Olit näemmä pyytänyt vastausta. Missasin koko jutun, niin vastataan näin hieman jälkikäteisesti.
Valkoinen:
Valkoinen pelaa (ainakin mun) cubessa yleensä aggressiivista roolia tai controllin toista väriä. Myös toksut ja blink teemoina ovat toimivia. Lähtisin surutta laskemaan manacurvea, jotta aggro saa riittävästi tukea.
-
Weathered Wayfarer, Knight of the Holy Nimbus, Serra Avenger, Leonin Skyhunter, Gideon's Avenger, Aven Mindcensor, Porcelain Legionnaire (siirto värittömään osioon), Linvala, Keeper of Silence, Guardian of the Guildpact, Serra Angel, Captain of the Watch, Aegis Angel & Blazing Archon
Pacifism, Luminarch Ascension, Angelic Renewal, Griffin Guide, Prismatic Strands, Empyrial Armor, Ghostly Prison, Endless Horizons, Akroma's Vengeance, Austere Command & Phyrexian Rebirth
+
Isamaru, Hound of Konda, Steppe Lynx, Student of Warfare, Leonin Relic-Warder, Precinct Captain, Soltari Monk, Soltari Priest, Soltari Trooper, Stormfront Pegasus, Blade Splicer, Mirran Crusader, Soltari Champion, Spectral Procession, Hero of Bladehold, Kor Sanctifiers, Reveillark & Sun Titan
Path to Exile, Journey to Nowhere, Glorious Anthem, Ajani Goldmane, Armageddon, Day of Judgment & Catastrophe
Aggrolle muutama parempi curvetopper ja yleistä parannusta tyyliin Leonin Skyhunter -> Stormfront Pegasus. Controlilta turhat dragonit pois ja wrath efektit päivitetty. Midrangekortit kuten Weathered Wayfarer ja Serra Avenger eivät sovi teemaan ja näin ollen joutavat pois.
Sininen:
Lähtisin tukemaan tempoa ja kontrollia. Listasi on ihan uomissaan "muutamaa" turhaketta lukuun ottamatta.
-
Cursecatcher, Phantasmal Bear, Sage of Epityr, Fatespinner, Trinket Mage, Phantasmal Dragon, Clone, Arcanis the Omnipotent & Sharding Sphinx
Spell Snare, Brainstorm, Gitaxian Probe, Curiosity, Negate, Essence Scatter, Copy Artifact, Dissipate, Propaganda, Wash Out, Talrand's Invocation, Reins of Power, Tezzeret the Seeker & Gush
+
Enclave Cryptologist, Phantasmal Image, Riftwing Cloudskate, Calcite Snapper, Tandem Lookout, Dungeon Geists, Tradewind Rider, Venser, Shaper Savant, Meloku, the Clouded Mirror & Mulldrifter
Shelldock Isle, Force Spike, Preordain, Cyclonic Rift, Impulse, Memory Lapse, Crystal Shard, Forbid, Psionic Blast, Fact or Fiction, Opposition & Upheaval
Kretuista kaikki 'en tee mtn'-kaverit pois. 2-3 finisheriä controlille riittää. Poistamasi Force Spike, Memory Lapse ja Arcane Denial ovat parempia kuin Negate, Essence Scatter ja Dissipate. Brainstorm on huono ilman fetchejä, tilalle Preordain, joka on paras sininen alhaisen costin cantrippaaja cubeesi. Oliko sulla jokin teema menossa Prison -efektien kanssa? Kerro ihmeessä miten Ghostly Prison ja Propaganda ovat toimineet cubessasi.
