattu: 07.01.13 - klo 17:56 kirjoittanut Eibon »

Poissa Padishar

Vs: Gatecrash
« Vastaus #234 : 07.01.13 - klo 17:58 »
eiköhän tuo millauslappu ole syytä käyttää limitedissä vasta kun (17 - vihun ländien määrä pöydässä) < X, eli sillä voittaa sitten heti, ellei opponentti ole tehnyt temppuja ja tunkenut 18 ländiä deckkiin.

Tuo oli erinomainen havainto, ja se kiteyttää hyvin sen, kuinka huono tuo uusi millaus-äksä on. Tarkoitan huono semmoisessa peruspakassa, jossa ei ole muuta millausta tai nimeomaan jarrua/manakiihyä sen verran, että tarvittavan manamäärän saavuttaa ennen kuin itseltä on henki poissa. Eli silloinkin kun vastustajalla on 9 ländiä pöydässä, tarvitset 11 manaa saadaksesi saletit 17 ländin pakkaa vastaan. Kovin usein ei pelit mene ihan noin pitkälle (tai muutenhan jotain 10 manan kortteja pelattaisiin limitedissä).

Poissa mork

Vs: Gatecrash
« Vastaus #235 : 07.01.13 - klo 18:02 »
eiköhän tuo millauslappu ole syytä käyttää limitedissä vasta kun (17 - vihun ländien määrä pöydässä, ja gravella) < X, eli sillä voittaa sitten heti, ellei opponentti ole tehnyt temppuja ja tunkenut 18 ländiä deckkiin.

Paljon yleinsä drafti pelissä on landia pöydässä? luulisin et yleinsä 6-8landin jälkeen ollaan kuolleita noin keskimäärin
eli tarviit joku x = 9-11 tehdäksesi tästä "win the game" lapun
ja se ei mielestäni ole lähellekkään tarpeeksi nopea
jos sulla on paljon ramppia niin ehkä sitten tai muuta mil kamaa mutta en pidä kyllä itse tätä "pommina" yksinään pakassa eli increasing confusion >>> tämä

*edit aika sama vastaus kuin yllä mutta jätetään nyt kumminkin ;D

Poissa Augustus

Vs: Re: Vs: Gatecrash
« Vastaus #236 : 07.01.13 - klo 18:03 »
Sama pätee siihen, että millää 15 korttia noista kahdestakymmenestä. Tällöin on todennäköisesti millannut sen outin, mutta edelleen sillä päällimmäisellä pakan kortilla on 1/20 mahdollisuus olla se outti (ja jälleen jos millasi sokkona, niin tilanteen hahmottaa paremmin).

Sokkomillailun avulla tilanne kyllä kirkastuu. Noita pohtiessa helposti haksahtaa siihen, että miettii todennäköisyyksiä eri tilanteille millaamisen jälkeen eikä sitä, millä todennäköisyydellä yksi kortti nousee. Jos kysymyksen asettelee niin, että jos 20 kortin pakasta millataan 15, niin millä todennäköisyydellä kortti X on haudassa, niin se on tietenkin eri asia kuin se, että sekoitetaan 20 korttia joissa mukana kortti X, heitetään sitten 15 menemään ja napataan yksi ja kysytään todennäköisyyttä X:n nappaamiselle.

Ei uskoisi, että mäkin joskus osasin nämä tosi hyvin :P Kummasti sitä taantuu arkiajattelun tasolle. Eiköhän tämä (jälleen kerran) taas osoittanut, miksi random palasen millaamiselle pakasta ei ole perusteita pommien kalastelun toivossa.

Poissa teemuhy

Vs: Gatecrash
« Vastaus #237 : 07.01.13 - klo 18:28 »
millaaminen kannattaa vain ja ainoastaan silloin, kun siitä aiheutuvalla dekkaamisella voittaa. Muuten se on tempon, manan ja korttien hukkaan heittämistä. Vastustajan parhaiden korttien myllyttämisen mahdollisuus on merkittävyydeltään epsilonin luokkaa.

Kavuilla ajaminen kannattaa vain ja ainoastaan silloin, kun sillä tehdyllä vahingolla voittaa.
11:31:56<@Teroin> valkonen on parempi väri ku sinine

Poissa Eibon

Vs: Gatecrash
« Vastaus #238 : 07.01.13 - klo 19:49 »
Onko jollain jotain perusteita sille miksi Obzedat, Ghost Council on yli parinkympin irtolappu? viiden vaikean manan 5/5 joka drainaa joka vuoro 2 ja flikkeröi itsensä vihujen sorceryiden ulottumattomiin.
 

Poissa Anssi

Vs: Gatecrash
« Vastaus #239 : 07.01.13 - klo 19:53 »
Onko jollain jotain perusteita sille miksi Obzedat, Ghost Council on yli parinkympin irtolappu? viiden vaikean manan 5/5 joka drainaa joka vuoro 2 ja flikkeröi itsensä vihujen sorceryiden ulottumattomiin.

Mites ajattelit tappaa sen?
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä