Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Joensuu, su 16.5. klo 11-> 2HG Highlander  (Luettu 1503 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karhumies

Joensuu, su 16.5. klo 11-> 2HG Highlander
« : 05.05.10 - klo 10:30 »
Pelipaikka: Nuorisokahvila Scream, Koskikatu 9., 2. krs.

Sunnuntai on erinomainen (= ilmainen) päivä kadunvarsipysäköintiin Joensuun keskustassa. Lähimmät kadunvarsipaikat ovat suoraan Screamin etuoven edessä.

Aikataulu: 10:30 ovet auki, 10:45 ilmoittautumiset, 11:00 turnaus-> Arvioitu päättymisaika noin klo 14:00.
Formaatti: 2HG Highlander kustomoiduilla säännöillä. Lue lisää alempaa viestistä kohdasta "Pakanrakennus".
Kierrosmäärä: Jos turnauksessa on 8 tai alle tiimiä, pelataan 3 roundia swissiä. Jos yksikään pari ei ole tässä vaiheessa mennyt 3-0, pelataan lopuksi top 2 finaali.
Roundiaika: 50min (mahdollisen top 2 finaalin aikaraja 90min), roundi on 1 voitosta poikki. Turnauksen aikana ei voi sideboardata.
Palkinnot: Voittajajoukkueelle 2x Arid Mesa. Kaikille osallistujille WPN promofoili. Parhaille joukkueille boostereita (seteistä Zendikar, Worldwake ja RoE) pelaajamäärän mukaan. Satunnaiselle parille arvotaan osallistumispalkintona 2x venäjänkielinen Ravnican boosteri.
Osallistumismaksu: 10e
Ennakkoilmoittautuneita: 1/16 tiimiä
Staff memberit: TJ & AT - Karhumies, PT - chibi. Saattavat osallistua tai olla osallistumatta turnaukseen.
Ilmoittautumiset: maililla osoitteeseen karhumies (ät) gmail (piste) com. Otsikoksi "2HG hilander". Sisällöksi joukkueen nimi & joukkueen pelaajien nimet.
 
Pakanrakennussäännöt:
Tasan 100 korttia pakassa.
Sideboard 0 tai 10. ("Wishboard", sääntö joinkattu EDH:n puolelta)
Kutakin non-land-korttia parilla käytössä yhteensä maksimissaan 1kpl.
Kaikkia landejä sallitaan korttipooliin 2kpl per tiimi, koska pelaajat itse näin tahtoivat.
Bännilistana saksalaisen highlanderin bännilista (kts. alempaa) + WotC:n 2HG bännilista (kts. alempaa).

Turnauksen bännilista:
1) Jokainen tiimikaverisi käyttämä non-land kortti (eli ländit max. 2kpl per tiimi, muut kortit max. 1kpl per tiimi)
2) IE/CE/Champs-kortit kielletty. Koska WPN casual play constructed FAQ luokittelee ne laittomiksi proxyiksi.
3) WotC:n 2HG-bännilista = Erayo, Soratami Ascendant
4) Saksalaishilanderin bännilista (tarkistettu 5.5., saattaa muuttua vielä ennen turnausta):

Ancestral Recall
Balance
Black Lotus
Buried Alive
Cephalid Illusionist
Chaos Orb
Dread Return
Enlightened Tutor
Entomb new!
Falling Star
Fastbond
Flash
Grindstone new!
Imperial Seal
Lion's Eye Diamond
Mana Crypt
Mana Vault
Memory Jar
Mind Twist new!
Mox Emerald
Mox Jet
Mox Pearl
Mox Ruby
Mox Sapphire
Mystical Tutor
Protean Hulk
Skullclamp
Sol Ring
Strip Mine
Survival of the Fittest new!
Tolarian Academy
Time Vault
Time Walk
Tinker
Trinisphere
Umezawa's Jitte
Vampiric Tutor
Wheel of Fortune
Worldgorger Dragon
Yawgmoth's Will


2HG sääntödokumentti:
Two-Headed Giant Multiplayer Variant

Valitut palat dokkarin sisällöstä:
What is Two-Headed Giant?

