Morjens,
Olen uusi äijä täältä, en tiedä josko oikea alue, mutta kokeillaan, eli kysyisin hieman teiltä isoa kysymystä jota minua on kovasti mietityttänyt.
En väitä olevani mikään auktoriteetti asioissa, mutta kysynpä pois.
Tähän threadiin voisi lisätä muutakin politiikkaan liittyvää keskustelua.
Eli miten Suomesta saataisiin rikkaampi maa?
Katsotaanpa ja tutkitaanpa asiaa, yleensä rikkaus ja vauraus on ollut sidoksissa tuotantoon ja sitä kautta kaupankäyntiin.
Kotimainen tuotanto ja vienti pitäisi saada kuntoon ja kannattavaksi, jos rahaa halutaan, mutta se taas todennäköisesti vaatii karsimista muista jutuista.
Ongelmana on se, että miltei kaikkien kansallisvaltioiden talous on rakennettu semmoiselle ajattelulle että "meillä on omat sisämarkkinat, ja sitten on ulkomaankauppa erikseen". Mutta globaalissa markkinataloudessa tuotantosuhteet ja kulutus ei enää ole kansallisvaltioiden sisäisiä asioita.
Nykyisin voi olla että paikallisesta järvestä kalastettu kala viedään ruotsiin perattavaksi ja pakastettavaksi, sieltä saksaan prosessoitavaksi elintarvikkeeksi (esim. kalapulliksi tai fileiksi) ja sieltä venäjälle pakattavaksi, ja tuodaan suomeen jossa siihen isketään joku S-ryhmän leima. Ja sit se myydään siinä kilometrin päässä siitä pyyntijärvestä olevassa lähimarketissa.
Missä vaiheessa se on ollut "kotimaan kauppaa" ja missä vaiheessa "ulkomaankauppaa" ?
Vaikka oikeastaan kysymys on väärä, sillä itse termit "kotimaan kauppa" ja "ulkomaankauppa" ei enää vastaa todellisuutta.
Ongelmat syntyy siitä kun valtiot edelleen ajattelee näissä raameissa. Vaikka todellisuudessa tuotanto ja kansainväliset suuryritykset kävelee valtioiden rajojen yli miten mieliivät, eikä ole mitään tolkkua puhua "sisämarkkinoista" tai muusta semmoisesta.
Miten suomesta saadaan rikas ja vauraampi valtio? Katsomalla totuutta silmiin ja hylkäämällä nämä vanhanaikaiset ajattelumallit. Luomalla täysin uusi talouspolitiikka joka ottaa huomioon tämmöiset isot maailmanlaajuiset tuotanto- ja jakeluverkon muutokset sekä työvoiman siirtymiset. Nykyisin mennään vielä vanhalla mallilla.
Ja niille jotka sanoo että "erotaan euroopasta, mennään takaisin markkaan, suljetaan rajat" minä sanon että semmoinen eristäytymispolitiikka ei ole toiminut KOSKAAN MAAILMANHISTORIASSA! Ei ikinä pitkällä tähtäimellä! Joka kerta kun valtio on kääntynyt sisäänpäin, se on lopulta osoittautunut huonoksi ideaksi. Muut, enemmän linkittyneet ja yhteistyötä tekevät maat menee auttamatta ohi.
Sekä mielestäni eduskuntaan ja eurovaaleihin ei hakeudu viisaimmat, pätevimmät yksilöt koska palkat ovat liian pienet, sekä demokratia vaatii valistunutta äänestäjäjoukkoa. <-- Tämä koskee mielestäni ihan yleisesti mitä tahansa hallintojärjestelmää. Hieman sosiopaattiset ja omanedun ahneet yksilöt on niissä yliedustettuja.
Mikäli äänestäjät on helppojen poliittisten irtopisteiden ja populististen heittojen vietävissä, niin eihän sinne eduskuntaan mene kuin parhaat supliikkimiehet.
Siinäpä miettimistä hetkeksi.