Poromagia

Kirjoittaja Aihe: [GER] G/x Ramp 2016 Edition  (Luettu 36177 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rhaderis

[GER] G/x Ramp 2016 Edition
« : 21.09.15 - klo 22:25 »
GO BIG OR GO HOME!


Paluu juurille, elikkä monoGeetä kehiin!

Land (37)
1x Blighted Woodland
1x Canopy Vista
1x Cinder Glade
1x Dust Bowl
1x Encroaching Wastes
18x Forest
1x Mosswort Bridge
1x Myriad Landscape
5x Snow-Covered Forest
1x Stomping Ground
1x Tectonic Edge
1x Temple Garden
1x Temple of the False God
1x Treetop Village
1x Wasteland
1x Yavimaya Hollow


Creature (33)
1x Acidic Slime
1x Avenger of Zendikar
1x Courser of Kruphix
1x Dungrove Elder
1x Eternal Witness
1x Fierce Empath
1x Gaea's Revenge
1x Genesis Hydra
1x Hornet Queen
1x Mistcutter Hydra
1x Mwonvuli Beast Tracker
1x Nissa, Vastwood Seer
1x Obstinate Baloth
1x Overgrown Battlement
1x Pelakka Wurm
1x Polukranos, World Eater
1x Primeval Titan
1x Rampaging Baloths
1x Reclamation Sage
1x Rofellos, Llanowar Emissary
1x Sakura-Tribe Elder
1x Scavenging Ooze
1x Sylvan Primordial
1x Terastodon
1x Terra Stomper
1x Thragtusk
1x Thrun, the Last Troll
1x Vine Trellis
1x Wall of Blossoms
1x Wall of Roots
1x Woodland Bellower
1x Wurmcoil Engine
1x Yavimaya Elder


Planeswalker (5)
1x Garruk, Caller of Beasts
1x Garruk, Primal Hunter
1x Garruk Wildspeaker
1x Nissa, Worldwaker
1x Ugin, the Spirit Dragon


Enchantment (3)
1x Mirri's Guile
1x Song of the Dryads
1x Sylvan Library


Instant (3)
1x Beast Within
1x Summoner's Pact
1x Worldly Tutor


Sorcery (19)
1x Cultivate
1x Edge of Autumn
1x Explore
1x Explosive Vegetation
1x Farseek
1x Green Sun's Zenith
1x Harmonize
1x Hunting Wilds
1x Into the North
1x Kodama's Reach
1x Nature's Lore
1x Nissa's Pilgrimage
1x Primal Command
1x Rampant Growth
1x Ranger's Path
1x Skyshroud Claim
1x Sylvan Tutor
1x Three Visits
1x Tooth and Nail


Keskittyminen ramppaamiseen on viety äärimmäisyyksiin, ei kuitenkaan ihan EDH-tasolle.

4kpl neljän manan "hae kaks lääniä peliin" ovat siksi mukana että t3 mieluusti sellaisen saisi pelattua. Suurin osa listoista ei näihin edes koske, yritän tehdä jotain erilaista. Jotta t3:n neljä manaa käytössä onnistuisi, pelaan viittä ukkoa (kolme manaseinää, Sakke ja Rofellos) ja seitsemää sorsaa joka hakee läänin tiskiin (Explore ei 100% varmuudella..) Sylvan Caryatid jäi ulos kun niin kovin pieni perse, pitäiskö se silti ahtaa sisään?

5cc vehkeet vähissä tarkoituksella koska tuntuu että aina hypätään T3/4:n jälkeen sinne kuuteen tai seitsemään manaan joten miksi tyytyä pienempään..

Wolfbriar Elemental sai vihdoin kenkää, sen tilalle menee joko Oracle of Mul Daya, Wickerbough Elder tai Coercive Portal. Viimeksi mainittu houkuttaisi ehkä eniten, mutta tuntuu kovin hitaalta jossei saa kehiin asap. Testataan.

Primal Command on ihan kiva, mutta toisinaan sitä luokkaa hidas laite että pitää ottaa 7 lifee että saa haettua ukon joka pelataan seuraavalla vuorolla. Paranee toki kummasti jos ei ole paniikkinappulaa jo painettu.

Karn Liberated, Batterskull ja Garruk Relentless myös pyrkimässä listoille. Karn noista varmasti prioriteeteissa ensimmäisenä. Karposta en oikein tiedä, tekeekö se tässä edelleenkään mitään riittävää?

Läskeissä on valinnanvaraa vaikka millä mitalla.

Pohdiskelen että onko seuraavista mihinkään;
Cloudthresher - Flash! EOT tai selviytyvä ylläriblokkeri lähes mitä vastaan. +Pulut ym. veks.
Quagnoth - raaputtamaton arpa. Controllit on v*ttumaisia, onko silti auttamattomasti liian pieni?
Giant Adephage - ei instant-valueta mutta jos kuitenkin pääsis ajelemaan..
Elderscale Wurm - tekeekö mitään muita kuin burneja vastaan? MonoR:t jo muutenkin voitettu ~helposti.
Woodfall Primus - Terastodonin taistelupari. Tramplaa ja persistoi.

*Arkistoinneissa jotain häikkää, sisällä on Dungrove Elder mutta ei Oraclea, Wickerboughia eikä Coercive Portalia.
-Asiaa selvitellään-*


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Older Stuff

Manalan majoille siirtynyt RG-versio
(click to show/hide)


Suoraviivaisempi jynkkyversio:


Se aito ja alkuperäinen Ramp (poistettu turhaa ramppia)


« Viimeksi muokattu: 28.05.16 - klo 02:06 kirjoittanut Rhaderis »

Poissa Frost

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #1 : 21.09.15 - klo 22:39 »
Onko jotain pelillisiä syitä mikset pelaa deckissä seuraavia (muita kuin "ne omista korttia"):

Whisperwood Elemental (!)
Chord of Calling (!)
Thrun, the Last Troll (!)
Polukranos, World Eater
Surrak, the Hunt Caller
Mistcutter Hydra
Kitchen Finks
Leatherback Baloth
Boon Satyr
Sylvan Caryatid
Steel Hellkite (antaa mono greenille vastauksia lentureihin ja poistoa mihin vaan)
Sundering Titan (mielestäni parempi 8-dropiksi monogreeniin kuin Woodfall Primus)
« Viimeksi muokattu: 21.09.15 - klo 22:48 kirjoittanut Frost »

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #2 : 21.09.15 - klo 22:55 »
kyllä löytyy kokoelmista nuo mainitsemasi kortit, poislukien finks, titan & hellkite.


Whisperwood Elemental (!) manifestoidut miehet ei anna etb-triggeriä (?) tämä tosin on vahvasti harkinnassa.

Chord of Calling (!) niin, tämäkin oli testivaiheessa mukana mutta tuntuu kalliilta hakeakseen muuta kuin tonttuja. tutori on kuitenkin aina tutori ja testataan uudestaan ja uudestaan.

Thrun, the Last Troll (!) 4/4 vahvoilla suojauksilla. ajellaanko tällä joku kumoon kun ei ole miekkoja ym.? controlleja vastaan toki oiva rölli.

Polukranos, World Eater poistoa mehukkaaseen hintaan. oli myöskin testeissä mukana.

Surrak, the Hunt Caller ööh?

Mistcutter Hydra tämäkin(!) pääsee testaukseen. Controlleja vastaan yllämainitulla listalla ei hirveästi juhlita.
Myös Gaea's Revenge oli kokeilussa.

Kitchen Finks tuntuu että jarrua on jo tarpeeksi.

Leatherback Baloth vanilla, ei tue plääniä

Boon Satyr wut?

Sylvan Caryatid niin, miksei.

Steel Hellkite (antaa mono greenille vastauksia lentureihin ja poistoa mihin vaan) totta.

Sundering Titan puhdas unohdus, pitääpi kokeilla

Poissa Karjanvarastaja

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #3 : 21.09.15 - klo 23:38 »
Edellämainituista vaniljalihat + Surrak toimii mielestäni paremmin GW vihanalleissa/aggrossa, ei niinkään tällaisessa rampissa. Thrun, Mistcutter & Chord minusta olisivat autoinclude.