Musta:
Musta osiosi on aika sekasortoinen. Älä silti huoli, sillä musta potee identiteettikriisiä monen muunkin listassa. Tärkein kysymys lienee tahdotko tukea aggroa vai et. Välimalliratkaisut ei oikein toimi. Teemat joita tuen omalla listallani ovat reanimointi, graveyard pohjainen aggro ja yleinen apuvälineenä toimiminen a la runsaat poistot, käsidisruptio ja tehokkaat olennot (Grave Titan, Skinrender jne). Sun pitää kysyä itseltäsi: mitä musta tekee cubessani ja mitä tahdon sen tekevän, ja toimia vastausten perusteella.
-
Blind Creeper, Vault Skirge, Child of Night, Arrogant Bloodlord, Order of Yawgmoth, Vampire Outcasts, Bloodlord of Vaasgoth, Necropolis Regent & Silent Specter
Deathmark, Ghastly Demise, Cruel Edict, Geth's Verdict, Sign in Blood, Necropotence, Praetor's Grasp, Dismember (siirto värittömään osioon), Infest & Mutilate
+
Gravecrawler, Sarcomancy, Bloodghast, Nantuko Shade, Oona's Prowler, Pack Rat, Reassembling Skeleton, Vampire Hexmage, Bone Shredder, Braids, Cabal Minion, Shriekmaw & Grave Titan
Reanimate, Go for the Throat, Ultimate Price, Necromancy, Phyrexian Arena, Black Sun's Zenith & Profane Command
Yleisiä parannuksia lähinnä. Musta aggro tarvitsee kaiken mahdollisen tuen toimiakseen, ja isot roolipelaajat kuten kaikki 1-dropit ja Braids ovat must juttu. Reanimointi sai lisää tukea ja poistot päivitin paremmiksi. Itse en pidä lainkaan monoväriä pelaamaan rohkaisevista korteista kuten Necropotence ja Mutilate, mutta jos monomustan pelaaminen kiinnostaa, niin suosittelen lisäämään arkkityyppiä tukevia palasia. Muutoin Necro ja kaverit päätyvät aina sideboardille / ovat last pickejä.
Punainen:
Itse pidän punaista pääaggrovärinä, jolla on mahdollisuus tarvittaessa tukea kontrolloivampia dekkejä. Lähtisin parantamaan aggroa ja miettisin muita teemoja myöhemmin. Jos haluat, että punainen on täynnä lohikäärmeitä ja muita isoja körmyjä, niin anna palaa vaan. Jos haluat, että joku draftaa aina aggroa, niin aloita punaisesta, ja saat näytettyä aggron potentiaalin pelaajillesi. Sen minkä väri parhaiten taitaa, on yleensä suunta johon tulisi kulkea.
-
Raging Goblin, Goblin Wardriver, Jaya Ballard, Task Mage, Ball Lightning, Firewing Phoenix, Gorehorn Minotaurs, Lightning Elemental, Falkenrath Marauders, Magma Phoenix, Rorix Bladewing, Moltensteel Dragon & Kamahl, Pit Fighter
Shock, Fireball, Skullscorch, Flame Rift, Breath of Darigaaz, Rough // Tumble, Browbeat, Flamebreak, Breaking Point, Seething Song, Rhystic Lightning, Lunge, Shivan Meteor & Lava Axe
+
Goblin Patrol, Spikeshot Elder, Stromkirk Noble, Ash Zealot, Ember Hauler, Gore-House Chainwalker, Hellspark Elemental, Torch Fiend, Chandra's Phoenix, Fire Imp, Keldon Vandals, Avalanche Riders & Hero of Oxid Ridge
Reckless Charge, Magma Jet, Pyroclasm, Searing Spear, Shrine of Burning Rage, Arc Lightning, Char, Molten Rain, Sulfuric Vortex, Staggershock, Koth of the Hammer, Wildifire & Earthquake
Parhaiden punapohjaisten aggrodekkien curve päättyy yleensä neljään, joskus viiteen. Curven yläpään parannukset ovat merkittävämpiä, ja esim Hellrider (suosittelen myös tätä) ja Hero of Oxid Ridge ovat kriittisiä finishereitä monotonisten low droppien jälkeen. Wildfire on ainakin mun mielestä niin flavourikas kortti, että pelaisin cubessa kuin cubesssa, huom ei sovi aggrodekkiin. Earthquake, Koth, Arc Lightning ja splashattavat pultit ovat tärkeitä, jotta punainen kykenee toimimaan toissijaisessa roolissaan.
