Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Mikä on standardin "kriittinen" vuoro?  (Luettu 3101 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hallava

Mikä on standardin "kriittinen" vuoro?
« : 18.06.14 - klo 21:24 »
Modernista olen lukenut että peli usein päätetään vuorolla 3 tai 4, joko suoralla voitolla tai sillä että toinen saa ratkaisevan etuaseman. Onko standardissa vastaavaa nyrkkisääntöä?

Ajattelin muutaman viikon päästä käydä kokeilemassa FNM standardia rogue-deckillä. Kokeilin huvin ja harjoituksen vuoksi aloituskäsiä ja rupesin pitämään kirjaa millä vuorolla kuvitteellisen vastustajan sain nolliin. Neljäntoista kokeilukäden jälkeen keskiarvoksi muodostui vuoro 6 (tarkka keskiarvo 6,17) - kolmasti vuoro 5, neljä kertaa vuoro 6 ja viisi kertaa vuoro 7. Näistä neljästätoista kädestä jouduin mulligoimaan yhden täysin pelaamattoman aloituksen vuoksi. Luonnollisesti tämän on täysin epärealistinen arvio, mutta koitin näin epätieteellisesti hieman saada kuvaa miten pakka pelaa. Vahinkoa tuottaviksi cretuiksi laskin vuoron kolme jälkeen vain lenturit ja unblockable cretut. (Toim. huom. olisin kokeillut Cockatricessä oikeita vastustajia vastaan mutta jostain syystä kyseinen ohjelma ei suostu lataamaan kortteja.)

Millä vuoroilla siis standardin pelit useimmiten päättyy tai päätetään?

Poissa Gagis

Vs: Mikä on standardin "kriittinen" vuoro?
« Vastaus #1 : 18.06.14 - klo 22:27 »
Toim. huom. olisin kokeillut Cockatricessä oikeita vastustajia vastaan mutta jostain syystä kyseinen ohjelma ei suostu lataamaan kortteja.
Cockatricen korttihakutyökalua ei ole vielä päivitetty ymmärtämään uutta Gathereria. Kortit voi ladata manuaalisesti woogerworksin sivuilta löytyvien ohjeiden mukaan kunnes päivitys julkaistaan.

Ainakin edellisessä Standard-ympäristössä, jossa pelasin, vuoron neljä tapot olivat mahdollisia aggropakoilla ja jopa suht merkittävä uhka, johon vastustajan oli ehdittävä vastaamaan ajoissa. Nämä tosin ilman asettamaasi ehtoa, että vain lenturit lasketaan kolmosvuoron jälkeen. Tuon ehdon kanssa vuoro 5 tai 6 ei kuulosta mitenkään kammottavalta, etenkin kun Theros on kuulemma hitaampi kuin Innistrad-RTR, jossa käänsin viimeksi kavuja kenoon.
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa rukif

Vs: Mikä on standardin "kriittinen" vuoro?
« Vastaus #2 : 18.06.14 - klo 23:03 »
Jos pelaat aggrodeckiä niin goldfishaamalla vuoro 6 tuntuu auttamatta ihan liian hitaalta. Aggrodeck on imo suoraan huono jos et pysty goldfishaamaan vuorolla 4 voittoa. Midrange/control deckeillä on aika hankala ilman vastustajaa testata miten konsistentisti saat boardin kontrolliin ja käytännössä voitat pelin, koska asiat ovat niin riippuvaisia matchupeista.

Poissa hallava

Vs: Mikä on standardin "kriittinen" vuoro?
« Vastaus #3 : 18.06.14 - klo 23:14 »
Olishan se pitänyt arvata että sille on oma nimensäkin. (Goldfishing) :P

Sanoisin että kyseessä on mana curve/punishing tempodekki, monosinisestä on siis puhe. Paljon vähän maksavia ukkoja sekä 2x4 "anthemia" tai muutoin pelin muuttavaa korttia. Ei mitään hajua toimiiko oikeassa ympäristössä miten hyvin, mutta sittenpähän se selviää.

Poissa Gagis

Vs: Mikä on standardin "kriittinen" vuoro?
« Vastaus #4 : 18.06.14 - klo 23:23 »
Kysele irkissä testivastuksia, niin pääset pyörittelemään virtuaalipelejä. Pistän ainakin mielelläni Cokcatricen tulille ja lataan gauntletillisen viimeaikoisia pakkalistoja jos ja kun on sopivasti aikaa. Ties vaikka samalla löytyis joku pakka standardiin, joka nostattaa muutakin kuin olankohautuksia.
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa Tiemuuu

Vs: Mikä on standardin "kriittinen" vuoro?
« Vastaus #5 : 18.06.14 - klo 23:26 »
pelit harvemmin päättyvät vuorolla neljä, aggropakan pitää kuitenkin pystyä uhkaamaan vuoron neljä voittoa jotta sillä olisi mahdollisuus voittaa poistojen ja muun häirinnän läpi.

dekkisi kuulostaa edelleenkin hitaalta aggrolta. jos suunnitelmasi on voittaa pienillä miehillä nopeahko kello on välttämätön, vaikka voitkin suojella miehiäsi poistoja ja muita ukkoja vastaan.

Poissa hallava

Vs: Mikä on standardin "kriittinen" vuoro?
« Vastaus #6 : 18.06.14 - klo 23:50 »
Eipä oo irkissä pitkään aikaan tullut pyörittyä, pitääpä laittaa taas tulille. Miltä kanavalta testivastuksia kannattaa kysellä? Olis kyl kiva kokeilla kunhan saan cockatricen toimimaan ja opin sitä käyttämään.

Onhan se totta että se tuntuu vähän hitaalta, ennen kuin rupesin goldfishaamaan perstuntuma oli että anthemit iskisivät luotettavammin. Tällä hetkellä varsinaisilla ukoilla ei ole paljon muita etuja kuin se että ne ovat melkein kaikki lentureita tai unblockable-cretuja.

EDIT: Cockatrice toiminnassa, jos ketään halukkaita pelaamaan niin myös YV:llä voi ottaa yhteyttä.
« Viimeksi muokattu: 19.06.14 - klo 10:56 kirjoittanut hallava »