Olen samaa mieltä Rancidin kanssa siitä että +1/+1 counteri idea ei toimi jos se on dekin pääsuunnitelma. Näet paljon vaivaa ja todennäköisesti useita kortteja saadaksesi aikaan ison miehen jonka poistamiseen vastustajalta kuluu parhaimmillaan yksi mana ja yksi kortti tyyliin
path to exile. Niillä ei myöskään näytä olevan tramplea, jolloin 1/1 mies voi helposti blokata jättiläisesi. Matematiikka lienee selvää. Plussacounterit voivat toimia jos ne ovat sivusuunnitelma joka vahvistaa dekin pääideaa, eli käytännössä pelaisit aggrossa evolve-miehiä jotka evolvoivat siinä ohessa kun pelaat miehiä pöytään manacurven mukaisesti ja ajat. Olen itsekin käyttänyt experiment oneja zoossa semi-onnistuneesti.
Toisekseen nuo landit (llanowar reborn ja oran-rief) ovat huonoja, koska ne tulevat pöytään tapissa ja dekin on kuitenkin tarkoitus hyökätä mahdollisimman nopeasti. Näin ollen ei ole hirveästi järkeä time-walkata vastustajan eduksi pelaamalla tappilandeja. Nuo plussacounterit eivät ole sen väärtejä. Erityisesti Oran-Rief on oikeasti aivan kauhea. Yritin pelata sitä muinoin zendikar-standardissa elffeissä, kokemukset saivat minun haluamaan singota kortin ranneliikkeellä ikkunasta ulos. Ongelmia: 1.) se tulee pöytään tapissa 2.) sen ability toimii VAIN silloin kun pelaat miehiä pöytään. 3.) koska joudut käyttämään sitä sillä vuorolla kun pelaat miehen pöytään, sitä ei voi käyttää manantuottoon tuolla vuorolla. Se on siis efektiivisesti -2 vuoroa land-droppien mielessä, mikäli haluat käyttää sen abilityä. Jos et halua, se on efektiivisesti foresti joka tulee pöytään tapissa. 4.) Se olisi teoriassa parhaimmillaan pelin alussa, jolloin haluat landeja joilla pelata halpoja miehiä joita pumpata. Kts. ylh. 5.) Kirsikkana kakkakakun päällä se on legendaarinen. EI. Llanowar reborn on jopa parempi, koska se on VAIN -1 vuoroa ja se ei ole legendaarinen. En kuitenkaan suosittele käyttämään kumpaakaan vaan ihan perusforesteja.
Se kritiikistä, sitten ehdotuksia. Komppaan Hallavaa sen suhteen mihin suuntaan dekkiä kannattaa kehittää. Joko monovihreäksi aggroksi tai Nykthoksen ympärillä pyöriväksi ramppaavaksi devootio-dekiksi. MonoG aggrolla voi hyvin pelata FNM-tasolla, mutta en oikein osaa kuvitella sen pärjäävän koskaan erityisen hyvin, koska se tekee samoja asioita kuin muut modernin aggrot mutta mielestäni huonommin. Devootio-dekki sen sijaan kykenee tekemään jotain uniikkia, ja voittamaan pelejä isoilla pelauksilla
tm.
Minäkään en pitänyt genesis wave-dekkiä juuri minään, ennenkuin otin siltä kerran hyvin mieleenpainuvasti kuokkaan poro GP:llä tai jossain vastaavassa turnauksessa. Se meni näin: Olin voittamassa peliä seuraavalla vuorolla lenturilla johon devootiolla ei ollut vastausta. Lifeä oli minulla turvallisen tuntuisesti. Devootion ainoa outti oli castata
genesis wave sokkona x=4 ja toivoa parasta. Veivi osuu forestiin,
utopia sprawliin,
garruk wildspeakeriin ja
eternal witnessiin joka nostaa veivin takaisin käteen. Kun Garruk untappaa forestin ja nykthoksen, seuraa uusi veivi isommalla X:llä, josta en enää muista tarkkaan mitä sen jälkeen tuli, mutta pyörähdys päättyi kuitenkin
craterhoof behemothiin johon hävisin. Tää oli varmaan yksi ikimuistoisimmista bad beateistäni. Tarinan opetus: devootiota ei kannata aliarvioida. En siltikään kyllä ole genesis waven ystävä.
Suosittelen vähimmässä määrin kasvattamaan dekin 1-manan manamiesten määrää jotta dekki nopeutuisi. Nykyisellään sen näyttää ensisilmäyksellä auttamattoman hitaalta, ja tappilandit eivät paranna asiaa. Kalonian tuskerit voi myös korvata melkein suoraan paremmalla versiolla
garruk's companionilla jolla on trample.
Itse lähtisin kehittämään dekkiä devootioksi jolloin noin kahdeksan manamiestä olisi sopiva. esim 4x
birds of paradise ja neljäs mystic. Nykthoksia olisi hyvä saada lisää. Devootiomanojen kohteeksi ajattelin
craterhoof behemothia ja/tai
kessig wolf runia. Wolf runin tarvitseman punaisen manan saa vaikka birds of paradisesta,
sylvan caryatidista tai
utopia sprawlista. Leatherbackit pitäisin dekissä koska ne toimivat hyvin devootion kanssa. Lisäksi voisi toimia rampin kohteena
Nissa, worldwaker, joka tekee paitsi hyvin käteviä värittömiä 4/4 tramplemiehiä jotka dodgaavat monia asioita, niin se myös enabloi craterhoofin suhteellisen helposti untappaamalla läjän foresteja. Genesis wavea en laittaisi pakkaan. Sopivia miehiä devootion kanssa voisi olla myös
strangleroot geist.
Tää oli vain tällaista tajunnanvirta-idointia, toivottavasti ei sekoittanut liikaa. Mutta heitä ainakin ne oran-riefit huitun tuuttiin.