Minua hämmentää myös näiden puute:

Crop Rotation, haku
Joraga Treespeaker
Deranged Hermit
DD + Thespian Stage, toinen voittokeino
Mosswort Bridge, kaivelu
Genesis Wave
Yavimaya Hollow
Regrowth / Noxious Revival, yleispätevä
Caller of the Claw, sweep-counter
Weird Harvest, voitat kun castaat, joten ihan sama mitä se kaveri saa


Mielestäni dekissä on liikaa turhaa ramppia ja liikaa "heikkoja" high-end miehiä. Sylvan Primordial, Woodfall Primus, Rampaging Baloths & Conclave Naturalists ovat melkeimpä do-nothing tyyppien roolissa, kun halvemmalla saa hyödyllisempiä efektejä. See the Unwritten on minusta aika hirveä RNG-lappu tähän formaattiin.

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #4 : 22.09.15 - klo 00:03 »
Crop Rotation, haku -- harkinnassa oli, mutta mikään ländi ei ole toiminnan kannalta ehdottoman kriittinen
Joraga Treespeaker -- spend 2 mana, response = dead Treespeaker. nooh, on se hyvä ramppitypy
Deranged Hermit -- onko juuri tässä pakassa kotonaan?
DD + Thespian Stage, toinen voittokeino -- miksei..
Mosswort Bridge, kaivelu -- 4 deep on vähä niin ja näin, mutta voisi toimiakin
Genesis Wave -- pitää saada X> 6 että voi toivoa osuvansa johonkin. Testeissä liian usein näkyy ramppispellejä ja tonttuja.
Yavimaya Hollow -- no kyllä kuuluis sisään, my bad!
Regrowth / Noxious Revival, yleispätevä -- montako regrowth-efektiä mahtuu?
Caller of the Claw, sweep-counter -- ei näkynyt sweeppejä, lähinnä Detention Spere vei toksuja pariin otteeseen
Weird Harvest, voitat kun castaat, joten ihan sama mitä se kaveri saa -- tämä menee kyllä sisään, miten voi missata ..  :o

"Mielestäni dekissä on liikaa turhaa ramppia ja liikaa "heikkoja" high-end miehiä."  Nimenomaan tältä se paikoin turnauksessa tuntui. Dekki kasattu aika pienessä ajassa ja testit jäivät vähiin.
Liikaa ramppia ja liian vähän actionia, mutta mistä löytyy se kultainen keskitie ramppivehkeiden ja "oikeiden" korttien osalta?

Poissa Frost

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #5 : 22.09.15 - klo 00:15 »
Surrak, the Hunt Caller itse todennu ainakin tällässäsissä vihreäpohjaisissa läskihaikuissa hyväksi, koska se on kuitenkin melkein aina 4manan 5/4 haste. Ja ehkä se vahvempi efekti on, että se antaa niille vieläkin isommille möröille hasten, joilla ei sellaista hyvästä syystä ole. Vihreällä ei se haste kuitenkaan superyleistä. Esim. Surrak + Primeval Titan, tai Surrak + Wurmcoil Engine. Voi myös tuolla Tooth and Naililla hakea jonkun hurjimman läskin + surrakin ja pääsee heti ajamaan letaalit (jossei craterhoof yksinään riitä). Huomannut myös muita kivoja synergioita, kun se esim. voi antaa hasten myös loppupelissä nousseille Rofellokselle (tuplaat heti manat samalla vuorolla ku tulee pöytään) tai Fauna Shamanin abilityä pääsee heti käyttämään - ilman että tarvitsee antaa vastustajalle vuoro lisää aikaa poistaa se.

Mutta Haikussahan tuntuu olevan melkein joka deckityypissä se 10-15 korttia liikkumavaraa, must_play_korttien lisäksi, pelata oman pelityylin ja mieltymyksin mukaisia kortteja.

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #6 : 22.09.15 - klo 00:35 »
Rofellos ja Fauna jos jotkut sitä hastea kaipaavat.
Ihmeen paljon mr. R pääsi manaa jakamaan jopa RDW:tä vastaan jossa elinikäodotus on luokkaa 0-vuoroa.

Kyllä tämä tästä muovautuu, neitsytpelit vasta alla. Selailin turnauksen alla all-green kokoelmakansioita moneen kertaan läpi ja silti missasin ehdottomasti pakkaan kuuluvia lappuja.

Odottelinkin jo tuota Rg-ramp dekkilistaa, siellä mukana mm. Terra Stomper jota en kehdannut pelata  ;D
Muutenkin ois useampiakin ISOJA möllejä jotka haikailivat mukaan mutta vaniljaisuus esti entryn:
mm.
Khalni Hydra
Primalcrux

Tramplaavia miehiä peluuttaisi mieluusti enemmän, toksuja joka paikassa chumppaamassa.
Ei oikein innosta laittaa Nyleaa tai varsinkaan Primal Ragea sen takia. Nylea, God of the Hunt, oisko sillä mtn virkaa?

Poissa Frost

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #7 : 22.09.15 - klo 15:23 »
Terra Stomper vaikuttaa huonolta vitsiltä ja casuallapulta haikkuun, mutta ainakin itellä ramppideckissä ollu ihan ehdoton all-star. Varmaan voittanut enemmän pelei ku Craterhoof Behemoth. Etenkin kun UR tempo/control esim. tuntuu olevan suht pelattu deckityyppi Highlanderissa. Samoin RUG etc. deckit jotka ei pelaa valkosta/mustaa, on aika pulassa sen kanssa. Controllilta täytyy löytyä aika nopeasti poistoa siihen. Ei se 6manan 8/8 trample, ei voi counteroida, tunnu koskaan vaan "huonolta" diililtä ku sen lätkäsee vuorolla 3-4. :D

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #8 : 22.09.15 - klo 22:28 »
Eihän se Stompperi oikeasti ole huono, kisaa vaan monen muun 6-dropin kanssa paikasta. Nyt kun tuunaan läjää niin helposti sille paikka aukeaa  :)  Osittain jäi pois myös syystä että paikallinen "meta" ei juuri pelaa sinistä ja turnaukseen menin tietämättä metaa laisinkaan. Nyt valaistuneena näen Thrunin ja Stompperin funktion, ei enää kyseenalaistuksia minun osalta.

Craterhoof parhaimmillaan kun tietää ettei toinen pelaa sinistä/countereita, muussa tapauksessa sillä ei niin usein pelejä voitetakaan.

Genesis Hydra oli myös kokeilussa mutta jäi vaihtopenkille, onko riittävän tehokas? Voi feilata mutta bonarina laittaa tuotteen tiskiin ilman counterointimahdollisuutta. Nyt kokeilussa taas.


Lisätään dekkiin:
Genesis Hydra
Thrun
Terra Stomper
Mistcutter Hydra
Genesis Wave
Yavimaya Hollow
Chord of Calling
Polukranos
Steel Hellkite
Weird Harvest
Vorinclex
-jotain-
-jotain-

Poistetaan:
Forest
Skyshroud Claim
Explosive Vegetation
Nature's Lore
Explore
Woodfall Primus
Sylvan Primordial
Rampaging Baloths
Conclave Naturalists
Hornet Queen
Mold Shambler
Yavimaya Dryad
See the Unwritten

Testataan muutoksilla ja katsotaan miltä rupeaa näyttämään.

Poissa so not

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #9 : 24.09.15 - klo 09:29 »
Treetop Villagella ja Wastelandilla varmaan olisi paikka dekissä. Itse pelasin tämmöisessä myös City of Traitorsia, Ancient Tombia ja Mosswort Bridgeä. Ainakin Turussa Choke on myös hyvä lisäys.

Joitain muita mahdollisia:
Dungrove Elder!!
Primal Order
Ugin, the Spirit Dragon
Karn Liberated
Setessan Tactics
Dismember
Wolfir Silverheart
Oversoul of Dusk
Lotus Cobra
Scavenging Ooze
Väänänen on roiskapoönttöpää. Paska jätk äsiis.

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #10 : 24.09.15 - klo 19:03 »
Dungrove Elder!! - pieksijä joka ei osaa muuta. heikkenee teoriassa jokaisesta nonbasicista mitä pakassa on. Kova toki!
Primal Order - tätä katselin juuri "sillä silmällä", napsuu paikoitellen vahvasti
Ugin, the Spirit Dragon -
Karn Liberated - nämä pitäis molemmat ollakin sisällä, pitää hankkia/lainata
Setessan Tactics - tämäkin(!) oli pääsykokeissa. poistoa ukkoihini ei liiemmin ole..
Dismember - sama
Wolfir Silverheart - tämä, niinkuin Dungrove, osaavat vain ajella.
Oversoul of Dusk - mmm.. Devotionia. ihan kivat protit
Lotus Cobra - miltei kaipais fetsit kaveriksi
Scavenging Ooze - oli sisällä vielä ennen turnauksen alkua, laitoin jotain rändömiä tilalle

Treetop & Wasteland tosiaan sisään! Choke myös pidettävä mukana matkassa ja katsottava metan mukaan.


