Kortit ja pakat > Spoilerit

Vraska the Unseen

<< < (27/29) > >>

Teroin:

--- Lainaus käyttäjältä: hall0n ---Itsekin varmaan kuulun monien mielissä Turso McKerkko von Persiö-kategoriaan. Kuitenkin ero turttien ja "turttien" (kuten minä) on siinä, ettei vängätä vastaan jos pro-pellaajat rehdisti sanovat olevani väärässä/pihalla/kujalla perusteluiden kera, vaan otetaan opiksi ja mietitään sitä että ehkä siinä omassa korttievaluaatiossa oli jotain pielessä. Tätä esim. Varis-sami koki päivän pick-ketjussa, eikä kilahtanut, kun kokeneemmat neuvoivat.
--- Lainaus päättyy ---

Tälle varaukseton peukalo ylöspäin. Kukaan, ei kukaan, tule hyväksi tässä pelissä pitämällä päätä perseessä ja tuijottamalla sokeasti omaa mielipidettään, kuten eräs herra Raumalta näyttää tekevän. Tuli mieleen Kalevassa aikanaan MtG-aiheisessa stoorissa seisonut kommentti "Parhaiten oppii turpaan ottamalla". Mä opin aikanaan pelaamaan, siis oikeasti pelaamaan (luulin osaavani kun keittiön pöydällä ja FNM:ssä pärjäsi), kun Siiran Eki veteli mua ympäri korvia ilta toisensa jälkeen. Väkisin miettii että mahtaiskohan eräs herra Raumalta kehittyä mihinkään samassa mankelissa.

Oman mielipiteen saa ja pitää sanoa jos sen aiheelliseksi näkee, mutta pitää myös uskaltaa myöntää olleensa väärässä. Kyllä "pro-pelaajista" (paska termi, ei kukaan näitä kortteja läpsytä työkseen) jokainen on omat virheelliset johtopäätöksensä tehnyt esim. spoiler-korttien kanssa, ja tulee niitä tekemään jatkossakin vaikka kuinka pro-statuksella liikkuu. Tässäkin asiassa oppii kantapään kautta. Sama juttu pelaamisen kanssa, kämmejä se tekee LSV:kin. Pointti on siinä, että niitä kämmejä tulee kokemuksen myötä huomattavasti vähemmän, molemmissa asioissa.

--- Lainaus käyttäjältä: hall0n ---Ontopic: Vraskan hyvyydestä/huonoudesta todella vaikea tehdä mitään johtopäätöksiä. Tietty kortteja verrataan aikaisempiin kortteihin niiden hyvyyttä mietittäessä, mutta tällä hetkellä on todella vaikea sanoa miltä stanretard-näyttää vaikka vuoden päästä. Potentiaalia kortissa on, mutta ei sitä koskaan tiedä mimmoisessa asennossa planeetat ovat. Planeswalkereita muutenkin hankala arvioida täysin "paperilla" ilman kontekstia.

--- Lainaus päättyy ---

Tästä mä olen vähän eri mieltä. Kortin hyvyydestä voidaan tehdä johtopäätöksiä. Se, mistä ei voida tehdä johtopäätöksiä esim. tällä päivämäärällä puhuttaessa post-RtR -kakkosesta, on peliajan näkeminen mitä sä tuossa taidat hakea takaa. Ei Vraska olis ensimmäinen hyvä kortti joka istuu boksin pohjalla koska sille ei ole dekkiä missään typessä näyttää. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että lappu on varsin vahva. Pilkunnussimista, tiedän.

@Reflektio:
Keskustelun kannalta suosittelen lämpimästi ilmaisemaan kortin hyvyydestä tai "hyvyydestä" puhuttaessa tarkoittaako sillä nyt sitten lapun pelillistä tehoa vai kuinka hauska se omasta mielestäsi on. Jos oletetaan että sun mielestä vaikka mainittu Chimney Imp on "mukava pelata", niin mikähänlaisen vastakaiun kuvittelit saavasi kun ilmoitat täällä että "Chimney Imp on hyvä kortti"?

edit:
Esimerkki tältä aamulta:
09:39 < Nod> Nivmagus Elemental näyttää hauskalta. Ehkei käytännöllinen, mutta hauska.

zoukka:

--- Lainaus käyttäjältä: Hopo - 10.09.12 - klo 12:43 ---Ilmiöön myös liittyy huvittavan usein täysin perusteeton ehdottomuus (ihan paska/maailman paras.)

--- Lainaus päättyy ---

Tämä tosin on ominaista mille tahansa internetissä käytävälle keskustelulle.

WoRMaSTeR:

--- Lainaus käyttäjältä: Teroin - 10.09.12 - klo 13:41 ---Tälle varaukseton peukalo ylöspäin. Kukaan, ei kukaan, tule hyväksi tässä pelissä pitämällä päätä perseessä ja tuijottamalla sokeasti omaa mielipidettään, kuten eräs herra Raumalta näyttää tekevän. Tuli mieleen Kalevassa aikanaan MtG-aiheisessa stoorissa seisonut kommentti "Parhaiten oppii turpaan ottamalla". Mä opin aikanaan pelaamaan, siis oikeasti pelaamaan (luulin osaavani kun keittiön pöydällä ja FNM:ssä pärjäsi), kun Siiran Eki veteli mua ympäri korvia ilta toisensa jälkeen. Väkisin miettii että mahtaiskohan eräs herra Raumalta kehittyä mihinkään samassa mankelissa.

