Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Viestien poistaminen  (Luettu 2784 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pulli

Viestien poistaminen
« : 17.09.12 - klo 08:57 »
Olen ehkä urpo, mutta en löydä mistää nupikkaa jolla poistaisin vanhat viestini. Esim commanderiin olen lisäilly tällähetkel omasta mielestäni turhia pakkarakenelmia ja toinen et töhö päissäni kirjoitin käyttäjän viestin alle ostoslistan enkä yvlle. Olisihan se kiva et voisi itse siivota myös viestejään täyttämästä palstatilaa.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Viestien poistaminen
« Vastaus #1 : 17.09.12 - klo 15:13 »
Minulla olikin aikomuksena tässä lähiaikoina kirjoittaa aiheesta tänne, mutta nytpä tuli sopiva avaus ja viesti meneekin tähän kätevästi jatkoksi.

Aiemmin minua on innoittanut tästä kirjoittamaan Rovaniemen janarin tapaus. Eli tyyppi on pyytänyt tunnarien lisäksi poistamaan kaikkia omia viestejään ja ylläpito on tähän suostunut. Joskus tuommoisia poistoja on manailtu ja käytetty esim. termiä "lammasmaisen munaton". Ilmeisesti tässä ratkaisussa on käytetty sitä, että on tulkittu sopivasti henkilön oikeutta poistattaa näkyviltä itseään koskevat tiedot. Tietääkö kukaan, onko tällainen tulkinta nettifoorumeilla yleinen ja onko se edes todellisen laintulkinnan mukainen?

Ehdotankin, että ylläpito muuttaisi foorumin käyttöehtoja niin, että lähtökohtaisesti kaikki viestit julkaistaan ikuisesti. Ja niin, että tekijänoikeus siirtyy osittain foorumin haltuun siltä osin kuin se on tarpeen viestin netissä julkaisua ja säilyttämistä varten. Tällaiset ehdot ovat hyvin tyypillisiä eri nettipalveluissa. Suurin osa esim. kuvien edelleenjulkaisupalveluista ei edes voi toimia, ellei heillä ole eksplisiittistä oikeutta tosiaan saattaa kuvat nettipalvelun kautta näkyviin.

Viestien poistaminen ilman, että siihen liittyy heti ilmenevää keskustelunvalvonnallista tarvetta tai ilman luokkaa tuomioistuintasolla selvää rikollisuutta tai sen semmoista, vahingoittaa mielestäni raskaasti foorumin yhtenäisyyttä. Keskusteluja on todella tympeä seurata ja niihin on erityisesti todella raskasta viitata, kun ei voi tietää, että kaikki kama, minkä siellä olettaa olevan, ei välttämättä enää olekaan olemassa kuukauden päästä.

Lisäksi viestien poistaminen laskee foorumin arvoa hyödyllisen ja pitkältä ajalta kasautuneen suomenkielisen Magic-informaation varastona. Joskus hyvin yllättävillä viesteillä voisi myöhemmin olla arvoa! Sitä ei todellakaan osaa aina arvioida silloin, kun sormi leijuu poista-namiskan päällä.

Onko foorumilla muuten robots.txt? Toinen mahdollisuushan olisi sallia foorumin matskujen meno Internet Archiveen niin, että niitä voisi sitten penkoa Wayback Machinella. Tämä olisi tosin ehdottomasti kankeampaa kuin foorumin oma linjanmuutos.

Pyydän ylläpidolta harkintaa tässä asiassa. Pyydän vähintäänkin perusteluja sille, miksi viestejä voitaisiin tulevaisuudessa poistaa, millä perusteilla, ja miten sen nähdään vaikuttavan foorumin yhtenäisyyteen. Ihan salettiin en ole ainoa, jota nämä linjaukset kiinnostavat.

-- Nute
Oulu

Poissa miinin

Vs: Viestien poistaminen
« Vastaus #2 : 17.09.12 - klo 18:11 »
Viestejä rivikäyttäjät eivät pysty itse poistamaan ollenkaan, mutta sehän ei varsinaisesti viestin informaation kadottamiseen vaikuta. Viestin pystyy kuitenkin valtaosalla alueista muokkaamaan tyhjäksi tai sisällöltään erilaiseksi. Tätä ominaisuutta voi halutessaa käyttää väärin, mutta toivomme, ettei niin toimita. Jos viestien muokkaamisen mahdollisuus poistettaisiin se hankaloittaisi keskustelua huomattavasti enemmän, kuin mitä se sitä helpottaisi. Kirjoitusvirheiden korjaaminen jäisi pois, vahingossa tulleiden asiavirheiden korjaaminen ei enää onnistuisi, rikkinäiset linkit pysyisivät rikki jne.

Ylläpito poistaa turhia viestejä keskusteluista jatkuvasti - nämä viestit jäävät kuitenkin säilöön alueelle, joka näkyy vain ylläpidolle, jolloin tarvittaessa poistettua informaatiota voidaan tarkastella. Kokonaisen tunnuksen kaikki postaamat viestit poistetaan todella harvoin - mieleeni muistuu kaksi tapausta siltä ajalta, kun itse olen ylläpidossa toiminut (oliskohan joku 7 vuotta tms.?) ja molemmilla kerroilla pätevien perusteiden kanssa. En siis usko, että nämä yksittäistapaukset "vahingoittaa raskaasti foorumin yhtenäisyyttä".

Mielellään ylläpito ei viestejä lähde poistamaan tunnuksen poiston yhteydessä, mutta asiasta voidaan tarvittaessa neuvotella - jokainen tapaus käydään läpi erikseen ja päätökset tehdään ylläpidon parhaaksi katsomalla tavalla. Nämä tapaukset ovat niin harvinaisia, että näiden kohdalla on mahdoton tehdä mitään yleistä linajausta, jota kaikkien kohdalla noudatettaisiin. Lähtökohtaisesti kuitenkin pyritään siihen, että kaikki asiallinen materiaali, jota foorumille postataan myös pysyy siellä, vaikka käyttäjä lopettaisikin foorumin käytön.

Foorumilla on robots.txt, joka estää vaihtolistojen indeksoinnin, muuten foorumi on vapaata riistaa.