Vihreä:
Mun mielestä vihreän päätehtävä on rampata ja olla cuben midrange väri. Monet pelaa aggroa, ja on sen saanut toimimaankin. Itse en ole ollut näin onnekas. Lähtisin maksimoimaan manatonttujen määrän, ja parantaisin keski- ja loppupelin lihan laatua.
-
Tinder wall, Basking Rootwalla, Skyshroud Elite, Young Wolf, Albino Troll, Skinshifter, Brushstrider, Garruk's Companion, Viridian Emissary, Omnath, Locus of Mana, Elvish Piper, Blastoderm, Cudgel Troll, Genesis, Vigor, Silvos, Rogue Elemental, Kamahl, Fist of Krosa & Essence of the Wild
Commune with Nature, Abundant Growth, Noxious Revival, Tangle, Moment's Peace, Nature's Lore, Explore, Thermokarst, Might of Oaks & Whirlwind
+
Treetop Village, Arbor Elf, Avacyn's Pilgrim, Fyndhorn Elves, Joraga Treespeaker, Devoted Druid, Lotus Cobra, Overgrown Battlement, Krosan Tusker, Ohran Viper, Viridian Shaman, Chameleon Colossus, Deadbridge Goliath, Obstinate Baloth, Indrik Stomphowler, Vorapede, Wolfir Silverheart, Hornet Queen, Pelakka Wurm & Terastodon
Regrowth, Awakening Zone, Bramblecrush, Garruk Wildspeaker, Plow Under, Primal Command & Green Sun's Zenith
Ramppia ja lihaa, kuten jo yllä sanoin. Isot lihat ovat vaihdettavissa keskenään. IMO Hornet Queen, Pelakka Wurm ja Terastodon ovat Woodfall Primusin (ei liene budjettiratkaisu) jälkeen parhaimmat vihreän ramppitargetit. Signetit sisältävssä ympäristössä en itse pelaisi Rampant Growth -efektejä, jotka jäävät armottomasti signettien jalkoihin. Cultivate ja Kodama's Reach ovat seuraavana listalla poistettavaksi.
Muuta:
Väritön- ja moniväriosiot ovat aika keskeneräisiä, ja en jaksa paneutua syvällisemmin niihin tällä kerta. Värittömään osioon mielellään n. 40-50 korttia. Multeja paljon vähemmän, sanoisin että 2-3 per kilta riittää. Muutoin ne säätelevät liikaa draftien kulkua. Ympäristö missä joudut taistelemaan korteista on paras. Ei sellainen missä kerta kerrasta olet taattu wheelaamaan jokaisen sun värikombon kortin (johtuen siis niiden runsaudesta). Ländeihin suosittelen myös panostamaan. ~3kpl per kilta on hyvä tavoite @ 360. Eikä kannata mennä seteittäin. Osa värikombinaatioista kaipaa enemmän tietynlaista fiksaajaa, vrt kontrolloivampi väri esim U/W ja aggressiivinen väri esim R/W. Toiselle toiselle bounceland ja toiselle painland.
Yritin pysyä lähinnä budjettivahtoehdoissa. Muutama n. 5e lappu tuli sekaan, mutta se johtui siitä että koen lappujen olevan liian tärkeitä väreilleen. Jos onnistuu niin listaa voisi vähän siistiä. Helpotat itsesi ja muiden lukunautintoa. Turhat merkit pois, sektiot aakkosittain jne. Annan mielelläni ehdotuksia kiltaosiion ja kaikkeen muuhunkin jahka saat siistittyä listaa ja lisättyä landit.