Oman mielipiteen saa ja pitää sanoa jos sen aiheelliseksi näkee, mutta pitää myös uskaltaa myöntää olleensa väärässä. Kyllä "pro-pelaajista" (paska termi, ei kukaan näitä kortteja läpsytä työkseen) jokainen on omat virheelliset johtopäätöksensä tehnyt esim. spoiler-korttien kanssa, ja tulee niitä tekemään jatkossakin vaikka kuinka pro-statuksella liikkuu. Tässäkin asiassa oppii kantapään kautta. Sama juttu pelaamisen kanssa, kämmejä se tekee LSV:kin. Pointti on siinä, että niitä kämmejä tulee kokemuksen myötä huomattavasti vähemmän, molemmissa asioissa.

--- Lainaus päättyy ---
Tämä oli jo sen verran hyvin artikuloitu ja järkevä kommentti että ansaitsee vastauksen. En ole missään vaiheessa sanonut olevani jotenkin ehdottoman oikeassa tässä asiassa ja itseasiassa kun lueskelet tämän ketjun huomaat että olen useampaankin kertaan todennut "voivani olla väärässä Vraskan suhteen". En myöskään väitä/luule olevani paras tämän foorumin mtg-pelaajista. Olen kuitenkin pelannut enemmän tai vähemmän vuodesta 1998 asti (pidin n. 4 vuoden tauon paperikorttien ostamisesta ja näin ollen myös turnauksista) eli kommentit kuten "monet ovat helvetin paljon parempia kuin sä" tai "en tunne sua niin olet paska ja kaikki kaverisi myös" ovat kohtuullisen metsässä ja jätän ne omaan arvoonsa.

Mitä tulee pro-level magiciin niin valitettavasti en työni takia oikein pysty ulkomaille asti lähtemään pelailemaan. Eli vaikka toki haluan olla paras mahdollinen pelaaja mitä pystyn en tällä hetkellä edes unelmoi mistään PT top 8:sta enkä väitä sellaiseen pystyväni. Jos se jonkun silmissä mitätöi mielipiteeni arvoa niin sitten se niin tekee.

Genesis:

--- Lainaus käyttäjältä: WoRMaSTeR - 10.09.12 - klo 15:03 ---En myöskään väitä/luule olevani paras tämän foorumin mtg-pelaajista. Olen kuitenkin pelannut enemmän tai vähemmän vuodesta 1998 asti (pidin n. 4 vuoden tauon paperikorttien ostamisesta ja näin ollen myös turnauksista) eli kommentit kuten "monet ovat helvetin paljon parempia kuin sä" tai "en tunne sua niin olet paska ja kaikki kaverisi myös" ovat kohtuullisen metsässä ja jätän ne omaan arvoonsa.

--- Lainaus päättyy ---

Ihan vaan offtopiccina, se että peliä on pelannut pitkään ei tee automaagisesti pelaajasta hyvää. Jos tekee vuodesta toiseen samoja virheitä ja pelaa samoja naamoja vastaan jotka pelaavat about samalla tasolla niin ei "hyvyys" siitä nouse mihinkään. Itsekin pelannut jo ennen vuotta -98 ja katson kun paljon vähemmän aikaa pelanneita jotka vetelevät pitkin korvia niin tulee todistettua tuokin väite todeksi ainakin omalta osalta.

Aksran:
En olisi osannut hall0nia paremmin asiaa sanoa, joten sanon sen nyt epäselvemmin. Kaikki kokemus magicissä on eduksi, mutta kaikki kokemus ei ole samanarvoista.

Rancid taisikin ottaa tämäntyyppisen esimerkin jo esillekkin jossain ketjussa: Vaikka Martti, Petteri ja Martti-Petteri pelaisivat toistensa kanssa casuaalia usein ja hartaasti, eivät he välttämättä ole hyviä pelaamaan magiciä yleisesti. Yleensä he eivät voi juurikaan oppia toisiltaan uutta, saatika erilaisista formaateista. Heillä ei myöskään ole turnauspelaajan näkemystä korteista, eivätkä he tunne/osaa arvioida metaa jossa uusi kortti tulee vaikuttamaan.

Aktiivisesti kilpamtg:tä harrastavan hyvän pelaajan mielipidettä korteista ja deckeistä on hyvä kuunnella, sillä yleensä korttievaluaatiolle on kokemuspohjaa. Vähäisempikin turnauskokemus on usein arvokkaampaa kuin 10 vuoden casuaali pelaaminen, ainakin jos arvioidaan uuden kortin pelattavuutta T2:ssa. Olen myös itse huomannut että tauon pitäminen mtg:ssä vaikuttaa ainakin pelaamisen tasoon melko nopeasti.

Ontopic: En osaa hyvin arvioida Vraskan pelattavuutta standardissa sillä en ole sitä aktiivisesti pelannut sitten Alaran. Koska 5 manan walkerit ovat kuitenkin nähneet peliä menneisyydessä, uskon että tämä voi nähdä peliä. Power-level kuitenkin tuntuu olevan kohdillaan 5 manan walkeriksi.

Edit. Genesis ehtikin jo ensin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta