Gaea's Blessing -ketjussa keskustelu kävi kiihkeänä ja siellä puhuttiin siitä, milloin pelaaja yrittää aktiivisesti voittaa peliä. Tuli sitten mieleeni aktiivinen häviämisen välttely enkä löytänyt hakutoiminnolla aiempaa tarinaa asiasta. Kysynpä siis.
Ajatellaanpa, että pelaajat A ja B päätyvät tilanteeseen, jossa pelaajalla A on mahdollisuus voittaa, jos hän pääsee pelaamaan omia vuorojaan. Pelaajalla B ei ole enää voittokeinoja jäljellä, mutta hänellä on mahdollisuus pyörittää loputtomasti vuoroja ja siirtää tarvittava määrä tavaraa hautuumaalta (graveyard) kirjastoon (library) niin, ettei hän kuole myöskään korttien loppumiseen. Pelaaja B ei siis pyri enää aktiivisesti voittamaan, vaan olemaan häviämättä. Pelaajalla A ei ole keinoja estää pelaajan B pyörimisiä.
Miten tässä tilanteessa pitäisi toimia? A ei pysty enää voittamaan, koska ei saa vuoroa, ja B ei pysty voittamaan, koska voittokeinot puuttuvat. Voidaanko tässä esim. todeta, että tulee tasapeli, siirtykäähän siitä seuraavaan peliin arvokasta kierrosaikaa kuluttamasta?
-- Nute
P.S. Gaea's Blessing -ketju lukittiin juuri, kun olin laittamassa siihen toista editaatiota. Halusin vain muistuttaa, että todennäköisyyksiin perustuvaa tuomarointia käytetään paljon. Se kuuluu normaalin oikeusvaltion käytäntöön ja on nimeltään näytön arviointi. DCI itsekin käyttää sitä arvioidessaan esim. kusetustapauksia. Tosin DCI on ilmoittanut, että noissa pyörimistilanteissa todennäköisyyksiä ei käytetä, ja siihen on tyytyminen.