Poromagia

Kirjoittaja Aihe: WW Questilla  (Luettu 4409 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amiraali

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Leuka rintaan ja kohti uusia tuulimyllyjä.
WW Questilla
« : 04.11.10 - klo 21:48 »
Eli tämmöisellä pinolla olisin menossa pelaamaan ensi viikolla paikalliseen pikkuturneeseen. Ongelmia vielä tällähetkellä on sideboordin kasauksessa. Metasta löytyypi valakut ramppia, BG Infect, mono B vampyyrejä, Myr.dec, mono G elf, satunnaista metalcraftia ja mahdolliset roguevedot.

Ländit:

9x Plains
4x Arid Mesa
4x Marsh Flats
2x Tectonic Edge

= 19 (Kannattaneeko nostella yhdellä?)

Otukset:
0cc:
4x Memnite
4x Ornithopter

1cc:
4x Glint Hawk
4x Kor Duelist

2cc:
4x Kor Outfitter
4x Kor Skyfisher
3x Stoneforge Mystic

3cc:
2x Kemba, Kha Regent

Muut:

1cc:
4x Quest for the Holy Relic
2x Adventuring Gear

3cc:
2x Sword of Body and Mind

6cc:
1x Argentum Armor

Laskujen mukaan pakassa olisi tilaa kahdelle kortille.. Toinen argentum armor pitäisi jostain saada, ettei questi kuse siihen, että nostan sen käteen vaiheessa y. Mahdollista olisi laittaa pakkaan 3x Student of Warfare mutta mitä niiden tieltä lähtisi sitten pois?

Sideboard:
3x Revoke Existence
3x DoJ/Ratchet Bomb?
2x Leonin Arbiter
4x Celestial Purge
2x Leyline of Sanctity

yksi paikka täälläkin vapaana.. en tiedä tekeekö Arbiterilla siellä mitään kun ei taida hirveästi mitään tutorointia tapahtua meidän metassa. Yksi mahdollisuushan voisi sitten olla, että työntäisi sidelle 3kpl White Knighteja? Revoket neljään?

Poissa algon

Vs: WW Questilla
« Vastaus #1 : 04.11.10 - klo 22:25 »
Leonin Arbiter on kortti, jota ehkä voisi sidettää omaa pakkaasi vastaan - 8 fetchin ja 4 questin tutorointiefekteistä maksaminen hidastaa varmasti omaa pakkaasi vähintään yhtä paljon kuin vastustajaasi. Massatuho Tuomiopäivän merkeissä on myös jotakin jota ehkä itse ottaisin weeniepakkaa vastaan tehokeinona - ehkä spottipoisto luokkaa Journey to Nowhere toimisi paremmin? Et maininnut metassasi olevan monopunaista, mutta siihen voisi kuitenkin ehkä varautua mikäli sidellä on tilaa. On kuitenkin kohtuu vaarallinen pakk läjä, ehkä Leylinet neljään ja/tai Kor Firewalkeria sidelle? Firewalker on siitä kiva sikäli, että siitä saa quest counterin, eikä pakka hidastu liikaa sidettämällä creatureja pois.

Maindeck näyttää ihan hyvältä, tosiaan toisen haarniskan kun saat sinne niin ei harmita niin paljoa kun sen yhden nostaa. Itse olen enemmän pelaillut WW Questia vastaan kuin ko. pakalla, ehkä joku joka oikeasti tietää enemmän voi jatkaa tästä?

Poissa Amiraali

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Leuka rintaan ja kohti uusia tuulimyllyjä.
Vs: WW Questilla
« Vastaus #2 : 04.11.10 - klo 22:31 »
ehkä spottipoisto luokkaa Journey to Nowhere toimisi paremmin?
Journeeta olen kyllä pariin otteeseen miettinyt, mutta jotenkin tuntuu hankalalta ottaa mainista mitään sen alta pois ja sidelle ottaisin ehkä jopa mielummin massapoistoa.. Voi olla että se on aggrossa typerä veto, mutta jotenkin on vain sellainen perstuntuma.

 
Et maininnut metassasi olevan monopunaista, mutta siihen voisi kuitenkin ehkä varautua mikäli sidellä on tilaa. On kuitenkin kohtuu vaarallinen pakk läjä, ehkä Leylinet neljään ja/tai Kor Firewalkeria sidelle? Firewalker on siitä kiva sikäli, että siitä saa quest counterin, eikä pakka hidastu liikaa sidettämällä creatureja pois.
Ei ole tällä hetkellä (tietääkseni) metassa yhtainutta RDW:tä eikä edes mitään random spläspunainen läjää. Siihen varautuminen voisi siltikin olla ihan fiksu veto. Firewalkerit löytyy kyllä ja jos sidelle ei parempaa löydy niin niille voisi siellä olla paikka.

