Regeneration korvaa permanentin tuhoutumisen (destroy) sillä, että creaturesta poistetaan kaikki siihen tullut vahinko, täpätään se ja poistetaan combatista (jos tarpeen). Permanentin tuhoutumisen voi aiheuttaa riittävän suuri määrä vahinkoa tai efekti, joka erikseen tuhoaa permanentin.
Regenerationia pitää käyttää ennen kuin tuhoutuminen tapahtuu: jälkeenpäin se ei tee mitään. Tämä tarkoittaa siis sitä, että regeration abilityä pitää käyttää vaikka responsena spelliin, joka on tekemässä vahinkoa tai tuhoamassa tai ennen kuin combatissa creaturet tekevät vahinkoa toisiinsa.
Abilityn käyttäminen luo eräänlaisen suojan creaturelle (muitakin permanenteja pystyy regeneroimaan, mutta tästä eteenpäin creature tarkoittaa kaikkia permanenteja), joka käytetään sitten kun creature on tuhoutumassa syystä tai toisesta. Pelkän suojan laittaminen ei siis heti regeneroi creaturea, vaan suoja odottaa vuoron loppuun asti ja toimii jos creature tuhoutuu.
Esimerkki:
2/2 creature, jonka voi regeneroida yhdellä vihrellä manalla, hyökkää. Creatureen pelataan Shock. Responsena pelataan creaturen regeneration ability. Ability resolvaa ja luo suojan. Shock resolvaa ja tekee kaksi vahinkoa creatureen. Creature olisi nyt tuhoutumassa, mutta regeneration-suoja korvaa tämän tuhoutumisen sillä, että creaturelta poistetaan siihen tulleet vahingot ja se pistetään täppiin. Lisäksi creature poistetaan combatista, joten se ei ole enää hyökkäämässä, eikä näin tee vahinkoa pelaajaan (paitsi jo puolustava pelaaja pelaa Shockin vasta kuin combat damage on jo stäkissä).
Esimerkin Shockin voit korvata vaikkapa Pernicious Deedin abilitylla ja sama homma toimii.
Ja vastataan nyt vielä, että kyllä, täpätyn creaturen voi regeneroida.
Tässäpä sitä lyhyesti. Kysypä jos jäi epäselväksi joku asia.
~jari