Have you ever wanted to play with a friend as a team? Two-Headed Giant (2HG) is a great format for players looking to do battle alongside another player against another team of two players and you can choose whether you want to play Constructed or Limited games!

Both teams start at 30 life and each team shares a turn. You don't need to worry about sharing your cards though, as all four players have their own separate decks. You'll draw from your own library and tap your own lands to pay for spells, just as in a regular Magic game, but with all the fun of sharing that experience with someone who wants you to win just as much as you do! Two-Headed Giant is a great format to help new players learn the game, because you can talk with your teammate, give advice about what cards to play, and strategize together for the best way to defeat the opposing team.

With the exception of basic land cards, a team's combined decks may not contain more than four of any individual card, counted by its English card title. (For example, if one player is using four Naturalizes in a Multiplayer Constructed event, no other player on that team may have a Naturalize in his or her deck.) Sideboards are not allowed in Constructed Multiplayer tournaments.

How do mulligans work in Two-Headed Giant tournaments?
First, each player may take 1 “free” mulligan. That is, each player may, for any reason, reshuffle and redraw a hand of seven cards. Both players on a team must take their “free” mulligan at the same time. The team cannot wait to see the result of one player’s “free” mulligan before deciding if the other players will take a “free” mulligan. Then, after the “free” mulligan is resolved, each player may take further mulligans as normal.

Official information about Constructed formats can be found in the Magic: The Gathering Tournament Rules.
« Viimeksi muokattu: 05.05.10 - klo 20:06 kirjoittanut Karhumies »

Poissa Karhumies

Vs: Joensuu, su 16.5. klo 11-> 2HG Highlander
« Vastaus #1 : 05.05.10 - klo 19:46 »
Pelaajien toivomuksesta tiimillä saa olla korttipoolissaan samoja ländejä yhteensä maksimissaan 2kpl. Eli pelaajien ei tarvitse purkaa kaikkia dualeita ja fetsejä voidakseen osallistua turnaukseen.

Non-land kortit on edelleen rajoitettu yhteen per tiimi. Koska muuten paikalle tulee kuitenkin joku Pikku iso munchkaaja vaikkapa kahdella elffidekillä, joiden kortit sanovat "each elf in play" eivätkä "each elf you control". Sitten ei kenelläkään ole enää kivaa. Älkääkä mainitkokaan ääneen ajatusta tuplakalasta kynteröimässä ja toppaamassa. Brrrrr. *puistatus*

Poissa Karhumies

Vs: Joensuu, su 16.5. klo 11-> 2HG Highlander
« Vastaus #2 : 09.05.10 - klo 09:24 »
Minulle on vikisty, että "vain yksi kappale samaa non-land korttia dekissä estää aggrojen pelaamisen". Ei, asia ei ole näin. Tämä rajoitus MAHDOLLISTAA aggrojen pelaamisen turnauksessa, koska muuten ne olisivat liian hitaita. Sillä jos combodekki saa pelata kahta kappaletta jokaista kombon osaa, se toimii tuplasti tehokkaammin kuin 1vs1-pelissä. Tämä puolestaan johtaisi siihen, että turnauksessa pärjäisivät ainoastaan 2x combodekki tiimi tai 2x "estämme combodekin toiminnan controllilla" -tiimi. Aggrot jäisivät kummankin jalkoihin IMO.


Valaiseva esimerkki:

Minun highlander Reanimaattorini pelaa nykyisellään 10 "tutorointia" ja mulligoi aggressiivisesti. Nykyisellään se animoi 1vs1:ssä Ionan/Blazing Archonin/Empyrial Archangelin/Inkwell Leviathanin keskimäärin vuorolla 3-4 (olettaen, että vastassa Aggrodekki ilman countereita). Voitte kysyä chibiltä tai HN IPPOlta, kuinka hauskaa tämä on. Jos minulle annettaisiin mahdollisuus rakentaa tiimikaverilleni täsmälleen identtinen pakka (johon minulta löytyy suunnilleen kortit, koska rakennan Legacy Reanimaattoria), niin animointi nopeutuu vuoroille 2-3 niin, että välillä tulee T1 mörkö tai T3 2kpl mörköjä. Esimerkki: T1 Thoughtseize tiimikaveriin, tiimikaveri pelaa Reanimaten -> vastustajaan on laitettu 3-5 turnin kello, jota on hankala poistaa muuten kuin massapoistolla. Tai T1 pelaan Personal Tutorin ja haen Exhumen, tiimikaveri ei pelaa edes ländiä ja discardaa endissä monsun, T2 Exhume.