Ehdotukset ja aatokset ovat olleet avartavia, kiitos niistä.

Tässä rupeaa dekin idea hieman leviämään kun alunperin oli ideana pelata monoG-"goodstuffia" ilman kelloa.
Nyt tarjotut ehdokkaat vievät vahvasti pieksulinjalle. Ei se välttämättä ole väärä suunta.

Poissa so not

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #11 : 24.09.15 - klo 20:09 »
Joo kattelin kans tota mun listaa ja ajatuksena on ollut ilmeisesti tehdä devotion-dekki. Nyt tarkemmin ajateltuna siinä ei ole ollut kauheasti järkeä. Hyviä idiksiä tullut tässä topicissa, niin täytyy ehkä antaa uusi mahdollisuus sille vähöän eri muodossa.

Niin tuli sellainen vielä mieleen, kun mainitsit feetsit, että ne ei itse asiassa ole yhtään hullumpia tässä dekissä. Kuitenkin synergiaa cobran lisäksi esim. Courserin ja sylvan libraryn kanssa. Fetsien kaveriksi voi laittaa vielä deathriten ja topin. Niillä voi myös hakea dryad arborin, jonka laittaisin dekkiin zenithin kaveriksi muutenkin. Niiden kanssa myös titania, protector of argoth voisi mennä dekkiin.

EDIT: Semmoinen herkku kuin Myriad Landscape varmaan istuisi myös tähän dekkiin. Joissain hitaammissa monovärisissä dekeissä esim. BigRedissä ja MBC:ssä ja lisäksi Academyssä olen pelannut Coercive Portalia laputuksena. Tähänkin voisi harkita.
« Viimeksi muokattu: 24.09.15 - klo 21:47 kirjoittanut so not »
Väänänen on roiskapoönttöpää. Paska jätk äsiis.

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #12 : 24.09.15 - klo 23:25 »
Sivuteemana devotion, pääpointtina pieksut.

Tässä pitkin päivää pyöritelty ajatusta balls to the walls-midrangea feat. Nylea, God of the Hunt ja 3cc ja kalliimmat kavut.

kaikki manatontut & manaseinät
Rofellos ja Ooze
Boggart Ram-Gang (?)
Finks
Dungrove Elder
Leatherback Baloth
Deadbridge Goliath
Emperor Crocodile(!)
Polukranos
Obstinate Baloth
Thrun
Surrak 2.0
Phyrexian Metamorph
Wolfbriar Elemental (kyllä fanitan!)
Whisperwood Elemental
Wolfir Silverheart
Kalonian Hydra
Voraspede
Arbor Colossus
Outland Colossus
Thragtusk
Wurmcoil Engine
Primeval Titan
Woodland Bellower
Terra Stomper
Primalcrux
Khalni Hydra
Gaea's Revenge
Mistcutter Hydra
Genesis Hydra
GSZ
Chord

tässä nyt mitä äkkiä tuli mieleen. Varmaan ihan hirveetä paskaa mutta kokeilla pitää!  ;D


Myriad Landscape & uutuustuote Blighted Woodland on proxytetty ja pääsevät kokeiluun.
Toppi myös unohtui totaalisesti, ei ole mitään syytä miksei sitä pelaisi. Titania, fetsit, Deathrite sekä D.Arbor pitää myös laittaa testiin.

Tässä pitää nyt vaan olla tarkkana että mitä kaikkea dekki yrittää tehdä, ettei mene ihan mahdottomaksi sekasotkuksi.
Periaatteessa alkuperäisessä muodossaan oli ns. reaktiivinen (kyllä, aika pitkälti) pehmocontrolli joka korttiedun avulla vyöryi yli. Lihoissa niin paljon etb-efektejä miltei joka tilanteeseen, kunhan vain säilyi hengissä alkupelistä.

Jo edesmennyt Terastodon, Woodfall Primus, Sylvan Primordial ja Mold Shambler ovat syöneet kilokaupalla planeswalkereita sekä ikäviä fakseja että enskoja. Läänit myös tilanteen tullen maistuneet.

Hmm..

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #13 : 14.10.15 - klo 00:34 »
Uusia tuulia syksy tuo tullessaan..

Tässä pitkin päivää ponderoitu GWr pitoista ramppia. Aka. Naya Titans.
Mitään ei ole vielä pelautettu, mutta aikanaan sitten.

Raakarunko ois about tätä shittiä: (suluissa vaihtopenkki)

Xcc
Genesis Hydra
Mistcutter Hydra

8cc
Craterhoof Behemoth

7cc
Dragonlord Atarka
Dragonlord Dromoka

6cc
Primeval Titan
Inferno Titan
Sun Titan
Wurmcoil Engine
Woodland Bellower
(Terra Stomper)
(Ruric Thar, the Unbowed)

5cc
Thragtusk
Acidic Slime
? Dragonsss..

4cc
Thrun, the Last Troll
Phyrexian Metamorph
Restoration Angel
Obstinate Baloth
Spellbreaker Behemoth
(Loxodon Hierarch) KYLLÄ, luit oikein
(Flametongue Kavu)

3cc
Nissa, Vastwood Seer
Eternal Witness
Courser of Kruphix
Kitchen Finks
Loxodon Smiter
Reclamation Sage
(Vithian Renegades)
(Fierce Empath)

2cc
Scavenging Ooze
Fauna Shaman
Sakura-Tribe Elder
Qasali Pridemage
Sylvan Caryatid
(Wall of Roots)
(Vine Trellis)
(Overgrown Battlement)

1cc
Birds of Paradise
Noble Hierarch
Llanowar Elves
Fyndhorn Elves
Elvish Mystic
Arbor Elf
Avacyn's Pilgrim


Xcc
Green Sun's Zenith
Genesis Wave
Chord of Calling

7cc
Tooth and Nail

6cc
Garruk, Caller of Beasts

5cc
Primal Command
Nissa, Worldwaker
Garruk, Primal Hunter

4cc
Natural Order
Garruk Wildspeaker
Harmonize

3cc
Cultivate
Kodama's Reach
Oblivion Ring
Banishing Light
(Beast Within)
(Song of the Dryads)

2cc
Farseek
Rampant Growth
Nature's Lore
Sylvan Library
Dromoka's Command
Signal the Clans
Eladamri's Call
Journey to Nowhere
(Arc Trail)

1cc
Swords to Plowshares
Path to Exile
Lightning Bolt
(Worldly Tutor)

Tässä niinq hakusessa advanced-leveliä monoG:lle, sais laadukkaita poistoja ja vähä varianssia utilitymiehille ym. höpöhöpöä.
Paljon pelikelpoista jäi varmasti ulos, varsinki walkonen on jääny korttipoolin osalta vähä unholaan.

Punainen muutenki tässä extra thin slice-spläshi ihan tarkoituksella.

Kannattaako kikkailla tähän suuntaan vai liputtaa MonoGeetä uljaasti kohti uusia pettymyksiä?

- R

Poissa Lightstorm

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #14 : 14.10.15 - klo 01:40 »
Itsestä Gr tuntunut parhaalta vaihtoehdolta tän tyypiseen dekkiin. Punaselta saa muutamat hyvät PW:t, moon efektit, polttoa sekä pinon kivoja miehiä.

Valkoinen ei oikeastaan tuo mitään lisää tuohon pl. Oblivion Ring ja Stoppi+pathi. Aiemmin Big naya tuntui pärjäilevän paremminkin, mutta metan sinertäessä se on jotenkin itsestä tuntunut turhan voimattomalta vaihtoehdolta Naya aggroon verrattuna. Mutta jos jalostat tätä pidemmälle niin pari Elspethiä kannattanee mahduttaa mukaan, toinen ainakin Sun Titanin tilalle.
« Viimeksi muokattu: 14.10.15 - klo 01:47 kirjoittanut Lightstorm »

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #15 : 14.10.15 - klo 02:07 »
O-Ring, PtE, JtN, Stoppi, R.Angel, lifegain-jannut + Smiter & Dromoka. Aggroille sekä controlleille hieman päänvaivaa.
Tosin aika hyvin jaksaa tuo vihreäkin pino aggroja vastaan, controlleja vastaan vähän nihkeämpää.