Poissa Luigiggi

Vs: WW Questilla
« Vastaus #3 : 04.11.10 - klo 22:43 »
Olisko mitään  Stoneforget neljään ja Just se yks armor lisää. Eipä muuta.

Poissa roussih

Vs: WW Questilla
« Vastaus #4 : 06.11.10 - klo 15:15 »
Suosittelen kor firewalkereita / white knight sideen ainaki. Prot black ja red aika iso homma ku suurin osa metagamesta pelaa poistoina joko pulttei + pyroclasm tai doom blade.

Poissa Luigiggi

Vs: WW Questilla
« Vastaus #5 : 20.11.10 - klo 01:52 »
Suosittelen kor firewalkereita / white knight sideen ainaki. Prot black ja red aika iso homma ku suurin osa metagamesta pelaa poistoina joko pulttei + pyroclasm tai doom blade.

Mistä lähtien Firewalkerilla on evaasio Pyroclasmilta? o.O

Mutta juu, RDW on paha, tai nykyäänhän pelataan Big Redia, Kotheja, Masticoreja yms. Suosittelen Sidelle kyllä ehdottomasti 4 kor firewalkeria ja jos millään saat mahtumaan niin Celestial Purgeja pari-kolme. Jinxed Idol pilaa controllin pelin kuin voittokeinot jäävät enää Jacen / Venserin varaan (Tai Manlandien). Maindekin suhteen pysyn yhä kannassani, eli yksi Argentum Armor lisää (Pois vaikka Sword of Body and Mind, ei niitä oikeasti kahta tarvitse) ja Stoneforge lisää, pois 1 kemba, se on hidas mies, yksi riittää aivan hyvin näin nopeassa pieksussa.
Muuten dekki vaikuttaa varsin mehevältä.
« Viimeksi muokattu: 20.11.10 - klo 04:23 kirjoittanut Luigiggi »

Poissa KajaaninOlli

Vs: WW Questilla
« Vastaus #6 : 20.11.10 - klo 05:50 »

Mistä lähtien Firewalkerilla on evaasio Pyroclasmilta? o.O
[/quote]

Siitä lähtien kun protection from red on preventannut kaiken damagen punaisista sourceista.

Poissa Amiraali

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Leuka rintaan ja kohti uusia tuulimyllyjä.
Vs: WW Questilla
« Vastaus #7 : 20.11.10 - klo 13:04 »
Eli 2-1 meni pakka kolmen rundin swississä.. Hävisin suoraan 2-0 UB Infectille (toinen peli suoraan manakusuun) ja voitin 2-1 UR Myyrä häröpallon ja mono B myyrä häröpallon. Pakkaan oli kuitenkin tullut pieniä muutoksia:

Ländit:
4x Arid Mesa
3x Marsh Flats
2x Tectonic Edge
10x Plains

Olennot:
4x Memnite
4x Ornithopter
2x Kor Duelist
3x Student of Warfare <-- Pidän studenttia yleisesti paljon pätevämpänä kuin Duelistia.
4x Glint Hawk
4x Kor Skyfisher
4x Kor Outfitter
4x Stoneforge Mystic

Muut:
4x Quest for the Holy Relic
2x Argentum Armor
2x Sword of Body and Mind
1x Adventuring Gear
3x Journey to Nowhere <-- Melkein pakollisia pitää mainissa minun metassa.. häviän yleensä suoraan johonkin suureen lihaan jos ei löydy poistoa.

Side:
2x Celestial Purge
4x Kor Firewalker
3x Revoke Existence
2x Leyline of Sanctity
2x DoJ
2x Leonin Arbiter

Poissa Luigiggi

Vs: WW Questilla
« Vastaus #8 : 20.11.10 - klo 14:55 »

Mistä lähtien Firewalkerilla on evaasio Pyroclasmilta? o.O

Siitä lähtien kun protection from red on preventannut kaiken damagen punaisista sourceista.
[/quote]

Käsittääkseni protection suojaa targetoimiselta joten firewalker kuolee pyroclasmiin vai?

Poissa Amiraali

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Leuka rintaan ja kohti uusia tuulimyllyjä.
Vs: WW Questilla
« Vastaus #9 : 20.11.10 - klo 15:06 »
Käsittääkseni protection suojaa targetoimiselta joten firewalker kuolee pyroclasmiin vai?
Pyroclasmin tekemä vahinko tulee punaisesta sourcesta joten prot red suojaa siltä. Toisin kuin esimerkiksi prot white ei suojaa DoJ:lta kun kyseinen kortti ei tee vahinkoa. Näin ainakin itse käsitän asian. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Poissa itkuvinku

Vs: WW Questilla
« Vastaus #10 : 20.11.10 - klo 15:08 »
Käsittääkseni protection suojaa targetoimiselta joten firewalker kuolee pyroclasmiin vai?