Mutinaa pakkatyypeistä:

Aggro:
Kun "1 jokaista non-land-korttia"-rajoitus on päällä, aggrolla on kaikkein laajin korttivalikoima. Paria hassua pulttia lukuunottamatta dekit pelaavat yleisesti ottaen keskenään aivan eri lappuja, joten kahdesta dekistä on helppo tehdä tiimi:

Aggro Elf
Goblin-variantit
Jund Aggro
Bant ramp aggro
Mono-red Burni
Naya Zoo
White Weenie
Affinity Aggro
jne.


Control:
Kun "1 jokaista non-land-korttia"-rajoitus on päällä, ei onnistu tehdä kelvollista tiimiä jossa on 2x monosininen kontrolli (joka kontrolloi IMO parhaiten hilanderissa, koska sille on printattu eniten kounttereita ja permanenttien pöllimistä). Toisen tiimikaverin täytyy olla joko valkoinen kontrolli tai musta kontrolli. Stax ei edes kunnolla toimi multiplayerissä, koska tiimillä on yhteinen team upkeep. Keskimääräisesti kontrollidekit syövät toistensa korttipoolia aivan mielettömästi:

Mono-U permissio/pöllintä ilman teemaa
CounterTop Bant
CounterTop Sliver
CounterTop Affinity
U/X Standstill-variantit
Merfolk
Mono-White removal/control
Mono-Black discard (toimii todella kehnosti multiplayerissä)
Stax-variantit (toimii todella kehnosti multiplayerissä)
jne.


Combo:
Kun "1 jokaista non-land-korttia"-rajoitus on päällä, samaa kombodekkiä ei voi pelata kahta kappaletta. Siispä tiimikaveriksi on otettava joko aggro, joku ihan erilainen kombodekki (jolta oma kombo syö tutorit), tai kontrolli (joka suojaa omaa komboa). Kaikissa näissä tapauksissa kombo on heikompi tupla-aggroa vastaan kuin se on 1vs1:ssä yksittäistä aggroa vastaan, koska tupla-aggro syö 30 lifeä nopeammin kuin yksi aggro 20 lifeä. Etenkin dekeissä, jotka tutoroivat/kombottavat lifellä (Ad Nauseam, Lim-Dul's Vault, jne.).

Combo Elf (sairas, jos rajoitus poistetaan ja pelataan 2x tiiminä)
Reanimator (sairas, jos rajoitus poistetaan ja pelataan 2x tiiminä)
Millausvariantit (sairas, jos rajoitus poistetaan ja pelataan 2x tiiminä)
Tendrils of Agony-variantit (toimii yleensä todella kehnosti multiplayerissä, mutta pelattava jos pelataan 2x tiiminä)
Dredge-variantit (toimii yleensä todella kehnosti multiplayerissä, eikä parane edes 2x tiiminä)
jne.


Loppukaneetti:
Jos Pelaaja A on päättänyt rakentaa ainoastaan yhden Highlander-pakan (joka on joensuulaispelaajat tuntien Zoo Aggro), ja hänen ainoa MtGtä pelaava kaverinsa Pelaaja B on rakentanut täsmälleen identtisen Highlander-pakan, niin sitten Pelaajien A ja B ei auta muuta kuin pariutua muiden ihmisten kanssa turnaukseen osallistumiseksi. Jos Pelaaja A on liian laiska kysyäkseen tiimikaveriksi itselleen Pelaajaa C (joka ei pelaa identtistä pakkaa) ja Pelaaja B on liian laiska kysyäkseen kaverikseen Pelaajaa D, niin vika EI ole silloin turnausjärjestäjässä. Menkää itseenne ja katsokaa peiliin.