Varmaankin asia on juuri niin että Gr on ainakin vakuumissa vahvempi (Aggrompi) yhdistelmä.

Jotenkin vaan kutkuttelee tämä GW(r) viritelmä. Ei mainstreemata.
Atarka 2.0 ja Kessig Wolf Run lähinnä kiinnostaa "punaselta", ramppia kun tässä aiotaan jatkaa. Spellbreaker myös kontrollivihaksi. Miksei sitten tekis full GWR-kasaa? Ku mä haluun vaan ohuen splässin  ;D Ei mitään ahnetta 4c kasaa kaikilla herkuilla. Ja näin rampin ajatusmaailmassa, toimiiko kaikki PW:t ihan kympillä?

Sun Titan voi ollakin vähän niin ja näin, mutta on siellä jotain pompoteltavaa jo nyt.

Jalostetaan..

edit.
Eladamri's Call, Qasali Pridemage ja Dromoka's Command tosiaankin tuo lisää verrattuna monovihreään. Muiden poistojen ohella. Punasen lisääminen ei auta isoihin monsuihin juurikaan, dekki kuitenkin on suht hitaasti kiihtyvä ja joku random iso lenturi voi olla kohtalokas. Valkoinen hoitaa. No, onhan vihreällä lentokoneen rikkomista vaikka millä mitalla mutta O-ringit osuu myös PW:hin jotka stalled boardissa vie kyllä pelin.
« Viimeksi muokattu: 14.10.15 - klo 02:15 kirjoittanut Rhaderis »

Poissa Fogxanic

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #16 : 14.10.15 - klo 10:22 »
Vai O-ringejä täällä vaan pelataan. Mites ois Banishing Light joka on useammin parempi kuin rinkula?

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #17 : 16.10.15 - klo 01:41 »
Vai O-ringejä täällä vaan pelataan. Mites ois Banishing Light joka on useammin parempi kuin rinkula?

Siellähän se B-Light on jo alunperinkin listattuna.

Tämä GWr-viritys on siis edelleen ajatuksen tasolla, vasta osa tarvittavista korteista hallussa, eikä testimahdollisuuksista ole tietoakaan. Kultakala ei oikein näytä mitään mistään.

Monovihreän jalostus edelleen käynnissä, päivitetään muutokset jahka on jotain mainittavaa uutuutta esitellä.


Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #18 : 24.10.15 - klo 02:35 »
Dodii. Päästetään ramppi hetkeksi lomille ja koitetaan toisenlaista lähestymistapaa jonkinsortin midrangella.
Menee vähän liian söpöksi ja näpertelyksi tuon aloitusviestin listalla, nyt ideana Texas Redneck-meininki, lihaksia kentälle ja turpiin niin maan ..tusti.

Pakka pääsi tositoimiin White Weenietä vastaan ja lopputulos 8-4 vihreän eduksi!
Uusintavääntö Brute vs White Weenie 6-5.

CREATURES 50kpl
Llanowar Elves
Fyndhorn Elves
Elvish Mystic
Arbor Elf
Boreal Druid
Avacyn's Pilgrim
Birds of Paradise
Noble Hierarch
Rofellos, Llanowar Emissary
Fauna Shaman
Scavenging Ooze
Wall of Roots
Vine Trellis
Overgrown Battlement
Sylvan Caryatid
Sakura-Tribe Elder
Eternal Witness
Yavimaya Elder
Leatherback Baloth
Reclamation Sage
Courser of Kruphix
Phyrexian Metamorph
Dungrove Elder
Obstinate Baloth
Thrun, the Last Troll
Polukranos, World Eater
Deadbridge Goliath
Nylea, God of the Hunt
Surrak, the Hunt Caller
Yeva, Nature's Herald
Iwamori of the Open Fist
Emperor Crocodile
Thragtusk
Kalonian Hydra
Whisperwood Elemental
Vorapede
Arbor Colossus
Wolfir Silverheart
Deus of Calamity
Primeval Titan
Primalcrux
Terra Stomper
Woodland Bellower
Cloudthresher
Wurmcoil Engine
Rampaging Baloths
Craterhoof Behemoth
Khalni Hydra
Genesis Hydra
Mistcutter Hydra

OTHER STUFF 14kpl
Summoner's Pact
Sylvan Tutor
Worldly Tutor
Prey Upon
Sylvan Library
Beast Within
Song of the Dryads
Garruk Wildspeaker
Natural Order
Garruk, Primal Hunter
Nissa, Worldwaker
Garruk, Caller of Beasts
See the Unwritten
Green Sun's Zenith

LANDS 36kpl
Nykthos, Shrine to Nyx
Gaea's Cradle
Mosswort Bridge
Treetop Village
Forest x 32


Juu, Wastelandi lainataan kaverilta. Ehkä se Yavimaya Hollow menis myöskin.

On siis jos jonkinmoista korttia sisällä, pitää saada testiä alle että näkee onko mistaan mihinkä.
1cc tutorit card-disadvantagea, tiedän, mutta jos ei tonttua aloituskädessä niin mieluusti hakee seinän toppiin seuraavaa vuoroa varten. Myöhemmin saa sitte jonku Rec Sagen tai "can't be countered"-miehen jos vaikka sinertää liikaa.
Yavimaya Elder on täytteenä 3-slotissa, en oikein tiedä haluanko pelata mieluummin Ram-Gangia/Cavaliersia sen paikalla kun ovat niin pieniä. Elderi kuitenkin varmistelee landdroppien jatkumista joko oman käden kautta tai chumppaamalla.
Prey Upon & Ulvenwald Tracker: ei vielä kokemuksia että jaksavatko laisinkaan.

Tässä vielä harkittuja vaihtoehtoja:

Mirri's Guile
Veteran Explorer - ei säkkioutlettia
Utopia Vow
Lignify
Epic Confrontation
Sylvan Scrying - Nykthos on niin kipeä tässä
Wickerbough Elder
Kitchen Finks
Nylea's Disciple - jos on liian aggrokas meta niin voi jopa olla ok.
Blastoderm - needs trample!
Wolfbriar Elemental
Vigor
Genesis Wave - ihan kiva mutta kallista..
Giant Adephage
Tooth and Nail - 9cc on jo liikaa, useimmiten
Whisperer of the Wilds - kakkosslottin haluis viel kiihyä
Boggart Ram-Gang - Y-Elderin tilalle?
Wilt-Leaf Cavaliers - boltinkestävä persus
Wilt-Leaf Liege - jos ei muuta niin devotionia
Ulvenwald Tracker - oli testipeleissä mutta ei noussu/haettu
Crop Rotation - niin, no
Chord of Calling - convokesta huolimatta kal-lis
« Viimeksi muokattu: 25.11.15 - klo 00:29 kirjoittanut Rhaderis »

Poissa Lightstorm

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #19 : 07.11.15 - klo 18:58 »
Hauskan näköinen lista kieltämättä, mutta muutamat kortit vähän mietityttää. Oliko tuo 36 landia aina riittävä? Muurit toki lisää vähän manoja tonttuje lisäksi.

Iwamori of the Open Fist - riskit on hyötyyn nähden vain niin järkyttävät etten ainakaan itse uskaltaisi tätä pelata.
Emperor Crocodile - vaatii aina toisen kaverin pysyäkseen pelissä, tämä on kieltämättä nostalginen, mutta nykyään vain huono.


- Kitchen Finksiä pelaisin itse ehdottomasti.
- Boon Satyr on hauska ylläri ja toimii toisinaan yllättävän hyvin esim. tyhjään pöytään pelattuja walkkereita yms. vastaan. Enchantment creature on toki vain ikävää miinusta sille.
- Hornet Queen, varmaan itse ainakin testaisin tätä. Todella hyvä midrangeja vastaan jos päästään tuonne 6-7 manaan asti.
- Missä miekat? Sword of Feast and Famine + Sword of Fire and Ice? Tontuistakin tulee koviksia ja bobista etenkin!
- Landiosastolle ehkäpä Horizon Canopy? Turhan kallis lappu vain tällä hetkellä..
- Master of the Wild Hunt ei toki edusta osastoa turpaan ja kovaa, mutta on tämä vain todella kova veijari mono vihreälle.
- Garruk Relentless, oliko tää vain unohtunut?