Protection from color antaa targetoimis suojaan mutta myös preventoi kaiken damagen kyseisen värisestä lähteestä targettiin. Firewalker voi iloisesti blokata ball lightningin eikä ota damagea.
Ei kuole myöskään siis pyroclasmiin.

edit:
amiraali ehtikin väliin.

Poissa Luigiggi

Vs: WW Questilla
« Vastaus #11 : 20.11.10 - klo 15:35 »
Asia selevä kiitos kovasti korjauksesta :)

Poissa psilo

Vs: WW Questilla
« Vastaus #12 : 20.11.10 - klo 17:05 »
Itsellä on samantapainen pakka rakenteilla, mutta nuo fetch landit vähän mietityttää. Adventuring Gearia en varmaan kuitenkaan näillä näkymin ole pakkaan laittamassa ja tuosta ns. deck thinningin hyödyllisyydestä olen lukenut kaikenlaista eipäs-juupas keskustelua.

Poissa ninzie

Vs: WW Questilla
« Vastaus #13 : 21.11.10 - klo 12:28 »
Pakan Thinnaaminen on hyvä juttu, mikäli tietää, ettei tarvitse niin suurella todennäköisyydellä landia.

Ajatellaan, että pakassasi on 49 korttia ja sinulta löytyy 1 arid mesan lisäksi 2 landia kädestä(22:sta). Chancet, että seuraavalla vuorolla nostat landin, ovat 19/49 = 38.8%
Mikäli fetchaat, pienenee todennäköisyys hiukan. Uusi todennäköisyys tulee olemaan 18/48 = 37.5%

Toinen skenaario

Sinulla on pöydässä 2 arid mesaa, sekä 3 plainia. Pakassasi on 44 korttia jälellä. Seuraavalla vuorollasi chancet nostaa land olisivatkin 17/44 = 38.63%, mikäli käytätkin arid mesat ennen omaa vuoroasi, olisi chancet 15/42 =35.7%

Mikäli pakassasi olisikin yhteensä ainoastaan 20 landia, muuttuisi ratiot radikaalimmin. Esim edellisen skeenarion tapauksessa chancet olisivatkin  15/44 =34%, 13/42 = 30%.

Se, onko järkeä maksaa 40e / fetchisetistä, onkin toinen juttu. Onko järkeä muutaman prosentin mahdollisen hyödyn takia laittaa likoon puolisen sataa euroa, sekä maksaa aina 1 life / fetchi, on jokaisen omissa päätettävissä. Itse olen sitä mieltä, että mitä pienemmällä landimäärällä decki pyörii, sitä suurempi on fetchien hyöty. Kuka nyt haluaa nostaa landin sellaisessa vaiheessa peliä, jossa landia ei todellakaan tarvitse? Tosin tämähän on tuuripeli ja voi olla, että se landi tulee silti vaikkapa prosentuaalinen todennäköisyys sille olisi 20%.
Fetch landien haitta? Mahdollinen landin tuhoaminen koituu kohtalokkaammaksi sellaisia deckejä vastaan (acidic slimet, Destructive forcet jne).

Poissa luma

Vs: WW Questilla
« Vastaus #14 : 22.11.10 - klo 01:32 »
Jotain selitystä fetchien thinnaavasta vaikutuksesta

Tässäpä vähän dataa siitä miten fetchien pelaaminen ohentaa pakkaa: tässä pakassa on n. 20 landia. Jos yksikään ei ole fetchland, 20 kortin nostamisen jälkeen olet nostanut keskimäärin 6,7 landia. Jos 20 läänistä 8 on fetchejä, niin samojen 20 nostetun kortin jälkeen olet nostanut keskimäärin 6,3 landia, ja menettänyt 2,7 lifeä. Tämäkin ero syntyi vasta 20 nostetun kortin, eli 12-13 vuoron jälkeen; tilanteessa johon tällä pakalla ei ikinä halua joutua. Viiden pelatun vuoron jälkeen ero fetchillisen ja fetchittömän pakan välillä on ainoastaan 0,1 nostetun landin luokkaa, eli vielä paljon mitättömämpi (ja siinä kohtaa lifeä on jo menettänyt keskimäärin 1,6).

Erästä matematiikanopettajaani lainatakseni, nähdään selvästi että fetchien käyttö thinnaamiseen on tässä pakassa täysin turhaa. Adventuring Gear ja Steppe Lynx ovat toki hyviä syitä fetchien pelaamiseen, mutta jos kumpikaan ei dekkiin ole menossa, niin kannattaa miettiä uudestaan sen Arid Mesan laittamista dekkiin.

Ylläolevat luvut perustuvat tietokonesimulointiin, joka laskee nostettuja kortteja ja menetettyjä lifejä miljoonan pelin keskiarvona.