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #20 : 07.11.15 - klo 19:53 »
Ihan huumorimielessä kasasin tämän läjän, mutta oli yllättävänkin kova kun testit pääsi käyntiin. WW vikisi  ;D

36 mantua on tuntunut erittäin hyvältä määrältä. Ei kusuja eikä floodeja kohdattu. Vielä.

Iwamori on mahd.riskikortti, mutta mitä kaikkia vaarallisia legendoja pelataan formaatissa? Emrakul & kaverit?
WW:tä vastaan voi osua joku Isamaru tai Thalia mitkä ei hetkauta.
Enivei, helposti on mr.Muscle korvattavissa, samoin keisarikroko (joka ei ole poistunut kertaakaan näyttämöltä vielä ennenaikaisesti).

Ei miekkoja, ikinä. En pidä niistä vaikka aika ajoin voikin viedä pelin vain sellaisen ansiosta. Kuluu vaan manaa ja aikaa että saa sellaisen -ehkä- puettua ukolle.

Horizon Canopy ja Wasteland otetaan lainaan kaverilta jos päätän niitä pelata, ja vissiin kuuluisikin. Dungrove, Nissa, Worldwaker ja Rofellos saa vatsanpuruja sitä enemmän mitä enemmän non-foresteja laitan pöytään, mutta ehkäpä ne hyödyt voittaa haitat.

Garruk Relentless, tekeekö tarpeeksi?
MotWH kävi myös mielessä, mutta tuntuu vähän kankealta. Ennemmin sovittaisin sisään sen Ulvenwald Trackerin, joka tosin tekee asioita vähän eri tavalla.

Finksiä en omista  :( Boon Satyr voi päästä kokeiluun.

Snakeform !

« Viimeksi muokattu: 09.11.15 - klo 22:35 kirjoittanut Rhaderis »

Poissa so not

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #21 : 22.11.15 - klo 09:57 »
Tälläistä pelasin fnm:ssä ja oli kyl hauskaa:

1 Nature's Lore
1 Three Visits
1 Explore
1 Rampant Growth
1 Into the North
1 Search for Tomorrow
1 Kodama's Reach
1 Nissa's Pilgrimage
1 Cultivate
1 Sakura-Tribe Elder
1 Solemn Simulacrum
1 Edge of Autumn
1 Collective Voyage
1 Mind Stone
1 Rofellos, Llanowar Emissary
1 Oracle of Mul Daya

1 Kitchen Finks
1 Obstinate Baloth
1 Thragtusk
1 Eternal Witness
1 Titania, Protector of Argoth
1 Courser of Kruphix
1 Dungrove Elder
1 Yavimaya Elder
1 Scavenging Ooze
1 Genesis Hydra
1 Reclamation Sage
1 Wall of Blossoms
1 Polukranos, World Eater
1 Whisperwood Elemental
1 Thrun, the Last Troll
1 Acidic Slime
1 Batterskull
1 Song of the Dryads
1 Wolfbriar Elemental

1 Sensei's Divining Top
1 Sylvan Library
1 Green Sun's Zenith
1 Summoner's Pact
1 Natural Order
1 Harmonize
1 Primal Command
1 Worldly Tutor

1 Avenger of Zendikar
1 Tooth and Nail
1 Wurmcoil Engine
1 Sylvan Primordial
1 Woodfall Primus
1 Terastodon
1 Oblivion Sower
1 Gaea's Revenge
1 Pelakka Wurm
1 Woodland Bellower
1 Hornet Queen
1 Primeval Titan

1 Ugin, the Spirit Dragon
1 Karn Liberated
1 Garruk Wildspeaker
1 Garruk, Caller of Beasts
1 Garruk, Primal Hunter
1 Garruk Relentless
1 Nissa, Vastwood Seer
1 Nissa, Worldwaker

21 Forest / Snow-covered Forest
1 Dryad Arbor
1 Mosswort Bridge
1 Ancient Tomb
1 City of Traitors
1 Temple of the False God
1 Blighted Woodland
1 Myriad Landscape
1 Wooded Foothills
1 Windswept Heath
1 Misty Rainforest
1 Verdant Catacombs
1 Treetop Village
1 Wasteland
1 Yavimaya Hollow
1 Horizon Canopy
1 Dust Bowl

2-1 meni. Voitin burnin ja 4Cbloodin ja hävisin Grixis-controllille. Collective Voyage ei ollut oikein onnistunut kokeilu, muuten dekki toimi ihan ok. Voyagen tilalle vois laittaa ehkä Khalni Heart Expeditionin, Grim Monolithin, Explosive Vegetationin tai vastaavan. Muuten varmaan pitäis tunkee Fierce Empath takas dekkiin ja ehkä Rampaging Balothia haluis pelata kans. Jos meta on monosininen, niin Beast Within, Choke, Mistcutter, Tectonic Edge ja Homeward Path vaan dekkiin. Heikoimpia suorittajia dekissä on varmaankin Wolfbriar Elemental, Polukranos ja Garruk Relentless.
Väänänen on roiskapoönttöpää. Paska jätk äsiis.

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #22 : 22.11.15 - klo 15:08 »
Hienoa että joku muukin uskaltaa kokeilla monoG:tä!

Tosiaan itsekin pidän Garruk Relentlessiä tällaisissa buildeissa aika epävarmana vehkeenä.
Täällä jo kommentoitukin "heikoista high-end miehistä", itse en niitä niin heikkoina pidä. Rampaging Baloths vaan on näissä kasoissa kova vaikka siitä ei yleisesti enää juuri kukaan diggaa.
Sylvan Primordial ja Woodfall Primus varsinkin saivat lokaa niskaansa..
Pelakka Wurm, aijaijai! <3  ;D
Karn ja Ugin itseltä uupuu, mutta nekin saan kaverilta lainaan jos/kun kasaan ramppiversion uudestaan.

Ei Craterhoof Behemothia? Ehkä se on win more, mutta T&N ja sillä Avenger + Craterhoof = voitto.
Entä Phyrexian Metamorph? Itsellä se ainakin on tehnyt aikamoisia temppuja.
Chordin of Calling ei mahtunut? Ei sillä, itsekään en sitä saa toimimaan riittävän tehokkaasti.

Tekikö Oblivion Sower sitä mitä siltä odottaa?

Tontuton linja voi myös olla se pakanrakennuksen a ja 0.

Poissa so not

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #23 : 22.11.15 - klo 17:01 »
Craterhoof on oikeestaan hyvä vaan jos on niit manadorkia. Täl dekil haetaan tuuttarilla yleensä joko Avenger+Primeval, pelakka+wurmcoil tai lempparini Terastodon+Woodland Bellower -> Witness (tokalla kerralla voi sitten hakee lisää LDtä).

Metamorphia vaivaa pahasti se, ettei se tee yksinään oikein mitään. Mielummin pelaan sen slotissa jotain lihaa. Chordi oli alun perin dekissä, mutta maksaa tosiaan liikaa castata.

Oblivion Sower on ollu hyvä kyl joo.
Väänänen on roiskapoönttöpää. Paska jätk äsiis.

Poissa Lightstorm

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #24 : 24.11.15 - klo 22:22 »
Tässä vähän omaa panostusta aiheeseen, tosin Gr versiona. Todella pitkään oon tän kanssa temponu suuntaan ja toiseen. Manatontut/rampit/muurit, aggro, midrange vai ramppiversio. Turnauksia ei PK-seudulla kovin usein ole ja niihinkään kaikkiin ei oikein aina pääse, joten omat turnauspelaamiset ovat jääneet todella vähiin. Näiden kaiken summana sitä tuppaa tulemaan vähän sokeaksi joillekin korteille/valinnoille, joten apuja kaivataan!

Aggroversioon löytyy myös laput, mutta kun harvoin pääsee pelaamaan, niin haluaa sitä mielummin pelata kunnolla sitten.
Joskus aikoinaan tullut pelattua myös GUr ja Gu ramppia, mutta niiden aika on jäänyt omalta osalta jo kauas pois.


http://tappedout.net/mtg-decks/ger-hl-beefy-rg/?cat=type



Creatures (36):
Orcish Lumberjack
Overgrown Battlement
Sakura-Tribe Elder
Scavenging Ooze
Sylvan Caryatid
Vine Trellis
Wall of Blossoms
Wall of Roots
Courser of Kruphix
Nissa, Vastwood Seer
Yavimaya Elder

Eternal Witness
Kitchen Finks
Magus of the Moon
Reclamation Sage
Phyrexian Metamorph

Bloodbraid Elf
Flametongue Kavu
Huntmaster of the Fells
Master of the Wild Hunt
Obstinate Baloth
Polukranos, World Eater
Thrun, the Last Troll
Kalonian Hydra
Thragtusk
Thundermaw Hellkite
Titania, Protector of Argoth
Whisperwood Elemental

Inferno Titan
Primeval Titan
Rampaging Baloths
Ruric Thar, the Unbowed
Woodland Bellower
Wurmcoil Engine
Dragonlord Atarka
Genesis Hydra

Sorcery/instant (15):
Atarka's Command
Lightning Bolt
Summoner's Pact
Worldly Tutor
Chain Lightning
Rolling Earthquake
Explore
Farseek
Nature's Lore
Rampant Growth
Search for Tomorrow
Green Sun's Zenith
Harmonize
Natural Order
Primal Command

Enchantment (3):
Blood Moon
Song of the Dryads
Sylvan Library

Artifact (1):
Sword of Feast and Famine

Planeswalker (9)
Domri Rade
Garruk, Caller of Beasts
Garruk, Primal Hunter
Garruk Wildspeaker
Karn Liberated
Nissa, Worldwaker
Sarkhan, the Dragonspeaker
Ugin, the Spirit Dragon
Xenagos, the Reveler


Lands (36):

Arid Mesa
Bloodstained Mire
Cinder Glade
Copperline Gorge
14x Forest
6x Mountain
Kessig Wolf Run
Misty Rainforest
Mosswort Bridge
Raging Ravine
Rootbound Crag
Stomping Ground
Taiga
Temple of Abandon
Treetop Village
Wasteland
Windswept Heath
Wooded Foothills



Pohdinnan alla olevia kortteja:
- Lightning Bolt ja Chain Lightning pois ja keskitytään aiheeseen?
- Domri Rade, nostelee toisinaan kortteja ja tappelee, mutta liekö parempi aggrommassa versiossa?
- Rofellos, Llanowar Emissary, kortti jota haluaisi pelata, mutta dualit ja Mountain syövät tehoa aika paljon.
- Ruric Thar, the Unbowed, tää on vain niin siisti, mutta olisiko jokin toinen kuitenkin parempi?
- Tooth and Nail, onhan tää vielä siistimpi, mutta onko kannattava?
- Cultivate ym. 3 manan rampit, en itse niistä oikein pidä kuin commanderissa, tuntuvat turhan raskailta pelata aina. Pitäisikö silti?
- Sword of Feast and Famine
- Sarkhan, the Dragonspeaker, ei kuulu omiin suosikkeihin, mutta pitäiskö pelata vai olisiko Chandra, Pyromaster parempi?
- Jotain missannut pahasti punaiselta?
« Viimeksi muokattu: 24.11.15 - klo 22:31 kirjoittanut Lightstorm »

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #25 : 24.11.15 - klo 23:20 »
Pohdinnan alla olevia kortteja:
- Lightning Bolt ja Chain Lightning pois ja keskitytään aiheeseen?
- Domri Rade, nostelee toisinaan kortteja ja tappelee, mutta liekö parempi aggrommassa versiossa?
- Rofellos, Llanowar Emissary, kortti jota haluaisi pelata, mutta dualit ja Mountain syövät tehoa aika paljon.
- Ruric Thar, the Unbowed, tää on vain niin siisti, mutta olisiko jokin toinen kuitenkin parempi?
- Tooth and Nail, onhan tää vielä siistimpi, mutta onko kannattava?
- Cultivate ym. 3 manan rampit, en itse niistä oikein pidä kuin commanderissa, tuntuvat turhan raskailta pelata aina. Pitäisikö silti?
- Sword of Feast and Famine
- Sarkhan, the Dragonspeaker, ei kuulu omiin suosikkeihin, mutta pitäiskö pelata vai olisiko Chandra, Pyromaster parempi?
- Jotain missannut pahasti punaiselta?

Nooh, nämä on makuasioita mutta:

- Pultit on ookoo, mutta väittäisin että niiden puuttuminen ei useinkaan harmittaisi
- Pelaisin Domria jos pakka pelaa yli neljääkymmentä ukkoa, ja silti voisi olla aika blankko
- Rofellos tosiaan masentuu epämetsistä, mutta kai se ~ +2 manaa ensi vuorolla on ihan hyvä diili sekin? Antaa tsägällä kuitenki kolmosvuorolle 6 manaa käyttöön, tai 7 jos T1 kutsuttiin tonttu.. aika 50/50 toimiiko
- Ruric!  ;D Pelaa
- Tooth and Nail on must kamaa mielestäni. Pitää muistaa että se tekee jotain ilman entwineäkin! Tämä sisään vaikket mitään muita vaihdoksia tekisi.
- Cultivate / Kodama's Reach / Nissa's Pilgrimage ovat kaikki itselle mieluisia lappuja. 3 manaa on ihan jees hinta siitä että osut tämän ja ensivuoron landdroppiin. Toisaalta karsastan pahasti Search for Tomorrowia. Näen että se on 99,8% ajasta huono Rampant Growth. En pelaisi mutta voin olla vaan hölmö.
- Miekat.. ei ole mun mieleeni nyt eikä menneisyydessäkään
- Sarkhan varmaan enemmän kotona aggromman version curvetopperina? Chandra tuntuisi jotenkin hämmentävältä, qué?

Whisperwood Elemental sekä Polukranos olleet itsellä aika mitäänsanomattomia veijareita. TOSIN ainakin tuo hydra tekee mahdollisesti jotain verrattuna Deadbridge Goliathiin, Iwamoriin, Emperor Crocodileen jne. että en ole sitä cuttaamassa.

Ja, tässä nyt kahden vaiheilla että palaanko oikean rampin pariin ja dumppaan tuon midrangen. Eikä ole testimahdollisuuksiakaan atm muuta kuin White Weenietä vastaan...  :'(

Vähän kutkuttelisi peluuttaa Plow Underia ja Stunted Growthia mutta onkohan nekin liian random vehkeitä?

Poissa Frost

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #26 : 24.11.15 - klo 23:34 »
Tässä vähän omaa panostusta aiheeseen, tosin Gr versiona. Todella pitkään oon tän kanssa temponu suuntaan ja toiseen. Manatontut/rampit/muurit, aggro, midrange vai ramppiversio. Turnauksia ei PK-seudulla kovin usein ole ja niihinkään kaikkiin ei oikein aina pääse, joten omat turnauspelaamiset ovat jääneet todella vähiin. Näiden kaiken summana sitä tuppaa tulemaan vähän sokeaksi joillekin korteille/valinnoille, joten apuja kaivataan!

Itellä oma Gr Ramp (mun mielestä punane sopii erittäin hyvin spläshiksi tähän) lista Highlanderissa ollu tälläsen näkönen jonkun aikaan. Hyvin on toiminut. Etenkin UR deckit tuntuu todella helpoista matchupeilta.

(click to show/hide)

Noihin eroihin ja sun pohdintoihinkin.
1. En pelaa ite Lightning Bolttia tai Chain Lightningia etc. enää. Todennu että niitä burneja haluaa lähinnä poistoksi, läskit kyllä riittää winconeiksi. Siksi pelaankiin ennemmin Anger of Gods, Firespout, Rolling Earthquake ja Mizzium Mortars -massadamagee, millä sweepataan vastustajan pikkumiehet ja omat läskit selviää pöydässä. Bonfire of the Damnedii tuli kokeiltua, mutta ilman sinistä kun ei saa mitenkään tutoroitua sitä oikeeseen aikaan, niin kömpelömpi kuin toi Rolling EQ. Banefirea myös joskus testasin koska rampilla ihan jees finisheri, mutta kun niitä fineshereitä ei juuri enempää kaipaa niin cutattu pois.

Noiden massadamage poistojen lisäksi tykkään lähinnä pelata poistoja jotka toimii mihin vaan permanenttiin (cretu, walkeri, encha/faksi tai jopa LÄNDIT, kuten Maze of Ith tai Dark Depths). Eli pelaan kovaa kolmikkoa: Chaos Warp, Beast Within, Song of the Dryads. Jotka kaikki on vastauksia lähes mihin vaan ongelmiin ja minkä vaan niistä voi joskus tiukassa paikassa käyttää myös omiin permanentteihin.

2. En pelaa mitään sorcery/instant pohjaista ramppia tyyliin Explore, Farseek, Nature's Lore, Rampant Growth etc. koska omasta mielestä ne on kömpelömpiä kuin tontut, ja eivät anna sen ländin hakemisen jälkeen lisäarvoa (toisin kuin tontut creatureina voivat myös hyökätä ja blokata). Törmäävät myös liian usein omassa metassa Spell Pierceen ja Negateen. 1-drop manatontut on deckin tärkein ja voimakkain juttu, pelaan niitä 6kpl. Sen lisäksi pelaan myös 6kpl 2manan manamiehiä. Lähinnä kaikkia mahdollisia walleja (Sylvan Caryatid, Wall of Roots, Overgrown Battlement). Sen lisäksi että ne auttaa rampissa/mahakiihyssä läskeihin, niin ne on aivan loistavia kortteja aggroa kuten White Weenietä tai Red Deck Winsiä vastana. Eivät kuole 3damagen pultteihin ja blokkailevat kivasti kaikkia 2/1 yksdroppeja aggroilta. Pelaan myös mielummin manamiehiä kuin mana insta/sorceryja sen takia, että etenkin tässä Gr -versiossa haluan maksimoida Creatureiden määrän deckissä (itselläni nyt 43), koska tosi moni kortti synergioi ja hyötyy mitä enemmän on creatureita mm. libaryssa. Esim. Domri Rade, Xenagos, the Reveler ja Garruk, Caller of Beasts kaikkien +1 ability toimii paremmin kun pelaa paljon cretuja. Myös Nykhtos ja Gaea's Cradle tykkää ländeinä.

3. Deckin toiminnan suhteen sweetspot manoissa on saada kuusi(6) manaa niin nopeasti kun mahdollista. Useimmat deckin tärkeimmistä payoffeista on 6-droppeja, ja kun niitä rupeaa samaan peliin 3-4vuorolla niin decki näyttää voimansa. Olen huomennu myös että Highlanderissa se 6manaa on sopiva tavoite (sekin välillä haastava saada kasaan) kun ruvetana menemään sen yli, niin muuttuu paljon epävarmemmaksi. En pelakkaan deckissä rampista huolimatta muita käytännössä (x-costeja en laske) spellejä kuin Dragonlord Atarka ja Craterhoof Behemoth. Atarka on täysin 7manan arvoinen. 8/8 flying trample, etb sweeppaa vastustajan boardian. Mutta kuitenkin useimmiten sekä Atarka että etenkin Craterhoof haetaan Natural Orderilla (Zenithillä, Chordilla, tai huijataan peliin Garrukin tai Xenagosin avulla) ja ne vaan voittaa pelin suoraan.

Karnia ja Ugin -planeswalkeria olen myös harkinnut. Mutta todennu että vaikka ne olisivatkin hyviä pöydässä ja tää decki pystyy välillä 7-8manaan helposti ramppaamaan. Niin niiden huono puoli pommeina on, ettei niitä voi tutoroida deckin tutoroilla. Samasta syystä cuttasin Nissa, Worldwaker ja Sarkhan, the Dragonspeaker, kun eivät tuntuneet tekevän tarpeeksi ja halusin maksimoida creatureiden määrän deckissä. Ja ne TUTORIT on tässä deckissä yksi voimakkain efekti. Kun pelaa 43 creaturea, niin creatureita hakevat tutorit (Green Sun's Zenith, Natural Order, Chord of Calling ja Signal the Clans) on super hyviä. GER Highlander singletonissa toki muutenkin mitkä vaan tutorit on timanttia, mutta tässä deckissä noi auttaa löytämään toolboksimaisesti vastauksia, uhkia, hopealuoteja ja winconeja eri tilanteisiin. Tarvittiin sitten lenturia, miehiä joita ei voi countteroida, manamiestä, faksin/enchan tuhoa, lifegainia aggroa/burnia vastaan etc.

Bonuksena: Ehkä tällä hetkellä eniten oma "tyhmä" henkilökohtainen lemmikkikortti deckissä on Choke. Kortti jonka varmasti moni cuttaisi tuosta listasta ekana, ja mikä varmaan pitäisikin cutata ja laittaa Magus of the Moon tilalle. Oma paikallinen GER Highlander meta (ja Suomen meta muutenkin?) tuntuu kuitenkin olevan suht sininen ja onhan sininen helvetin vahva väri formaatissa. Itse vihaan sinistä väriä ja on vain nautinnollista rangaista sinisiä deckejä, kun ne täppää itsensä ulos johonkin True Name Nemesikseen ja sitten pudotan Choken lukoksi pöytään. Vaikka onkin kuollut kortti monessa mätsupissa (onhan Blood Moonikin monovärisiä vastaan), niin on se jotain High Tide pelaajaa vastaan kivaa. Ja kiusaa myös UR, RUG ja UWR deckejä usein. :P

« Viimeksi muokattu: 24.11.15 - klo 23:36 kirjoittanut Frost »

Poissa Rhaderis

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #27 : 24.11.15 - klo 23:51 »
Itse vihaan sinistä väriä ja on vain nautinnollista rangaista sinisiä deckejä..
Oikein!  ;D  Siis limitedissä esim pelaan sinistä mieluusti, tuntuu että on voimissaan sielläkin. Se on vain uskomattoman vi..ttavaa kysellä lupaa että "saanko pelata tämän"? "nope". Siksi Thrun, Mistcutter, Stomper, Genesis Hydra ja miksei Gaea's Revengekin vielä menoon mukaan.

Tapojeni vastaisesti otin hieman ideaa juurikin tuosta Frostin listasta ja tein omista vaatimattomista korttipoolin antimista suoraan monogreenin vastineen. Toimii about samalla lailla, jotain jää uupumaan ja jotain pientä bonaria tulee kylkeen.
Pakkahan ei ole varsinaisesti ramppi vaan midrange. Ainakin itse näen rampin juurikin lääninhakuvehkeistä voimansa ammentavan turauksen.

Tuota kaverin WW:tä vastaan tappiot tulee lähes poikkeuksetta Spectral Processionin tai vastaavien ja anthemin/anthemien takia. Kerran tapahtui T2 Honor of the Pure, T3 S.Procession T4 Jihad ja se olikin siinä..
Brave the Elements myös aika vaikea tapaus.

(click to show/hide)

Täällä siis yleistä hämmennystä herättäviä korttivalintoja, mutta ei ole missään nimessä niin huono mitä voisi olettaa.
Curve on [ehkä] piirun verran liian korkea, onneksi on tavaraa cutattavissa.
- See the Unwritten on tällä cretumäärällä ihan pelattava. Huonoin saldo mitä kortti on tarjonnut oli Wurmcoil + pulu
- Khalni Hydra ei maksa ikinä lähellekään 8 manaa, ennemminkin 4..
- Primalcrux on kasuaalikeijon märkä päiväuni, mutta myös pakan isoin liha lähes aina
- Garruk, Caller of Beasts antaa +1:llä lähes aina sen 3 tai 4 lappua kouraan. Viittäkin tulee tasaisin väliajoin.
- Yeva on aika pieni mutta on tarjoaa edes pienen mahdollisuuden trikkeihin
* Finks tosiaan pitää hankkia
« Viimeksi muokattu: 25.11.15 - klo 00:08 kirjoittanut Rhaderis »

Poissa Lightstorm

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #28 : 26.11.15 - klo 10:40 »
Kiitokset vastauksista!

Muutamat kysymykset:

- Wrathit on varmaan tän tyyppisiä dekkejä vastaan rasittavimpia countereiden lisäksi. Oletteko miten pelanneet controlleja/comboja vastaan, hiljalleen lihaa tiskiin vai onko ainut oikea ratkaisu laittaa "lähes kaikki likoon" ja toivoa parasta? Combot on toki vähän hankalia, kun niitä vastaan ei oikein ole näyttää muuta kuin muutamia poistoja. Tietysti tähän ei ole yhtä ainoaa vastausta kun on niin monen tekijän summa.

- Terra Stomper ja Spellbreaker Behemoth, ovat toki ihan ok lihoja, mutta onko nuo lähinnä ollut käytössä sinistä metaa vastaan? Itseä jotenkin raastaisi syäntä pelata noita kun ei commanderiinkaan mahdu :)

- Deathrite Shaman, aivan loistava olento, mutta tämän kanssa haluaisi pelata jo ainakin yhtä mustaa dualia. Ei myöskään ole luotettava "manamies". Onko ollut usein tilanteita alkupelissä ettei tää vain tee mitään?

- Onko minkälaisia kokemuksia Atarka's Commandista midrangessa/rampissa? Itse pidän kortista, mutta ei kieltämättä ole mikään huippusuoriutuja tässä versiossa.

- Jos See the Unwritten on ollut toimiva, niin mitenkäs Summoning Trap? Itsestä tuntuu vain jotenkin varmemmalta pelata suoraan 6 manan lihaa joka on aina se mitä lapussa lukee.




- Stunted Growth on vähän epävarma kortti kun vastustajalla ei aina ole kortteja kädessä. Plow Under on luotettavampi ja erittäin hauska pelata. Tuo aina lämpimiä muistoja type 2:sta :) En ehkä kuitenkaan pelaisi, ellet omista UD foilia ;)
« Viimeksi muokattu: 26.11.15 - klo 10:42 kirjoittanut Lightstorm »

Poissa Frost

Vs: MonoG Ramp 2015 Edition
« Vastaus #29 : 26.11.15 - klo 11:37 »
Muutamat kysymykset:

Muutamat vastaukset (pelaan siis itse tuota Gr -versiota, eivät päde välttämättä suoraan Mono Greeniin):

1. En ole ainakaan itse kokenut wratheja ramppia vastaan rasittavimpana asiana. Sanoisin että ne massapoistot on paljon kivuliaampi niille pikkumies_aggroille, kuten White Weenie, Zoo, GR Beatz etc. jotka luottaa siihen että spämmätään paljon pieniä halpoja miehiä pöytään, ja jos se wrathi pyyhkäisee ne ja käsi on tyhjä, niin aika huono sillä topdeck Isamarulla tai jollain 1manan 2/1 enää yksinään voittaa.

Usein Wrathit maksaa 4 manaa, ja siinä vaiheessa kun vastustaja pääsee 4. vuorolla niihin manoihin, niin näiden ramppideckien olisi jo pitäny saada ensimmäisiä isoja uhkia pöytään. Voihan se wrathi toki välillä osua pahasti, jos oot vaan nostanu tonttuja, etkä ehtiny pelaa viel muuta. Wratheja pelaavat controllideckit eivät myöskään usein itse ole nopeita antamaan painetta, joten wrathin jälkeen saatetaan jo olla itsekkin niin runsaissa ländeissä että voi jatkaa yksittäisten läskien pelaamista pöytään. Mystical Tutor + Terminus, on toki aina vähän liian nopeaa - mutta kelleppä ei olisi.

Wratheja toki pyritään väistämään myös esim. Whisperwood Elementalin kaltaisilla korteilla, tai korteilla joilla on persist tai jättää kuollessaan toksun (Traghtusk, Kitchen Finks), myös kaikki hastemiehet on tärkeitä (Dragonit, Mistcutter Hydra). Ja näiden deckien tosiaan ei oo pakko oksentaa koko kättä pöytään kuten aggrojen, jos esim. sulla on pöydässä yksi titaani ja kädessä toinen ja vastustajalla ei oo mitään painetta, niin miksi laittaisit sen toisenkin sinne sweepattavaksi? Myös kaikki planeswalkerit näissä deckeissä (ainakin tossa Gr -versiossa) on hyviä wratheja vastaan, koska ne selviää niistä ja antavat sen jälkeen yleensä joko toksuja / korttietua, joilla nousta uudestaan.

Enemmän pelkäisin Briberya, Treachery, Dack Faydenin ultimatumia ym. sun superläskejä pölliviä asioita, reanimaattoria joka discardaa sulta 1. vuorolla kädestä isoimman läskin ja reanimoi sen 2. vuorolla. Samoin jos joku tempodecki/controlli onnistuu alusta asti treidaamaan sun kanssa yksyhteen kortteja (poisto, counterspell, poisto, counterspell) kaikkeen mitä pelaat, niin todennäköisesti et saa mitään aikaan ja kortit loppuu kädestä.

2. Terra Stomper ja Spellbreaker Behemoth on aivan helvetin kovia lihoja tässä formaatissa. Eivät toki Thrunin tasoisia, mutta singletonissa on pakko pelata myös niitä 2. ja 3. parhaita vehkeitä tiettyyn slottiin. Mistcutter Hydra on myös allstar winconi sinisiä vastaan. UR Tempo on ainakin oman kokemuksen mukaan yksi GER Highlanderin pelatuimpia ja parhaita tier1 deckejä, ja nää miehet tappaa ne deckit kokonaan. Niitä ei counteroida eikä ne kuole 3damagen pultteihin (jotka on muutenkin formaatin yleisimpiä poistoja, pultti, Arc Trail, Lightning Helix, Eletrolyze, Magma Jet, Chain Lightning etc. etc.). Lisäksi control deckejä vastaan tuntuu vaan hyvältä kun näkee selvästi että siellä jätetään kaikki manat auki counterspellejä varten ja länttäätkin vaan Terra Stomperin pöytään. Se kuitenkin myös 6manan 8/8 trample, joka finishaa melkein yhdellä ajolla sen jälkeen pelin. Behemoth on 4manan 5/5 muiden abilityjen lisäksi. Kyllä tää decki haluu sinistä vihaa pelata, eikä hävitä niitä matseja siihen että cästäät yhden spellin vuorossa joka aina kynäröidään yksyhteen korttiin.

3. Deathrite Shaman on aivan tarpeeksi luotettava olento ainakin kun kaksvärisessä voi pelata 7fetsiä itse ja kaikki vastustajat melkeimpä pelaa fetsejä. On paljon 3-4värisii deckei etc. Mut vaikka se joskus voi ykkösvuorolla pelattuna rampata vuorolla 2. niin isompi syy pelata sitä on just se että se tekee vähän kaikkea. Se on Scavenging Oozen lisäksi about ainoita hautavihoja, vastauksena delveen(etukäteen), flasbackeihin ja reanimaattoreihin. Blokkaa 1/1 ja tuo lifeä. Mustaa ländiä joo voi harkita. Mut itelle riittäny se että Birds of Paradise tai Sylvan Caryatid voi joskus tuottaa mustaa manaa jos samaa aikaa pöydässä, ei se musta ability oo sen tärkein, nää deckit saa damagee muutenkin läpi.

4. Atarka's Command ei mun mielestä kuulu näihin ramppideckeihin. Se on parhaimmillaan niissä pikkumiesaggroissa kuten Naya Zoossa, GR Beatzissa ehkä Jundissa. Ne abilityt on tälläsessä rampissa mun mielestä kömpelöitä ja turhia. Tilalle Signal the Clans, creatureitten oma "Intuition", jolla haet 3 lifegainii, 3 ei voi kynäröidä, 3 lenturii etc.

5. Pelasin ja kokeilin itse aluksi molempia sekä See the Unwritten että Summoning Trap. Voittavat joskus ihan OP-osumilla toki suorana pelin, mutta välillä eivät osuneet mihinkään (pelaan 43 creaturea kuitenkin). Enkä halua itse MtG:hen Hearthstonen tyylistä randomiteettia liikaa. Juuri kuten sanoin, mielummin tiedän varmasti mihin ne 6manaa käytän, kuin kokeilen ässäarpaa. En pelaa, enkä suosittele pelaamaan näissä. Tooth And Nail on hyvä, jos jotain tälläistä haluaa, mutta itse en pelaa sitäkään koska liian kallis IMO.

6. Stunded Growth ja Plow Under, itse unohtaisin molemmat ja laittaisin tilalle jotain 5-6manan läskiä mielummin (niitä vaihtoehtoja riittää). Mielummin nää deckit keskittyy kunnolla siihen yhteen plääniin, kuin laittaa jotain tommossia 1-off häirintää, joka joskus nousee oikeeseen aikaan ja usein väärään aikaan väärissä mätsupeissa.

Toivottavasti vastaukset valotti jotain. :)

Commanderiin noi samat lihat ei joo välttämättä oo mahtunu sen takii, että Commander on paljon hitaampi formaatti ku GER Highlander, missä pelaa mielummin jotain 8-12manan Eldrazi-lihojakin, johon on kaikki maailman aika rauhassa rampata. Highlanderissa taas noi 4-6 manan lihat on vielä rampissa cästättävissä, mutta ei oo samanalaista aikaa/rauhaa ku Commanderissa sitä isompiin.